:]

Ciastka!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

  •  

    pokaż komentarz

    Fajnie, tylko że najczęściej używa się tego "witam" przy zwracaniu się do osoby obcej, która nie ma żadnego tytułu (albo nawet nie jest nam znana z nazwiska!), a jednocześnie używanie wobec niej formy "Szanowny Panie" jest stanowczo zbyt oficjalne. Chodzi np. o kontrahentów na Allegro.

    Zostaję przy "witam", dopóki ktoś nie wymyśli czegoś sensowniejszego.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: A dlaczego "Szanowny Panie" jest zbyt oficjalne wobec twojego klienta na Allegro?

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: To pisz "odkurzacz". Jest tak samo poprawne jak "witam".

    •  

      pokaż komentarz

      @CanisLupusLupus: Najpierw trzeba znać płeć.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: dokładnie, jak pisze do kogoś gdzie nie znam płci, wieku no dosłownie niczego to co mam napisac? pozdrowienia z polski na początku maila? bede uzywał Witam dopoki nikt nic lepszego nie wymyśli acz odkurzacz @n4buchodonozor'a brzmi interesująco

    •  

      pokaż komentarz

      @kwiateusz: Poprawna odmiana ma postać "n4buchodonozora" (bez apostrofu :) ).

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Ja w takim wypadku zaczynam od Dzień Dobry! albo Dobry Wieczór! (Tak, nie boję się wykrzykników!). Witam staram się używać tylko w beznadziejnych sytuacjach - gdy nie wiem czy do kogoś mam mówić cześć czy dzień dobry.

    •  

      pokaż komentarz

      "Witam" jest idealne w tym sensie, że większośc osób uzna to za normalny zwrot, bez względu na to, czy oczekują mówienia na ty, czy jakiś formalizmów. Pewnie, że znajdą się osoby o innym odbiorze tego sformułowania, ale raczej niewiele ich będzie.

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Też zawsze stosowałem 'witam' w mailach z kontrahentami z allegro. Do tego nigdy nie wiedziałem czy pisać na ty czy zwracać się per Pan/Pani. W końcu nigdy nie wiadomo czy osoba ma 30, 18 czy 16 lat.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Panią profesor skręca do "Witam", ale nie jest w stanie zaproponować sensownej alternatywy. Typowe dla polskich naukowców :) Nie posłucham się. "Witam" rządzi. Tak samo "Pozdrawiam".

      Ps: A czym zastąpić "Witam ponownie"?

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Wg mnie witam też jest bardzo fajne i jakoś wątpię, żeby ktokolwiek czuł się tym poniżony, lub czuł wyższość nadawcy. Może jedynie puryści językowi. Jednak ilu takich jest?

      Jednak wg mnie dość dobrym zamiennikiem może być "Hej". Tęż jest bezosobowe i luźniejsze od witam. Lecz jak na pierwszego maila to chyba jednak i tak zbyt luźny.

    •  

      pokaż komentarz

      @rmrmg: to można podwójnym "Dobry Wieczór/ Dzień Dobry" (w końcu nie wiadomo kiedy to pójdzie, czyli zostanie przeczytane)

    •  

      pokaż komentarz

      @buasinski: Dzień dobry wieczór ;) Często stosuję wśród znajomych ;) O każdej porze dnia i nocy :D

    •  

      pokaż komentarz

      Wszystko ok oprócz 2. spraw:
      1. Brak alternatywy dla większości życiowych zastosowań.
      2. pani w artykule się pod jego koniec jakby lekutko zabezpiecza: wszystko się może zmienić, język ewoluuje, bla bla. Chyba po to żeby za parę lat jej nie było głupio jak sama będzie pisać "Witam".

      Czyli podsumowując: W Moskwie, na Placu Czerwonym rozdają rowery. I wszystko byłoby ok gdyby nie fakt, że nie na Placu Czerwonym tylko pod sklepem, nie w Moskwie tylko w Nowosybirsku i nie rozdają tylko kradną.

      Dziękuję i Pozdrawiam.
      Lk_hc

    •  

      pokaż komentarz

      @evapor: To proste. Zgodnie z logiką tekstu :"Wciąż szanowny Panie" albo "Nieustająco szanowny Panie"

    •  

      pokaż komentarz

      @evapor: Ja zaczynam ,,Moje uszanowanie''...
      Ale do tego ma prawo wyłącznie szlachta z Księstwa Warszawskiego ! Uprzedzam.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Spójrzcie na to z drugiej strony, jak się czujecie jako odbiorcy. Jak ja dostaję maila 'Szanowny Panie' czuję się trochę za poważnie, jakby ktoś mnie traktował 'wyniośle'. Jeśli ktoś zaczyna od 'Cześć', mam wrażenie, że pisze do mnie ktoś bardzo młody. 'Moje uszanowanie' - jakby pisał do mnie bardzo poważny człowiek, taki starszy Pan w meloniku ;) 'Dzień dobry' czy 'Dobry wieczór' - nigdy nie wiemy o jakiej porze ktoś przeczyta wiadomość... 'Witam' według mnie jest takie neutralne i sam tego zawsze używam razem z 'Pozdrawiam' i nie widzę nic lepszego... Spotkałem się też z 'Witaj' i to też wydaje mi się ok, chociaż przyzwyczajony jestem do pierwszej formy :)

    •  

      pokaż komentarz

      Mailuję czasem z producentami, firmami i zawsze używam "witam" i jest dobrze, każdy odpisuje bez wyjątku.
      btw. nawet jak dostaję maile od policji to także używają słów "witam" (i na końcu podpisują się nazwiskiem, podają wydział i jeszcze jedną informację).
      "Witam" jest odpowiednie, zostaję przy nim. (i 80% maili, które dostaję zaczynają się od "witam", pozostałe są bez powitania)

    •  

      pokaż komentarz

      W jakich sytuacjach nie macie żadnych danych i adresacie? Przecież na Allegro zawsze są dane kontrahenta po zakończeniu transakcji. Ja tam zawsze piszę "Szanowny Panie", "Szanowna Pani". Gdy piszę do jakiejś firmy, gdzie nie znam osoby odbierającej pocztę piszę "Szanowni Państwo". Proste :P.

    •  

      pokaż komentarz

      @le_vampire: Czy to że mailujesz z policja ma coś wspólnego z twoim avatarem? :)

    •  

      pokaż komentarz

      eee nie ;), czasem chcę uzyskać jakieś informacje (odpowiedzi na pytania) i tyle.
      Tak odpisują do mnie (zamalowałem treść, zostawiłem "witam"):
      http://i34.tinypic.com/29wjqq8.jpg

    •  

      pokaż komentarz

      @le_vampire i inni: Ale kogo wy witacie i gdzie? Siadam w swoim domu na swoim fotelu, loguję się na swoim kompie na swoje konto, odbieram swoją pocztę, a tam gościu do mnie "Witam" (jeszcze po amerykańsku z przecinkiem), ja się pytam GDZIE ON MNIE WITA, bo ja jestem tam gdzie 5 min. temu... Zdecydowanie lepiej użyć zwykłego "Cześć", albo "Serwus".

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: I tak lepiej pisać "Witam" niż "Witaj".
      Właśnie słowo "Witaj" bardziej pasuje do artykułu.

    •  

      pokaż komentarz

      @Tym: Dokładnie! Słowo "witam" jest uniwersalne i może być stosowane praktycznie do każdego w każdej sytuacji. Jest to dużo wygodniejsze, nie muszę za każdym razem zastanawiać się czy pisze do osoby stojącej w hierarchii społecznej wyżej, do osoby starszej, czy do kobiety czy do faceta. Do tej pory pisanie tradycyjnych listów było dość skomplikowane bo trzeba było wziąć pod uwagę wszystkie te czynniki. Język ewoluuje i trzeba się z tym pogodzić. Nawet jeśli wg. językoznawców taka forma jest niepoprawna to nie są oni w stanie tworzyć języka. To społeczeństwo tworzy język. To że ktoś napisze taki artykulik tak naprawdę nie jest w stanie zmienić przyzwyczajeń, które kształtowały się przez wiele lat funkcjonowania e-maila.

    •  

      pokaż komentarz

      Językoznawcy jak zwykle dają czadu. Witam im przeszkadza, że niby wywyższanie się czy coś... Bzdura jakaś wyssana z palca. Ciekawe, że dla witam doszukali się tej bzdurnej genezy o wyższości witającego ale już dla poczty elektronicznej mail/mejl pasuje im bez problemu pomimo iż istnieje 100 razy bardziej poprawna forma email/e-mail. Nie chcę tu tworzyć wywodu na temat wyższości email nad mail ale po pierwsze, mail oznacza po angielsku pocztę tradycyjną, a email elektroniczą. Nie wiem jak tam sytuacja wygląda pośród osób na co dzień używających w pracy komputera na zachodzie ale "u mnie w UK na zmywaku" ci nieliczni miejscowi pracujący w tym typowo imigracyjnym zawodzie używają słowa email. Myślę, że jakby im powiedzieć "I will send you mail" to by się zastanawiali po cholerę chcę im coś wysyłać zwykłym listem. Po drugie, dopóki Internetu używały tylko osoby zaawansowane w obsłudze komputerów funkcjonowała tylko forma email. Mail rozpowrzechnił się dopiero gdy do używania emaila szef przymusił wszystkie stare panie Krysie księgowe i sekretarki - tlenione blondynki, które nie potrafiły zrozumieć, że "e" w angielskim czyta się "i". I nagle słowo mail jest jak najbardziej poprawne dla określenia tak naprawdę emaila. Porażka językoznawców moim zdaniem. Rozumując tym samym torem słowo k##$a powinno zostać uznane za 100% poprawny odpowiednik przecinka lub spacji.

    •  

      pokaż komentarz

      W przedszkolu mówiliśmy "pomidor" i było dobrze.

    •  

      pokaż komentarz

      @medevacs: po pierwsze zawsze miałem podobne odczucie jak ten językoznawca - przypadek? po drugie: ta k#%$a jako przecinek to właśnie coś podobnego jak witam jako rozpoczęcie maila, i tu i tu uważam, że język nie powinien czegoś takiego przyjąć za coś normalnego.

    •  

      pokaż komentarz

      A w ogóle w korespondencji formalnej/biurowej to dla mnie zupełnie OK jest "Dzień dobry" dlatego że, jak wiadomo biura najczęściej pracują w godzinach 8 - 17 (+ -2h od przesunięcia) więc praktycznie zawsze owa forma jest na miejscu.

    •  

      pokaż komentarz

      @Lk_hc: "dzien dobry" w korespondencji? W liscie papierowym też bys tak napisal?

    •  

      pokaż komentarz

      @Wilk: Nie, ale e-mail, jak zapewne wiesz, nie jest listem papierowym.

    •  

      pokaż komentarz

      @Lk_hc: papierowym nie, ale mimo to jest listem jako takim i tak samo głupio w nim brzmi zwrot "dzień dobry". List to nie rozmowa, co będzie normalnie brzmieć w komunikatorze, w mailu już może wyglądać dziwnie.

    •  

      pokaż komentarz

      Witam, witam i o zdrowie pytam ;P

      Też zostaje przy "witam" w mailach.

    •  

      pokaż komentarz

      @Wilk: Według mnie "dzień dobry" wcale nie brzmi głupio. Brzmi odrobinę bardziej kulturalnie niż "Witam" i nie tak bez sensownie wzniośle jak "Szanowny coś tam" Dlatego używam tej formy tam gdzie nie mogę napisać cześć. Tym bardziej że sporą część spraw udaje mi się załatwić poprzez e-mail nawet do południa. Cholera no jak mam pisać "Szanowny panie" do kogoś (z innej firmy co prawda) z kim codziennie współpracuje :D, witam tak jak napisałem - nie jestem przeciwnikiem ale nie lubię. To co? hę?

    •  

      pokaż komentarz

      @Lk_hc: poziom kulturalności jest identyczny, poziom uniwerslanosci korzystniejszy dla "witam", adekwatnosć do formy kontaktu - w przypadku "dzień dobry" mniejsza. To trochę tak, jakbyś na pożegnanie w czasie rozmowy twarzą w twarz użył "z poważaniem" ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @Wilk: Niestety - nie przekonałeś mnie. No i nadal mi nie wytłumaczyłeś dlaczego "dzień dobry" jest nie dobre (przy założeniu że nie używam "witam" do czego mam pełne prawo), jeśli założymy że sprawy załatwiam (wraz z odpowiedzią) w godznach 9 - 17 ta? Umówmy się, że argument że w listach pisanych tej formy nie używamy, do mnie nie trafia bo w litach pisanych nie używamy też URLi czy obrazków (na ogół) i to nie znaczy że nie możemy ich w sposób rozsądny wysyłać w e-mailu.

      Podkreślam: nie napisze "witam", albo "cześć" moim kontrahentom. I w takiej sytuacji jest mnóstwo ludzi.

    •  

      pokaż komentarz

      @Lk_hc: nie jest dobre w korespondencji, bo w korespondencji brzmi dziwnie. Jest to zwrot typowy dla spotkania, rozmowy itp. Godzina wyslania w wielu przypadkach nie gwarantuje godziny odczytania. Z kolei tam, gdzie mozesz zalozyc bliskie stu procentom prawdopodobienstwo moze sie okazac, ze mail zostanie odebrany innego dnia (urlop, chorobowe itp), niby wtedy dalej bedzie poprawne z punktu widzenia zasad językowych, ale jakoś tak dziwne mówić dzień dobry, jesli istnieje mozliwosc odbioru w innej dacie ;)

      Czekam na uzasadnienie dlaczego mimo wszystko zwrot ewidentnie charakterystyczny dla języka mówionego, mialby byc zwrotem rownie uniwersalnym jak "witam". Na razie co najwyzej porownales język do tehcnologii, co jest trochę nietrafne ;)

    •  

      pokaż komentarz

      Mój list otwarty do witających mnie ;-) .

      Po co w ogóle zaczynać e-mail od bezsensownego "witam"? Gdzie mnie witacie? Myślicie, że jak napiszecie do mnie "witam", to posikam się ze szczęścia lub chociaż uznam Was za osoby pełne ogłady? Nie uznam. Wolałbym, gdybyście - jeśli Was zwyczajowe, sensowne formy uwierają - przechodzili od razu do rzeczy, bez niezgrabnych wstępów.

    •  

      pokaż komentarz

      @medevacs : Email? Niedopuszczalne. Tylko i wyłącznie list elektroniczny! Nie można się tak poniżać....

    •  

      pokaż komentarz

      @archetwist: np. sprzedawcy mogą przysyłać krótkie i rzeczowe "płać i sp!%!$$!aj" ;)

    •  

      pokaż komentarz

      Ciekawi mnie jak by przeprowadzić porządną ankietę na ten temat w kilku grupach "internetowych".

      Osobiście uważam zwrot "Witam" za uniwersalny i kulturalny. To że Pani Profesor uważa to za nie eleganckie i poniżające jakoś mnie nie dziwi ponieważ wśród "naukowców" panuje tytułomania i woleli by zwracano się do nich z pełną "wiązką" pieczołowicie zebranych tytułów.

      P.S. zawsze używam "Witam" i jedynie raz otrzymałem "reprymendę" od Pana Profesora albo Doktora (już nie pamiętam)
      P.S. 2 pracuję na uczelni i jednak 99% osób z którymi piszę nie mają z "Witam" żadnego problemu.

    •  

      pokaż komentarz

      Spór o wyższości Świąt Wielkiej Nocy nad Bożym Narodzeniem.

  •  

    pokaż komentarz

    Szanowny Panie kontrahencie, dlaczego przysłał mi Pan ziemniaka zamiast telefonu ?
    Z poważaniem,

    •  

      pokaż komentarz

      Przepraszam za pomyłkę. Poważanie proszę odesłać, było przeznaczone dla innego klienta.
      Żegnam.

    •  

      pokaż komentarz

      @zakowskijan72:

      Cześć, zakowskijan72!

      Sk%!$ysynu, zrobiłeś mnie w wała! Jak Cię znajdę to ukatrupię!

      Z poważaniem,
      Eugeniusz

    •  

      pokaż komentarz

      @pencefix:
      Szanowny Allegrowiczu

      Uprzejmie informuję, że oszukujemy wszystkich klientów i nie tylko Pan dostał ziemniaka. Niech się Pan nie czuje wyróżniony. Proszę zajrzeć na negatywne komentarze, może się Pan umówić z innymi allegrowiczami na frytki albo coś.

      Doskonale rozumiem Pańskie rozczarowanie, też bym się wk$$%ił jakby mi ktoś kartofle wysłał.

      Z poważaniem,

    •  

      pokaż komentarz

      @WesleyGibson:
      Szanowny Panie!
      Czuję się w obowiązku powiadomić Pana, iż w razie naszego niechybnego spotkania położę Pana trupem na miejscu. Jednocześnie śpieszę zawiadomić, że w mojej opinii jest Pan biernym homoseksualistą z aktywnym kompleksem Edypa.
      Z poważaniem,

    •  

      pokaż komentarz

      Witam,

      nie piszę do Pana, drogi kliencie, "szanowny panie", bo nie darzę Pana szacunkiem. Może być Pan w końcu pedofilem, mordercą nienarodzonych, albo po prostu jednym z milionów Polaków, którzy chcą mnie okraść. Będzie się Pan musiał zadowolić moją uprzejmością w wersji "na odwal się". Nie napiszę Panu wprost, że "szanowny panie" to dla Pana zbyt wiele, tylko użyję sprytnego "witam", które mnie do niczego nie zobowiązuje. Najchętniej w ogóle pominąłbym wszelkie formy grzecznościowe i napisał "wpłacaj kasę", ale liczę na pozytywa po zakończeniu aukcji, więc coś jednak napisać trzeba.

      Pozdrawiam,
      Gospodarz

    •  

      pokaż komentarz

      Re:
      Witam i o zdrowie pytam!

      A tak naprawdę, mam to gdzieś jak się czuje. Jako kupujący wystawia pierwszy komentarz nawet jeżeli płaci przelewem. Dopóki nie kupi to odpiszę, bo potem już niebardzo mam czas jak pieniążki będą wpłacone. Może zwrócić przedmiot w ciągu 14 dni, ale kasy nie dostanie z powrotem.

      Gracjan-szop-com.

      P.S. Kupi albo nie zawraca już głowy.

  •  

    pokaż komentarz

    To mnie dopiero przeraża:
    12:34 Witam. Wygrałem aukcję. Pozdrawiam
    12:50 Re: Witam. Za pobraniem czy wpłata na konto?
    13:15 Re: Re: Witam. Wpłata na konto.
    13:50 Re: Re: Re: Witam. Podaję nr konta.
    14:15 Re: Re: Re: Re: Witam. Dziękuję.
    14:30 Re: Re: Re: Re: Re: Witam. Pozdrawiam

  •  

    pokaż komentarz

    No to teraz, dzieki pani profesor, wiemy, ze mamy czuc sie ponizeni, gdy ktos pisze do nas emaile zaczynajac od slowa 'Witam'. Dziekujemy bardzo za to uswiadomienie, inaczej zylibysmy w nieswiadomosci, ze ktos (tez nieswiadomnie i nie celowo) wywyzsza sie ...

  •  

    pokaż komentarz

    Sranie w banie.
    Żegnam ozięble.

  •  

    pokaż komentarz

    Witam wszystkich chlebem i solą. Flaszka też się znajdzie.
    Nie zgadzam się z p. profesor. W polskiej tradycji witanie gościa zawsze połączone było z symbolicznym "oddaniem mu domostwa". Powitanie chlebem i solą, według tradycji przynależne w pierwszej kolejności seniorowi rodu, oznaczało niesłychaną rewerencję wobec gościa. Dlatego określenie "witam" w żaden sposób nie oznacza protekcjonalności. Jest wręcz przeciwnie -prawie podległość i uniżoność. "Witam" tradycyjnie jest związane z radosnym i wręcz świątecznym nastrojem połączonym z wizytą gościa. Jeżeli p. profesor pisze w ten sposób, zapewne wynika to z jej przykrych doświadczeń z dawnymi sekretarzami partyjnymi, według których (prawdopodobnie) sztywne "witam" miało tworzyć właściwy dystans do jego "dostojeństwa". Ale niekoniecznie własne doświadczenia życiowe z niedawnej historii muszą prowadzić do naukowych(?) uogólnień.
    Zatem jeszcze raz witam i zarazem żegnam.

    •  

      pokaż komentarz

      @kubatre1: Ale jak sam zauważyłeś, mowa tu o witaniu gościa przez gospodarza. A w przypadku korespondencji mailowej trudno mówić o gospodarzu i gościu.

    •  

      pokaż komentarz

      @CanisLupusLupus: To jest geneza. W gruncie rzeczy jakie treści podłożymy pod powszechnie funkcjonujące zwroty zależy od nas samych. Przecież wiesz doskonale, z pewnością się z tym spotkałeś, że intonacja i sytuacja może zmienić całkowicie, o 180stopni znaczenie tego zwrotu. Na pewno nie jest określeniem pełnym szacunku: "O, szanowny tatuś wrócił" na widok wtaczającego się do domu męża. Bez kontekstu ten zwrot ma inne znaczenie. Ponieważ korespodencja elektroniczna zawiera zawsze ten sam kontekst zwrot "witam" jest jak najbardziej na miejscu. Chociaż dodanie "O" wiele zmienia. "O, witam szanownego pana. Rozumiem, że zdecydował się pan wreszcie zapłacić za zrealizowany rok temu projekt".

    •  

      pokaż komentarz

      @kubatre1: No dobra, ale o czym ty do mnie rozmawiasz?

      Z twojego komentarza wynika, że najlepiej byłoby w ogóle nie zaczynać maila (ani listu papierowego!) w jakikolwiek sposób, tylko od razu przechodzić ad rem. Pierwsze słowa listu - czy papierowego, czy elektronicznego - to tylko kurtuazja.

    •  

      pokaż komentarz

      @kubatre1:
      Czyli jak? Witam w moim skromnym routerze?

  •  

    pokaż komentarz

    Jestem w poważnej rozterce, nie chciałbym nikogo poniżać, więc mam pytanie do pani profesor. Czy zdaniem pani profesor pisanie do wszystkich "Elo" zamiast "Witam" będzie w porządku?
    Sama stwierdza, że email jest stosunkowo nową formą kontaktu, więc jaki jest sens stosowania do niego jakichś wydumanych konwenansów mających zastosowanie do całkiem innych sytuacji?

  •  

    pokaż komentarz

    tjaaa, 95% ludzi używa Witam na wstępie ale oczywiście znalazł się jakiś mundry który zapragnął wybić się z tłumu swoją wybitną "oryginalnością" i zasiać wątpliwość w sercach aby czasem życie nie było zbyt proste :/

    •  

      pokaż komentarz

      @exec: niestety taką odpowiedź otrzymasz od każdego polonisty... ja i tak będę pisał do 'witam', mam to gdzieś - niech uzus zrobi swoje..!

    •  

      pokaż komentarz

      @ajuto00:
      na szczęście procent polonistów w społeczeństwie nie jest wyższy niż 1% więc nie jest źle

    •  

      pokaż komentarz

      @exec:
      Dokładnie.
      Chociaż ostatnio "witam" mnie drażni i stosuję je zamiennie z "dzień dobry".
      Oczywiście w angielskim (tak języku jak i etykiecie) problem znika, bo zarówno do pani z banku jak i swojego profesora z powodzeniem możesz napisać: Hi Trish, Hello Trish etc. i nikt się nie obrazi, bo wszyscy są na Ty.
      A w polskim nie dość, że wydumane tysiąc form na samo powitanie - to jak chcesz napisać do kogoś ad personam to nie wiesz, czy Kasiu, Katarzyno, Katarzyna, Kasia, Kasieńsko, Kasiulku, Kaśka...

      Zauważyłam też inny problem jaki mają szczególnie osoby w średnim wieku z korzystaniem z mejli.
      Jak wół jest napisane w tytule mejla moje pełne imię i nazwisko (takie same zresztą jak sam adres mejlowy), więc pod mejlem podpisuję się tylko inicjałami - a i tak zawsze znajdzie się ktoś kto w pierwszej kolejności zamiast odpisać na mejla zapyta: a może się Pani przedstawić? <grrr>

  •  

    pokaż komentarz

    Także używam słowa "Witam" na początku całej swojej korespondencji. Brzmi miło, wita się osobę po drugiej stronie a nie "szanowny/a panie/pani". Nie przeszkadza mi także gdy osoba z drugiej strony tak do mnie zagai.

    •  

      pokaż komentarz

      @Kulek1981: Ja czasem dopiszę jeszcze do tego "serdecznie"... i kto by pomyślał, że mam w tym momencie na celu wywyższenie się. Swoją drogą, czy to nie powinno być odwrotnie - zawsze słowo "witaj" miało dla mnie taki wydźwięk 'nakazu'. Coś w rodzaju: to ty masz mnie witać. Witaj (mnie), witam (cię). :D

  •  

    pokaż komentarz

    To może 'witaj' ? Wówczas przerzucam czynność poniżania na drugą stronę :p

  •  

    pokaż komentarz

    zawsze pisałem w mejlach 'witam' i nie przestane. żaden pierwszy lepszy wykształciuch mi nie wmówi że tak jest źle.

  •  

    pokaż komentarz

    Najlepiej pisać "Siema Eniuuu!"

  •  

    pokaż komentarz

    Tak samo nie powinno sie mowic do kobiety witam, jesli tak powiesz - przegrales.

  •  

    pokaż komentarz

    Najbardziej uniwersalne:
    "Szczęść Boże" i "Niech będzie pochwalony.."

  •  

    pokaż komentarz

    k$!#a mać - zawsze zaczynam od witam ... oj oj

    w życiu bym nie pomyślał że to może być negatywnie przez kogoś odebrane

    poza tym język się zmienia - może jesteśmy świadkami zmiany znaczenia słowa "witam"

  •  

    pokaż komentarz

    Widac po tym artykule, ze ludzie nie maja problemow, a pani profesor z wyksztalcenia humanistka nie ma co robic wiec zajmuje sie p##%#$#ami i to na dodatek nikomu nie potrzebnymi - utrudnia tylko zycie i mnie osobiscie wkuriwa. I dostaje za to kase za moje podatki k!$!a... Gary by poszla umyc w zamiast tracic czas na bezsensowne pisanie pierdół.

    •  

      pokaż komentarz

      @racek: też byś porobił coś sensownego zamiast czytać te pierdoły i je komentować. A najlepiej to PORYCZ SIĘ ROZPŁACZ SIĘ ŻE MARNUJĄ TU TWOJE PODATKI. Ja p#%###%e... Gdybyś przeczytał uważnie, to zobaczyłbyś ślepaku, że to jest odpowiedz na pytanie a nie sam z siebie powstający artykuł, frustracie.

  •  

    pokaż komentarz

    Z braku lepszych alternatyw (bo przecież nie będziemy pisać w mailach ,,Szanowny Panie'' albo ,,Cześć'') pozostaję jak wszyscy przy ,,Witaj''. Jak ktoś czuje się obrażony ,,Witam'' to Żegnam.

  •  

    pokaż komentarz

    Pani Profesor jest niewątpliwie politykiem. Zapytana w jaki sposób należy zaczynać korespondencję z bliżej nieznaną osobą, poinformowała społeczeństwo jak to należy zrobić w przypadku kumpla, a jak prezesa spółki giełdowej. Pyszne.

  •  

    pokaż komentarz

    Pytałem mojej 90-letniej babci - od dziecka, w swoim laptopie, miała templit ze słowem "Witam!" ... więc nie wiem o co chodzi...

    ...acha emotki tylko się zmieniły. Przed wojną uśmieszek wyglądał tak (: a nie tak :) czyli był lewoskrętny...

  •  

    pokaż komentarz

    Zostaję przy "witam" - jeśli ktoś odczuwa, że niby tym powitaniem (jak nazwa wskazuje) ukazuję swoją wyższość czy coś, to problem odbiorcy. Tylko mała grupa ludzi w ogóle przejmuje się archaicznym wydźwiękiem tego słowa, ja do niedawna nie spotkałem się z nikim, kto by miał takie pomysły.
    "Cześć" i "Sz.P." to skrajności. "Dzień dobry" czasem nie ma sensu w Internecie, bo u odbiorcy może być w tym samym czasie noc i przez to dziwnie wygląda (w "realu" jak najbardziej pasuje). "Serwus", "czołem", "siema", "witka" to wszystko badziew. Ostaje się "witam"...

  •  

    pokaż komentarz

    Ostatnio dostałem odpowiedź od Wykopu na zgłoszenie, też się zaczyna od "Witam".

  •  

    pokaż komentarz

    'witam' jest wywyższające? wolne żarty, jeśli chodzi o społeczny odbiór tego zwrotu to cytowana profesor Marcjanik nie ma tutaj racji...
    przecież nie ma bardziej uniwersalnego zwrotu dla korespondecji zbyt oficjalnej dla 'cześć' i zbyt luźnej dla 'szanowny/a...'
    poza tym 'witam' jest intuicyjnie mniej ofensywne niż 'witaj' (to drugie brzmi jak nakaz w stylu 'przywitaj się ze mną' w przeciwieństwie do informacyjnego 'witam się z Tobą')

  •  

    pokaż komentarz

    Yo dawg
    We herd U like cars so we put a car into ur car so U can drive while U drive.
    Best regards, bro!

  •  

    pokaż komentarz

    A skąd taka polonistka wie jak się zaczyna maila? :D A może pierwszy wysłany w Polsce, albo i na świecie email zaczynał się od "Witam"? :D

    Może jakiś emailolog się wypowie??

  •  

    pokaż komentarz

    A co z mailami właśnie do profesorów bądź doktorów? "Szanowny Panie Doktorze"?

  •  

    pokaż komentarz

    Między ziomalami polecam stosowanie: Yo!
    A jak ktoś ma problemy z moim "Witam" - to słusznie! Niech się czuje zakompleksiony i poniżony - to jego problem.

    BTW: Jakoś mnie uczono na polskim, że "radio" i "studio" to słowa nieodmienne. A tutaj coraz częściej słychać, jak Polacy (dziennikarze, politycy, celebryci) mówią: "w studiu", "w radiu", a i słowniki polszczyzny autorzy uznają te formy za dopuszczalne...
    A więc język ewoluuje - stąd nasze "wywyższające" się "witaj" - które wcale nie jest wywyższające się, ale wszystko zależy od postępowości odbiorcy...

    •  

      pokaż komentarz

      @slawpe13: @slawpe13: radio i studio juz jakis czas temu dostaly przyzwolenie na odmienianie bo ludzie i tak odmieniali. Jezyk zawsze zmienia sie zgodnie z kursem jaki wyznacza populacja, te szare masy ktore ulatwiaja sobie sposob wyrazania, a nie przez komisje zgodnosci jezyka z wytycznymi W3C jezyka polskiego.

      nie widze problemu, w polsce ludzie sobie na wzajem wilkiem wiec i tak wiekszosc listow mogla by sie spokojnie zaczynac:

      Kurwo,
      zmarnowalas mi zycie. Odchodze od ciebie i prosze wez tego swojego ziemniaka z mojego mieszkania, nigdy nie wygladal jak ipod.

      Chuj ci w dupe,
      Grzesiek

      lub alternatywnie do kolego Kliczki

      Witam Witaliju

  •  

    pokaż komentarz

    Najczęściej jeszcze powitaniu "Witam" towarzyszy wielka litera w następnym wersie, na modłę anglosaską:

    Witam,
    Przysłał mi Pan ziemniaka zamiast (...)

    To też gryzie i pokazuje kto uważał na polskim w podstawówce...

  •  

    pokaż komentarz

    Zwrot do adresata w formie Witam słusznie wywołuje Pana negatywną reakcję, ponieważ wyraża wyższość nadawcy wobec odbiorcy, co nie zawsze odpowiada rzeczywistej relacji łączącej partnerów korespondencji (z moich obserwacji wynika, że częściej jej nie odpowiada, niż odpowiada).

    Jako komuś się wszystko z czymś kojarzy, to niestety będzie miał kłopoty. Jestem człowiekiem dość młodym i dla mnie słowo witam nie ma takiego ładunku emocjonalnego jak dla tamtego biednego pana. Ja po prostu witam się z kimś jako równy z równym i do tego w kulturalny sposób. Niektórzy potrafią też się czepiać, że jak ktoś powie dziękuję ci dobry człowieku to jest to aluzja do tego, jak szlachta zwracała się do chłopstwa. Tak jak mówię - jak chcesz sobie znaleźć powód do zmartwień - zawsze znajdziesz, bo tak działa ludzki umysł.

  •  

    pokaż komentarz

    Często dostaję maile zaczynające się od "Witam.". Jestem w "średnim" wieku i dla mnie taka "forma grzecznościowa" oznacza jakiś problem psychiczny nadawcy. Przyjęte jest przecież, że pisze się "Witam Pana/Panią/Cię!". Samo "Witam" oznacza, że autor nie ma pojęcia jak się zwrócić do mnie i woli napisać "bezpłciowo"... Przecież jeśli kogoś nie znam, to normalne, że zwracam się do niego "na Pan". Nikt młodszy się chyba o to nie obrazi, a starszy na samo "Witam" zareaguje "kolejny burak...".

  •  

    pokaż komentarz

    Zawsze jak mówiłem do kogoś "Witam" zamiast "Cześć" myślałem, że okazuję mu w ten sposób większy szacunek. Ale jak widać myliłem się, brutalne zasady języka polskiego dały o sobie znać ;(

    Niedługo dowiemy się, że podawanie sobie ręki to okazanie najgorszej pogardy.

  •  

    pokaż komentarz

    To może po żeglarsku (albo czesku) "Ahoj!"?

  •  

    pokaż komentarz

    No a "Witam serdecznie" ?

  •  

    pokaż komentarz

    Ja pierdzielę, niektórzy to mają problemy. "Witam" jest IMHO jak najbardziej ok.

  •  

    pokaż komentarz

    a po witam dajemy przecinek?

  •  

    pokaż komentarz

    "Szanowny Panie" nijak do maila, który jest jednak luźniejszą formą niż oficjalne pismo, nie przystaje. W tym nie zgadzam się z Panią profesor. Nie drażni mnie słowo "witaj", choć faktycznie od niego zaczyna się większość maili i nie czuję się wcale tym poniżona. Zdecydowanie wolę od "Szanownej Pani", bo to od razu na początku stwarza dystans. "Dzień dobry" "cześć" "hej" - w zależności od stopnia poufałości.

  •  

    pokaż komentarz

    Mój wykładowca na UW powiedział, że jak ktoś mu jeszcze raz zacznie maila słowem "Witam" to go obleje. I studenci głowili się jak tu do niego napisać :P

  •  

    pokaż komentarz

    słodko
    kobiecina z uw od cholery się rozpisała używając wyniosłych słów i jednocześnie nic mądrego nie napisała

  •  

    pokaż komentarz

    Język od zawsze ewoluuje, znaczenie wyrazów również się rozszerza a czasem nawet ich wydźwięk zmienia. Pani psor nie nadąża za zmianami, co jest zrozumiałe jeśli weźmie się pod uwagę jej wiek i szybkość postępu w erze internetu. Im człowiek starszy tym trudniej mu zaakceptować to, co młodsi wymyślą, szczególnie jeśli coś nam mocno zaszczepiono, stąd pewnie taka jej opinia, a nie inna.
    Tak czy siak dobrze, że ludzie mają różne opinie, bo dzięki temu rozszerzają się nasze horyzonty myślenia :)

  •  

    pokaż komentarz

    Używanie witam na początku listu w języku polskim, ma taki sam sens jak użycie welcome na początku listu w języku angielskim.

  •  

    pokaż komentarz

    A nie wystarczy zmienić jednej litery i napisać "Witaj" ? Wtedy dajemy możliwość drugiej osobie odpowiedzenia "Witam", więc to tak jakbyśmy w grzeczny sposób okazali jej szacunek.

  •  

    pokaż komentarz

    Oświadczam, że nigdy nie czułem się poniżany i nigdy moją intencją nie było poniżanie.
    Ponadto nie zauważyłem, że większej części to przeszkadza, więc witam i zakop.

  •  

    pokaż komentarz

    A teraz pytanie, a co z przecinkiem?

    Spotkałem się z formą "Witaj, "

    O_O

  •  

    pokaż komentarz

    Zgadzam się z Panią Profesor. Lepiej brzmi: "No, witam!"

  •  

    pokaż komentarz

    och jakie na wykopie buntujące się masy. Oczywiście, że 'witam' jest nie na miejscu. Nigdy tak nie piszę i nie czuję się jakimś wybitnym polonistą, tu wystarczy logiczne myślenie.

  •  

    pokaż komentarz

    zawsze staram sie to moim uczniom wpajac, pp pierwszej wymianie listow zawsze to samo:)

  •  

    pokaż komentarz

    Od razu widać że ci wszyscy językoznawcy są skostniali i nie nadążają za obecnymi możliwościami. Jak mam zacząć list wysyłany jednocześnie do 2000 osób ? jeśli wysyłam do mężczyzn, kobiet, profesorów, doktorów, listy będą odbierane w dzień i w nocy, przez osoby stojące w hierarchii wyżej i niżej niż ja, starsze i młodsze ? Mam napisać kilometrowe powitanie z uwagą niepotrzebne skreślić ?
    Witam jest uniwersalne, proste i krótkie a jeśli ktoś uważa że to go obraża to niestety nie nadąża za techniką i obyczajami.

    •  

      pokaż komentarz

      @SilentA: Dzień dobry, cześć, czołem, serwus... wymieniać można długo. Jak piszesz "witam" w mailu to gdzie mnie witasz? W swoim domu? "Witam" to POWITANIE, a nie PRZYWITANIE.

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: "Witam" to zarówno poWITANIE jak i przyWITANIE, w obydwu przypadkach mamy do czynienia z "witaniem". Przytaczając słowa "powitanie" i "przywitanie" utwierdziłeś mnie w przekonaniu, że "witam" jest uniwersalne. :)

    •  

      pokaż komentarz

      @-sin: nie, wita gospodarz, jakim ty jesteś gospodarzem w moim domu gdy piszesz do mnie maila?
      pomijając fakt, że nie widzisz zasaniczej róznicy pomiędzy przywitaniem a powitaniem to odniosę się do tej uniwersalności: otóż k!#%a też jest uniwersalna, można przyk!#%ić, rozk!#%ić, wk!#%ić się i wiele innych, nie oznacza to, że należy go używać, to tak jakby twierdzić, że seks analny jest lepszy bo działa dla obu płci.

    •  

      pokaż komentarz

      @prusi: A Ty nie rozumiesz, ze język ewoluuje? Różnicę pomiędzy przywitaniem, a powitaniem widzę, więc nie wmawiaj mi, że nie. "Witam" pierwotnie było zarezerwowane tylko dla gospodarza domu, ale w Internecie wszelkie bariery geograficzne nie istnieją - Internet to nasz wspólny teren. Internet jest pod tym względem neutralny. Ja jestem we własnym domu, więc witam Cię z własnego domu, a Ty witasz mnie ze swojego. Przyjęło się zaczynać maile od "Witam" i niech tak zostanie. Język ewoluuje, jeszcze raz powtarzam. Kiedyś słowo "kobieta" było uznawane za obraźliwe, natomiast k!!$a nie była wulgaryzmem. A dlaczego seks analny nie jest lepszy? Bo ma lepszą alternatywę. "Witam" nie ma lepszej alternatywy.

    •  

      pokaż komentarz

      @-sin: nie wiem w czym zwykłe "dzień dobry" ustępuje "witam", to nie jest alternatywa?