Drogie Mirki, Drogie Mirabelki, Szanowny Panie Moderatorze! ;)
Dzisiaj na tapetę chciałabym wziąć Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin sp. z.o.o. (MPL) czyli nasz popularny podwarszawski Modlin. Dlaczego piąte pod względem obsługi pasażerów lotnisko w Polsce permanentnie przynosi straty? Skąd bierze się negatywna opinia i dlaczego, mimo obsługi 3 mln pasażerów jest nierentowne?
Historia tej „inwestycji” może Wam przybliżyć dzisiejszą pozycję Modlina i opowiedzieć na pytanie, dlaczego tylko jedna regularna linia lotnicza korzysta z publicznego portu.
Na sam początek uczciwie poinformuje, że wszystkie dane dotyczą sprawozdań finansowych za 2017 rok.
Spółka bowiem, mimo że mamy koniec września 2019, nadal nie opublikowała w Krajowym Rejestrze Sądowym swoich dokumentów finansowych. Mało tego, dane za 2017 rok opublikowane zostały... 24 stycznia 2019 roku (Zgodnie z przepisami publikacja raportów za rok 2017 powinna nastąpić najpóźniej do dnia 7 lipca 2018 r.) .
Mało tego, na stronie internetowej portu lotniczego do dzisiaj nie ma bilansu za 2017 r. (https://www.modlinairport.pl/s...
). Już sam ten fakt może świadczyć, że nie ma czym się chwalić. Spółka robi więc dobrą minę do złej gry i jako news chwali się tym, że dla Modlina rok 2018 był pod wieloma względami rekordowy (https://www.modlinairport.pl/a...
)
- W każdym miesiącu biliśmy kolejne rekordy, a w grudniu po raz pierwszy, nasz port odprawił 3- milionowego pasażera w ciągu jednego roku kalendarzowego – czytamy na stronie Modlina.
I mimo takich zapewnień (nigdzie w informacji prasowej nie ma nawet słowa o wynikach finansowych) kolorowo niestety nie jest.
Dlaczego biorę na tapetę w pierwszej kolejności same wyniki finansowe?
Rzućmy okiem na to, kto jest właścicielem Modlina. Struktura własności Modlina jest skomplikowana i kształtuje się następująco:
Agencja Mienia Wojskowego - 33,29 % udziałów
Województwo Mazowieckie (Marszałek Struzik) - 32,66 % udziałów
Państwowe Przedsiębiorstwo Porty Lotnicze - 29,39 % udziałów
Nowy Dwór Mazowiecki - 4,66 % udziałów
Czyli w praktyce to MY podatnicy jesteśmy jego 100-proc. Właścicielami i to my do niego niestety dokładamy.
Liczy się bowiem, że lotnisko w Modlinie, od początku swojego istnienia, przyniosło 127 mln zł strat! Mimo że w 2019 r. roku obsłużyło ponad 3 mln pasażerów, a w 2017 r. liczba ta była zbliżona do 3 mln.
Dla porównania port lotniczy we Wrocławiu zarobił w 2017 r. niemal 10 mln zł przy podobnej liczbie pasażerów (2,8 mln). A Kraków, który obsłużył o 1 mln pasażerów więcej zarobił aż 58 mln zł!
Przychody spółki ze sprzedaży w 2017 roku wyniosły 59 mln zł i zamknęły się stratą na poziomie aż 7,8 mln zł. Łącznie spółka wykazała stratę netto na poziomie 2,8 mln zł. Rok wcześniej strata netto wyniosła 4 mln 991 tys. zł. Osiągnięte przychody ze sprzedaży plasują Modlin dopiero na 7. miejscu wśród krajowych portów lotniczych.
Modlin osiąga najniższe przychody na pasażera polskich portów lotniczych, w których liczba pasażerów przekracza 1 mln. W 2017 r. wyniósł zaledwie 21 zł. We Wrocławiu było to 63 zł.
Co ciekawe Mazowiecki Port Lotniczy wykonał w 2017 roku ponad 18 tys. operacji lotniczych.
Jedynie jeden promil (!) z nich stanowiły loty czarterowe, czyli niewykonane przez Ryanair (zaraz dowiemy się dlaczego tak jest).
Mimo fatalnych wyników finansowych, w Modlinie zarabia się naprawdę bardzo przyjemnie. Łącznie w MPL pracuje 230 osób, a średnia zarobków wynosi aż 7,3 tys. zł. Łącznie roczny ich koszt to ponad 20 mln zł. W 2017 r. trzyosobowy zarząd spółki podpisał
umowy cywilno-prawne na zarządzanie spółką, jednocześnie rezygnując ze standardowych umów o pracę.
Dodatkowo firmę ciągną w dół wyemitowane w 2012 r. obligację na kwotę 150 mln zł. Powinny one zostać wykupione do 2028 r., a do spłacenia zostało jeszcze 91 mln zł. Roczne obciążenia z tego tytułu przekraczają 10 mln zł.
Skąd tak fatalne wyniki przy tak dobrych osiągach pasażerskich?
Otóż nasi światowej klasy managerowie już na samym początku istnienia spółki doprowadzili do jego zamknięcia. W grudniu 2012 r. z powodu.... złego stanu nawierzchni drogi startowej nie działało przez 9 miesięcy (!).
Jako ciekawostkę dodam, że planowane połączenie kolejowe ze stacją pasażerską w podziemiach terminala nie zostało jeszcze zrealizowane, mimo że lotnisko oddano w 2012 roku!
TAK, dobrze przeczytaliście.
Wybudowano nowiuśkie lotnisko za publiczne i unijne pieniądze, miało tylko jedną maluteńką wadę. Nie dało się z niego latać!
Pierwotny plan był taki, że jest to lotnisko dla tanich linii lotniczych. I rzeczywiście Wizzair i Rainair były nim zainteresowane. Tylko, że fakt 9-miesięcznego opóźnienia nie był zrozumiały dla szefów komercyjnych linii lotniczych. Po ogłoszeniu informacji 1 lutego 2012 przez Wizzair o przeniesieniu połączeń z Lotniska Chopina, Piotr Okienczyc prezes lotniska Modlin, zapewnił o równoległych
rozmowach z 4 innymi przewoźnikami.
Od lipca do grudnia 2012 z lotniska operowały 2 linie niskokosztowe – Wizzair i Ryanair. Po zamknięciu lotniska 22 grudnia 2012
roku i jego ponownym otwarciu w czerwcu 2013, na lotnisko powróciła jedynie linia Ryanair. Wizz Air żąda od Modlina ponad 16 mlnzł odszkodowania. W pierwszej instancji polska spółka oczywiście sprawę przegrała. Jeżeli taki będzie prawomocny wyrok, to Modlin będzie można zamykać (chyba że mazowieccy podatnicy znowu się zrzucą – tym razem na rekompensatę dla Węgrów).
Ówczesne władze Modlina będąc w trudnej sytuacji i chcąc szybko ratować twarz podpisały niezwykle niekorzystną umowę z jedyną chętną linią którą znaleźli – Ryanair. I tak zawarli umowę aż do 2023 roku, w której jest zapis, że Ryanair płaci za obsługę jednego pasażera dla polskiego lotniska 6 zł, a w przypadku, gdy liczba pasażerów przekroczy 3 mln, 5 zł za osobę.
Dla porównania ta kwota na Okęciu to 40 zł (na innych polskich lotniskach to ok. 18-19 zł, więc i tak trzykrotnie więcej). Co ciekawe, każda inna linia, która chciałaby zacząć latać z Modlina również musiałaby płacić 40 zł.
Ryanair w tym samym czasie płaciłby 5 zł. Jak łatwo policzyć na jednym locie Boeingiem 737-800, który zabiera 189 pasażerów Ryanair wygrywałby z konkurencją o 6615 zł.
Fatalny start Modlina ciągnie się za nim do dzisiaj. I im więcej jest pasażerów, tym więcej zarabia Ryanair, a więcej dopłaca do niego polski podatnik. Niestety przez te wszystkie lata żaden zarząd Modlina nie zmienił modelu działania. Jedynym ich pomysłem
jest dosypywanie z publicznych pieniędzy kolejnych kwot na modernizację i rozbudowę. Przez 7 lat nie wymyślono, co zrobić,
by znaleźć konkurencję dla Ryanaira...
Komentarze (16)
najlepsze
A guzik prawda. Nie wybudowano od nowa, tylko dostosowywano stare lotnisko wojskowe.
Po drugie: A co ma liczba czarterów do operacji lotniczych? Dużą liczbę operacji generują szkółki lotnicze i inne GA. Nie mówi to nic o faktycznym wykorzystaniu lotniska komunikacyjnie.
Po trzecie: Rzeczywistym problemem jest brak woli politycznej do rozwoju tego
Ja bym jednak prosił o jakieś dane konkretne bo ten wykop to nawet nie chce mi się obsikać.
Dokładamy? Ile? Kiedy nastąpiło dokapitalizowanie spółki? Ile było straty w kolejnych latach? Skoro spółka spłaca obligacje to bez tej spłaty przynosi zyski czy straty? Dlaczego nie zajął się tym prokurator skoro koszt ekspedycji nie pokrywa kosztów działania? Na te pytania daj odpowiedź. PPL buduje sobie lotnisko w Radomiu skąd nikt nie chce latać
@EliG: bo tam pieniądz idzie do złego prywaciarza i ludzie sobie latają na wakacje, w Baronowie 30mld trafi do tego do kogo ma trafić. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
A zamiast stawiać lotnisko w każdej wsi moglibyśmy zacząć remontować linie kolejowe.
@kamilanowicka87: Dlatego odpowiedzią Prawa i Sprawiedliwości na taki stan rzeczy jest lotnisko w Radomiu którego drugi remont kosztuje 425 mln zł (120 mln zł pierwszy) a nie latało tam nic? To już wolę Modlin z którego przynajmniej ludzie se na wakacje latają ( ͡° ͜ʖ ͡°)
Nie wiem dlaczego jest taka
@Morf: Bo to lotnisko jest nie na rękę władzy ludowej. Propaganda zaś już robi swoje.
Nie na tapetę, bo tapeta to taki papier na ścianie, tylko na tapet, czyli rodzaj stolika.
A teraz zagadka. Ile będą płacić linie lotnicze za obsługę pasażera w Radomiu? Bo na pewno nie 40 zł.
Masz jakieś potwierdzenie
ZAKOP
-Dziala to trzeba z tego zysku zalozyc milion innych spolek dla znajomych itp
-Nie dziala trzeba doplacic
https://maps.app.goo.gl/RGCmHNw2oRQEh7N18