@Dinth: Bo masz albo malucha który nie miał synchronizatora pierwszego biegu, albo zajechaną skrzynię. W normalnie działającym współczesnym samochodzie jedynkę da się wrzucić w czasie jazdy, co prawda najłatwiej zrobić to przy znikomych prędkościach rzędu 10km/h, ale przy nieco wyższych też się da.
No chyba że jedziesz 80km/h i chcesz wbić jedynkę...
@Kauabang: Nowoczesna 9 biegowa skrzynia biegów. Pan pięknie opisuje jak działa. Co ciekawe ta skrzynia biegów ma 9 biegów na 4 przekładniach planetarnych.
A czy ktos mi wyjasni jak to wyglada w przypadku zmiany biegow bez sprzegla ? (Mozna to zrobic chyba w kazdym aucie, bez miedzygazu przy przyspieszaniu (w moim starym dieslu vw trzeba to zrobic blyskawicznie, inaczej zgrzyty itd, jak szybko to no problem, zas z miedzygazem przy redukcji)
I czy zrzucanie biegu bez sprzegla przy jednoczesnym odpuszczeniu gazu jest zdrowe ? (Jakos mi to weszlo w krew) niby zrzuca bez problemu :o
@Dextrofan: jest zdrowe jeśli zrobisz to pomiędzy momentem odpuszczenia gazu a momentem gdzie silnik zacznie hamować (żadna siła nie powinna być przenoszona przez napęd kiedy zmieniasz bieg bez sprzęgła)
@Dextrofan: W motocyklu jest to dosyć proste, bo ich skrzynie są kłowe (proste zęby) i nie posiadają synchronizatorów, więc generalnie zdrowsze dla motocyklowej skrzyni jest wbijanie biegów w górę bez sprzęgła jedynie trzeba popuścić delikatnie rolgaz. Zmiana biegów w dół powinna być z międzygazem.
Ale właściwie jak to jest w przypadku hamowania silnikiem? Czy ktoś wie co właściwie powoduje hamowanie? Synchronizator? Tarcie pomiędzy zmianą biegów?
W największym skrócie jest to system "przerzutek". Jak to jest, że po przełożeniu na odpowiednią jednocześnie kręcą się w trybach pozostałe? Chyba jest różnica prędkości?
czy z tego filmiku mozna wywnioskować, że warto przy redukcji biegu probować dostosować obroty silnika? Czy tarcie miedzy synchronizatorem, a docelowym kołem zębatym nie jest tak szkodliwe, czy też kosztowne przy naprawach?
@Jacek545: docisk synchronizatora wykonujesz ręką. jeżeli próbujesz wbić bieg przy złych obrotach, będziesz czuł że ciężko wchodzi. tarcie nie jest takie szkodliwe, bo po wciśnięciu sprzęgła docelowe koło obraca się tylko swoim momentem pędu, a całość pływa w oleju.
@Jacek545: Powiedz jak często wymieniałeś synchronizator/skrzynię? Ja,w pierwszym samochodzie ani razu i ze sprawną został zezłomowany. W aktualnym przy 250 tys. przebiegu wymiałem skrzynię dlatego, że mechanizm różnicowy w niej padł. A ostatnio przejechałem trasę Kutno-Wrocław bez sprzęgła i skrzynia dalej działa. Więc synchronizatory potrafią poradzić sobie z tarciem.
Komentarze (63)
najlepsze
No chyba że jedziesz 80km/h i chcesz wbić jedynkę...
I czy zrzucanie biegu bez sprzegla przy jednoczesnym odpuszczeniu gazu jest zdrowe ? (Jakos mi to weszlo w krew) niby zrzuca bez problemu :o
tarcie nie jest takie szkodliwe, bo po wciśnięciu sprzęgła docelowe koło obraca się tylko swoim momentem pędu, a całość pływa w oleju.