Należy mieć wykształcenie przynajmniej średnie, biegle mówić po angielsku i zapisać się na testy, które weryfikują to czy nadajesz się do tej pracy. W zasadzie nie ma żadnej ścieżki, która Cię na to przygotuje. Albo się nadajesz albo Ci podziękują za współpracę, niezależnie od tego jakie studia skończyłeś i czy masz doświadczenie jako pilot etc.
1.Praca czasami jest stresująca, zależy od podejścia do tego wszystkiego. Jeśli byś myślał cały czas o tym, że życie kilku tysięcy osób zależy od Ciebie to byś się wypalił. Większość kontrolerów traktuje to jako punkty które nie mogą być zbyt blisko siebie. Zdarzają się stresujące sytuacje i niektórzy wymagają opieki psychologa.
2.Pracuję jako kontroler obszaru, czyli rozmawiam z samolotami na wysokości przelotowej powyżej FL245 czyli około 7km. Mówię pilotom co
1.Jeśli jeden samolot wyląduje do drugi może od razu startować, po tym jak ten pierwszy zgłosi, że opuścił pas. Podczas startu jeden za drugim to około 2 minut w zależności od samolotów ( szybszy za wolniejszym) itd. i kierunku, w którym będą leciały po starcie.
2.Zazwyczaj jest tak, że zaczyna się na wieży, potem jest dochodzenie, a na końcu obszar. W Eurocontrol jest tylko obszar, także szkolenie jest od razu od najwyższego
2. Jak było u Ciebie z jęz. angielskim? Musiałeś się jakoś specjalnie douczać (szczególnie chodzi mi o rozumienie ze słuchu przy tej niezbyt imponującej jakości)?
3. Czy zdarza Ci się nie zrozumieć o co chodzi pilotowi, pytać go kila razy?
1. Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia i jest taka jak na nagraniu. Jednakże kilkadziesiąt godzin słuchania tego w zupełności wystarcza, żeby zrozumieć o co chodzi pilotom. Z angielskim niektórzy sobie radzą lepiej, niektórzy gorzej. Piloci chińscy, hiszpańscy mówią gorzej niż np. niemieccy.
2. Uczyłem się angielskiego 10 lat i rok byłem na wymianie w USA w trakcie liceum, także nie miałem problemów z komunikacją.Jednakże jak zacząłem szkolenie, to nie
3. Co jest bardziej potrzebne w tej pracy? Refleks, logiczne myślenie, pamięć, umysł analityczny a może umysł matematyka?
4. Jak podzielona jest taka praca? Tzn. w jednej wieży siedzi grupa takich ludzi jak ty i każdy ma swoje wyznaczone wysokości do kontrolowania? Np. pan X ma wysokości 1000-1500 m, a pan Y 1500-2000? Jak to jest rozdzielone? Jak duże są takie
3.Refleks, myślenie przestrzenne, umiejętność podejmowania decyzji w stresowych sytuacjach, szybkie liczenie, planowanie na kilka/kilkanaście minut w przód. Umysł matematyka nie zawsze pomaga, bo jest zbyt wiele zmiennych i czasami dwie praktycznie takie same sytuacje mają zupełnie inne rozwiązania.
4.U mnie na obszarze to jest podział FL245+. Jeśli jest zbyt duży ruch, to wtedy robimy podział, że dwóch kontrolerów (jeden rozmawia z pilotami, a drugi
Komentarze (315)
najlepsze
Niestety nasze "radary"(komputery) nie są podłączone do internetu, także nie mam takiej możliwości. Ale w trakcie przerw jak najbardziej.
Na szczęście żaden:)
Nie mogę się wypowiadać na ten temat, jako że jest to informacja tajna.
Należy mieć wykształcenie przynajmniej średnie, biegle mówić po angielsku i zapisać się na testy, które weryfikują to czy nadajesz się do tej pracy. W zasadzie nie ma żadnej ścieżki, która Cię na to przygotuje. Albo się nadajesz albo Ci podziękują za współpracę, niezależnie od tego jakie studia skończyłeś i czy masz doświadczenie jako pilot etc.
co tak właściwie robisz?
1.Praca czasami jest stresująca, zależy od podejścia do tego wszystkiego. Jeśli byś myślał cały czas o tym, że życie kilku tysięcy osób zależy od Ciebie to byś się wypalił. Większość kontrolerów traktuje to jako punkty które nie mogą być zbyt blisko siebie. Zdarzają się stresujące sytuacje i niektórzy wymagają opieki psychologa.
2.Pracuję jako kontroler obszaru, czyli rozmawiam z samolotami na wysokości przelotowej powyżej FL245 czyli około 7km. Mówię pilotom co
2.Zazwyczaj jest tak, że zaczyna się na wieży, potem jest dochodzenie, a na końcu obszar. W Eurocontrol jest tylko obszar, także szkolenie jest od razu od najwyższego
Właśnie sprawdziłem i minimalna odległość między nimi to 2,5 mili morskiej czyli 4,6km, a prędkość to zazwyczaj około 140 węzłów czyli 250km/h:)
1. Czy jakość dźwięku i poziom angielskiego pilotów jest na poziomie, jak z linku podanego przez exti (http://exti888.wrzuta.pl/audio/6zfORs2bEkr/kontrola_lotow_warszawa_radar_sektor_j)? Jest lepiej, gorzej?
2. Jak było u Ciebie z jęz. angielskim? Musiałeś się jakoś specjalnie douczać (szczególnie chodzi mi o rozumienie ze słuchu przy tej niezbyt imponującej jakości)?
3. Czy zdarza Ci się nie zrozumieć o co chodzi pilotowi, pytać go kila razy?
1. Jakość dźwięku pozostawia wiele do życzenia i jest taka jak na nagraniu. Jednakże kilkadziesiąt godzin słuchania tego w zupełności wystarcza, żeby zrozumieć o co chodzi pilotom. Z angielskim niektórzy sobie radzą lepiej, niektórzy gorzej. Piloci chińscy, hiszpańscy mówią gorzej niż np. niemieccy.
2. Uczyłem się angielskiego 10 lat i rok byłem na wymianie w USA w trakcie liceum, także nie miałem problemów z komunikacją.Jednakże jak zacząłem szkolenie, to nie
2. Długo pracujesz w tym zawodzie?
3. Co jest bardziej potrzebne w tej pracy? Refleks, logiczne myślenie, pamięć, umysł analityczny a może umysł matematyka?
4. Jak podzielona jest taka praca? Tzn. w jednej wieży siedzi grupa takich ludzi jak ty i każdy ma swoje wyznaczone wysokości do kontrolowania? Np. pan X ma wysokości 1000-1500 m, a pan Y 1500-2000? Jak to jest rozdzielone? Jak duże są takie
1.Maastricht, Holandia.
2.Niedługo będą 3 lata.
3.Refleks, myślenie przestrzenne, umiejętność podejmowania decyzji w stresowych sytuacjach, szybkie liczenie, planowanie na kilka/kilkanaście minut w przód. Umysł matematyka nie zawsze pomaga, bo jest zbyt wiele zmiennych i czasami dwie praktycznie takie same sytuacje mają zupełnie inne rozwiązania.
4.U mnie na obszarze to jest podział FL245+. Jeśli jest zbyt duży ruch, to wtedy robimy podział, że dwóch kontrolerów (jeden rozmawia z pilotami, a drugi
Wszystkie kwoty są w euro i są to zarobki netto.
1400 - szkolenie teoretyczne, które trwa 3 miesiące
1800 - szkolenie na symulatorach - 4 miesiące
3100 - OJT(On the job training) czyli praca pod nadzorem instruktora - 4 miesiące
2600-kolejna teoria i symulatory - 4 miesiące
3850 - OJT drugi etap - w zależności od sektora od 4 do 13 miesięcy
5100 - po zdobyciu pierwszej licencji, kolejny OJT