•  

    pokaż komentarz

    Ile spadło podczas Twojej zmiany? ;-)

  •  

    pokaż komentarz

    Czy dużo przeglądasz w pracy wykop? Co robisz jak zatnie się alt+Tab?

  •  

    pokaż komentarz

    Jaka była najbardziej stresująca sytuacja podczas Twojej dotychczasowej kariery?

    •  

      pokaż komentarz

      @tenner:
      Z mojej perspektywy, to najbardziej stresujący był moment, kiedy było 20 samolotów na mojej częstotliwości i cały czas nadlatywały nowe, a ja nie wiedziałem co mam robić. To były początki szkolenia i siedział ze mną instruktor, który w końcu, jak już był taki chaos, że tego nie ogarniałem, przejął kontrolę i po mnie posprzątał. Nie było to nic groźnego, ale to było bardzo stresujące. Nie wiedziałem co mam robić, komu co powiedzieć, nowe samoloty się zgłaszały, a ja wchodziłem coraz głębiej w bagno.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:

    Dlaczego najpierw piszesz że jest to informacja tajna, a po chwili odpowiadasz ?

  •  

    pokaż komentarz

    czy tak praca jest stresująca?
    co tak właściwie robisz?

    •  

      pokaż komentarz

      @miiig:
      1.Praca czasami jest stresująca, zależy od podejścia do tego wszystkiego. Jeśli byś myślał cały czas o tym, że życie kilku tysięcy osób zależy od Ciebie to byś się wypalił. Większość kontrolerów traktuje to jako punkty które nie mogą być zbyt blisko siebie. Zdarzają się stresujące sytuacje i niektórzy wymagają opieki psychologa.
      2.Pracuję jako kontroler obszaru, czyli rozmawiam z samolotami na wysokości przelotowej powyżej FL245 czyli około 7km. Mówię pilotom co mają robić, żeby się nie zderzyli z innymi. Czyli albo każę im skręcić albo wznieść się na inny poziom. Na radarze widzę ich prędkość i wysokość, a także kierunek w którym lecą. Do komunikacji używam radia bądź CPDLC (Controller Pilot Data Link Communications) czyli systemu satelitarnego, który przesyła polecenia pilotom.

  •  

    pokaż komentarz

    jaka ścieżka żeby pracować w tym zawodzie ?

    •  

      pokaż komentarz

      @o90:
      Należy mieć wykształcenie przynajmniej średnie, biegle mówić po angielsku i zapisać się na testy, które weryfikują to czy nadajesz się do tej pracy. W zasadzie nie ma żadnej ścieżki, która Cię na to przygotuje. Albo się nadajesz albo Ci podziękują za współpracę, niezależnie od tego jakie studia skończyłeś i czy masz doświadczenie jako pilot etc.

  •  

    pokaż komentarz

    1. (Zakładam że pracujesz na cywilnym lotnisku pasażerskim.) Ile minimalnie połączeń głosowych nawiązujesz z samolotem który ma lądować? I o czym są? Na pewno jest pytanie o pozwolenie na lądowanie, odpowiadasz, podajesz pogodę, pas, kierunek... Pewnie tak kilka razy?
    PS. Teraz przeczytałem że robisz co innego. A może jednak znasz odpowiedź na to pytanie?
    2. Ile godzin w tygodniu możesz wyrobić? Jakie są zmiany?
    3. Jaki kraj? Lotnictwo cywilne czy wojskowe?
    4. O czym "gadasz" z pilotami?
    5. Jakieś ciekawe lub zabawne sytuacje/pogawędki?

    •  

      pokaż komentarz

      @BialoCzerwony:
      1.To jest długa odpowiedź:) Także ten. Kontrola lotów jest podzielona na Obszar(to co ja robię), czyli praktycznie wysokość przelotowa. Zbliżanie(Approach), czyli to o co Ty pytasz. Samoloty nadlatują z różnych kierunków, a Ty musisz zrobić z nich rządek i skierować na pas startowy, żeby mogły wylądować, bądź pomagasz im bezpiecznie opuścić strefę przy lotnisku. Jako kontroler zbliżania mówisz im jakie jest ciśnienie na lotnisku, jakie podejście do lądowania ich czeka, czyli z której strony, jak wysoko mają być w danym miejscu itd. Pogodę piloci sprawdzają korzystając z tzw. ATIS czyli czymś w stylu sekretarki, gdzie jest nagrana informacja o pogodzie, pasie do lądowania, o tym czy pas startowy jest śliski, jak wysoko są chmury itd. Kontroler zbliżania mówi im natomiast w jakim kierunku mają lecieć, z jaką prędkością mają lecieć i na jakiej wysokości mają lecieć, aby bezpiecznie zrobić sznurek samolotów. Czasami jest kilkanaście komend, a czasami tylko kilka. Zależy to od ilości samolotów i kierunku, z którego przyleciał samolot. Następnie pilot kontaktuje się z wieżą i kontroler z wieży wydaje pozwolenie na lądowanie, mówiąc na jakim pasie samolot może lądować, podając prędkość i kierunek wiatru.
      2. Zmiany są przeróżne. Samoloty latają całą dobę, także od 6 rano do 16 zmiany zaczynają się co pół godziny i trwają 7,5h. A ostatnia zmiana to jest nocna i zaczyna się o 23 i trwa do 6 rano, z tym że pracujesz wtedy tylko 3,5h, a pozostałą część śpisz sobie w specjalnym pokoju i w razie sytuacji kryzysowej możesz zostać wezwany na służbę.
      3.Maastricht, Holandia. Lotnictwo cywilne.
      4.Zazwyczaj nie rozmawiamy z pilotami, bo jest zbyt duży ruch. A tak to pytamy ich o kwestie, które nas interesują, czyli parametry samolotu, czas lotu itd. Większość kontrolerów to pasjonaci lotnictwa.
      5.Raz rozmawiałem z pilotami, którzy lecieli z Amsterdamu do Sao Paolo. Był już piątek, pół godziny do końca zmiany i z ciekawości spytałem ile lotu im pozostało. Oni na to że jeszcze 11h20min. To ja im powiedziałem, że przykro mi, bo za 30 minut zaczyna mi się weekend. Odpowiedzieli mi, że niepotrzebnie, bo jak dolecą to mają tydzień wakacji na koszt firmy.
      Dużo jest śmiesznych sytuacji, ale ciężko je opowiedzieć, bo to raczej żarty sytuacyjne.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Zdjęcie radaru z napisem Wykop!

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: A Ty gdzie jesteś? Dlaczego samotny dostaje mniej niż z żoną i dziećmi? ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @jbialoszewski:
      Za miesiąc będę miał pierwszą licencję.

      Samotny dostaje mniej, bo nie musi płacić za żonę itd. To są dodatki, które dostajesz co miesiąc. Raz do roku jest też zwrot kosztów podróży. W zależności od miejsca zamieszkania dostaje się określoną kwotę. Ja dostaję 1300 Euro rocznie.

  •  

    pokaż komentarz

    1. Skąd się biorą nazwy punktów nawigacyjnych? Tzn. Kto je ustala i czym się kieruje przy tym. Zauważyłem, że chyba wszystkie da się przeczytać jako słowo (BANET, LOGDA itd.) - to o to chodzi?
    2. W jakim celu piloci, łącząc się z kontrolą lotów, podają parametry lotu (FL, kurs, prędkość) skoro wy i tak widzicie to na radarze?
    3. Decyzje co do kierowania poszczególnych samolotów podejmujesz samodzielnie, czy robi to jakiś system?
    4. Co oznacza w terminologii słowo "claim", np. "claim level xx". To jest to samo, co "report"?
    5. Używacie pasków postępu lotu?
    6. Jest jakaś rzetelna i ogólnodostępna książka na temat frazeologii lotniczej (po angielsku, po polsku oczywiście też może być)? Chodzi mi o "scenariusze" korespondencji radiowej w różnych sytuacjach.

    •  

      pokaż komentarz

      @exti:
      1. Nazwy są wymyślane przez "specjalistów" siedzących w biurze. W zasadzie to są losowe nazwy. Chyba kierują się tym, żeby łatwo się je wymawiało. BANET, LOGDA, REVLA itd. to są punkty, które zostały stworzone po to, żeby ułatwić pracę kontrolerom i pilotom. Podawane są tylko jako punkty na mapie, określane długością i szerokością geograficzną, ale na ziemi, nie ma żadnych pomocy nawigacyjnych. Wszystkie punkty, które mają 5 liter w nazwie to są właśnie tzw. waypoint'y. DIK, NIK, COA itd. to są nazwy stacji VOR, NDB itd. czyli pomocy nawigacyjnych, które są zbudowane i faktycznie istnieją.
      2.FL powinni zawsze podawać, gdyż musimy zweryfikować, czy to co piloci widzą u siebie, jest tym co samolot automatycznie nam przesyła. Są dwa wskaźniki wysokości lotu. Jeden jest u pilotów w kokpicie i to piloci ręcznie zmieniają wartość ciśnienia w zależności od fazy lotu. Jeśli na lotnisku jest ciśnienie 990hPa to oni muszą to ręcznie ustawić. Natomiast na wysokości przelotowej stosuje się 1013hPa, ponieważ różnica kilkunastu metrów nie jest tak istotna na tej wysokości. Drugi wysokościomierz jest zamontowany w środku samolotu i to on przesyła dane na ziemię, czyli ten który kontrolerzy widzą. On jest zawsze ustawiony na ciśnienie 1013hPa. Jeśli piloci mówią że są na poziomie FL340, to musimy sprawdzić, czy na radarze nie wyświetla się np. FL350, gdyż piloci mogli zapomnieć przestawić się z 990hPa na 1013hPa. A dla nas jest to istotne ponieważ separujemy samoloty także pionowo, czyli musi być przynajmniej 1000 stóp między nimi.
      Odnośnie prędkości i kierunku, to samoloty tylko wtedy je podają, jeśli zostały narzucone przez poprzedniego kontrolera i możemy się domyślić, że jest jakiś powód, żeby tak było. Jeden samolot leci za drugim i podaje prędkość, to jest dla nas informacja, że poprzedni kontroler kazał mu lecieć z daną prędkością, żeby samolot za nim go nie dogonił.
      3.Decyzję podejmuję samodzielnie, jednakże mam systemy, które pomagają mi podjąć decyzję. Np. prędkość wznoszenia danego samolotu, bądź przewidywana minimalna odległość między samolotami za kilka do kilkunastu minut z dokładnością do 1 mili morskiej.
      4. Z tym pojęciem się nie spotkałem, ale domyślam się, że "claim FL 350" jest równoznaczne z "report when reaching FL350", bo samo "report" odnosi się do aktualnej sytuacji.
      5.Maastricht UAC jest jednym z dwóch europejskich ośrodków tzw. "stipless". Czyli wszystkie informacje na temat samolotu wyświetlane są na radarze i nie korzystamy z pasków papierowych bądź elektronicznych.
      6. Rzetelna i ogólnodostępna książka. Polecam poczytanie ICAO doc.4444 czyli oficjalnej frazeologii lotniczej, książki chyba nie ma na ten temat. Tam są ujęte tylko standardowe sytuacje. Jeśli chodzi o te niestandardowe to nie ma czegoś takiego. Trzeba improwizować, dlatego każdy kontroler musi zdać egzamin z angielskiego.

  •  

    pokaż komentarz

    Po ile godzin pracujecie ?
    Jak odreagowujesz stres po pracy ?

    •  

      pokaż komentarz

      @dzolero:
      1.Praca jest w systemie 4 dni pracy 2 wolnego. Zmiany mają po 7,5h z czego pod rząd maksymalnie możesz pracować 2h i masz przerwę 0,5h i raz dziennie 1h. Czasami zdarza się, że nie ma na tyle dużego ruchu, żeby otworzyć dany sektor, wtedy zmiana może trwać 6,5h bądź mniej w zależności od ruchu.
      2.Zbytnio się nie stresuję, także basen, siłownia, jakieś wyjścia do pubu mi wystarczają.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Co robicie w czasie przerw? słyszałem o basenach, saunach, masażystkach itp.;)

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Czy wierzysz w UFO ?

  •  

    pokaż komentarz

    @marian66: też chciałbym wiedzieć, i jak z nepotyzmem???

    •  

      pokaż komentarz

      @vader05:
      Nepotyzmu nie ma. Testy są tak zrobione, że nawet rodzina nie pomoże. Ew. po przejściu testów w trakcie rozmowy kwalifikacyjnej. Jednakże jeśli ktoś się nie nadaje to i tak odpadnie w dalszym etapie szkolenia.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Przede wszystkim dziękuję za wyczerpujące odpowiedzi :), a co do 4., w razie gdybyś nie wierzył, to posłuchaj tego: http://exti888.wrzuta.pl/audio/6zfORs2bEkr/kontrola_lotow_warszawa_radar_sektor_j od 1:23 . Zaciekawiło mnie to, bo teoretycznie mówi się "report", prawda? Więc to dziwne, wprowadzanie jakiś nowych słów w radiowej komunikacji lotniczej, gdzie wszystko powinno być sztywno według reguł.

    •  

      pokaż komentarz

      @exti:
      Właśnie przesłuchałem tego:) No więc tam nie jest claim tylko climb.
      -Adria915 request FL380
      -Adria915 climb FL380
      -Climbing to FL380, Adria915

      Czasami to ciężko zrozumieć i zdarza się tak, że musimy się domyślać, czego piloci od nas chcą.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: czyli nie musze skonczyc zadnej szkoly o kierunku nawigacyjnym? Zdarzaly Ci sie jakies nieoczekiwane sytuacje w ktorych bardziej musiales sie wykazac intuicja niz logika?

    •  

      pokaż komentarz

      @das2sin:
      Nawigacja to raczej przyda Ci się, jeśli chcesz zostać pilotem. U mnie jest radar i zawsze wiesz gdzie jest co jest, bo położenie radaru się nie zmienia. Masz też mapy zaznaczone, więc wiesz gdzie w danym momencie jest samolot, jeśli chodzi o odniesienie względem miast itd. W przypadku nieoczekiwanych sytuacji musisz zachować zimną krew. Intuicja i doświadczenie pomagają, logika zresztą też. Ale to bardziej chodzi o umiejętność szybkiej oceny sytuacji, rozważenia wszystkich za i przeciw danego rozwiązania. Jeśli musiał bym wybrać to raczej intuicja jest ważniejsza.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Ile lat trwa przeciętna kariera kontrolera? Jakie perspektywy macie później?

    •  

      pokaż komentarz

      @gentelman:
      35 lat trzeba przepracować, czyli do około 55. Potem jest emerytura około 7000 euro na rękę. Jeśli jesteś zmęczony pracą po 15 latach, to możesz pracować w biurze, pomagać przy szkoleniach itd. W zasadzie zawsze się coś znajdzie. Można też pracować na pół etatu, czyli 9 dni miesięcznie, za połowę pensji. Możliwości jest bardzo dużo.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Możesz podać przykładowo jak zaczynasz rozmowę z pilotem, dajesz mu jakiś kierunek lotu i udzielasz pozwolenia na wznoszenie? Napisz taki krótki dialog (po angielsku) :)

    •  

      pokaż komentarz

      @GrammerNazi:
      p: Maastricht radar, Lufthansa332 passing FL234 climbing FL290 on course KOKSY
      k: Lufthansa332, Maastricht identified, continue climb FL330 proceed direct BOMBI
      p:Direct BOMBI climbing FL330, requesting FL 370, Lufhtansa332
      k:Roger, I will call you back.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    1.Jakich słów nie wolno używać? Mam na myśli podczas rozmowy twojej osoby z pilotem (czy jak to tam się odbywa)
    2. Jak zwykle wygląda taka rozmowa? Np ile zdań wymieniacie?

    •  

      pokaż komentarz

      @Cribs:
      1. W zasadzie wszystkich słów. Nie ryzykowałbym z przeklinaniem, ale jeśli masz szczęście i nikt nie zgłosi tego(w sensie żaden z pilotów) to wtedy możesz wykorzystać wszystkie epitety.
      2.Najpierw pilot się zgłasza z poziomem lotu i punktem w kierunku, którego leci. Ja go witam i w zależności od tego na jakiej jest wysokości i jaka jest sytuacja daje mu jakiś kierunek lotu i pozwolenie na wznoszenie/zniżanie. Jak przeleci przez mój sektor to daję częśtotliwość kolejnego sektora. Minimalnie 2 razy muszę rozmawiać z pilotem, a maksymalnie to z 20 razy nawet. Za każdym razem jak coś mówię pilotowi, to musi zrobić readback, czyli powtórzyć moje polecenie, żebym mógł zweryfikować to czy poprawnie je usłyszał.

  •  

    pokaż komentarz

    Czy kiedykolwiek Adam Małysz poprosił cię o zezwolenie na lądowanie? :)

  •  

    pokaż komentarz

    1. Co się dzieje, gdy dany samolot zgłasza jakiś problem? Przekierowujecie go na jakąś inna częstotliwość?
    2. Co się robi, jeżeli jakiś samolot znika z radaru i piloci nie odpowiadają na pytania?

    •  

      pokaż komentarz

      @Endorfinek:
      1.To zależy od tego jaki to jest problem. Jeśli pilot wymaga specjalnego traktowania i ma jakieś duże problemy to wtedy przekierowujemy go na inną częstotliwość i ma do dyspozycji "prywatnego kontrolera", który mu we wszystkim pomaga. Chodzi o to, że jeśli piloci mają strasznie dużo pracy w kokpicie i nie mogą się skupić na komunikacji z nami, to dajemy mu inną częstotliwość, ponieważ na tej normalnej, muszę mówić innym pilotom co mają robić i niestety nie mogę bezczynnie czekać, aż ten z problemem coś mi powie. A jeśli jest to mały problem, np. problem z klimatyzacją, albo nie działa im jakiś przyrząd to wtedy normalnie z nimi rozmawiamy, pytamy czego potrzebują, np. karetki na lotnisku bądź pierwszeństwa w lądowaniu i wtedy koordynujemy to z kontrolerami pracującymi na wieży, żeby wszystko było gotowe po przylocie.
      2.Jeśli kiedykolwiek coś takiego by się zdarzyło, to natychmiast informujemy wojskowych i przekazujemy im wszystkie informacje na temat tego samolotu. Oni są odpowiedzialni za SAR(Search and Rescue) czyli to oni podejmują decyzje co robić.

  •  

    pokaż komentarz

    chemtrails - co o tym wiesz - szczerze ?

  •  

    pokaż komentarz

    1. Jaki jest stosunek kontrolerów do pilotów? Nie chodzi mi personalnie, bardziej jako grup zawodowych. Zupełnie przyjazne czy np. uważacie, że piloci to zwykli kierowcy, a całą robotę odwalacie Wy? :D
    2. Czy bardzo Cię irytuje, kiedy na wiadomość, co robisz, każdy zakłada, że siedzisz w wieży na lotnisku? Jak daleko Twój budynek znajduje się od najbliższego lotniska?
    3. Czy są jakieś ograniczenia co do liczby potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, do jakich możesz doprowadzić? Np. pomyłkowo ustawisz dwa samoloty na kursie kolizyjnym i dopiero po wychwyceniu przez system/w ostatniej chwili się poprawiasz - nikt na to nie patrzy czy po przykładowo trzech takich wpadkach na zmianie każą Ci odpocząć?
    4. Czy masz z góry ustalone, że pracujesz tylko w dzień czy to się zmienia i w jednym miesiącu możesz pracować tylko za dnia, a w następnym wpadną Ci jakieś zmiany nocne?
    5. Praca kontrolera nie jest zbyt często pokazywana w filmach, ale jeśli tak, to masz na ten temat jakieś uwagi? Jak oceniasz film Zmęczenie Materiału (Pushing Tin) z Johnem Cusackiem (jeśli widziałeś)?

    Bardzo fajne AMA, dzięki ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @reCoil:
      1.Piloci z naszej perspektywy nic nie robią i bez nas nie mogliby latać. Często myślą, że są jedyni w powietrzu. Ale z drugiej strony to jak raz leciałem w kokpicie to zrozumiałem, że oni też mają bardzo dużo roboty. Oni by nie istnieli bez nas, a my bez nich. Większość jest bardzo miła i pomagamy im jak się da, koordynując skróty itd. Często jak Swiss Airlines latają z Londynu do Zurichu to organizujemy im taki skrót, że zaoszczędzają 3 minuty loty, czyli około 250kg paliwa, a oni w ramach podziękowań przysyłają nam czekoladki. Także podsumowując nasze wzajemne relacje z pilotami są bardzo pozytywne, zdarzają się buce, ale niektórzy kontrolerzy też czasami uważają, że są jakimiś mistrzami życia.
      2. Budynek znajduje się kilkaset metrów od lotniska, ale zupełnie jesteśmy od niego odcięci. Nie denerwuje mnie to, bo ja też pewnie bym niewiedział o ich pracy zbyt wiele.
      3.To już sam decydujesz kiedy czujesz się na tyle dobrze, żeby pracować, a kiedy nie. Rocznie masz 13 dni chorobowych bez podania jakiejkolwiek przyczyny. Jeśli dojdzie do incydentu lotniczego, gdy dwa samoloty są za blisko siebie, bądź była sytuacja awaryjne, wtedy jakiś inny kontroler natychmiast przejmuje stanowisko. Zarówno ze względów bezpieczeństwa jak i ze względu na stres tego kontrolera poprzedniego.
      5.Zmienia się za każdym razem, grafik znamy z 9 miesięcznym wyprzedzeniem, dlatego musimy planować urlop na 10 miesięcy wprzód. Możesz poprosić o konkretne zmiany np. poranne, ale to nie znaczy że je dostaniesz. Rocznie musisz przepracować około 13 zmian nocnych.
      5.Film był bardzo fajny, ale to raczej komedia, dla kontrolerów. Nikt nie popisuje się w tej pracy. Generalnie naszym celem jest to, żeby wszystkie samoloty poleciały tam gdzie chcą, a my żebyśmy nie musieli wypełniać papierków(jak się zdarzy jakiś incydent to wszystko jest odnotowywane).

  •  

    pokaż komentarz

    1. Jak wspomniałeś w pracy posługujecie się językiem angielskim. Czy używacie jakiegoś uproszczonego akcentu dla pilotów nie pochodzących z krajów anglojęzycznych?
    2. Czy podczas rozmowy z załogą samolotu stosuje się Alfabet fonetyczny ICAO?
    3. Miałeś do tej pory jakąś sytuację "awaryjną"? Np. samolot lecący na oparach itp.

    •  

      pokaż komentarz

      @Nightwolfix:
      1.Nie stosujemy uproszczonego akcentu. Raczej korzystamy z zaleceń ICAO czyli cyfry wymawiamy troszkę inaczej np. 9, zamiast "nine" mówimy "niner", 3 to "tri".
      2. Korzystamy codziennie z tego alfabetu. Jeśli pilot rzadko lata przez nasz sektor to jeśli kierujemy go na dany punkt to korzystamy z tego. Tak samo jeśli pilot ma niestandardowy callsign(sygnał wywoławczy samolotu). Standardowe to linie lotnicze np. LOT - LOT, BAW(British Airways) - Speedbird, DLH - Lufthansa.
      3. Ja na szczęście jeszcze nie miałem, ale tzw. "explosive decompression", czyli jak pęknie okno w samolocie etc. zdarzają się całkiem regularnie, powiedziałbym, że raz na 2 tyg. Oczywiście nie jest to tak jak nazwa mówi, eksplozja, tylko raczej pęknięcie itd. Nie ma zagrożenia dla życia pasażerów. Raz mi się zdarzyło, że jeden z pilotów zachorował i drugi musiał sam lecieć. Ale nie wymagał żadnego specjalnego traktowania.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Jak dostać się do tej pracy w Polsce? W Sieci nie widziałem jeszcze nigdy ogłoszeń o naborze np. do Pyrzowic czy Balic...

  •  

    pokaż komentarz

    Normalnie specjalnie założyłem konto ;p
    1. Czy jakość dźwięku i poziom angielskiego pilotów jest na poziomie, jak z linku podanego przez exti (http://exti888.wrzuta.pl/audio/6zfORs2bEkr/kontrola_lotow_warszawa_radar_sektor_j)? Jest lepiej, gorzej?
    2. Jak było u Ciebie z jęz. angielskim? Musiałeś się jakoś specjalnie douczać (szczególnie chodzi mi o rozumienie ze słuchu przy tej niezbyt imponującej jakości)?
    3. Czy zdarza Ci się nie zrozumieć o co chodzi pilotowi, pytać go kila razy?

    •  

      pokaż komentarz

      @OscaTutenhammon:
      1. Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia i jest taka jak na nagraniu. Jednakże kilkadziesiąt godzin słuchania tego w zupełności wystarcza, żeby zrozumieć o co chodzi pilotom. Z angielskim niektórzy sobie radzą lepiej, niektórzy gorzej. Piloci chińscy, hiszpańscy mówią gorzej niż np. niemieccy.
      2. Uczyłem się angielskiego 10 lat i rok byłem na wymianie w USA w trakcie liceum, także nie miałem problemów z komunikacją.Jednakże jak zacząłem szkolenie, to nie rozumiałem pilotów, którzy mieli jakieś nietypowe pytania np. o to jakiego podejścia mogą się spodziewać na lotnisku docelowym, albo jaki jest wiatr na innym poziomie lotu. Dopiero z czasem się dostosowałem i teraz rozumiem praktycznie wszystko o co pytają.
      3.Częściej to piloci nas nie rozumieją, a wtedy trzeba powtarzać coś kilka razy, co jest bardzo frustrujące, szczególnie jak jest duży ruch i przez ponad godzinę nieustannie wydaje się gada, bo zazwyczaj 5 innych samolotów czeka na swoje polecenia.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: AD2 - zdarzyło Ci się żeby wam 'nawaliła' elektronika?

    •  

      pokaż komentarz

      @Quisto:
      Raz w historii walnęło wszystko, ale to była inżyniera, który naprawiał akumulatory i spowodował zwarcie. To było chyba 15 lat temu. Pobieramy prąd z sieci, jakby coś walnęło to mamy akumulatory, które są w stanie utrzymać wszystkie systemy przez 1h, w czasie których mamy czas na włączenie dwóch generatorów diesla i oczyszczenie naszej przestrzeni lotniczej ze wszystkich samolotów.

  •  

    pokaż komentarz

    @soccerinho2: Mieszkam 50 km od maastricht, w tej samej prowincji, więc mogę go zweryfikować ;-) A tak na serio to chyba osobom trzecim wstęp zabroniony na wieże kontroli lotów?

    •  

      pokaż komentarz

      @mrherod:
      Jak masz skaner częstotliwości po polecam 132.205, 135.980, 133.710, 132.155, może mnie usłyszysz:) Osoby trzecie nie mają wstępu, chyba że znasz kogoś kto Cię zaprosi i jak przejdziesz security control, czyli sprawdzą czy nie jesteś karany etc.

  •  

    pokaż komentarz

    Zainteresował mnie zagraniczny charakter pracy.
    1. Pojechales do Holandii "na zywca" nie majac jeszcze zapewnionego zakwaterowania, czy miales tam jakas rodzine/znajomych u ktorych mogles sie zatrzymac?
    3. Jak czesto masz stycznosc z Polakami?
    4. Jak czesto jestes w Polsce?
    5. Co na to wszystko Twoi rodzice? :) (Jak zaczales byles stosunkowo mlody)

    •  

      pokaż komentarz

      @abubu:
      1.Jechałem w ciemno, ale przez pierwsze 3 miesiące miałem zagwarantowane zakwaterowanie przez pracodawce, co było bardzo wygodne. W 10 osób mieszkaliśmy w takim a'la hoteliku, gdzie każdy miał swój własny pokój z łazienką, była wspólna pralnia i restauracja.
      3.W pracy bardzo rzadko, a w życiu osobistym często.
      4. Średnio raz na 2 tyg. na weekend i raz na miesiąc na 8 dni, chyba że gdzieś wyjeżdżam ze znajomymi etc.
      5. Rodzice się cieszyli, że mogę robić to co mi się podoba.

      Zapomniałeś o 2:)

  •  

    pokaż komentarz

    czy zdarzyły Ci się jakieś ciekawe samoloty prywatne znanych osobistości?
    albo np. takie http://www.samoloty.pl/index.php/artykuly-lotnicze/7040 :)

  •  

    pokaż komentarz

    1.Których zagraniczniaków najtrudniej zrozumieć? Chińczyków? Japończyków?
    2.Co robisz jeśli łatwiej zrozumieć co mówi kamień niż dany pilot?
    3.Mógłbyś w pracy nagrać z 2-minutowy filmik pokazujący Twoją pracę?
    4.Który etap początkowego egzaminu uważasz za najtrudniejszy i jaki mniej więcej procent ogólnych kandydatów nie przechodzi egzaminów?

    •  

      pokaż komentarz

      @BlaZeR:
      1.Zrozumieć to ich łatwo, chyba że mają niestandardowe pytania. Chińczycy są chyba najgorsi, Japończycy ogarniają.
      2.Powtarzam jak najprościej się da, na szczęście podstawowe polecenia zawsze rozumieją.
      3.Do powiązanych dodałem filmik z mojego ośrodka, niestety jest po niemiecku, ale mogę odpowiedzieć na pytania dotyczące tego co jest na radarze i nad radarem.
      4.Każdy etap jest trudny, najwięcej osób, poza początkowymi testami, odpadło na symulatorach. Z 3000 osób, które zapisały się na początkowe testy, średnio 4 dostają licencję.

  •  

    pokaż komentarz

    Opowiedz o najbardziej stresującej sytuacji jaka Ci się przytrafiła do tej pory.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: "W agencji, odpowiedzialnej za bezpieczeństwo lotów na polskim niebie, 40 proc. pracowników (678 z 1715) ma wśród innych zatrudnionych bliższych lub dalszych krewnych. 12 proc. pracowników (198 osób) jest ze sobą wprost powiązanych rodzinnie, mają te same adresy zamieszkania."

    Chcesz mi powiedzieć ze 1715 pracowników to zarząd i kierownictwo?

    •  

      pokaż komentarz

      @lowcajeleni:
      Nie 1715 tylko 678. W Eurocontrol jest zatrudnionych w sumie 8 tys. osób z czego kontrolerów jest 450. Nie tylko zarząd i kierownictwo, ale jacyś spece od szkoleń, inżynierowie, różne projekty, szkolenia itd. PAŻP nie wydaje licencji tylko ULC, także to mało prawdopodobne, żeby ktoś miał w rodzinie, ludzi od naboru, instruktorów i do tego egzaminatorów.

  •  

    pokaż komentarz

    Uważasz ,że podczas 9/11 jakaś wina leżała po stronie kontrolerów lotów (np. że za późno zareagowali) ?

    •  

      pokaż komentarz

      @shadow493:
      Nie sądzę żeby to była ich wina. Wszystkie procedury z tym jak należy postępować, zostały wprowadzone dopiero po 911. Nikt wtedy nie mógł przypuszczać, że coś takiego się stanie, bo to był pierwszy raz w historii.

  •  

    pokaż komentarz

    Znam dwóch kontrolerów lotów (a właściwie to jednego, drugi dopiero się uczy ale jest już po testach :) ) Zdolne bestie.

    Ode mnie pytanie: czy znasz choć jedną kobietę, która jest kontrolerem lotów?

  •  

    pokaż komentarz

    1. Większość osób uprawia sport, przez co takie ryzyko jest zminimalizowane. W pracy mamy siłownie, także zawsze po pracy można potrenować. Mi to jeszcze nie doskwiera, ponieważ jestem młody, ale co będzie w przyszłości, tego nie wiem:)
    2.Nad jeziorem Bodeńskim w 2000 się zderzyły. Ryzyko popełnienia poważnego błędu nie jest takie wysokie, ponieważ jest wiele systemów bezpieczeństwa, które nam pomagają. Jednakże zawsze może się zdarzyć tak, że któryś z systemów nie zadziała. De facto jesteś odpowiedzialny za życie kilku tysięcy osób w każdej chwili pracy. Jeśli ruch jest bardzo duży to niestety nie możesz zatrzymać samolotów, pójść na przerwę itd. Popełnisz błąd, dany system nie zadziała i kilkaset osób nie żyje. Także to jest czasami stresujące.

  •  

    pokaż komentarz

    1.Jeśli jeden samolot wyląduje do drugi może od razu startować, po tym jak ten pierwszy zgłosi, że opuścił pas. Podczas startu jeden za drugim to około 2 minut w zależności od samolotów ( szybszy za wolniejszym) itd. i kierunku, w którym będą leciały po starcie.

    2.Zazwyczaj jest tak, że zaczyna się na wieży, potem jest dochodzenie, a na końcu obszar. W Eurocontrol jest tylko obszar, także szkolenie jest od razu od najwyższego stopnia.

    3.Jak najbardziej. Można sobie porozmawiać z pilotami w dowolnym języku. Kontroler decyduje w zasadzie czy i ile czasu może pogadać z pilotami, bo jeśli wszystko jest bezpieczne i nic się nie dzieje, to nie będzie miał z tego powodu żadnych problemów.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    1- ile zarabiasz ? średnia pensja w PAŻP to 15 tysięcy miesięcznie . podobo dla kontrolerów są mega stawki :) czytałęm ze w hiszpanii zarobiki oscylują w granicach kilkuset tysięcy ęuro ... do ponad miliona rocznie
    2. też dostałęś robotę po rodzinie ? Niedawno była związana z wami afera ... nazwiska 45% pracowników Polskiej Agencji Żeglugi Powietrznej powtarzały się ... a ilu jest tam szwagrów ciotek córek po ślubie itp Jak to naprawdę wygląda ?
    liczę na wyczerpującą odpowiedź .

  •  

    pokaż komentarz

    Jakie wymagania zdrowotne trzeba spełnić? Nie psychiczne, ale wyłącznie fizyczne, głównie chodzi mi o wzrok, który chyba u pilotów musi być idealny.

    •  

      pokaż komentarz

      @tomasz92:
      Wystarczy zrobić badania lotniczo jakieś tam klasy 3. Czyli rozpoznawanie kolorów, można mieć okulary, trzeba mieć dobry słuch. Nie są to jakieś trudne testy do przejścia. Ogólnie jak widzisz, słyszysz, możesz zagrać w piłkę i nie masz od tego zapaści to przejdziesz takie badania.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Dzięki za odpowiedź!

    3. Czy w czasie kariery mogą Cię przenieść kilkakrotnie w różne miejsca w Europie, czy raz przydzielony będziesz już do emerytury w jednym miejscu?
    4. Czy macie jakieś ograniczenia mające na celu zwiększyć wasze bezpieczeństwo, jako że jesteście cennymi i dobrze opłacanymi pracownikami? Mam tu na myśli na przykład zakaz jazdy na motorze.
    5. W dokumencie dla kandydatów znalazłem informację, że Eurocontrol prowadzi własny program ubezpieczeń społecznych i pracownicy nie są powiązani z takimi programami odpowiednich państw, gdzie pracują. To znaczy, że emeryturę później będzie Ci wypłacał Eurocontrol a nie holenderski odpowiednik ZUS-u, tak? Jak to się ma do prawa danego kraju kraju jeśli jest tam na przykład przymus płacenia ichniejszego ZUS?

    Mam nadzieję, że nie nadużywam Twojej cierpliwości :)

    •  

      pokaż komentarz

      @Krazen:
      3.Możesz się przenieść, ale wtedy masz innego pracodawce i ponownie musisz uczyć się sektora i przejść On the job training.
      4. Nie mamy żadnych ograniczeń.
      5.Na szczęście nie ma takiego przymusu. Jestem pracownikiem międzynarodowej agencji i to ona odprowadza za mnie wszystkie podatki, a także składki na ZUS.

      Po to jest AMA, żeby pytać:)

  •  

    pokaż komentarz

    mozliwe ze to pytanie nie do ciebie ale sprobuje

    pare kilometrow od lotniska na ziemi widzialem dosc spora wieze wygladajaca jak male,lotniskowe wieze kontrolne, na oko sa w miejscu gdzie samoloty nadlatujace zawracaja tak by moc leciec rowno "na pas", jakby boje przy ktorych zawracaja samoloty

    mozesz cos o tym powiedziec?

    •  

      pokaż komentarz

      @jaceks:
      Oczywiście, są to tzw. approach fix. Dzięki temu pilot patrząc na mapę, wie w jakiej odległości od pasa startowego się znajduje i na jakiej wysokości powinien być(wysokość odczytuje z mapy). Przelatując nad daną "wieżyczką" słyszy dźwięk w kokpicie, po którym poznaje czy to zewnętrzny, środkowy czy wewnętrzny fix (wewnętrzny jest najbliżej krawędzi pasa). Te wieżyczki to mogą być stacje VOR, NDB.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: jakbyś to zrobił, jaka jest metodyka w tych sytuacjach?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Dzieki wielkie za odpowiedz, ale bede jeszcze drążył^^
    Jako ze mieszkam wlasciwie pod sciezka duzego, miedzynarodowego lotniska, to czesto widuje sznur 3-4 samolotow podchodzacych do ladowania. Ciezko mi okreslic ich predkosc czy dystans wzgledem siebie - stad moje pytanie - sa jakies granice bezpieczenstwa wyrazone albo w jednostkach czasu albo odleglosci w czasie podchodzenia kilku samolotow na ten sam pas? Jaka jest minimalna odleglosc miedzy nimi?
    Wiem ze na ziemi (taxiway itd) jest to bodajze 2 dlugosci samolotu, ale jestem ciekaw jak to wyglada w powietrzu;]

  •  

    pokaż komentarz

    znasz sie moze na zblizaniu ? a dokladne pytanie brzmi czy jezeli wiecie ze rvr juz jest ponizej minimow danego lotniska odsylacie na dzien dobry statki czy pozwalacie im rozpoczac podejscie i podejsc do wysokosci decyzji ?

    •  

      pokaż komentarz

      @skawin:
      Na to pytanie nie jestem w stanie Ci odpowiedzieć, jako że nie zaczynałem od wieży, zbliżania, tylko od razu od obszaru. Nie mam pojęcia jakie są procedury. Mogę się dowiedzieć jeśli chcesz, ale dopiero w niedzielę dam Ci odpowiedź.

  •  

    pokaż komentarz

    1. Czy samemu wybiera się miejsce szkolenia i późniejszej pracy, czy są narzucane odgórnie?
    2. Czy za te początkowe zarobki (1400 EUR) już mogłeś żyć bez zmartwień czy wystarczy do pierwszego i nie potrzebowałeś pieniędzy z innych źródeł. W Polsce spokojnie by się dało, ale nie wiem jak to jest na zachodzie na przykład z wynajęciem domu/mieszkania lub kredytem na nie.

    Pozdrawiam.

    •  

      pokaż komentarz

      @Krazen:
      1.W Eurocontrol nie zarówno jeśli chodzi o miejsce szkolenia jak i pracy. W Polsce szkolenie jest w Warszawie, a potem możesz prosić o przydział do danego lotniska, co nie jest jednoznaczne z tym, że dostaniesz się tam.
      2. Przez pierwsze trzy miesiące firma płaciła za wynajem mieszkania. Jednakże nawet później nie miałem finansowych problemów.

  •  

    pokaż komentarz

    Czy w wolnym czasie pogrywasz w http://pl.wikipedia.org/wiki/VATSIM ? Jeśli tak, to wcielasz się w rolę pilota (dla odmiany) czy kontrolera lotów (dla praktyki)? :)

  •  

    pokaż komentarz

    1 Gdy przelatujesz nad swoim obszarem kontroli jako pasażer, zastanawiasz się, który z kolegów z pracy prowadzi twój samolot?
    2. Czy na podstawie zachowania samolotu, którym lecisz jako pasażer jesteś w stanie stwierdzić jakie polecenia kontroli realizują piloci?

    •  

      pokaż komentarz

      @wukak:
      1.Czasami sprawdzam, którzy koledzy mają zmianę, ale niestety to nie wpływa na czas lotu, bo wszystkie samoloty są traktowane priorytetowo.
      2.Mniej więcej tak. Ostatnio leciałem w kokpicie jako obserwator i przyznam, że zupełnie inaczej to wszystko wygląda z kabiny pasażerskiej. Chodzi mi o polecenia, które dostajemy od kontrolerów. Czasami minimalne zmiany kierunku nie są w ogóle odczuwalne w kabinie, za to w kokpicie tak. Tak samo zresztą jest z innymi samolotami. Siedząc przed radarem, widzę że jest ich kilkadziesiąt, a jak patrzę w okno samolotu to mam wrażenie że jesteśmy jedyni w powietrzu.

  •  

    pokaż komentarz

    1) jako pracownik osobnej firmy (nie linii lotniczej) jakim sposobem udało Ci się polecieć jako obserwator w kabinie ? podobno to jest zabronione, znałes pilota moze ?
    2) masz znizki na przeloty ?
    3) co system robi za Ciebie ? tylko ostrzega o niezachowaniu separacji miedzy samolotamim czy jeszcze stara sie pokazywac lepsze rozwiazania danej sytuacji? ma kilka poziomow alarmow czy tylko ten jeden?

    •  

      pokaż komentarz

      @sequan:
      1.Może polecieć jeśli się zgłosisz odpowiednio wcześnie i zostaniesz sprawdzony pod względem bezpieczeństwa. Faktycznie nie można po prostu wejść do kokpitu. Jednakże ja jako kontroler, ze względów zawodowych mogę być wpisany na listę załogi.
      2.Nie mam zniżek, ponieważ to już jest traktowane jako łapówki. Wiadomo, że byśmy lepiej obsługiwali linie lotnicze, które dają nam zniżki:)
      3.Jest jeden poziom alarmu. Na 128 sekund przed utratą separacji, pojawia się alarm, który pokazuje aktualną odległość samolotów i minimalną. System nie sugeruje żadnych rozwiązań. Jednakże jest wiele użytecznych narzędzi, które ułatwiają mi podjęcie decyzji, takich jak prędkość wznoszenia samolotu, velocity leader, czyli linia biegnąca od samolotu pokazująca jego kierunek.

  •  

    pokaż komentarz

    @WielkiZderzaczHadronow: TU masz odpowiedź, jak dostać tam pracę...

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Jak trafiłeś właśnie do Maastricht? Widziałeś w Polsce gdzieś ich reklamę?
    I koszty dojazdu zostały Ci zwrócone z Polski?

    •  

      pokaż komentarz

      @GrammerNazi:
      Szukałem informacji o kontroli lotów, w Polsce rekrutacja była po paru miesiącach i akurat trafiłem na stronę Eurocontrol. Koszty dojazdu/lotu na testy są w pełni zwracane. Także zakwaterowanie w Maastricht.

  •  

    pokaż komentarz

    tylko pozazdrościć ;) bardzo fajne AMA. kiedyś miałem okazje próbować takich testów ale ze tak powiem "dla jaj" tzn ludzie i komp z PAŻP pojawiły się na naszym aeroklubowym lotnisku na festynie i można było zrobić sobie przykładowe testy na reakcje, pamięć itp itd ;) mimo to wyjątkowe osoby mogły liczyć na zaproszenie na prawdziwe testy :)
    to teraz pytanko ;) możliwe ze przeoczyłem odpowiedz, a mianowicie:
    1. czy po zdobyciu licencji która właśnie robisz możesz po jakimś czasie starać się na przeniesienie na zbliżanie czy już do końca zostaniesz w swoim?
    2. czy ciężko polskiemu kontrolerowi przenieść się do zagranicznej firmy? (pomijając język ang. który obowiązuje wszędzie)

    •  

      pokaż komentarz

      @status86:
      1.Po zrobieniu obu licencji muszę odpracować 4 lata. Potem mogę szukać innego pracodawcy i to od niego zależy czy zgodzi się mnie przeszkolić na APP czy TWR. Jednakże po pracy w Eurocontrol raczej mogę pracować w dowolnym miejscu na świecie.
      2.Nie sądzę. Jeśli masz licencje to jak najbardziej warto się zgłosić. Jest bardzo dużo osób, które pracowały w krajowej kontroli, a dopiero potem się przeniosły do Eurocontrol. To czy ktoś jest z Polski czy z Rumunii nie ma znaczenia. Liczą się tylko umiejętności.

  •  

    pokaż komentarz

    Jakiego systemu operacyjnego uzywają komputery na ktorych działają radary ?

  •  

    pokaż komentarz

    Są jakieś obostrzenia wiekowe?

  •  

    pokaż komentarz

    mam pytako w sprawie slotów. Kto ustala te sloty, że dany SP ma wystartować o danej godzinie.

    •  

      pokaż komentarz

      @dzixmaks:
      O slotach decyduje CFMU(Central Flow Management Unit), siedzibę ma w Brukseli. W zasadzie wygląda to tak, że jeśli któryś z sektorów w Europie, jest z jakiś powodów przeciążony, bo np. jest za mało kontrolerów, warunki pogodowe, ograniczenia techniczne itd. Wtedy z tego ośrodka dzwonią do CFMU i im mówią, że mają problem i określają maksymalną liczbę samolotów, które mogą obsłużyć w ciągu godziny. Jeśli za dużo samolotów, chce tamtędy przelecieć to są wstrzymywane na podstawie, tego o której chciały wystartować. Czyli ktoś kto startuje o 12.30, będzie miał pierwszeństwo przed tym który planował wylot na 12.35. Robi się to też tak, że uśrednia się opóźnienie. Jeśli jeden samolot jest wstrzymany przez godzinę, a drugi miałby tylko 5 minut opóźnienia, to oba będą opóźnione o 32 minuty. Każdy cierpi tak samo i nie zależy to od tego czy pracownik CFMU lubi dane linie lotnicze czy nie.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Piszesz, że masz 48 dni urlopu. Wyżej piszesz, że w Polsce bywasz średnio raz na dwa tygodnie na weekend i raz w miesiącu na 8 dni. Skąd bierzesz dodatkowe dni wolnego? :)

  •  

    pokaż komentarz

    Czy to możliwe, aby gdy z pilotem coś się stało, pasażer mógł wylądować z pomocą ze strony kontroli lotów?
    Czy bywają takie przypadki jak na filmach? Jeśli tak, to kontrolerzy chyba nie posiadają takiej wiedzy i kto jest wtedy wzywany?

    •  

      pokaż komentarz

      @haqi:
      Nie wiem jak wygląda pilotowanie samolotu, także ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie. Takich sytuacji filmowych nie doświadczyłem ani o nich nie słyszałem. Co byśmy zrobili to ciężko powiedzieć. Jest kilku kontrolerów, którzy byli pilotami liniowymi także pewnie do nich byśmy się zwrócili w pierwszej kolejności.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Ad 1
    A jak integracja ze współpracownikami? Zdarza wam się spotykać poza pracą?

  •  

    pokaż komentarz

    1. Kto kontroluje loty, gdy macie pol godziny przerwy?
    2. Czy ktorys etap szkolenia/rekrutacji jest platny? Ile?
    3. Myslisz, ze osoby, ktore nigdy nie interesowaly sie lotnictwem mialyby szanse zostac kontrolerem? Chodzi mi o to czy znajomosc jezyka i umiejetnosci wystarcza, a sprawy techniczne beda omawiane na szkoleniu?
    Obawiam sie ze kilkaset laikow lotniczych znalazlo ostatnio "powolanie" do kontroli lotow :)

    4. Implikujac do poprzedniego pytania, czy znajomosc mozliwosci technicznych kierowanej maszyny wplywa na podejmowane decyzje?
    5. Czy pilot wlatujac w przestrzen MUAC np. ze strony Londynu moze jednoczesnie slyszec jeszcze kontrolera, ktory go Odprowadzal z Anglii i witajacego go, kolejnego, z MUAC?
    6. http://www.flickr.com/photos/eurocontrol/5240845216/in/set-72157625452300368 - jak duzo osob musi pracowac, zeby ogarnac ilosc samolotow ktore sa na tych duzych monitorach? Ile przeważnie ogarnia jeden kontroler? (tak z ciekawosci, poznajesz ludzi w tym albumie?)
    7. Czy zdarzaja sie dni w pracy zmieniajace stan emocjonalny tzn. po ktorych wraca sie promieniujac radoscia albo skrajnie przygnebionym? Z czego to wynika? Nie moge sobie jakos wyobrazic, zeby np. dostac w tej pracy bure od kierownika. Poza jakims wypadkiem chyba praca wyglada niezmiennie.

    Wiem, wiecej pytan nie mialem :)

    •  

      pokaż komentarz

      @abubu:
      1. Na jednej zmianie jest więcej kontrolerów niż potrzeba do obsługi sektorów. Także jak ja pracuję to inny kontroler ma akurat przerwę.
      2. http://www.wykop.pl/link/843759/ama-kontroler-lotow/#comment-6315399 zarabiasz od pierwszego dnia szkolenia.
      3. Jak najbardziej mają szanse. Zainteresowanie lotnictwem jest dodatkiem, który zupełnie nie jest wymagany. Około połowa osób, które się szkolą, nie ma doświadczenia w lotnictwie, a nawet nie ma o tym żadnego pojęcia. Wszystkie kwestie techniczne, frazeologia etc. omawiane są podczas szkolenia. Wystarczą predyspozycje i język.
      4.Jak najbardziej. Znając specyfikę danego samolotu, podejmujesz odmienne decyzje w przypadku różnych modeli. B737-600 ma nadmiar mocy, co sprawia że może się wznosić do poziomu FL410 z prędkością 1500 stóp/min. A330, który ma przed sobą 10h lot, będzie się wznosił z prędkością 300stóp/min do poziomu FL330, a wyżej nie da rady ze względu na ciężar.
      5.Może, ale zazwyczaj tego nie robią. W kokpicie są dwa radia, które umożliwiają odbiór 2 różnych częstotliwości, także z poziomu technicznego jest taka możliwość.
      6.Około 8 osób, mówię o tym monitorze po prawej stronie. Ten człowiek na zdjęciu to nie jest kontroler lotów tylko tzw. Flight Data Officer czy jakoś tak. Jego zajęciem jest weryfikacja planów lotu, które mają błąd i komputer je odrzucił. Dzięki temu kontrolerzy na radarze mają poprawne informacje.
      7.Tak, że jesteś skrajnie przygnębiony to nie. Raczej zmęczony, gdyż praca na tak różne zmiany jest męcząca. Przez 4 dni zaczynam o 15.30 i pracuję do 23.00, potem mam 2 dni wolnego, a następny cykl pracuję od 6.30 to 13.30. Czasami jest to wyczerpujące, szczególnie jak się gdzieś wyjdzie na imprezę 2 dni przed zmianą etc. Są dni kiedy czujesz się wręcz zajebiście, a wynika to z faktu, że kontrolerzy zazwyczaj lubią adrenalinę. Jak przez kilka godzin jest ruch na granicy możliwości i wszystko idzie zgodnie z planem, to po zmianie, wiesz że odwaliłeś kawał dobrej roboty. Bury od kierownika nigdy nie dostaniesz. Pracujesz na swojej licencji i Ty jesteś za wszystko odpowiedzialny. Jeśli coś źle zrobisz, to tylko Ty masz z tego powodu nieprzyjemności.

  •  

    pokaż komentarz

    1.Pisałeś, że byłeś kontrolerem na VATSIMIE. Jak z perspektywy tego co robisz oceniasz realizm tego symulatora i zasady panujące w społeczności kontrolerów VATSIM (egzaminy, ścieżka kariery).
    2. Czy kontroler z Vatsimu poradziłby sobie w realnym świecie?

    •  

      pokaż komentarz

      @wukak:
      1.Myślę, że to całkiem dobrze odwzorowuje procedury i zasady panujące w prawdziwej kontroli lotów. Jednakże nie masz takich systemów jak naprawdę, czy chociażby pasków lotu. Uczysz się komunikacji i sposobu myślenia, ale to jeśli jesteś mistrzem na VATSIMie nie znaczy, że w rzeczywistości tak samo będzie. Jest to bardzo realistyczny symulator, ale to wciąż symulator.
      2. Ciężko to ocenić, ja miałem tylko licencje TWR na VATSIMie czyli coś co jest najgorzej odwzorowane. W realu radzę sobie całkiem dobrze. Nie wiem na ile jedno jest powiązane z drugim.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: A jak jest z wchodzeniem w krąg nad lotniskowy? Bo piszesz, że podajesz pas, ale nie lądują z prostej tylko normalnie wykonują krąg (bądź fragment w zależności od tego skąd podchodzą.

    Pytam bo znam to mniej skomplikowanej strony aeroklubowo-pokazo-lotniczych :)

    •  

      pokaż komentarz

      @ShooleR:
      Ja jestem kontrolerem obszaru i nie mam doświadczenia na zbliżaniu. Z tego co wiem w zależności od rodzaju podejścia i sytuacji panującej na lotnisku, możesz albo wejść w krąg albo dostać wektory(czyli kierunki) na podejście ILS czyli wg ścieżki pionowej i poziomej. To jest tylko uproszczony schemat. Aby uzyskać kompletną odpowiedź musiałbyś spytać kontrolera APP.

  •  

    pokaż komentarz

    jakie konsekwencje spotkać mogą kontrolera lotu za podjęcie błędnej decyzji, która skutkowałaby śmiercią pasażerów? (odpukać oczywiście)

  •  

    pokaż komentarz

    Pisales ze co miesiac odwidzasz Polske na 8 dni. Samolotem? Samochodem? Pociągiem?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Czy dostałeś się za pierwszym razem?
    Czy znasz kontrolerów, którzy np dostali się dopiero za 2/3/którymś z kolei razem?
    Czy jest limit prób i czy jakoś inaczej na danego kandydata patrzą, kiedy podchodzi do egzaminów np. piąty raz?

    •  

      pokaż komentarz

      @aviation_maniac:
      Dostałem się za pierwszym razem. Do testu początkowego tzw. FEAST, można podchodzić raz na 2 lata, ale nie znam takiej osoby, która jest z drugiego podejścia. Limitu prób nie ma, ale zazwyczaj po pierwszym razie nie zdanym, ludzie sobie odpuszczają.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: A czy wcześniejsze podejścia do testów liczą się do tego maksymalnego wieku? Chodzi mi o to, czy gdybym zaczął w wieku przypuśćmy 24 lat ale nie udałoby się mi przejść testów to czy mógłbym podchodzić do nich ponownie po przekroczeniu maksymalnego wieku?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    1. Jak wygląda ta pierwsza rozmowa kwalifikacyjna?
    2. Egzamin z języka angielskiego jest bardzo ciężki?

    •  

      pokaż komentarz

      @orchis1565:
      1.Pytają Cię o motywacje, doświadczenie zawodowe, życie osobiste, jak sobie radzisz ze stresem, relacje w rodzinie itd.
      2.Nie ma praktycznie takiego stricte egzaminu. W trakcie rozmowy kwalifikacyjnej oceniają Twoje umiejętności. Dopiero później w trakcie szkolenia jest prosty egzamin.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    A możesz tak mniej więcej napisać jaki jest procentowy/ilościowy skład osób pracujących tam? Nie musi być dokładnie. Tak na oko.

  •  

    pokaż komentarz

    1) na filmie który dodałeś widać że każdy kontroler widzi samoloty kontrolowane przez innych kontrolerów (co jest oczywiste) ale czy to prawda ze jesli zauważysz cos niepokojącego u innego kontrolera nie masz prawa rozmawiac z "nie swoimi" samolotami ? Co wtedy byś zrobil ?
    2) czy na radarze widac jaki to jest typ/model samolotu ? czy tylko jego callsign ?
    3) kontrolujesz czasami najwiekszy regularanie ladujacy samolot na EPWA czyli MD-11 UPS ?

    •  

      pokaż komentarz

      @sequan:
      1.Jeśli dzieje się coś niepokojącego to zwracasz uwagę kontrolerowi. On jest odpowiedzialny za bezpieczeństwo. Chyba, że jest to sytuacja, która wymaga natychmiastowej reakcji i nie ma czasu, żeby tłumaczyć o co chodzi, wtedy możesz wydać polecenie pilotom.
      2.Na radarze(te zielone punkty) widać c/s, aktualny poziom lotu, poziom lotu który pilot chce, poziom lotu na zajęcie którego pilot ma pozwolenie, prędkość, prędkość wznoszenia, a także informacyjnie dla nas punkt, przez który wyleci z naszej przestrzeni powietrznej. Na górze ekranu jest FIM(Flight Information Message), gdzie masz punkty z planu lotu, typ samolotu, prędkość którą podał w planie lotu, czas w którym wyleci z sektora i czas na poszczególnych punktach. Mamy także wysokość wybraną na autopilocie, prędkość IAS, kierunek lotu, prędkość opadania i Mach number. Te ostatnie dane przesyłane są z samolotu za pomocą Mode S.
      3.MD-11 zdarza się praktycznie codziennie. Raz kontrolowałem około 10% światowej floty A380 czy łącznie 3 jednocześnie.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Ponownie dzięki za odpowiedź i jeszcze jedno pytanie :)

    6. Czy jest całkowity zakaz używania alkoholu i narkotyków, czy tylko nie można pod ich wpływem być w pracy a to, czy na urlopie sobie popiłeś albo zapaliłeś jointa to już prywatna sprawa? Pytam, bo jedna z kontrolerek z MUAC powiedziała, że jesteście wyrywkowo kontrolowani, ale nie sprecyzowała, czy są to kontrole na bycie pod wpływem czy szukanie jakichkolwiek śladów w organiźmie.

    Pozdrawiam :)

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    Przed wylotem miałeś jakieś rozmowy kwalifikacyjne przez telefon / skype'a? O co się Ciebie pytali? (oprócz standardowych pytań)

    Nie wiesz może czy w Eurocontrol w Niemczech są takie same zarobki?

    Dzięki za wszystkie odpowiedzi, jak dla mnie jeden z najciekawszych wykopów.

    •  

      pokaż komentarz

      @GrammerNazi:
      Wszystkie rozmowy kwalifikacyjne odbyły się na miejscu. Pytali o rodzinę, studia, co robię w wolnym czasie, czyli same standardowe rzeczy:)

      W Niemczech jest DFS i zarobki są odrobinę niższe ze względu na to, że musisz płacić podatki.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: nazwa oznacza Traffic on the Pacific Organized Track System. To taki system do analizy ruchu lotniczego na pewnej części terytoriów bezlądowych. Pocots'y (lub pacotsy) dotyczą ruchu nad pacyfikiem. W skrócie dotyczą opisu trasy i ruchu lotniczego.
    Całkiem możliwe, że to jest zajęcie tylko dla pracowników konkretnej linii lotniczej

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: A ilu Polaków tam pracuje oprócz Ciebie? Jeśli jest ktoś z Polski to jest to typ cwaniaczka czy dobrze się z nim współpracuje czy może są to Twoi najlepsi kumple?

  •  

    pokaż komentarz

    czlowieksiekierka: czy w swojej pracy zajmujesz się analizą POCOTSów? Jesli tak, czy sprawia Ci to trudność?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Jednym słowem widzę, że dalej większość stanowią ludzie ze starej piętnastki. I Polacy cienko wypadają, skoro póki co jesteś jedynym przedstawicielem.

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka:
    1 - co robisz z tak dużymi pieniędzmi?
    2 - jak wyglądaja te testy? jacy ludzie je przechodzą (bardziej na inteligencję? pewnie raczej na koncentrację i zorganizowanie) może jakiś link, albo kilka przykładowych pytan
    3 - zdarzyło ci się kiedys dla żartu wprowadzić dwa samoloty na jedną ścieżkę?

  •  

    pokaż komentarz

    1) Dlaczego 10 kwietnia 2010 roku nie podaliście komendy o zakazie ladowania w Smoleńsku i wyznaczenia nowego?
    2) Dlaczego nie uczono Was pracy w jezyku angielskim a tylko po rosyjsku z Tu-154a rozmawialiście?
    3) Dlaczego zamiast kierować prezydenckim lotem oglądaliście ścieracze na redtube??????
    4) Nie traktuj tego poważnie,tylko żartuję:D

    Moje jedyne prawdziwe pytanie brzmi-co sądzą kontrolerzy lotów za granicą o tym wypadku?Czyja wina?Kto zawinił?
    Czy była ona i po stronie załogi Tupolewa i kontrolerów naziemnych?

Dodany przez:

avatar c...............a dołączył
441 wykopali 26 zakopali 35.3 tys. wyświetleń