Co tu dużo mówić, prezentacja dema technologicznego silnika source z największych targów gier E3 z roku 2003. W skrócie, co kiedyś przyprawiało o dreszcze w gamingowym świecie.
O matko, pamiętam to jak dziś. Gdy zobaczyłem jak blokuje drzwi stolikiem, a przeciwnik jak zauważył że dobijanie się nic nie daje więc zaczął strzelać przez okno to pomyślałem "boże co za AI, nawet ja tak mądry nie jestem!"
Half-Life 2 to bez wątpienia gra ponadczasowa, trudno uwierzyć że ma już 9 lat. Grafika się prawie w ogole nie postarzała a sama gra nadal jest z górnej półki (a takiej mimiki twarzy
@skarekrow: Mimika twarzy miażdżyła wtedy każdą konkurencje i dopiero L.A. Noire przeskoczyło granicę ustanowioną przez HL2. Świetna grafika, optymalizacja, design poziomów oraz klimat były największymi zaletami tej gry.
@awcalezenie: Optymalizacja :-) HL2 to chyba najlepiej zoptymalizowana gra jaka do tej pory powstała. HL2 mogę dziś bez problemu odpalić na moim startym 2 letnim laptopie biurowym z wbudowaną grafiką i to jeszcze na najwyższych detalach. Ten sam laptop nie był wstanie udźwignąć Supreme Commandera na minimalnych ustawieniach grafiki a ta gra jej jakością nie grzeszyła tak samo jak wydanego mniej więcej w tym samym czasie FS2004.
To były czasy kiedy gry się robiło na PC a nie na PC, Xboxa 360, PS3, DS, iPhone, PSP, Androida, Tablety i !$!# wie co jeszcze. Wtedy można było sobie pozwolić na rozwój, a potem przyszły lewackie konsole które mówiły PROSZĘ ZATRZYMAĆ ROZWÓJ BO MY TEGO NIE UCIĄGNIEMY i tak już kilka lat.
@KochanekAdmina: Czy rozwój gier to tylko grafika? kiedyś wszyscy zagrywali się godzinami w GTA 2 które wciągało wtedy o wiele bardziej niż dzisiaj topowe super graficzne produkcje.
Klasyka, jak dla mnie chyba największy skok w realiźmie rozgrywki w grach ever. Tylko czemu dodałeś w tak słabej jakości (max 360p)? Na pewno da się znaleźć lepszą.
Ravenholm - jeden z najbardziej klimatycznych etapów gry, cała gra ma z resztą powalający klimat, to "coś" co pozwala ją przechodzić kilkukrotnie bez znudzenia.
@bombajowy: Oprócz samego Ravenholm podobało mi się jeszcze uzasadnienie fabularne, czyli jak umieścić poziom o zombie w grze na odmienny temat tak, żeby to miało sens.
@jack-lumberjack: No właśnie. Zobacz jaki był przeskok graficzny z HL1 do HL2 (1997 - 2003/04), a jak gry wyglądają 10 lat od tych prezentacji. Nadzieja w HL3?
i od tego momentu zmienia się tylko rozdzielczość tekstur, brak świeżości, czegoś czego jeszcze nie było, chodź ostatnio miło się zaskoczyłem grą Dishonored, naprawdę zacna gra na wiele godzin :))
@havocki: Od znajomych speców od gier słyszałem opinie, że to wszystko przez zastój na rynku konsolowym. I rzeczywiście jakimś dziwnym trafem grafika gier przestała się rozwijać od momentu wyjścia na rynek PS3 i XBOX 360, poza dowalaniem blura i innych dziwnych glutów. Z rozdzielczością tekstur to też jest często różnie;]
Dobrze pamiętam jak w 2003 widziałem trailer zrobiony z końcówki tego filmu(jazda samochodzikiem+wywijanie bazuką). To był kosmos wywołujący ślinotok.
Kolejnym, lecz nieco mniejszym szokiem był dla mnie pierwszy kontakt z Far Cry. Chciałbym jeszcze raz poczuć taki szok graficzny(a mam i BF3 i Crysisa). Grafika nie jest dla mnie najważniejsza, ja trochę jestem młodym tetrykiem narzekaczem i w ostatnich latach mam ledwo kilka tytułów, które mi się spodobały i są czymś więcej
Do dzisiaj wygląda świetnie, a sam silnik wspaniale się sprawdza (m.in. Portal 2, gdzie nawet udało się świetnie uchwycić mimikę robotów :o). Source jest bardzo dobry, oferuje wciąż dobre wrażenia wizualne, a działa jak złoto na dzisiejszych komputerach. Jak dla mnie to jeden z najbardziej udanych silników, obok Unreal Engine 3.
@qJokerp: Wciąż jestem zdania, że wygląda to dobrze, co nie znaczy że nie wyszło już mnóstwo silników z dużo ładniejszą grafiką. Jednak biorąc pod uwagę to, że ciągle jest w użyciu to zdecydowanie jest udanym silnikiem :) ciekawi mnie tylko Source 2, bo nie jestem pewien jak do niego podejdą ludzie z Valve - czy postawią na dostępność szerokiej gamie systemów czy też zrobią coś co pozamiata na pewien czas (chociaż
@str128: Do dzisiaj? Otoz, silnik sie zestarzal, w Portalu 2 prezentuje sie ladnie bo tam jest sporo laboratoryjnego klimatu (biale scianki) a tak L4D2 juz stary, HL2 stare, TF2 sie trzyma dzieki swojemu unikalnemu stylowy
No i to jest zastanawijące. Dlaczego taki HL2 w 2004 roku miał taką świetna fizykę, integrację z otoczeniem, deskę można była poszatkować na kawałeczki i każdy z nich podnieść, rzucić nim itd, a taki Battlefield 3 ma praktycznie zerową integrację z otoczeniem. Można zniszczyć jedynie rzeczy z góry zaplanowane przez twórców. Patologia.
@tajek: To dlaczego w B3 nie możesz podnieść krzesła czy tam lampy żeby nim rzucić w przeciwnika? Wszystko tam jest takie statyczne oprócz oczywiści z góry zaplanowanych skryptami wyburzeń budynków itd
@qJokerp: Jak to nie ma wagi? Strzel w wiaderko to poleci daleko. Strzel w pustaka/cegłe to tylko lekko się przesunie po podłodze. Odwzorowanie bardzo dobrze zachowane oczywiście jak na 2004 rok
@mer: To miotnij gravity gunem w gościa wiaderkiem a miotnij pustakiem. Od pustaka zginie albo straci duuuużo życia. Więc pustak jest twardszy i cięzszy niż wiadro. Nie wiem czy autorzy rozwiązali to "wagowo" czy po prostu przypisali pustakowi że zabiera więcej HP po kontakcie z przeciwnikiem, w każdym razie jako tako odzwierciedla to rzeczywiste warunki.
Warto dodać, że wersja prezentowana na E3 wyciekła do internetu, przez co Valve postanowiło zacząć pracę nad grą prawie od początku i opóźniło to premierę gry o prawie rok.
@Moloch99: a wyobraź sobie co byłoby gdyby taka gra wyszła w 2003... W 2004 zebrała genialne oceny, to co byłoby rok wcześniej? Średnia 100 na metacritic? :D
@Moloch99: grałem w to demo z E3 i w porównaniu z wydaną wersją to jest dużo contentu, którego nie ma, jak chociażby Combine Assassin czy Combine Guard. Gra z początku miała być o wiele mroczniejsza. Większość map została kompletnie usunięta, lub zrobiona od nowa. Tak naprawdę zmian było bardzo dużo. Więcej możesz przeczytać tutaj: http://half-life.wikia.com/wiki/Half-Life_2_Beta
Komentarze (114)
najlepsze
Half-Life 2 to bez wątpienia gra ponadczasowa, trudno uwierzyć że ma już 9 lat. Grafika się prawie w ogole nie postarzała a sama gra nadal jest z górnej półki (a takiej mimiki twarzy
Czekam na HL3 :)
Kolejnym, lecz nieco mniejszym szokiem był dla mnie pierwszy kontakt z Far Cry. Chciałbym jeszcze raz poczuć taki szok graficzny(a mam i BF3 i Crysisa). Grafika nie jest dla mnie najważniejsza, ja trochę jestem młodym tetrykiem narzekaczem i w ostatnich latach mam ledwo kilka tytułów, które mi się spodobały i są czymś więcej
Half-Life 2, Portal 2, Team Fortress 2, Left4Dead 2... łapiesz już? Valve nie robi trzecich części. Niestety :(