Jak wygląda nauka religii w szkołach publicznych w Europie
W ostatnich dniach na skutek zaniedbań popełnionych przez Ministerstwo Edukacji - jesteśmy świadkami dyskusji na temat finansowania nauki religii w polskich szkołach publicznych. Przedstawiamy analizę Katolickiej Agencji Informacyjnej, jak te kwestie regulowane są w różnych krajach...
Cymes z- #
- #
- #
- #
- #
- #
- #
- 12
Komentarze (12)
najlepsze
Po 3 @Cymes:
chciałbyś.
chciałbyś.
po trzykroć chciałbyś
Po co zaczynać wywody od przytaczania nieprawdy?
Bo pytając samych zainteresowanych, sprawa nie jest już taka kolorowa.
Posiłkując się danymi z Eurobarometru 2005:
% ludzi którzy zaznaczyli odpowiedź "Wierzę, że istnieje Bóg"
Portugalia 81%
Luksemburg 44%
Słowenia 37%
Weź pod uwagę, że pytanie nawet nie precyzuje, o którego z bogów chodzi.
Poza tym brak tu np. Holandii czy Portugalii.
Norwegia
Wyznania: protestanci 88,6%, mniejszość katolicka i muzułmańska. Lekcja religii w Norwegii nosi
nazwę „Lekcja chrześcijaństwa”. Są to zajęcia obowiązkowe, prawnie zabezpieczone, z możliwością wymeldowania.
Uczniowie powinni poznać najważniejsze treści historii biblijnej, ważniejsze fakty z historii Kościoła i podstawy
chrześcijańskiego nauczania (tradycji ewangelicko-luterańskiej). Alternatywą jest „Lekcja światopoglądów”. Programy są
coraz bardziej ekumeniczne. Do treści włącza się więcej zagadnień religioznawczych i światopoglądowych.
Bułgaria
Wyznania: prawosławni 85%, muzułmanie 13%, żydzi 0,8%, katolicy
Proszę bardzo
Portugalia
Wyznania: katolicy 97%, inni 3%. W 1989 r. wprowadzono przedmiot o nazwie „Wychowanie moralne i religia
katolicka” (EMRC) na bazie konfesyjnej. Zajęcia mają charakter fakultatywny (do wyboru) i trzeba się na nie zgłosić.
Przedmiot ten nie jest jednak rozumiany jako systematyczna katecheza. Jego zadaniem jest przedstawienie życia i świata
w świetle chrześcijańskiej Nowiny jako korelację wiary i kultury oraz