1. Gdzieś czytałem, że piloci jedzą inne posiłki na długich trasach, żeby wyeliminować jednoczesne zatrucie obu, czy to prawda?
2. Wspominałeś o tym, że czasami jeden pilot zachoruje, jaka jest wtedy procedura? Lądowanie i wymiana wadliwego pilota czy po prostu jeden z pilotów leci sam jakby się nic nie stało?
1. To prawda, że jedzą inne posiłki, żeby wyeliminować ryzyko zatrucia obu jednocześnie.
2.To czy i gdzie lądują zależy od drugiego pilota. On wie jaka jest sytuacja na pokładzie i prawdopodobnie skontaktuje się ze swoją linią lotniczą, żeby podjąć najlepszą decyzję. Jeśli to końcowy etap lotu, w moim przypadku lecieli z Honk Kongu do Londynu i byli już nad Belgią, to wtedy lądowanie gdzieś indziej nie ma sensu, bo jeden
1. Jaki jest stosunek kontrolerów do pilotów? Nie chodzi mi personalnie, bardziej jako grup zawodowych. Zupełnie przyjazne czy np. uważacie, że piloci to zwykli kierowcy, a całą robotę odwalacie Wy? :D
2. Czy bardzo Cię irytuje, kiedy na wiadomość, co robisz, każdy zakłada, że siedzisz w wieży na lotnisku? Jak daleko Twój budynek znajduje się od najbliższego lotniska?
3. Czy są jakieś ograniczenia co do liczby potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, do jakich możesz
1.Piloci z naszej perspektywy nic nie robią i bez nas nie mogliby latać. Często myślą, że są jedyni w powietrzu. Ale z drugiej strony to jak raz leciałem w kokpicie to zrozumiałem, że oni też mają bardzo dużo roboty. Oni by nie istnieli bez nas, a my bez nich. Większość jest bardzo miła i pomagamy im jak się da, koordynując skróty itd. Często jak Swiss Airlines latają z Londynu do
Flightradar24 to raczej daje taki zarys tego co się dzieje. Obraz z naszych radarów jest odświeżany co 4,8 sekundy i w zasadzie położenie jest określane z dokładnością do 100 metrów, jako że każdy samolot jest wychwytywany przez kilka radarów. Jesteśmy w stanie określić jaka będzie minimalna odległość między samolotami z dokładnością do mili nawet kilkadziesiąt minut wcześniej. Także zmiany prędkości rzędu 1 węzła są odnotowywane, także jest znaczna różnica między
Z mojej perspektywy, to najbardziej stresujący był moment, kiedy było 20 samolotów na mojej częstotliwości i cały czas nadlatywały nowe, a ja nie wiedziałem co mam robić. To były początki szkolenia i siedział ze mną instruktor, który w końcu, jak już był taki chaos, że tego nie ogarniałem, przejął kontrolę i po mnie posprzątał. Nie było to nic groźnego, ale to było bardzo stresujące. Nie wiedziałem co mam robić, komu
1. Skąd się biorą nazwy punktów nawigacyjnych? Tzn. Kto je ustala i czym się kieruje przy tym. Zauważyłem, że chyba wszystkie da się przeczytać jako słowo (BANET, LOGDA itd.) - to o to chodzi?
2. W jakim celu piloci, łącząc się z kontrolą lotów, podają parametry lotu (FL, kurs, prędkość) skoro wy i tak widzicie to na radarze?
3. Decyzje co do kierowania poszczególnych samolotów podejmujesz samodzielnie, czy robi to jakiś system?
1. Nazwy są wymyślane przez "specjalistów" siedzących w biurze. W zasadzie to są losowe nazwy. Chyba kierują się tym, żeby łatwo się je wymawiało. BANET, LOGDA, REVLA itd. to są punkty, które zostały stworzone po to, żeby ułatwić pracę kontrolerom i pilotom. Podawane są tylko jako punkty na mapie, określane długością i szerokością geograficzną, ale na ziemi, nie ma żadnych pomocy nawigacyjnych. Wszystkie punkty, które mają 5 liter w nazwie
1. (Zakładam że pracujesz na cywilnym lotnisku pasażerskim.) Ile minimalnie połączeń głosowych nawiązujesz z samolotem który ma lądować? I o czym są? Na pewno jest pytanie o pozwolenie na lądowanie, odpowiadasz, podajesz pogodę, pas, kierunek... Pewnie tak kilka razy?
PS. Teraz przeczytałem że robisz co innego. A może jednak znasz odpowiedź na to pytanie?
2. Ile godzin w tygodniu możesz wyrobić? Jakie są zmiany?
1.To jest długa odpowiedź:) Także ten. Kontrola lotów jest podzielona na Obszar(to co ja robię), czyli praktycznie wysokość przelotowa. Zbliżanie(Approach), czyli to o co Ty pytasz. Samoloty nadlatują z różnych kierunków, a Ty musisz zrobić z nich rządek i skierować na pas startowy, żeby mogły wylądować, bądź pomagasz im bezpiecznie opuścić strefę przy lotnisku. Jako kontroler zbliżania mówisz im jakie jest ciśnienie na lotnisku, jakie podejście do lądowania ich czeka,
1. Jakie szkoły ukończyłeś, jaki profil (liceum, technikum), studiowałeś? Jeśli tak, to jaki kierunek>
2. Na czym dokładnie polegają testy sprawdzające, czy się nadajesz? Czy Ty wiedziałeś, czego się spodziewać? Jeśli tak, to przygotowywałeś się jakoś?
3. Trenujesz jakoś pamięć? Rozwiązujesz zadania matematyczne, problemy logiczne, sudoku, czy może coś innego? A może nic nie robisz w tym kierunku, bo sama praca Ci wystarcza?
4. Jeśli odpowiedź na 3. pytanie jest negatywna (nic
1.Liceum ogólnokształcące. Studiowałem rok elektronikę i inżynierię komputerową na PW.
2.Testy były różne. Na refleks, wyświetlała się liczba bądź dwie i trzeba było je zsumować i wybrać odpowiedni przedział liczbowy dla danej sumy. Przedziały np. to 0-249, 250-499,500-749,750-999 a liczby to 342 i 532. Na przydział była sekunda i pojawiała się kolejna liczba. Na pamięć krótkotrwałą, słuchałeś tekstu z 3 liczbami od 3 do 6 cyfr, a potem było pytanie
Komentarze (315)
najlepsze
2. Wspominałeś o tym, że czasami jeden pilot zachoruje, jaka jest wtedy procedura? Lądowanie i wymiana wadliwego pilota czy po prostu jeden z pilotów leci sam jakby się nic nie stało?
1. To prawda, że jedzą inne posiłki, żeby wyeliminować ryzyko zatrucia obu jednocześnie.
2.To czy i gdzie lądują zależy od drugiego pilota. On wie jaka jest sytuacja na pokładzie i prawdopodobnie skontaktuje się ze swoją linią lotniczą, żeby podjąć najlepszą decyzję. Jeśli to końcowy etap lotu, w moim przypadku lecieli z Honk Kongu do Londynu i byli już nad Belgią, to wtedy lądowanie gdzieś indziej nie ma sensu, bo jeden
Mogę wstawić dzisiaj zdjęcie licencji, identyfikatora bądź w niedzielę zdjęcie radaru z napisem Wykop. Co wolisz?
2. Czy bardzo Cię irytuje, kiedy na wiadomość, co robisz, każdy zakłada, że siedzisz w wieży na lotnisku? Jak daleko Twój budynek znajduje się od najbliższego lotniska?
3. Czy są jakieś ograniczenia co do liczby potencjalnie niebezpiecznych sytuacji, do jakich możesz
1.Piloci z naszej perspektywy nic nie robią i bez nas nie mogliby latać. Często myślą, że są jedyni w powietrzu. Ale z drugiej strony to jak raz leciałem w kokpicie to zrozumiałem, że oni też mają bardzo dużo roboty. Oni by nie istnieli bez nas, a my bez nich. Większość jest bardzo miła i pomagamy im jak się da, koordynując skróty itd. Często jak Swiss Airlines latają z Londynu do
z Warszawy:)
Flightradar24 to raczej daje taki zarys tego co się dzieje. Obraz z naszych radarów jest odświeżany co 4,8 sekundy i w zasadzie położenie jest określane z dokładnością do 100 metrów, jako że każdy samolot jest wychwytywany przez kilka radarów. Jesteśmy w stanie określić jaka będzie minimalna odległość między samolotami z dokładnością do mili nawet kilkadziesiąt minut wcześniej. Także zmiany prędkości rzędu 1 węzła są odnotowywane, także jest znaczna różnica między
Z mojej perspektywy, to najbardziej stresujący był moment, kiedy było 20 samolotów na mojej częstotliwości i cały czas nadlatywały nowe, a ja nie wiedziałem co mam robić. To były początki szkolenia i siedział ze mną instruktor, który w końcu, jak już był taki chaos, że tego nie ogarniałem, przejął kontrolę i po mnie posprzątał. Nie było to nic groźnego, ale to było bardzo stresujące. Nie wiedziałem co mam robić, komu
2. W jakim celu piloci, łącząc się z kontrolą lotów, podają parametry lotu (FL, kurs, prędkość) skoro wy i tak widzicie to na radarze?
3. Decyzje co do kierowania poszczególnych samolotów podejmujesz samodzielnie, czy robi to jakiś system?
1. Nazwy są wymyślane przez "specjalistów" siedzących w biurze. W zasadzie to są losowe nazwy. Chyba kierują się tym, żeby łatwo się je wymawiało. BANET, LOGDA, REVLA itd. to są punkty, które zostały stworzone po to, żeby ułatwić pracę kontrolerom i pilotom. Podawane są tylko jako punkty na mapie, określane długością i szerokością geograficzną, ale na ziemi, nie ma żadnych pomocy nawigacyjnych. Wszystkie punkty, które mają 5 liter w nazwie
PS. Teraz przeczytałem że robisz co innego. A może jednak znasz odpowiedź na to pytanie?
2. Ile godzin w tygodniu możesz wyrobić? Jakie są zmiany?
3. Jaki kraj? Lotnictwo cywilne czy wojskowe?
4.
1.To jest długa odpowiedź:) Także ten. Kontrola lotów jest podzielona na Obszar(to co ja robię), czyli praktycznie wysokość przelotowa. Zbliżanie(Approach), czyli to o co Ty pytasz. Samoloty nadlatują z różnych kierunków, a Ty musisz zrobić z nich rządek i skierować na pas startowy, żeby mogły wylądować, bądź pomagasz im bezpiecznie opuścić strefę przy lotnisku. Jako kontroler zbliżania mówisz im jakie jest ciśnienie na lotnisku, jakie podejście do lądowania ich czeka,
Ode mnie pytanie: czy znasz choć jedną kobietę, która jest kontrolerem lotów?
Znam około 80 kobiet ode mnie z pracy, które są kontrolerkami i bardzo dobrze sobie radzą.
2. Na czym dokładnie polegają testy sprawdzające, czy się nadajesz? Czy Ty wiedziałeś, czego się spodziewać? Jeśli tak, to przygotowywałeś się jakoś?
3. Trenujesz jakoś pamięć? Rozwiązujesz zadania matematyczne, problemy logiczne, sudoku, czy może coś innego? A może nic nie robisz w tym kierunku, bo sama praca Ci wystarcza?
4. Jeśli odpowiedź na 3. pytanie jest negatywna (nic
1.Liceum ogólnokształcące. Studiowałem rok elektronikę i inżynierię komputerową na PW.
2.Testy były różne. Na refleks, wyświetlała się liczba bądź dwie i trzeba było je zsumować i wybrać odpowiedni przedział liczbowy dla danej sumy. Przedziały np. to 0-249, 250-499,500-749,750-999 a liczby to 342 i 532. Na przydział była sekunda i pojawiała się kolejna liczba. Na pamięć krótkotrwałą, słuchałeś tekstu z 3 liczbami od 3 do 6 cyfr, a potem było pytanie