Komentarze (51)

  • l...........u +14  

    Źle – powitania w stylu „dzień dobry” i „dobry wieczór” są absurdem. Nigdy nie wiemy, w jakich okolicznościach adresat odczyta wiadomość. Dziwnie jest przeczytać „Dobry wieczór” o 9.00 rano. „Witam” natomiast powinno brzmieć w ustach gospodarza zapraszającego do swego domu. Użycie tej formy w e-mailu jest zwykłym błędem.

    To jak mam zacząć? Cześć stary? Zawsze piszę dzień dobry bo zazwyczaj maile oficjalne są czytane w godzinach pracy czyli w dzień.

    pokaż komentarz
    l...........u
  • mac1ek +1  

    @leniwiec_guru: o to samo chciałem spytać, napisali jak nie zaczynać maila ale nie podali rozwiązania; mimo wszystko zawsze wybieram 'Dzień dobry'

    pokaż komentarz
    mac1ek
  • l...........u +17  

    @homo_superior: A ja parskam śmiechem gdy ktoś wyzywa kogoś od lamusów. Uważa się za lepszego samemu będąc gburem.

    pokaż komentarz
    l...........u
  • Reklamy Google

  • Lothan via Android +4  

    @homo_superior: a ja zauważyłem, że często 'Szanowny Panie' piszą do mnie Klienci, którzy są po prostu wkurzeni. Nie ważne czy słusznie czy nie. Jak ktoś traci cierpliwość i jest już na granicy wybuchu to ucieka się albo do jawnej pogardy albo do sarkazmu.

    pokaż komentarz
    Lothan
  • elineusz 0  

    @leniwiec_guru: Jest napisane w tekście. Albo Szanowna Pani albo mniej formalnie wołacz imienia (np. Julio)

    pokaż komentarz
    elineusz
  • Elec 0  

    @leniwiec_guru: Kiedyś już było coś podobnego i były niezłe jaja w komentarzach.
    http://www.wykop.pl/link/430177/dlaczego-nie-nalezy-zaczynac-maila-od-witam/#comment-2659741

    pokaż komentarz
    Elec
  • Tremade +23  

    I poczułem się jak w podstawówce, znowu jakaś fujara uczy mnie pisania listów.

    pokaż komentarz
    Tremade
  • pontonus +25  

    Błędy ortograficzne, interpunkcyjne i gramatyczne usprawiedliwia tylko wiek do 10 lat.

    pisze autor, równocześnie waląc takie byki:
    - nie wymagającą
    - Poniższe zasady dotyczą pisania e-maili do osób, których nie znasz lub, do których chcesz zachować dystans

    by wymienić tylko te wyłapane na gorącą z początku tekstu....

    pokaż komentarz
    pontonus
  • p4trykx +6  

    @pontonus: a skąd wiesz, że nie ma < niż 10 lat :P

    pokaż komentarz
    p4trykx
  • T..........c +3  

    @cheslavv: No ale jeśli już pisze taki artykuł, który skierowany jest do szerszego grona odbiorców, w dodatku pouczając innych co powinni a czego nie, to powinien tym bardziej postarać się o napisanie go jak najbardziej poprawnie.

    Poza tym autor popełnił jeszcze jeden spory błąd, który zauważyłam. W języku angielskim, zaczynając korespondencję od "Dear Sir/Madam" kończymy ją "Yours faithfully" po czym dopisujemy swoje imię i nazwisko. Jeśli znamy nazwisko korespondenta, na początku piszemy "Dear Mr/Mrs/Miss/Ms Kowalski/ka" po czym kończymy "Yours sincerely". "Best regards" używamy tylko wówczas, gdy jesteśmy z korespondentem w stosunkach koleżeńskich.

    pokaż komentarz
    T..........c
  • cheslavv 0  

    @TrzebaMyslec: Cytując samego siebie: "Masz rację."

    pokaż komentarz
    cheslavv
  • Witeeek +2  

    A ja mam pytanie, jak rozpocząć wiadomość jeśli nie wiemy jakiej płci jest odbiorca? Napisać "Szanowna/y Pani/Panie" i później wszystko pisać w obu rodzajach?

    pokaż komentarz
    Witeeek
  • Werify +4  

    Artykuł dość oczywisty, ale zdarzają się ludzie których maile wyglądają tragicznie.
    "no to ja ci ta paczke wysle jutro" - w taki sposób pisał do mnie jeden klient na allegro.

    pokaż komentarz
    Werify
  • book_thief +7  

    @Werify: Mail od studenta do wykładowcy: "Niech mi pani napisze o której jutro będę mógł panią dorwać na wydziale?"

    pokaż komentarz
    book_thief
  • jagunio -9  

    Chciałbym jeszcze zaznaczyć, że tak lubiane słowo 'pozdrawiam' pochodzi z języka rosyjskiego

    pokaż komentarz
    jagunio
  • choleryk +8  

    @jagunio: I co w związku z tym? Przez to jest "be"?

    pokaż komentarz
    choleryk
  • jagunio via Android +7  

    @choleryk: A czy gdzieś tak napisałem?:) Fakty nie muszą być poztywne, lub negatywne, mogą być neutralne :)

    pokaż komentarz
    jagunio
  • choleryk +3  

    @jagunio: Mnie tam się to słówko podoba, takie całkiem uniwersalne. Ja pazdrawljaju tiebja ;)

    pokaż komentarz
    choleryk
  • jagunio via Android +1  

    @choleryk: uniwersalnosc, ktora czasami coś tam ułatwia, czasami utrudnia, lubi się z "witam" z którym do pary codziennie wita mnie przy porannej kawce :). Jednak jeśli mogę, to staram się tego unikać - łatwiej mi się pracuje, kiedy wiem z kim jestem na "ty", a z kim na "pan", a "pozdrawiam" pasuje do obu i czasami się gubię :P

    pokaż komentarz
    jagunio
  • keke220 +7  

    Witam. Pozdrawiam.

    pokaż komentarz
    keke220
  • Loloman +6  

    (odpowiedź, ale chce jako osobny)
    @g455
    Bo prawda jest taka że... większość normalnych osób ma to głęboko gdzieś jak się zaczyna maila (nawet nie lubię sztucznego udawania poważnej korespondencji o niczym), jeśli zachowane są pewne podstawy. Czyli zwykła podstawowa kultura. Czy ktoś napisze witam, witaj, dzień dobry, dobry wieczór - nikogo to nie powinno ruszać. Naprawdę tylko ludzie z problemami mogą się tego czepiać.
    Ja rozumiem że jak pisze się do firmy, czy ważne osoby trzeba zachować pewien poziom. Ale maila do osób które nie znamy ale ma to być poważna korespondencja (np zakupy na allegro, wysyłanie zapytań itd) to naprawdę czy się użyje jakiegoś powitania czy nie - większość ma to gdzieś!

    Naprawdę taka jest prawda! Wszystkie te pierdoły o tym jak się pisać powinno, jak nie, są wymyślonymi bzdurami przez ludzi którzy nie mają co robić, albo mają problem i się obrażają na "witam" w mailu.
    Witam/Dzień dobry/Szanowny/Szanowna/Szanowni to właściwie jedyne z których warto korzystać.

    pokaż komentarz
    Loloman
  • frez +4  

    99% osób z którymi pracuje, koresponduje a także pisząc z obcymi mi osobami używam/używane jest "Dzień Dobry"
    nie odczuwam dyskomfortu pisząc albo otrzymując takie maile, ludzie piszą tak, jak im jest wygodnie i tyle... ;)

    pokaż komentarz
    frez
  • siema_andrzej -1  

    Ja tam zawsze zaczynam od Dzień dobry,, później przerwa i zdanie z dużej litery pomimo iż wcześniej był przecinek, piszę o co chodzi bez odnoszenia się do poprzednich mejli jeśli to odpowiedź i się podpisuje (imię, nazwisko, numer jeśli mejl szkolny), beż żadnego pozdrawiam czy innych takich. Czytam i wysyłam. I uważam to kulturalną wiadomość, dobrze że nie jestem dżentelmenem bo by mnie autor hejtował za to.

    A i autor zapomniał o jeszcze jednej ważnej rzeczy - tytuł.

    pokaż komentarz
    siema_andrzej
  • lukaszlew77 0  

    @siema_andrzej: Ja bym uznał to za głupią wiadomość, a nie kulturalną. Bez sensu jest pisanie "dzień dobry", gdy nie wiesz kiedy wiadomość zostanie odczytana. E-Mail to inaczej po prostu list, dlatego w formalnych sytuacjach obowiązują pewne zasady. Jak ich nie przestrzegasz, to po prostu jesteś lekceważony i uważany za przygłupa.
    Jak piszesz do kogoś ważnego(wykładowca, przełożony) to zaczynasz po prostu od Szanowny Panie/ Szanowna Pani - nie zajmuje więcej, a okazujesz szacunek i pokazujesz, że jesteś dobrze wychowany.

    pokaż komentarz
    lukaszlew77
  • d........e +2  

    @lukaszlew77:

    to zaczynasz po prostu od Szanowny Panie/ Szanowna Pani

    A jak piszę do lokalnej filii biblioteki?

    Btw. po szumie wokół wypowiedzi Rusinka i jego "witam" wyszło niby, że zaczynanie od "dzień dobry" ujdzie. Teraz jak widzę wszyscy się robią językowo świętsi od papieża. Mnie osobiście takie nadęcie razi i życzę naszej polszczyźnie internetowej, żeby nie obniżając lotów jednak szybko faktem dokonanym wymusiła na purystach językowych przyjęcia zmian w języku.

    pokaż komentarz
    d........e
  • Jacolex via Wykoparka (Android) +2  

    @lukaszlew77: lepsze dzien dobry niż witam

    pokaż komentarz
    Jacolex
  • siema_andrzej +1  

    Teraz jak widzę wszyscy się robią językowo świętsi od papieża. Mnie osobiście takie nadęcie razi i życzę naszej polszczyźnie internetowej,

    @dziadekwie: Dokładnie, wyjąłeś mi to z ust, tylko, że mi już się nie chciało produkować. Ludzie się zmienili, nie znam osoby która by się obraziła za dzień dobry odczytane w nocy.

    pokaż komentarz
    siema_andrzej
  • Fineas -5  

    Szanowny Panie daj Pan na wino. Z tym mi się jedynie to kojarzy. Zupełnie nie polecam stosować tego zwrotu - autor zdecydowanie się tutaj myli. Kiedyś, to może miało sens, ale dzisiaj.. szanowny Panie daj pan na piwo, szanowny panie pożycz pan na bułke...

    pokaż komentarz
    Fineas
  • jonzi +5  

    @Fineas: Do mnie mówią "Szefie, daj na piwo". Co proponujesz w zamian oprócz "witam" i "dzień dobry"?

    pokaż komentarz
    jonzi
  • elineusz +3  

    @Fineas: Szanowny Panie to standardowy zwrot używany w oficjalnej korespondencji. Jeśli częściej spotykasz panów od "Kierowniku..., Szefffie...." niż dostajesz / piszesz takie pisma to niestety z tym będzie Ci się kojarzył.

    pokaż komentarz
    elineusz
  • bromek_rubidu -1  

    @g455: u la la, kolega od wódki rzucił focha :'(

    pokaż komentarz
    bromek_rubidu
  • Strus +1  

    Dobrze – dla ścisłości dodam podstawowe formy panujące w języku angielskim.
    Z którymi bardzo rzadko się w praktyce spotkałem pisząc zapytania do firm z krajów, których urzędowym językiem jest angielski. W większości przypadków "Hello", "Hi", "Cheers" etc. bez sztucznej napinki.

    pokaż komentarz
    Strus
  • cheslavv 0  

    Artykuł traktuje o totalnych podstawach, a mimo to ciągle jeszcze zdarzają się maile w ogóle bez tytułu, pisane zupełnie bez ładu i składu. Składam wiele ofert, kilkadziesiąt dziennie do różnych firm i osób prywatnych i plagą wręcz są trafiające do mnie maile, w których autorzy w ogóle nie nawiązują do tematu, na który odpowiadają. Kilkanaście razy w tygodniu muszę dopytywać w jakiej konkretnie sprawie piszą.

    pokaż komentarz
    cheslavv
  • matkud 0  

    http://bi.gazeta.pl/im/9/11606/z11606839Q,Michal-Rusinek-stal-sie-memem-.jpg

    pokaż komentarz
    matkud
  • d........e 0  

    No nie bardzo pasuje mi propozycja, żeby do każdego wysyłać list pisany w urzędowym tonie, zaczynający się od "Szanowni Państwo". Formy zbyt oficjalnie w nieszczególnie oficjalnej korespondencji mi nie odpowiadają.

    pokaż komentarz
    d........e
  • simperium -1  

    Niech ktoś powie panu od zdjęcia, że ta tacka nie służy na wsadzanie w nią wizytówek. Również nie służy po to, by kłaść na niej kubek kawy... to po prostu czytnik dvd / cd ;)

    pokaż komentarz
    simperium
  • siema_andrzej +1  

    @simperium: To stąd później listonosz nie odbiera mejli?

    pokaż komentarz
    siema_andrzej
  • gumag -1  

    to serio przykre, że nie wszyscy potrafią pisać maile cywilizowane

    pokaż komentarz
    gumag
  • EstradaOrNada -4  

    Ja bym dodał, że nie odpisujemy powyżej cytowanego tekstu i cytaty tniemy. Wycinamy stopkę z cytatu np.

    pokaż komentarz
    EstradaOrNada
  • bromek_rubidu +5  

    @EstradaOrNada: Odpisywanie powyżej cytowanego tekstu jest wygodne. Nie tylko dla odpisującego, również dla adresata. Stare usenetowe "reguły" po prostu się nie sprawdziły przy biznesowym zastosowaniu e-maili, gdzie codziennie dostaje się naprawdę sporo korespondecji, a domyślnie klient pocztowy pokazuje podgląd górnej części maila.

    pokaż komentarz
    bromek_rubidu
  • EstradaOrNada -2  

    @bromek_rubidu: Jeżeli każdy odpowiednio tnie cytaty to jest to wygodniejsze, bo naturalne. Czytamy z góry na dół - nigdy odwrotnie. Wykop też byś chciał przewrócić do góry nogami?

    pokaż komentarz
    EstradaOrNada
  • bromek_rubidu 0  

    @EstradaOrNada: Do szybkiej komunikacji mailowej (tak popularnej przeciez) nie jest wygodniejsze.

    pokaż komentarz
    bromek_rubidu
  • EstradaOrNada -2  

    @bromek_rubidu: Nieraz wymagany jest pewien kontekst w jakim została dana odpowiedź i wtedy przeglądanie całego odwróconego do góry nogami wątku wraz z stopkami i danymi adresowymi jest niewygodne. Do tego należy dodać, że w mailu mogą być poruszone np. trzy wątki i wtedy odpowiadając na nie wygodnie jest robić trzy cytaty i odpisywać pod nimi, dzięki temu nawet w długiej korespondencji, nic się nie zgubi i wszystko będzie przejrzyste. Odpisywanie na maila na górze robi jeden wielki burdel, który się powiększa w miarę rozrastania się wątku.

    pokaż komentarz
    EstradaOrNada
  • cofko +1  

    @EstradaOrNada: niestety w biznesowej komunikacji nie toczysz flejmów o wymianie żarówki na 500 odpowiedzi, więc model z Usenetu się nie sprawdza :(

    pokaż komentarz
    cofko
  • EstradaOrNada -1  

    @cofko: Ja nie mówię tu o żadnym flejmie. Boże... rozstrzelać tych od outlooka, że wychowało nam takie pokolenie.

    pokaż komentarz
    EstradaOrNada