•  

    Witaj, z grubej rury: Ilu ludzi zabiłeś?

  •  

    1. Czy jak się pociągnie hamulec bezpieczeństwa to pokazuje wam gdzie dokładnie został zerwany, w jakim wagonie, przedziale żeby pobiec i złapać ew. dowcipnisia? Czy konduktor go goni jak zobaczy że ucieka w pole? Co w ogóle robisz w takiej sytuacji? Czy wtedy też następuje hamowanie nagłe, blokada kół, nie wiem.
    2. Co sprawdza ten facet co na stacjach chodzi i stuka młotkiem?
    3. Czy jesteś w kabinie sam i o czym myślisz podczas jazdy?

    •  

      @kinlej:
      1. Pociągnięcie rączki powoduje otwarcie przewodu głównego i wypuszczenie sprężonego powietrza - skutkiem jest hamowanie nagłe. Rączki hamulca bezpieczeństwa są plombowane, w wagonie którym zerwany został hamulec słychać syk uciekającego powietrza przez klapę acermana. Maszynista niewiele ma do zrobienia - kran w pozycje hamowania nagłego i czekam aż stanie. Klapę zamyka powtórnie drużyna konduktorska. Potem próba hamulca i można jechać dalej.
      2. Docisk wstawek hamulcowych (klocków) do obręczy koła. Sprawdza po prostu czy wagony luzują i odhamowują. Zwie się on rewidentem.
      3. Trudne pytanie - ale głównie o jeździe. W szybkich (v<130) pociągach pasażerskich jeździ się we dwóch.

    •  

      @Ziner: Często ludzie pociągają za hamulec i w jakich okolicznościach?

    •  

      @kinlej: Chyba głównie kibice i złodzieje węgla (ale to zazwyczaj poprzez otwarcie przewodu głównego między wagonami).

    •  

      @Ziner: Czemu mówi się, ze stuka młotkiem żeby sprawdzić czy nie są pęknięte koła ? Bo inny dzwiek jest jak puka w cale a jak w pekniete to inny;p Tak mi mowiono ;)

    •  

      @cooffee: Przykro mi - to stukanie to próba hamulca zespolonego. Nie chciałem niszczyć Ci dzieciństwa. ;-)

    •  

      @pracus: Ano, usypy to popularna forma spędzania wolnego czasu na Śląsku. Nie miałem takiej sytuacji.

    •  

      @Ziner: Co wtedy robi maszynista? Siedzi w kabinie i wzywa policję czy może wysiada zobaczyć co się stało?

    •  

      @Ziner: chyba V>130, ale czepiam się ;)

    •  

      @Mibars: Oczywiście masz rację - tak to jest jak odpowiada się w kilku miejscach naraz.

  •  

    Istnieje opcja, żeby być na czas?

  •  

    1. Co robisz jeśli np jedziesz przez szczere pole - do stacji daleko a ciebie łapie grypa żołądkowa i musisz natychmiast iść do toalety ? Pytanie śmieszne, ale myślę iż może to stanowić poważny problem szczególnie, że z tego co wiem kolejarze sami prowadzą pociąg (nie ma drugiej "kierowcy").

    2. To prawda, że co xx minut musicie naciskać pedał lub przycisk - w ten sposób system sprawdza czy maszynista nie zasnął. Jeśli zasnął i nie wciśnie guzika to pociąg się zatrzymuje ?

    •  

      @kyniu:
      1. W ruchu pasażerskim są stację, tak więc nie ma większego problemu. Towarowe znowu stają co chwila - więc i tu raczej problem rozwiązany.
      2. Tak, co 30 s. uruchamia się ostrzegające światełko, po 3-4 sek brzęczyk a po chwili hamowanie nagłe. Fachowo zwie się to czuwakiem aktywnym. W nowszych pojazdach stosuje się pedał który należy cały czas trzymać i co ok 30 s. puszczać na chwile. Gdyby zwolnić pedał, lub nie wyciskać go w określonym czasie również zostanie wdrożone hamowanie nagłe.

    •  

      @cinek687: SHP to co innego - jest to system współpracujący z urządzeniami przytorowymi. Działa tylko w momencie przejazdu nad rezonatorem.

    •  

      @Ziner: Teraz dopiero doczytałem, że to wszystko ze sobą powiązane :) Dzięki! Człowiek całe życie się uczy :)

    •  

      @Ciapek57: No nie bardzo, bo co jakiś czas trzeba ten pedał puszczać.

    •  

      @Nexx: przydaloby sie pomysl byl tak genialny ze az zapomnialem polskiego.

  •  

    Jedziesz sobie normalnie i nagle widzisz że na twoim torze w oddali stoi jakiś pociąg. Co robisz?

  •  

    Maksymalna prędkość z jaką prowadziłeś skład?

  •  

    1. Jaka była twoja droga do zostania maszynistą?
    2. Czy zwykły śmiertelnik bez wykształcenia stricte kolejowego może podjąć pracę w PKP jako maszynista? (Czy istnieją odpowiednie kursy, przeszkolenia etc.)
    3. Mawiają, że nie przybywa w Polsce maszynistów. Więcej odchodzi na emeryturę niż przychodzi a średni wiek maszynistów przekracza 50 lat. Są przyjęcia na kolei na to stanowisko?

  •  

    Popierasz obecną organizację kolejowych przewozów pasażerskich w Polsce?

    •  

      @cinek687: Niestety, ale nie. Najgorzej jest w kwestii taryf - milion przewoźników, mało który honoruje swoje bilety. Do tego marszałkowie województw dążą do utworzenia własnych spółek. Najlepiej wygląda to chyba w Mazowieckim. Tam KM obsługuje całe województwo, a nie tylko najlepsze trasy (vide KŚ). Dla 'zwykłego' pasażera, okazjonalna podróż pociągiem to musi być prawdziwe wyzwanie.

    •  

      @Ziner: Nie dziwię się marszałkom województw. Zamiast dokładać do spółki-trupa tworzą coś, nad czym mają pełną kontrolę.

      Kolejne pytania:
      1. Tabor PKP jest mocno przestarzały, jednak jeździ nadal. Kwestia udanej konstrukcji, dobrej, polskiej myśli technicznej? Jak porównałbyś go do nowych lokomotyw Husarz/Traxx? (O ile takie porównanie w ogóle jest możliwe ze względu na przepaść technologiczną. Mam na myśli koszty utrzymania, awaryjność)
      2. Ulubiona lokomotywa?

    •  

      @cinek687: Tylko jeśli tworzą własną spółkę, to niech robią to jak trzeba - przejmując wszystkie linie w województwie, a nie tylko te z których da się coś wycisnąć

      1. Przepaść technologiczna jest ogromna, jednak najpopularniejsze polskie konstrukcje radzą sobie całkiem nieźle. Jeżdżąc na 'analogowym' taborze, trzeba wiedzieć jak i dlaczego to jedzie - aby w miarę możliwości w przypadku drobnych usterek nie stać i czekać na pomoc. W taborze nowoczesnym większość usterek komputer naprawia sam (dokonując odpowiednich przełączeń)
      2. EU07 i wszystkie jej mutacje.

  •  

    No, liczyłem na takie AMA :-)

    Moje pytania:

    1. Czy miałeś okazje prowadzić jakiś inny niż Polski elektrowóz?
    2. Czy maszyniści znają się na elektryce lepiej niż niejeden elektryk?
    3. Na co dzień jeździsz zawsze tą sama lokomotywą? Jeśli tak to urządzacie je sobie tak jak kierowcy tirów swoje pojazdy? Może nadałeś jej jakieś pieszczotliwe imię? :-)
    4. Czemu Twoim zdaniem brakuje w tym zawodzie młodych? Czy chodzi o zarobki? Czy może przeszkadza to, że aby być maszynista to długa droga pierw na niższych stanowiskach (pomocnicy etc)
    5. Czy prowadząc pociąg "czuć" to, że waży kilkaset ton? Czy raczej idzie jak piórko na wietrze?
    6. Gdybyś miał wymienić dokładnie 3 wady tego zawodu - co byś podał?
    7. Ile lat już pracujesz na tym stanowisku? Jakieś poprzednie zawody czy to jedyna praca do tej pory?
    8. Czy z perspektywy maszynisty widać przemiany na kolei na lepsze? Czy w ogóle widać jakieś zmiany w ostatnich latach? Czy wszystko jest tak samo jak 20 lat temu?
    9. Jesteś pasjonatem kolei poza pracą? Nie wiem - jakieś modelarstwo kolejowe, fora dyskusyjne, fotografowanie taboru itp?
    10. Czy miałeś jaką awarię w trasie? Jeśli tak - jaką?
    11. Czy w nocy dobrze widać trasę? To znaczy, że w pociągu jest coś takiego jak światła drogowe w samochodzie? Czy to są te same za dnia jak i w nocy? Trudno dotrzeć np. jakiś znak, niestrzeżony przejazd itp?
    12. Czy są trudne trasy? Np górskie? Czym wtedy różni się technika jazdy lokomotywą od "zwykłej" trasy?
    13. Czy nie myślałeś, aby na wzór kierowców tirów utworzyć na youtube kanał i wrzucać swoje przejazdy?
    14. Chciałbyś, aby potomstwo posżło w Twoje ślady? :-)

    •  

      @Ziner: Czy możesz odpowiedzieć na pytania użytkownika powyżej? Są to jedne z najciekawszych pytań w wątku i równie chętnie jak pytający przeczytałbym odpowiedzi na nie ;)

    •  

      @LEM_:
      @KluczDoGwiazd:
      @anonim1133: Gdzieś mi zaginęły te pytania, więc poprawiam się:
      1. Prowadziłem tylko i wyłącznie elektrowozy polskiego przewoźnika, ale również produkowane za granicą (Siemensy, Traxxy).
      2. Tak, taka wiedza jest bardzo potrzebna w codziennej pracy. Pomaga w lokalizacji i usuwaniu usterek.
      3. Nie, teraz jeździ się na tym, co się trafi z rozdzielnika. ;-) Kiedyś lokomotywy były planowe - w środku rzeczywiście było jak w domu. Firaneczki, zasłoneczki, kubki, czajniki i wszystko co do życia potrzebne.
      4. Po prostu brak szkoleń - kiedyś maszynistów było multum, ale było też więcej pracy. Obecnie praca przewozowa spadła, więc nie potrzeba było uzupełniać kadry. Teraz średnia wieku maszynistów rośnie, więc świeża krew będzie niezbędna.
      5. Czuć - zarówno przy rozruchu jak i przy hamowaniu.
      6. Praca w brudzie i hałasie. Chyba tylko to, tak naprawdę mnie boli.
      7. Pierwsza praca. Ok. 5 lat na kolei.
      8. Jest większy bałagan organizacyjny, podziały między spółkami. Raczej przemiany nie wyszły na dobre. Jedyne co na plus - zaczynają się remonty linii.
      9. Tak, dlatego zdecydowałem się na taką pracę.
      10. Tak - zdarzały się zwarcia w obwodach WN, upalenia przewodów, problemy ze sterowaniem.
      11. Tak - są światła 'długie', oświetlają jakieś 200-300 m. w przód (ale tylko wtedy gdy są dobrze ustawione, czesto jest z tym kiepsko)
      12. Po górach trzeba doskonale znać szlak (wzniesienia, spadki, łuki) - jedno hamowanie za późno, lub za wcześnie może spowodować, że nie podjedziemy pod górę.
      13. Jak dobrze poszukać można takie filmy znaleźć (np. 'okiem maszynisty'). Mnie to nie kręciło nigdy.
      14. Chciałbym, żeby potomstwo robiło to co kocha. Jeśli będzie to praca na kolei, nie będę miał nic przeciwko.

    •  

      @Ziner: 10. I pod czas takich awarii musisz je sam usuwać czy dzwonisz gdzieś i czekasz na kogoś kto to naprawi? Czy też może mimo usterek dojeżdżasz gdzie trzeba i wtedy naprawiają przewody i obwody?

      Jak to jest możliwe, że przez miesiąc nie zaglądałeś na wykop? ;O

    •  

      @anonim1133: Zależy - jak jest możliwość naprawy to się naprawia (trzeba też wiedzieć co zrobić ;-), można też zadzwonić do przyjaciela po poradę. Jeśli jechać się da to oczywiście jedzie się do miejsca gdzie będzie możliwa naprawa (np. przez elektromonterów) lub wymiana lokomotywy na sprawną.

      Zaglądać, zaglądałem - ale bez logowania.

  •  

    1. Jak to jest z tym ogrzewaniem w pociągach. Nie da ustawić się sensownej temperatury, a nie tylko grzeją na maksa i nie grzeją?
    2. Gdy EN57 na stacji początkowej stoi przed odjazdem, w pewnym momencie maszynista coś włącza i słychać że jakiś silnik(?) zaczyna chodzić jakby na luzie. Część ludzi (rzadko jeżdżących) myśli że to oznacza że zaraz pociąg ruszy, ale tak nie jest. Co to jest, jakiś jedna z czynności rozruchu?

    •  

      @silvanus:
      1. Gdy termostaty są rozkręcone na maxa, to będzie ciągle grzało. Gdy są skręcone do zera to nie będzie grzało. Ale to pytanie raczej do konduktora/kierownika.
      2. Jest to sprężarka powietrza - zasila ona hamulce, drzwi i obwody sterowania. I wydaje charakterystyczne tyku-tyku. ;-)

  •  

    Dlaczego pociągi towarowe będące w trackie jazdy jest tak łatwo zatrzymać za pomocą zwykłego patyka ?

  •  

    Osobne uprawnienia są na lokomotywy i elektryczne zespoły trakcyjne, czy jeden papier wystarcza na oba?

  •  

    A ja kiedyś jechałem w lokomotywie spalinowej oraz w parowozie. Bardzo fajna sprawa.

    A teraz pytanie, maszynista spalinówki twierdził, że lokomotywa ta posiada silnik taki jak w czołgach, czy to prawda, czy bujda na resorach?

  •  

    1. Co jaki czas zmieniasz trasę na której jeździsz? Zależy to od twojej prośby czy zawsze co równy okres?
    2. Kto, zgodnie z zasadami, poza maszynistą, może znajdować się w kabinie maszynisty w czasie jazdy?

    •  

      @baftek:
      1. każdy maszynista jeździ tam gdzie ma znajomość szlaku. To już zależy od przewoźnika.
      2. Osoby posiadające ważne zezwolenia, w pewnych okolicznościach kierownik pociągu.

    •  

      @Ziner:
      A jakie komunikaty poza "gotów do odjazdu" mogą być przekazywane przez radio pomiędzy załogą pociągu? Czy różne linie działają na różnych częstotliwościach?

    •  

      @Ziner: A na czym polega znajomość szlaku? Pojechać można tak jak będą ustawione rozjazdy, to się człowiek nie zgubi;). Chodzi to o znajomość ograniczeń szlakowych itp?

    •  

      @silvanus: Ogólnie chodzi o znajomość całej linii - jej profilu, gdzie jaka stacja, gdzie stoi semafor, gdzie kończy i zaczyna się ograniczenie.

  •  

    http://www.youtube.com/watch?v=QP2IM1U-6wI
    gdzie tu został popełniony błąd ? (pociąg nie dał rady wjechać na wzniesienie )

  •  

    @ziner: Czy elektrowozem można ruszać z ostatniej pozycji nastawnika?

    •  

      @streczyciel: Jeśli dobrze zrozumiałem, chodzi Ci o przestawienie NJ od razu na ostatnią pozycje. Nie uda to się - wcześniej wyzwoli przekaźnik nadmiarowy silników trakcyjnych.

  •  

    Przychodzą ci do głowy jakieś zabawne sytuacje z pracy?
    Najadłeś się kiedyś strachu?

  •  

    Do czego służy ta kierownica w kabinie lokomotywy skoro i tak nie da się skręcić?

  •  

    Witam! Bardzo fajny wykop :)

    Moje pytania są takie:

    I.Grafik masz rozpisany na tydzień, miesiąc? Jak często się zmienia?
    II. Jaką masz łączność z innymi pociągami/"kontrolerami" ruchu?
    III. Czy uważasz, że przepis o dwóch maszynistach przy V<130km/h jest rozsądny przy nowszych konstrukcjach lokomotyw/EZTów?

    •  

      @lichotto:
      1. Na cały miesiąc zazwyczaj.
      2. Łączność radiowa - każda lokomotywa i nastawnia posiada radiotelefon. Kanałów pociągowych jest 7 - każda linia ma przypisany kanał.
      3. Do momentu gdy nie powstanie sygnalizacja kabinowa uważam, że jest to słuszny zapis.

    •  

      @Ziner: ad3. Uważasz, że to skomplikowane przedsięwzięcia czy raczej kwestia dobrej woli środowiska?

      Trochę czuję tu myślenie na zasadzie "po co coś zmieniać, skoro działa" no i zatrudnianie dwóch maszynistów np. na trasie Warszawa-Łódź też będzie niczego sobie. Nie mówię tu konkretnie, że opłaci się to maszynistom, ale administracji na pewno.

  •  

    Czy w pociągach jest coś takiego jak licznik przejechanych kilometrów ?

  •  

    Pod siedzeniami w wagonach są skrzynki oznaczone "wysokie napięcie". Co to jest?

  •  

    Jak skomentujesz niedawny wypadek w Babach k.Piotrkowa, wg Ciebie winny był tylko maszynista, czy może inne czynniki mogły mieć na to wpływ?

  •  

    Co jest gorsze, pociąg pełen kibiców czy pociąg pełen woodstockowiczów?

  •  

    Jaka jest realna droga hamowania pociągu składającego się z 3-4 wagonów pasażerskich przy 80km/h?

  •  

    1)Na jakim typie lokomotywy najczęściej jeździsz? Ruch pasażerski czy towarowy?
    2) Załóżmy że będę chciał pójśc (teraz już tylko policealnie) na technika mechanika bądź technika elektryka. Czy po tym bez problemu powinienem się dostać na kurs pomocnika maszynisty, itd? Czy jest spore zapotrzebowanie na maszynistów, np do PR-ów?
    3)Ulubiona trasa/linia
    4) Czy zdarzyło Ci się kiedyś by SHP zatrzymało Twój pociąg, podczas gdy Ty smacznie spałeś? ;)
    5) Jak to jest z obiegami. Zmieniacie się gdzieś po drodze z innymi maszynistami czy cała trasa na jednym loku? (pomijam sytuację gdy jeden pociąg ma po drodze kilka zmian loków, np na trasie z Białegostoku do Gdyni).

    •  

      @wtf24:
      1. Na początku jest wszystko.
      2. Myślę, że tak - średnia wieku jest wysoka.
      3. Każda.
      4. Nie. ;-)
      5. Jeśli pociąg jedzie na tyle daleko, że maszynista nie zdąży się obrócić to na trasie nawet kilkanaście razy zmieniana jest drużyna trakcyjna.

  •  

    Co się dzieje podczas wielkich opadów śniegu? Macie jakieś specjalne pługi kolejowe czy jedzie zwykła lokomotywa?
    Coś w tym stylu? http://www.youtube.com/watch?v=QenN5DVuLtw

  •  

    1. W jaki sposób pociąg właściwie skęca - na części szyn (zwłaszcza tramwajowych) nie widać żadnych części ruchomych.
    2. Czy ta praca Cię pociąga?
    3. Czy spisz w hotelach, czy generalnie wracaż na koniec dnia do domu?

    •  

      @fledgeling:
      1. Koło prowadzone jest poprzez obrzeże, a pociąg skręca (zmienia tor?) dzięki zastosowaniu rozjazdów.
      2. Nawet bardzo :)
      3. To zależy gdzie się jeździ - u prywatnych przewoźników sypianie po hotelach się zdarza (ale nie u wszystkich). W ruchu pasażerskim zazwyczaj się wraca.

    •  

      @Ziner:
      *wracasz - miało być oczywiście

      4. Czy lokomotywy też mają czopy skrętu?
      5. Jak długo srednio jesteś w trasie? Ile dni tygodniowo? Ile godzin dziennie? Czy możesz np. jechać gdzieś powiedzmy 6h, potem 2h odpoczynku i wracać?

    •  

      @fledgeling:
      4. Mają, ale nie wszystkie.
      5. 6 h jechać nie mogę, bo w 12 muszę wrócić do macierzy ;-) Tygodniowo pracuje jak każdy - ok 40 h wychodzi.

  •  

    Kiedyś chciałem zostać "kolejarzem" :-)

    1. Czy to prawda, że np składy Arrivy mają silniki elektryczne a spalinowe pracują tylko po to by wytworzyć dla nich prąd?

    2. Jak długo dajesz sygnał dźwiękowy przed przejazdem jeśli widzisz zbliżający się pojazd? Jest to jakiś stały czas czy "trąbisz", aż masz pewność, że kierowca pojazdu zdaje sobie sprawę ze zbliżającego się pociągu?

    3. Na jakiej podstawie ustala się czy przejazd kolejowy ma być chroniony rogatką, sygnalizacją świetlną i dźwiękową bądź samym stopem i znakami ostrzegającymi o przejeździe kolejowym?

    4. Czy Twoja druga połówka często martwi się, że nie wrócisz z pracy na czas?

    5. Dlaczego tak śmierdzi na Centralnym w stolicy?

    •  

      @crone: Też kiedyś chciałem zostać kolejarzem. :)
      1. Składów Arrivy nie znam, ale jest to możliwe. W większości lokomotyw spalinowych silnik napędza prądnice, a ta wytwarza energię dla potrzeb trakcyjnych.
      2. Przed przejazdami znajdują się wskaźniki nakazujące podawanie sygnał "baczność". Ale gdy widzi się, że kierowca nie reaguje to oczywiście odruchowo starasz się go ostrzec.
      3. Jest tzw. iloczyn na przejeździe. Chodzi tutaj o ilość pociągów i samochodów w jednostce czasu - im jest większy tym lepiej zabezpieczony musi być przejazd. Ale to trochę poza moją specjalnością.
      4. Cyt: ":Martwię się praktycznie cały czas, zdarzają się różne rzeczy, począwszy od defektów do potrąceń, ale co mogę zrobić, nie zamknę Go w domu. Kocha to, a opóźnienia niestety się zdarzają, jak w każdej pracy."
      5. Pojęcia nie mam.

  •  

    Nie boisz się jeździć mają spore pole elektromagnetyczne dookoła siebie cały czas?
    Max - min temperatura w miejscu pracy?

  •  

    1. Czy lokomotywy jeżdżą 24/7 zmieniając tylko załogę i zjeżdżając do zajezdni na obowiązkowe przeglądy? Jak to wygląda?
    2. Jakie najczęściej zdażają się wypadki wśród pracowników na koleii?
    3. Czy miałeś jakąś "przygodę" związaną z elektrowozem? (spaliłeś silnik, urwałeś pantograf, urwałeś wajchę? ;-) )

    •  

      @maxbmx:
      1. Wykonywane są wymagane przeglądy, jeśli wszystko jest ok to lokomotywa jeździ ile się da.
      2. Nie znam statystyk.
      3. Nic dużego nie urwałem ;-)

    •  

      @Mattijjah: Tak to prawda - wada wzroku eliminuje kandydata na maszynistę.

    •  

      @Mattijjah: Takie jest prawo - nie ja to wymyśliłem.

    •  

      @tangerinedream: ja powiem jeszcze jedno, co może być szokujące - w lotnictwie jest nawet dopuszczana nieznaczna dysfunkcja w rozpoznawaniu barw - wymaga się rozróżniania barw podstawowych. Jeśli oblejemy test na tablicach Isihary (takie kółeczka w kolorowe kropki z numerkami) to wykonuje się dodatkowe badanie na lampce Wilczka albo anomaloskopie i jeśli je zdamy, to możemy dostać nawet I kat zdrowia, która jest potrzebna do licencji zawodowej. Więc skoro w lotnictwie się da, to dlaczego na kolei nie? Zwłaszcza teraz, gdy na CMK jest uruchamiany system ETCS i sygnalizacja kabinowa, to tym bardziej wymagania odnośnie wzroku wydają się delikatnie mówiąc "chore".

      @tangerinedream - dokładnie. Przewoźnicy narzekają, że mechów brakuje, ale z drugiej strony wymagania zdrowotne to chyba tak jak wartości przyśpieszeń bocznychna łukach (0,5 m\s2) pozostały jeszcze z epoki parowozów...

  •  

    Często w starych zespołach trakcyjnych przy ruszaniu i rozpędzaniu pociągu słychać uderzenia. Wydaje się jakby to była jakaś przekładna, czy coś podobnego. Podejrzewam, że elektryczne składy nie mają skrzyni biegów :)

    •  

      @codecalm: To wał kułakowy pracujący w szafie WN znajdującej się pod pudłem. Eliminuje on w czasie rozpędzania jednostki oporniki rozruchowe oraz przełącza układ połączeń silników trakcyjnych (szeregowe, równoległe).

  •  

    Posiadacie jakieś pozdrowienie? Jak piloci - " Tyle samo startów co lądowań" albo kierowcy -" Szerokiej drogi"?

  •  

    U mnie jest taka chora sytuacja, że często się zdarza, że przyjeżdża pociąg, staje na przejeździe blokując go, wyskakuje z lokomotywy jakiś gość z papierami w ręku i biegnie do wieży dróżnika (tak się to nazywa?), a pociąg rusza dopiero jak on wróci. Często są to ciężkie, długie towarowe pociągi, więc zdarza się, że na 10 minut miasto jest dosłownie rozdzielone na pół. Co możesz o tym powiedzieć? Częste to, dlaczego takie rzeczy się robi?

  •  

    1. Czy np żeby prowadzić kolej zębatą (a takie można znaleźć chociażby na słowacji, czy w czechach) trzeba mieć jakieś uprawnienia?
    2. Czy mając uprawnienia zdobyte w Polsce można prowadzić pociągi za granicą?
    3. Czy to prawda, że wada wzroku wyklucza na starcie możliwość bycia maszynistą?

  •  

    Jak to jest z kierownikami i szefostwem? Idzie się jakoś dogadać czy nie za bardzo? Np. coś ci wypada na pojutrze, mówisz kierownictwu, że nie możesz przyjsc do pracy. Stwarzają wtedy problemy? Czy od razu starają się znaleźć zastępstwo?

  •  

    Jeździłeś na ET22? Jaka jest Twoja opinia na temat tej lokomotywy? :)

  •  

    Dlaczego gaśnie światło na chwilę w pociągu kiedy rusza z Gliwic w stronę Katowic (osobowy Przewozów Regionalnych, zwykłe Regio). Tj. światło pali się normalnie na stacji i przez kilkanaście sekund po ruszeniu z peronu, potem na chwilę gaśnie i zapala się ponownie, właśnie dlaczego? :) (coś podobnego było chyba jak się jedzie z Krakowa do Katowic).

    •  

      @kivol: Zapewne znajduje się tam miejsce przez które należy przejeżdżać z opuszczonymi odbierakami prądu. Nie pracuje wtedy przetwornica zasilająca obwody oświetlenia, więc światło przełączane jest na 'awaryjne' i zasilane z baterii.

    •  

      @Ziner: Ok, ale dlaczego występują takie miejsca, czym jest to spowodowane?

    •  

      @kivol: Przejściami między różnymi odcinkami zasilania sieci, zbliżenie do konstrukcji wiaduktu (gdy pod wiaduktem jest mało miejsca).

  •  

    1. Czy to prawda, że tylko kilkunastu maszynistów ma to szczęście i jeszcze nikogo nie przejechali pociągiem?
    2. Czy w tym zawodzie zdarzają się kobiety?
    3. Dlaczego rozkłady jazdy zmieniane są w najgorętszych okresach czyli np. przed świętami a nie np. w okresie gdzie statystycznie mniej ludzi jeździ pociągami?
    4. Jaką maksymalną liczbę wagonów może pociągnąć lokomotywa, którą jeździsz?
    5. Czy w lokomotywie jest głośno?

    •  

      @karolajner:
      1. Myślę, że więcej niż kilkunastu.
      2. Nie.
      3. Zmiana rozkładu w grudniu to nie wymysł PKP - w całej Europie jest wtedy zmieniany rozkład.
      4. to zależy od długości torów na stacjach przez które będzie jechał pociąg.
      5. Czasem jest nawet bardzo głośno.

    •  

      @macabrankov: podsumowanie rozmowy na poziomie 3 letniego dzieciaka.
      Jak brakuje logicznych argumentów to po prostu napiszę, że jest "głupie". "Uwielbiam" ludzi dla których świat jest taki oczywisty i znają odpowiedzi na wszystkie pytania. A jak czegoś nie chce im się zrobić to powiedzą, że to jest "GUPIE" i sprawa jest zakończona. Jakby ludzie mieli szukać odpowiedzi tylko na te pytanie, które według nich nie są "głupie" to ciągle jeszcze mieszkalibyśmy w jaskiniach. To, że pytanie ma się "nijak do rzeczywistości" (chociaż ja się z tym nie zgadzam) to nie znaczy, że nie można na nie uzyskać odpowiedzi. Tylko trzeba chcieć. Ale jak się komuś nie chce to wszystkie pytania będą głupie i będą miały się nijak do rzeczywistości.

  •  

    1. Czy umiesz (i czy zdarzało Ci się) usuwać podstawowe drobne awarie będąc na szlaku? Jeżeli tak to jakie?
    2. Czy popierasz koncepcję że maszynista ma być tylko operatorem pociągu i zagadnienia techniczne budowy i funkcjonowania poszczególnych podzespołów i układów nie powinny go w ogóle obchodzić, co w konsekwencji prowadzi do każdorazowego wzywania serwisantów do nawet błahej usterki, a wiec i opóźnień?

    •  

      @edek_z_fabryki:
      1. Zdarzało się - zazwyczaj są to przerwy w obwodach sterowania - jakieś wypięcie, przetarcie lub upalenie przeowodu.
      2. Tylko w przypadku nowoczesnych lokomotyw.

    •  

      @edek_z_fabryki: Jeśli masz lokomotywę sterowaną elektrycznie nie ma przeszkód, aby niektóre awaryjne obwody się dublowały i komputer w razie awarii przełączał by się pomiędzy nimi. Do tego elektronika zawsze może być wyposażona w tryb „awaryjny” jak w samochodzie (zmniejsza moc ale pozwala dojechać do punktu obsługi). A czy maszynista popiera to i ja czekam na odpowiedz ;)

    •  

      @aaxxyyzz: Tak popieram, ale tylko w nowoczesnych lokomotywach - tam wszystkie czynności diagnostyczne jak i naprawianie prostych usterek wykonywane jest przez komputer.

  •  

    na bokach wagonów (tramwajów też) są takie trójkąty (dolna parta wagonu) - intuicyjnie myśląc: oznaczają pt. podparcia ale nie pokrywają się z osiami kół - co one oznaczają? bo chyba nie miejsce gdzie podkłada się lewarek by np... wymienić koło :)

    •  

      @pretty_hot_programmer: Sam trójkąt lub kotwica, oznacza miejsca do przymocowania lin w czasie przeprawy promowej. Trójkąt z belką u góry oznacza miejsce podparcia pudła w celu podniesienia wagonu. Za osie się nie podnosi - wózki zostają na torach a pudło idzie do góry.

  •  

    Często jacyś nieustaleni sprawcy Ci zatrzymywali pociąg za pomocą radiostopu? Poważny to problem na kolei?

  •  

    1. Wyjaśnij pokrótce jak hamuje pociąg?
    2. Czy nauczenie się co oznaczają wszystkie światła, znaki i ich kombinacje jest trudniejsze od jazdy samochodem?

    •  

      @corova:
      1. Z kabiny maszynisty, poprzez zawór główny obniżane jest ciśnienie (wartość robocza 5 bar), efektem staje się przesterowanie zaworów rozrządczych w poszczególnych wagonach na hamowanie, przez co wpuszczają one sprężone powietrze do cylindrów hamulcowych, a to poprzez przekładnie dociskają wstawki do obręczy. Po powtórnym podniesieniu ciśnienia do 5 bar z cylindrów powietrze upuszczane jest do atmosfery. Jest to wersja bardzo uproszczona, ale mam nadzieję, że zrozumiała.
      2. Ciężko powiedzieć, nigdy nie miałem problemów z różnymi przepisami (zarówno tymi drogowymi jak i 'pociągowymi').

  •  

    co myślisz o nowo powstałej lokomotywie do transportu cargo - Dragon? powstała w Gliwicach, czy dla Ciebie to interesująca konstrukcja?

  •  

    Chciałbym zadać pytania natury technicznej...
    1. Jakie są największe różnice między starymi (lecz ciągle używanymi) a nowymi elektrowozami dla Ciebie jako maszynisty?
    2. Czy w produkcji elektrowozów, tak jak w produkcji aut, goni się za mocą, prędkością, wydajnością? Czy nowe pojazdy mają większe przyspieszenie niż te stare?
    3. Czy np. rzeczy typu ogrzewanie kabiny maszynisty w starych pociągach jeszcze działają?
    4. Czy miałeś kiedyś jakąś poważną usterkę podczas jazdy? Czekam na cool story :)

    •  

      @msg:
      1. Te nowe praktycznie same jeżdżą (posiadają tempomaty). Do tego są DUŻO cichsze.
      2. Mają większe przyśpieszenie, ale nasz polskie podstację rzadko kiedy dają radę wytrzymać taki pobór.
      3. Muszą działać - inaczej byśmy tam zamarzli. Kabiny są nieszczelne, więc przy jeździe 120 byłoby zimno jak w psiarni.
      4. Zdarzało się - jadąc przedostatnim pociągiem na linii, na jednotorowym odcinku zablokowałem ostatni pociąg ;-) Było to późnym wieczorem (koło 23). Prowizorycznie udało się uzdrowić tabor i zjechać do stacji. Tam ludzi z mojego pociągu zabrał ten ostatni, a ja czekałem na lokomotywę zastępczą.

  •  

    Czy stosowanie rozwiązania typu diesel-generator-silniki el. jest podyktowane tym, że dla takiej mocy i masy składu nie jest możliwe skonstruowanie tak mocnego układu przeniesienia napędu jak np. w samochodach?

    •  

      @kazuio: Tak, ogólnie przekładnia mechaniczna nie dawałaby rady z przeniesieniem na zestawy kołowe takiej siły. Ale w małych lokomotywach, służących do przestawiania kilku wagoników taka przekładnia jest stosowana (np. SM03).

    •  

      @Ziner: Duży moment obrotowy w szerokim zakresie obrotów - nie pomyślałem.

  •  

    Jak to jest z przejazdami przez granicę? Np jadąc na Słowację trzeba przejść przeszkolenie ze znajomości przepisów ZSR i z języka czy jedzie dwóch maszynistów - polski i słowacki?

    •  

      @wtf24: Do pierwszej stacji za granicą może jechać Polski maszynista i tabor. Żeby jechać dalej trzeba mieć prawo kierowania na dany kraj i jeśli jest to wymagane odpowiednie zabezpieczenia w lokomotywie (np. sygnalizacje kabinową). Polacy jeżdżą na co dzień po Niemczech, Słowacji i Czechach (a przynajmniej o tych krajach mi wiadomo).

  •  

    W dni wolne od pracy gdy musisz/chcesz podróżować po Polsce robisz to samochodem czy koleją?

  •  

    Czy nie masz wrażenia, że maszynista jako pierwszy z zawodów polegających na prowadzeniu pojazdów z miejsca do miejsca zostanie wyparty przez automatyczne systemy sterujące - np. podobne do tych, które już obecnie sterują metrem w wielu miastach?

  •  

    1. Zajeżdżasz czasami do Przemyśla?
    2. Z jaką maksymalną, bezpieczną prędkością można jeździć po Polskich torach?
    3. Dużo dzieje się przed Euro, unowocześniają lokomotywy i tabory?
    4. Nie bywa Ci monotonnie na dłuższych trasach?

    •  

      @Kaaziiu:
      1. Nie.
      2. 160, ale na jednej linii prowadzone są obecnie testy na 200 km/h
      3. Coś się dzieje, ale to kropla w morzu potrzeb.
      4. Nie, jak się kocha tę pracę to monotonia nie występuje.

  •  

    Od czego zależy to, że niektóre wagony stukają na łączeniach torów kolejowych a niektóre nie? Tory chyba nie są spawane na niektórych odcinkach bo zmiany temperatur nieźle by z nimi porobiły?

  •  

    Kiedyś na wykopie był jakiś filmik instruktażowy, bodajże do eu07. To co z niego szło zapamiętać to słowo styczniki. Czy maszynistom śnią się styczniki;)? Nowoczesne lokomotywy też opierają się na nich?

    •  

      @silvanus:
      Mnie się nie śnią. W nowoczesnych lokomotywach styczniki się pojawiają, ale nie jako podstawowy aparat sterujący lokomotywom.

    •  

      @silvanus: styczniki to elementy załączające, pracują w ogólnie pojętej elektryce, nie tylko w pociągach. Np. stycznik podłączony do czujnika mierzącego ilość wody w zbiorniku po opadnięciu wody poniżej pewnego poziomu załączy pompę która dopompuje wody do tego momentu gdy czujnik poda informację zwrotną do stycznika, a ten odłączy pompę.

    •  

      @Johnus: Dokładnie - ogólnie są to urządzenia do rozłączania/przełączania obwodów pod prądem.

  •  

    Co cię skłoniło, aby być maszynistą kolejowym?

  •  

    Przepraszam jeśli pytania już padły.

    1. Ciekawi mnie jak jest z dłuższymi trasami pasażerskimi. Tzn maszynista jedzie całą trasą i zdarza mu się nocować na stacjach końcowych czy raczej zamienia się po drodze z innym maszynistą, który w tamtym mieście mieszka, a on prowadzi skład w stronę swojego miasta?
    2. Zakładam, że pracujesz już jakiś dłuższy okres czasu. Przez okres swojej pracy zauważyłeś jakieś polepszenie/pogorszenie zachowania się kierowców samochodów na przejazdach nie strzeżonych?
    3. Tory w dużym stopniu są stare, są również narażone na czynniki pogodowe itd.. Jadąc na wakację w tym roku wydawało mi się, że w pewnym miejscu na dość sporym odcinku są nachylone tak, że pociąg był przechylony o jakieś 15 stopni od pionu na jeden bok. Są pewnie w Polsce jakieś przepisy, które to normują, albo i nie.. Ale wiesz może jak wyglądają kryteria w sprawie remontów trakcji kolejowych? Czekają i odkładają remont czy są warunki, ktore jak zaistnieją to robią to od razu?
    4. W kabinie maszynisty zimą ogrzewanie działa dobrze? Jakieś radia samochodowe są zamontowane (jak w tramwajach) czy jedynie jakiś radiokomunikator z kontrolą ruchu kolejowego?
    5. Tak trochę personalnie - lubisz swoją pracę? :)

    •  

      @timon_rogal:
      1. Drużyny trakcyjne zmieniają się w trasie.
      2.Żadnej zmiany - jak się pakowali pod koła, tak dalej to robią.
      3. W przypadku pogorszenia stanu toru wprowadzane są ograniczenia prędkości. Co jakiś czas drobne naprawy przeprowadza PLK własnymi środkami. No a modernizacje to już większa afera - tutaj przetargi, wykonawcy itp. Ciężko mi się wypowiadać w tym temacie - ja tylko po tym jeżdżę, a nie naprawiam.
      4. Zazwyczaj działa, ale usterki się zdarzają. Wtedy jest naprawdę nieprzyjemnie.
      5. Bardzo :)

  •  

    Co robisz, kiedy przejedziesz jakieś zwierzę(sarnę, dzika itp.)? Słyszałem, że niektórzy pakują zwierzynę na maszynę :)

  •  

    co oznaczają symbole kotwic na bokach wagonów pasażerskich i do czego to coś służy? chodzi o symbol przy krawędzi "karoserii" wagonu :) jak na zdjęciu po prawej http://www.policja.krasnik.pl/images/news/wyp_poc.jpg

  •  

    1. W jakich miejscach najczęściej dochodzi do większych opóźnień (powiedzmy - od pół godziny)?
    2. Co w sytuacji, kiedy pociąg stanie na środku pola, wokół nie ma żadnych ulic, a lokomotywa jest zepsuta?

    •  

      @aleandra:
      1. Tam gdzie są remonty, wypadki i inne nieprzewidziane sytuacje.
      2. Jak się uda naprawić to jedziemy dalej, jak się nie uda to czekamy na lokomotywę zastępczą.

  •  

    @Ziner widzę, że jeszcze tu zaglądasz (co mnie cieszy).
    Określenie "Rp1" oznacza użycie sygnału dźwiękowego przez maszynistę (pytam bo zauważyłem, że na filmikach na YT się podniecają uploaderzy ;) )?

  •  

    Komentarz usunięty przez autora

  •  

    1. Jakie szkoły ukończyłeś?

    2. Miałeś jakieś ciekawe historię związane ze szkołą kolejarską?

  •  

    1. Czy lubisz tę pracę?
    2. Czy dużo "zwiedziłeś", duże odległości przejeżdżasz, czy raczej jeździsz "lokalnie"? ;)

  •  

    1) Zbombili ci kiedyś twój skład kiedy stałeś na stacji? Byłeś może świadkiem?
    Jak tak to co wtedy zrobiłeś, bądź co byś zrobił?

  •  

    1. Jak sprawa ma się z organizacją pracy? Mieszkasz w mieście x, dojeżdżasz do miasta y by zacząć kurs i wysiadasz na drugim końcu kraju w mieście z. W jaki sposób spółka organizuje to wszystko?
    2. Przewozy Regionalne / PKP IC / PKP Cargo ?
    3. Ile zarabiasz?

    •  

      @cinek687:
      1. Ja mieszkam w mieście X i pracuje w mieście x. Prace rozpoczynam w miescie x i jade do miasta y i z powrotem. Wszystko musi zmieścić się w 12 h.
      2. Pozostawie to dla siebie
      3. Wiem, że lubicie to pytanie, ale pozostawię to dla siebie.

    •  

      @szymon_jude: Strajkują górnicy, pielęgniarki, nauczyciele, przedstawiciele służb mundurowych. Takie prawo obecnego ustroju i tyle.
      Gdyby płace były atrakcyjne na pewno by maszynistów przybywało a nie ubywało.

Dodany przez:

avatar Ziner dołączył
309 wykopali 8 zakopali 26.3 tys. wyświetleń