:]

Ciastka!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

  •  

    pokaż komentarz

    GM kupił i zniszczyli wszystkie pany. Co gorsza obawiam się że to może być prawda.

    •  

      pokaż komentarz

      @karma-zyn: Bardzo dziwne i złe to czasy gdy rozwój ludzkości jest blokowany przez ich chęć zysków.

    •  

      pokaż komentarz

      @karma-zyn: Nie sądzę żeby w tych planach było coś naprawdę przełomowego. Silnik ten został wynaleziony prawie 200 lat temu i od tej pory raczej jakichś większych przełomów w jego konstrukcji/osiągach/sprawności nie było. Jest to rozwiązanie bardziej nadające się do zastosowań stacjonarnych, niewymagających ograniczonego miejsca (moc relatywnie niewielka w stosunku do rozmiarów).

    •  

      pokaż komentarz

      @MarcinPowie: nie znam się, ale 75 KM zamkniętych pod maską w technologii sprzed 200 lat to chyba nieźle...

    •  

      pokaż komentarz

      @MarcinPowie: W samochodzie na filmie uzyskano 75KM to wcale nie tak mało, gdyby ten typ silnika był rozwijany dalej to kto wie co by było. Te silniki nie muszą być duże, zasada działania jest prosta, jedyne co mogłoby być duże to chłodnica, bo im lepsze chłodzenie tym większa moc.

    •  

      pokaż komentarz

      @wonz: Ze względu na konieczność zastosowania gazu o dobrym przewodnictwie cieplnym (jak hel) do tego pod sporym ciśnieniem ciągle problemem jest szczelność takiego silnika. Żeby moc przy akceptowalnej wielkości całego ustrojstwa była w miarę satysfakcjonująca należałoby mieć źródło ciepła o całkiem znacznej temperaturze (jak to skutecznie izolować?). Moim zdaniem ten silnik może działać całkiem sprawnie, ale nie w tak nieprzyjaznych warunkach jakie panują w samochodzie, tak samo jak silnik parowy potrójnego rozprężania idealnie nadaje się do pracy na statku, a w motoryzacji szans nie ma.

    •  

      pokaż komentarz

      Ze względu na konieczność zastosowania gazu o dobrym przewodnictwie cieplnym (jak hel) do tego pod sporym ciśnieniem ciągle problemem jest szczelność takiego silnika
      @MarcinPowie: serio? jakoś nie chce mi się wierzyć, że w dobie lodówek w każdym domu i heatpipe'ów w co drugim kompie to jest jakiś problem.

      o całkiem znacznej temperaturze
      nie ma to jak precyzyjne określenia :)

      nie, to nie jest problem.

    •  

      pokaż komentarz

      @karma-zyn: Myślę że ten silnik mógł by mieć takie same problemy jak silnik Wankla, zbyt "dziwna*" konstrukcja - zbyt dużo problemów. Zauważ ze Mazda dopiero po wielu latach stworzyła silnik Wankla który był w miarę mało awaryjny, jednak dalej boryka się z typowymi dla tego rodzaju silników problemami (problemy ze szczelnością). Zauważ ze z pojemność 1300cm^3** silnik Wankla osiąga moc rzędu 231 KM, dodatkowo Mazda 787B wyposażona w silnik Wankla wygrała w 1991 roku, jeden z najbardziej prestiżowych wyścigów samochodowych - LeMans 24H.Dzisiaj silnik Wankla nie jest już produkowany (Mazda zakończyła produkcje RX-8 ostatniego auta produkowane seryjnie z silnikiem Wankla), jednak w niedalekiej przyszłości produkcja silnika ma zostać wznowiona w nowej odsłonie Mazdy RX (tak przynajmniej zapewnia producent). Sam przyznam że skusiłbym się na RX-8 jednak obawiam się problemów jakie mogą z tego faktu wyniknąć - brak lub mała ilość części zamiennych. Unikatowość takiej konstrukcji naraża potencjalnych odbiorców na dodatkowe problemy. Silnik samochodowy w dzisiejszej postaci tj. silnik tłokowy w układzie rzędowym lub widlastym mimo wszystko jest dość udaną konstrukcja a przede wszystkim powszechna dzięki czemu łatwiejsza w naprawie, posiadająca duży rynek wtórny oraz mnogość części zamiennych. Gdyby jednak silnik Stirlinga opisywany tutaj na filmiku lub silnik Wankla, upowszechniły się tak samo jak dzisiejszy typ silników możliwe ze byłyby tak samo niezawodne i wydajne, a może nawet i lepsze jak dzisiejsze silniki. Chyba nie ma co się oszukiwać, łatwiej jest dzisiaj stworzyć silnik w standardowym układzie, niż wydawać miliony na opracowywanie nowej technologii oraz kolejne miliony na marketing namawiający ludzi do kupienia jednak samochodu ze specyficznym układem silnika - zbyt duże ryzyko oraz chyba zbyt duży wkład finansowy dla nawet tak wielkich firm, a liczy się przede wszystkim zysk.

      Jednak jest to tylko moje prywatne odczucie i przemyślenia - przyznam się nie jestem specem w dziedzinie silników samochodowych.

      *Dziwna jak na dzisiejsze czasy gdzie normalny jest silnik tłokowy w układzie widlastym bądź rzędowym
      **co nie zmienia faktu że dużo pali, raportów spalania podobno do 20 litrów na 100 Km.

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: W lodówce i systemach chłodzenia kompa masz układ całkowicie zamknięty, żadnych uszczelnień na elementach ruchomych przez które gaz mógłby uciekać. W silniku stirlinga trzeba jakoś wyprowadzić energię na zewnątrz.
      "nie ma to jak precyzyjne określenia" - Im wyższa temp tym lepiej, (lepsze parametry silnika) także w przypadku i innych silników cieplnych. Problemem są materiały które zniosłyby takie temperatury.

    •  

      pokaż komentarz

      @MarcinPowie: lol, wut? ja rozumiem, że tam jest zmienna objętość, ale kto od razu każe stosować tłoki?

    •  

      pokaż komentarz

      Im wyższa temp tym lepiej, (lepsze parametry silnika) także w przypadku i innych silników cieplnych. Problemem są materiały które zniosłyby takie temperatury.

      @MarcinPowie: tak przy okazji: właśnie pokazałeś, że masz pojęcie o czym piszesz - od różnicy temperatur zależy sprawność silnika, ale to od wydajności układu chłodzącego i ogrzewającego zależy moc.

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: A co chcesz zastosować mieszki? Z czego je zrobisz? < Bo jakoś ten moment/moc/pracę trzeba przenieść na wał pędny.

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: Nie mówiłem o tłokach,a o korbowodach, wałach itp. Możnaby zastosować inne rozwiązania jak np sprzęgło magnetyczne, ale z jakiegoś powodu nikt tego nie robi.
      Ps Jak znasz tego typu konstrukcje (bez ruchomych części wymagających uszczelnienia), to podrzuć jakiś link, chętnie poczytam

    •  

      pokaż komentarz

      @KaszFanek: nie nadaje się do aut osobowych

    •  

      pokaż komentarz

      @messi_z_polski: Rx8 pali olej silnikowy w stosunku 20:1 benzyna/olej tak mówią właściciele

    •  

      pokaż komentarz

      @karma-zyn: Bardzo dziwne i złe to czasy gdy rozwój ludzkości jest blokowany przez ich chęć zysków.

      @KaszFanek: No dokladnie! Dlaczego ludzie jeszcze maja wątpliwosci??

    •  

      pokaż komentarz

      @messi_z_polski: wypowiedz typu "nie znam tematu ale mój ulubiony tranzystor... :D"

    •  

      pokaż komentarz

      @MarcinPowie: ale musisz mieć jakiś cylinder w którym gaz będzie się rozszerzał i wykonywał pracę w jaki sposób pomoże ci sprzęgło magnetyczne?

    •  

      pokaż komentarz

      @Misieq84:

      czyli nie trzeba wymieniać oleju :D (tylko dolewać...)

    •  

      pokaż komentarz

      @karma-zyn:
      tak samo jak MYT engine
      http://www.youtube.com/watch?v=wPc06A8FwN8

      Tez bardzo oszczedny ale tylko 1 samochod mial ten silnik CIEKAWE CZEMU :)

    •  

      pokaż komentarz

      @MarcinPowie:

      Ze względu na konieczność zastosowania gazu o dobrym przewodnictwie cieplnym (jak hel) do tego pod sporym ciśnieniem ciągle problemem jest szczelność takiego silnika. Żeby moc przy akceptowalnej wielkości całego ustrojstwa była w miarę satysfakcjonująca należałoby mieć źródło ciepła o całkiem znacznej temperaturze (jak to skutecznie izolować?)...

      Ja nie widzę problemu:

      -Zamykamy cały silnik w "szczelnym bomblu" (coś jak żarówka ) ze szkła lub z tworzywa, a moment obrotowy pobieramy przez sprzęgło magnetyczne.

      - w hermetycznie zamkniętym silniku montujemy generator prądu elektrycznego a w kołach samochodów silniki elektryczne i mamy coś ala samochód hybrydowy...

      Wszystkie te problemy ze szczelnością - nikt nie wpadł na takie banalne rozwiązanie ?!

    •  

      pokaż komentarz

      @messi_z_polski: Silnik Wankla, ma problem największy ze szczelnością, ludzie często sprzedają RX-8 po około 100 tyś km, bo się boją. Ale jeśli o auto się dba to RX-8 może mieć i 300 tyś KM i być w lepszym stanie niż nie jedno BMW "docierane" przez małolatów. Jeżeli lubisz wsiadać do samochodu, bez sprawdzania przed każdym kursem, stanu oleju, i oględzin silnika itd. To takie auta nie są dla Ciebie, ale jeśli nie żyjesz w pośpiechu, i masz czas dbać o swoje auto, to nie ma przeszkód.

      "Głównymi zaletami silnika Wankla są stosunkowo małe rozmiary i masa, prosta konstrukcja (mniejsza liczba elementów niż w klasycznych silnikach), niewielkie wibracje, niska hałaśliwość podczas pracy oraz osiąganie wysokich prędkości obrotowych i wysoka sprawność mechaniczna. Mimo to jest on stosowany rzadko, zaś wiele prób rozpowszechnienia tego typu silnika zakończyło się niepowodzeniem z powodu problemów konstrukcyjnych i technologicznych" i "Nie bez znaczenia jest też spore jednostkowe zużycie paliwa i duża emisja gazów spalinowych na jednostkę mocy."

      Ale te problemy został rozwiązane, i w RX-7 i 8 ich posiadacze, moga się cieszyć z posiadania silnika roku w 2011 roku etc.

      Problemy w konstrukcji powodujące większe spalanie jednostkowe, odbijają się na tym, że wprowadzane są wyższe normy emisji spalin, i tu nie mieści się silnik Wankla. Dlatego Mazda zaprzestała ich produkcji, ale zakończenie wydała 100 sztuk extra.

      na temat:
      "Silnik Stirlinga jest wykorzystywany np. do napędzania szwedzkich okrętów podwodnych typu Gotland jako ciche źródło napędu do "pełzania" w zanurzeniu. Rozważa się także stosowanie tego silnika do wytwarzania energii elektrycznej przy wykorzystaniu geotermalnych źródeł ciepła oraz energii słonecznej. W tym ostatnim zastosowaniu jest zdecydowanie sprawniejszy i tańszy od ogniw fotowoltaicznych."

      I tu ciekawostka ;]

    •  

      pokaż komentarz

      @messi_z_polski: Mój kolega z pracy ma RX-8. Mówi, że w mieście pali 16-17, na trasie 13, a jak przydusi, to ~23-25. Poza tym trzeba do niego lać magiczny olej produkowany przez jedną rafinerię na świecie i nie ma absolutnie nikogo kto by to umiał naprawić. W Silnikach Stirlinga nie ma żadnych problemów ze szczelnością. A jeśli chodzi o przenoszenie dużych ilości ciepła, świetnie nadaje się do tego np. płynny gal, z pompą elektromagnetyczną. Żadnego ciśnienia, a transfer ciepła wypycha gały na wierzch. W praktyce zbudowania auta z silnikiem Stirlinga od zera, które miałoby w swojej konstrukcji bardzo dużą chłodnicę i silnik elektryczny wspomagający przyspieszenie pokazałoby zalety i konkurencyjność dla części kierowców i zastosowań. Dostosowywanie istniejacych aut z reguły ma średnie efekty, co myślę, że z przytupem pokazała Tesla (jak ja marzę o Tesli S!)

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: Nie bardzo rozumiem, czy sprawność nie jest parametrem?
      "od różnicy temperatur zależy sprawność silnika, ale to od wydajności układu chłodzącego i ogrzewającego zależy moc"- no do prawdy na to bym nie wpadł. W moim odczuciu główną zaletą silnika stirlinga jest właśnie jego sprawność. Jaki jest sens budować taki silnik jeśli będzie miał mniejszą sprawność od np silnika benzynowego sprzed kilkudziesięciu lat?

  •  

    pokaż komentarz

    Zwykłe fanfaronienie. Chyba z tysiąc razy słyszałem o cudownych i oszczędnych silnikach i o dziwo jakoś nigdy takie konstrukcje nie mogą ujrzeć światła dziennego, żaden przeciek do netu nie pójdzie. Zaczynamy od cudownych inżynierów, potem jakiś filmik, jakieś dane i nikt nigdy nie widział technologi, spisek doskonały. A wystarczyło by pościć jakiś szkic z ideą działania urządzenia i by 10000 firm na świecie rozwinęło ten projekt i robiło takie silniki w krajach gdzie mają wyj...ne na patenty. Z większą powagą podchodzę do filmów o ufo.

    •  

      pokaż komentarz

      @Marekgd1981: to jak z tymi super bateriami, "Twój telefon naładuje się w ciągu sekundy", "Nastolatka wynalazła super baterię" i co.. i nic jest tak jak było ;P

    •  

      pokaż komentarz

      @Eagle_Elephant: Spoko, ale przyznasz chyba, że nastolatka a Nasa to dwa różne poziomy wiarygodności. ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @absens: Tak, ale chodziło mi o te "rewolucyjne" odkrycia co jakiś czas (ogólnie) oraz szczególnie (ostatnio) dokonywane przez podejrzanie młodych "geniuszy". Wszystkie wydają się śmieszne :P

    •  

      pokaż komentarz

      @Marekgd1981:

      Te silniki były w dość powszechnym użyciu w erze silników parowych. Wymagały mniejszej energii i były łatwiejsze w obsłudze. Mini wersje służyły do napędu małych urządzeń np. pomp akwarystycznych etc. Potem nastała era spalinówek elektryczności i silniczek stał się przestarzały za mało efektywny. Po prostu przyszło lepsze jeszcze łatwiejsze.

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Marekgd1981: Historia zna liczne przypadki gdy "wielki biznes" ograniczał, blokował, a nawet niszczył zbyt niewygodne dla niego technologie. Zanim ekrany LCD zagościły na dobre na biurkach, jeszcze ponad dekadę musiały zarobić na siebie fabryki CRT. Ustanowiono zmowę cenową. Wcześniej projekt samochodu Tuckera pogrzebano bez białych rękawiczek. O ilu takich przypadkach nigdy nie dane nam było się dowiedzieć?
      Ale powróćmy do silnika Stirlinga. Prezentowana jest tutaj 75 konna jednostka. Pierwsze pytanie: jak ze skalowaniem mocy? Filmik pokazuje że to rozwiązanie ogranicza zużycie oleju - więc zyski rafinerii spadają, spadają też zyski producenta związane z opłat jakie owe rafinerie wypłacają za promowanie ich produktów. Zmniejsza się liczbą części. Prawdopodobnie ogólny rachunek ekonomiczny tego rozwiązania nie generuje większych zysków dla producenta, nie daje też przewagi nad konkurencją - ludzie nie specjalnie lubią "nowości". Zakładam że ów filmik i silnik jest produktem projektu badawczego który został zapoczątkowany w 1 połowie lat 80 - podczas ówczesnego kryzysu naftowego. "Niestety", w drugiej połowie tego dziesięciolecia cena ropy spadła. Warto zauważyć że filmik został pierwotnie opublikowany w czasie 1 wojny irackiej, kiedy ropa znów notowała rekordowe ceny.

    •  

      pokaż komentarz

      @wonz: Konstrukcja i idea działania jest wszystkim znana, problem to niska sprawność takich silników, na przekór temu co mówi się w filmie. Żadnego spisku tu niema, a jak ktoś inaczej to widzi czekam na prezentację tego cudu techniki.

    •  

      pokaż komentarz

      @Marekgd1981: Zgadza się - stirling ma niską sprawność, tak więc, wysoki moment przy niskich obrotach jest dość ciekawą informacją - ale bez specyfikacji nikt nic nie powie dokładniej ;).

    •  

      pokaż komentarz

      @Eagle_Elephant: sugerujesz, ze seryjny samobojca ja dopadl?

    •  

      pokaż komentarz

      @bosze_czy_ty_to_widzisz:
      Sprawność silnika stirlinga dochodzi do 40%(przy idealnym wykonaniu) zaś spalinowego(benzyna) jest ok 30% , więc w porównaniu do czego jest ta twoja niska sprawność ? Chyba że porównujesz do elektrycznego gdzie sprawność jest na poziomie ok 90% ale to i spalinowego będzie niska

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: 40% - bardzo ciężko osiągnąć taką sprawność tak samo jak Twoje 30%, to chyba nominalna sprawność silników spalinowych [tłokowych] - a nie tylko benzyny. Bo maksymalna sprawność silników tłokowych już dawno przekroczyła 50%.

      BTW Ja nie twierdze że to zły silnik, ale specyficzny do specyficznego zastosowania - na pewno nie w samochodach :P.
      O tu znalazłem ciekawą "broszurę" :
      http://www.plan-rozwoju.pcz.pl/dokumenty/konferencja/artykuly/30.pdf

    •  

      pokaż komentarz

      @bosze_czy_ty_to_widzisz:
      A gdzie te ponad 50% silniki są stosowane ? Bo w żadnym z dostępnych pojazdów nie widziałem. - pytanie na serrio, gdyż mogłem przeoczyć

      Bo to że ktoś wynalazł, to mnie nie interesuje gdyż podobnie mogła się mieć sytuacja z silnikiem stirlinga gdyby był rozwijany.

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: Nie są stosowane w autach. W pojazdach to pewnie hybryda elektryka z dieslem commonrail ma najwyższą sprawność [ale jaką - who knows :P].
      Przez to Twoje 40% poszperałem teraz i widzę że i 60% [w tłokowych] zostało osiągnięte, ale jest też info o praktycznej sprawności stirlinga.
      http://www.automatyka.pl/artykuly/silnik-stirlinga-37063-6

      PS
      Choć zastosowanie ich w podwodniakach to ciekawe rozwiązanie.

    •  

      pokaż komentarz

      @bosze_czy_ty_to_widzisz:
      Dziękuje za link bardzo ciekawa koncepcja tego silnika stirlinga.

    •  

      pokaż komentarz

      @bosze_czy_ty_to_widzisz:

      Czas na edycje uciekł

      W przypadku hybryd właśnie dochodzi do połączenia dwóch silników, a podobne rozwiązanie by było można zastosować i w tym przypadku(stirling + elektryk-choć nie wiem do czego :) ale wracając do stirlinga, to teraz sobie uświadomiłem że tak jak jedne z kolegów tutaj pisał, idealna sprawa do napędzania pomp czy zrobienia lodówki na biwak.

      Czytając o Ecat(jeśli to prawda) aby połączyć go z silnikiem stirlinga.

      Teoretycznie:
      z 1,2 kW wprowadzonego otrzymujemy 10kW(w postaci energii cieplnej)
      10 kW można zasilić silnik stirlinga z wydajnością 40% daje nam to 4kW(energia kinetyczna), stosując generator prądu(w dzisiejszych czasach wydajność sięga 98%-ale dla założenia dajemy 90%) daje to 3,6kW(energii elektrycznej) a to daje 2,4kW na czysto. Taka teoria mala, ale e-cat by musiał być prawdą.
      Oczywiście tego ecat by trza było zatankować raz na pół roku za ok 500 zł ale sądzę że to by było dalej opłacalne

    •  

      pokaż komentarz

      Ecat(jeśli to prawda)

      @Demento:

      człowiek, który robi świat w konia od 30 lat raptem zaczął mówić prawdę? Niestety wkrótce okaże się, że to kolejny wałek tego oszusta ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @tmb28:
      Bardzo możliwe - i zdaje sobie sprawę z tego. Jedak zawsze jest jakaś szansa, może tym razem....

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: No tak stirling jest dobry na biwaki itp - widziałem już przypadki wykorzystania - do ładowania komórki :P. Był jak się nie mylę nawet przykład jak to zrobić z YT tutaj na wypoku.

      Trochę ironii było w Twojej wypowiedzi [wcześniejszej], tak więc w ramach sprostowania, powyżej opisane przeze mnie 50% to sprawność silnika z osprzętem - a nie zestawu/tandemu ;).

    •  

      pokaż komentarz

      @hawat: Ale lcd są gorsze od crt, crt znikło z przyczyn gabarytowych bardziej niż jakość obrazu, bo tą mają lepszą od lcd, plazmy to następcy crt, a najlepsze dopiero nadejdzie - oled.

    •  

      pokaż komentarz

      @Marekgd1981: Wymyślmy wspólnie silnik ( no może silnikiem go nie nazwiemy ), jednostkę która będzie przekazywać moc na napęd z wykorzystania wody. Efekty moga być dwa, albo nas zniszcza, albo cena wody tak pójdzie w góre, że będziemy własne siki pić.

      Ile było o samochodzie zasilanym energią słonecznym, nawet kilka tyś km przejechał, ale w zastosowaniu technologii nie ma. Wszystko to magia rynku i wielkich korporacji. Nie żebym jakoś specjalnie na to narzekał, bo takie korporacje jednak zapewniaja przetrwanie i technologie, ale taka jest prawda.

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: A gdyby tak zrobić hybrydę silnika spalinowego ze stirlingiem, zwykły silnik spalinowy wydala dużo ciepła, gdyby to wykożystać do napędzania stirlinga?

    •  

      pokaż komentarz

      @wonz:
      To by było ciekawe rozwiązanie jednak że, prędzej takiego czegoś można użyć w hybrydzie, coś na wzór taksówkarza co używa wody(dokładniej pary wodnej) w dieslu, czyli odbieramy energię z układu wydechowego i przekazujemy na stirlinga a ten za pomocą prądnicy ładuje aku, w przypadku hybrydy prąd ten by był używany przez silnik elektryczny.

  •  

    pokaż komentarz

    Największy problem z zastosowaniem silnika stirlinga w przemyśle motoryzacyjnym jest kosz materiałów, które przewyższały kilkukrotnie adekwatne rozwiązania dla silnika o wewnętrznym spalaniu.
    Silnik Stirlinga miał także dwie dodatkowe wady, które zniechęcały konsumentów.
    1. Przed uruchomieniem trzeba go rozgrzać - nawet kilka minut.
    2. Problem z przyspieszaniem - nie ma prostego 'dodawania gazu'.

    Projekty MOD 1 i MOD 2 zakończone z powodu cięć finansowych w 1993 obeszły większość problemów.
    Zastosowano dodatkowe elektryczne rozruszniki, dzięki którym silnik 'odpalał' już po kilku sekundach.
    Zwiększenie momentu przy niskich obrotach umożliwiło płynne przyspieszanie i pozwoliło na pozbycie się większej części układu przeniesienia napędu.Uzyskany w ten sposób deficyt masy zrównoważył zwiększony ciężar silnika i układu chłodzenia.
    Udało się także uzyskać zaskakująco wysoką sprawność cieplną ~40% w porównani do silników o wewnętrznym spalaniu osiągających 20-25% (dziś do 35%)

    •  

      pokaż komentarz

      Silnik stirlinga ma za to wiele zalet, które pozwalają mu pracować w warunkach niedostępnych dla silnika spalinowego.
      1. Nie potrzebuje dostępu powietrze - dzięki temu może być i jest wykorzystywany w zastosowaniach kosmicznych
      2. Działa przy bardzo małych różnicach temperatury - wykorzystuje się to w małych układach kogeneracyjnych.
      3. Potrafi działać jak pompa cieplna - niegdyś wykorzystywano to do produkcji lodu, dziś w kriogenice.

    •  

      pokaż komentarz

      @BArtus: co do przyspieszania to podejrzewam, że znajdzie się wielu ludzi, którzy w zamian za niskie koszty eksploatacji wyrzekną się go. nie wiem jak z rozgrzewaniem, ale wydaje mi się, że w dzisiejszych czasach nie jest to problem.

    •  

      pokaż komentarz

      Potrafi działać jak pompa cieplna - niegdyś wykorzystywano to do produkcji lodu, dziś w kriogenice.

      @BArtus:
      Możesz rozwinąć temat z lodem ? w jaki sposób, zainteresowało mnie to

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: Jeżeli doprowadzisz pracę mechaniczną do silnik Stirlinga, w efekcie wytworzysz gradient temperatury między komorami kompresji i ekspansji. Powstała w ten sposób różnica temperatur jest wykorzystywana w pompie ciepła. Istniały nawet instalację gdzie silnik Stirlinga napędzał pompę ciepła opartą na cyklu Stirlinga [heat-driven heatpump] :)
      Na filmiku dowód koncepcji w wersji garażowej, chłodzenie do 2 stopni Celsjusz .

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @BArtus:
      Dziękuje bardzo, temat mnie zainteresował, teraz po twoim opisie wydaje się to dla mnie logiczne i wręcz banalne, pozwoli czas to zbuduje i sprawdzę, bo wydaje się to lepsze niż lodówka turystyczna

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: Widziałem już parę takich produktów. Na przykład prysznic kempingowy, który ustawia się przy ognisku a silnik stirlinga pompuje wodę i jednocześnie ją podgrzewa :) Niestety nie natknąłem jest jeszcze na lodówkę do browaru zasilaną z ogniska, ale wszystko jest do zrobienia !

    •  

      pokaż komentarz

      @BArtus:
      @prusi:
      co do przyspieszania i rozgrzewania wystarczy dołożyć do niego silnik elektryczny - powinna wyjść hybryda o dobrych parametrach

    •  

      pokaż komentarz

      @BArtus: NA wiki jest info ze Ford osiągnął 30 sek., a NASA parę sekund.

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: ciekawe co by się stało jakby wpychać spaliny do rury wydechowej...

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento
      @megawatt
      @bosze_czy_ty_to_widzisz
      Myśleliśmy kiedyś z kolegą z wydziału mechanicznego nad podkładką pod laptopa działająca na zasadzie FPSC (free piston stirling cooling). Na razie jesteśmy w fazie pomysłu, ale może coś sklecimy przez wakację.
      MSI ma cooler na mostek z wentylatorem zasilanym stirlingim, więc się da !

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: Dałeś jakiś trollowy komentarz prawdopodobnie zawzięty ostatnią dyskusją z tobą w której nie potrafiłeś, czytać ze zrozumieniem, bo pisałem że dyskusja nie ma sensu a ty dalej O_o. A teraz dalej swoje, dziecko odstaw komputer.

      Ale twoja obecna wypowiedź utwierdza mnie w przekonaniu co do ciebie.
      Dziękuje i życzę nie przyjemnego dnia.

      Twój komentarz jest taki odkrywczy, że właśnie z całą rodzinną zachwycam się twoim geniuszem, zastanawiamy się czy by ciebie nie zgłosić do nagrody złotego węża.

    •  

      pokaż komentarz

      @Demento: wow, nawet nie podejrzewałem, że tak irracjonalny żart ktokolwiek może wziąć na poważnie...

  •  

    pokaż komentarz

    To jest jakaś reklamówka, podobną można nakręcić o samochodach na energię słoneczną. Problemem tego typu silnika jest konieczność utrzymywania dużego gradientu temperatur do prawidłowego działania. Bez wydajnego (i energochłonnego) systemu chłodzenia silnik zatrzymał by się po niezbyt długim czasie pracy. Koszta chłodzenia przewyższają zyski z wysokiej sprawności silnika, dlatego sprawdza się on tylko tam gdzie chłodziwo jest za darmo - na łodziach podwodnych.
    Poza tym silnik nie zabiłby on przemysłu naftowego, dalej potrzebuje on paliwa do wytworzenia wysokiej temperatury, koniecznej do jego pracy.

    •  

      pokaż komentarz

      @awcalezenie: wysoką temperaturę można wytwarzać nie tylko przy pomocy ropy, ale np. przy pomocy energii atomowej. Zresztą takie właśnie źródło ciepła jest stosowane przez NASA w silnikach eksperymentalnych dla sond dalekiego zasięgu. Pastylka cezu i wio... niech się grzeje.

    •  

      pokaż komentarz

      @awcalezenie: Najważniejszą, najciekawszą i prawdopodobnie najbardziej niewygodną (dla koncernów paliwowych) cechą silnika Stirlinga jest możliwość zasilania go paliwem stałym. Przykładowo: silnik stirlinga może być zasilany np. peletem z odpadów rolniczych lub pyłem węglowym. Wyobraźcie sobie, że każdy mógłby "wyprodukować" sobie paliwo (pelet ze skoszonej trawy) we własnym garażu! I to wcale nie jest żart!
      Zaiteresowanych odsyłam do lektury książki Stefana Żmudzkiego "Silniki Stirlinga" napisanej ponad 20 lat temu. Książka zawiera projekty silnika z ww. wykopu (jest tam opisana opcja 100kM!!) oraz projekty silników z innych krajów. Co ważniejsze znajduje się tam też opis eksperymentalnego silnika SEPS-1 wykonanego w latach 1986/91 na Politechnice Szczecińskiej!! (cudze chwalicie swego nie znacie)

    •  

      pokaż komentarz

      @awcalezenie Zgadza się, wykożystuje paliwo, ale można zmienić proporcje powietrza w stosunku do paliwa, żeby zwiększyć temperaturę.

      Gdy poczytacie trochę o ustawianiu gaźników, dowiecie się, że zbyt uboga mieszanka daje więcej ciepła i wypala zawory i dziury w tłokach.

  •  

    pokaż komentarz

    Bo nie jest taki super. Zbudowany został generator prądotwórczy z silnikiem Stirlinga, wcale tani nie był.
    http://en.wikipedia.org/wiki/Stirling_engine#Twentieth_century_revival

    Polecam cały artykuł, silnik fajny, ale na chwilę obecną wady przewyzszają zalety, moze gdyby ruszyła masowa produkcja tych silników i byłyby udoskonalane jak obecne spalinowe tłokowe, to za x lat mielibyśm lepszy silnik.

  •  

    pokaż komentarz

    Komentarz usunięty przez autora

  •  

    pokaż komentarz

    A co sądzicie o polskim projekcie silnika M4+2 ? z googlujcie sobie i poczytajcie ^^

    Propo tzw polityki , ktoś kiedyś wynalazł nietępiące się żyletki , patent wykupił gilettle i zgadnijcie co z nim zrobił ^^

    •  

      pokaż komentarz

      patent wykupił gilettle i zgadnijcie co z nim zrobił ^^

      @wielbie:

      patent przestaje obowiązywać po 20 latach i jest jawny (w sensie dostępny w urzędzie patentowym). Nie można go "wykupić" i schować, bo ślady zostaną (choćby zgłoszenie patentowe). Świat nie kończy się na USA - Chiny czy Indie mają wy**ane na patenty - ciekawe czemu nie zbijają majątku na tych "cudownych technologiach"...

  •  

    pokaż komentarz

    Taka sama ściema jak z GM Compact :) a wszystko przez durny film "Who killed an electrical car"

  •  

    pokaż komentarz

    Gdyby tylko wszedl do masowego uzytku...

  •  

    pokaż komentarz

    Co dobre dla konsumenta jest złe dla trzymających na tym świecie kasę i władzę

  •  

    pokaż komentarz

    Niech zgadnę - polaczki opalali by pewnie mazutem, torfem albo drewnem i tyle by było zabawy. Jako, że Hanysi już mają zanieczyszczone powietrze pewnie nie mogli by normalnie funkcjonować i przenieśli by się do Wawki na co nie ma mojej zgody!

    P.S.Darujcie sobie historyjki o lobby paliwowym bo to śmieszne....