•  

    pokaż komentarz

    a masz dziewczyę/żonę/narzeczoną? mieszka w Polsce czy w Holandii?

  •  

    pokaż komentarz

    @czlowieksiekierka: Wiem, że trochę stary temat, ale chciałem w przyszłym roku aplikować, tylko mam jedno pytanie dotyczące tej podstrony: http://www.eurocontrol.int/articles/salary-and-allowances

    Mianowicie:

    1. Co oznacza bycie "administratorem", "assistantem" itp. i kim się jest jako kontroler (czyli tak naprawdę kim Ty jesteś).
    2. Co to są te z lewej strony skróty AD, AST, O1 itp.

    Fajnie by było, jak byś odpowiedział, nawet po miesiącu, bo pewnie rzadko na wykop wchodzisz.

  •  

    pokaż komentarz

    1. Czy miałeś problemy ze znalezieniem okulisty, który wypełni Certificate of Visual Performance w stolicy? Byłbym wdzięczny za jakieś namiary i ile wiadomość, ile Cię to kosztowało :)

  •  

    pokaż komentarz

    1. Czego nie możecie wnosić na stanowisko pracy?
    2. Przed lotem w kokpicie byłeś jakoś szczegolnie kontrolowany, ile jest foteli w w kabinie pilotów?
    3. Jak zmieniasz jakiegoś kontrolera to kontynuujesz trasę jakiegos samolotu tak jak on sobie zamierzył czy zmieniasz to troche pod siebie?
    4. Ile trwaq przelot na obszarem ktory kontrolujecie np B737 i airbusa A330 a ile jakiegoś małego samolotu dla kilku osób?
    5. Jak wygląda kontrolowanie lotu za pomocą pasków papierowych bądź elektronicznych , te elektroniczne są wyświetlane wszystkie na raz czy jeden po drugim?
    6. Na radarze widzisz tylko parametry lotu czy też jest pole w którym podajesz docelowe parametry które podaleś pilotowi przez radio?
    7. Jak pilot odbiera dane które wysyłasz mu przy pomocy CPDLC ? na monitorze mu się wyświetlają i musi to jakoś potwierdzić? Od czego zależy czy podajesz mu dane przez CPDLC czy przez radio od modelu samolotu? Zdarz się tak że rownocześnie podajesz kilku pilotom przez radio a innym przez CPDLC ?

    •  

      pokaż komentarz

      @4mlotkiapiec5:
      1.Nie można korzystać z telefonów komórkowych, a czego nie wolno wnosić to nie wiem, bo nie ma takich wytycznych.
      2.Sprawdzali moją licencję kontrolera oraz to czy faktycznie pracuję dla Eurocontrol.
      3.Zmieniam to pod siebie. Każdy z kontrolerów pracuje z troszkę innym stylem, także jak jest duży ruch to pierwsze 5 minut po objęciu stanowiska w zasadzie ustawia się wszystko w taki sposób jaki preferujemy.
      4.Wzdłuż około 8 minut, a w poprzek 20 minut, małe samolociki, które nazywamy rowerami ze względu na prędkość lotu, nawet do 3 razy dłużej.
      5.To będzie połączona odpowiedz na pytanie 5 i 6. Paski lotu zawierają informacje na temat samolotu. http://www.sheva.ic.cz/pics/cz-strips.jpg Z takiego paska dowiadujesz się, kiedy, którędy i na jakim poziomie lotu wleci do Twojego sektora samolot. Masz także jego kod SSR, drogę którą leci, typ samolotu, callsign, lotnisko, z którego wyleciał i to docelowe. Na elektronicznym pasku masz takie same informacje i pasek tak samo wygląda, tylko że jest wyświetlany na ekranie komputera i klawiaturą zmieniasz i wpisujesz te dane. Natomiast w Eurocontrol jest system, który zupełnie nie korzysta z tych pasków lotu. Wszystkie dane, masz wyświetlone na ekranie radaru. Są pola, gdzie pokazuje Ci się aktualny poziom lotu i ten docelowy, który pozwoliliśmy zająć, podobnie jest z punktem na który leci samolot.
      6.Odpowiedziałem w 5
      7. Pilot odbiera dane przez FMS o ile się nie mylę. Czyli przez komputer pokładowy. Na monitorze wyświetla mu się polecenie np. wznieś się na dany poziom, bądź skontaktuj się z Londynem i częstotliwość. Pilot musi to zatwierdzić bądź odesłać wiadomość, że np. nie może wykonać danego polecenia ze względu na parametry samolotu. Polecenia takie jak zmiana poziomu lotu, kierunku bądź prędkości musi je zgłosić przez radio, a zmiana kodu SSR czy częstotliwości odbywa się bez potwierdzenia głosowego. Nie zależy to od modelu samolotu, a raczej od firmy, która musi wyposażyć samolot w odpowiednie urządzenie. Około 20% wszystkich samolotów ma możliwość korzystania z CPDLC. Zdarza się, że daję kilku samolotom jednocześnie polecenia, przez co zaoszczędzam trochę czasu i mogę obsłużyć więcej samolotów.

    •  

      pokaż komentarz

      @czlowieksiekierka: Dziękuję!
      Jaka musi być minimalna separacja pomiędzy samolotami które lecą z przeciwnych kierunków? Zdarzaja się małżenśtwa między kontrolerami?

    •  

      pokaż komentarz

      @4mlotkiapiec5: Odpowiedź jest wyżej. A co do drugiego pytania - nie, nie zdarzają się. Miłość jest zakazana, a każdy kto się tam zakocha jest wrzucany do wnętrza wulkanu!

  •  

    pokaż komentarz

    1. Napisałeś:
    "3.Możesz się przenieść, ale wtedy masz innego pracodawce i ponownie musisz uczyć się sektora i przejść On the job training."
    Czego trzeba się uczyć w nowym sektorze? Kanałów powietrznych zajętych przez wojsko? Specyfiki pogodowej danego obszzaru? Ukształtowania terenu? Jak długo może trwać taka zmiana obszaru? Bo zmiana obszar <-> lotnisko to już pewnie dłuższa zabawa, wiesz może jak długo trwa taka zmiana specjalizacji?

    2. Kontroler lotów często kojarzy się z nałogowym palaczem pijącym hektolitry kawy, słusznie? Macie strefy dla palących i niepalących w "centrum dowodzenia", żeby nie dekoncentrować części nietolerującej dymu? A może panuje tam zakaz tytoniowy?

    3. Zapewne wygodne fotele, klimatyzacja... Na co jeszcze możecie liczyć, żeby zapewnić wam konfort podczas samej pracy (nie mam na myśli przerw)?

    4. Jak wyglądają procedury zmiany kontrolera obsługującego dane samoloty, kiedy jeden kończy pracę / idzie na przerwę? Wystarczy rzut okiem na radar, czy musicie sobie przekazać jakieś konkretne informacje?

    •  

      pokaż komentarz

      @dynioglowy:
      1. W zasadzie uczę się wszystkiego od podstaw. Każdy ośrodek ma inny system, niektórzy mają paski postępu lotu, u mnie jest system elektroniczny. Musisz się nauczyć punktów, procedur, niebezpiecznych stref, częstotliwości, dróg lotniczych, a także specyfikacji danego sektora, czyli to gdzie zazwyczaj są problemy, z kim koordynować pewne rzeczy. Także zmiana obszar obszar to kwestia około 2 lat, nawet dla doświadczonego kontrolera. Myślę, że zmiana obszar <> zbliżanie czy nawet obszar<>wieża to też około 2 lat, bo w zasadzie to jest przejście praktycznie całego szkolenia od początku.

    •  

      pokaż komentarz

      @dynioglowy:
      2.Kawy faktycznie bardzo dużo schodzi. Mój kolega, który ma 24 lata, pije około 6 kubków cappucino dziennie. Także inni kontrolerzy piją w masowych ilościach. Ja w ogóle kawy nie piję, także mnie to nie dotyczy:) Palić nie wolno, jest wydzielone pomieszczenie na zewnątrz w ogródku, ale to raczej przypomina przystanek autobusowy niż palarnie. Myślę, że tylko 20% kontrolerów pali.

      3.Tak jak mówisz, fotele, klimatyzacja, napoje, kawa. Jedynym dodatkiem jest elektrycznie podnoszone podnóżki oraz panel.

      4.W zależności od ruchu, ale generalnie mówimy co się dzieje zgodnie z tzw. REST.
      Restrictions - czyli aktywne strefy wojskowe, problemy innych sektorów albo naszych
      Equipment - to czy pracujemy na systemie głównym czy zapasowym, to samo jeśli chodzi o radio
      Situation - pogoda, wiatr etc.
      Traffic - co się aktualnie dzieje, czy jakiś samolot jest na kursie kolizyjnym z innym, czy jeden samolot czeka aż drugi przeleci, żeby móc się dalej wznieść itd.

1 2 3 4 5 6 7 ... 16 17 następna

Dodany przez:

avatar c...............a dołączył
441 wykopali 26 zakopali 35.6 tys. wyświetleń