Z racji, że ostatnio było głośno nt. przedłużającej się budowy portu lotniczego w Berlinie, a także planowanej budowy Centralnego Portu Lotniczego w rejonie wsi Stanisławów w gminie Baranów, chciałbym przypomnieć o jednej z trwających inwestycji w Chinach. Tematy są zbieżne, gdyż założeniem budowy CPK jest m.in. bycie europejską bramką na transport z Azji.

Obecnie ważną inwestycją prowadzoną w stolicy Chin jest budowa nowego portu lotniczego.
Międzynarodowy port lotniczy Beijing Daxing

46 kilometrów na południe od Tiananmen Square, powstaje feniks który ma obsługiwać nawet 100 milinów ludzi rocznie. 30 czerwca 2017 roku zamknięto najważniejsze prace stalowe, dzięki czemu można już podziwiać zarys wyłaniającej się budowli. Niespotykana artystyczna wizja, ma na celu pokazać światu dobrobyt Chin m.in. w dobrze prosperujących rejonach Pekinu, Tianjinu i Hebei.
Pekin stanie się drugim chińskim miastem z dwoma głównymi lotniskami po Szanghaju, stawiając chiński kapitał w towarzystwie wielkich międzynarodowych ośrodków takich jak Nowy Jork i Tokio.


(ZDJĘCIE: Stan budowy na październik 2017)

60 lat temu, po powstaniu nowych Chin, zbudowano pierwszy na dużą skalę cywilny terminal lotniczy, którego powierzchnia zabudowy ledwo przekraczała 10 000 metrów kwadratowych.
60 lat później powstaje największy na świecie pojedynczy terminal lotniczy, osiągając pułapy niewyobrażalne, o łącznej powierzchni całkowitej 1,4 miliona metrów kwadratowych.
Spoglądając na statystyki budowa tak olbrzymiego portu nie powinna dziwić. Obecnie starszy port w stolicy Chin obsługuje prawie 95 milionów pasażerów rocznie, co daje mu w rankingu drugą lokatę na świecie. Dla ukazania tej wielkości, trzeba przytoczyć największe lotnisko w Europie- londyńskie Heathrow które rocznie oscyluje w liczbie 70 milionów pasażerów.
Bardziej szokuje fakt, że spoglądając na tabelę z wykazem lotnisk w Chinach, aż 28 pozycji zalicza się do lotnisk obsługujących ponad 10 milionów pasażerów rocznie. Dla porównania, jedno lotnisko Chopina w Warszawie to 12 milionów pasażerów rocznie.


(ZDJĘCIE: Mapa lotnisk w Chinach. W 2015 r. było około 200 portów lotniczych, do 2020 r. ta liczba ma wzrosnąć do 240)

(ZDJĘCIE: Makieta wizualizująca port lotniczy Beijing Daxing)

(ZDJĘCIE: Wizualizacja port lotniczy Beijing Daxing)

(ZDJĘCIE: Wizualizacja port lotniczy Beijing Daxing)

(ZDJĘCIE: Mapa przedstawiająca zarys położenia nowego portu lotniczego)

Przygotowania do inwestycji rozpoczęto w 2015 roku. Na początku 2016 roku rozpoczęto budowę portu lotniczego Beijing Daxing. Po około 100 dniach zakończoną etap budowy palowania. Dwa lata później cała konstrukcja metalowa jest już gotowa. Lotnisko ma być gotowe w 2019 roku.
W szczytowym etapie na placu budowy znajdowało się 8000 pracowników.


(ZDJĘCIE: Etap budowy na początku 2016 roku)

(ZDJĘCIE: Mapa budowy na początku 2016 roku)

(ZDJĘCIE: Tereny wykupione pod inwestycje na przełomie 2015/2016 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie października 2016 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lutego 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lutego 2017 roku, robotnicy)

(ZDJĘCIE: Wizualizacja zachodniej wieży kontrolnej)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lipca 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lipca 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lipca 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie lipca 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie sierpnia 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie sierpnia 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie września 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie października 2017 roku)

(ZDJĘCIE: Ukazanie średnicy budynku. Odległość z krańca jednego terminala do przeciwległego wynosi 1,2 km)

(ZDJĘCIE: Inwestycja na przełomie listopada 2017 roku)
(FILM: Reportaż z chińskiej telewizji o inwestycji we wrześniu 2017 roku)

Podsumowanie:

>Nowy port lotniczy w Berlinie wbrew założeniom (3 mld dolarów (2,5 mld euro)) pochłonął około 7.8 mld dolarów (6,6 mld euro). Według planu ma obsługiwać 27 milionów pasażerów rocznie.
Budowę rozpoczęto w drugiej połowie 2006 roku. Uruchomienie portu jest planowane na 2019 rok.

>Centralny Port Komunikacyjny (CPK) ma pochłonąć w podstawowym założeniu 9.8 mld dolarów (35 mld złotych). Według planu ma obsługiwać 45 milionów pasażerów rocznie w 2035 roku.
Postępowania i przetargi od 2017 roku mają trwać 2 lata, prace projektowe i budowlane 8 lat. Przypuszczalne uruchomienie portu jest planowane na 2028 rok.

>Międzynarodowy port lotniczy Beijing Daxing miał pochłonąć 10.6 mld dolarów (70 mld juanów). Dotychczas wykorzystano 40% budżetu (4,7 mld dolarów (30,8 mld juanów)). Według planu ma obsługiwać 75 milionów pasażerów przed 2025 rokiem, a później nawet 100 milionów rocznie.
Wstępne prace rozpoczęto na przełomie 2014/2015 roku. Uruchomienie portu jest planowane na 2019 rok.

Źródła:
Przeciągająca się budowa portu w Berlinie: http://biznes.interia.pl/wiadomosci/news/mozliwy-kolejny-poslizg-w-otwarciu-lotniska-w-berlinie,2546575,4199
Koncepcja budowy Centralnego Portu Komunikacyjnego: https://businessinsider.com.pl/finanse/makroekonomia/centralny-port-komunikacyjny-cpk-koncepcja-projekt-inwestycja/76n7506
Zdjęcia i informacje odnośnie Beijing Daxing (Strona 107 i powyższe): http://www.skyscrapercity.com/showthread.php?t=276618&page=107
Lista ilości obsłużonych pasażerów na lotniskach: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_busiest_airports_by_passenger_traffic
Lista ilości obsłużonych pasażerów na lotniskach w Chinach: https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_the_busiest_airports_in_China

Wersje

Statystyki zobacz

© copyright 2019 by Wykop.pl