PKP Intercity - co robić w przypadku opóźnienia pociągu i jakie mamy prawa

Shishu
Shishu

Mamy zimę, nowy rok, wielu z was zapewne podróżowało PKP Intercity. Dlatego postanowiłem przypomnieć wam - poza mikroblogiem jak należy postępować w przypadku opóźnienia pociągu. Po więcej informacji na temat kolei zapraszam na moje AMA, które odbyło się jakiś czas temu - poza tym śmiało możecie zadawać mi pytania tu, na mikroblogu czy w wiadomościach prywatnych. No i nie byłbym sobą gdybym nie polecił obserwowania mojej osoby lub tagu - #sziszucontent. A teraz miłej lektury! (to copypasta z mojego wpisu na mikroblogu, ale wszystkie informacje są aktualne, a wiem, że tutaj dotrze to do większej ilości osób)


Długo myślałem o czym wam dzisiaj opowiedzieć, ale ostatnie wpisy na wykopie pod tagiem #pkp zachęciły mnie do tego bym parę słów poświęcił najbardziej kłopotliwym zagadnieniom.

Większość pasażerów InterCity to zdecydowanie osoby kulturalne, które nawet w przypadku opóźnienia są w stanie zrozumieć problem, który zaistniał i którym bardzo chętnie (jako DK) pomagamy. Stąd wiem, że wiele osób podróżujących koleją nie ma pojęcia o tym jakie prawa im przysługują, a tym samym co mają robić w przeróżnych przypadkach.


Myślę, że jednym z najczęściej spotykanych są opóźnienia pociągów i to od nich zaczniemy. Większość osób na pewno zdaje sobie sprawę z tego, że w przypadku opóźnienia pociągu powyżej 60 minut przysługuje im zwrot części sumy, którą zapłacili.


60-120 minut = 25% ceny biletu

120 minut+ = 50% ceny biletu


Co więcej? W przypadku, w którym opóźnienie wynikało z winy kolei, a wam w takim wypadku uciekł samolot czy ostatni pociąg do waszej docelowej miejscowości to PKP Intercity zobowiązane jest do pomocy takim osobom. Jak to wygląda w praktyce? W przypadku utraty połączenia lotniczego PKP powinno zwrócić koszty biletu na samolot. W przypadku odjazdu ostatniego pociągu do waszej stacji docelowej organizowany jest albo hotel, albo taksówka, która dowiezie pasażera na miejsce. Wszystko zależy od decyzji CWK (Centrum Wsparcia Klienta), które najczęściej kontaktuje się osobiście z pasażerami, gdy drużyna konduktorska przekaże odpowiednie informacje.


Co jeśli opóźnienie wynosi mniej niż 60 minut? W takim wypadku nie możemy liczyć na żadną rekompensatę, ale możemy za to skorzystać z dowolnego, innego połączenia PKP Intercity, które zmierza w tym samym kierunku. Najprostszym przykładem będzie połączenie Kraków - Warszawa.

Jeśli pociąg, na który macie bilet w relacji Kraków - Warszawa ma opóźnienie 10 minut, a w międzyczasie przyjedzie inny pociąg, np. EIC, który także przejeżdża przez Warszawę to macie pełne prawo do niego wsiąść i nie płacicie nic za taki przejazd. Gdy okażecie konduktorowi bilet i przedstawicie sytuacje ten po prostu skontaktuje się z odpowiednimi ludźmi, potwierdzi to opóźnienie i pozwoli wam jechać dalej. Znacznie szybciej jest jednak udać się do kasy, tam wyjaśnić sytuacje i otrzymać bilet (bez dopłaty) na ten pociąg. Jest to też obowiązek jeśli chcecie jechać EIP, w momencie w którym wasz pociąg jest opóźniony, bo by podróżować Pendolino koniecznym jest posiadanie miejscówki.


Na koniec jeszcze ostatnia ciekawostka, która może zainteresować #studbaza czy #licbaza (i wszystkie inne grupy osób objęte zniżkami ustawowymi) jeśli podróżujecie koleją, a macie ochotę przejechać się 1 klasą.


Wasze zniżki obowiązują tylko w 2 klasie, jednakże co zrobić by skorzystać z niej w klasie 1? Przepis jest prosty:


1. Kupujecie bilet na 2 klasę z odpowiednią dla was zniżką (np. 51% dla studenta), którego cena wynosi 49 złotych (bilet normalny za 100 złotych na 2 klasę, za 120 na 1 klasę)


2. Następnie kupujecie dopłatę (w kasie lub pociągu u konduktora), którą wylicza się odejmując cenę biletu normalnego z 1 klasy od 2 klasy. W tym wypadku różnica w cenie biletów wynosi 20 złotych.


3. Jedziecie w 1 klasie w cenie 69 złotych zamiast 120.


Dlatego w przypadku, gdy nie ma gwarantowanego miejsca w 2 klasie, bo kupujecie bilet w ostatniej chwili nie proście kasjerki o bilet normalny na klasę 1. Kupcie bilet ze swoją zniżką, a następnie poproście o dopłatę do 1 klasy.

Jak to działa i dlaczego tak jest? W przypadku ulg ustawowych Państwo Polskie oddaje PKP Intercity różnice w cenie biletu. W przypadku studentów to student płaci 49% ceny biletu, a państwo dopłaca pozostałe 51%. Przy dopłacie ulga nie jest anulowana. Co oznacza, że dla firmy każdy bilet z ulgą ustawową jest traktowany jak bilet normalny w przypadku zmiany umowy przewozu (w tym zmianę klasy i tak dalej).

Ostatnio słyszałem o problemach w egzekwowaniu tego w samym pociągu - warto w takim przypadku sięgnąć do Taryfy Przewozowej przy konduktorze. O to link do niej: https://www.intercity.pl/pl/do...


§19, punkt 2 - należy uiścić należność stanowiącą różnicę opłat za przejazd w klasie 1 i 2 obliczoną z zastosowaniem opłat ulgowych.

Wiem, że tego typu wpisy będą zdecydowanie mniej popularne, ale pomyślałem sobie - jako konduktor - że części z was taka wiedza może się przydać. Czy to w przypadku nieuczciwego konduktora/kasjera czy po prostu zagubienia się w gąszczu taryf i regulaminów.


Teraz poruszymy temat, który sami wybraliście czyli wszelkiego rodzaju dokumenty (poświadczenia), które konduktor wydaje pasażerom.


Osobiście wydaje mi się, że to temat, który zdecydowanie może mieć wpływ na wasze pisanie reklamacji czy też prośby które będziecie kierować do konduktorów.


Zasady poświadczania biletów w pociągu:


Poświadczenie z terminala mobilnego wydawane jest do biletów krajowych: internetowych, BILkom, SkyCash w każdym wypadku kiedy bilet wymaga poświadczenia. Co z innymi biletami?


Do biletów papierowych zakupionych w kasie, biletomacie czy pociągu także powinno wydawać się poświadczenia z terminala mobilnego, ale TYLKO wtedy kiedy upoważnia ono podróżnego do otrzymania zwrotu należności (np. rezygnacja z przejazdu, przejazd niższą kategorią pociągu - np. TLK zamiast EIC), krótszą trasą czy jazda w klasie 2 na bilecie z klasy 1. Konduktor nie zwróci wam należności za bilet w pociągu, jedynie co może zrobić to wystawić POPRAWNIE (w innym wypadku kasa odeśle was do pisania reklamacji) poświadczenie, dzięki któremu w kasie zostanie wydana wam różnica.


Poświadczenia z terminala wydaje się w przypadku opóźnień w celu dalszego przejazdu innym pociągiem, a nie w celu zwrotu środków, ponieważ
POŚWIADCZENIE O OPÓŹNIENIU POCIĄGU NIE UPOWAŻNIA DO UBIEGANIA SIĘ O ZWROT.


Jeśli terminal nie działa konduktor ma prawo wystawić wam oddzielne poświadczenie. Pamiętajcie, by przypilnować tego by przybił wam pieczątkę jako swój podpis.


Kolejna ważna sprawa:

POŚWIADCZENIE JEST WAŻNE TYLKO Z BILETEM DO NIEGO WYDANYM. Tyczy się to przede wszystkim sytuacji, w których wydaje się poświadczenie o opóźnieniu innego pociągu.


Przykładowe poświadczenia:


- Mniejsza liczba osób (np. gdy ktoś będący studentem omyłkowo kupi 1 bilet normalny i 1 ulgowy to wtedy przy kontroli można wydać mu zaświadczenie, że przejazd odbywał tylko student i dostanie on zwrot pieniędzy w kasie)


- Zgłoszenie przejazdu poza stację przeznaczenia (np. gdy zgłaszacie mi w Warszawie Zach., że chcecie z W-wy Centr. jechać do Białegostoku, a ja nie zdążę wystawić wam biletu to robię takie szybkie poświadczenie i dzięki temu z posiadanym biletem możecie zgłosić się do drużyny w innym pociągu i po prostu dopłacić do tego biletu, który posiadacie tak jakbyście robili to u mnie)


- Oświadczenie o posiadaniu uprawnień do ulgi (częsta sytuacja, jesteście studentem i kupujecie bilet z ulgą 51%. niestety zapominacie legitymacji. wtedy konduktor robi wam dopłatę do ceny biletu normalnego [nie dajcie sobie sprzedać nowego biletu], a potem możecie udać się do kasy ze swoją legitymacją studencką i otrzymać zwrot tej dopłaty)


- Zmiana kategorii pociągu/klasy na niższą/przejazd krótszą drogą (jeśli macie bilet na EIP, a postanowiliście jechać IC lub EIC lub TLK to konduktor wyda wam zaświadczenie i otrzymacie zwrot pieniędzy. to samo jeśli chodzi o trasę. macie bilet np. Wrocław - Katowice - Warszawa, a chcecie jechać Wrocław - Częstochowa - Warszawa to konduktor takim zaświadczeniem uprawnia was do otrzymania różnicy w cenie (bo czym więcej kilometrów tym większa cena w pociągach TLK i IC)).


- Niezgodność danych Podróżnego z biletem e-IC

Pogrubiłem, bo to temat dość aktualny. Jeśli macie złe dane wpisane na bilecie internetowym to wystawiamy wam nowy bilet, a ten poświadczamy o niewykorzystaniu. Jeśli z kolei pasażer odmówi okazania dokumentu, a nie będzie chciał kupić nowego biletu to mamy pełne prawo wlepić takiemu pasażerowi wezwanie do zapłaty tak jakby tego biletu w ogóle nie miał.


Dlaczego o tym piszę? W ostatnich dniach przez RODO ludziom mocno odwaliło w kwestii prywatności. Pocztą pantoflową przechodzą różne informacje i zdarzają się pasażerowie, którzy odmawiają pokazywania swoich dokumentów zapominając, że imię i nazwisko nie jest informacją chronioną. Na biletach nie ma już ani serii ani numeru dokumentów. Ponadto każdy kto kupuje bilet internetowy kupuje bilet imienny i robiąc to akceptuje regulamin spółki.