@ADMIN100: Nie nauczyłeś się, że dobrą praktyką przy wrzutach z wybiórczej jest umieszczenie mirrora(w powiązanych lub komentarzach)? Wiele osób przez to nie może się zapoznać z artykułem i go ocenić.
@beta_x: Miały być mniej szkodliwe, okazały się bardziej rakotwórcze. Europa truje się samochodami z silnikami Diesla. Nas trują podwójnie. Wycinanie z nich filtrów stało się w Polsce masowe i bezkarne. Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej O tym, że ma bombę zegarową w aucie, Adam dowiedział się na autoryzowanej stacji. Pojechał tam, bo jego mazda całkiem straciła moc.
- W najgorszym momencie, w połowie drogi na narty - mówi.
@kwahoo2: I właśnie dlatego uważam, że samochody z silnikiem Diesla do miasta się NIE NADAJĄ. Diesle nadają się na trasę, a nie do miasta. Ludzie doskonale zdają sobie sprawę, że w mieście będą się przemieszczali na krótkich odcinkach i zamiast kupić benzynę, wolą się męczyć ze smrodziuchem. A potem jest narzekanie na raka, na zanieczyszczone powietrze i smród w mieście. Pewnie, pan wytnie DPFa, bo się zapchał, a potem wszyscy wdychamy
#pytaniedoeksperta Z tego czytałem to najczystsze spaliny ma LPG. Dlaczego producenci nie zrobią auta które będzie miało fabryczną instalację z dużym zbiornikiem na gaz i małym na benzynę bo to tylko na rozruch? Teraz zasięg większości aut na lpg to +/- ledwie 300km, zależnie od stylu jazdy.
@NoOne3: ale tu bardziej chodzi o to, żeby zbiornik na LPG był fabrycznie zamontowany, a bagażnik wolny od butli. Teraz owszem, możesz wstawić i 200 litrów, ale kosztem bagażnika. Zbiorniki CNG są elegancko chowane pod podłogą auta, a czemu nie LPG? Nie lepiej zrobić 15-20 litrów baku na benzyne i upchnąć go pod podłogą, a 60 litrowy bak przeznaczyć na LPG?
@xqwzyts: przy V generacji to nawet już nie ma konieczności odpalania na benzynie. Nie ma reduktora, który trzeba ogrzewać i można od razu jeździć na lpg.
Panie, ale przecież ekologia! ;) Druga sprawa, to że diesle kupują ludzie, którzy wierzą w hiper oszczędności, a jeżdżą głównie po mieście i to na odcinkach, nie przekraczających 10-30 km. Taki filtr nie ma żadnej możliwości, by zadziałać i potem jest płacz. Jeśli osoby, które jeżdżą głównie po mieście, zrobiły przed zakupem zestawienie kosztów eksploatacyjnych, benzyna czy diesel, tych drugich, prawie by nie było.
@SorryGregory: diesle bez dpf (strszej generacji) takze na krótkich trasach były bardziej oszczedne i nie stwarzały zadnych problemów. Ten stereotyp o oszczednosci nie wział sie z powietrza. dopiero od czasów wprowadzenia tych filtrów zrobił sie z nimi taki problem.
ps ja sie nie dziwie, ze ludzie wycinaja. Brat, pomimo tego ze o filtr dbał, trasy robił raczej dłuzsze niz którsze, to i tak przynajmniej raz na rok musiał jechac do serwisu
Pytanie do fachowców i właścicieli kopciuchów. Wystarczy raz na 2 tygodnie wylecieć na autostradę i przeciągnąć go po rozgrzaniu porządnie na 3 czy 4 biegu czy trzeba jakichś innych zabaw, żeby filtr posłużył? Jak wygląda wypalanie jeśli go nie przegonimy od czasu do czasu w ten sposób? Z tego co wiem uruchamia się jakiś proces czyszczenia w którym podawana jest większa dawka paliwa, żeby zwiększyć temperaturę spalania. Czy jest to wystarczająco skuteczne
@magiczny_orangutan: problem filtrow DPF jest po czesci problemem tego ze ludzie nie rozumieja zasady ich dzialania i co je blokuje. Filtr DPF lapie sadze (i inne rzeczy o ktorych napisze dalej), ktora stopniowo blokuje filtr, w pewnym momencie komputer decyduje ze opor stawiany przez filtr jest za duzy i zaczyna regeneracje ktora polega na podawaniu dodatkowej dawki paliwa juz po otwarciu zaworow wydechowych ktora to zwieksza temperature spalin i powoduje ze
@katinka: auta z silnikiem wysokoprężnym nie posiadam, dlatego pytam :) w wolnej chwili musze poczytać sobie instrukcje jakiegoś nowego auta, bo powiem szczerze że zatrzymałem się w latach 90 z gustem motoryzacyjnym i autami które bym kupił bez większego uszczerbku dla kieszeni
Jeżdżę benzyniakiem bez gazu (zwykłe 1.6, 110KM). Dlaczego nie dieslem? Bo jest za bardzo skomplikowany zbyt wiele elementów może się spitolić. Dlaczego bez gazu? Bo auto pali mi średnio 7 litrów na setkę i nie muszę się martwić droższymi przeglądami i potencjalnymi problemami z instalacją gazową i samą elektroniką samochodu, która może od tego zgłupieć. Niestety nie znam żadnego dobrego gazownika więc nie ryzykuję, a 7 litrów na setkę przy jazdach rzędu
@Hailer: A większy koszt przeglądu? A utrzymanie instalacji? A jej regulacje? A ryzyko, że silnik auta zacznie wariować? Moje nerwy i czas nie są warte oszczędności rzędu nieco ponad 100zł miesięcznie. Poza tym nie zamierzam trzymać tego auta dłużej niż jeszcze dwa lata także moja kalkulacja wychodzi na nie :) Gdybym robił rocznie ponad 20 tysięcy km to bym się zastanowił.
@majwsik: 190,- zł. Dlatego napisałem do własnego przemyślenia. Mi się zwróciła szybko. Problemów nie ma, a przegląd gwarancyjny kosztuje 80zł co 10000km. W moim przypadku oszczędności są większe, a dodatkowe koszty pomijalne. Problemów z instalacją raczej nie mam, a jeżeli trzeba coś wyregulować to serwis robi to w 10 minut. Ale faktycznie, przy tak małym przebiegu jak Twój i planowanym czasie użytkowania auta, to oszczędności są mniejsze.
- Nie wiedziałem, że tak jest. Dziwi mnie, że nie bada się spalin diesli, które najbardziej szkodzą. Będziemy musieli się tym zająć - mówi Tadeusz Arkit, aktywny na polu ekologii i transportu poseł PO.
"Wiedz, że ktoś się Tobą interesuje"
Kiedy czytam lub słyszę Tadek Arkit, to zbiera mi się na wymioty.
ciekawe. pamietam program telewizyjny, w ktorym sprawdzano czystosc spalin oktawii bez dpfu i jakiegos nowego auta z dpfem. oktawia byla leciwa, a czystosc spalin byla znikomo lepsza w aucie z dpfem.
Komentarze (111)
najlepsze
Miały być mniej szkodliwe, okazały się bardziej rakotwórcze. Europa truje się samochodami z silnikami Diesla. Nas trują podwójnie. Wycinanie z nich filtrów stało się w Polsce masowe i bezkarne.
Artykuł otwarty w ramach bezpłatnego limitu prenumeraty cyfrowej
O tym, że ma bombę zegarową w aucie, Adam dowiedział się na autoryzowanej stacji. Pojechał tam, bo jego mazda całkiem straciła moc.
- W najgorszym momencie, w połowie drogi na narty - mówi.
Z tego czytałem to najczystsze spaliny ma LPG. Dlaczego producenci nie zrobią auta które będzie miało fabryczną instalację z dużym zbiornikiem na gaz i małym na benzynę bo to tylko na rozruch? Teraz zasięg większości aut na lpg to +/- ledwie 300km, zależnie od stylu jazdy.
Druga sprawa, to że diesle kupują ludzie, którzy wierzą w hiper oszczędności, a jeżdżą głównie po mieście i to na odcinkach, nie przekraczających 10-30 km. Taki filtr nie ma żadnej możliwości, by zadziałać i potem jest płacz. Jeśli osoby, które jeżdżą głównie po mieście, zrobiły przed zakupem zestawienie kosztów eksploatacyjnych, benzyna czy diesel, tych drugich, prawie by nie było.
dopiero od czasów wprowadzenia tych filtrów zrobił sie z nimi taki problem.
ps
ja sie nie dziwie, ze ludzie wycinaja. Brat, pomimo tego ze o filtr dbał, trasy robił raczej dłuzsze niz którsze, to i tak przynajmniej raz na rok musiał jechac do serwisu
Jak wygląda wypalanie jeśli go nie przegonimy od czasu do czasu w ten sposób? Z tego co wiem uruchamia się jakiś proces czyszczenia w którym podawana jest większa dawka paliwa, żeby zwiększyć temperaturę spalania. Czy jest to wystarczająco skuteczne
Filtr DPF lapie sadze (i inne rzeczy o ktorych napisze dalej), ktora stopniowo blokuje filtr, w pewnym momencie komputer decyduje ze opor stawiany przez filtr jest za duzy i zaczyna regeneracje ktora polega na podawaniu dodatkowej dawki paliwa juz po otwarciu zaworow wydechowych ktora to zwieksza temperature spalin i powoduje ze
W moim przypadku oszczędności są większe, a dodatkowe koszty pomijalne. Problemów z instalacją raczej nie mam, a jeżeli trzeba coś wyregulować to serwis robi to w 10 minut. Ale faktycznie, przy tak małym przebiegu jak Twój i planowanym czasie użytkowania auta, to oszczędności są mniejsze.
A instalacja LPG nie
"Wiedz, że ktoś się Tobą interesuje"
Kiedy czytam lub słyszę Tadek Arkit, to zbiera mi się na wymioty.