@BaKuMMz: nie do końca - wystarczy dobrze poruszać się w zasadach fizyki, mechaniki oraz samej konstrukcji silników. Nie sądzę, że sprężarki opracowano ot tak z dnia na dzień. Za wiki - opracowanie pierwszej turbosprężarki przypada na rok 1905. Pierwsze wykorzystanie przypada (w samochodach ciężarowych) na rok 1938, a w samochodach osobowych na lata 70' XX wieku. Stąd prosty wniosek - to, że pomysł bardzo dobry, to fakt dobrego wdrożenia oraz udoskonalenia,
Turbosprężarka to doskonały przykład do zaobserwowania zjawiska sprzężenia zwrotnego dodatniego, które w uproszczeniu dla tego konkretnego przypadku przedstawił nam już elmo-pl ;). Gdyby nie wastegate, zaobserwowalibyśmy przy dużych obrotach swoisty rezonans.
W silnikach można jeszcze zastosować kompresor. Zasada działania pokazana tutaj http://www.youtube.com/watch?v=xO7IhhzImMU (filmu objaśniającego więcej niestety nie znalazłem). Dzięki temu, że taki kompresor napędzany jest przez silnik (na przykład przez pasek) nie ma problemu z lagiem jak w przypadku turbo.
@cabis: masz rację ale taki kompresor z Mercedesa można założyć do innego auta - na przykład do Hondy. Są jeszcze kompresory Rotrex ale nie wiem czy były one fabrycznie montowane w jakiejś marce.
Mam co prawda samochód DiTD i znam 10 przekazań diesla z turbo, ale nie jestem mechanikiem, ale laikiem też nie jestem. Wyjaśni mi ktoś co to jest w 1:47. Zimne powietrze z dolotu gdzieś ucieka i jedocześnie gorące nie leci na łopatki wirnika turbo, to jakiś system chłodzenia na jałowym biegu ?
@bajlando: Mam nadzieje, że se jaja robisz... Ogólnie wszystko, poza "podkręcaniem śrubki" jest nieprawdą :D
Dodam coś od siebie, bo duzo ludzi myli BOV z wastegate. W silnikach benzynowych mamy dodatkowo przepustnicę. Co sie stanie, jeśli zamkniemy przepustnicę, a turbina dalej na maxa rozpędzona? Ogólnie... Masakra - Jeśli nie wyłamie przepustnicy, ani nie porozszczelnia dolotu, to spowoduje, ze turbina zacznie kręcić sie w drugą stroę! Napedzi je powietrze, które sama napompowała,
@Crea: to jest wastegate, czyli zawór który reguluje ciśnienie doładowania. Gdy jest za wysokie otwiera się klapa wastegate, wtedy spaliny częściowo omijają wirnik turbiny i wtedy turbo wolniej się kręci, ciśnienie spada.
przydałby się jeszcze artykuł o tym jak działa turbosprężarka ze zmienną geometrią łopatek, bo właśnie takie są na dzień dzisiejszy montowane w nowych autach
@jakub512: Nie ma wastegate. Zamiast niego są "żaluzje", połączone ze sobą, które kierują spalinami. Kierują je bezpośrednio w łopatki wirnika lub poza nie.
Gdyby ktoś dysponował podobnym filmem dotyczącym magnetronu w kuchence mikrofalowej był bym wdzięczny.
A już by mnie ktoś uradował, gdyby wytłumaczył mi, czy da się naprawić taki sprzęt, gdy wcześniej opisane urządzenie wypala otwór wewnątrz obudowy o średnicy około 5cm.
Kupno i wymiana magnetronu odpada, bo jego cena jest większa niż kuchenki średniej klasy..
Komentarze (59)
najstarsze
Dla bardziej zainteresowanych: http://pl.wikipedia.org/wiki/Sprz%C4%99%C5%BCenie_zwrotne#Sprz.C4.99.C5.BCenie_zwrotne_dodatnie
świetnym przykładem pozytywnego sprzężenia zwrotnego jest również zamykające zegary nowoczesne diesle, których nie idzie zatrzymać :)
Nie do końca rozumiem lektora.
Dodam coś od siebie, bo duzo ludzi myli BOV z wastegate. W silnikach benzynowych mamy dodatkowo przepustnicę. Co sie stanie, jeśli zamkniemy przepustnicę, a turbina dalej na maxa rozpędzona? Ogólnie... Masakra - Jeśli nie wyłamie przepustnicy, ani nie porozszczelnia dolotu, to spowoduje, ze turbina zacznie kręcić sie w drugą stroę! Napedzi je powietrze, które sama napompowała,
A już by mnie ktoś uradował, gdyby wytłumaczył mi, czy da się naprawić taki sprzęt, gdy wcześniej opisane urządzenie wypala otwór wewnątrz obudowy o średnicy około 5cm.
Kupno i wymiana magnetronu odpada, bo jego cena jest większa niż kuchenki średniej klasy..