Pomorska Kolej Metropolitalna – budowana w latach 2013-2015, zostanie odbudowana w miejscu istniejącej w latach 1914-1945 Kolei Kaszubskiej.
Po zdobyciu w marcu 1945 roku Gdańska przez Armię Czerwoną i Ludowe Wojsko Polskie trasa kolejowa uległa zniszczeniu i rozszabrowaniu. Tory zaś zostały zdemontowane w 1946 roku.
W latach 70. XX wieku pojawiały się pomysły odbudowy dawnej linii, ale ówczesne władze uznawały to za bezzasadne.
W czerwcu 2010 roku Sejmik Województwa Pomorskiego powołał spółkę PKM S.A., w celu przygotowania i realizacji projektu Pomorskiej Kolei Metropolitalnej.
Prace na trasie przyszłej Pomorskiej Kolei Metropolitalnej rozpoczęły się 3 stycznia 2013 roku wyburzeniami zabudowań na Matarni (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/ruszyly-wyburzenia-budynkow-na-trasie-pomorskiej-kolei-metropolitalnej ) oraz 9 stycznia wycinką drzew (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/trwaja-rozbiorki-i-wycinka-drzew-na-trasie-pkm/ ). Prace te zakończyły się 28 lutego, a teren został uprzątnięty do 31 maja.
26 marca (organizatorzy Mateusz Czerwiński, Piotr Trzeciak:
//www.mmtrojmiasto.pl/443775/2013/3/25/w-miejscu-mostu-weisera-powstanie-nowy-most-nawiazujacy-do-oryginalu-zdjecia?category=news ) i 27 kwietnia (organizator Mikołaj Sobczak:
//ibedeker.pl/relacje/pozegnalismy-most-weisera-dawidka/ ) odbyły się pożegnania Wiaduktu Weisera (zwanego również Mostem Weisera), czyli obiektu na przedłużeniu ulicy Ludowej na gdańskiej Strzyży (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/tlumy-na-pozegnaniu-mostku-weisera-oraz-niespodzianki-od-pkm/ ). Inspiracją do organizacji pożegnań był artykuł pasjonata historii Romualda Szymańskiego, zamieszczony 14 marca na portalu MMTrójmiasto, pt. „Pomorska Kolej Metropolitalna: Stulatki do rozbiórki”, w którym opisał smutną konieczność wyburzenia wiaduktów i przyczółków dawnej linii kokoszkowskiej (
//www.mmtrojmiasto.pl/442637/2013/3/14/pomorska-kolej-metropolitalna-stulatki-do-rozbiorki-zdjecia?category=magazyn ). Podczas pożegnania Mostu Weisera 27 kwietnia przedstawiciele PKM zapowiedzieli, że obiekt zostanie wyburzony (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/tlumy-na-pozegnaniu-mostku-weisera-oraz-niespodzianki-od-pkm/ ) co nastąpiło 5 czerwca. Wyburzenie poprzedziła widowiskowa Bitwa o Mostek Weisera, którą obserwowało ok. 3 tysięcy osób, w tym, m.in. Marszałek Województwa Pomorskiego Pan Mieczysław Struk oraz pisarz Paweł Huelle, autor książki „Weiser Dawidek”, wraz z pierwowzorami bohaterów swojej książki (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/mostek-weisera-zburzony-po-widowiskowej-bitwie/ )(
//www.teletronik.tv/index.php/wydarzenia,7575 ). 1 lipca natomiast odbyła się uroczystość podpisania Aktu Erekcyjnego Pomorskiej Kolei Metropolitalnej oraz wmurowania symbolicznego kamienia węgielnego. W uroczystości wzięli udział, m.in.: Marszałek Województwa Pomorskiego Pan Mieczysław Struk, Marszałek Senatu Pan Bogdan Borusewicz, Minister Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Pan Sławomir Nowak wraz z Wiceministrem Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej Panem Andrzejem Masselem, a także Wiceminister Rozwoju Regionalnego Pan Paweł Orłowski. Gościem specjalnym uroczystości wmurowania kamienia węgielnego pod budowę Pomorskiej Kolei Metropolitalnej był 88-letni dr inżynier Janusz Kowalski, który już pół wieku temu przekonywał ówczesne władze do konieczności odbudowy dawnej linii kokoszkowskiej. Jego liczne publikacje na ten temat, jakie przez kilkadziesiąt lat ukazywały się w pomorskiej prasie, są doskonale znane wszystkim miłośnikom dawnej kolei (
//www.pkm-sa.pl/glowna/aktualnosci/oficjalna-inauguracja-budowy-pkm/ ).
Szczegółowy harmonogram prac jest dostępny w Kronice budowy Pomorskiej Kolei Metropolitalnej:
//www.mmtrojmiasto.pl/461134/2013/10/10/kronika-budowy-pomorskiej-kolei-metropolitalnej-zdjecia-wideo-wizualizacje?category=news