Siła prawdziwej przyjaźni

Portugalska walka z bykami, toreador zostaje powalony, a jego przyjaciele...

Powiązane linki:
Wypadek Rogera Williamsona i reakcja jego kolegi Davida Purleya
Autor:
turemka , 75 dni temu
strona w języku http://www.youtube.com/watch?v=E-twnGFn6cY
Tagi:
byk toreador portugalia przyjaźń
  • Teylor

    [pokaż komentarz] +78 + - 26-11-2009

    Na mnie to zrobiło wrażenie, myślę, że warto na głównej pokazać.

  • na główną jak najbardziej! chyba że autor miał na myśli relacje człowiek - zwierze.

  • ArschGesicht (www)

    [pokaż komentarz] +175 + - 26-11-2009

    Jednak zaluje, ze zaden z tych j%#anych zwyrodnialcow nie zginal w meczarniach. Oj biedny torreadorek zdazyl z kumplami wbic bestii jedynie kilka ostrzy w grzbiet a juz zwierzesie buntuje.
    Tradycja? Taaa... moze wrocimy do zwyczajow topienia dziwnych kobiet i "swietej" inkwizycji? To dopiero byla beka.

  • Dokładnie! Jak bardzo trzeba być poj#!anym, żeby po pierwsze stawać z własnej, nieprzymuszonej woli do walki z bykiem, a po drugie znęcać się nad zwierzęciem? Żałuję, że ten byk ich nie ponadziewał na swoje rogi, może to dałoby trochę do myślenia zarówno im samym, jak i im podobnym.

  • ormek

    [pokaż komentarz] +80 + - 26-11-2009

    Grochowiecki: my tego nie rozumiemy, poniewaz zyjemy w troche innej kulturze. Zreszta, domniemam, iż nigdy nie byłes na takim pokazie, wiec wypowiadasz sie z punktu widzenia kogos, kto takie walki ogladal tylko w tv/int.
    Bycie Torreadorem to nie tylko sława i uznanie wsrod hiszpanow, ale rowniez duze pieniadze.
    W tym kraju, niejeden dziaciak mowi ze chce byc Torreadorem :)

    Pamietajcie rowniez, ze te byki w chwilach, gdy nie przeprowadzane sa walki, sa bardzo szanowane a opieka nad nimi jest bardzo staranna. Gdy byk przechodzi na emeryture pasie sie sobie na łace i doczekuje sedziwego wieku. Podczas gdy jego bracia juz dawno zostali skonsumowani, przetrawieni i.. [sam sami sobie dopowiedzcie].

  • soop2i

    [pokaż komentarz] -15 + - 26-11-2009

    @Teylor
    na mnie to nie zrobilo wrazenia

    naprawde smutne - znecac sie tak nad bykiem - maja porobione w glowkach - CH im w D - tyle mam do powiedzenia - jak szukaja wrazen - niech sie z tygrysami zamykaja w klatkach - jeden na jednego - cwaniaki ...

  • soop2i

    [pokaż komentarz] -10 + - 27-11-2009

    @ormek
    a Ty jestes torreadorem ? to powiedz mi co w tym fajnego ? powiedz mi bo ja nie rozumiem ... a jesli widziales walke na zywo - to tez do mnie nie przemawia - chcesz adrenaliny - skocz z samolotu bez spadochronu tez bedziesz cool - a jak przezyjesz to bedziesz legenda - a kasa to zaden argument!

  • Byk jest tu ofiarą.

  • Ludzie już mają taką "dualną naturę" jak wspomniał ormek. Jak byłem mały na wsi to dziadek mówił: nie krzycz na świnki tylko daj im jeść - świnka jest głodna. I tak to się objawia, dobry gospodarz dba o swoje świnki i zwierzęta, ale jak jest głodny to świnka nie ma wiele do gadania.
    Oczywiście można powiedzieć że tam to jest dla rozrywki, a w Polsce na wsi jemy bo musimy... ale nie musimy. Nie jestem wegetarianinem ale jednak ilość spożywanego mięsa na pewno można zredukować.
    Ktoś powiedział: Nie jestem wegetarianinem ze względu na swoje zdrowie, tylko ze względu na zdrowie kur

  • soop2i

    [pokaż komentarz] +16 + - 27-11-2009

    @Radikesz
    tak zgadzam sie z Toba, tylko ze zabicie swini czy kury w odpowiedni (czyt. umiejetny) sposob dla zjedzenia i zaspokojenia glodu to co innego niz znecanie sie bez konkretnej przyczyny nad bykiem tylko dla lansu i kasy - nie uwazasz ?

    BTW ludzie oczywiscie sa miesozerni od zawsze (nie wszyscy - ale wiekszosc - z natury nie z wyboru) - ale jest taka zasada w przyrodzie ze zabijasz kiedy jestes glodny - a nie dla zabawy ...

  • ormek

    [pokaż komentarz] +18 + - 27-11-2009

    soop2i: Wiesz.. Hiszpanie tez nie rozumieja, dlaczego Polacy, jezeli ktos ma poprsotu inne zdanie, od razu sie na niego obrazaja i "wypinaja na niego du.. pupe".
    Nigdzie nie powiedzialem ze mi sie te walki podobaja. Chcialem jedynie pokazac inny punkt widzenia na ta sprawe.
    Jedni ogladaja walki z Bykiem, inni Kogutów a jeszcze inni hodują owczarka niemieckiego na 50m2 (chociaz sa przyapdki ze nawet tego nie ma..).. To wszystko to sa przyklady samolubnosci czlowieka i wykorzystywania zwierzat. Poprostu w niektorzych kulturach przymyka sie oko na pewne aspekty, a w innych [np w takich jak Polska, gdzie byka hoduje sie po to by go zjesc, badz nieliczne jednostki do pokrywania krów"] sa one bardziej rażące [bo bydło od zawsze kojarzyć sie nam bedzue ze spokoją, piękną i zielona Polską wsia.. z Spolicowem chciało by się powiedziec :) ..].
    Krytyka jest ok, lecz postarajmy sie choć trochę zrozumieć róznice miedzy nami.
    ps. Troche spozniłem sie.. Radikesz dodał odpwoiedni komentarz w trakcie mojego pisania:)

    soop2i : wiekszosc ludzi z miasta, trzymajaca zwierzeta w domach [i niewazne czy to pies, szczurek czy rybki] robia to dla zabawy. Przy czym, nie zapewniaja im odpowiednich, czyli naturalnych [czasem tylko zblizone do naturalnych] warunków. Tak jak Ciebie nie prawdopodobnie nie razi [choc moze jest inaczej] chomik w klatce, tak hiszpana walka w Pampelunie.

  • brr

    [pokaż komentarz] -7 + - 27-11-2009

    ten gosc na 1:19 troche w ch@%a przywalil~

  • erzk

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    Żal mi tego byka. Gdyby byki były bardziej skuteczne i co corride ginął przynajmniej jeden, dwóch torreadorów to możliwe że szybko by zakazano tego barbarzyństwa.

  • soop2i

    [pokaż komentarz] +4 + - 27-11-2009

    @ormek
    rozumiem Twoje zdanie i nikt tutaj przynajmniej na nikogo sie nie wypina - trwa dyskusja sa argumenty :) jednak Twoje porownanie jest mysle nie najlepsze - ludzie od wiekow hoduja zwierzeta zeby je jesc - a nie znecac sie nad nimi dla zabawy, ja rozumiem odmiennosc kultury - sam nie mieszkam w polsce i bardzo mnie cieszy poznawanie nowych obyczajow - jak na przyklad jedzenie paleczkami lub modlitwa przed posilkiem - to nie zmienia jednak faktu zeby zabijac dla zabawy a nie dla samego przetrwania gatunku (co jest wpisane w nasze geny) i tego zadna kultura nie usprawiedliwia, jak sam napisales to jest ich i oni nie patrza na to jak na jakies zlo - co nie zmienia faktu ze jest to nie fair - i moim zdaniem nie ma co sie rozczulac nad ludzmi i ich przyjaciolmi co sie sami na taka jadke pisali - a niewinny byk i tak nie wie co sie dzieje i tylko walczy o swoje zycie ...

  • tarcamion

    [pokaż komentarz] +34 + - 27-11-2009

    Szkoda, że nie wpuścili kolegów tego byka.

  • My tego nie rozumiemy jak już ktoś napisał. To tak samo jak z psim mięsem spożywanym na wschodzie.

  • Lukki

    [pokaż komentarz] +6 + - 27-11-2009

    przyjaźń czy nie , jednak ta zabawa jest głupia i okrutna. Nie mam dla tych ludzi szacunku.

  • No i dobrze... męczą zwierzęta poj#!ani to niech teraz byk pomęczy ich.

  • spaceman (www)

    [pokaż komentarz] +7 + - 27-11-2009

    @ormek

    Ale jaką emeryturę? Jaką łąkę? Torreador zabija byka wbijając mu długie ostrze w serce, czasem byk nie umiera od razu tylko kona w męczarniach podczas gdy jest ściągany z areny.

  • powinno im sie w d...pe wbis po takiej wloczni i sobie to ogladac

  • A tu jakaś inwazja z Towarzystwa Przyjaciół Byków, czy co?

  • shyshca

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    @ormek
    nawiązując do różnic kulturowych - Katalończycy, należący do wspólnoty autonomicznej Hiszpanii, też nie do końca popierają zabawę z bykami...
    Popularnym symbolem Katalonii jest osioł – symbol mądrego i spokojnego, lecz upartego dążenia do celu (stanowiąc przez to przeciwieństwo dla byka symbolizującego Hiszpanię). [wiki]

  • maqq

    [pokaż komentarz] +5 + - 27-11-2009

    OK, niby ludzie zabijają tylko dla przetrwania gatunku itp.
    Wytłumaczcie mi dlaczego organizowane są walki na przykład bokserskie? Dla przetrwania gatunku? Ludzie są brutalni, lubią widzieć krew, nic nowego. Już w Rzymie lud potrzebował chleba i igrzysk do pełni szczęścia. Nie bądźmy hipokrytami.

  • ten byk się po prostu broni przed nimi

    a co wy byście robili gdyby ktoś wam powbijał sztylety?

  • Burass

    [pokaż komentarz] +4 + - 27-11-2009

    @maqq a czy ktoś pcha boksera na ring siłą? Czy każda walka kończy się śmiercią jednego z zawodników? Bokser robi to co lubi, mało tego, zarabia niemałe pieniądze. Fakt ludzie lubią brutalne sporty, sam lubią oglądnąc dobrą walkę boxerską bądź MMA ale zabijanie byka na arenie dla mnie nie jest sportem a barbarzyństwem.

    I nie można barbarzyństwa tłumaczyc tradycją. Co byście powiedzieli gdyby w dalszym ciągu ojciec decydował o życiu lub śmierci noworodka, bo taka tradycja? Albo gdyby wciąż składano dary z ludzi dla bogów w ramach utrzymania tradycji?

  • @ormek
    Pamietajcie rowniez, ze te byki w chwilach, gdy nie przeprowadzane sa walki, sa bardzo szanowane a opieka nad nimi jest bardzo staranna. Gdy byk przechodzi na emeryture pasie sie sobie na łace i doczekuje sedziwego wieku. Podczas gdy jego bracia juz dawno zostali skonsumowani, przetrawieni i.. [sam sami sobie dopowiedzcie].

    p!#!$%$isz bez sensu. Jeśli przez szanowanie rozumiesz rozjuszanie przed wejściem na arenę, wbijanie metalowych haków w grzbiet będąc na niej a potem śmierć przez zadźganie to wolę nie wiedzieć, jak bardzo szanują cie rodzice...
    I te byki wcale nie dożywają żadnego sędziwego wieku ani emeryturki na łące. "Występują" aż zginą.

  • cyrylk

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    Nie żebym bronił torreadorów. Uważam, że korrida to prymitywna rozrywka. Chciałbym jednak przypomnieć, że zwierzęta też czasem zabijają "dla zabawy". Np. orki, koty.

  • breeder

    [pokaż komentarz] +6 + - 27-11-2009

    > my tego nie rozumiemy, poniewaz zyjemy w troche innej kulturze

    W tamtej innej kulturze byka nie boli, jak mu się rozkrwawia grzbiet?

  • bon1986

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    Ludzie to drapieżnicy.....wszyscy lubimy mięsko...a w ogródku ono nie rośnie.
    To zwykła bestia.

  • ormek, z tego co wiem, to takie byki nie dożywają emerytury, są zabijane na arenie, przez tych zwyrodnialców.

  • noway

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    Liczyłem, że któregoś zabije ten byczek. Cóż pewnie będzie inna okazja. :<
    Tylko tego byczka żal - straszna śmierć...

  • pmid

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    @brr rozwaliłeś mnie tym komentem bauhahahahhaa

  • skawek

    [pokaż komentarz] -1 + - 28-11-2009

    Dziwi mnie postawa ludzi(?) którzy stawiają zwierzę wyżej w hierarchii od człowieka.

  • tirex52

    [pokaż komentarz] -1 + - 28-11-2009

    Ale wy nie zauważyliście, że w tym wykopie chodzi o siłę przyjaźni, o to, że oni byli gotowi się poświęcić dla przyjaciela poprzez narażenie własnego życia.

  • prusi

    [pokaż komentarz] +1 + - 28-11-2009

    ale przez to obdarli swojego przyjaciela z honoru.

  • cyrylk

    [pokaż komentarz] -2 + - 08-12-2009

    @tirex52
    Taki mają zawód. Wychodzą na arenę walczyć z rozwścieczonym bykiem. Mają przewagę liczebną i naturalną rzeczą jest, że ją wykorzystują.

  • turemka

    [pokaż komentarz] +98 + - 26-11-2009

    Zaznaczam odrazu, że dla mnie walka z bykiem który ma podcięte rogi i mięśnie szyjne jest nie fair, ale jednak kolesie zachowali się zaj!%iście.

  • elKreciko

    [pokaż komentarz] +39 + - 26-11-2009

    Zaznaczam od razu, że "od razu" piszemy oddzielnie.

  • uziel

    [pokaż komentarz] +190 + - 26-11-2009

    @elKreciko - widzę, ze ty też walczysz z bykami ;) ole!

  • To jest taka tradycja - jak jeden zwyrodnialec zostanie ranny to inne ćwoki w pedalskich ubrankach muszą się na niego rzucić i go chronić.

  • a przeżył ten gościu ? szkoda że coraz mniej jest takich ludzie na świecie ...

  • soon

    [pokaż komentarz] +87 + - 26-11-2009

    liczysz ich?

  • jamez

    [pokaż komentarz] +21 + - 26-11-2009

    Aż nie mogę uwierzyć. Do tego wszyscy na raz zdecydowali się go osłonić, żadnych uzgodnień, każdy pomyślał o tym samym. Ciężko pomyśleć, że to nie jest wyreżyserowane. Piękna rzecz.

  • bbkamil (www)

    [pokaż komentarz] +9 + - 27-11-2009

    A może takiego zachowania są uczeni?
    Ale teoria z wyreżyserowaniem jest dużo bardziej prawdopodobna.

  • koters

    [pokaż komentarz] +10 + - 27-11-2009

    na bank reżyserowane, nie widzieliście jak byk puszczał im oczko? ciekawi mnie tylko kto mu scenariusz czytał i czy później miał jakieś sceny gdzie sie odzywał;]

  • To dobrze, że nie wierzysz, bo to częśc walki z bykiem. Od wieków tak muszą robić. Popatrz dokładnie - jest moment gdy jeden ze zwyrodnialców chce się rzycić, żeby chronić głowę rannego sk!%#iela, ale widzi, że tam chce zaatakować byk, więć co robi? Kładzie się na nogi rannego, żeby byk go mniej poturbował.

    U nich ci dewianci są bardzo szanowani i gdyby któryś okazał się tchórzem (nie chronił rannego kolegi) byłby wykluczony ze środowiska i żaden torreador nie chciałby mu zrobić loda.

  • hubcioo

    [pokaż komentarz] +67 + - 26-11-2009

    Ale pier#olicie glupoty.
    Corrida to najzwyklejsze w swiecie maltretowanie bykow dla rozrywki i szczerze mowac, niemialbym nic przeciwko, gdyby ktorys z tych kolesi skonczyl np. na wozku inwalidzkim, po tym jak byk przebieglby mu po plecach.
    Sorry, ale mam gleboko w du#ie kogos, kto dla zabawy zneca sie nad zwierzetami.

  • macieja14

    [pokaż komentarz] +29 + - 26-11-2009

    wszystko byłoby w porządku tylko nie mam pojęcia dlaczego przepraszasz...

  • turemka

    [pokaż komentarz] +2 + - 26-11-2009

    W Portugalii walki byków nie przypominają wcale hiszpańskiej korridy. Tutaj byka nie zabija się w czasie walki, a tylko przewraca na ziemię w sposób, który powinien być w miarę ciekawy i efektowny. Poturbowanego po walce byka dobija się zwykle w rzeźni.

  • Dajcie jeszcze kurde Requiem for a dream w tle....
    Koleś walczył z bykiem i przegrał - to raczej normalne (a może nawet przewidziane w umowie o pracę) że wtedy wyskakują inni, żeby odgonić byka.
    Gdyby to publiczność zrobiła, to może bym wykopał. A tak zakop.

  • turemka

    [pokaż komentarz] +33 + - 26-11-2009

    Raczej normalne jest że odganiają, a to że robią "kokon" własnym ciałem już raczej nie...

  • paszczur (www)

    [pokaż komentarz] +6 + - 26-11-2009

    @turemka te oszczepy z plecow byka to tez tylko ozdoba nie?
    Chce "walczyc" ze zwierzeciem to niech sie k#!@a ustawi przed nim z golymi piesciami.

  • Co kraj to obyczaj. Nie można winić ludzi, którzy kontynuują narodową tradycje. Zwłaszcza taką, która uznawana jest za normę moralną w kraju.

  • empee

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    zrezygnuj z jedzenia miesa skoro tak sie martwisz zwierzetami

  • maqq

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    W Polsce i nie tylko w Polsce używało się koni w czasie bitew, konie ginęły. Walczyło się z różnych powodów ale dziś nikt nie robi wielkiego krzyku o to że to było złe. Można mówić o tym że wojny miały jakieś powody itp, ale wytłumacz to koniowi, nikt go o zdanie nie pytał. Jaka różnica dla konia w jakim kraju żyje?

  • Matixrx

    [pokaż komentarz] -4 + - 27-11-2009

    hubcioo, namierz tych kolesi i zadzwoń na policje

  • Liberus

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    Jaka przyjaźń ? Jaki znowu kokon ? Wyraźnie widać ze chcą się scalić żeby byka pokonać.

  • turemka

    [pokaż komentarz] +1 + - 28-11-2009

    Pamiętaj że scalić można się tylko we 2, i to po tańcu xD

  • mencio

    [pokaż komentarz] -5 + - 26-11-2009

    Pytanie: kto w takim razie pomaga przewróconemu bykowi? Torreadorzy powinni się liczyć z ryzykiem skoro z własnej nieprzymuszonej woli stają 1:1 do walki z bykiem. Niestety (dla nich) raczej nie są jak Masutatsu Oyama...

    P.S. możliwe że zaraz zostanę zaminusowany ale nienawidzę bezsensownego maltretowania zwierząt i jeśli ktoś chce się mierzyć z bykami (tudzież innymi zwierzętami) to niech robi to na zasadach fair play bo niby w czym zwierzęta są gorsze od ludzi?

  • kostoo

    [pokaż komentarz] -6 + - 26-11-2009

    minus za P.S.

  • Qrnl

    [pokaż komentarz] +2 + - 26-11-2009

    To w ogóle powinno być zakazane. To nic innego jak dzicz z koloseum tylko się zwierzęta morduje. Wstyd. Tradycja j#%ana jego mać.

  • Fair play? Ale rozwinięcie mózgu, umiejętność wytwarzania i posługiwania się narzędziami, mowa, taktyka grupy czy większa liczebność są fair play. Ludzkość dostała ten kierunek rozwoju, protoplaści byków ogromną masę, siłę, wytrzymałość oraz naturalną broń w postaci rogów.
    I fair play właśnie to oznacza (za sjp.pwn.pl):
    fair play I [wym. fer plej]
    1. «uczciwa gra lub walka sportowa»
    2. «uczciwe postępowanie w stosunkach z ludźmi»
    fair play II [wym. fer plej] «o grze sportowej lub postępowaniu: uczciwy»

    uczciwy
    3. «zgodny z rzeczywistością lub prawdą»

    Nie podoba mi się tego rodzaju zabawa w okaleczanie zwierząt, ale nie przesadzajmy byle poprzeć swój punkt widzenia.

  • kodzak

    [pokaż komentarz] +7 + - 27-11-2009

    Spiłowane rogi, podcięte mięśnie karku i wazelina w oczach to raczej nie są naturalne predyspozycje tych zwierząt.

  • Wiem, że w tych krajach to tradycja a my - na wschodzie Europy nie wiemy o co chodzi, ale walki z bykami uważam za najbardziej zidiociałą dyscyplinę sportową ever.

  • lobo24

    [pokaż komentarz] -6 + - 26-11-2009

    Jeden za wszystkich, wszyscy za jednego!

  • Mruvek

    [pokaż komentarz] -4 + - 26-11-2009

    Myślałem, że to ma być śmieszne i wszyscy podejdą do niego, a jak ruszy byk uciekną bez niego, ale się mile zaskoczyłem

  • felippe (www)

    [pokaż komentarz] +1 + - 26-11-2009

    i co Wy się martwicie o te byki i inną zwierzynę. dla mnie mogło by tego wszystkiego nie być i też było by dobrze. Człowiek musi pokazywać kto i tak rządzi, a nie ulegać bykowi, jeleniowi czy innemu królikowi... Opanujcie się! - więcej wiary w siebie, a nie współczucia dla zwierząt.

  • grafi (www)

    [pokaż komentarz] -8 + - 27-11-2009

    Wreszcie jakiś rozsądny komentarz na temat znęcania się nad zwierzakami, dosyć mam już tych waszych narzekań i gróźb co by kto nie zrobił sprawcy. Musicie wreszcie przyjąć do wiadomości, że od zawsze w naturze panuje najsilniejszy gatunek - w tym przypadku człowiek.

  • neib1

    [pokaż komentarz] +7 + - 27-11-2009

    To jutro jak będę jechał do roboty to walnę w kichawę tej starej babie co cholera wie gdzie jedzie z samego rana i miejsce w banie mi zajmuje.W pierwotnym, naturalnym środowisku ludzkim już by raszpla nie żyła, a tak służba zdrowia ją podleczy, a mnie nogi bolą i usiąśc nie mam gdzie.Daj swój numer to Cię zdzwonię, żebyś francę dobił.Pokażmy słabszym jak wygląda natura!I na pochybel lamusom!
    [edit]a jakbyś się czepiał, że chodziło Ci o gatunki to na pewno ma jakiegoś ratlera, którego można kopnąc w michę.

  • to, że corrida jest bezmózgim okrucieństwem, to fakt
    ale to przecież nie jest film promujący korridę tylko pokazujący przyjaźń i poświęcenie, nieważne gdzie i w jakiej sytuacji
    Ja się wzruszyłam

  • soop2i

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    @tornado24_
    niby masz racje - ale jakos emocje ida w inna strone - nie to co pokazuje filmik, tylko generalnie to co sie dzieje na corridzie, ja osobiscie nie zobaczylem na tym filmiku przyjazni a znecanie sie nad zwierzeciem ktore walczy o swoje zycie ...

  • Dokładnie. To film pokazujący facetów ratujących kolegę, nic więcej, nic o corridzie.

    A jeśli już tak bojujecie, zdajcie sobie sprawę że zwierzaki z corridy mają niebiańskie żywoty w porównaniu z tymi z masowych hodowli, których mięso szamiecie codziennie swoje cudowne hasła odstawiając na bok na czas śniadanka.

    Aha, jeśli nie wiecie, dobijanie byka odbywa się poprzez przekłucie serca i natychmiastowe zadanie śmierci. (atakujący byka naciera centralnie i wkłuwa się od przodu, wcelowanie ostrzem to nie lada sztuka - nie mowa tu o oszczepach zwisających z pleców - w Afryce jednak np. spuszcza się krowom krew by mieszać ją z mlekiem i jakoś nikomu to nie przeszkadza) Ten, kto nie podoła temu zadaniu i skaże zwierzę na cierpienie, kończy karierę na corridzie. To obowiązek w ich mniemaniu, by zwierzę które dzielnie walczyło otrzymało szybką śmierć wojownika. W porównaniu ze statystycznym bykiem rogacz, który trafi na corride to pieprzony szczęściarz.

  • Pabluss (www)

    [pokaż komentarz] +4 + - 26-11-2009

    Powołać komisję śledczą! Jak to tak bez krwi się niemalże obyło.

  • m0w

    [pokaż komentarz] -2 + - 26-11-2009

    Jeszcze jedna tradycja, która jest głupia ale ludzie się jarają tymi corridami i co im zrobić? No i zaburzone wydzielanie lub uzależnienie od adrenaliny u kolesi, którzy by coś przeżyć szukają coraz większych jej dawek.

    No a dla kolegów szacun, choć trochę się przeliczyli myśląc, że jak byk zobaczy taką wielką kupę czegoś co będzie na tyle duże, że tego nie zaatakuje. Widocznie na inne byki tak to działa, ale w tym wypadku się nie sprawdziło.

  • Nie jestem jakoś specjalnie wyczulony na cierpienie zwierząt. Rzekłbym nawet, że nie przeszkadza mi za bardzo to, że gdzieś tam mają taką tradycję, że znęcają się nad zwierzętami.

    Jednak kreowanie ich na bohaterów to stanowcza przesada, hipokryzja tego nagrania jest wręcz komiczna.

  • soop2i

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    @Kajetan8
    doskonale sie z tym zgadzam - mam taki sam poglad - i rozczulanie sie jak ktos zostanie 'przejechany' przez byka to przesada dopiero - sami sie przecierz na to pisza ...

  • Mnie bardziej szkoda tego zwierzęcia, w które raniono dla zabawy.

  • fabio

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    no Ok, 1 ranny 3-ech na nim leży, 5-ciu biega na około a byk niedobitek skacze po leżących. A nie łatwiej było by poprostu dobic tego byka ? mniej cierpeinia dla zwierzaka i ludzi.

  • I tu troszkę rozminąłeś się z założeniami ich walki z bykami. Te kolce które w niego wbijają, zazwyczaj wchodzą tylko pod skórę. W ich mniemaniu byk powinien zginąć śmiercią wojownika - natychmiastową, od ciosu w serce. Dlatego właśnie nigdy nie uświadczysz tam strzelca z kałachem czy jakąkolwiek bronią palną, który ubił by byka w 0,5s od upadku torreadora.

  • fabio

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    @Turemka nie napisałem że mają go ustrzelić z kałacha czy też użyć piki. Każdy matador trenuje zadawanie ciosu szpadą. Jeśli nie może trafić w serce lub ważne naczynia krwionośne to wtedy byka zabija się ciosem w kark. Dobrze wykonany cios w kark jest bardziej skuteczny niż twój karabin. Poczytaj na ten temat zanim zaczniesz innych poprawiać.

  • PKLpl

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    Ich wszystkich powinni stratować za to, co zrobił z bykiem. Pewnie jakby nie by był na walce byków to poszedłby na ubój, ale w ten sposób jakoś bardziej boli... "Czego oczy nie widzą" itd.

  • fizzly

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    Fajnie mieć takich przyjaciół... Niestety byka też mi szkoda, nie przepadam za tą konkurencją. :P

  • Regis86

    [pokaż komentarz] +7 + - 27-11-2009

    Żenujące. Sam gest w porządku, ale spójrzmy na okoliczności: cała zabawa polega na tym, że banda wystrojonych facetów biega za bykiem i drażni go. Potem byk - uprzednio "zabezpieczony" poprzez stępienie mu rogów - w końcu się wkurza i atakuje. Jeden frajer z drugim nie potrafią sobie z nim poradzić mimo posiadanego handicapu i pojawia się krew. Wtedy do akcji wkracza 6 (?) innych kolesi i wszyscy razem "walczą" z bykiem, a mimo to nie dają rady. Na koniec zabijają byka w walce 7 na 1 i szczycą się swoim bohaterstwem. D-N-O.

    Nie potępiam tradycji, bo tradycja ma to do siebie - podobnie jak religia - że nie musi być ani sensowna, ani racjonalna, ani ciekawa. Nie musi posiadać podstaw logicznych, a dla ludzi o innym światopoglądzie będzie niezrozumiała. Potępiam natomiast robienie z tych ludzi bohaterów - wojowników, porównywanych niemal do gladiatorów, tyle że w walkach człowiek - zwierzę. A gdzie tu bohaterstwo? W tym, że potrafisz się uchylić parę razy przed kilkuset kilogramowym bykiem ze spiłowanymi rogami i wbić mu stalowe ostrze w grzbiet, będąc cały czas pod ochroną "kumpli", lekarzy itp? Chcesz być bohaterem, to bądź nim do końca, a nie według zasady: "póki wygrywam, to walczę, a jak zaczynam przegrywać, to wołam kumpli".

    Także "plus" za sam klimat filmiku, odrobinę patosu i slow-motion na spotęgowania efektu, ale wykop by był tylko w wypadku, gdyby całość zdarzenia miała miejsce na łonie natury - z prawdziwym, rozjuszonym bykiem z rogami ostrymi jak szpady. Co, wtedy pewnie nie było by "bohatera", który by zaryzykował niemal pewną śmierć dla przyjaciela? No i właśnie o to chodzi - takie to "bohaterstwo".

    Wyszło trochę nie na temat, bo nie o filmie, ale o corridzie, ale cóż - tak mnie jakoś natchnęło ;)

  • magorec

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    @Regis86
    Pamiętaj, że mówimy o pewnym kręgu kultury, w którym takie zachowania są strasznie głęboko zakodowane. Byk to tak stary symbol, że najstarsi hiszpańscy górale nie pamiętają skąd się wziął. Byk symbolizuje siłę przyrody, siłę ciemnych mocy, a zmagania czlowieka z nim opowiadają o człowieczeństwie. W sposób okrutny i brutalny ale opowiadają. Wśród najważniejszych symboli religijnych starożytności pojawia się byk: minotaury, ofiary składane z byków przez ludy w basenie Morza Śródziemnego, biały byk w którego zamienia się Zeus aby uwieść Europę czy w końcu biblijny złoty cielec, którego wykonują Żydzi uciekając z Egiptu i który strasznie zagniewał ich Boga. Byk to zwięrzę symbolizujące siłę, moc, bezlitosne żywioły, walkę, testosteron. Kiedy na przeciwko niego staje człowiek rozpoczyna się symboliczna opowieść, coś jakby powtarzanie mitu. Fascynujące widowisko zresztą. Mięso z zabitego w corridzie byka osiąga ogromne ceny.

    Dlaczego robicie sceny i piszecie takie grube słowa? Godna śmierć w walce jest lepsza od bezdusznej, taśmowej egzekucji w halach ubojni bydła. Zakłady mięsne średniej wielkości potrafią zabić dziennie 150 byków. Byków dodajmy przewożonych w koszmarnych warunkach, rażonych prądem z poskramiacza, przetrzymywanych w ciasnych magazynach i w końcu taśmowo zabijanych za pomocą strzału z aparatu iglicowego w czoło. Czy to jest lepsze od corridy?
    A widzieliście kiedyś takie polskie, wiejskie świniobicie? Z ogłuszaniem świni, ciosem w serce, podrzynaniem gardła i zbieraniem krwi na kaszankę? Chwalimy te nasze wędliny i kiełbasy zupełnie nie dostrzegając traktowania zwierząt, z których je wykonano.
    Oczywiście na Krecie istaniała bezkrwawa odmiana walki czy raczej tańca z bykami. Młodzieńcy popisywali się odwagą wskakując na grzbiet byka lub unikając jego rogów. Trochę tak jak dzisiaj w Pampelunie :-) Pampeluna też Wam się nie podoba?
    http://www.youtube.com/watch?v=H6dAoPeoQrQ
    [edit]
    To jeszcze lepsze:
    http://www.youtube.com/watch?v=PQL4J1H7KtI&feature=related

  • mich

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    @magorec
    Dzisiaj w Hiszpanii także istnieje bezkrwawy pojedynek z bykami. Nazywa się to recortes i polega na przeskakiwaniu nad pędzącym bykiem. Jak słusznie podałeś byki w corridzie giną, ale jest to śmierć szybsza i mniej bolesna niż w rzeźni, ale niektórzy tego nie mogą pojąć. Proponuję wycieczkę do rzeźni zanim ktokolwiek coś napisze i to nie do rzeźni małej która zabija 2-3 zwierzaki dziennie, ale takiej przemysłowej gdzie ilość to ponad 150 na dzień. Byłem trochę na takiej hodowli byków, ci ludzie naprawdę dbają o te zwierzęta i to oni zabrali mnie do rzeźni żeby uzmysłowić jak ginie przeciętny byk. Gwarantuje że filmik z tego zdarzenia nie nadałby się na Youtube.

  • Tytuł powinien brzmieć raczej: solidarność w sk!#!ysyństwie

  • Smieszne.
    Juz mam dosc tego gowna ktore laduje na glownej wykopu. Tu worek bokserski wypchany szmatami, tu ratowanie sk#!@ysyna albo inne informacje ze typy pobily czterech gosci na przystanku.
    Wole wchodzic na wykop raz na tydzien ale zobaczyc cos ciekawego/wartosciowego a nie ciagle powtarzajace sie gowno. (Tak, czekam na minusy, i komentarze "po co piszesz komentarz skoro wiesz ze dostaniesz minusy". A po to pisze komentarz, zeby wyrazic swoja opinie i sram na minusy.)
    Pozdrawiam serdecznie

  • Pivoo

    [pokaż komentarz] -3 + - 27-11-2009

    Ja tam myślę że corrida jest fajna i mam gdzieś to, że większość ludzi pokazuje udawaną wrażliwość mówiąc, że to maltretowanie biednego byczka.

  • Czemu udawaną? Dużo ludzi ma po prostu wrażliwość , coś Cie w tym dziwi?

  • Bo świat byłby podejrzanie piękny, gdyby tak znaczny odsetek ludzi charakteryzowały nieskazitelna szlachetność i współczucie - jak wydaje się sugerować statystyka komentarzy w tym temacie.

  • Pivoo

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    Człowiek człowiekowi wilkiem - muzłumanów i cyganów zaj@%ać, ale byczki zostawić w spokoju bo to niewinne stworzonka.

  • Niee no , teraz przesadziles.
    Wiadomo ze j@%ac romow, nawet na 100% ale byka co ci nic nie zrobil?
    To jest w ogole inna klasa zawodnikow nie porownuj ich.

  • barbapapa (www)

    [pokaż komentarz] -6 + - 27-11-2009

    ""Przyjaźni"??? Hahahaha, ciekawe ile dostali za ta "przyjaźń".

  • wzruszyłem sie ;(

  • Gia

    [pokaż komentarz] +7 + - 27-11-2009

    Gest ładny, corrida barbażyńska.
    I nie jest to żadna dualna moralność - zabicie świni w rzeźni nie naraża jej na wielogodzinne cierpienia. zabicie byka na corridzie - już tak. (tak samo jak zjadanie ośmiornicy żywcem, za co zostałam zaminusowana dawno temu).
    i nie trzeba być wege poj@%em, żeby zauważyć tą diametralną różnicę.

  • mich

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    Byłeś kiedyś na corridzie?? Godzinne widowisko to w sumie 6 byków, więc jak łatwo policzyć jedna walka to 10 minut z wszystkim, byk wbiega i przez kilka minut biega i nic się nie dzieje. Sama walka, to jest od kiedy pojawia się pierwsza krew to około 3-5 minut. Gwarantuje ci, że męczarnia byka w rzeźni trwa porównywalnie długo i gwarantuje ci, że filmiku z takiej śmierci nie chciałbyś oglądać. Zadam proste pytanie, kto był kiedyś w przemysłowej rzeźni? Kto był wie o co chodzi.

  • ilmash

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    w sumie tego mi trzeba było...przyjaźń, jaka by nie była...ten człowiek mógł doznać poważnej kontuzji, może na zawsze

    swoją drogą zawsze zastanawiam się czemu nie stosują broni ostrej do skończenia takiej walki

  • Już było mówione: Byk ma zginąć natychmiastową śmiercią od Ciosu w serce, zabicie byka w inny sposób niż podczas walki, bądź nie trafienie w serce jest równoznaczne ze zhańbieniem się.

  • Nie ciosem w serce.... Tutaj trzeba wyprowadzić cios szpadą w miejsce wielkości monety na karku byka. To przerywa rdzeń kręgowy i po byczku. Matador jeśli trafi za pierwszym razem to zostaje nagrodzony brawami i na pamiątkę może zabrać ze sobą ucho zabitego byka (czasami ogon). Byk to nie wampir, że trzeba mu od razu serce kołkiem przebić. Trzeba poczytać trochę ;]

  • Mylisz się Kolego, przebijają serce. Poczytaj trochę ;)

  • Kolego, to TY się mylisz. i głupoty piszesz.. Nie wiem po co te minusy skoro prawdę mówię. Przeszukałem kilka źródeł i w każdym jest opisany ten sposób, o którym ja wspominam. Zresztą, jak ktoś nie wierzy, to polecam wpisać w wyszukiwarce "corrida rdzeń kręgowy". Nawet kilka źródeł medycznych wspomina o przerwaniu rdzenia kręgowego, a nie o przebiciu serca. Jeśli się mylę... proszę o padnie mi źródła, które mówi o przebiciu serca. Niestety nie jesteś zbyt przekonujący więc sorry, ale nie wierzę Ci ani trochę... Pozdrawiam!

  • Ch_K

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    Niech chociaż raz zwycięży byk.

  • Taak... pięknie... zróbcie z nich bohaterów.... a za chwile wykopiecie filmik na którym ktos sie zneca nad biednym kotkiem.... wszyscy jestesmy rowni ale swinie sa najrowniejsze

  • themusk

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    wolniej się już nie dało tego puścić?

  • Jak są tacy odważni to niech w pojedynkę i bez broni staną do walki z bykiem, wtedy zobaczymy czy będą tak kozaczyć... niby cywilizowany kraj, a te ich "rozrywki" z bykami pasują idealnie do rozrywek XV-wiecznej, wiejskiej ludności, której głód emocji i okrucieństwa przybierał nieraz postać zwyczajnej dewiacji...

  • Banda przygłupów pastwi się nad zwierzęciem, wielcy bohaterowie... te walki powinny być zakazane , podobno mamy XXI wiek a tam dalej jak w średniowieczu...

  • Nie podobają mi się te tradycje hiszpanów. To wiszenie na gęsi to też od nich co? Dziwny kraj, a przynajmniej z dziwnymi tradycjami. Szkoda mi tych byków co giną podczas tych pokazików, że ludziom to się podoba. Walki gladiatorów rozumiem, ale tego nie.

  • PanM (www)

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    Zawsze jak gdzieś pokazują fragmenty z corride to jestem po stronie Byka.
    Nawet teraz mi nie było żal tego gościa. Ten Byk wcale mniej nie cierpiał niż on.

  • Mav

    [pokaż komentarz] +5 + - 27-11-2009

    Wykop niby taki inteligentny a nie widzi różnicy pomiędzy człowiekiem a zwierzęciem. Idźcie natychmiast uwalniać wszystkie te szczury, króliki i małpki które człowiek co dzień zabija tysiącami w laboratoriach. Idźcie uwalniać kury i krowy, które ludzie hodują byście mogli je potem zjeść. Idźcie wreszcie uwolnić byki które hodowane są by w pewnym momencie dostarczyć rozrywki człowiekowi. Po ch!# psy trzymacie w domach? Dla rozrywki przecież i dla tego żeby móc poczuć się panem dla jakiejś istoty. Funkcja obronna psa już dawno stała się marginalną. Bando hipokrytów zrozumcie, że zwierzęta zostały podporządkowane ludziom i będą ginąć dla ich celów. Można jedynie dbać by była to śmierć w miarę szybka.

  • Popieram twój tok myślenia Mav. Nie wiem po co ludzie się tak burzą w temacie zabijania zwierząt. Zwracam się do, tzw. "obrońców" i pytam was "Ile do tej pory uratowaliście zwierząt"? Pozwólcie, że odpowiem za was "ZERO" (0). Następne pytanie "Ile zjedliście zwierząt bądź spożyliście jajek na miękko?"... na to też odpowiem za was "Większość wpierdziela jajecznicę z 5 jaj na kacu, a reszta codziennie schabowego na obiad bo Ci co są na kacu schabowego zjeść nie mogą". I ostateczne, ale zaj#%iście ważne pytanie "Ile już razy narzekaliście w internecie, na różnych forach, że jedzenie i znęcanie się nad zwierzętami jest beee i feee i do d?"... Przypomina mi się tekst z zaj#%istego filmu "Hotel Rwanda": "Ale ludzie jak zobaczą co tu się dzieje to przecież nam pomogą"... "Miliony ludzi kiedy to zobaczy w swoich domach, oglądając dzisiejsze wydanie wiadomości powie: "Jakie to straszne, współczuję im" i wróci do zmywania naczyń z kolacji". To samo sobą reprezentujecie. Tylko pieprz*cie 3 po 3, ale tak na serio, to was obchodzą tylko kotki z bajek, które robią piękne, maślane oczka albo piesie, które ganiają za własnym ogonem. Nie uczcie moralności ludzi bo nie jesteście żadnymi autorytetami w tej dziedzinie. Szczególnie kiedy WASZ głos brzmi jedynie w czymś tak nierealnym jak INTERNET. Pozdrawiam ogarniętych.

  • Fistashi (www)

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    Ehh. Wszyscy 'jakie to barbarzyńskie, okrutne itp.', a tak naprawde nie wiecie nic o tym jak te byki są traktowane. Jak ktoś u góry napisał, bardzo o nie dbają poza czasem walki i nie idą do rzeźni jak ich 'pobratymcy' : ) Zresztą, teraz nagle wszyscy tacy wrażliwi, to czemu was nie widzę protestujących pod ubojniami, i innymi gdzie zwierzęta są traktowane NAPRAWDĘ bestialsko? Czemu was nie ma w zoo, gdzie zwierzeta są odcięte od swojego świata, bo LUDZIE chcą je po prostu pooglądać? Kozakiem przez internet każdy potrafi być; )
    Korrida to coś, co ma naprawde wiele lat tradycji i nie rozumiem dlaczego akurat teraz mamy tego zakazywać - tym bardziej, że wygląda to naprawde o niebo lepiej niż jeszcze kilkadziesiąt lat temu ;)

  • Nie no, super, że nie pójdą do rzeźni, gdzie teoretycznie spotkałaby je szybka śmierć. Tylko będą się super fajnie wykrwawiać powoli na arenie. Zaj!#iście!

  • Jak Cię to tak rusza to idź i je ratuj (zakładam, że nie jesteś sparaliżowany... także nic Cię nie powstrzymuje). Wstań od kompa leć do Portugalii czy Hiszpanii, idź na Corridę, wyjdź na arenę i skop dupę matadorowi. WY JESTEŚCIE CHORZY! Siedzicie na dupskach przed monitorem i życie byka stawiacie wyżej niż życie człowieka. Co z was za ludzie pytam? Ten byk ma was w d... i zawsze będzie miał, a wy stawiacie go obok istoty ludzkiej, która została stworzona na boskie podobieństwo. Pozdrawiam zdrowo myślących.

  • Koniczynek, widziałeś kiedyś jak wygląda ubój w rzeźni? Podcina się gardło i unosi głowę a potem się czeka aż krew spłynie. I jakie wykrwawianie na arenie? Te ostrza ledwo co pod skórę wchodzą.

  • mich

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    @koniczek
    Te byki umierają w mniejszych męczarniach niż zwierzęta z rzeźni. Akurat takie byki co giną w corridzie mają lepsze życie niż konie zaprzęgowe czy inne zwierzęta wykorzystywane w roli. O takie byki naprawdę się dba.

  • 1) na pewno pracujecie w rzeźni, właściwie pracowaliście i to w niejednej, że wiecie dokładnie jak to wygląda.
    2) życie byka ważniejsze niż człowieka - jakby tak idiota na arenę nie lazł, to by nie miął zagrożenia życia. To tak, jak z kolesiem, który za zaczepianie bezdomnych dostał od nich nożem. Niby nie powinno się osób rzucających do Ciebie kamieniami i kopiących Cię dźgać kilkanaście razy w klatkę piersiową, ale jakbyś nie rzucał do nich i ich nie kopał, to by Cię nie zadźgali. Ot, cała prosta prawda.

    I nie, nie pójdę z tym walczyć, bo to jest cała marketingowa religia, bo na tym się zarabia i dlatego nie mam z tym szansy wygrać, bo zostanę okrzyknięty ekologicznym terrorystą i zlinczowany. Bo ludzie tacy jak wy nie widzą problemu.

  • Bo patrzysz na to co inni powiedzą na TWÓJ temat. Znowu to samo... po jaką cholerę mieszasz w to wszystko człowieka? Przykład, który podałeś jest nieproporcjonalny do tego co się dzieje na Corridzie. Jeszcze nie wiesz dlaczego? Bo TY przedstawiasz relację człowiek vs człowiek, a my tutaj rozmawiamy o starciu człowiek vs zwierze. Niestety muszę to powiedzieć, ale znowu porównujesz życie ludzkie to j!#anego byka, który nie ma uczuć ani żadną miarą nie jest istocie ludzkiej równy (Przypominam Ci, że to MY zostaliśmy stworzeni na ludzkie podobieństwo i to MY rządzimy tym światem). Jeśli jeszcze nie rozumiesz to pytanie do Ciebie: Jesteś w sytuacji kiedy masz do wyboru: 1000 byków zostanie skatowanych na śmierć albo jedno dziecko zostanie skatowane na 1000 sposobów. Ty podejmujesz decyzję i masz szansę uratować pierwszą albo drugą stronę. Możesz też nie uratować żadnej, nie podejmując żadnej decyzji. Patrz ile masz wyborów. Na takiej właśnie zasadzie działają TWOJE (i zresztą wielu innych osób tutaj) porównania życia ludzkiego do życia zwierzęcia. Pozdrawiam ogarniętych.

  • Aha i nie obrażaj Hiszpanów i Portugalczyków mówiąc, że Corrida jest marketingiem. Taki tekst to sobie możesz walnąć do piłkarza, który j!#nie sobie tatuaż na czole żeby reklamować jakąś firmę. Corrida ma prawie 1000 lat tradycji i jak chcesz to możesz być ignorantem i obrażać tych ludzi i ich kulturę... ja ci tego nie zabronię, ale sam się zastanów co wypisujesz.

  • Corrida teraz jest niestety tylko marketingowym widowiskiem, wystawianym dla turystów. A co do porównywania byka do człowieka to pomińmy tą część mojej wypowiedzi i skupmy się na tym - nie żal mi tego torreadora, bo sam, na własne życzenie wlazł do tego byka. Nikt mu nie kazał, nikt go nie zmuszał, matki mu nie porwali i tak dalej. On wiedział czym to się może skończyć. Jak jest tak głupi i nie wiedział, to tym bardziej mi go nie żal. A to, że go tak "wspaniale" przyjaciele bronią - cóż, jakby tam nie wlazł, to bym mógł z nimi na piwie siedzieć, a nie musieli by go dupami własnymi zasłaniać. Tak to już jest. Jakby to była zgraja rozwścieczonych ludzi, rzucających się na biednego człowieka bez powodu, a oni by go bronili, to by to miało jakikolwiek sens. A tutaj - SAM SIĘ TAM PCHAŁ!

  • Tiaaaa.... To teraz czepiasz się gościa za to, że nie wybrał sobie "bezpiecznego" zawodu? Pomyśl... co trzeba zrobić żeby zostać Matadorem? Podejrzewam, że to jest na bazie tradycji przekazywanej z pokolenia na pokolenie i (nie)stety matadorem nie może zostać każdy. W Hiszpanii jest to przecież pewien rodzaj zaszczytu (Niegdyś sami królowie byli matadorami i to jest fakt). Możesz się również czepiać poławiaczy krabów, którzy mają przerażający i niebezpieczny zawód. Pytanie... po jaką cholerę pchają się w morze? No cóż... za coś trzeba żyć i utrzymać najbliższych. Mało tego... powiem Ci szczerze, że dużo ciekawiej zabrzmi po latach, jak spytają Cię wnuki "Dziadku, a czym się zajmowałeś za młodu?" i albo odpowiesz "pracowałem w biurze przez lat 20, a potem emerytura" albo "byłem matadorem i walczyłem z bykami" lub "byłem poławiaczem krabów i przeżyłem niejeden sztorm". Także TY ich uważasz za głupców, a w Hiszpanii są postrzegani jako bohaterowie. P.S. Cieszmy się, że nie jest to wydarzenie jedynie dla elit (tak jak kiedyś) i nawet turysta może pójść oglądać to wspaniałe wydarzenie kulturowe. Chociaż TY zakładasz, że tam sami turyści siedzą... na rodeo w USA też siedzą sami turyści? No daj spokój człowieku. Pozdrawiam!

  • mich

    [pokaż komentarz] 0 + - 30-11-2009

    @koniczynek
    Powiedz mi byłeś na corridzie, że uznajesz się za takiego znawce? Turystów jest dużo (ale bez przesady), ale tylko na las ventas w Madrycie. Ale nawet już w takiej Valencii tych turystów jest już mniej niż Hiszpanów (dużo mniej). Natomiast jak pojechałbyś na wieś to zobaczyłbyś te "tłumy" turystów. A tam tak naprawdę rodzą się najwięksi torreadorzy. Później walczą w Madrycie bo dopiero od pierwszej walki na tej arenie zaczyna się kariera zawodowa torreadora. Nie wiesz nic o corridze, a komentujesz i nazywasz torreadorów idiotami. Oni walczą z bykiem, porównaj to sobie z polowaniem, kiedyś tak modnym w Polsce i powiedz jak to się ma do walki. Strzelasz i zwierze pada. A mimo wszystko oni jak jada na polowanie to mówią, że walczą ze zwierzęciem. Ja rozumie, że ciężko jest zrozumieć taką tradycję, ale to jest ich kultura, oni w byku widzą coś więcej niż olbrzymie zwierze, niebezpieczne zwierze. Daruj sobie ocenianie Hiszpanów. Popatrz na nasze tradycję i zastanów się jak ciężko je pojąć np. Hiszpanom. Mówię o piciu w ilościach przemysłowych. Tylko mi nie mów, że to nie jest tradycja, jest opisana w wielu dziełach, książkach, jest kultywowana od stuleci przez wszystkie klasy społeczne. I powiedz mi to nie jest idiotyzm? Odpuść swoją gadkę, bo wypisujesz tylko to co gdzieś przeczytałeś.

  • Beretta

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    W 1:04 byk posmyrał torreadora czymś po plecach...

  • A w 1:32 nawet po głowie ;]

  • Spankin

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    Faktycznie, filmik robi wrażenie, ale z przyjaźnią nie ma nic wspólnego - taką mają pracę. Wystarczy pooglądać walki z bykami albo rodeo w usa, takie sceny zdarzają się dosyć często.

  • balas77

    [pokaż komentarz] +5 + - 27-11-2009

    po ch!# wk#%#ial byka

  • spaceman (www)

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    Co wy wykopujecie...Tracę wiarę w wykopowiczów. Jak już wyżej mówiono to nie przyjaźń tylko normalna procedura w takich wypadkach. Rzewna melodyjka i slowmotion i już łezka w oku, szkoda tylko, że byk jest maltretowany i zabijany, ale na to autor wykopu uwagi nie zwracam

  • mich

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    Po pierwsze nie jest maltretowany, umiera szybko. Bardziej cierpią zwierzęta w rzeźni. Po drugie, nie ma takich procedur, że ktoś kogoś okrywa swoim ciałem by go chronić. Pomocnicy torreadora mają za zadanie odciąganie byka poprzez drażnienie go płachtami, co zresztą jest widoczne na filmie. Ci panowie na pewno zdobyli duże uznanie .

  • spaceman (www)

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    @mich
    UWażasz, że wbijanie w grzbiet metalowych haków powodujących wykrwarwienie, a potem sztylet w klate to szybka śmierć? Co do zwierząt w rzeźni to wiem jak cierpią i jest to jeden z powodów dla których ich nie jem. Po trzecie są takie procedury, a minusa mogłeś sobie darować, bo jesteś żenujący.

  • spaceman, to poczekaj tylko jak odbije ci sie na zdrowiu nie jedzenie mięcha, 'wrażliwcu'. Nie po to to my stworzyliśmy cywilizacje i jesteśmy najinteligentniejszymi stworzeniami na tej ziemi, żeby traktować zwierzęta jak równych sobie. One są nam podwładne i pogódź sie tym ;>

  • mich

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    Nie ja ci dałem minusa, to jedno. A drugie, wierz mi, że nie ma procedur przykrywania własnym ciałem torreadora. Chcesz podyskutować na temat corridy?

  • @Fistashi

    Ile mam czekac az mi sie to odbije? Bo nie jem juz ponad 15 lat i mam najlepsze wyniki w zyciu, ile jeszcze mam czekac?

  • tytuł powinien brzmieć:

    Siła Prawdziwej Głupoty

    Bo co innego, jeśli nie głupota, skłania ludzi do tego, żeby katować biedne zwierze, narażać swoje życie, i dobrze bawić się na to patrząc ?

  • gyow

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    To teraz na glowna oprocz cyckow i biednych kotow, trafiaja biedni, pokaleczeni portugalczycy ? Moze wrzucic jeszcze jakies urywki z "Saving Private Ryan", tam ktos kogos co chwile ratowal.

  • Nie chciałeś napisać normalnie, po polsku czyli "Szeregowiec Ryan", z obawy, że Twój komentarz nie zrobi takiego dużego wrażenia? Yeah!

  • a jak to sie skonczylo wie ktos??

  • Byk poślubił matadora i wszyscy żyli długo i szczęśliwie. Zakończenie typowej portugalskiej telenoweli...

  • A jeszcze zapomniałem dodać, że żyjąc ze sobą w zgodzie i harmonii przez blisko 60 lat, spłodzili i wychowali stado skurczybyków ;]

  • lenrock

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    wolę jednak rodeo.
    Niby też głupia zabawa w sztucznego bohatera, ale tam byki sa naprawdę wielkie i ci śmieszni iberyjczycy nie mieli by z nimi szans, a po drugie byki zdobywają też punktację i potrafią się stać prawdziwymi gwiazdami, których nikt nie zamierza zabijać .

  • No do momentu, aż się zestarzeją i zastąpią je młode i zrywniejsze. To tylko przedłużanie tego co nieuniknione. Potem i tak na kotlecik. Mniam, mniam ;]

  • @knur : Bez sensu przeciez jest przedluzac nieuknine, smierc i tak kazdego w koncu dopadnie.
    Tylko dlaczego pewnego dnia nie przestaniesz tego wrescie przedluzac, co wiecej zeby tego ostatecznego celu uniknac wszystko bys zrobil?

  • Co ty gościu do mnie rozmawiasz? Widać, że i TY ludzkie życie stawiasz niżej od życia jakiegoś byczka, który najchętniej to by cię zaj#%ał na miejscu. Zastanów się co piszesz bo głupoty walisz jak potłuczony. Nie porównuj mojego życia z jakimś tępym zwierzakiem bo mnie obrażasz takimi tekstami. Pozdrawiam!

  • nildur

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    NIE MÓGŁ JEDEN TYP Z SHOTGUNEM WLECIEĆ?!

  • No to dopiero by była akcja. Koleś podlatuje do byka i mu up!#!$%$a łeb z shotguna. Wtedy to dopiero PETA czy inne gówno typu Greenpeace by miało do roboty. Zresztą to by była hańba dla matadora gdyby użyto broni palnej. Nie zapominajmy, że Corrida w Hiszpanii i Portugalii to nieodłączna część kultury i ma to swoje tradycje.

  • n1troo

    [pokaż komentarz] +2 + - 27-11-2009

    może i tak ale czy to nie jest ciekawsze ?

  • No może i ciekawsze, ale potem gdy przerabiasz byczka na kotlety to ktoś jak będzie go wcinał to jeszcze się zakrztusi śrutem i będą problemy. No i ta PETA i Greenpeace... co za downy z tych ludzi. Własne matki by na krowy pozamieniali gdyby mogli bo rzygają faktem, że są ludźmi...

  • jasbo27

    [pokaż komentarz] -3 + - 27-11-2009

    Na rogi z nimi!

  • Gru (www)

    [pokaż komentarz] +3 + - 27-11-2009

    Spoko więcej sadystów do skopania i poturbowania. To nawet lepiej dla byka przynajmniej miał okazję wyżyć się na większej kupie swoich oprawców.

  • Gru... wiem, wiem... Ty najlepiej to podszedłbyś do tego byka, przytulił go, pogłaskał... a on w nadmiarze miłości i przenikających jego czachę uczuć wylizałby ci szyję (a tak na serio to by cię rozdeptał i stłamsił bez mrugnięcia powieką). No stary bez urazy, ale tak cię widzę. Bo TY widzisz w tym byku więcej z człowieka niż w samym człowieku. Powinieneś porozmawiać z psychologiem albo chociaż z tatą (bo mama przyzna ci z miejsca rację i niczego się nie nauczysz). Pozdrawiam!

  • Ciekawe jakby się czuli jakby im kazano biegać z wbitymi szpikulcami w plecy, jest wiele sportów ale to jest dla mnie przegięcie. Czekać aż się zwierze wykrwawi.

  • rybka5555 skoro pałasz do nich taką nienawiścią (bo zabijają byka, któremu i tak pisana jest śmierć dla mas... Tak, tak... skończy jako burger w McDonaldzie) to idź do tych gości i im powbijaj te j!#ane szpikulce w plecy. Bankowo poczujesz się lepiej. Pozdrowienie od twojego psychologa!

  • Banda cwela

  • Chore. Zakop!

  • Ciekaw jestem czy panowie i panie obrońcy zwierząt byliby w stanie zrobić tak jak ci matadorzy i własnym ciałem osłonić jakiegoś zwierzaczka przed atakiem rozjuszonej kupy mięsa.

  • Coś pięknego i nie chodzi mi tutaj o zabijanie byka i znęcanie się nad nim bo to inna sprawa lecz o zasadę jeden za wszystkich wszyscy za jednego. Czy np w piłce nożnej gracze postąpili by tak samo? Pewnie sp#!@#$!ali by gdzie popadnie przed tłumem kibiców....

  • szkoda, że byk ciągle sam. Ciekawe jakby sobie d!#%$e poradzili z kilkoma...
    Żal mi tych zwierząt i tyle..

  • r3pr3z3nt (www)

    [pokaż komentarz] +4 + - 27-11-2009

    Tak na marginesie, to nie są przyjaciele, tylko inni torreadorzy, którzy podczas walki czekają na obrzeżach areny by reagować w takich własnie sytuacjach. Onie wiedzieli co robili, stąd też to przykrywanie ciałem leżącego. Tacy ludzie od niebezpiecnzych sytuacji to tradycja, a zarazem forma zabezpieczenia na arenach. Oglądałem to kiedyś w jakimś programie na Discovery - wszystko tam omówili.

    Zastanawiam się tylko, dlaczego nie ma na arenie zwykłego faceta z p[orządnym rewolwerem, który interweniowałby w takiej sytuacji.

  • Polecam przed napisaniem swojego komentarza poczytać inne, sprawa broni była chyba z 3 razy poruszana.

  • mich

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    @r3pr3z3nt
    Gdzie to słyszałeś, że są tacy co maja okryć go swoim ciałem? Są pomocnicy torreadora którzy w momencie jak on sam upada, jest stratowany przez byka mają za zadanie odciągać byka od niego poprzez denerwowanie go płachtami. Nigdzie nie jest powiedziane, że maja go okryć własnym ciałem. Ci ludzie będą bohaterami swojej wioski przez wiele lat. Podejrzewam też, że aż taka mała wioska to nie była skoro są nagrania wideo.

  • Jestem pod wielkim wrażeniem. Respekt dla tych facetów! Nawet jeśli to ich praca to muszą mieć stalowe jaja.
    A byk?
    Walić byka.
    Uwielbiam zwierzęce mięso, zjadłem w życiu tyle świń, że i tego byka chętnie bym zjadł. Co innego człowiek. Jednak kibicuje rasie ludzkiej.
    Takie moje czysto podświadome, nienacechowane zieloną propagandą postrzeganie tej scenki :)

  • PabloX

    [pokaż komentarz] +1 + - 27-11-2009

    Przecież tu nie ochodzi o pokazanie jaka torrida jest zła czy dobra, tylko pokazanie, jak prawdziwi przyjaciele ryzykując śmiercią, bronią własnym ciałem kolege.

  • To nic nadzwyczajnego, tak samo jest z górnikami. Nie mniej jednak to wspaniały przykład.

  • S4MM43L

    [pokaż komentarz] -1 + - 27-11-2009

    To jest k@%#a żałone. Wynik tej "zabawy" ku uciesze tych popierdułek jest ZAWSZE taki sam. Byk ginie zadźgany - tłumy płaczą ze szczęścia. To jest k@%#a normalne?

  • Jakoś trudno mi się wzruszyć, kiedy widzę ludzi broniących innego człowieka przed atakiem rozjuszonego, maltretowanego zwierzęcia. Widać mało wzniosłą mam naturę.

  • Kleklik

    [pokaż komentarz] -2 + - 27-11-2009

    glupia zabawa ;/

  • a gdzie tu jest przyjaźń? na tym polega ich praca że gdy coś pójdzie nie tak to mają za zadanie odwrócić uwagę byka żeby można było ewakuować matadora.
    ZAKOPAĆ!

  • prusi

    [pokaż komentarz] 0 + - 27-11-2009

    myśle, że jak nazywają to walką, a zabicie byka w walce jest dopuszczalne to czemu nie pozwolić w drugą stronę? walka powinna być sprawiedliwa - byka by nie ratowali jak by zdychał.

Dodaj komentarz

Tylko zalogowani użytkownicy mogą dodawać komentarze.



copyright © 2010 Wykop