Podróż do przeszłości - źródła inspiracji dla serii MK, SF oraz Tekken cz.2
W drugiej części na tapetę trafia Uliczny Wojownik. Zapraszam.
Street Fighter
Producenci z Capcomu do swojej bijatyki podeszli od innej strony niż zrobili to Ludzie z Midway. Zamiast turnieju odbywającego się w jednym miejscu, za bazę posłużyła manga Karate Baka Ichidai, gdzie karateka odbywał podróż by w pewnym momencie zmierzyć się w walce z mistrzem z Tajlandii. Tak samo w Street Fighter gracz odbywa podróż po różnych miejscach na ziemi i walczy z lokalnymi mistrzami by na końcu stoczyć walkę z najsilniejszym przeciwnikiem będącym do tej pory niepokonanym mistrzem. Za podstawę głównej postaci posłużyć tutaj miał karateka który też odbywał podróże po świecie gdzie toczył walki, twórca karate kyokushin
Masutatsu Ōyama. Trenujący ciągle by się doskonalić i nie odmawiający nikomu walki kto chciałby się z nim spróbować Ōyama stał się bazą dla postaci Ryu. W pierwszej części SF między pojedynkami gracz ma możliwość zdobycia punktów na planszach bonusowych jak łamanie dachówek ułożonych na stosie czy rozbijanie desek, wyjętych prosto z pokazów Ōyamy. Ryu po osiągnięci u odpowiedniego poziomu wyrusza w świat toczyć pojedynki z każdym kto rzuci mu wyzwanie, by na końcu stoczyć pojedynek z najlepszym na świecie Sagatem Królem Muay Thai w Tajlandii.
Drugą postacią którą można było wybrać w SF1 był Ken Masters (Masters by odróżnić od lalki w celu uniknięcia problemów prawnych), który jest wzorowany na amerykańskim karatece, kickboxerze i aktorze Joe Lewisie. Dwukrotnie wybrany najlepszym karateką w historii (Bruce Lee też go tak określił), wielokrotnie wygrywał turnieje i zdobywał tytuły mistrza, na rozkładzie ma Chucka Norrisa i był tak szybki, że mógł się bronić przed ciosami Lee. Charakterystyczne blond długie włosy Lewisa i czerwone kimono stały się znakiem rozpoznawczym i dla Kena.
Większość przeciwników w pierwszej części jest przedstawiona stereotypowo jako klasyczni przedstawiciele swoich stylów pokazywanych w filmach braci Shaw z Hong-Kongu jak Gen czy Lee wzorowany na starych mistrzach kung fu, jak i stereotypowo pokazani shinobi Geki czy mnich Retsu.
Z zawodników w pierwszej części SF jest Eagle jest jedynym, który wzorowany jest na postaci filmowej. Jest to postać Brytyjskiego ochroniarza w filmie "Wściekłe Pięści" z 1972 roku.
Przed ostatnią walką przeciwnikiem będzie Adon, uczeń ostatniego bossa. Krążyły wiadomości, że jest wzorowany na bokserze Naseemie Hammedzie, gdzie łączy ich aroganckie zachowanie, tematyka jaguara, czy robienie salt w ringu itd. Jednak Adon został stworzony dużo wcześniej niż Hammed odnosił sukcesy, więc pozostaje pytanie - kto kogo kopiuje, ewentualnie przypadkowe podobieństwo.
Ostatnią postacią w SF1 jest Sagat Król Muay Thai. Za postacią z mangi (która daje Sagatowi łysą głowę i przepaskę na oko) z początku tekstu o SF, do której szedł karateka, kryje się prawdziwy zawodnik boksu tajskiego. Sagat Petchyindee to zawodnik który wygrał 266 walk (stoczył 317, 151 KO) i jest kilkukrotnym mistrzem Muay Thai.
W drugiej części Ulicznego Wojownika twórcy z Capcomu przy postaci zawodnika sumo Hondy, posłużyli się wzorem z innej gry Arm Wrestling Nintendo, by jakoś wyróżnić sumitę. Na twarzy Hondy znalazły się malunki praktycznie identyczne jak u sumity z gry Nintendo.
Postać Blanki w drugiej części gry była wzorowana na postaci Bludge z gry Cadillaki i Dinozaury. W tym przypadku jednak twórcy z Capcom, byli tak leniwi, że niektóre ruchy postaci są niemal identyczne co do kształtu i ilości klatek jak pierwowzoru.
Postać Dhalsima jest wzorowana na dwóch innych postaciach. Pierwszym jest Mistrz Yogi z filmu "Mistrz Latającej Gilotyny", który mógł rozciągać swoje kończyny na długie odległości. Drugą jest Nam z serii Dragon Ball, którym to tak jak Dhalsim musi wziąć udział w turnieju by móc zdobyć fundusze na przetrwanie wioski
Tworzenie postaci Guila składało się z dwóch etapów. W jednym stworzono mu głowę na której fryzura była wprost zapożyczona od Rudolfa von Strocheima z mangi jojo bizarre adventures. W drugim etapie twórcy, jak sami mówi, mieli zrobić postać jak najbardziej amerykańską, a patrząc na filmy tamtych lat stereotyp największego amerykańskiego patrioty wojownika to żołnierz (ta może jeszcze z Wietnamu), podkoszulka na ramiączka, spodnie moro, nieśmiertelnik, plansza w bazie wojskowej i aż dwie flagi USA na ramionach, bardziej amerykańsko się nie dało.
Na drugim biegunie mamy Zangiefa, tutaj mamy maksymalnie proradziecko. Zangief jest połączeniem dwóch postaci - zapaśnika Victora Zangiefa i wrestlera Ivana Koloffa. Od pierwszego wziął pseudonim i owłosienie, od drugiego tematykę i zarost ヽ( ͠°෴ °)ノ Poziom Zangiefa umieszczony jest w jakieś fabryce, gdzie lud pracujący miast i wsi może obserwować poczynania swojego idola
Fei Long jest kolejnym klonem Bruce Lee, tyle że w SF. Nunchaku, odgłosy, styl walki, w późniejszych częściach obrażenia jak w "Wejściu Smoka" itd. Jak każda bijatyka, po prostu musi mieć jednego.
Dee Jay jest wzorowany na Billym Blanksie, mistrzu sztuk walki, instruktorze fitness i aktorze, a dokładnie na jego roli jak Khana w filmie "Król Kickboxerów" z 1990 roku.
Za wzór do postaci Balroga posłużył Mike Tyson, i to tak bardzo, że Capcom musiał zamieniać nazwy kilku postaci by uniknąć konsekwencji prawnych. Przed wydaniem gry na terenach zachodniej cywilizacji, w Street Fighter 2 bokser wzorowany na Tysonie nazywał się M.Bison co powodować mogło pozwy do sądu od zainteresowanego, więc wydawca musiał zmieniać nazwy by nie było do czego się przyczepić i tak bokser stał się Balrogiem, matador będący wcześniej Balrogiem stał się Vegą, a imperator Vega stał się M.Bisonem
Z drugiej strony jest postać Vegi, która jest złączona z kilku innych (odwrotnie do Balroga). Większość wyglądu postaci jest wzorowana na piracie San-Po z filmu „Projekt A” z Jackie Chanem, zwłaszcza ubiór i tatuaż (pirat ma smoka, Vega na węża). Wężowe upodobania i maska Vegi podobno są wzorowane na jakieś wężowej postaci z anime/mangi „Rycerze Zodiaku”. Broń którą trzyma w ręku jest kopią broni Gekiego z pierwszej części SF
Na końcu drogi jaką przemierzymy po świecie jest boss, oczywiście mający swój pierwowzór. Katō Yasunori z noweli Teito Monogatari (i jej adaptacji) jest okultystą, czarownikiem, rebeliantem, terrorystą, kontroluje umysły, manipuluje, a celem jest zniszczenie Tokio by sparaliżować działanie Japońskiego Imperium, idealnie nadaje się na ostatniego złego, z którego M.Bison czerpie garściami. I jeszcze ta gwiazdka, która później została zmieniona na czaszkę ze skrzydłami (ciekawe dlaczego)
W serii SF pojawia się jeszcze kilka postaci inspirowanych innymi. Np. Darun Master jest silnie inspirowany postacią Wielkiego Gamy, legendarnego zapaśnika z Indii
Postacią wprowadzoną dla przeciwwagi dla Balroga był Dudley, prawdopodobnie wzorowany na Evanderze Holyfieldzie, zwłaszcza znając historię jego i Tysona. Podobno jest nawet specjalna animacja jak panowie spotykają się przed walką. Ciekawe czy animację z uchem zrobili. Są również pogłoski, że Dudley wzorowany jest na Chrisie Eubanku
Zawodnik Q jest kopią postaci K z japońskiego serialu „Robot Detective K”
W trzeciej odsłonie do postaci dołącza Alex, mający wspólne zachowania z Hulkiem Hoganem, rozrywanie koszulki, bandana na głowie. Animacja z początku pojedynku Alexa z Hugo jest wzorowana na początku walki Hogana z Andre Giantem z Wrestlemani III z 1987 roku. Hugo (zapożyczony z Final Fight)jest wzorowany na postaci Andre Gianta.
Z postaci branych do serii SF z serii FF, a inspirowanych są Cody i Mike Haggar. Cody jak i historia Final Fight są inspirowane postacią Toma Cody i filmem „Ulice w Ogniu”, gdzie porwana zostaje jego dziewczyna (była) przez gang.
Mikke Haggar jest silnie inspirowany postacią Jessy Ventury. Wrestlera, polityka i aktora. Możemy go zobaczyć w takich filmach jak „Predator” czy „Uciekinier”
Koniec części drugiej, zapraszam na część trzecią.