...
  •  

    Świetne znalezisko - poczułem się, jak za hitlerowskiej okupacji.

    •  

      @klocek_lego: No turyści też chyba sobie przypominali stare dobre czasy.

    •  

      @klocek_lego:
      A na głównej, zaraz powyżej tego znaleziska jest wykop o tym, że to nie byli "Hitlerowcy" tylko Niemcy. Sam wykop tego nie przestrzega albo już tak ładnie nam sprali mózgi, że sami tak myślimy.

    •  

      @ukradlem_ksiezyc: To byli żołnierze. Mieli tak samo sprane mózgi jak nasi dziadkowie i nie wiedzieli o co tak naprawdę się biją i za co tak naprawdę umierają. My, teraz już wiemy a i tak nie wyciągamy wniosków tylko dajemy się manipulować garstce łajdaków. Zresztą o czym tu gadać gdy większość wykopowiczów nie rozróżnia określeń "niemiecki", "nazistowski", "faszystowski", "hitlerowski". To dlatego trzeba poznawać historię żeby umieć wyciągnąć wnioski.

    •  

      @mechagodzilla: Nie wiem jak Twoj dziadek, ale moj nie mial spranego mozgu, wiedzial dla czego strzelal do Niemcow.

    •  

      @stefangabon: Nie no jasne - doskonale orientował się w niuansach międzynarodowej areny polityczno-gospodarczej a wszystkie informacje czerpał prosto z internetu żeby przypadkiem nie dać się zmanipulować stronniczym gazetom i radiostacjom. Jakoś o tym nie pomyślałem.
      A tak na poważnie - gówno wiedział. Powiedzieli mu że Niemcy są źli i dlatego poszedł ich zabijać. Ciekawostką dla Ciebie niech będzie fakt że dziadkom współczesnych Niemców powiedzieli o Polakach dokładnie to samo - patrz Radiostacja Gliwicka.
      Kliknij tu a dowiesz się jak to było możliwe.

    •  

      @mechagodzilla: Nie kazdy mial dziadka ze wsi, moj mial ukonczona Politechnike Warszawska, byl inzynierem budownicta ladowego, starz robil za granica, brat dziadka skonczyl wydzial prawa w Warszawie, byl konsulem w Mediolanie. Czy dalej twerdzisz ze wszyscy gowno wiedzieli ????

    •  

      @stefangabon: Rozrysuję Ci pewną sytuację:
      od dziecka wpaja Ci się miłość do ojczyzny. Kochasz ją i jesteś jej oddany. Jesteś żołnierzem. Jesteś posłuszny przełożonym - na tym polega rola żołnierza, a znoszenie każdego rozkazu bez mrugnięcia okiem - jest cnotą. Do władzy dochodzi pewien człowiek. Ma kontrowersyjne poglądy z którymi się nie zgadzasz - masz przyjaciela żyda, jesteś wierzącym protestantem i myślisz, że Jezusowi nie spodobałyby się niektóre pomysły tego człowieka. Twoja siostra, która przeszła na katolicyzm mówi, że papież wyraźnie potępił działania tego człowieka. Mimo wszystko - jesteś w mniejszości, ponieważ człowiek ten, przez swoją bezpośredniość działania i popularne w całej europie poglądy antysemickie zyskał poparcie większości . Został przywódcą kraju. W gruncie rzeczy - czy jest on aż taki zły? Postawił kraj na nogi, zapewnił godziwy byt Tobie i Twojej rodzinie, która niedawno się powiększyła. Pamiętasz jak jeszcze nie dawno nie miałeś co włożyć do garnka, a teraz może nie jest bogato, ale nie boisz się o każdy kolejny dzień.

      Stoisz w szeregu, na wielkim placu, oczekując na przysięgę. Nadal masz wątpliwości moralne, jednak serce Ci mówi: masz być wierny ojczyźnie, nawet jeżeli masz wątpliwości co do przywódcy. Może Tobie się nie podobają jego pomysły, ale zrobił dla kraju i narodu mnóstwo dobrego. Kiedy wszyscy wymawiają słowa przysięgi, Ty wymawiasz je razem z nimi - aby służyć ojczyźnie, w jedności, razem z innymi.

      Wkrótce nie masz nawet możliwości dezercji - znajdą Cię, rozstrzelają.

      Nie masz wyboru ani siły żeby się przeciwstawić machinie która ruszyła.

    •  

      @stefangabon: Dziadek na pewno napisałby staż.

    •  

      @stefangabon: Nieładnie kłamać. Ustal zeznania bo nie wierzę że Twoi dziadkowie byli inżynierami, prawnikami, konsulami i walczyli na froncie. Niezależnie od tego kim byli Twoi dziadkowie dalej twierdzę że nie mieli obiektywnych źródeł informacji i tym samym byli zależni informacyjnie od ówczesnych mediów. Bo nie wiem czy wiesz ale Wykop wtedy jeszcze nie istniał.

    •  

      @mechagodzilla: Przykro mi ze mi nie wierzysz, ale nie musze Ci nic udawadniac. Jezeli uwazasz ze tylko chlopi i robotnicy walczyli w 39 roku, to wez sobie troche poczytaj wspomnien ludzi z tamtych czasow, twoja wiedza historyczna jest na zenujacym poziomie i chyba nie mam o czym z Toba rozmawiac. Jestes zmanipulowany przez PRLowska propagande i nic juz tego nie zmieni.
      Najlepiej by bylo, jak bys zaprzestal gloszenia tych Twoich prawd objawiaonych, bo wykop czyta sporo ludzi i czesc z nich moze jeszcze w to uwierzyc.

      @taxi20: przepraszam, niestety masz racje.

  •  

    Ten dzwonek i komenda wydana po niemiecku - aż ciarki przeszły... ;)

    •  

      @kolekcjonerkosci:
      Dokładnie, jako ciekawostkę podam że to jedyny taki silnik w czynnej służbie używany do dziś dzień, ponad 70 lat!!

    •  

      @kolekcjonerkosci: Dementuje. Jakbyś trochę poczytał to wiedziałbyś że silnik z Zawiszy ma niewiele wspólnego z silnikiem z U-botów. Byłem - wiem. A informacja jest z pierwszej ręki czyli maszynisty z Zawiszy. :-))

      Silnik ten najprawdopodobniej należałem do jednego z holowników które obsługiwały słynne U-boty.

  •  

    Czy ktoś obeznany z takimi starymi dieslami mógłby naświetlić etapy odpalania silnika tego typu?
    btw siedź przy takim łomocie godzinami, w półmroku i zaduchu - nic dziwnego, że mechanik okrętowy w Das Boot był trochę nienormalny :)

    •  

      @oxygen88: na poczatku pompuje paliwo zeby uklad byl odpowietrzony. Rozruch jest sprezonym powietrzem choc wydaje mi sie ze oryginalnie to bylo za pomoca akumulatorow. Z drugiej strony silnika jest pradnica. Przed rozruchem chyba slysze jeszcze pompe oleju podajaca olej do wszystkich miejsc w ukladzie. Troche nie wiem po co ten drugi sprawdza kazdy cylinder czy cisnienie na nim jest i to w taki dziwny dosc sposob

    •  

      @oxygen88: Na tym filmie: http://www.youtube.com/watch?v=6e5adXIyesE podczas uruchamiania takiego samego typu silnika w Norwegii wyswietlane sa komentarze na ekranie co sie w danej chwili dzieje.

    •  

      Na wałach diesli zamontowane były silniki elektryczne, które nawiasem mówiąc pracowały także jako prądnice do ładowania akumulatorów.

      @muchabzz: Cylindry miały zawory, bo na wale silnika spalinowego, był zamontowany silnik elektryczny do pływania pod wodą i żeby diesel nie stawiał oporu, otwierało się zawory i nie było sprężania.

    •  

      @makitor: tez na to wpadlem :)n poza tym otwieranie czesci cylindrow podczas rozruchu ulatwialo pokonanie oporow kompresji

    •  

      @muchabzz: Głównym powodem otwierania tych zaworów ( które nota bene służą też do sprawdzania ciśnienia w cylindrach) są kwestie bezpieczeństwa. Mianowicie nie raz się zdarzało że skroplona woda w cylindrach rozmontowywała górną część sinika bez użycia narzędzi . W czasie rozruchu otworzenie ich powoduje że woda porostu nimi wytryśnie co najwyżej.

  •  

    Torpedowałbym

  •  

    Że niby jedno takie małe coś napędziało U-booty?

    •  

      @Jacqoo: Dwa takie małe cosie.

    •  

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      @witoldinho: Ja bym powiedział, że w tym wypadku jedno takie coś - w info o tym silniku jest napisane, że używany był na U-Bootach typu XXIII, które był jednosilnikowe.

    •  

      Faktycznie jakaś mała łajba, nawet nie wiedziałem:

      Wyporność:
      • na powierzchni 234 t
      • w zanurzeniu 258 t
      Długość 34,7 m
      Szerokość 3 m

      Dla porównania VII:
      Wyporność:
      • na powierzchni 769 t
      • w zanurzeniu 871 t
      Długość 67,1 m
      Szerokość 6,20 m

    •  

      @witoldinho: Okręty typu XXIII były niedużymi jednostkami. Uzbrojone były jedynie w dwie wyrzutnie torpedowe z zapasem... 2 torped, ładowane od zewnątrz. Po ich wystrzeleniu okręt wracał do bazy. Ciekawi mnie informacja o silniku. Z tego co wiem, jednostki typu XXIII napędzał MWM RS74 o mocy do 580 KM.

  •  

    orientuje się ktoś jak to jest uruchamiane, bo tam chyba nie ma jako tako rozrusznika ???

  •  

    Ciekawe jak odpalali Titanica.

  •  

    Końcówka zainspirowała mnie do szukania informacji na temat "co się dzieje ze spalinami"...no bo raczej łódź podwodna, która "puszcza bąki" płynąc jest raczej łatwa do zlokalizowania. Niestety powinienem kończyć projekt, (a i tak już oglądam filmiki o uruchamianiu niemieckiego silnika) więc nie znalazłem satysfakcjonującej odpowiedzi (wiem że rozwiązaniem są silniki elektryczne ale U-boty były napędzane benzyniakami i dieslami).

    Czy jest na sali ktoś kto jest w stanie odpowiedzieć?

    •  

      @emil1403: Na powierzchni diesel, pod woda elektryczny - nie wiem gdzie widzisz problem. Wtedy nie bylo tak czulych sonarow jak teraz (teraz sonar na wspolczesnym okrecie podwodnym przebywajacym na wodach europejskich potrafi "uslyszec" statek opuszczajacy wybrzeze amerykanskie).

    •  

      @emil1403: Właśnie czytam "Okręt", mianuję się więc na potrzeby tego wątku "ekpertem". Otóż: diesle na powierzchni, elektryczne w zanurzeniu. Na wałach diesli zamontowane były silniki elektryczne, które nawiasem mówiąc pracowały także jako prądnice do ładowania akumulatorów. Voila. A benzyniak to raczej słaba opcja na okręcie.

    •  

      @emil1403: Było jeszcze coś co pozwalało używać silników diesla w niewielkim zanurzeniu: http://pl.wikipedia.org/wiki/Chrapy_(%C5%BCegluga)

    •  

      @hahacz: Bzdura. Prędkość dźwięku w wodzie to 1.5km/s więc fala odbita od okrętu przy wybrzeżu amerykańskim wróciłaby po kilku godzinach!!

    •  

      @terion: Nie chodzi o odbita fale, a o wykrywanie dzwiekow generowanych przez statek - przynajmniej tak to zrozumialem, jest o tym mowa w tym filmie: http://www.wykop.pl/link/1140239/produkcja-nowoczesnego-okretu-podwodnego/
      Jak sadze, to byla tylko taka gadka na zademonstrowanie czulosci urzadzenia, a nie stwierdzenie, ze takie wykrywanie jest w praktyce przydatne.

  •  

    No nie powiem, jest to ciut bardziej skomplikowane niż w dzisiejszych silnikach wysokoprężnych np. w samochodzie ;)

  •  

    dupy nie urywa.

  •  

    ALLLLLLLAARRM!!

  •  

    Film dokumentalny o technologii U-bootów i budowaniu bunkrów dla U-bootów:
    http://www.wykop.pl/link/1155577/film-dokumentalny-o-technologii-u-bootow/

    •  

      @hahacz: Pod koniec w/w filmu widać niemiecki (hitlerowski) składany śmigłowiec (a właściwie autożyro) który startował i lądował na U-bootach - pokazano całą procedurę: składanie, start, lądowanie.

  •  

    Urzekl mnie dzwiek - bardzo mily dla mojego ucha

    @hahacz - dzieki za link mam juz co ogladac dzieki tobie.

  •  

    jakiego niemieckiego, nazistowskiego k@%$a!

    •  

      @leeshay: To zależy od kontekstu. Jeżeli np. mówimy o okręcie, zachwycając się jego strona techniczną, mówimy oczywiście niemiecki. Jeśli ktoś już musi wspomnieć jak to U-BOOT zatopił jakiś cywilny statek, strzelając do rozbitków, wtedy oczywiście należy mówić nazistowski.

  •  

    W moim pierwszym samochodzie podobnie się uruchamiało :)

  •  

    Byłem ostatnio w Deutsches Museum w Monachium i tam był przecięty na pół UBOT pierwszej generacji.
    Super sprawa, można sobie zobaczyć wszystkie sekcje.
    Strasznie mało miejsca tam mieli.

  •  

    Warto dodać, że tego typu silniki były wykorzystywane jako generatory prądu w podziemnych niemieckich bunkrach, np. przygotowywanych jako silosy do odpalania rakiet V-2. (wiem to z Sensacji XX wieku ;-) )

  •  

    Dziadek po prawo ze złożonymi rękami wygląda jakby śpiewał sobie pod nosem "Horst Wessel Lied" :D

  •  

    Przypomniałem sobie jak oglądałem Das BOOT w wersji uncut.
    Prawie 5 godzin filmu ahhhh..... :)

  •  

    Piękny dźwięk, prawie jak mój Peugeot 309 z 88r.

  •  

    nazistowska maszyna zagłady

  •  

    nazi atakuja widze znowu..

  •  

    Hmm jakoś nic specjalnego - ot stary silnik okrętowy :P Procedura odpalania tylko ciut dłuższa [w odniesieniu do dzisiejszego silnika okrętowego].

Dodany przez:

avatar hahacz dołączył
264 wykopali 0 zakopali 18 tys. wyświetleń