1. Wymieńcie jakąkolwiek sytuację z życia codziennego, do której ta wiedza jest potrzebna Kowalskiemu
2. Oszacujcie na podstawie statystyk stan wiedzy społeczeństwa o podstawach geometrii, a następnie ekstrapolujcie w stronę matematyki wyższej łącząc z ,,silną'' potrzebą społeczeństwa by poszerzać ową dziedzinę - patrz punkt 1 (tak, pojęcia ortodromy i loksodromy to
@KtosKtoSamNieWiesz: Facet używa trudnych słów na określenie prostych rzeczy, a ty już uważasz, że potrzebna jest matematyka wyższa? Przecież wystarczy spojrzeć na Globus by sobie takie rzeczy uświadomić.
Świadomość tych pojęć nawigacyjnych nie jest w życiu potrzebna ale to, że dwuwymiarowe mapy nie odwzorowują idealnie świata już tak. Jeszcze ktoś gotów pomyśleć, że świat jest płaski.
@Adrian00: Zapewne uczył się do najbliższej kartkówki z wymienienia nazw rzek w Polsce, procesów kształtujących powierzchnię ziemi, gospodarki na obszarze pojezierzy czy obliczania czasu na podanych współrzędnych geograficznych...
Sama istotna i niezbędna wiedza do przeżycia w dzisiejszym świecie.
Przede wszystkim, jakby latały "po prostej", to musiałyby mieć tunele podziemne, bo Ziemia jest mniej-więcej kulą.
Czyli prosta odpada, latają po ortodromie (przecinają wszystkie południki pod tym samym kątem, nawigacja jest prostsza, ale droga dłuższa), albo po loksodromie (trzeba korygować kurs, ale droga wychodzi krótsza). Do tego jeszcze należy uwzglednić, że Ziemia się obraca.
A tak w ogóle, jak by uwzględnić, że Ziemia krąży wokół Słońca, a Słońce wokół środka Mlecznej Drogi,
W sumie to z tym obrotem ziemi jest ciekawe, czy jest to uwzględniane w nawigacji
@makkak: Atmosfera w której lata samolot obraca się razem z ziemią, więc nie jest. Za to dużą rolę odgrywa wiatr, na który trzeba brać poprawkę i w ogóle pogoda.
Tak naprawdę, to samoloty nie latają z lotniska na lotnisko po ortodromie, tylko wg ustalonych uprzednio w planie lotu punktach nawigacyjnych (zazwyczaj są to radiolatarnie). O ortodromie można mówić co najwyżej pomiędzy kolejnymi punktami, natomiast cały przelot - co jest szczególnie widoczne na dłuższych trasach - jest bardziej po linii łamanej.
Komentarze (58)
najlepsze
@bu52m3n: #falszywyrozowypasek
@Rga79: @Adrian00:
1. Wymieńcie jakąkolwiek sytuację z życia codziennego, do której ta wiedza jest potrzebna Kowalskiemu
2. Oszacujcie na podstawie statystyk stan wiedzy społeczeństwa o podstawach geometrii, a następnie ekstrapolujcie w stronę matematyki wyższej łącząc z ,,silną'' potrzebą społeczeństwa by poszerzać ową dziedzinę - patrz punkt 1 (tak, pojęcia ortodromy i loksodromy to
Świadomość tych pojęć nawigacyjnych nie jest w życiu potrzebna ale to, że dwuwymiarowe mapy nie odwzorowują idealnie świata już tak. Jeszcze ktoś gotów pomyśleć, że świat jest płaski.
Bo mają jedno skrzydło krótsze.
Sama istotna i niezbędna wiedza do przeżycia w dzisiejszym świecie.
Wszystko przez te cholerne, okrągłe planety.
Czyli prosta odpada, latają po ortodromie (przecinają wszystkie południki pod tym samym kątem, nawigacja jest prostsza, ale droga dłuższa), albo po loksodromie (trzeba korygować kurs, ale droga wychodzi krótsza). Do tego jeszcze należy uwzglednić, że Ziemia się obraca.
A tak w ogóle, jak by uwzględnić, że Ziemia krąży wokół Słońca, a Słońce wokół środka Mlecznej Drogi,
@makkak: Atmosfera w której lata samolot obraca się razem z ziemią, więc nie jest. Za to dużą rolę odgrywa wiatr, na który trzeba brać poprawkę i w ogóle pogoda.