To jest proszę państwa kawitacja ( ͡°͜ʖ͡°) Czyli wrzenie wody w strefie niskiego ciśnienia nad łopatą śmigła. W łodziach podwodnych to właśnie to zjawisko powoduje, że śruby okrętu są tak głośne (Wrząca ciecz formuje bąble które pękają powodując hałas) i walczy się z nim na wiele rożnych sposobów.
@FrankTheTank: Stary, to nie ma nic wspólnego poza tym, że w obu zjawiskach masz ciśnienie. Kawitacja zachodzi w wodzie i owszem, dzieje się na śrubach ale już nie na wirniku samolotu... Kompletnie inny przebieg, nie to środowisko. Kawitacja to gwałtowne odparowywanie fazy ciekłej, dalsze odparowywanie do pęcherzyka a następnie implozja (i to jest hałas). Nie da się tego przenieść na sytuację odwrotną czyli kropli w powietrzu.
@FrankTheTank: Uuuuu, nie. Zjawisko kawitacji zachodzi tylko w wodzie. @Gusmag: Nie tylko w okretach podwodnych. Obecnie stosuje sie podwojne sruby uciagowe ktore zmniejszaja to zjawisko. Kawitacja jest bardzo niepozadana, bo uszkadza atakujaca powierzchnie sruby.
Kondensacja pary wodnej z powietrza, spowodowana ochłodzeniem wynikającym z nagłego obniżenia ciśnienia na końcach łopat. Parę metrów za śmigłem odparowuje.
@fraunos: jeśli masz kompresor, bez wymrażania kondensatu , to po otwarciu zaworu upustowego zobaczysz na wylocie sprężonego powietrza język mgły skroplonej wilgoci. to jest to samo i znika pół metra od wylotu, bo tam się już ogrzewa i odparowuje. Jeśli temperatura zewnętrzna jest około zera, to cała zabawa może nawet zamarznąć,
Komentarze (50)
najlepsze
Duża wilgotność i zmiana ciśnienia za rotorem, to samo za wiatrakami gdy wilgotonośc prawie 100%
To na filmie ma więcej
Zjawisko kawitacji zachodzi tylko w wodzie.
@Gusmag: Nie tylko w okretach podwodnych.
Obecnie stosuje sie podwojne sruby uciagowe ktore zmniejszaja to zjawisko.
Kawitacja jest bardzo niepozadana, bo uszkadza atakujaca powierzchnie sruby.