O tym, jak telefon Sony Z Ultra pękł mi w kieszeni i o jego gwarancji

5k07
5k07
Poniższą historię opisywałem na mirko pod tagiem #ultrareanimacja Dotyczy ona mojej walki o naprawę gwarancyjną uszkodzonego telefonu #sony #xperia #zultra

Połączyłem kolejne epizody w jedną historię. Zainteresowanych zapraszam do lektury.

12.12.2014
W związku z ostatnimi komentarzami nt. obsługi klienta i problemu z reklamacją w firmie Sony postanowiłem się z Wami podzielić swoją historią z firmą Sony i jej produktem- fantastycznyą Xperią Z Ultra, za którą już tęsknię...

Jestem szczęśliwym posiadaczem w/w telefonu. Z racji rozmiaru noszę go w wewnętrznej kieszeni kurtki, przy serduszku. :)  Ostatnio spędziłem z nim parę godzin na mrozie (nie dużym, tak z -5st.C). Po wejściu do gorącego pomieszczenia (hala produkcyjna, ok. 30st.C), gdy wyciągałem go z kieszeni zauważyłem, że pękły mi w nim szybki (z przodu i z tyłu), nie działa dotyk. Dodatkowo, całą ramka telefonu uległa skręceniu wzdłuż dłuższej osi telefonu. Jestem pewien, że nie robiłem z nim nic, co mogłoby doprowadzić telefon do takiego stanu z mojej winy. Wydaje mi się, że ramka skręciła się pod wpływem różnicy temperatur i to pociągnęło za sobą owe pęknięcia szybek.

Zdjęcia telefonu po zdarzeniu: //imgur.com/a/oiJ8t



W związku z tym wydarzeniem napisałem wiadomość do Sony Polska z opisem sytuacji i oraz pytaniem:

(...) Zwracam się do Państwa z pytaniem i jednocześnie prośbą: czy owa wada podlega pod gwarancje? Jestem zadowolonym użytkownikiem produktów Sony i chciałbym dalej móc nim pozostać, gdyż nie stać mnie ani na naprawę (wyliczyłem sobie na Allegro i po telefonie do jednego z poznańskich serwisów, że koszt wymiany samych szybek to ok. 750zł, nie wspominając o ramce), ani tym bardziej na nowy telefon.

Oto odpowiedź jaką otrzymałem od Sony:

Dziękujemy za kontakt z pomocą techniczną Sony Xperia.
W odpowiedzi na Pana zapytanie,
przede wszystkim jest nam bardzo przykro, że doświadcza Pan problemów podczas użytkowania Pana telefonu Xperi Z Ultra.
Chcielibyśmy zasugerować sprawdzenie Pana telefonu  w naszym autoryzowanym punkcie serwisowym , w celu ogledzin telefonu przez    Autoryzowane Centrum Serwisowe Sony oraz przedstawienie ewentualnego kosztorysu naprawy Pana telefonu:
w-support, Wrocław
www.w-support.pl
tel: 71 33 11 870; 71 33 11 880
adres: Aleja Armii Krajowej 61, 50-541 Wrocław
Telefon może zostać oddany do autoryzowanego centrum serwisowego na dwa sposoby:
- użytkownik może skontaktować się z punktem bezpośrednio,
- użytkownik może zgłosić się do jednego ze sklepów operatora sieci (jak T-Mobile, Orange, Plus, Play), w której został zakupiony telefon, w celu dalszego przesłania telefonu przez sklep do autoryzowanego centrum serwisowego.
Proszę pamiętać, że należy zabrać ze sobą dowód zakupu (zawierający nazwę modelu, numer IMEI, numer seryjny oraz datę zakupu) i poprawnie wypełnioną kartę gwarancyjną.
Sony zaleca wykonanie kopii zapasowej wszelkich danych zawartych w telefonie, ze względu na możliwą ich utratę, przed oddaniem telefonu do serwisu.
//Po sprawdzeniu telefonu przez autoryzowane centrum serwisowe, zostanie Pan poinformowany na temat kosztów naprawy. Jeżeli zaakceptuje Pan warunki i zgodzi się na naprawę, telefon po naprawie będzie objęty gwarancją do końca jej trwania (24 miesiące od daty zakupu telefonu).
//Proszę mieć na uwadze punkt 3 Ograniczonej Gwarancji
„Gwarancja nie obejmuje również uszkodzeń Produktu będących wynikiem wypadku, (...)”, co oznacza, że telefon może być wyłączony z Gwarancji.Z poważaniem,
Joanna C***
pomoc techniczna Sony Xperia


Wiadomość od Sony nie napawa mnie optymizmem, spodziewam się raczej wykręcenia się producenta od jakiejkolwiek pomocy. Ale telefon reklamuję dla świętego spokoju i z braku innych perspektyw.

W nadchodzący poniedziałek wyślę telefon do serwisu. Osoby zainteresowane sprawą zachęcam do śledzenia wątku- będę starał się systematycznie aktualizować. :)

Może Sony pozytywnie zaskoczy mnie (i zapewne całą masę innych użytkowników) wzorową pomocą techniczną?

29.12.2014
Z powodów rodzinnych wysłałem telefon dopiero dziś. Okazuje się, że autoryzowanym serwisem Sony w Polsce jest serwis w-support.pl z siedzibą we Wrocławiu.



Poczytałem opinie na jego temat w internecie i nie nastrajają one optymistycznie. (szczegóły można przeczytać np. tutaj: //goo.gl/gVPoY5) Serwis w opinii internautów jest bardzo niekompetentny i niedbały. Dodatkowo zauważyć można szereg historii, w których to nawet proszone przez klientów o interwencje Sony nie zajmowało się kontrowersyjnymi decyzjami serwisu.
Po 20 minutach od zamówienia przez formularz internetowy przyjechał kurier DHL. Mój telefon pojechał w samotną podróż na drugi koniec Polski...

Tymczasem ja zagłębiłem się w wolny zimowy wieczór w śledzenie doniesień nt. problemu samoistnie pękających szybek w modelu Z Ultra.

Po krótkich poszukiwaniach w Google natrafiłem na wątek na oficjalnym forum Sony. Pod adresem //talk.sonymobile.com/t5/Xperia-Z-ZL-ZR/Xperia-z-glass-back-cracked-on-it-s-own/m-p/321743#U321743 znajdują się relacje innych użytkowników tego phabletu:

As i was going back home from a movie i took my phone out from my pocket to check the time. To my surprise i found top right portion of the toch pad was not working. After a keen observation i found a crack on my screen which is responsble for not working of the touch.
I'M 100% SURE NOTHING HIT MY PHONE AND I WAS'NT JUMPING OR RUNNING I WAS JSUTING SITTING ON MY BIKE....


Jeszcze inny użytkownik pisze:

I got up this morning and Rebooted my xperia z as i have to quite a lot to receive my email on the handset.......evrything was fine. I drive to work and discover that my screen has a crack across the top left corner. The hanset has not been dropped......it is in a hardcase and also had a screen protector on it! Seems a bit suspect to me, I have contacted my provider and i am waiting to see what they say

Podobnych historii jest naprawdę wiele. Tylko podany przeze mnie link to 52 strony dyskusji i dzielenia się swoimi awariami. A podobnych tematów tylko na stronie Sony jest więcej.

Postanowiłem zgłębić temat jeszcze bardziej. Skoro problem z wytrzymałością szkła w telefonach Xperia Z jest tak powszechny, to czy Sony ustosunkowało się oficjalnie do tych zgłoszeń? Niestety nie udało mi się znaleźć oficjalnego stanowiska japońskiego producenta. Natomiast wiele można powiedzieć o decyzjach odmowy gwarancji telefonów przez Sony.

Jak czytamy na talk.sonymobile.com:

I have a similar situation with you, all the time use smatrfon, I never did not hit and did not drop. I really take good care of him, and loved him very much, and generally liked the Sony brand, but the screen is cracked without any physical vozdeysvtiya, the official service center is Sony, warranty repair refused, citing the physical impact, and now I do not know how I prove its case. I was shocked when I saw on the Internet such cases, and I'm just crazy driving, what Sony does not react to this problem!

Jest to tylko jeden z wielu głosów niezadowolonych klientów Sony. Okazuje się, że telefon którego szkło na oficjalnej stronie Sony reklamowane jest jako "wytrzymałe" w rzeczywistości takie nie jest.

9 Listopada 2013 przez media jednakowoż przewinęła się informacja, jakoby Sony jednak postanowiło naprawić niektóre wadliwe egzemplarze telefonu Z Ultra. Do serwisów rozesłana została notka serwisowa, w której znaleźć możemy instrukcje dla pracowników. Na załączonych do informacji zdjęciach widnieją przykłady tych pęknięć. (źródło: //www.nextpowerup.com/news/5204/own-an-xperia-z-with-a-cracked-glass-sony-might-repair-it-for-free.html )


(przykłady pęknięć NIE podlegające gwarancji)

Niestety, zarówno mój telefon, jak również wiele innych (co wynika z komentarzy i wpisów innych klientów) nie łapie się pod tą darmową wymianę z uwagi na... więcej niż jedno pęknięcie. Sony założyło, że wymieniać będzie jedynie telefony, w których pękniecie spowodowało pojawienie się tylko w jednym miejscu.


(przykłady pęknięć podlegające gwarancji)

Cóż, jak potoczy się uznanie gwarancji w moim wypadku? Tego dowiem się zapewne w ciągu następnych kilku dni...

07.01.2015
Po długim oczekiwaniu na informacje od serwisu drogą mailową lub telefoniczną czy telefon doszedł, postanowiłem wejść na stronę, samemu wpisać IMEI i sprawdzić przebieg naprawy. Muszę pochwalić w-support za bezproblemowy wgląd w cały proces. Po wpisaniu 15-o cyfrowego ciągu znaków oczom ukazała się mi informacja kiedy doszedł telefon, co się z nim aktualnie dzieje oraz uwagi serwisantów. Dla klienta jest to bardzo fajny sposób śledzenia prac nad jego telefonem.



Co do istoty tego wpisu- nadal czekam na rozwój wydarzeń. Teoretycznie z powyższego screenshota wynika, że telefon jest na naprawie gwarancyjnej (Gwarancja: TAK), lecz może to się jeszcze zmienić po wizycie Z Ultra u innego serwisanta. Opinie na forach dot. w-support jednoznacznie wskazują, że w trakcie procesu naprawy telefonu serwis potrafi podważyć lub unieważnić gwarancję. Liczę na to, że mnie to nie spotka.

14.01.2015
Dostałem odpowiedź z serwisu. Naprawę gwarancyjną odrzucono.

_Uprzejmie informujemy, że rodzaj uszkodzenia wyklucza możliwość zrealizowania naprawy w ramach gwarancji Producenta.

W załączniku przesyłamy propozycję naprawy odpłatnej(...)_



Czyli wyszło tak, jak mnie ostrzegano. Kosztorysant wycenił naprawę na 960zł(!). Czyli 3/4 ceny NOWEGO telefonu.
Niezły to policzek ze strony Sony oraz W-support...

Z uwagi na brak innych opcji, lecz także dzięki byciu pewnym moich racji, jako konsumenta, napisałem odwołanie od decyzji serwisu do głównej siedziby Sony Polska. Czekam na odpowiedź.

03.02.2015
Dostałem odpowiedź od Sony:

Chcielibyśmy z przykrością poinformować, że po dokładnym przeanalizowaniu przedstawionej sytuacji, jesteśmy zmuszeni podtrzymać decyzję naszego autoryzowanego centrum serwisowego.
Chcielibyśmy poinformować, że autoryzowane centrum serwisowe Sony, zapewnia użytkownikom wsparcie techniczne zgodnie z polityką firmy Sony Mobile oraz warunkami Ograniczonej Gwarancji Sony.
Telefon, który trafia do autoryzowanego centrum serwisowego zostaje najpierw sprawdzony zgodnie z Warunkami Ograniczonej Gwarancji w celu wykluczenia ewentualnych powodów wyłączenia urządzenia poza Gwarancję.
W urządzeniu Sony Xperia™ Z Ultra o numerze IMEI: 3580800****** zostało stwierdzone uszkodzenie mechaniczne telefonu, tego typu usterka powoduje anulowanie gwarancji.
Zgodnie z punktem trzecim Ograniczonej Gwarancji Sony:
„Niniejsza gwarancja nie obejmuje uszkodzeń Produktu wynikających z normalnej eksploatacji i zużycia oraz z nieprawidłowego użycia, m.in. z użycia niezgodnego z normalnym przeznaczeniem, wg instrukcji użycia i konserwacji firmy Sony. Gwarancja nie obejmuje również uszkodzeń Produktu będących wynikiem wypadku, modyfikacji sprzętu bądź oprogramowania i działania siły wyższej, jak też uszkodzeń powstałych na skutek zalania płynem lub działania wilgoci”.
W przypadku wykrycia tego typu uszkodzenia proces naprawy jest zatrzymany, a klient odpowiednio o fakcie poinformowany.
Nasza firma, mając zawsze na uwadze dobro użytkownika, zaproponowała poprzez partnerów serwisowych wymianę lub naprawę uszkodzonej części pod warunkiem zaakceptowania kosztów procedury, jakkolwiek propozycja została odrzucona. Proszę wziąć pod uwagę, że, jeżeli zdecyduje się Pan na naprawe odpłatną, telefon po naprawie ponownie będzie objęty gwarancją do końca jej trwania (24 miesiące od daty zakupu telefonu).


Czyli mogę się wypchać. Sony oraz serwis w-support nawet przez moment nie założył, że winą może być wada konstrukcyjna telefonu i obarczył mnie winą uszkodzenia.

Nie czuję się oszukany, lecz zawiedziony. Kupiłem naprawdę drogi telefon, używałem go ze specjalną troską z uwagi na rozmiary, lecz i to okazało się niewystarczające.

W tym miejscu kończy się niestety mój długoletni romans z produktami marki Sony. Straciliście klienta. Choć i to was pewnie nie interesuje...

Pozdrawiam innych użytkowników sprzętu Sony i życzę więcej szczęścia w jego użytkowaniu, niż miałem ja.