Formuły nie oglądam od czasu Kubicy. Powiedzcie mi... to oni teraz tak normalnie śmigają bolidami z takimi prędkościami? Pamiętam czasy, gdzie jak ktoś na prostej rozpędził do nieco ponad 300km/h to był maks. To znaczy że teraz bolidy są szybsze? Wcześniej (załóżmy te 10 lat temu) to było bariera technologiczna, czy jak?
@klapaucius4: nie jestem ekspertem, ale w zasadzie to bolidy F1 ograniczaja nie bariery technologiczne co zasady tego sportu.
W latach 70 Lotus zbudowal bolid z kurtynami, dzieki ktoremu doslownie przyssawal sie do podloza wykorzystujac tzw. ground effect i jak tylko zaczal wygrywac wyscigi to momentalnie go zakazano bo wygrywal wszystkie wyscigi, co wiazalo sie to z tym ze kazdy zespol musialby gruntowanie przeprojektowac swoj bolid na ten sam wzor xD
@Wafellini: I to jest dla mnie chore w tym sporcie. IMO jeśli samochód nie jest za szeroki i nie powoduje zbyt dużych turbulencji na sobą to powinna być wolna amerykanka. Wtedy dawno temu już by doszli do optymalnej konstrukcji bolidy i poprawki były stosunkowo małe.
@bred_one: gdyby jechal optymalna linia to pewnie mialby odrobine lepszy czas, ale szczerze watpie ze ten odrobine lepszy czas bylby wystarczajacy aby "zapisac sie na kartach historii" ;)
@klapaucius4: nie jestem ekspertem, ale w zasadzie to bolidy F1 ograniczaja nie bariery technologiczne co zasady tego sportu.
W latach 70 Lotus zbudowal bolid z kurtynami, dzieki ktoremu doslownie przyssawal sie do podloza wykorzystujac tzw. ground effect i jak tylko zaczal wygrywac wyscigi to momentalnie go zakazano bo wygrywal wszystkie wyscigi, co wiazalo sie to z tym ze kazdy zespol musialby gruntowanie przeprojektowac swoj bolid na ten sam wzor xD
Podczas Grand Prix Szwecji wprowadzono model BT46B, w języku angielskim potocznie zwany "fan car" (ang. fan – wentylator). Była to odpowiedź na dominację wykorzystującego efekt przypowierzchniowy Lotusa 79. Formalnie zamontowany z tyłu ogromny wentylator miał chłodzić przegrzewający się silnik. Wentylator wysysał również powietrze spod bolidu, przyciągając go tym samym do podłoża. Po Grand Prix Szwecji FIA uznała to rozwiązanie za niedozwolone.
Przecież ground effect był wykorzystywany od 1977 (Lotus 78) do 1983 gdy FIA wprowadziła do regulaminu wymóg płaskiej podłogi. Zmiany prowadzono ze względów bezpieczeństwa. więcej do poczytania (angielski)
Komentarze (153)
najlepsze
W latach 70 Lotus zbudowal bolid z kurtynami, dzieki ktoremu doslownie przyssawal sie do podloza wykorzystujac tzw. ground effect i jak tylko zaczal wygrywac wyscigi to momentalnie go zakazano bo wygrywal wszystkie wyscigi, co wiazalo sie to z tym ze kazdy zespol musialby gruntowanie przeprojektowac swoj bolid na ten sam wzor xD
@gundis24: ...a ma 2x więcej mocy ( ͡° ͜ʖ ͡°)
W latach 70 Lotus zbudowal bolid z kurtynami, dzieki ktoremu doslownie przyssawal sie do podloza wykorzystujac tzw. ground effect i jak tylko zaczal wygrywac wyscigi to momentalnie go zakazano bo wygrywal wszystkie wyscigi, co wiazalo sie to z tym ze kazdy zespol musialby gruntowanie przeprojektowac swoj bolid na ten sam wzor xD
No