Historia polskiego rapu

Powiązane

Komentarze (167)

  • Reklamy Google

  • Tyler_Durden +15  

    Ale ustalmy sobie jedno, jest to historia w pigułce-czyli tak naprawdę ściąga. Taka ściąga na egzaminie zapewnia nam trójkę(no maks cztery), materiał który miałby gwarantować piątkę musiałby mieć kilka stron. Więc nie narzekajcie że nie ma tego czy tamtego,nie wszystko można było zmieścić tak aby miało to postać taką a nie inną :)

    pokaż komentarz
    Tyler_Durden
  • quality +12  

    Dodałem do powiązanych teledysk Liroya z 1991 roku. Grzywka i kocie ruchy included ;)

    pokaż komentarz
    quality
  • lukaszlew77 +9  

    Całkiem obiektywnie, a to sztuka w przypadku opisywaniu polskiego rapu.
    Jestem tylko ciekawy wg jakiego "najpopularniejszego portalu hip-hopowego" beef Tede-Onar wygrał Onar? Hip-hop.pl, przecież to największa trollownia polskiego internetu. Beef był bardzo remisowy. Powstały 2 najlepsze dissy w historii polskiego rapu - 3 korony TDFa i Knebel w Pysk od Płomienia.

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • arek2991 +5  

    @lukaszlew77: @lukaszlew77: Masz rację, ocen hip-hop.pl nie można brać na poważnie szczególnie że to jest największe legowisko hejterów TDFa

    pokaż komentarz
    arek2991
  • Fifulec 0  

    @lukaszlew77: Swego czasu interesowałem się tym beefem i przesłuchałem wszystkie z nim związane dissy i muszę przyznać, że obydwa wymienione kawałki są faktycznie najlepsze z całej batalii. Dla tych co chcą przesłuchać polecam w chronologicznej kolejności "Knebel w pysk" P81, a potem odpowiedź Tedasa "3 korony".

    pokaż komentarz
    Fifulec
  • FLOLPROBA 0  

    @lukaszlew77: miałem zamiar zwrócić na to uwagę, czytam komentarze i widzę, że jednak nie tylko ja to dostrzegłem :)

    pokaż komentarz
    FLOLPROBA
  • Cozzie +4  

    Świetne, żeby zobaczyć jak to się wszystko w czasie układało. Mogli tylko więcej wspomnieć o okresie boomu na HH w mediach. Czasach kiedy Slizg można było kupić w każdym kiosku, w radiu co godzina leciał Mezo, na Vivie to samo :P

    pokaż komentarz
    Cozzie
  • tigitall +1  

    @Cozzie: Czytając to uświadomiłem sobie, że jestem już stary :/

    pokaż komentarz
    tigitall
  • aifeme +4  

    Nie ma chociażby "Usłysz nasze demo EP" Kalibra z 1994 roku i albumu 3XKlan z 1995r.

    pokaż komentarz
    aifeme
  • fasfsrheeahgdfhds2 +23  

    jest trochę istotnych braków

    pokaż komentarz
    fasfsrheeahgdfhds2
  • kolbi -3  

    @fasfsrheeahgdfhds2: Moim zdaniem należało wspomnieć o "A/H24N2" Tedego - pierwszy Disstape w historii polskiego rapu. A osobiśćie uważam ten krążek za najlepszy w PL.

    pokaż komentarz
    kolbi
  • FatAlbert +12  

    @fasfsrheeahgdfhds2: Dla mnie istotnym brakiem jest niewymienienie albumu "Szejsetkilovolt" którego darzę największym sentymentem. Wydaje mi się, że autor powinien wspomnieć też o grupie VETO, nagraniu 10 osób - wspólna scena i 3H/WYP3 - mam tak samo jak ty.

    Napisz czego Ci brakuje, może dowiem się jakichś ciekawostek, a ciekawostki o rapie z zeszłego stulecia bardzo lubię:)

    pokaż komentarz
    FatAlbert
  • wysocki -1  

    @FatAlbert: +

    pokaż komentarz
    wysocki
  • matju +1  

    @FatAlbert: Ja napiszę od siebie. Brakuje solówek Daba (Czerwony Album, Zielona Eminencja) kolejne może już faktycznie by odpuść. Brakuje najlepszej w Polsce kontynuacji psychorapu czyli Kanału Audytywnego. Jakieś wzmianki o Pokahontaz tez by się przydały.

    pokaż komentarz
    matju
  • FatAlbert 0  

    @matju: Zielona eminencja to track, nie album. Aż zacząłem szukać czy nie przegapiłem jakiejś płyty:) Faktycznie autor mógł wspomnieć w którą stronę poszły te "dinozaury". Kanał Audytywny wart uwagi.

    pokaż komentarz
    FatAlbert
  • genesis2303 +3  

    @FatAlbert: No i wspomniano o koncercie Beastie Boys, a brak wzmianki o koncercie Ice-T w 1995, gdzie za "support" robił Peja i był to w zasadzie jego pierwsze dokonanie, które można było uznać za sukces.

    pokaż komentarz
    genesis2303
  • FatAlbert 0  

    @genesis2303: Noo dokładnie:D już gdzieś kiedyś tu na wykopie o tym wspominałem, dotąd zastanawiam się, czy Rychu został wyłowiony z tłumu, czy to było ustawione. Ale wydaje mi się, że jednak został wyłowiony. To musiała być jedna z najpiękniejszych chwil w jego życiu.

    pokaż komentarz
    FatAlbert
  • tigitall 0  

    @matju: Mi tam brakuje wzmianki chociaż małej o turne "U ciebie w mieście" 1 i 2 dla mnie klasyki :) nawet Lil Dap wystąpił gościnnie.

    pokaż komentarz
    tigitall
  • Emeref +1  

    @fasfsrheeahgdfhds2: brakuje mi uwzględnienia płyty "Czarne złoto" - ten projekt stał się kultowy jeszcze zanim się pojawił. Powstawał przez lata, miał się nie ukazać, ale jednak udało się i wyszła z tego solidna dawka charakterystycznego rapu ze Śląska.
    Dodałbym jeszcze oprócz nielegala TeTrisa, album Reno - "Następny Level" - obie te płyty były docenione w podziemiu - choć nie ma co ukrywać że "Naturalnie" Tet'a było o wiele lepiej zrealizowane jeżeli chodzi o jakość nagrań.

    pokaż komentarz
    Emeref
  • matju +1  

    @FatAlbert: Oczywiście chodziło mi o Emisję Spalin. Akurat słuchałem tego tracka i mózg dostał jakiejś autosugestii :). Pozdrawiam.

    pokaż komentarz
    matju
  • kfiatheck -1  

    @fasfsrheeahgdfhds2: np WSRH < nie oszukujmy Słoń z Shellerem bardzo sie przyłożyli do współczenego hip hopu
    nic o Kodexach i nadmienieniu o szerokiej walce o legalizacje MJ...

    pokaż komentarz
    kfiatheck
  • kossakov +1  

    @Emeref: "Czarne złoto" "Czarnym złotem", płytka świetna, ale myślę, że ważniejszym wydawnictwem były "Ekspedycje" IGSa czy "Usta miasta kast" . Generalnie specyfika sceny śląskiej jakby nie uchwycona, a to błąd. Ograniczenie się do K44 czy PFK i 3XK to moim zdaniem trochę mało.

    pokaż komentarz
    kossakov
  • Emeref 0  

    @kfiatheck: od kiedy ty słuchasz rapu że takie bzdury pleciesz - "słoń i sheller bardzo przyłożyli się do współczesnego hip-hopu", cytując klasyka "mamy tu do czynienia z (co najmniej) wielkim semantycznym nadużyciem"...

    pokaż komentarz
    Emeref
  • mazz00 +2  

    A co z Ś.P BOLCEM !! Przeciez "Olej całą resztę" i "Żeby było miło" to klasyka !!

    pokaż komentarz
    mazz00
  • AmiBolo +1  

    W 1995 w Nowym Sączu powstał niesamowity skład, jakim był Decybel. Ten kawałek był na (chyba) drugiej płycie dołączonej do znakomitego "Klanu". Polecam!
    http://www.youtube.com/watch?v=HRIe0ezHUz8

    pokaż komentarz
    AmiBolo
  • blyskotliwy +1  

    można dyskutować kto był pierwszy, dodałem do powiązanych teledysk nagrany w 94 roku (czyli rok przed "scyzorykiem") przez Trials-X

    pokaż komentarz
    blyskotliwy
  • mbn-pl +13  

    A gdzie Nagły Atak Spawacza, ja sie pytam?!

    pokaż komentarz
    mbn-pl
  • lukaszlew77 -1  

    @mbn-pl: Zapomniany, i dobrze. Ostatnio się próbowali reaktywować pod nazwą Cycki i Krew tworząc coś tak strasznego: http://www.youtube.com/watch?v=NMvvpHuyBkI

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • lukaszlew77 +2  

    @pan_welniak: Byli zawsze kiepscy, nawet jak na tamte czasy.

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • xadiag +3  

    @pan_welniak: Akt łaski, Aleja nr 6, albo Wesele. Jakoś mi te kawałki zapadły w pamięci. Był jeszcze Roman czy Uve kolarz. Brakuje mi trochę takich bekowych kawałków jakie robili Spawacze..

    pokaż komentarz
    xadiag
  • pan_welniak +3  

    @lukaszlew77: wtedy wszyscy byli kiepscy. niektóre ich kawałki pod względem lirycznym to kosmos (np. akt łaski ;) a platynowa płyta za brata juzefa? stop hejtin

    pokaż komentarz
    pan_welniak
  • lukaszlew77 -1  

    @pan_welniak: niektórzy byli mniej kiepscy, niektórzy bardziej. NAS był właśnie bardziej kiepski. To, że sprzedali dużo płyt o niczym nie świadczy.

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • pan_welniak +3  

    @lukaszlew77: "Album sprzedał się w ilości przekraczającym 100.000 egzemplarzy !!!!!!!!!!
    Nasuwa się tutaj jeszcze jeden fakt - cokolwiek nie mówiono by na temat tej płyty - "Brat Juzef" otworzył drzwi do wytwórni innym wykonawcom z kręgu muzyki hip-hop - wytwórnie przekonały się, że w tego typu muzykę warto zainwestować, nawet jeżeli przekaz jest BARDZO kontrowersyjny. Przypomnijcie sobie - ile można było kupić rapowych wydawnictw przed, a ile po wydaniu pierwszej płyty Nagłego Ataku Spawacza??!!" Ta ich "kiepskość" przetarła szlak. Poza tym możesz ew. pisać "dla mnie kiepski" a nie oceniać za wszystkich.

    pokaż komentarz
    pan_welniak
  • bns +1  

    A gdzie Nagły Atak Spawacza, ja sie pytam?!

    @mbn-pl: Dokładnie, ktoś wolał poświęcić miejsce Małolatowi, który prezentował się w "swoich" czasach gorzej styl niż NAS wtedy :)

    pokaż komentarz
    bns
  • Ryrzy +36  

    Zaraz zaraz a gdzie tutaj jest Lech Roch Skorpion Pawlak oraz Ważka G?

    pokaż komentarz
    Ryrzy
  • fasfsrheeahgdfhds2 +26  

    @Ryrzy: głęboko w podziemiu

    pokaż komentarz
    fasfsrheeahgdfhds2
  • panDyskoteka -2  

    @Ryrzy: jak napisane w tekście, oni wydają tylko w internecie. Underground for a life

    pokaż komentarz
    panDyskoteka
  • Ironyman89 +30  

    @panDyskoteka:

    A gdzie jest Kula?

    pokaż komentarz
    Ironyman89
  • Smiechol +12  

    @Ironyman89:
    Kula daje fulla!

    pokaż komentarz
    Smiechol
  • Ironyman89 -1  

    @Smiechol:

    A to dobry chłopak jest.

    Podpisano: Ferdek Kiepski.

    pokaż komentarz
    Ironyman89
  • jassssss +6  

    dobra,trza podgrzać atmosfere,pierwszy był LIROY

    pokaż komentarz
    jassssss
  • bardzospokojnyczlowiek 0  

    @jassssss:

    nie zapomnij gdzie narodził się polski hip-hop

    http://www.youtube.com/watch?v=-EZGG-jTdG4

    pokaż komentarz
    bardzospokojnyczlowiek
  • calkowicieanonimowy +1  

    @jassssss: hm, można uznać, że wcześniej Kazik próbował. A Liroy zrobił dużo w polskim rapie, szkoda, że go odsunięto na boczny tor.

    pokaż komentarz
    calkowicieanonimowy
  • Tedohadoer +9  

    @calkowicieanonimowy: sam siebie odsunął grając chałastrę

    pokaż komentarz
    Tedohadoer
  • nov3l +42  

    @jassssss: Pierwszy był Piotr Fronczewski. W czasach, gdy nie było jeszcze stringów.

    pokaż komentarz
    nov3l
  • genesis2303 0  

    @nov3l: Ba, nawet całą kulturę wypromował, kto wcześniej wspominał w Polsce o brejk dansie?

    pokaż komentarz
    genesis2303
  • jamtojest +1  

    @genesis2303: był jeszcze Felicjan Andrzejczak i jego Ekscentryczny Dance - nie wiem który to rok dokładnie i kto był pierwszy, ale obaj z Frankiem to raczej pionierzy ;)

    http://www.youtube.com/watch?v=t37hWBodr7Q

    Głowa, noga, łokieć, szyja
    W dłoniach jakbyś węża miał
    Ręka zwija się jak żmija
    To break dance, najnowszy szał

    pokaż komentarz
    jamtojest
  • rothen +4  

    Smarki rzuć togę i wracaj do rapu :(
    psychofan

    pokaż komentarz
    rothen
  • syndrom +4  

    Rzucę trochę dobrych rapsów, dla tych co hejtują ten gatunek muzyczny:), a nie mają pojęcia o nim:

    - Lukatricks feat. Joka (K44), HST, Fokus (PFK) -Trzeba wziąć
    http://www.youtube.com/watch?v=ROJ7ZwdWxoE

    -Mioush - puzzle (strasznie jaram się tym bałakiem jak i całą płytą:) dla mnie piękno rapu)
    http://www.youtube.com/watch?v=HQZN_hD2X-M

    - Pezet - niewiadomo (odpowiedź na zarzuty odnośnie aktualnej twórczości Pezeta i jego eksperymentów muzycznych)
    http://www.youtube.com/watch?v=IkSDFFE64DU

    - Pyskaty - Pysk w Pysk (świetna bragga w wykonaniu tego MC, polecam jego płytkę o tym samym tytule:))
    http://www.youtube.com/watch?v=AYvVi2s7XMY

    - Tomiko feat. Ero - przychodzi z wiekiem
    http://www.youtube.com/watch?v=A6V-mLTjPVU

    -Hans Solo (52 Dębiec) - dopóki jestem (świetny motywujący kawałek)
    http://www.youtube.com/watch?v=4Y0OjXN095Q&ob=av2n

    -Donguralesko - Podróż na Wschód (odejście od konwencji smutnego rapu o ciężkim życiu, braggadacio)
    http://www.youtube.com/watch?v=RuQidthIoLk

    -Kajman (płytka K2) -niespełniony milioner (bardzo fajne przesłanie połączone ze świetną bragga w pierwszej zwrocie)
    http://www.youtube.com/watch?v=i9OWXtauFGs

    - Mrozu feat. Waldemar KASTA (to wklejam dla tych którzy mówią, że w rapie jest cały czas to samo i wszystko robione jest na jedno kopyto, ostatnia zwrotka Wrocławskiego rapera)
    http://www.youtube.com/watch?v=WX6gyIFQ6k8

    -Sobota - tańcz głupia (kawałek rozrywkowy nastawiony na przekazanie pozytywnego vibe'u)
    http://www.youtube.com/watch?v=21dgpgQ8v8g

    - Onar feat Mioush,Pih - powrót do treści
    http://www.youtube.com/watch?v=2hCnS9kVh3Q

    -Sokół i Marysia - Reset (najnowsza płyta jednego z najlepszych teksciarzy w historii naszego HH, reprezentanta ZIP składu, WWO)
    http://www.youtube.com/watch?v=lRtDhZrOjfk&ob=av2e

    -Młody M - możesz nie rozumieć
    http://www.youtube.com/watch?v=tJEWAnwqYMo

    Większość z tych tracków jest z tamtego roku jak i niedawnych lat. Mógłbym tutaj wkleić jeszcze 10 razy tyle tytułów, jednak to zniechęci ludzi do przesłuchu. Przedstawiam obecną kondycje tej muzyki. Dla chętnych mógłbym podać jeszcze pare linków czy nazw płyt które polecam. Muzyka rap jest bardzo źle odbierana przez dużą część społeczeństwa, ze względu na nurt ulicznego hardcorowego rapu. Na fali RPKów, Hipotoni, Lukasynów, Firm i Szajek, wielu ludzi skrzywia się na samo słowo Hip Hop. Jednak ja nie przestanę się jarać i będę śledził tę scenę:) dla tych perełek.

    pokaż komentarz
    syndrom
  • xadiag +2  

    @syndrom: Dobra lista. Aczkolwiek Hansa bardziej odpowiada mi np. "Zmywam", "Wyższa kultura osobista" lub "Polak Wyjątkowy song". Twórczość 52 jest mi dosyć bliska, jaram się nimi z powodzeniem od dawna.

    Sokoła i Marysi Starosty bardziej odpowiadał mi kawałek "Sztruks".

    Świetny kawałek Pezeta, Osobiście do listy bym dodał "Ukryty w mieście krzyk" i "Gdyby miało nie być jutra".

    Dodałbym jeszcze Trzeci Wymiar, kawałki "Bezpowrotnie" i "Zapomnij o tym". No i może jeszcze Szad Akrobata - "Rzeka"

    Świetna robota. Propsy.

    pokaż komentarz
    xadiag
  • Lsrd -5  

    @syndrom:

    słaba lista dla gimbusów

    pokaż komentarz
    Lsrd
  • syndrom +4  

    @Lsrd:
    Chciałbym aby gimbusy słuchały takiego rapu.

    pokaż komentarz
    syndrom
  • dexterxx +3  

    @syndrom: To może ja się podepnę z moim postem... http://blog.dexterxx.pl/2011/05/28/rap-popatrz-glebiej-2/ ... mogę? Szczególnie dla tych, co wyżej mnie uważają za hiphopstera...

    pokaż komentarz
    dexterxx
  • hunter666 +7  

    A ja się pytam, bardzo poważnie. Gdzie jest album Kazika "Oddalenie" wydany w 1995?

    pokaż komentarz
    hunter666
  • BlissBreathe +4  

    @hunter666: Dołączyłbym jeszcze Spalam się i Spalaj się, na 12 groszy też można znaleźć świetne kawałki w których rapuje ("Mój los" , "Spowiedź święta" ). I mój ulubiony w tym klimacie "Los societas de las poetas violentas" z Las Maquinas de la Muerte. Niestety nie będzie dla niego miejsca na tej tablicy, ponieważ nie zajmował się tylko rapem.

    pokaż komentarz
    BlissBreathe
  • stoprocent +11  

    @hunter666: juz nigdzie nie ma, blokneli megaupload

    pokaż komentarz
    stoprocent
  • FatAlbert +2  

    @hunter666: To fakt, komisariat 63 brooklyn to mój faworyt. Ale tak jak napisał kolega BlissBreathe nie jest on kojarzony z rapem i nie został uwzględniony.

    pokaż komentarz
    FatAlbert
  • Skibil +12  

    Kto nie słuchał "Cztery i pół" od Łony i Webbera niech od razu nadrabia zaległości, bo płyta jest GE - NIAL - NA!

    pokaż komentarz
    Skibil
  • dexterxx -7  

    @Skibil: Wetuję twój komentarz.

    edit:
    No ale tyle opinii, ile ludzi.. ja nie jestem jakimś specjalnym zwolennikiem mainstreamu..

    pokaż komentarz
    dexterxx
  • Mave +15  

    @dexterxx: Jesteś Hiphopsterem?
    Nie no, dobra, serio, jak wrzuciłeś Łonę do mainstreamu?

    pokaż komentarz
    Mave
  • Janodemon +1  

    @Skibil: Mam na półce. Nie kurzy się :)

    pokaż komentarz
    Janodemon
  • RobHajs +1  

    @Skibil: Potwierdzam, dla mnie płyta roku. Polecam zwłaszcza kawałek "To nic nie znaczy". Sprawdźcie sobie w necie póki jeszcze można :D

    pokaż komentarz
    RobHajs
  • Skibil 0  

    @dexterxx: Ma prawo Ci się nie podobać. ;) Ale możesz wyjaśnić dlaczego uważasz Łonę za "mainstreamowego"? Rozumiem, że np. Eldoki czy Pezeta też nie tolerujesz? ;p

    pokaż komentarz
    Skibil
  • Skibil 0  

    @RobHajs: Dla mnie nie ma tam słabego kawałku - każdy opowiada jakąś historię w bardzo lekki i zabawny sposób. Uwielbiam jego teksty ("Rozmowa z bogiem" czy "Nie słuchać przed 2050" albo "Piękny dzień by zadzwonić" z tych starszych ;p )

    pokaż komentarz
    Skibil
  • dexterxx 0  

    @Mave: "jeśli wejdziesz między wrony musisz krakać jak one"...
    @Skibil: no a nie jest (może nie tyle mainstreamowy co popularny) w porównaniu do wielu z undegroundu?

    Osobiście nie przyciąga mnie rap Łony (spoko, was może, nie przeszkadza mi to), ale MOIM ZDANIEM jest wiele innych dobrych talentów którzy W MOIM PRZEKONANIU wydali lepsze albumy itp. Kiedyś też uważałem za guru Eldokę, Pezeta i wielu innych których możesz wymienić.. ale z czasem jak zasmakowałem więcej - nie cenię już ich tak wysoko ;-)

    Nie chcę flame'u, stąd edytowałem mój post, bo "ile ludzi tyle opinii" i skoro w komentarzach o proposaniu Łony piszę coś zupełnie innego, to wiadomo, że spotykam się z minusami i krytyką ;-).. gusta gusta... i gusta!

    Stąd to, bo wielu słuchaczy ma klapki na oczach i zna tylko tych z góry - ja się buntuję, i próbuję wam pokazać innych (znajdź sobie link niżej który dałem, jeśli jesteś zainteresowany/zainteresowana).

    BTW., uwielbiam remix przed 2050 ;-) Jest też wiele innych kawałków które od niego lubię, ale nie jest to taka masa jak przy innych raperach. Po prostu do mnie nie trafia jak do innych i inni.

    pokaż komentarz
    dexterxx
  • simono +6  

    Właśnie słucham Łony i uwielbiam jego teksty. Poziom merytoryczny jest nieporównywalny do innych polskich twórców. ; )

    pokaż komentarz
    simono
  • Abrakadabror -7  

    Właśnie słucham Łony i uwielbiam jego teksty. Poziom merytoryczny jest nieporównywalny do innych polskich twórców. ; )

    @simono: Z tym się zgodzić nie mogę.Choćby Pezet z płyt poważnej i klasycznej czy sokół.Co najmniej na równi z ww. jak nie ponad.

    pokaż komentarz
    Abrakadabror
  • simono -7  

    @Abrakadabror: Miałem na myśli muzyke blokersów ; ) Typu peja itd. Z Tobą się zgadzam ; )

    pokaż komentarz
    simono
  • Chaos_ +6  

    @simono: Zwłaszcza gdy w wywiadach podaje Adama Michnika jako swój autorytet.

    pokaż komentarz
    Chaos_
  • Keffiro 0  

    @Chaos_: lewicowość Łony z tego co zauważyłem przejawia się jedynie w 3 kawałkach
    - nie jest dobrze
    - a dokąd to
    - szkoda zachodu

    Poza tymi kawałkami, trudno się nie zgodzić z jego tekstami.

    pokaż komentarz
    Keffiro
  • Hoob 0  

    @Keffiro:
    Lewicowość Łony przejawia się w wielu jego kawałkach. Właściwie cały album "Absurd i nonsens" jest "anty IV RP".
    "A dokąd to" akurat nie jest stricte lewicowy. Ja tam widzę mocną nić koncyliacji i chęć współpracy z drugim obozem, bo kończy się wersami:
    "I kłócą się zamiast iść ku porozumieniu,
    A tu naprawdę najwyższy czas na remont."

    Lewicowe poglądy to kompletnie nie moja bajka, ale i ja dopuszczam dialog, więc nie nosi mnie, jak słucham Łony. Ba, gość jest tak błyskotliwy, że nawet jak jakiś wers ideologicznie mi się nie podoba, to jest podany w taki sposób, że trudno tego nie docenić.

    pokaż komentarz
    Hoob
  • sielka +2  

    'Druga strona medalu, Gural, Kaczy - Haczysz? Rym graczy sam się tłumaczy.'

    Tym skromnym cytatem zaznaczam, że zabrakło mi Gurala i Kaczora w 'ikonografice' (Killaz Group).
    Wszystkich tych, którzy mają Gurala w poważaniu, odsyłam chociażby do 'Opowieści z Betonowego Lasu'.

    Peace out

    pokaż komentarz
    sielka
  • FLOLPROBA +1  

    @sielka: Gurala w jego nowym wydaniu można lubić lub nie ale swoje miejsce w historii naszego rodzimego rapu powinien mieć i basta.

    pokaż komentarz
    FLOLPROBA
  • dr_gorasul +2  

    Pierwszym album rapowym wydanym w Polsce w roku 1991 byl Kazik - "Spalam Się". Pamiętam jeszcze trasę koncertowa Kazika w 1991, gdy na plakatach pisało - Kazik, Największy raper wschodu! Album posiada ewidentnie rapowe podkłady muzyczne mocno inspirowane Beastie Boysami, zaś sam Kaz na poły rapował i deklamował. Nie ma co ukrywać tez, ale Kazik jest wielkim fanem tego starego West Coastu i Beastie Boysow i tam muza zawsze pozostawała w kręgu jego inspiracji. Kolejne albumy Kazia - Spalaj Sie i Oddalenie to tez mistrzostwo. Więc nie zgodzę się ze stwierdzeniem, iz aby to Liroy był pierwszym raperem w RP.

    pokaż komentarz
    dr_gorasul
  • rzydoMasonerya +2  

    zaraz! a mezo gdzie ?

    pokaż komentarz
    rzydoMasonerya
  • shinigamiONE +2  

    @rzydoMasonerya: Patrz: 2004 ,beef o ksywkę.

    pokaż komentarz
    shinigamiONE
  • Krecik666 +1  

    Moja skromna lista ciekawych artystów z przykładową piosenką:

    MłodyM - Gdyby świat był mój
    http://www.youtube.com/watch?v=dY8TL_qM9RQ&list=PLAE49D140DD8B2092&index=1&feature=plpp_video

    MłodyGRO - Pieprze ten rap
    http://www.youtube.com/watch?v=-5ZZccYzklE

    Łozo aka Pitahaya - c11h15no2
    http://wszystkoconajlepsze.wrzuta.pl/audio/7SNTvbOMr4A/lozo_aka_pitahaya_-_c11h15no2

    Tałi - Szczeszczy
    http://hawwa.wrzuta.pl/audio/4a3SLAR7s0W/studio_pokoj_-_szczeszczy

    Myczkins - 1920
    http://www.youtube.com/watch?v=32HgTWVH87k

    Emace - Wiara w słowo
    http://www.youtube.com/watch?v=7BfGua1Hn-8&list=PLAE49D140DD8B2092&index=5&feature=plpp_video

    Kaczor - On wciąż płonie
    http://www.youtube.com/watch?v=Qk7EXw7Pqtg&feature=plcp&context=C3103e1bUDOEgsToPDskJw01pP-xmki6ZqGLeOghcB

    HansSolo - Wierzyć
    http://www.youtube.com/watch?v=LKPRqCctbGU

    Do tego oczywiście można by dodać:
    Skor, Buka, SumaStyli, Wd-Os i pewnie kilka innych o których zapomniałem.

    Jak lista się spodoba to dodam kolejne ;]
    Dodawajcie też swoje linki do ulubionych piosenek (najlepiej mało znanych).

    Pozdrawiam :)

    pokaż komentarz
    Krecik666
  • Hemus +2  

    @Krecik666: SumęStyli - De Integro poznałem właśnie na wykopie, tak samo Haju i Złote Twarze - Międzyświat. Polecam, produkcje warte uwagi

    pokaż komentarz
    Hemus
  • dexterxx +1  

    @Krecik666: MŁODY GRO?! W końcu znalazłem słuchacza który go zna ;-)

    Możemy się uzupełnić, patrz: http://www.wykop.pl/link/1017175/historia-polskiego-rapu/#comment-8456331 ;-)

    pokaż komentarz
    dexterxx
  • Krecik666 0  

    @dexterxx: Dodałem ten link do zakładek już wczoraj bo ciekawie się zapowiada, jak będę miał chwile to dokładnie przestudiuje oba artykuły :)

    pokaż komentarz
    Krecik666
  • dexterxx 0  

    @Krecik666: Wystarczy tylko drugą część, wszystko do odsłuchu jest w niej z pierwszej części, gdzie tylko nudno biadolę :P
    Daj znać, jak podeszło.

    pokaż komentarz
    dexterxx
  • tr00ci0 +1  

    Jak dla mnie ta historia jest mocno subiektywna i kręci się głównie wokół Warszawy. Nie wiem czy taki był zamiar autora ale jeśli nie to jego wiedza o polskim rapie jest raczej znikoma. Polskiego rapu słucham od ładnych paru lat i brakuje mi tu wielu raperów czy składów, które wg mnie powinny być wymienione w tekście. Jeśli autor wspomina o takich pierdołach jak zmiana wytwórni przez Eldokę, nagrodzie z unii dla Hemp Gru czy wspólnej płycie Pezeta z Małolatem to uważam, że powinni zostać wymienieni również Hans z ekipą 52 dębiec, Nagły Atak Spawacza. Ja się pytam dlaczego tak mało wspomina się o poznańskim rapie? Co się stało z Killaz Group czy obecnym PDG (Gural, Kaczor, Rafi, Sheller, Ramona i reszta)? Dlaczego skoro autor wspomina o K44 i Paktofonice to nie ma ani słowa o późniejszym rapowaniu Abradaba i Fokusa z Rahimem? Skoro jesteśmy już na Śląsku to obecnie najbardziej rozpoznawalnym raperem w Polsce jest Grubson (o ile tak można powiedzieć o nim), który promuje (? - nie wiem czy to dobre słowo) obecnie wielu raperów z MaxFloRecords (Metrowy, Bunio, Jot, Skorup, Buka). Warto było również wspomnieć, że Gural po osiągnięciu pewnego poziomu i założeniu własnej wytwórni promuje raperów z Poznania. Rzućmy okiem na Pomorze - oprócz Łony jest jeszcze kilku raperów, którzy wpłynęli w jakimś stopniu na polski rap, choćby Sobota. Dlaczego nie ma ani słowa o "składankach" jak Kodex'y czy Grube Jointy?

    Zdecydowanie kiepska ta historia moim zdaniem... pozdro ;)

    pokaż komentarz
    tr00ci0
  • FLOLPROBA +3  

    @tr00ci0: Masz rację, historia jest wybrakowana. Gdzie jest Gural, O$ka, Thinkadelic, Obóz Ta, Pono i cała Zipera, Magiera & LA, K.A.S.T.A. , Familia HP, Firma (zanim stali się idolami gimbów mieli sporo szacunku między innymi za pierwszy polski klip w więzieniu - "brat"), Deluks, Intoksynator, Beat Squad, Mor w.a., Tymon... można by pewnie jeszcze trochę powymieniać :)

    pokaż komentarz
    FLOLPROBA
  • xadiag +1  

    @tr00ci0: Ano. Ascetoholix powinni dostać jeszcze ze dwa trzy zdania, a nie tylko notkę o UMC. Pomimo że to hiphopolo, to jednak byli dosyć znani, no i wiadomo bardzo kontrowersyjni (co jednak miało wpływ na scenę, bo przez kilka następnych lat w rapie była istna fobia hiphopolowa).

    A gdzie Trzeci Wymiar, jeden z najbardziej niedocenianych składów. Ukrzyżowani za Dla mnie masz stajla - utwór który był praktycznie ich najluźniejszym kawałkiem, aczkolweik też dobrym. Trafili nim wtedy do telewizji, powiązani zostali z melodyjnym rapem, przez co potem kojarzeni byli z hiphopolo. Nawet Peja wypowiedział się jakiś czas temu o nich, oddając im zasłużony szacunek.

    Dalej, co z LUC-em? Koleś nie przyznaje się do tworzenia stricte hip hopu, raczej jest to hip hop eksperymentalny, ale co tu dużo gadać, kompletna awangarda! Uwielbiam jego nawijki, a koleś jest tak charakterystyczny, że doprawdy nie wiem dlaczego nie ma go w tym spisiku.

    Nie ma notki o Firmie, chociaż jest od tylu lat na scenie i ma cały czas swoją publikę. Kontrowersyjni, wyśmiani, ale cegiełkę do tego biznesu dołożyli i nie wypada pominąć, choćby się ich nie lubiło. Nie jeśli chcemy być w miarę obiektywni. Bo jednak zjawisko JP jest tematem częstych dyskusji na różnego rodzaju forach, oraz w pewnym sensie etykietką młodocianego słuchacza rapu.

    Brakuje Grubsona. Ot tak dla zasady. I pewnie jeszcze nie tylko jego, ale to tyle co mi się jeszcze na myśl nasunęło po przeczytaniu Twojego wpisu.

    @FLOLPROBA ubiegłeś mnie :). Mor W.A., Tymon, ale jeszcze Bez Cenzury. Ehh, było tych ludzi.

    pokaż komentarz
    xadiag
  • tr00ci0 0  

    @FLOLPROBA: szacun ode mnie za Beat Squad ;] nie wielu ludzi (przynajmniej moich znajomych), którzy twierdzą, że słuchają rapu wie kim jest Rafi Degustator i nigdy nie słyszało o Beat Squadzie

    pokaż komentarz
    tr00ci0
  • rudy2007 -1  

    A gdzie Kazik!?
    http://www.youtube.com/watch?v=a0vXhwYDfOA

    pokaż komentarz
    rudy2007
  • hunter666 +4  

    @rudy2007: Gra w szachy z Vieniem
    http://www.youtube.com/watch?v=zsVBBBkTUTk

    pokaż komentarz
    hunter666
  • Szymchel +1  

    Odbyłem kiedyś pogawędke ze stereotypowymi typami słuchającymi rapu, na pytanie "czego słuchacie" odpowiedzieli że "najfajniejsze piosenki" ma k44, pfk, chada, hg, rpk, słoń i peja (oczywiście potrafili wymienić jedynie pojedyncze kawałki danego artysty/zespołu). No cóż, nie każdy słucha muzyki, niektórzy ją tylko podsłuchują ;)

    A co do artykułu to czuje spory niedosyt, multum rzeczy zostało pominiętych, temat rzeka został zamieniony w jakiś strumyczek.

    pokaż komentarz
    Szymchel
  • kj5 +5  

    @Szymchel: To pokaż tą rzekę, pokaż swoją listę przebojów, najlepsze albumy. Pokaż że się znasz, że ci się chcę. Nawet nie musisz robić infografiki.

    pokaż komentarz
    kj5
  • Maxxtom -1  

    @Szymchel: Wg mnie zabrakło przede wszystkim Trzeciego Wymiaru, którzy w 2009 wydali płytę która zamknęła usta wszystkim tym którzy oceniali 3W przez pryzmat "Dla mnie masz stajla".

    pokaż komentarz
    Maxxtom
  • Baryl +7  

    @Szymchel: standardowy zestaw tzw. Gimba

    pokaż komentarz
    Baryl
  • stilsky +6  

    @kj5: nie ma ani słowa o ślizgu, który po klanie przejął schedę jako gazeta dla tej subkultury, założenie przez Tedego wytwórni Wielkie Joł, pierwszy polski teledysk rapowy Trials-X, jakbym jeszcze pomyślał to by można jeszcze parę rzeczy wyciągnąć.

    pokaż komentarz
    stilsky
  • ehehe -1  

    Brakuje Kobry i pinaklestudio.

    pokaż komentarz
    ehehe
  • prophet1000 -2  

    słuchałem polskiego hip hopu jak byłem młodszy , teraz już albo ja się robie starszy albo polski hip hop robi się żenujący ,ciągle nawijanie o tym samym ,zero jakiejś oryginalności ,innowacyjności , słucham czasami tylko dla jakiś ciekawych produkcji,ale to też zdarza się rzadko, teraz kojarzony jest tylko z gimbami -wiggerami ,którzy nie mają zielonego pojęcia o innych gatunkach muzyki ,kiepsko wróże temu gatunkowi w polsce ,a jak ktoś mówi ,że rozwija się jeszcze w polsce sam nie ma pojęcia co mówi , chociaż rap ze stanów uwielbiam

    pokaż komentarz
    prophet1000
  • kamilry123 -1  

    @prophet1000: Zajrzyj do podziemia, w mainstreamie już większość jest nastawiona na wydawanie kolejnych płyt w sumie o tym samym. "Gimbusy" zadowolone są:)

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • syndrom +2  

    Teraz dostęp do dobrego rapu mają Ci co się interesują. Wszystko odbywa się poza mediami typu radio i tv. Na złość ten gatunek w Polsce ma się zajebiście i nic nie wróży by miało się to zmienić. Rok 2011 był bardzo dobry i obfity w dobre płyty. Ludzie kupują je mimo, że nie ma go w mediach oraz są dostepne za free w necie, przez co bardzo często płyty z gatunku rap goszczą wysoko na OLISie. Zarzuć mi, że nie mam pojęcia o czym mówię:) i podaj argumenty.

    pokaż komentarz
    syndrom
  • dziadeke 0  

    A gdzie wzmianka o RRX i Kozaku?

    pokaż komentarz
    dziadeke
  • Andrew9219 0  

    @dziadeke: No właśnie!Gdzie RRX desant, Kozak i Hybrydy?

    pokaż komentarz
    Andrew9219
  • abram66 -7  

    Grubsą najlebrzy.

    pokaż komentarz
    abram66
  • vogelsang -4  

    Paru rzeczy jednak brakuje - Karramba - Pocałuj mnie w dupę.

    Popek z firmy rzuca rowerkiem dziecięcym na jednym ze swoich klipów.

    Włodi dostaje w papę, a kumple nie reagują.
    http://www.youtube.com/watch?v=Xw6yucOr_Hs

    babcia michalina

    pokaż komentarz
    vogelsang
  • karolpolak -3  

    Dinal jak zwykle niedoceniony...
    edit
    i Tetris

    pokaż komentarz
    karolpolak
  • tr00ci0 -1  

    @karolpolak: przecież o Tetrisie jest mowa, że doszedł do finału na WBW i wydał niedługo po tym EPkę "Naturalnie"

    pokaż komentarz
    tr00ci0
  • LubieDlugoSpac +6  

    @borkan_ro:
    Ojej.

    pokaż komentarz
    LubieDlugoSpac
  • kamilry123 +3  

    @borkan_ro: Dlaczego?

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • borkan_ro +5  

    @LubieDlugoSpac: w zasadzie to lubię i sam trochę rapuję ale ktoś mi tak napisał w wykopie, który dodałem i chciałem sprawdzić czy społeczeństwo nienawidzi rapu - i sie okazuje, że nawet lubi

    pokaż komentarz
    borkan_ro
  • ks_marek -1  

    na pocżatku lat 90 słuchałem trialsx teraz moze sa śmeiszni ale wtedy to był dla mnie pierwszy [polski hip hop jaki słyszałem.

    pokaż komentarz
    ks_marek
  • Haakis -1  

    Też zrobię swoją listę. Kolejność losowa.

    Tetris

    http://www.youtube.com/watch?v=fTlEMZtUELc
    http://www.youtube.com/watch?v=4FS9qT7KLMI&feature=related

    Małpa

    http://www.youtube.com/watch?v=HCHvGI0-ypA
    http://www.youtube.com/watch?v=IrA22dQWDAU&feature=related

    Waldemar Kasta

    http://www.youtube.com/watch?v=s_yfDD49y8E
    http://www.youtube.com/watch?v=tzQ79_chcIE&feature=related

    Ten Typ Mes - raczej taki G-Funk

    http://www.youtube.com/watch?v=fwY_0VrcZQ0
    http://www.youtube.com/watch?v=yHfSDtx9HlA&feature=relmfu

    Buka

    http://www.youtube.com/watch?v=5crEjAmI_yY
    http://www.youtube.com/watch?v=Q1R1e7h74lc

    Medium

    http://www.youtube.com/watch?v=4y0b5nhyGQk
    http://www.youtube.com/watch?v=xukTcZMgClE&feature=relmfu

    Solar/Białas

    http://www.youtube.com/watch?v=cLdFkE8k2wU
    http://www.youtube.com/watch?v=-NWXNMYiqCI&feature=related

    Trzy Sześć

    http://www.youtube.com/watch?v=D3Y54JCKWRc
    http://www.youtube.com/watch?v=jKEZpphPNLk&feature=related

    Ras/Ment - Rasmentalism

    http://www.youtube.com/watch?v=zPkKFuJng0s
    http://www.youtube.com/watch?v=awtleol5MHU

    HuczuHucz

    http://www.youtube.com/watch?v=jGOqKNCFFlk
    http://www.youtube.com/watch?v=9EE7no9Gkj0&feature=related

    Jan Wyga

    http://www.youtube.com/watch?v=3ezObswattQ
    http://www.youtube.com/watch?v=X2kgp3ysyig&feature=relmfu

    To będzie chyba na tyle. Wiem, że pominąłem wielu wspaniałych artystów, lecz skupiałem się na mojej aktualnej playliście. Dałem dwa kawałki na jedną ksywę, ponieważ ciężko jest oceniać rapera po 3 minutach nawijki. Trochę się naszukałem, jeśli ktokolwiek przesłucha choć jeden kawałek z tej listy będę wniebowzięty; ]. Poza tym skupiłem się na nowszych wydawnictwach, myślę, że to wszystko co chciałem przekazać.

    pokaż komentarz
    Haakis
  • kamilry123 +8  

    @Derp: Też kiedyś mówiłem tak o metalu. Na szczęście poszerzyłem horyzonty muzyczne.

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • kamilry123 +4  

    @Derp: Pochwal się co słyszałeś.
    Na jakiej podstawie wnioskujesz, że słyszałeś więcej rapu niż ja?

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • Derp -5  

    @kamilry123: podczas freeleecha na what.cd przesłuchałem cały collage "the best of rap", albumów było koło 60, głównie wu tang, eminem, dre i jakieś inne pierdoły których nie pamiętam
    @Gamxx: nie rozumiem czy teraz krytykujesz Microphones czy ich ubóstwiasz - w obydwu wypadkach to niedorzeczne

    pokaż komentarz
    Derp
  • Gamxx +2  

    @Derp: co jest niedorzeczne? bawi mnie to ze mozna miec na tyle sluchu zeby ogarnac microphones, a jednoczesnie byc takim ignorantem mowiacym: "moje horyzonty muzyczne są baaaardzo szerokie" i lol, " na what.cd przesłuchałem cały collage "the best of rap", albumów było koło 60," i uznając to za jakiś argument. troche sie to kłóci. poza tym elverum chyba raczej nie podziela twojej opinii :) no ale jak widac, czasy sie zmieniaja

    pokaż komentarz
    Gamxx
  • kamilry123 0  

    @Derp: A można wiedzieć jakiej muzyki słuchasz na co dzień?

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • Derp -1  

    @Gamxx: Moim zdaniem słuchanie tego samego co twórcy twojej ulubionej muzyki to raczej nie jest zbyt dobry wyznacznik tego że twój gust muzyczny jest szeroki, inaczej musiałbym słuchać bułgarskiego folku tak jak Jeff Mangum. Ehh... ciekawe dlaczego jak ktoś powie że drone to nie muzyka to wszyscy się zgadzają, a najazd na rap od razu kończy się tym czym się kończy. Wspomnienie czyje albumy przesłuchałem to nie argument, tylko odpowiedź na pytanie kamilry123.
    @kamilry123: Elephant 6 Collective - chyba wszystkie zespoły z nim związane to złoto (zwłaszcza Neutral Milk Hotel i Olivia Tremor Control); sporo Franka Zappy; arcygenialny Faust, album tego zespołu o tym tytule to chyba największe arcydzieło lat 70; Trout Mask Replica (to akurat płyta); The Microphones i Mt Eerie; The Velvet Underground; Bob Dylan i około 80 innych zespołów

    pokaż komentarz
    Derp
  • Gamxx 0  

    @Derp: "Moim zdaniem słuchanie tego samego co twórcy twojej ulubionej muzyki to raczej nie jest zbyt dobry wyznacznik tego że twój gust muzyczny jest szeroki"

    a czy ja gdzieś napisałem, że tak jest?

    No dobrze, rozumiem, że szeroki gust masz wtedy, kiedy ściągasz 20 gb muzyki na dysk i przesłuchujesz bezrefleksyjnie, pobieżnie płyty z jakiegoś rankingu, żeby je później odznaczyć jako 'przesłuchane' i uznać, że znasz rap. Okej, szacun, jesteś osłuchany :D

    pokaż komentarz
    Gamxx
  • Derp -1  

    @Gamxx: Nie napisałeś że tak jest, jedynie wspomniałeś, że Elverum nie podziela mojej opini co odebrałem jako argument za tym, żebym jednak polubił rap.

    Robię tak przy muzyce z którą nie jestem dobrze obeznany - jeżeli coś mi się spodoba to wtedy przesłucham jeszcze raz z większą uwagą, a jeżeli mi się nie podoba, to nie mam po co na nią tracić czasu.

    pokaż komentarz
    Derp
  • Derp -2  

    @Whiten: Obawiam się że moja wiedza o muzyce jest o wiele, wiele większa niż twoja, wyobraź sobie że jak siedzę przy kompie (czyli spora część mojego dnia) to czytam głównie o muzyce, nie wspominając już o tym że przez wiele lat uczęszczałem do szkoły muzycznej, co znacząco powiększyło moją wiedzę o teori muzyki.

    Poszukaj coś w ten deseń, mi osobiście się nie chciało bo i tak zgarnę setki minusów, a waszego zdania i tak nie zmienię. Tę dyskusję traktuję jako rozrywkę, więc nie wysilam się na szukanie dokładnej nazwy.

    pokaż komentarz
    Derp
  • Gamxx +2  

    @Derp: Napisałem tak, żebyś trochę otworzył oczy i dostrzegł fakt, że ludzie żyjący muzyką, którzy "szerokie horyzonty muzyczne" liczą w tysiącach egzemplarzy płyt, a nie w gb na dysku, jakoś uznają rap za muzykę.

    Z takim podejściem jakie prezentujesz, pokazujesz jak płytkie jest twoje pojmowanie muzyki. Nie wiem, może jeszcze nie doszedłeś do tego w pitchforku/porcysie/whatever co to jest Nas, Madvillain czy inne clouddead, no ale mam nadzieję, że kiedyś się ogarniesz i zaśmiejesz, z tego co tutaj pisałeś.

    pokaż komentarz
    Gamxx
  • Derp -3  

    @Gamxx: Pitchfork, albo porcys, serio? Proszę Cię, to serwisy raczej dla osób które zaczynają swoją przygodę z muzyką, ja na tym stadium byłem sporo lat temu, aktualnie omijam większość krytków (no może oprócz Scaruffiego, tam można wyłowić na prawdę dobrą muzykę. Oczywiście że słyszałem Nas, nie spodobało mi się ani trochę.

    pokaż komentarz
    Derp
  • Whiten -1  

    @Derp: W takim razie wiedza może i jest, ale przez chmury głupoty i zadufania nie przedostaje się ani jeden jej promyczek.

    pokaż komentarz
    Whiten
  • Derp -1  

    @Whiten: No dobrze - a jaką ty masz wiedzę żeby mnie krytykować?

    pokaż komentarz
    Derp
  • Whiten +2  

    @Derp: Wiedzę? Wystarczy mieć trochę taktu i pokory, żeby nie pisać, że gatunek muzyczny słuchany przez miliony to nie muzyka. Każda encyklopedia definiuje hip-hop, czy też rap między innymi jako gatunek muzyczny. Choćbyś miał nie wiem jaką wiedzę na temat muzyki, nie masz prawa decydować co jest muzyką, a co nią nie jest.

    pokaż komentarz
    Whiten
  • Derp -2  

    @Whiten: To metafora, która miała za zadanie wyostrzenie mojej bardzo negatywnej opini o tym gatunku.

    pokaż komentarz
    Derp
  • Whiten 0  

    @Derp: W takim razie nie będę starał się ciebie przekonywać, że hip-hop jest cudowny, bo i jest i nie jest, ale jak byś miał ochotę to sięgnij do worka z tą muzyką trochę głębiej, poza wszelkie topy i listy. Może być fajnie.

    Rzuć jakimś ciekawym linkiem z zestawieniem dobrej wg. ciebie muzyki.

    pokaż komentarz
    Whiten
  • Derp +2  

    @Whiten: To oczywiście zależy od tego co lubisz. Moje posty były w pełni subiektywny bo taka właśnie jest muzyka. Dziesięć przykładowych albumów (kolejność poza top 3 losowa, nie jest to dziesięć najlepszych albumów, gdyż chciałem wybrać jak najszersze ich spektrum):
    10. SMiLE Sessions - The Beach Boys, moim zdaniem album roku 2011, co ciekawe proces jego nagrywania rozpoczął się już w 1966 roku (http://www.youtube.com/watch?v=ptxwWt2JeGQ)
    9. The Dance of the Moon and the Sun - Natural Snow Buildings, bardzo ciekawe połączenie akustycznego brzmienia i przepięknego wokalu (który pojawia się dość sporadycznie) z muzyką drone (http://www.youtube.com/watch?v=tUm3LpLAMiY)
    8. Weasels Ripped My Flesh - The Mother of Invention, ciężko mi wymyślić do tego albumu jakiś opis, trzeba usłyszeć (http://www.youtube.com/watch?v=XNV8M_6uKqQ)
    7. Trout Mask Replica - Captain Beefheart and his Magic Band, serdecznie polecam, zwłaszcza jeśli lubisz Franka Zappa (http://www.youtube.com/watch?v=1RPS7pSn3ro)
    6. The Soft Bulletin - The Flaming Lips, nie jest to najlepszy album Flaming Lips, ale z całą pewnością najbardziej popularny i najbardziej lekkostrawny. Osobiście ta płyta kojarzy mi się trochę z Disneyem, w najbardziej pozytywnym tego wyrażania znaczeniu.
    5. Faust - Faust, jeżeli jeszcze nigdy nie słuchałeś krautrocka album może być na początku dość ciężkostrawny (http://www.youtube.com/watch?v=v7qfiK96LCs)
    4. 2. Symfonia Mahlera, najlepiej poszukać wersji z Bernsteinem jako dyrygentem (http://www.youtube.com/watch?v=rECVyN5D60I)
    3. The Glow pt. 2 - The Microphones, jeżeli lubisz muzykę o takim akustycznym brzmieniu powinna Ci się spodobać (http://www.youtube.com/watch?v=hDZC1Ik3We0)
    2. Black Foliage: Animation Music Volume One - Olivia Tremor Control, zespół z Elephant 6 Collective (należy tam też Neutral Milk Hotel), coś pięknego (http://www.youtube.com/watch?v=zJobXSveRtE)
    1. In The Aeroplane Over The Sea - Neutral Milk Hotel, album który dość trudno w pełni zrozumieć, prawdopodobnie po pierwszym odsłuchaniu uznasz go (tak jak zresztą stanowcza większość ludzi) za okropny, ale jeżeli po paru dniach wróci ciekawość i posłuchasz go znowu, to będzie już tylko lepiej. http://imgur.com/WDeiP pięknie ilustruje proces słuchania tego albumu (http://www.youtube.com/watch?v=bCxEWPLDg5c)

    pokaż komentarz
    Derp
  • prophet1000 -1  

    @Derp:

    ja też uważam,że muzyka dzieli się na jazz i resztę ,natomiast wiesz mi ,że hip hop potrafi mieć dusze ,a jeżeli ty przesuchałes jakies eminemy dre ,to się nie dziwie , natomiast w hip hopie przede wszystkim nie chodzi o umiejętności muzyczne ,a o samą treść ,która czasami mnie potrafi dotknąć ,natomiast jeżeli ciebie nie potrafi ,to chyba nigdy nie będzie więc powinieneś zaoszczedzic sobie komentarzy na ten temat i zostawic to dla siebie

    http://www.youtube.com/watch?v=bJd2ivs4M9o
    http://www.youtube.com/watch?v=1hZKN4AZ63g
    http://www.youtube.com/watch?v=e4IfGzFkKNU
    http://www.youtube.com/watch?v=8Z9HvjbAYtA&ob=av2e
    http://www.youtube.com/watch?v=XJ8g4FCNYtQ

    pokaż komentarz
    prophet1000
  • marcinxd7 +3  

    @Derp: Słuchasz jakiejś pseudo-ambitno-alternatywnej muzyki, dowartościowujesz się "wiedzą muzyczną" plus idiotyczne wstawki typu "słucham tego tego tego (...) i jeszcze 80 róznych zespołów" "Obawiam się że moja wiedza o muzyce jest o wiele, wiele większa niż twoja" a na dodatek decydujesz co jest a co nie jest muzyką :O Niesamowite zjawisko.

    Rap JEST niestety muzyką, zresztą bardzo docenianą przez dziennikarzy, krytyków oraz wykonawców czarnej muzyki. Więc nie wiem na co się powołujesz poprzez ten osąd? Dziwne, że "przesłuchałeś wiele albumów" i żaden Ci się nie podobał, to świadczy o twoich wąskich horyzontach muzycznych.

    pokaż komentarz
    marcinxd7
  • Derp -1  

    @marcinxd7: Radzę przeczytać komentarze przed włączeniem się do dyskusji, już raz wytłumaczyłem że "rap nie jest muzyką" to metafora. Aha, i nie widzę w swoim zestawieniu żadnej "pseudo-ambitno-alternatywnej" muzyki, z chęcią usłyszę które z tych płyt twoim zdaniem pasują do tego określenia, bo wszystkie przeze mnie podane są bardzo dobrze przyjęte zarówno przez krytyków jak i słuchaczy.
    @prophet1000: Nikomu nic nie zarzucam, nikogo do niczego nie zmuszam. Moje komentarza to taka forma ekspresji własnych poglądów, a myślę że po to właśnie się komentuje na wykopie. O wiele przyjemeniej jest mi zarówno pisać jak i czytać komentarze które prowokują do dyskusji, niż te zawierające opinie po lini wykopu. Jednak faktycznie muszę przyznać się do błędu - wyraziłem swoje zdanie w dość wulgarny sposób, co nie jest zbyt dobrą praktyką.

    pokaż komentarz
    Derp
  • marcinxd7 0  

    @Derp: Nie metafora a prowokacja, ale dobrze, właśnie szukałem pdobnego komentarza po tym znaleziskiem, lepsze to niż same wychwalające rap, pod tym przynajmniej wytworzyła się jakaś dyskusja.

    A co do płyt to chodziło mi że razem z komentarzami pasują do obrazu "samozwańczego znawcy o szerokich horyzontach, który słyszał wszystko, jednak podoba mu się tylko ambitny rock, jego horyzonty muzyczne są baaaaardzo rozległe, ma do czynienia z muzyką przez cały czas i nie omieszka o tym wspomnieć w trzech komentarzach bo ktoś mógłby tą informację przeoczyć, nie akceptuje również krytyków i portali muzycznych, jako że jego opinia jest jedyna święta i po co czytać jakieś śmieszne recenzje". A na dodatek wie o rozmówcy więcej niż on sam: już w drugim komentarzu stwierdziłeś że przesłuchałeś więcej rapu niż on: jasnowidz! Ale zaraz, jak to na inteligentego mentora przystało przeprosisz za nieobiektywny komentarz i przyznasz się do błędu!

    A w ogóle skąd wiesz że wszystkie podane przez Ciebie płyty są dość dobrze przyjęte przez krytyków, skoro takowych omijasz szerokim łukiem? Czyżby błąd w logice?

    I na koniec komentarz-odwet
    "Obawiam się że moja wiedza o muzyce jest o wiele, wiele większa niż twoja" i "muzyki słyszałem pewnie o wiele więcej niż ty"

    pokaż komentarz
    marcinxd7
  • Derp -2  

    @marcinxd7: Napisałem że AKTUALNIE omijam większość krytków, co nie znaczy że zawsze tak było, o wielu bardzo dobrych płytach dowiedziałem się właśnie od krytyków. Dodatkowo napisałem że "pewnie" słyszałem więcej albumów, co znaczy że jest to moje przypuszczenie. Zauważ że w tych trzech komentarzach w których wspominałem o tym że mam "do czyenienia z muzyką cały czas" tak na prawdę odpowiadałem na zarzuty innych a nie wplątywałem tego bezsensu żeby się dowartościować. Dalej - oskarżasz mnie o to że przyznałem się do błędu, nie jestem w stanie zrozumieć dlaczego, zawsze wydawało mi się że przyznanie się do błędu jedenej ze stron dyskusji dowodzi o tym że była ona owocna.

    pokaż komentarz
    Derp
  • marcinxd7 0  

    No niby nie wplątywałeś, ale nadużywałeś i wypowiedzi brzmiały przez to jakoś snobistycznie.
    No i rzeczywiście słowo "pewnie" zostało sprytnie przefiltrowane przez mój mózg za co PRZEPRASZAM [bez ironii :)] Dyskusja jest więc jak na razie owocna :)

    Wracając do tematu Twojej niechęci do rapu: wśród preferencji wymieniasz tylko muzykę rockową. Lubisz jakiś wykonawców grających czarną muzykę? [soul, funk, jazz] Bo może po prostu "nie czujesz" rapu?

    pokaż komentarz
    marcinxd7
  • Lsrd 0  

    @Derp: Dzięki wielkie za tę listę, z przyjemnością sprawdzę te kawałki, bo nie mam czasu samemu odkrywać każdego gatunku i zazwyczaj skupiam się na rapie lub nowych brzmieniach jedynie. Innych gatunków słucham z przyjemnością, ale zazwyczaj jak ktoś mi poleci.

    pokaż komentarz
    Lsrd
  • nick_wymazany 0  

    @Derp: To ja mam dla Pana "to nie jest muzyka" 3słowa...
    Nie będą to jednak kultowe 3słowa.
    Zamilcz Wać Pan !
    LUC & Rahim - Utopili bieguny

    Po szkole muzycznej powinieneś docenić lepiej, niż obecna tu większość, użycie klasycznych instrumentów.
    Powtórz raz jeszcze co powiedziałeś ?
    To My odpowiemy tak:
    Focus & Rahim - W głowach się popie...liło

    A tu masz z tekstem, bo jestem pewien, że nie nadążysz za pierwszym razem obrabiać danych:
    Focus - Powierzchnie tnące

    Powiedz mi jeszcze, jakiej słuchasz muzyki, która operuje wysublimowanym językiem?
    Byle gimbus, bez słownika nie podejdzie do dobrego hip-hopu ;) [dobrze ten przecinek, bo mam potężne wątpliwości?]
    Jeśli młodzież miała by znać doskonale teksty rozwijające ich język, to jestem nawet za nauczaniem tego w szkole.
    Jak na razie, szkoła sobie w Polsce źle radzi. Nie potrafi dotrzeć do ludzi, może też dlatego, że nie traktuje ich w ten sposób.
    Jeśli obecna metoda edukacji nie działa, to trzeba "uciec do przodu" i mówić do nich językiem mojej młodości.

    Co z tą Polską? (do cholery)

    Bu - Hiphopowy Świat

    Trzeci Wymiar - Inni niż wszyscy

    pokaż komentarz
    nick_wymazany
  • Derp -1  

    @nick_wymazany: Dzięki, odsłucham, ale jak się wyśpie bo teraz mam dość negatywne podejście, a chce usłyszeć będąc jak najbardziej obiektywnym. Ten przecinek to chyba źle postawiony ale też nie jestem pewien. :)

    pokaż komentarz
    Derp
  • marcinxd7 0  

    @nick_wymazany: Polski rap akurat średnio przekonuje, szczególnie LUC, którego środowisko i słuchacze się wypierają..

    Co innego amerykański, i tu nie mogę uwierzyć, że ktoś z "szerokimi horyzontami muzycznymi" neguje gatunek tak bardzo podobny innym czarnym gatunkom: funkowi, soulowi i jazzowi, z których czerpie pełnymi garściami! Znakomici jazzmani i wokaliści soulowi robili fuzje z rapem, a cały oldschool plus duużo nowszych nagrań bazuje na funku.

    http://www.youtube.com/watch?v=qm7Xt2Qsjcg
    http://www.youtube.com/watch?v=apN0AXjJxQE
    http://www.youtube.com/watch?v=j_tBymadvVI
    http://www.youtube.com/watch?v=_B1j6tLEjiA
    http://www.youtube.com/watch?v=5roDaIXCZCM
    http://www.youtube.com/watch?v=MJCHeEQV454

    pokaż komentarz
    marcinxd7
  • durassek -2  

    a gdasdwefgGE S:DASFdsosdfhvbr i kweuifweu

    pokaż komentarz
    durassek
  • 011011010110000101111000 -8  

    mogę słuchać tylko starej molesty :(

    pokaż komentarz
    011011010110000101111000
  • krzyfiej +22  

    @011011010110000101111000: łączymy się w bólu :( Daj znać jak mama pozwoli Ci słuchać czegoś innego.

    pokaż komentarz
    krzyfiej
  • lukaszlew77 +11  

    @011011010110000101111000: Ludzie, ja też mam sentyment do starych kawałków, ale tego się słuchać nie da. Czy to Skandal Molesty, czy Nastukafszy WFD to są klasyki, kiedyś były dobre, ale oceniając je pod kątem obecnych standardów, to one są dramatycznie słabe. I tekstowo i muzycznie.

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • RobHajs 0  

    @lukaszlew77: Wyższość jabłek nad gruszkami... o muzyce (i o sztuce w ogóle) nie da się powiedzieć "to jest dobre, a to nie", zależy to wyłącznie od gustu odbiorcy. Równie dobrze ktoś może się jarać Waszką G. Dla mnie na przykład pierwsza Molesta (i Molesta w ogóle) to słaby rap, a już np. Nastukaffszy uważam za dobry album nawet dzisiaj.

    pokaż komentarz
    RobHajs
  • Astolus +28  

    @skud: No co ty? Dlaczego zawsze musi się znaleźć ktoś, kto napisze że dziś nie ma rapu bo nie ma magika.... spróbuj rozszerzyć horyzonty człowieku.

    pokaż komentarz
    Astolus
  • kamilry123 +7  

    @skud: "Znajdziesz hip hop jeśli chce Ci się go szukać"
    SumaStyli, Rekord, Haju, Bisz, Bonson polecam sprawdzić. Poza tym gdyby teraz wyszła płyta Paktofoniki to przeszłaby bez echa.

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • xadiag +2  

    @skud: Szad, Hans, Małpa. Zresztą cała ekipa Kalibra i PFK dalej daje radę.

    pokaż komentarz
    xadiag
  • kamilry123 0  

    @xadiag: Z ekipy K44 został już tylko Dab, jego twórczość jakoś mnie nie jara. Fks ma bardzo dobrą technikę, ale Alfa i Omega to był niewypał. Rahim... jakoś nie mogę się do niego przekonać.

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • xadiag 0  

    @kamilry123: No przyznam, że do Rahima też się nie mogę w pełni przekonać, ale Fokus ma dobrą technikę, dlatego czasem lubię posłuchać co tam nawinął. Alfa I Omega nie była taka super jak się zapowiadało, ale kawałek Przetrwasz całkiem imo udany (featuring go chyba trochę podciągnął, bo OSTR dobrze wpadł swoją zwrotką). Kilka innych kawałków z Alfa I Omega też dawało radę (np Czas II, Sekrety). No ale płyta mogła się nie podobać, różne gusta itd.

    No a Abradab zawsze całkiem fajnie. Lubie jego nawijki. W każdym razie rap się dalej rozwija. Magik był ale go nie ma, teraz są inni - niekoniecznie gorsi. Moim zdaniem niektórzy nawet lepsi.

    pokaż komentarz
    xadiag
  • kamilry123 +1  

    @xadiag: OSTR dużo dał swoją zwrotką na płycie Fokusa. Szkoda że "Czas II" rozwinął się trochę inaczej, niż sądziłem.
    Na rocznice śmierci Magika powstała ciekawa produkcja.
    http://www.youtube.com/watch?v=ckrQYMufhCg

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • kamilry123 0  

    @skud: Może i się cieszy większą słuchalnością. Nie wiem, nie mam jak tego sprawdzić. Dla mnie Paktofonika jest klasykiem w PL rapie.

    pokaż komentarz
    kamilry123
  • Whiten 0  

    @skud: Z ostatnich polskich rapsów podobały mi się Parias czy Tetris - Lot. Ciężko powiedzieć, czy może się to równać z Kinematografią... Zapytaj za 5 lat czy dalej pamiętam o tych płytach.

    pokaż komentarz
    Whiten
  • skud -1  

    @skud: dawać mi tu jeszcze więcej minusów hipohopolowcy wychowani na bitach z radia Eska ;P

    pokaż komentarz
    skud
  • Shinrikyo 0  

    Fajnie zrobiona rzecz... sięgam myślami do początków i przypominam sobie płytę "Drugi po Kaziku" dostępną na bazarach. Jeden kawałek leciał mniej więcej tak: "Ja rapuję, całe życie w domu, w kiblu, na ulicy, moi kumple też rapują doskonale mjuzik czują" :-)
    udało mi się wyszperać jeden kawałek z tej płyty: http://tomal12.wrzuta.pl/audio/3JcuzaII0O8/d_j_damm-_drugi_po_kaziku_-_och.

    pokaż komentarz
    Shinrikyo
  • sbk1910 0  

    Brakuje ostatniego pokolenia; VNM, WENA, HIFI BANDA i MAŁPA.

    pokaż komentarz
    sbk1910
  • hikarukimura 0  

    Zaznaczyć warto, że sławę w robieniu bitów robią też i nasi czyli Kondor i Blazo, którzy płyty wydają w zagranicznych wytwórniach i nawiązują współpracę z raperami m.in. z USA (już od kilku lat!)

    Kondor:
    http://www.myspace.com/djkondor
    http://djkondor.bandcamp.com/

    Blazo:
    http://www.myspace.com/blazo2ndsight
    http://blazo.bandcamp.com/

    pokaż komentarz
    hikarukimura
  • arek2991 0  

    Wczoraj przed snem słuchałem radia i leciał Łona, Tede a naweł Peja.

    pokaż komentarz
    arek2991
  • Cozzie -1  

    @arek2991: Czwórka :P?

    pokaż komentarz
    Cozzie
  • arek2991 0  

    @Cozzie: Wawa (nie na 100%) + RMF MAXX

    pokaż komentarz
    arek2991
  • arek2991 0  

    [komentarz usunięty]

    pokaż komentarz
    arek2991

pokaż pozostałe komentarze (147)