Historia pilarek spalinowych
HISTORIA PILAREK SPALINOWYCH
Na początku drzewa ścinano tradycyjnymi metodami, czyli siekierami lub piłami ręcznymi.
Było to bardzo niebezpieczne, pracochłonne i męczące zadanie...
Rozwijający się przemysł potrzebował jednak coraz więcej drewna. Budowano szlaki kolejowe, kopalnie itd itp. To wymusiło na inżynierach opracowanie nowych narzędzi które usprawniłyby i przyśpieszyły proces pozyskania drewna.
Dalszy rozwój pił do ścinki drzew, tzn. wprowadzenie napędu mechanicznego, nastąpił w XIX wieku n.e. Około 1870 roku w Anglii i w USA skonstruowano pierwsze pilarki mechaniczne o napędzie parowym do ścinki drzew z brzeszczotami o ruchu posuwisto-zwrotnym. Pilarka taka ważyła wraz z lokomobilą około 1800 kg, była trudna do transportu i wymagała licznej obsługi. Przeszkodą we wcześniejszym wytworzeniu zmechanizowanego narzędzia ręcznego do ścinki drzew była wielkość (gabaryty) i masa źródła napędu (czyli silnika) oraz rodzaj przemienianej przez niego energii.
Był to jednak milowy krok w technologii ścinki. Do przerzynki również stosowano podobne sprzęty.
Na początku XX wieku (w sumie to w 1917r) skonstruowano pierwszą pilarkę spalinową.
Firma Stihl w 1927 roku przedstawił pilarkę elektryczną o mocy 5,6 kW i masie 57,5 kg. Musiało ją obsługiwać dwóch pracowników...
Lata 30-te zaowocowały wieloma nowymi rozwiązaniami stosowanymi do dzisiaj:
- wprowadzono sprzęgło odśrodkowe
- zastosowano cylinder ze stopów lekkich
- użyto po raz pierwszy automatycznego systemu smarowania piły łańcuchowej
W latach 40-tych dużym wzięciem cieszyły się pilarki spalinowe, dwuosobowe. O np takie:
Rok 1950 to ważny rok dla drwali. Powstała pierwsza jednoosobowa, spalinowa pilarka łańcuchowa na świecie (16 kg) wyposażona w przestawny ręcznie wychylny gaźnik. Dzięki temu urządzenie mogło być wykorzystywane nie tylko do przycinania drewna na określoną długość, lecz również do ścinki drzew. Zbudowana została w firmie Stihl. Prawda, że śliczna?
W 1954r producenci pilarek poszli za ciosem. Powstała pierwsza lekka pilarka spalinowa. Ważyła wprawdzie 11kg ale, no cóż, 11kg lepsze jest niż 16kg...
Inne pilarki z tego okresu to:
- Clinton D64
- Partner T67
Jako że człowiek jest stworzeniem wygodnym i leniwym, wciąż szukano coraz lepszych rozwiązań które pozwoliłyby poprawić ergonomię i bezpieczeństwo pracy oraz trwałość sprzętu. I tak nadeszły lata 60-te...
W 1964r wprowadzono system antywibracyjny. Pilarka łańcuchowa została wyposażona w uchwyt antywibracyjny umożliwiający amortyzację drgań przenoszonych z silnika i znajdującej się w ruchu piły łańcuchowej w specjalnie wyliczonych strefach (zaznaczone kolorem czerwonym) przed przeniesieniem ich na operatora pilarki.
W 1968r zastosowano elektroniczny układ zapłonowy. Zapewniło to po raz pierwszy w historii bezproblemowy rozruch i optymalne spalanie.
W międzyczasie moc pilarek wzrastała, a masa spadała. (w 1966r pilarka ważyła ok 7kg)
Lata 70-te to boom na bezpieczeństwo i wygodę pilarzy.
Zastosowano blokadę rączki gazu, hamulec bezpieczeństwa oraz ogrzewanie rękojeści pilarki.
W latach 80-tych do ważniejszych rozwiązań można zaliczyć montaż katalizatora w pilarkach.
Lata 90-te to lata takich pilarek które wszyscy znamy ze sklepów, reklam. Tendencja jest taka, że piły mają być coraz cichsze i bardziej ekologiczne. Producenci poprawiają także design i bezpieczeństwo. Co przyniesie przyszłość? Ja już chyba wiem...
pokaż spoiler
Bibliografia:
Wikipedia.pl
stihl.pl
Czasopismo Sylwan
Podlas.pl
Na początku drzewa ścinano tradycyjnymi metodami, czyli siekierami lub piłami ręcznymi.
Było to bardzo niebezpieczne, pracochłonne i męczące zadanie...
Rozwijający się przemysł potrzebował jednak coraz więcej drewna. Budowano szlaki kolejowe, kopalnie itd itp. To wymusiło na inżynierach opracowanie nowych narzędzi które usprawniłyby i przyśpieszyły proces pozyskania drewna.
Dalszy rozwój pił do ścinki drzew, tzn. wprowadzenie napędu mechanicznego, nastąpił w XIX wieku n.e. Około 1870 roku w Anglii i w USA skonstruowano pierwsze pilarki mechaniczne o napędzie parowym do ścinki drzew z brzeszczotami o ruchu posuwisto-zwrotnym. Pilarka taka ważyła wraz z lokomobilą około 1800 kg, była trudna do transportu i wymagała licznej obsługi. Przeszkodą we wcześniejszym wytworzeniu zmechanizowanego narzędzia ręcznego do ścinki drzew była wielkość (gabaryty) i masa źródła napędu (czyli silnika) oraz rodzaj przemienianej przez niego energii.
Był to jednak milowy krok w technologii ścinki. Do przerzynki również stosowano podobne sprzęty.
Na początku XX wieku (w sumie to w 1917r) skonstruowano pierwszą pilarkę spalinową.
Firma Stihl w 1927 roku przedstawił pilarkę elektryczną o mocy 5,6 kW i masie 57,5 kg. Musiało ją obsługiwać dwóch pracowników...
Lata 30-te zaowocowały wieloma nowymi rozwiązaniami stosowanymi do dzisiaj:
- wprowadzono sprzęgło odśrodkowe
- zastosowano cylinder ze stopów lekkich
- użyto po raz pierwszy automatycznego systemu smarowania piły łańcuchowej
W latach 40-tych dużym wzięciem cieszyły się pilarki spalinowe, dwuosobowe. O np takie:
Rok 1950 to ważny rok dla drwali. Powstała pierwsza jednoosobowa, spalinowa pilarka łańcuchowa na świecie (16 kg) wyposażona w przestawny ręcznie wychylny gaźnik. Dzięki temu urządzenie mogło być wykorzystywane nie tylko do przycinania drewna na określoną długość, lecz również do ścinki drzew. Zbudowana została w firmie Stihl. Prawda, że śliczna?
W 1954r producenci pilarek poszli za ciosem. Powstała pierwsza lekka pilarka spalinowa. Ważyła wprawdzie 11kg ale, no cóż, 11kg lepsze jest niż 16kg...
Inne pilarki z tego okresu to:
- Clinton D64
- Partner T67
- Partner R11
Jako że człowiek jest stworzeniem wygodnym i leniwym, wciąż szukano coraz lepszych rozwiązań które pozwoliłyby poprawić ergonomię i bezpieczeństwo pracy oraz trwałość sprzętu. I tak nadeszły lata 60-te...
W 1964r wprowadzono system antywibracyjny. Pilarka łańcuchowa została wyposażona w uchwyt antywibracyjny umożliwiający amortyzację drgań przenoszonych z silnika i znajdującej się w ruchu piły łańcuchowej w specjalnie wyliczonych strefach (zaznaczone kolorem czerwonym) przed przeniesieniem ich na operatora pilarki.
W 1968r zastosowano elektroniczny układ zapłonowy. Zapewniło to po raz pierwszy w historii bezproblemowy rozruch i optymalne spalanie.
W międzyczasie moc pilarek wzrastała, a masa spadała. (w 1966r pilarka ważyła ok 7kg)
Lata 70-te to boom na bezpieczeństwo i wygodę pilarzy.
Zastosowano blokadę rączki gazu, hamulec bezpieczeństwa oraz ogrzewanie rękojeści pilarki.
W latach 80-tych do ważniejszych rozwiązań można zaliczyć montaż katalizatora w pilarkach.
Lata 90-te to lata takich pilarek które wszyscy znamy ze sklepów, reklam. Tendencja jest taka, że piły mają być coraz cichsze i bardziej ekologiczne. Producenci poprawiają także design i bezpieczeństwo. Co przyniesie przyszłość? Ja już chyba wiem...
pokaż spoiler
Bibliografia:
Wikipedia.pl
stihl.pl
Czasopismo Sylwan
Podlas.pl