•  

    Witaj, z grubej rury: Ilu ludzi zabiłeś?

  •  

    1. Czy jak się pociągnie hamulec bezpieczeństwa to pokazuje wam gdzie dokładnie został zerwany, w jakim wagonie, przedziale żeby pobiec i złapać ew. dowcipnisia? Czy konduktor go goni jak zobaczy że ucieka w pole? Co w ogóle robisz w takiej sytuacji? Czy wtedy też następuje hamowanie nagłe, blokada kół, nie wiem.
    2. Co sprawdza ten facet co na stacjach chodzi i stuka młotkiem?
    3. Czy jesteś w kabinie sam i o czym myślisz podczas jazdy?

    •  

      @kinlej:
      1. Pociągnięcie rączki powoduje otwarcie przewodu głównego i wypuszczenie sprężonego powietrza - skutkiem jest hamowanie nagłe. Rączki hamulca bezpieczeństwa są plombowane, w wagonie którym zerwany został hamulec słychać syk uciekającego powietrza przez klapę acermana. Maszynista niewiele ma do zrobienia - kran w pozycje hamowania nagłego i czekam aż stanie. Klapę zamyka powtórnie drużyna konduktorska. Potem próba hamulca i można jechać dalej.
      2. Docisk wstawek hamulcowych (klocków) do obręczy koła. Sprawdza po prostu czy wagony luzują i odhamowują. Zwie się on rewidentem.
      3. Trudne pytanie - ale głównie o jeździe. W szybkich (v<130) pociągach pasażerskich jeździ się we dwóch.

  •  

    @Ziner: Często ludzie pociągają za hamulec i w jakich okolicznościach?

  •  

    @Ziner: Czemu mówi się, ze stuka młotkiem żeby sprawdzić czy nie są pęknięte koła ? Bo inny dzwiek jest jak puka w cale a jak w pekniete to inny;p Tak mi mowiono ;)

  •  

    @Ziner: Złodzieje węgla? Jak rozumiem po to, by zatrzymać skład i usypać sobie z wagonów - czy tak? Jeśli tak, to czy miałeś taką sytuację?

  •  

    @Ziner: chyba V>130, ale czepiam się ;)

  •  

    Jedziesz sobie normalnie i nagle widzisz że na twoim torze w oddali stoi jakiś pociąg. Co robisz?

  •  

    @Ziner: Powiadamiasz wtedy jakoś szybko przez krótkofalówkę kierownika pociągu jak sądzę że będzie uderzenie. Co on wtedy robi, czy mając te kilkanaście sekund może nadać komunikat do pasażerów przez radiowęzeł żeby przygotowali się na katastrofę np. kładąc na ziemi albo chowając głowę między nogi?

  •  

    @Ziner: No maszynista nie, ale kierownik pociągu. Czy są jakieś procedury na taki wypadek jak opisałem? Świadomości nieuchronnej katastrofy za kilkanaście sekund?

  •  

    1. Co robisz jeśli np jedziesz przez szczere pole - do stacji daleko a ciebie łapie grypa żołądkowa i musisz natychmiast iść do toalety ? Pytanie śmieszne, ale myślę iż może to stanowić poważny problem szczególnie, że z tego co wiem kolejarze sami prowadzą pociąg (nie ma drugiej "kierowcy").

    2. To prawda, że co xx minut musicie naciskać pedał lub przycisk - w ten sposób system sprawdza czy maszynista nie zasnął. Jeśli zasnął i nie wciśnie guzika to pociąg się zatrzymuje ?

    •  

      @kyniu:
      1. W ruchu pasażerskim są stację, tak więc nie ma większego problemu. Towarowe znowu stają co chwila - więc i tu raczej problem rozwiązany.
      2. Tak, co 30 s. uruchamia się ostrzegające światełko, po 3-4 sek brzęczyk a po chwili hamowanie nagłe. Fachowo zwie się to czuwakiem aktywnym. W nowszych pojazdach stosuje się pedał który należy cały czas trzymać i co ok 30 s. puszczać na chwile. Gdyby zwolnić pedał, lub nie wyciskać go w określonym czasie również zostanie wdrożone hamowanie nagłe.

  •  

    @kyniu: Ten przycisk i system z nim związany zwie się SHP :) Takie zabezpieczenie, proste, ale skuteczne :)

  •  

    @Ziner: mozna na tym pedale polozyc cos cieszkiego i nie trzymac na nim nogi ?

  •  

    Istnieje opcja, żeby być na czas?

  •  

    @Ziner: jaka jest najczęstsza przyczyna opóźnień?

    •  

      @elczikeno: Obecnie? Remonty - naprawdę dużo się teraz robi na torach, PLK stara się odrobić lata zaniedbań. Wystarczy, że lokalna osobówka wydłuży czas jazdy na jednotorze i już sypie się cały rozkład zamknięciowy.

  •  

    @Ziner: co to jest rozkład zamknięciowy?

    •  

      @wiktord: Jest to zmieniony rozkład na czas remontów - np. gdy zamknięty jest jeden tor, lub z powodu prac wprowadzono dużo ograniczeń pociągów, co powoduje wydłużenie czasu jazdy.

  •  

    Maksymalna prędkość z jaką prowadziłeś skład?

  •  

    @Ziner: To drugie pytanko: ile godzin dziennie pracujesz, jeździsz 8 godzin czy więcej, co z pracą w święta? ;)

  •  

    Popierasz obecną organizację kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce?

    •  

      @cinek687: Niestety, ale nie. Najgorzej jest w kwestii taryf - milion przewoźników, mało który honoruje swoje bilety. Do tego marszałkowie województw dążą do utworzenia własnych spółek. Najlepiej wygląda to chyba w Mazowieckim. Tam KM obsługuje całe województwo, a nie tylko najlepsze trasy (vide KŚ). Dla 'zwykłego' pasażera, okazjonalna podróż pociągiem to musi być prawdziwe wyzwanie.

  •  

    @Ziner: Nie dziwię się marszałkom województw. Zamiast dokładać do spółki-trupa tworzą coś, nad czym mają pełną kontrolę.

    Kolejne pytania:
    1. Tabor PKP jest mocno przestarzały, jednak jeździ nadal. Kwestia udanej konstrukcji, dobrej, polskiej myśli technicznej? Jak porównałbyś go do nowych lokomotyw Husarz/Traxx? (O ile takie porównanie w ogóle jest możliwe ze względu na przepaść technologiczną. Mam na myśli koszty utrzymania, awaryjność)
    2. Ulubiona lokomotywa?

    •  

      @cinek687: Tylko jeśli tworzą własną spółkę, to niech robią to jak trzeba - przejmując wszystkie linie w województwie, a nie tylko te z których da się coś wycisnąć

      1. Przepaść technologiczna jest ogromna, jednak najpopularniejsze polskie konstrukcje radzą sobie całkiem nieźle. Jeżdżąc na 'analogowym' taborze, trzeba wiedzieć jak i dlaczego to jedzie - aby w miarę możliwości w przypadku drobnych usterek nie stać i czekać na pomoc. W taborze nowoczesnym większość usterek komputer naprawia sam (dokonując odpowiednich przełączeń)
      2. EU07 i wszystkie jej mutacje.

  •  

    @ziner: Czy elektrowozem można ruszać z ostatniej pozycji nastawnika?

    •  

      @streczyciel: Jeśli dobrze zrozumiałem, chodzi Ci o przestawienie NJ od razu na ostatnią pozycje. Nie uda to się - wcześniej wyzwoli przekaźnik nadmiarowy silników trakcyjnych.

  •  

    1. Jaka była twoja droga do zostania maszynistą?
    2. Czy zwykły śmiertelnik bez wykształcenia stricte kolejowego może podjąć pracę w PKP jako maszynista? (Czy istnieją odpowiednie kursy, przeszkolenia etc.)
    3. Mawiają, że nie przybywa w Polsce maszynistów. Więcej odchodzi na emeryturę niż przychodzi a średni wiek maszynistów przekracza 50 lat. Są przyjęcia na kolei na to stanowisko?

    •  

      @cinek687:
      1. Szkoła kolejowa, kurs na pomocnika, jazda za pomocnika, kurs na maszynistę.
      2. Tak, są kursy.
      3. Są, ja zdecydowanie zaniżam średnią wieku.

  •  

    @cinek687: 2. Nieprawda, trzeba mieć min. średnie techniczne, żeby taki kurs zrobić

  •  

    Dlaczego pociągi towarowe będące w trackie jazdy jest tak łatwo zatrzymać za pomocą zwykłego patyka ?

  •  

    @Ziner: Ale chodzi mi o to dlaczego pociąg wtedy automatycznie musi hamować a nie może dalej jechać

    •  

      @sylwke3100: Spowodowane jest to spadkiem ciśnienia w przewodzie głównym. Do momentu uszczelnienia przewodu, nie da się odhamować pociągu. Dzięki temu, w przypadku np. rozerwania pociąg zahamuje samoczynnie.

  •  

    1. Jak sprawa ma się z organizacją pracy? Mieszkasz w mieście x, dojeżdżasz do miasta y by zacząć kurs i wysiadasz na drugim końcu kraju w mieście z. W jaki sposób spółka organizuje to wszystko?
    2. Przewozy Regionalne / PKP IC / PKP Cargo ?
    3. Ile zarabiasz?

    •  

      @cinek687:
      1. Ja mieszkam w mieście X i pracuje w mieście x. Prace rozpoczynam w miescie x i jade do miasta y i z powrotem. Wszystko musi zmieścić się w 12 h.
      2. Pozostawie to dla siebie
      3. Wiem, że lubicie to pytanie, ale pozostawię to dla siebie.

  •  

    1. Jak to jest z tym ogrzewaniem w pociągach. Nie da ustawić się sensownej temperatury, a nie tylko grzeją na maksa i nie grzeją?
    2. Gdy EN57 na stacji początkowej stoi przed odjazdem, w pewnym momencie maszynista coś włącza i słychać że jakiś silnik(?) zaczyna chodzić jakby na luzie. Część ludzi (rzadko jeżdżących) myśli że to oznacza że zaraz pociąg ruszy, ale tak nie jest. Co to jest, jakiś jedna z czynności rozruchu?

    •  

      @silvanus:
      1. Gdy termostaty są rozkręcone na maxa, to będzie ciągle grzało. Gdy są skręcone do zera to nie będzie grzało. Ale to pytanie raczej do konduktora/kierownika.
      2. Jest to sprężarka powietrza - zasila ona hamulce, drzwi i obwody sterowania. I wydaje charakterystyczne tyku-tyku. ;-)

  •  

    Osobne uprawnienia są na lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne, czy jeden papier wystarcza na oba?

    •  

      @cinek687: Uprawnienia są na trakcje - parową, spalinową i elektryczną. Dodatkowo maszyniści przechodzą szkolenia na konkretny typ pojazdu i zdają egzamin z umiejętności jego obsługi.

  •  

    @Ziner: Są jeszcze trakcje parowe?

  •  

    No, liczyłem na takie AMA :-)

    Moje pytania:

    1. Czy miałeś okazje prowadzić jakiś inny niż Polski elektrowóz?
    2. Czy maszyniści znają się na elektryce lepiej niż niejeden elektryk?
    3. Na co dzień jeździsz zawsze tą sama lokomotywą? Jeśli tak to urządzacie je sobie tak jak kierowcy tirów swoje pojazdy? Może nadałeś jej jakieś pieszczotliwe imię? :-)
    4. Czemu Twoim zdaniem brakuje w tym zawodzie młodych? Czy chodzi o zarobki? Czy może przeszkadza to, że aby być maszynista to długa droga pierw na niższych stanowiskach (pomocnicy etc)
    5. Czy prowadząc pociąg "czuć" to, że waży kilkaset ton? Czy raczej idzie jak piórko na wietrze?
    6. Gdybyś miał wymienić dokładnie 3 wady tego zawodu - co byś podał?
    7. Ile lat już pracujesz na tym stanowisku? Jakieś poprzednie zawody czy to jedyna praca do tej pory?
    8. Czy z perspektywy maszynisty widać przemiany na kolei na lepsze? Czy w ogóle widać jakieś zmiany w ostatnich latach? Czy wszystko jest tak samo jak 20 lat temu?
    9. Jesteś pasjonatem kolei poza pracą? Nie wiem - jakieś modelarstwo kolejowe, fora dyskusyjne, fotografowanie taboru itp?
    10. Czy miałeś jaką awarię w trasie? Jeśli tak - jaką?
    11. Czy w nocy dobrze widać trasę? To znaczy, że w pociągu jest coś takiego jak światła drogowe w samochodzie? Czy to są te same za dnia jak i w nocy? Trudno dotrzeć np. jakiś znak, niestrzeżony przejazd itp?
    12. Czy są trudne trasy? Np górskie? Czym wtedy różni się technika jazdy lokomotywą od "zwykłej" trasy?
    13. Czy nie myślałeś, aby na wzór kierowców tirów utworzyć na youtube kanał i wrzucać swoje przejazdy?
    14. Chciałbyś, aby potomstwo posżło w Twoje ślady? :-)

    •  

      @LEM_:
      @KluczDoGwiazd:
      @anonim1133: Gdzieś mi zaginęły te pytania, więc poprawiam się:
      1. Prowadziłem tylko i wyłącznie elektrowozy polskiego przewoźnika, ale również produkowane za granicą (Siemensy, Traxxy).
      2. Tak, taka wiedza jest bardzo potrzebna w codziennej pracy. Pomaga w lokalizacji i usuwaniu usterek.
      3. Nie, teraz jeździ się na tym, co się trafi z rozdzielnika. ;-) Kiedyś lokomotywy były planowe - w środku rzeczywiście było jak w domu. Firaneczki, zasłoneczki, kubki, czajniki i wszystko co do życia potrzebne.
      4. Po prostu brak szkoleń - kiedyś maszynistów było multum, ale było też więcej pracy. Obecnie praca przewozowa spadła, więc nie potrzeba było uzupełniać kadry. Teraz średnia wieku maszynistów rośnie, więc świeża krew będzie niezbędna.
      5. Czuć - zarówno przy rozruchu jak i przy hamowaniu.
      6. Praca w brudzie i hałasie. Chyba tylko to, tak naprawdę mnie boli.
      7. Pierwsza praca. Ok. 5 lat na kolei.
      8. Jest większy bałagan organizacyjny, podziały między spółkami. Raczej przemiany nie wyszły na dobre. Jedyne co na plus - zaczynają się remonty linii.
      9. Tak, dlatego zdecydowałem się na taką pracę.
      10. Tak - zdarzały się zwarcia w obwodach WN, upalenia przewodów, problemy ze sterowaniem.
      11. Tak - są światła 'długie', oświetlają jakieś 200-300 m. w przód (ale tylko wtedy gdy są dobrze ustawione, czesto jest z tym kiepsko)
      12. Po górach trzeba doskonale znać szlak (wzniesienia, spadki, łuki) - jedno hamowanie za późno, lub za wcześnie może spowodować, że nie podjedziemy pod górę.
      13. Jak dobrze poszukać można takie filmy znaleźć (np. 'okiem maszynisty'). Mnie to nie kręciło nigdy.
      14. Chciałbym, żeby potomstwo robiło to co kocha. Jeśli będzie to praca na kolei, nie będę miał nic przeciwko.

    •  

      @anonim1133: Zależy - jak jest możliwość naprawy to się naprawia (trzeba też wiedzieć co zrobić ;-), można też zadzwonić do przyjaciela po poradę. Jeśli jechać się da to oczywiście jedzie się do miejsca gdzie będzie możliwa naprawa (np. przez elektromonterów) lub wymiana lokomotywy na sprawną.

      Zaglądać, zaglądałem - ale bez logowania.

  •  

    http://www.youtube.com/watch?v=QP2IM1U-6wI
    gdzie tu został popełniony błąd ? (pociąg nie dał rady wjechać na wzniesienie )

    •  

      @cabis: Wydaje mi się, że warunki atmosferyczne były główną pczyczyną. Nie wiadomo czy w piasecznicach była odpowiednia ilość piasku - a w przypadku górskiej jazdy piasek jest BARDZO ważny.

  •  

    @Ziner: A co się robi z tym piaskiem? Sypie na szyny? Pytam poważnie, jestem laikiem - pociągiem ostatni raz jechałem 15 lat temu.

  •  

    A ja kiedyś jechałem w lokomotywie spalinowej oraz w parowozie. Bardzo fajna sprawa.

    A teraz pytanie, maszynista spalinówki twierdził, że lokomotywa ta posiada silnik taki jak w czołgach, czy to prawda, czy bujda na resorach?

  •  

    Jak skomentujesz niedawny wypadek w Babach k.Piotrkowa, wg Ciebie winny był tylko maszynista, czy może inne czynniki mogły mieć na to wpływ?

  •  

    Przychodzą ci do głowy jakieś zabawne sytuacje z pracy?
    Najadłeś się kiedyś strachu?

  •  

    Witam! Bardzo fajny wykop :)

    Moje pytania są takie:

    I.Grafik masz rozpisany na tydzień, miesiąc? Jak często się zmienia?
    II. Jaką masz łączność z innymi pociągami/"kontrolerami" ruchu?
    III. Czy uważasz, że przepis o dwóch maszynistach przy V<130km/h jest rozsądny przy nowszych konstrukcjach lokomotyw/EZTów?

    •  

      @lichotto:
      1. Na cały miesiąc zazwyczaj.
      2. Łączność radiowa - każda lokomotywa i nastawnia posiada radiotelefon. Kanałów pociągowych jest 7 - każda linia ma przypisany kanał.
      3. Do momentu gdy nie powstanie sygnalizacja kabinowa uważam, że jest to słuszny zapis.

  •  

    Pod siedzeniami w wagonach są skrzynki oznaczone "wysokie napięcie". Co to jest?

  •  

    Co się dzieje podczas wielkich opadów śniegu? Macie jakieś specjalne pługi kolejowe czy jedzie zwykła lokomotywa?
    Coś w tym stylu? http://www.youtube.com/watch?v=QenN5DVuLtw

  •  

    @Ziner: Mam niezręczne pytanie... Czy pchałeś kiedyś pług?

  •  

    @maxbmx: wiesz co.. ja nie muszę być maszynistą żeby Ci odpowiedzieć. Jeżdżę pociągami i wiem że jak zaczyna się zima to zaczynają się opóźnienia

  •  

    @Ziner: być może, nie mi to oceniać, w końcu to Ty jesteś ekspertem. Pamiętam jednak przypadki, że tory były po prostu tak przysypane, że nie dało się jechać

    •  

      @FLOLPROBA: Oczywiście, że i tak się zdarzało. Ale to raczej podczas 'zim stulecia' i innych anomalii. Problemem głównie jest śnieg dostający się w miejsca gdzie jest napięcie - zarówno w infrastrukturze jak i pojazdach.

  •  

    Posiadacie jakieś pozdrowienie? Jak piloci - " Tyle samo startów co lądowań" albo kierowcy -" Szerokiej drogi"?

  •  

    Kiedyś chciałem zostać "kolejarzem" :-)

    1. Czy to prawda, że np składy Arrivy mają silniki elektryczne a spalinowe pracują tylko po to by wytworzyć dla nich prąd?

    2. Jak długo dajesz sygnał dźwiękowy przed przejazdem jeśli widzisz zbliżający się pojazd? Jest to jakiś stały czas czy "trąbisz", aż masz pewność, że kierowca pojazdu zdaje sobie sprawę ze zbliżającego się pociągu?

    3. Na jakiej podstawie ustala się czy przejazd kolejowy ma być chroniony rogatką, sygnalizacją świetlną i dźwiękową bądź samym stopem i znakami ostrzegającymi o przejeździe kolejowym?

    4. Czy Twoja druga połówka często martwi się, że nie wrócisz z pracy na czas?

    5. Dlaczego tak śmierdzi na Centralnym w stolicy?

    •  

      @crone: Też kiedyś chciałem zostać kolejarzem. :)
      1. Składów Arrivy nie znam, ale jest to możliwe. W większości lokomotyw spalinowych silnik napędza prądnice, a ta wytwarza energię dla potrzeb trakcyjnych.
      2. Przed przejazdami znajdują się wskaźniki nakazujące podawanie sygnał "baczność". Ale gdy widzi się, że kierowca nie reaguje to oczywiście odruchowo starasz się go ostrzec.
      3. Jest tzw. iloczyn na przejeździe. Chodzi tutaj o ilość pociągów i samochodów w jednostce czasu - im jest większy tym lepiej zabezpieczony musi być przejazd. Ale to trochę poza moją specjalnością.
      4. Cyt: ":Martwię się praktycznie cały czas, zdarzają się różne rzeczy, począwszy od defektów do potrąceń, ale co mogę zrobić, nie zamknę Go w domu. Kocha to, a opóźnienia niestety się zdarzają, jak w każdej pracy."
      5. Pojęcia nie mam.

  •  

    1. Czy lokomotywy jeżdżą 24/7 zmieniając tylko załogę i zjeżdżając do zajezdni na obowiązkowe przeglądy? Jak to wygląda?
    2. Jakie najczęściej zdażają się wypadki wśród pracowników na koleii?
    3. Czy miałeś jakąś "przygodę" związaną z elektrowozem? (spaliłeś silnik, urwałeś pantograf, urwałeś wajchę? ;-) )

    •  

      @maxbmx:
      1. Wykonywane są wymagane przeglądy, jeśli wszystko jest ok to lokomotywa jeździ ile się da.
      2. Nie znam statystyk.
      3. Nic dużego nie urwałem ;-)

  •  

    @Ziner: A jak to jest z tymi wymaganiami zdrowotnymi dla maszynistów? Słyszałem, że podobno kandydaci nie mogą mieć żadnej wady wzroku (tj. w sensie okularów korekcyjnych), to prawda? Przecież nawet w lotnictwie cywilnym nie robią z tym problemu.

  •  

    @Ziner: no ale dlaczego? Przecież w okularach można bez problemu prowadzić samochód zarówno osobowy jak i ciężarowy, w lotnictwie cywilnym to samo - nawet można być pilotem samolotów pasażerskich... Więc dlaczego na kolei, z tego co wiem, akurat w Polsce, są takie obostrzenia?
    Piszę tak dlatego, że m.in. sam myślałem o zostaniu mechanikiem, ale wada wzroku (niewielka -0,75 na jedno i -1 na drugie) skutecznie zamknęła mi drogę do tego zawodu.

  •  

    Jaka jest realna droga hamowania pociągu składającego się z 3-4 wagonów pasażerskich przy 80km/h?

  •  

    Do czego służy ta kierownica w kabinie lokomotywy skoro i tak nie da się skręcić?

  •  

    Czy w pociągach jest coś takiego jak licznik przejechanych kilometrów ?

  •  

    @Ziner: Liczby pewnie podawane już w milionach ?

    •  

      @michalpp: Przy naprawach liczniki są zerowane. Między naprawami rewizyjnymi standardowa lokomotywa przejeżdża 500 000 km, między głównymi 3 mln km. Myślę, że znajdą się pojazdy z dwoma naprawami głównymi.

  •  

    1. W jaki sposób pociąg właściwie skęca - na części szyn (zwłaszcza tramwajowych) nie widać żadnych części ruchomych.
    2. Czy ta praca Cię pociąga?
    3. Czy spisz w hotelach, czy generalnie wracaż na koniec dnia do domu?

    •  

      @fledgeling:
      1. Koło prowadzone jest poprzez obrzeże, a pociąg skręca (zmienia tor?) dzięki zastosowaniu rozjazdów.
      2. Nawet bardzo :)
      3. To zależy gdzie się jeździ - u prywatnych przewoźników sypianie po hotelach się zdarza (ale nie u wszystkich). W ruchu pasażerskim zazwyczaj się wraca.

  •  

    @Ziner:
    *wracasz - miało być oczywiście

    4. Czy lokomotywy też mają czopy skrętu?
    5. Jak długo srednio jesteś w trasie? Ile dni tygodniowo? Ile godzin dziennie? Czy możesz np. jechać gdzieś powiedzmy 6h, potem 2h odpoczynku i wracać?

  •  

    1)Na jakim typie lokomotywy najczęściej jeździsz? Ruch pasażerski czy towarowy?
    2) Załóżmy że będę chciał pójśc (teraz już tylko policealnie) na technika mechanika bądź technika elektryka. Czy po tym bez problemu powinienem się dostać na kurs pomocnika maszynisty, itd? Czy jest spore zapotrzebowanie na maszynistów, np do PR-ów?
    3)Ulubiona trasa/linia
    4) Czy zdarzyło Ci się kiedyś by SHP zatrzymało Twój pociąg, podczas gdy Ty smacznie spałeś? ;)
    5) Jak to jest z obiegami. Zmieniacie się gdzieś po drodze z innymi maszynistami czy cała trasa na jednym loku? (pomijam sytuację gdy jeden pociąg ma po drodze kilka zmian loków, np na trasie z Białegostoku do Gdyni).

    •  

      @wtf24:
      1. Na początku jest wszystko.
      2. Myślę, że tak - średnia wieku jest wysoka.
      3. Każda.
      4. Nie. ;-)
      5. Jeśli pociąg jedzie na tyle daleko, że maszynista nie zdąży się obrócić to na trasie nawet kilkanaście razy zmieniana jest drużyna trakcyjna.

  •  

    Często w starych zespołach trakcyjnych przy ruszaniu i rozpędzaniu pociągu słychać uderzenia. Wydaje się jakby to była jakaś przekładna, czy coś podobnego. Podejrzewam, że elektryczne składy nie mają skrzyni biegów :)

    •  

      @codecalm: To wał kułakowy pracujący w szafie WN znajdującej się pod pudłem. Eliminuje on w czasie rozpędzania jednostki oporniki rozruchowe oraz przełącza układ połączeń silników trakcyjnych (szeregowe, równoległe).

  •  

    Nie boisz się jeździć mają spore pole elektromagnetyczne dookoła siebie cały czas?
    Max - min temperatura w miejscu pracy?

  •  

    Czy stosowanie rozwiązania typu diesel-generator-silniki el. jest podyktowane tym, że dla takiej mocy i masy składu nie jest możliwe skonstruowanie tak mocnego układu przeniesienia napędu jak np. w samochodach?

    •  

      @kazuio: Tak, ogólnie przekładnia mechaniczna nie dawałaby rady z przeniesieniem na zestawy kołowe takiej siły. Ale w małych lokomotywach, służących do przestawiania kilku wagoników taka przekładnia jest stosowana (np. SM03).

  •  

    U mnie jest taka chora sytuacja, że często się zdarza, że przyjeżdża pociąg, staje na przejeździe blokując go, wyskakuje z lokomotywy jakiś gość z papierami w ręku i biegnie do wieży dróżnika (tak się to nazywa?), a pociąg rusza dopiero jak on wróci. Często są to ciężkie, długie towarowe pociągi, więc zdarza się, że na 10 minut miasto jest dosłownie rozdzielone na pół. Co możesz o tym powiedzieć? Częste to, dlaczego takie rzeczy się robi?

  •  

    1. Czy np żeby prowadzić kolej zębatą (a takie można znaleźć chociażby na słowacji, czy w czechach) trzeba mieć jakieś uprawnienia?
    2. Czy mając uprawnienia zdobyte w Polsce można prowadzić pociągi za granicą?
    3. Czy to prawda, że wada wzroku wyklucza na starcie możliwość bycia maszynistą?

  •  

    1. Wyjaśnij pokrótce jak hamuje pociąg?
    2. Czy nauczenie się co oznaczają wszystkie światła, znaki i ich kombinacje jest trudniejsze od jazdy samochodem?

    •  

      @corova:
      1. Z kabiny maszynisty, poprzez zawór główny obniżane jest ciśnienie (wartość robocza 5 bar), efektem staje się przesterowanie zaworów rozrządczych w poszczególnych wagonach na hamowanie, przez co wpuszczają one sprężone powietrze do cylindrów hamulcowych, a to poprzez przekładnie dociskają wstawki do obręczy. Po powtórnym podniesieniu ciśnienia do 5 bar z cylindrów powietrze upuszczane jest do atmosfery. Jest to wersja bardzo uproszczona, ale mam nadzieję, że zrozumiała.
      2. Ciężko powiedzieć, nigdy nie miałem problemów z różnymi przepisami (zarówno tymi drogowymi jak i 'pociągowymi').

  •  

    Jak to jest z kierownikami i szefostwem? Idzie się jakoś dogadać czy nie za bardzo? Np. coś ci wypada na pojutrze, mówisz kierownictwu, że nie możesz przyjsc do pracy. Stwarzają wtedy problemy? Czy od razu starają się znaleźć zastępstwo?

  •  

    1. Czy to prawda, że tylko kilkunastu maszynistów ma to szczęście i jeszcze nikogo nie przejechali pociągiem?
    2. Czy w tym zawodzie zdarzają się kobiety?
    3. Dlaczego rozkłady jazdy zmieniane są w najgorętszych okresach czyli np. przed świętami a nie np. w okresie gdzie statystycznie mniej ludzi jeździ pociągami?
    4. Jaką maksymalną liczbę wagonów może pociągnąć lokomotywa, którą jeździsz?
    5. Czy w lokomotywie jest głośno?

    •  

      @karolajner:
      1. Myślę, że więcej niż kilkunastu.
      2. Nie.
      3. Zmiana rozkładu w grudniu to nie wymysł PKP - w całej Europie jest wtedy zmieniany rozkład.
      4. to zależy od długości torów na stacjach przez które będzie jechał pociąg.
      5. Czasem jest nawet bardzo głośno.

  •  

    Jeździłeś na ET22? Jaka jest Twoja opinia na temat tej lokomotywy? :)

  •  

    Często jacyś nieustaleni sprawcy Ci zatrzymywali pociąg za pomocą radiostopu? Poważny to problem na kolei?

    •  

      @mieki: Zdarzało się. W okolicach Warszawy swego czasu ktoś się w to bawił. Ale na jakimś portalu czytałem, że dzielni SOKiści ujęli sprawcę/sprawców.

  •  

    @Ziner: ale Twoj pociag kiedys zatrzymal ktos radiostopem, czy ogolnie slyszales ze ktostam zatrzymal?

  •  

    Dlaczego gaśnie światło na chwilę w pociągu kiedy rusza z Gliwic w stronę Katowic (osobowy Przewozów Regionalnych, zwykłe Regio). Tj. światło pali się normalnie na stacji i przez kilkanaście sekund po ruszeniu z peronu, potem na chwilę gaśnie i zapala się ponownie, właśnie dlaczego? :) (coś podobnego było chyba jak się jedzie z Krakowa do Katowic).

    •  

      @kivol: Zapewne znajduje się tam miejsce przez które należy przejeżdżać z opuszczonymi odbierakami prądu. Nie pracuje wtedy przetwornica zasilająca obwody oświetlenia, więc światło przełączane jest na 'awaryjne' i zasilane z baterii.

  •  

    @Ziner: Ok, ale dlaczego występują takie miejsca, czym jest to spowodowane?

  •  

    1. Czy umiesz (i czy zdarzało Ci się) usuwać podstawowe drobne awarie będąc na szlaku? Jeżeli tak to jakie?
    2. Czy popierasz koncepcję że maszynista ma być tylko operatorem pociągu i zagadnienia techniczne budowy i funkcjonowania poszczególnych podzespołów i układów nie powinny go w ogóle obchodzić, co w konsekwencji prowadzi do każdorazowego wzywania serwisantów do nawet błahej usterki, a wiec i opóźnień?

  •  

    @edek_z_fabryki: Jeśli masz lokomotywę sterowaną elektrycznie nie ma przeszkód, aby niektóre awaryjne obwody się dublowały i komputer w razie awarii przełączał by się pomiędzy nimi. Do tego elektronika zawsze może być wyposażona w tryb „awaryjny” jak w samochodzie (zmniejsza moc ale pozwala dojechać do punktu obsługi). A czy maszynista popiera to i ja czekam na odpowiedz ;)

    •  

      @aaxxyyzz: Tak popieram, ale tylko w nowoczesnych lokomotywach - tam wszystkie czynności diagnostyczne jak i naprawianie prostych usterek wykonywane jest przez komputer.

  •  

    na bokach wagonów (tramwajów też) są takie trójkąty (dolna parta wagonu) - intuicyjnie myśląc: oznaczają pt. podparcia ale nie pokrywają się z osiami kół - co one oznaczają? bo chyba nie miejsce gdzie podkłada się lewarek by np... wymienić koło :)

    •  

      @pretty_hot_programmer: Sam trójkąt lub kotwica, oznacza miejsca do przymocowania lin w czasie przeprawy promowej. Trójkąt z belką u góry oznacza miejsce podparcia pudła w celu podniesienia wagonu. Za osie się nie podnosi - wózki zostają na torach a pudło idzie do góry.

  •  

    Kiedyś na wykopie był jakiś filmik instruktażowy, bodajże do eu07. To co z niego szło zapamiętać to słowo styczniki. Czy maszynistom śnią się styczniki;)? Nowoczesne lokomotywy też opierają się na nich?

  •  

    @silvanus: styczniki to elementy załączające, pracują w ogólnie pojętej elektryce, nie tylko w pociągach. Np. stycznik podłączony do czujnika mierzącego ilość wody w zbiorniku po opadnięciu wody poniżej pewnego poziomu załączy pompę która dopompuje wody do tego momentu gdy czujnik poda informację zwrotną do stycznika, a ten odłączy pompę.

  •  

    co myślisz o nowo powstałej lokomotywie do transportu cargo - Dragon? powstała w Gliwicach, czy dla Ciebie to interesująca konstrukcja?

  •  

    Chciałbym zadać pytania natury technicznej...
    1. Jakie są największe różnice między starymi (lecz ciągle używanymi) a nowymi elektrowozami dla Ciebie jako maszynisty?
    2. Czy w produkcji elektrowozów, tak jak w produkcji aut, goni się za mocą, prędkością, wydajnością? Czy nowe pojazdy mają większe przyspieszenie niż te stare?
    3. Czy np. rzeczy typu ogrzewanie kabiny maszynisty w starych pociągach jeszcze działają?
    4. Czy miałeś kiedyś jakąś poważną usterkę podczas jazdy? Czekam na cool story :)

    •  

      @msg:
      1. Te nowe praktycznie same jeżdżą (posiadają tempomaty). Do tego są DUŻO cichsze.
      2. Mają większe przyśpieszenie, ale nasz polskie podstację rzadko kiedy dają radę wytrzymać taki pobór.
      3. Muszą działać - inaczej byśmy tam zamarzli. Kabiny są nieszczelne, więc przy jeździe 120 byłoby zimno jak w psiarni.
      4. Zdarzało się - jadąc przedostatnim pociągiem na linii, na jednotorowym odcinku zablokowałem ostatni pociąg ;-) Było to późnym wieczorem (koło 23). Prowizorycznie udało się uzdrowić tabor i zjechać do stacji. Tam ludzi z mojego pociągu zabrał ten ostatni, a ja czekałem na lokomotywę zastępczą.

  •  

    1. Zajeżdżasz czasami do Przemyśla?
    2. Z jaką maksymalną, bezpieczną prędkością można jeździć po Polskich torach?
    3. Dużo dzieje się przed Euro, unowocześniają lokomotywy i tabory?
    4. Nie bywa Ci monotonnie na dłuższych trasach?

    •  

      @Kaaziiu:
      1. Nie.
      2. 160, ale na jednej linii prowadzone są obecnie testy na 200 km/h
      3. Coś się dzieje, ale to kropla w morzu potrzeb.
      4. Nie, jak się kocha tę pracę to monotonia nie występuje.

  •  

    W dni wolne od pracy gdy musisz/chcesz podróżować po Polsce robisz to samochodem czy koleją?

  •  

    Od czego zależy to, że niektóre wagony stukają na łączeniach torów kolejowych a niektóre nie? Tory chyba nie są spawane na niektórych odcinkach bo zmiany temperatur nieźle by z nimi porobiły?

  •  

    @Ziner: zgrzane szyny nie krzywią się przy zmianach temperatur?

    •  

      @Pr3z3s: są robione specjalne dylatację. Co do tego nie mam pewności, ale chyba szyny w czasie montażu są jakoś specjalnie rozciągane(?). Ciężko mi się o tym wypowiadać - jak już wspominałem ja po tym tylko jeżdżę ;-)

  •  

    Jak to jest z przejazdami przez granicę? Np jadąc na Słowację trzeba przejść przeszkolenie ze znajomości przepisów ZSR i z języka czy jedzie dwóch maszynistów - polski i słowacki?

    •  

      @wtf24: Do pierwszej stacji za granicą może jechać Polski maszynista i tabor. Żeby jechać dalej trzeba mieć prawo kierowania na dany kraj i jeśli jest to wymagane odpowiednie zabezpieczenia w lokomotywie (np. sygnalizacje kabinową). Polacy jeżdżą na co dzień po Niemczech, Słowacji i Czechach (a przynajmniej o tych krajach mi wiadomo).

  •  

    Co cię skłoniło, aby być maszynistą kolejowym?

  •  

    co oznaczają symbole kotwic na bokach wagonów pasażerskich i do czego to coś służy? chodzi o symbol przy krawędzi "karoserii" wagonu :) jak na zdjęciu po prawej http://www.policja.krasnik.pl/images/news/wyp_poc.jpg

  •  

    Czy nie masz wrażenia, że maszynista jako pierwszy z zawodów polegających na prowadzeniu pojazdów z miejsca do miejsca zostanie wyparty przez automatyczne systemy sterujące - np. podobne do tych, które już obecnie sterują metrem w wielu miastach?

    •  

      @btr: U nas? Wiele wody w Wiśle upłynie nim coś takiego zostanie wprowadzone. Zresztą, takie systemy działać mogą tam gdzie do torów nie mają dostępu osoby trzecie (czyli np. metro).

  •  

    Przepraszam jeśli pytania już padły.

    1. Ciekawi mnie jak jest z dłuższymi trasami pasażerskimi. Tzn maszynista jedzie całą trasą i zdarza mu się nocować na stacjach końcowych czy raczej zamienia się po drodze z innym maszynistą, który w tamtym mieście mieszka, a on prowadzi skład w stronę swojego miasta?
    2. Zakładam, że pracujesz już jakiś dłuższy okres czasu. Przez okres swojej pracy zauważyłeś jakieś polepszenie/pogorszenie zachowania się kierowców samochodów na przejazdach nie strzeżonych?
    3. Tory w dużym stopniu są stare, są również narażone na czynniki pogodowe itd.. Jadąc na wakację w tym roku wydawało mi się, że w pewnym miejscu na dość sporym odcinku są nachylone tak, że pociąg był przechylony o jakieś 15 stopni od pionu na jeden bok. Są pewnie w Polsce jakieś przepisy, które to normują, albo i nie.. Ale wiesz może jak wyglądają kryteria w sprawie remontów trakcji kolejowych? Czekają i odkładają remont czy są warunki, ktore jak zaistnieją to robią to od razu?
    4. W kabinie maszynisty zimą ogrzewanie działa dobrze? Jakieś radia samochodowe są zamontowane (jak w tramwajach) czy jedynie jakiś radiokomunikator z kontrolą ruchu kolejowego?
    5. Tak trochę personalnie - lubisz swoją pracę? :)

    •  

      @timon_rogal:
      1. Drużyny trakcyjne zmieniają się w trasie.
      2.Żadnej zmiany - jak się pakowali pod koła, tak dalej to robią.
      3. W przypadku pogorszenia stanu toru wprowadzane są ograniczenia prędkości. Co jakiś czas drobne naprawy przeprowadza PLK własnymi środkami. No a modernizacje to już większa afera - tutaj przetargi, wykonawcy itp. Ciężko mi się wypowiadać w tym temacie - ja tylko po tym jeżdżę, a nie naprawiam.
      4. Zazwyczaj działa, ale usterki się zdarzają. Wtedy jest naprawdę nieprzyjemnie.
      5. Bardzo :)

  •  

    Co robisz, kiedy przejedziesz jakieś zwierzę(sarnę, dzika itp.)? Słyszałem, że niektórzy pakują zwierzynę na maszynę :)

  •  

    @Ziner widzę, że jeszcze tu zaglądasz (co mnie cieszy).
    Określenie "Rp1" oznacza użycie sygnału dźwiękowego przez maszynistę (pytam bo zauważyłem, że na filmikach na YT się podniecają uploaderzy ;) )?

  •  

    1) Zbombili ci kiedyś twój skład kiedy stałeś na stacji? Byłeś może świadkiem?
    Jak tak to co wtedy zrobiłeś, bądź co byś zrobił?

  •  

    Komentarz usunięty przez autora

  •  

    1. W jakich miejscach najczęściej dochodzi do większych opóźnień (powiedzmy - od pół godziny)?
    2. Co w sytuacji, kiedy pociąg stanie na środku pola, wokół nie ma żadnych ulic, a lokomotywa jest zepsuta?

    •  

      @aleandra:
      1. Tam gdzie są remonty, wypadki i inne nieprzewidziane sytuacje.
      2. Jak się uda naprawić to jedziemy dalej, jak się nie uda to czekamy na lokomotywę zastępczą.

  •  

    1. Czy lubisz tę pracę?
    2. Czy dużo "zwiedziłeś", duże odległości przejeżdżasz, czy raczej jeździsz "lokalnie"? ;)

  •  

    1. Jakie szkoły ukończyłeś?

    2. Miałeś jakieś ciekawe historię związane ze szkołą kolejarską?

  •  

    Co jest gorsze, pociąg pełen kibiców czy pociąg pełen woodstockowiczów?

  •  

    1. Co jaki czas zmieniasz trasę na której jeździsz? Zależy to od twojej prośby czy zawsze co równy okres?
    2. Kto, zgodnie z zasadami, poza maszynistą, może znajdować się w kabinie maszynisty w czasie jazdy?

    •  

      @baftek:
      1. każdy maszynista jeździ tam gdzie ma znajomość szlaku. To już zależy od przewoźnika.
      2. Osoby posiadające ważne zezwolenia, w pewnych okolicznościach kierownik pociągu.

  •  

    @Ziner: A na czym polega znajomość szlaku? Pojechać można tak jak będą ustawione rozjazdy, to się człowiek nie zgubi;). Chodzi to o znajomość ograniczeń szlakowych itp?

Dodany przez:

avatar Ziner dołączył
303 wykopali 8 zakopali 25.3 tys. wyświetleń