Czy w wolnym czasie pogrywasz w http://pl.wikipedia.org/wiki/VATSIM ? Jeśli tak, to wcielasz się w rolę pilota (dla odmiany) czy kontrolera lotów (dla praktyki)? :)
pare kilometrow od lotniska na ziemi widzialem dosc spora wieze wygladajaca jak male,lotniskowe wieze kontrolne, na oko sa w miejscu gdzie samoloty nadlatujace zawracaja tak by moc leciec rowno "na pas", jakby boje przy ktorych zawracaja samoloty
Oczywiście, są to tzw. approach fix. Dzięki temu pilot patrząc na mapę, wie w jakiej odległości od pasa startowego się znajduje i na jakiej wysokości powinien być(wysokość odczytuje z mapy). Przelatując nad daną "wieżyczką" słyszy dźwięk w kokpicie, po którym poznaje czy to zewnętrzny, środkowy czy wewnętrzny fix (wewnętrzny jest najbliżej krawędzi pasa). Te wieżyczki to mogą być stacje VOR, NDB.
znasz sie moze na zblizaniu ? a dokladne pytanie brzmi czy jezeli wiecie ze rvr juz jest ponizej minimow danego lotniska odsylacie na dzien dobry statki czy pozwalacie im rozpoczac podejscie i podejsc do wysokosci decyzji ?
Na to pytanie nie jestem w stanie Ci odpowiedzieć, jako że nie zaczynałem od wieży, zbliżania, tylko od razu od obszaru. Nie mam pojęcia jakie są procedury. Mogę się dowiedzieć jeśli chcesz, ale dopiero w niedzielę dam Ci odpowiedź.
"3.Możesz się przenieść, ale wtedy masz innego pracodawce i ponownie musisz uczyć się sektora i przejść On the job training."
Czego trzeba się uczyć w nowym sektorze? Kanałów powietrznych zajętych przez wojsko? Specyfiki pogodowej danego obszzaru? Ukształtowania terenu? Jak długo może trwać taka zmiana obszaru? Bo zmiana obszar <-> lotnisko to już pewnie dłuższa zabawa, wiesz może jak długo trwa taka zmiana specjalizacji?
1. W zasadzie uczę się wszystkiego od podstaw. Każdy ośrodek ma inny system, niektórzy mają paski postępu lotu, u mnie jest system elektroniczny. Musisz się nauczyć punktów, procedur, niebezpiecznych stref, częstotliwości, dróg lotniczych, a także specyfikacji danego sektora, czyli to gdzie zazwyczaj są problemy, z kim koordynować pewne rzeczy. Także zmiana obszar obszar to kwestia około 2 lat, nawet dla doświadczonego kontrolera. Myślę, że zmiana obszar <> zbliżanie czy nawet
Odpowiadasz zapewne za spowodowanie katastrofy lotniczej przez zaniedbanie bądź za cokolwiek innego co Ci zarzuci prokurator. Czyli za błędy idzie się do więzienia.
1. Kto kontroluje loty, gdy macie pol godziny przerwy?
2. Czy ktorys etap szkolenia/rekrutacji jest platny? Ile?
3. Myslisz, ze osoby, ktore nigdy nie interesowaly sie lotnictwem mialyby szanse zostac kontrolerem? Chodzi mi o to czy znajomosc jezyka i umiejetnosci wystarcza, a sprawy techniczne beda omawiane na szkoleniu?
Obawiam sie ze kilkaset laikow lotniczych znalazlo ostatnio "powolanie" do kontroli lotow :)
4. Implikujac do poprzedniego pytania, czy znajomosc mozliwosci technicznych kierowanej maszyny
3. Jak najbardziej mają szanse. Zainteresowanie lotnictwem jest dodatkiem, który zupełnie nie jest wymagany. Około połowa osób, które się szkolą, nie ma doświadczenia w lotnictwie, a nawet nie ma o tym żadnego pojęcia. Wszystkie kwestie techniczne, frazeologia etc. omawiane są podczas
1.Pisałeś, że byłeś kontrolerem na VATSIMIE. Jak z perspektywy tego co robisz oceniasz realizm tego symulatora i zasady panujące w społeczności kontrolerów VATSIM (egzaminy, ścieżka kariery).
2. Czy kontroler z Vatsimu poradziłby sobie w realnym świecie?
1.Myślę, że to całkiem dobrze odwzorowuje procedury i zasady panujące w prawdziwej kontroli lotów. Jednakże nie masz takich systemów jak naprawdę, czy chociażby pasków lotu. Uczysz się komunikacji i sposobu myślenia, ale to jeśli jesteś mistrzem na VATSIMie nie znaczy, że w rzeczywistości tak samo będzie. Jest to bardzo realistyczny symulator, ale to wciąż symulator.
2. Ciężko to ocenić, ja miałem tylko licencje TWR na VATSIMie czyli coś co jest
Nie wiem jak wygląda pilotowanie samolotu, także ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie. Takich sytuacji filmowych nie doświadczyłem ani o nich nie słyszałem. Co byśmy zrobili to ciężko powiedzieć. Jest kilku kontrolerów, którzy byli pilotami liniowymi także pewnie do nich byśmy się zwrócili w pierwszej kolejności.
Komentarze (315)
najlepsze
Kiedyś byłem u nich kontrolerem, a potem zostałem prawdziwym. Teraz już raczej nie gram, bo wystarczy mi te 20h tygodniowo, które "gram" przymusowo:)
pare kilometrow od lotniska na ziemi widzialem dosc spora wieze wygladajaca jak male,lotniskowe wieze kontrolne, na oko sa w miejscu gdzie samoloty nadlatujace zawracaja tak by moc leciec rowno "na pas", jakby boje przy ktorych zawracaja samoloty
mozesz cos o tym powiedziec?
Oczywiście, są to tzw. approach fix. Dzięki temu pilot patrząc na mapę, wie w jakiej odległości od pasa startowego się znajduje i na jakiej wysokości powinien być(wysokość odczytuje z mapy). Przelatując nad daną "wieżyczką" słyszy dźwięk w kokpicie, po którym poznaje czy to zewnętrzny, środkowy czy wewnętrzny fix (wewnętrzny jest najbliżej krawędzi pasa). Te wieżyczki to mogą być stacje VOR, NDB.
Jutro Ci odpowiem na to pytanie, bo muszę się dowiedzieć w pracy, co mogę powiedzieć.
Na to pytanie nie jestem w stanie Ci odpowiedzieć, jako że nie zaczynałem od wieży, zbliżania, tylko od razu od obszaru. Nie mam pojęcia jakie są procedury. Mogę się dowiedzieć jeśli chcesz, ale dopiero w niedzielę dam Ci odpowiedź.
Widziałem reportaż na youtube, ale w pracy o tym nigdy nie słyszałem.
"3.Możesz się przenieść, ale wtedy masz innego pracodawce i ponownie musisz uczyć się sektora i przejść On the job training."
Czego trzeba się uczyć w nowym sektorze? Kanałów powietrznych zajętych przez wojsko? Specyfiki pogodowej danego obszzaru? Ukształtowania terenu? Jak długo może trwać taka zmiana obszaru? Bo zmiana obszar <-> lotnisko to już pewnie dłuższa zabawa, wiesz może jak długo trwa taka zmiana specjalizacji?
2. Kontroler lotów często kojarzy się z
1. W zasadzie uczę się wszystkiego od podstaw. Każdy ośrodek ma inny system, niektórzy mają paski postępu lotu, u mnie jest system elektroniczny. Musisz się nauczyć punktów, procedur, niebezpiecznych stref, częstotliwości, dróg lotniczych, a także specyfikacji danego sektora, czyli to gdzie zazwyczaj są problemy, z kim koordynować pewne rzeczy. Także zmiana obszar obszar to kwestia około 2 lat, nawet dla doświadczonego kontrolera. Myślę, że zmiana obszar <> zbliżanie czy nawet
Odpowiadasz zapewne za spowodowanie katastrofy lotniczej przez zaniedbanie bądź za cokolwiek innego co Ci zarzuci prokurator. Czyli za błędy idzie się do więzienia.
2. Czy ktorys etap szkolenia/rekrutacji jest platny? Ile?
3. Myslisz, ze osoby, ktore nigdy nie interesowaly sie lotnictwem mialyby szanse zostac kontrolerem? Chodzi mi o to czy znajomosc jezyka i umiejetnosci wystarcza, a sprawy techniczne beda omawiane na szkoleniu?
Obawiam sie ze kilkaset laikow lotniczych znalazlo ostatnio "powolanie" do kontroli lotow :)
4. Implikujac do poprzedniego pytania, czy znajomosc mozliwosci technicznych kierowanej maszyny
1. Na jednej zmianie jest więcej kontrolerów niż potrzeba do obsługi sektorów. Także jak ja pracuję to inny kontroler ma akurat przerwę.
2. http://www.wykop.pl/link/843759/ama-kontroler-lotow/#comment-6315399 zarabiasz od pierwszego dnia szkolenia.
3. Jak najbardziej mają szanse. Zainteresowanie lotnictwem jest dodatkiem, który zupełnie nie jest wymagany. Około połowa osób, które się szkolą, nie ma doświadczenia w lotnictwie, a nawet nie ma o tym żadnego pojęcia. Wszystkie kwestie techniczne, frazeologia etc. omawiane są podczas
2. Czy kontroler z Vatsimu poradziłby sobie w realnym świecie?
1.Myślę, że to całkiem dobrze odwzorowuje procedury i zasady panujące w prawdziwej kontroli lotów. Jednakże nie masz takich systemów jak naprawdę, czy chociażby pasków lotu. Uczysz się komunikacji i sposobu myślenia, ale to jeśli jesteś mistrzem na VATSIMie nie znaczy, że w rzeczywistości tak samo będzie. Jest to bardzo realistyczny symulator, ale to wciąż symulator.
2. Ciężko to ocenić, ja miałem tylko licencje TWR na VATSIMie czyli coś co jest
Czy bywają takie przypadki jak na filmach? Jeśli tak, to kontrolerzy chyba nie posiadają takiej wiedzy i kto jest wtedy wzywany?
Nie wiem jak wygląda pilotowanie samolotu, także ciężko mi odpowiedzieć na to pytanie. Takich sytuacji filmowych nie doświadczyłem ani o nich nie słyszałem. Co byśmy zrobili to ciężko powiedzieć. Jest kilku kontrolerów, którzy byli pilotami liniowymi także pewnie do nich byśmy się zwrócili w pierwszej kolejności.