@Zebrzysta_Zebra: to może warto zacząć od czegoś prostszego na początek? Już za kilkadziesiąt złotych na początek można złożyć własny zestaw zębatek lego.
Opel Omega - samochód ogólnie dość usterkowy ale manualna skrzynia biegów do momentu kasacji całkowicie bezawaryjna, biegi wchodziły płynnie a na dodatek mimo swego położenia [pośrodku, pomiędzy fotelami z przodu] bardzo cicha. Do tego całkowicie bezobsługowa.
Nie znam się więc zapytam - na gifie widać że w przypadku 4. biegu zębatki są ułożone względem siebie maxymalnie w jednej linii - czy to oznacza że taki bieg mógłby być uznany za najbardziej optymalny (pod względem efektywności lub zużycia elementów)?
Jeśli tak to czy każda skrzynia ma jakiś taki układ - nigdy się z czymś takim nie spotkałem
@powaznyczlowiek: oczywiście - im mniej elementów przekazujących napęd, tym mniejsze straty mechaniczne układu. Stąd w większości przypadków np. badania na hamowni przeprowadza się na 4. biegu (lub biegu najbliższym wartością przełożenia do jednego - przy obecnych skrzyniach o 7 i więcej przełożeniach, arbitralne założenie że hamujemy silnik na 4. biegu byłoby błędne). Niemniej, w przypadku normalnego użytkowania, najważniejsze by prędkość obrotowa silnika znajdowała się w zakresie jego najefektywniejszej pracy, a więc
Inżynierowie wiedzą jak działa, a i tak dobierają przełożenia, że w 2.0 benzyna 150KM przy 140km/h jest 4000obr/min . Nie da się na dłuższą metę wytrzymać w takim hałasie.
@Jowanka: To jest mega dużo. Nie piszę o swoim aucie. W większości japońskich aut jest taka lipa, zresztą tam wyciszenie też kuleje. U mnie w benzynie w 5 biegowej skrzyni przy 4200obr/min jest 200km/h tak dla porównania i jest cicho:D.
@robertwarzycha: Japońskie auta tak mają, że trzeba jeździć na bardzo wysokich obrotach, a ich amatorzy to bardzo lubią. Spytaj się jakiegoś hondziarza co o tym myśli. Odpowie Ci że kręcenie auta do 6 tysięcy to czysta przyjemność. Ja mam wręcz przeciwnie, lubię jak auto idzie już od niskich obrotów, więc jeżdżę dieslem, a jak benzynowy, to tylko z turbosprężarką.
Komentarze (89)
najlepsze
Komentarz usunięty przez moderatora
Jeśli tak to czy każda skrzynia ma jakiś taki układ - nigdy się z czymś takim nie spotkałem
Ja mam wręcz przeciwnie, lubię jak auto idzie już od niskich obrotów, więc jeżdżę dieslem, a jak benzynowy, to tylko z turbosprężarką.
Wykop