Największy problem dla płynności ruchu przy zwężeniu powodują trzy rodzaje kierowców:
- zjeżdżający zbyt wcześnie z pasa kończącego się na niezablokowany pas (czym zbędnie zapychają pas, na który wjeżdżają)
- samozwańczy "szeryfowie", którzy ubzdurali sobie, że ich misją będzie deregulacja ruchu i utrudnianie innym kierowcom wykorzystywania kończącego się pasa do końca
- kierowcy, którzy zamiast przy końcówce wpuścić każdy po jednym samochodzie z kończącego się pasa podjeżdżają pod zderzak, nie wiadomo dlaczego uznając kierowców z kończącego się pasa za chamów, cwaniaków itp.
Często jedna osoba skupia w sobie wszystkie 3 powyższe właściwości.
Na taki beton niestety często nawet nie działa edukacja, tłumaczenie. Najgorzej jest na zwężkach, które nie mają znaków podobnych do tego:
Chciałem się z Wami podzielić moją obserwacją z niemieckiej autostrady. Na zwężkach w Północnej Nadrenii - Westfalii Niemcy stosują
linię ciągłą na kilkaset metrów przed końcem pasa. Linia przerywana jest dopiero przy samym końcu. W ten sposób przynajmniej można wyeliminować przedwczesną zmianę pasa przez kierowców z kategorii 1, którzy po prostu nieświadomi tego, jak działa zamek błyskawiczny zmieniają pas wcześniej. Co ważne - linia ciągła działa w dwie strony i nie pozwala tym kierowcom, którzy już są na pasie z kontynuacją jazdy na zmianę pasa w celu szybkiego wyprzedzenia 3 aut przed samym końcem (bo ci też utrudniają ruch i jego płynność).
Istotne jest to, że linia ciągła w tym miejscu
nie oznacza zakazu wyprzedzania, jedynie zakaz zmiany pasa ruchu. Gdyby bowiem oznaczała zakaz wyprzedzania to byłoby to wezwaniem do "szeryfowania".
Daje to też policji możliwość karania kierowców, którzy się nie stosują do oznakowania.
Tak to wygląda w praktyce:
Uniwersytet RWTH Aachen prowadził [badania na ten temat](////www.aachener-zeitung.de/news/kultur/durchgezogene-linie-vorm-reissverschluss-1.263353), z których wynika, że takie rozwiązanie się sprawdza.
Na niektórych nawet groźba kary śmierci nie zadziała, ale powyższe rozwiązanie oczywiście eliminuje sporą część problemu i jest przede wszystkim dokładne pokazanie zagubionym owieczkom, jak mają się poruszać.
Komentarze (133)
najlepsze
Kropla drąży skałę.
Natomiast z pewnością byłoby to przydatne dla osób, które wjadą na kończący się pas i od razu chcą go zmienić (czyli grupa 1).