•  

    bo maja byc wersje ladowe, ratowniczo-poszukiwawcze i morskie dla marynarki. kazde ma inne wyposazenie a zmiany w konfiguracji kosztuja.
    bmw tez mozna kupic za 130tys w salonie, ale jak ktos chce skore i dodatki to moze zaplacic nawet 250tys.

    •  

      @Tylko_nocny: nie przetlumaczysz... O tym, że pseudo polskie zakłady nie są polskie też nie przetlumaczysz,

      Bym zapomniał o tym, że kupujemy przecież wersję, która każdy może zastrzelić z była pistoletu bo nie ma możliwości obrony - dlatego przecież są w Europie takie popularne ;)

    •  

      @Tylko_nocny: tego nie przetłumaczysz w dodatku jeszcze wybory się zbliżają więc każdą merytoryczną dyskusję j$#$ł pies. Przecież każdy polak to ekspert czy to od F1, skoków narciarskich, budowlanki, elektroniki a teraz śmigłowców. Mi brakuje wiele do eksperta ale nawet na chłopski rozum jak ktoś myśli iż śmigłowiec transportowy będzie kosztował tyle samo co śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych czy MEDEVAC to jest zwykłym idiotą.

    •  

      @vanvolf: świdnik - United Technologies Corp - USA
      Mielec - AgustaWestland - UK/Italia

      pokaż spoiler albo na odwrót...


      Kiedyś jak w GE pracowałem to dostaliśmy mail'a nt. porzucenia pracy nad ich wersją silnika do F-35 chyba.. płakali abyśmy pisali do swoich kongresmenów, aby ratować ileśtam milionów USD i miejsc pracy..

      pokaż spoiler korporacyjny spam do całego świata, ale my akurat byliśmy w Irlandii i nie robiliśmy silników a elektronikę użytkową. Ten sam motyw..

    •  

      @Tylko_nocny: @vanvolf: to są sytuacje gdzie nawet nie warto wdawać się w dyskusje.. grunt że można zrobić w TV gównoburze... ale to że z perspektywy tych wszystkich "precedensów" które rzekomo własnie są "ujawniane" można powiedzieć że w końcu ktoś pomyślał profesjonalnie nad przetargiem bo chcą kupić coś dobrego na jasno określonych warunkach których się trzymają

    •  

      na chłopski rozum jak ktoś myśli iż śmigłowiec transportowy będzie kosztował tyle samo co śmigłowiec do zwalczania okrętów podwodnych czy MEDEVAC to jest zwykłym idiotą.

      @iron_fox2: Trochę hipokryzja - krytykować za ocenianie, bo ktoś nie jest ekspertem a samemu oceniać na chłopski rozum.

    •  

      @Greed: bo nie trzeba być ekspertem, żeby wiedzieć iż w zależności od wersji cena towaru będzie zmienna.

    •  

      @iron_fox2: Nie trzeba być też ekspertem, żeby dokonać prostej analizy porównawczej możliwości i ceny helikopterów dostępnych na rynku a także wzrostu ceny w zależności od funkcjonalności.
      Jeżeli chodzi o jedyną analizę, która jest tu istotna - ile wartości doda naszej armii taki helikopter w przeliczeniu na złotówką - przypuszczam, że nie dość że trzeba być ekspertem, to na dodatek jeszcze wróżką, bo nie sposób przewidzieć jakie sytuacje się przydarzą przez najbliższe kilkadziesiąt lat i jak będzie wyglądał konflikt w którym potencjalnie może wziąć udział ten helikopter. A nawet jeżeli jakieś analizy są robione, to czy ktoś wie jak wyglądają? Bo widziałem już wiele analiz ekspertów - na czuja. Bierzemy ten bo tak.
      W ogóle wystarczy umieć analizować i mieć dostęp do informacji w większości przypadków ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      @iron_fox2: A tak w ogóle to moje zdanie, mimo że nie mam wiedzy o helikopterach:
      -Lepiej pobudzić gałąź gospodarki w PL odpowiedzialną za broń, zdobyć know-how, mieć możliwość zrobienia wielu maszyn w przypadku spodziewanego konfliktu, niż mieć kilka maszyn lepszej jakości szybciej.
      O ile armia nie trzyma w tajemnicy wiedzy o bliskim konflikcie lepsze byłoby dla niej posiadanie na terenie kraju fabryki, która ma możliwości.
      Byłoby to też lepsze dla ludzi ze względów pozamilitarnych.
      To było tak na chłopski rozum.

    •  

      Lepiej pobudzić gałąź gospodarki w PL odpowiedzialną za broń, zdobyć know-how, mieć możliwość zrobienia wielu maszyn w przypadku spodziewanego konfliktu, niż mieć kilka maszyn lepszej jakości szybciej.

      @Greed: A jaka polska firma zrobi Ci tak duży śmigłowiec w tak krótkim czasie jaki jest wymagany do zastąpienia wysłużonych Mi-8 i Mi-14?

      pokaż spoiler Podpowiem, że nie ma takiej polskiej firmy.


      O ile armia nie trzyma w tajemnicy wiedzy o bliskim konflikcie lepsze byłoby dla niej posiadanie na terenie kraju fabryki, która ma możliwości.
      A stać nas na takie rozwiązanie? Nisko seryjna produkcja jest bardzo droga, patrz korweta Gawron.

    •  

      @flager:

      w tak krótkim czasie jaki jest wymagany
      Na jakiej podstawie jest wymagany? Gwarancja się kończy? Jest jakaś kluczowa różnica pomiędzy dwa a cztery lata czekania?

      Nisko seryjna produkcja jest bardzo droga
      Jak widać po cenach wysoko seryjna także.

    •  

      @Greed:

      Na jakiej podstawie jest wymagany? Gwarancja się kończy?
      Tak, kończą im się resursy.

      Jak widać po cenach wysoko seryjna także.
      Sądzisz, że opracowanie takiego śmigłowca w kilku wersjach, stworzenie dla niego awioniki to łatwe i tanie zadanie?
      Te 13 mld to starczyło by nam może na 10-15 śmigłowców gdyby to miały robić polskie firmy z polskimi rozwiązaniami technicznymi (których nie ma, stworzenie silnik, przekładni to zabawa na spory okres)

      Jest jakaś kluczowa różnica pomiędzy dwa a cztery lata czekania?
      Skąd pomysł, ze wprowadzenie takiego śmigłowca da się zrealizować w 4 lata?
      Jeżeli byśmy mieli zaprojektować i wyprodukować sami taki śmigłowiec, do tego w kilku specjalistycznych wersjach, to nie zrobisz tego w 2, 4 ani nawet 10 lat.
      Sam proces oblatywania prototypów i certyfikowania takiej maszyny to proces na lata. Patrz proponowany dla nas AW149, nadal nie ma certyfikatu do latania nad wodą.

    •  

      @flager: Piszę na podstawie tego, że w poprzednim artykule na Wykopie było, że firma z Polski twierdziła, że jest w stanie wykonać zlecenie - jedynie okres miał być dwukrotnie dłuższy.
      Mam Twoje słowo - sam twierdziłeś, że specem nie jesteś - przeciwko słowu specjalistów produkujących helikoptery. Nie wiem komu wierzyć w takiej sytuacji.

    •  

      Jest jakaś kluczowa różnica pomiędzy dwa a cztery lata czekania?

      @Greed: Potrzebny następca śmigłowców ZOP, które mają zostać wycofane ze służby w największej liczbie lub całkowicie w 2019. Przy dostarczeniu śmigłowców w tym wariancie w 2019 roku doszłoby do powstania luki spowodowanej koniecznością przygotowania załóg jak i śmigłowców do pełnej gotowości.

    •  

      Potrzebny następca śmigłowców ZOP, które mają zostać wycofane ze służby w największej liczbie lub całkowicie w 2019.

      @Baron_Al_von_PuciPusia: A co stoi przeciwko przesunięciu wycofania o rok? Jest plan, że posypią się jak będą eksploatowane nieco dłużej?

    •  

      @Greed: Dodatkowo śmigłowce oferowane przez pozostałych konkurentów mających swoje fabryki w Polsce są wytwarzane prawie w całości z komponentów zagranicznych.

    •  

      @Greed:

      Lepiej pobudzić gałąź gospodarki w PL odpowiedzialną za broń, zdobyć know-how, mieć możliwość zrobienia wielu maszyn w przypadku spodziewanego konfliktu, niż mieć kilka maszyn lepszej jakości szybciej.

      Piszę na podstawie tego, że w poprzednim artykule na Wykopie było, że firma z Polski twierdziła, że jest w stanie wykonać zlecenie - jedynie okres miał być dwukrotnie dłuższy.
      Masz na myśli produkowanie przez polską firmę czy firmę w Polsce?
      Caracal będzie na takiej samej zasadzie produkowany, a właściwie to składany na takich samych zasadach jak maszyny produkowane przez Sikorskiego i AW.
      Jeżeli masz na myśli polską firmę, to takiej firmy obecnie w Polsce nie ma.
      Więc sam widzisz, że w tej kwestii wybrana maszyna spełnia te same warunki co konstrukcje konkurencyjne.
      Jedyna różnica, że konkurenci Airbusa już mają swoje zakłady w Polsce, a on sam dopiero będzie miał.

    •  

      @Greed: Obecnie wykorzystywane śmigłowce (ponad 30 lat w służbie) nie będą dalej remontowane, a to powoduje, że po skończeniu się resursu będą musiały zostać wycofane.

    •  

      Piszę na podstawie tego, że w poprzednim artykule na Wykopie było, że firma z Polski twierdziła, że jest w stanie wykonać zlecenie - jedynie okres miał być dwukrotnie dłuższy.

      @Greed: No dobra, ci ludzie twierdzą, że potrzebują tylko dwóch dodatkowych lat. Ale co z tego jak proponują maszynę, która NIE SPEŁNIA POSTAWIONYCH WYMAGAŃ I MA GORSZE PARAMETRY OD CARACALA.

      Jak będziesz kupował samochód to też nie będzie dla ciebie problemu jak sprzedawca w salonie zaproponuje Ci sedana, mimo że potrzebujesz ciężarówki? Do tego sprzeda Ci to dwa lata później niż salon obok proponujący ciężarówkę?

      przeciwko słowu specjalistów produkujących helikoptery. Nie wiem komu wierzyć w takiej sytuacji.
      Poza tym nie sądzisz, że "ekspert" firmy biorącej udział w przetargu nie jest obiektywny?

    •  

      @Greed: A jeżeli powyższe argumenty Cię nie przekonują, to weź sobie porównaj parametry oferowanych maszyn do Mi-8 i zobaczysz która propozycja jest najbardziej zbliżona.
      Zwróć chociażby uwagę na zabieranych pasażerów, Mi-8 zabiera ich 24.

    •  

      @flager: To artykuł manipulował, bo sugerował, że wybór jest pomiędzy fabryką w PL i polskimi pracownikami a dostawą z FR.

      NIE SPEŁNIA POSTAWIONYCH WYMAGAŃ
      Tu już bym musiał być ekspertem, żeby ocenić same wymagania - czy są adekwatne do potrzeb naszej armii i czy można je zmienić. A nie jestem.

      @Baron_Al_von_PuciPusia: I nie ma opcji przedłużenia okresu eksploatacji nawet w sytuacji krytycznej? Załóżmy że jest ogromna potrzeba na gwałt potrzebne helikoptery ale sorry helikoptery idą na złom, bo nie ma resursu?

    •  

      @Greed: Nie trzeba być wielkim ekspertem w tej sprawie, wystarczy porównać maszynę, która ma być wycofana z maszynami, które są proponowane i już zobaczysz, że konkurenci nie spełniają podstawowych wymogów technicznych, wystarczy wejść na wiki, lub strony producentów.
      Więc inne kwestie przetargu, do których szersza opinia nie ma łatwego dostępu, takie jak np. offset nie mają już znaczenia, bo nie został spełniony podstawowy warunek co do oferowanego produktu.

    •  

      I nie ma opcji przedłużenia okresu eksploatacji nawet w sytuacji krytycznej? Załóżmy że jest ogromna potrzeba na gwałt potrzebne helikoptery ale sorry helikoptery idą na złom, bo nie ma resursu?

      @Greed: A Ty dalej w to samo, nie dociera do ciebie, że przedłużenie czasu nic nie da, bo konkurencja chce nam wcisnąć produkt, którego na razie nie potrzebujemy?
      Dlaczego jesteś taki uparty i nie czytasz co się do Ciebie pisze?

    •  

      @Greed: Wojsko uznało, że nie ma takiej opcji.

      AW to śmigłowiec o gorszych parametrach od konkurencji, który dodatkowo nie spełnia warunków przetargu jakie wymaga wojsko. Producent śmigłowców Hawk mimo wydłużenia trwania przetargu nie był w stanie złożyć kompetentnej oferty co dyskwalifikuje go już w kwestiach proceduralnych.

      Caracal to śmigłowiec posiadający najlepsze parametry i o co trudno w tym przetargu, spełniający wszystkie wymagania. Jego producent może zaoferować montaż śmigłowców w Polsce i będzie musiał zaproponować odpowiedni offset. Co ciekawe pojawiły się informacje, że bardzo dobrze wypada w kwestii offsetu właśnie.

      Na wzrost kosztów przetargu może mieć wpływ zwiększenie liczby wersji specjalistycznych. One są najdroższe. Dodatkowo złe oszacowanie kosztów pozyskania.

    •  

      @flager: Nie jestem uparty i czytam. Masz jakieś straszne parcie na to, żeby przyznać Ci rację.

      I nie ma opcji przedłużenia okresu eksploatacji nawet w sytuacji krytycznej? Załóżmy że jest ogromna potrzeba na gwałt potrzebne helikoptery ale sorry helikoptery idą na złom, bo nie ma resursu?
      To jest pytanie do argumentu czasowego- że nie można czekać ani chwili dłużej.
      Problem z dyskusją z Tobą z kolei jest taki, że nie jesteś absolutnie obiektywny - masz już z góry postawiony wynik i nie masz zamiaru prowadzić żadnych rozważań a jedynie chcesz udowodnić, że masz rację.

      konkurenci nie spełniają podstawowych wymogów technicznych
      Czytaj ze zrozumieniem. Nie napisałem, że może jednak spełniają. Napisałem, że najpierw trzeba określić czego potrzebuje Polska armia i czy może te podstawowe wymogi są niepotrzebnie wyżyłowane.

      @Baron_Al_von_PuciPusia: Nigdzie nie napisałem, że dokonany wybór jest zły. Napisałem za to, że gdyby można otrzymać tańszy produkt produkowany w Polsce, który jest gorszej jakości ale dalej zadowalającej a z drugiej strony sprzęt importowany, to moim zdaniem lepiej produkować w Polsce jeżeli nie ma perspektywy konfliktu.
      To, że jakość jest tak zła, że nie mogłaby być zaakceptowana - tego nie było w żadnym z artykułów. Było jedynie, że nie spełnia postawionych wymagań - a wiadomo jak się w przetargach stawia wymagania- duża część zazwyczaj to finezja piszących przetarg.
      To, że wszyscy stający do przetargu działali by na tej samej zasadzie - produkcja w PL, kapitał zagraniczny - też nie wynikało dla mnie jasno z tekstu.
      Więc akurat tutaj sprawa jest jasna.

    •  

      zdaniem lepiej produkować w Polsce

      @Greed: Tylko kto powiedział, że Airbus tych śmigłowców nie będzie montował ich w Polsce tak samo jak montują je inni producenci? Musisz zrozumieć, że pozostałe oferowane śmigłowce są montowane z gotowych elementów dostarczanych z zagranicy poza pojedynczymi elementami w przypadku Hawka.

    •  

      To jest pytanie do argumentu czasowego- że nie można czekać ani chwili dłużej.

      @Greed: Przecież napisałem, że można poczekać. Jednak będzie to skutkowało np. zmniejszeniem godzin przeznaczonych do lotów, zmniejszeniem ilości maszyn na skutek kanibalizacji (wykorzystywania części jednej maszyny jako części zamienne dla innych), zakupem dodatkowych części, których kosz w stosunku do przelatanych godzin będzie wysoki jeżeli za chwilę kupi się nowe maszyny.

      Problem z dyskusją z Tobą z kolei jest taki, że nie jesteś absolutnie obiektywny - masz już z góry postawiony wynik i nie masz zamiaru prowadzić żadnych rozważań a jedynie chcesz udowodnić, że masz rację.
      Wydaje mi się, że akurat w tej materii jestem dosyć obiektywny, chociażby z tego względy, że uważam Caracala za niesamowicie paskudną konstrukcję pod względem estetycznym w stosunku do S-70i i AW149.
      Moja teza nie jest tezą postawioną z góry, wynika z zainteresowania tematem, przeczytaniu paru artykułów, dokonania prostej analizy porównawczej oferowanego sprzętu.

      Napisałem, że najpierw trzeba określić czego potrzebuje Polska armia i czy może te podstawowe wymogi są niepotrzebnie wyżyłowane.
      No i wojsko określiło wymogi, ma to być następca konkretnej maszyny, czyli musi wykonywać zadanie w co najmniej takim samym stopniu.

      Napisałem za to, że gdyby można otrzymać tańszy produkt produkowany w Polsce,
      To że jest tańszy nie ma znaczenia, bo nie spełnia parametrów technicznych.

      Napisałem za to, że gdyby można otrzymać tańszy produkt produkowany w Polsce,
      no i jak na razie z ustaleń wynika, że będzie montowany i serwisowany w Polsce.

      Było jedynie, że nie spełnia postawionych wymagań - a wiadomo jak się w przetargach stawia wymagania- duża część zazwyczaj to finezja piszących przetarg.
      Ten przetarg ma sensowne wymagania.

      To, że wszyscy stający do przetargu działali by na tej samej zasadzie - produkcja w PL, kapitał zagraniczny - też nie wynikało dla mnie jasno z tekstu.
      I to właśnie cały czas próbuję Ci uświadomić.

      Masz jakieś straszne parcie na to, żeby przyznać Ci rację.
      Nie musisz mi przyznawać racji jak nie chcesz, sam możesz po krótkiej analizie dokonać osądu, wbrew pozorom w sporej części nie potrzeba tu żadnej wyrafinowanej wiedzy, można oprzeć się danych ze stron producenta.

      A pisze o tym dlatego, bo już widać co się dzieje w okół tego przetargu. Zaraz stworzy się kolejny mit jak z F-16 i latającym złomem z demobilu.

      Już Cię więcej nie będę męczył, przemyśl sobie fakty i wyciągnij wnioski. Dobranoc.

    •  

      jeżeli nie ma perspektywy konfliktu.

      @Greed: a myślisz, że czemu nagle te wszystkie przetargi tak przyśpieszyły?

    •  

      @vanvolf:

      Bym zapomniał o tym, że kupujemy przecież wersję, która każdy może zastrzelić z była pistoletu bo nie ma możliwości obrony - dlatego przecież są w Europie takie popularne ;) .

      Manipulujesz kolego.
      To że helikopter był w ofercie bez uzbrojenia, wcale nie oznacza braku możliwości dokupienia amunicji osobno.

    •  

      @True1988: to był sarkazm kolego ;)

    •  

      @Tylko_nocny:
      Wszystkie trzy helikoptery są bardzo dobre, z czego francuski jest akurat najdroższy. Ale nie w tym problem. Dwa z tych trzech helikopterów mogą być produkowane w Polsce w fabrykach, które istnieją w Polsce, zatrudniają polskich pracowników i inżynierów, a także w Polsce płacą podatki. A my wybieramy z przyczyn politycznych akurat tego producenta, który u nas nie istnieje i mami nas tylko wizjami potencjalnych inwestycji.
      Dobrze o tej dziwacznej decyzji napisał ekspert Instytutu Biznesu: http://blogi.polskatimes.pl/zyskiistraty/2015/04/24/co-kreca-helikoptery/#comment-873

    •  

      @Stefan1: tylko jeden spelnial wymagania przetargu.
      Fabryka w Łodzi tez jest w Polsce, nie?
      Nie znam sie ale sie wypowiem

    •  

      @vanvolf: Skoro tak piszesz.

      pokaż spoiler Mój kilkuletni szwagier, zawsze się tak tłumaczy rodzicom, gdy wymyśli jakąś bzdurę.

    •  

      @True1988: czytałem o tym sporo akurat :) nawet pod znaleziskiem w ktorym General wypowiadał się, że one rzekomo nie mają obrony, na minuaturce był pokazany system aktywnej obrony w akcji - te takie flary czy coś takiego...

    •  

      @Stefan1:

      francuski jest akurat najdroższy.
      Jest najdroższy, ale mieścił się w zakładanym budżecie

      Dwa z tych trzech helikopterów mogą być produkowane w Polsce w fabrykach, które istnieją w Polsce, zatrudniają polskich pracowników i inżynierów, a także w Polsce płacą podatki.
      Airbus ma już jeden zakład w Polsce, Caracal będzie składany w drugim, który poswatanie, a więc będzie miał więcej zakładów produkcyjnych niż konkurenci.

      mami nas tylko wizjami potencjalnych inwestycji.

      Jakie znowu mami? Airbus ma już jeden zakład w Polsce, do tego współpracuje z polską uczelnią w Łodzi przy projektowaniu śmigłowców.

      Dobrze o tej dziwacznej decyzji napisał ekspert Instytutu Biznesu: http://blogi.polskatimes.pl/zyskiistraty/2015/04/24/co-kreca-helikoptery/#comment-873
      Chyba kpisz? Ten człowiek powtarza bzdury. Chociażby te, że konkurencja Airbusa to polskie firmy.

  •  

    Jego zadaniem można było zdywersyfikować zamówienie. – Uważam, że MON mógł podzielić przetarg na trzy części. Wtedy byłby zadowolony Mielec, Świdnik i Airbus – zaznaczył polityk Polski Razem.

    Matko jaki głąb mógł wpaść na to, by tak zepsuć standaryzację.

    •  

      @sidhellfire: Mnie zastanawia co innego - kto tu do cholery ma być zadowolony? Prywatne firmy, związkowcy, zagraniczni właściciele, czy polski podatnik? I jeszcze jak ładnie to sformułował - Mielec, Świdnik i Airbus, zamiast Sikorsky, AgustaWestland i Łódź.

    •  

      Jego zadaniem można było zdywersyfikować zamówienie. – Uważam, że MON mógł podzielić przetarg na trzy części. Wtedy byłby zadowolony Mielec, Świdnik i Airbus – zaznaczył polityk Polski Razem.

      @sidhellfire: No jasne! I jeszcze cześć śmigłowców powinna być na węgiel, żeby pomóc górnikom, a cześć na rzepak, żeby rolnicy też swoje dostali. Ja się zastanawiam, czy my właściwie śmigłowce kupujemy, czy miejsca pracy?

  •  

    Myślałem że stwierdził to jakiś ekspert a to tylko jakiś zapomniany Poncyliusz

  •  

    Jego zadaniem można było zdywersyfikować zamówienie. – Uważam, że MON mógł podzielić przetarg na trzy części. Wtedy byłby zadowolony Mielec, Świdnik i Airbus – zaznaczył polityk Polski Razem.
    k?@%a i ci debile wypowiadają się na temat wojska.

  •  

    a w mielcu to co jest jak nie montownia?

  •  

    Jeszcze nic nie kupione, a już nam ukradli 5mld złotych i 20 śmigłowców!

  •  

    I tak dziwne że chyba pierwszy raz nie wygrał sprzęt z USA to jakiś cud.....

  •  

    Jak się chce żeby miały śmigła to trzeba dopłacić.

  •  

    W komentarzach prawaki wyjaśniają dlaczego to spisek.

  •  

    Sorrryy ale do cholery!!! 50 śmigłowców na 40 milionowy naród w centrum Europy między wschodem a zachodem i znowu ich obrońcom w przyszłości do jego obrony to jakaś GRANDA!!! 50 to my powinnyśmy mieć satelitów szpiegowskich a nie helikopterów.

  •  

    finalnie będzie 25 śmigłowców za 30 mld :)

  •  

    Bo w pierwszej wypowiedzi zapomnieli nagrodach i lapowkach.

  •  

    po co nam to. rosja i tak ma najlepszy na swiecie system przeciw lotniczy, ktos mysli dupa zamiast glowa.

  •  

    1 śmigłowiec za 260 milionów, rozumiem, że będą ze złota?

  •  

    Dwa wieki zaborów zrobiły swoje. Z chama nie da sie zrobić w ciągu jednego pokolenia pana. Nie ma takiego kretynizmu, kradziezy, naruszenia interesow panstwowoch przez milosciwie nam panujacych, ktorego oswieceni rodzacy nie mogliby wytlumaczyc ciemnemu ludowi. Jako narod nie przywyklismy do wspierania lokalnych wspolnot interesow, czy nawet do posiadania czegokolwiek.

    •  

      @KomentatorTramwajowy: a dokladniej, to ktora opcje uwazasz za "wspieranie lokalnych wspolnot interesow"?
      Bo mi sie wydaje, ze najbardziej wspiera polski interes posiadanie nowoczesnych maszyn, czyli wybor walsnie Caracala.

      I zauwaz przy okazji, ze tzw. Swidnik i Mielec to jedynie miejsca montazu maszyn ameyrkanskich i wloskich, w firmach nalezacych do owych krajow.

      Wygral najlepszy i powinnismy sie cieszyc, zamiast kombinowac jak to zepsuc i wybrac zlom, byle tylko przypodobac sie amerykanom albo zwiazkowcom nierobom.

    •  

      @dzikireks: Wytłumaczcie mi w jaki sposób MON kupuje śmigłowce - ogłaszając przetarg za 8 - 13 MLD złotych (to 13 i 9 zer) a cały zakład np PZL Świdnik był kupiony przez włoskie konsorcjum za 300 parę milionów ( Wartość transakcji wyniosła 339 mln zł.- cytat z wikipedii) przecież jakby kupili cały zakład to by im wyprodukowali z platyny te śmigłowce i jeszcze by kasa na prowizje została.

    •  

      @mmrado:
      juz ci odpowiadam:
      wartosc zakladu montujacego lamborghini to moze byc kilkaset tysiecy zlotych, bo powiedzmy ze tyle warte sa uzywane maszyny, ktore tam stoja.
      Jednakze wartosc 100 samochodow przez nich robiona idzie w miliardy.

      Maszyny, czy zaklad to male piwko i groszowa sprawa w porowananiu do metod technologicznych, patentow, czy ceny produktow (ktore przeciez nie wchodza w sklad wartosci zakladu)

    •  

      @dzikireks: czyż nie główny udziałowiec decyduje co się w danej chwili produkuje? to mi przypomina scenę z zakupem miecza w filmie Zmiennicy reż. Barei

  •  

    ZŁO DZIE JE !!!

    Wypok szaleje !

    ( ͡°( ͡° ͜ʖ( ͡° ͜ʖ ͡°)ʖ ͡°) ͡°)

  •  

    Ale jeśli to był jedyny model, który miał schowek na parasolkę w drzwiach to wszystko w porządku. Warunków przetargu trzeba dotrzymywać.

Dodany przez:

avatar O...f dołączył
393 wykopali 39 zakopali 2.7 tys. wyświetleń