•  

    pokaż komentarz

    A właśnie, ja mam pytanko. W razie rozwalenia komuś płotu, czy tam innych drzwi od stodoły to kto ponosi koszty naprawy na takim, czy innym rajdzie? Organizator wyścigu, czy też kierowca, czy tam jego team?

    •  

      pokaż komentarz

      @choleryk: jeszcze kilka lat temu płacił organizator. I znowu przypominam: organizator rajdu, nie wyścigu. Obecnie jest tak, że jeśli właściciel wskaże, która załoga zniszczyła płot czy coś tam, ona płaci. Tylko w przypadku takim: "a bo byłem na mszy a jak wróciłem to płotu nie było, nie wiem kto to zrobił" powinien zapłacić organizator. Bo kogo obwinić? :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: "jak zaczynać, licencje, zgłoszenia, co robi pilot, czemu tak wygląda opis, jakie auto, gdzie szukać informacji"
    serio - mógłbyś odpowiedzieć z grubsza (choć im wylewniej tym lepiej) na te pytania ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @dyerjaymaker: jak zaczynać? Kupić auto, najlepiej CCS albo Astrę GSi - to drugie to bardzo rozwojowe auto jeśli chodzi o homologacje rajdowe i tanie - i zacząć jeździć w rajdach amatorskich. Potrzebne dwa kaski (dla siebie i pilota), samochód dopuszczony do ruchu, kilkadziesiąt zł na wpisowe (koło 50/250) i dużo chęci. :-)

      Licencje - mniej więcej opisane niżej.

      Co robi pilot? Dba o odpowiednie wjazdy na PKC (Punkt Kontroli Czasu), czyta notatki, ogarnia sytuację w wynikach. To taki WIELKI skrót. Sporo opowiedziane na ten temat niżej.

      Opis - powinien być możliwie najkrótszy i na tyle zrozumiany dla kierowcy, żeby po wymówieniu przez pilota kilku komend typu: "4 prawy zacisk uwaga syf podbija" on to zrozumiał w najkrótszym możliwym czasie. Same komendy są niżej objaśniane.

      Auto - tak jak wyżej, polecam Astrę, sporo ich się ściga w drugiej lidze - czyli tam, gdzie zaczyna się prawdziwe ściganie. A wiadomo, im konkurencja lepsza, tym rozwój lepszy. Poza tym jest stosunkowo tania, z możliwością rozbudowy (ma szeroką homologację - można zrobić z niej zwykłą N-kę, czyli z niewielkimi przeróbkami - można też zrobić prawdziwą A-grupę, czyli małego potwora), duży dostęp części. No i dobre właściwości trakcyjne, przyjemna do nauki :-)

      Gdzie szukać informacji? Trochę zrobię autoreklamę: www.akademiarajdowa.pl, następnie na oficjalnej stronie Rajdowego Pucharu Polski: www.rajdowypuchar.pl i kończąc na www.rsmp.pl - czyli oficjalnym serwisie mistrzostw Polski.

  •  

    pokaż komentarz

    Ile kosztuje cię wyścig (w sensie ile kosztuje poskładanie potem porozbijanego auta, pewnie tankujesz też specjalne paliwo itp.).

    •  

      pokaż komentarz

      @scyth: tak jak pisałem już, nie jestem zawodnikiem. Mam nadzieję, że jeszcze.

      I tutaj musimy rozróżnić NAJWAŻNIEJSZE: rajdy samochodowe to nie wyścigi. Rajdy są rozgrywane na kilku odcinkach, ze startem i metą w różnych miejscach, wytyczonych po normalnych ulicach; startuje w nich załoga - kierowca i pilot, jeździ się na czas, a czasy z wszystkich odcinków się sumuje.

      Wyścigi to zazwyczaj jazda po torze lub po jednym, równym odcinku (wyścigi górskie); jeździ jeden zawodnik, najczęściej okrążenia

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: A czy właściciele gospodarstw będących na trasie dostają jakąś rekompensatę pieniężną za niedogodności przez to spowodowane ? (brak dojazdu, hałas, itp ) Czy jakiś uparty gospodarz może się kategorycznie sprzeciwić organizacji rajdu przed jego domem, działką, firmą?

    •  

      pokaż komentarz

      @choleryk: nie, za hałas, brak dojazdu nie dostaje się rekompensaty pieniężnej. Jeśli ktoś kategorycznie chce się sprzeciwić to może działać w tym kierunku, ale w pojedynkę ciężko będzie zabronić przejazdu na publicznej (nie prywatnej) drodze. Co nie zmienia faktu, że jest dużo sporo osób, które nie widzą plusów idących z rajdu - widząc tylko minusy.

  •  

    pokaż komentarz

    Kilka pytań i odpowiedzi z wykopu "Rollercoaster w rajdówce":

    Hwep: Pytam jako laik, czy uważasz że miałby duże starcie w większych, międzynarodowych mistrzostwach, ze sławami typu loeba, Gronholma czy Sainza, opierając się na tak niesamowitym wyniku i przewadze? Pytam z ciekawości czy możemy się spodziewać że niedługo wszyscy celebryci nagle będą znać się na rajdach, a Polsat będzie puszczał transmisję?
    - talentów w polskich rajdach jest sporo, ale Tomaszczyk z pewnością jest osobą, która bardzo się wyróżnia. Konkuruje samochodem, który jest już pełnoletni - i przy nowocześniejszych konstrukcjach typu Citroen C2R2 czy młodsza generacja Civic'a Type-r - zdobył w tym roku trzecie miejsce w Rajdowym Pucharze Polski. Gdybym prywatnie miał firmę, która chciałaby wypromować się na prawdę dobrym, rajdowym marketingiem - postawiłbym właśnie na niego. Czy miałby szanse na starcie w mistrzostwach świata? Ciężko powiedzieć bo Jurek ma dopiero 23 lata i ciągle się uczy. Ale jak pokazał przykład Wojtka Chuchały (tegoroczny kierowca Lotos-Subaru Poland Rally Team, zwycięzca grupy N w Polsce i w Słowacji) - inwestycja w młodego kierowcę to dobre posunięcie. A zwłaszcza gdy ten pokazuje już na początku swojej kariery, że ma to COŚ :-)

    simperium: a co to znaczy, gdy mówi patelnia? :) I co to znaczy: 5 lewy w 4 prawy? :>
    Patelnia, czyli zakręt przypominający kształtem patelnię - inaczej nawrót, ale nie jest to ostry hak o 180 stopni (określany właśnie częściej mianem haka, czy nawrotu) a bardziej zaokrąglony zwrot o 180 stopni. Jak patelnia :-)

    W zależności od kierowcy stosuje się kilka sposobów opisu trasy - biegowy, stopniowy, prędkościowy, trudnościowy. W tym przypadku 4 lewy oznacza zakręt pokonywany na czwartym biegu w lewo, analogicznie 5 prawy. To najpopularniejszy sposób. Drugi najpopularniejszy to odwrócone nazewnictwo: 1 prawy to zakręt w prawo na 6 biegu, 6 lewy - zakręt w lewo na pierwszym biegu.

    Jak masz inne pytania związane z rajdami to pisz śmiało... Miałem kiedyś założyć AMA z racji funkcji jaką pełnię przy rajdach, ale już było jedno AMA od zawodnika więc moje trochę pytań by powtórzyło :-)

    simperium: a skąd wiadomo, że dany zakręt można pokonać na czwórce? :) Przejeżdżają wcześniej taką trasę wielokrotnie, czy od czego to zależy? Bo to mnie zawsze intrygowało :).

    - - zawodnicy mają regulaminowy czas, zazwyczaj dwa dni przed rajdem na pokonanie trasy jako zapoznanie. I w zależności od tempa załogi każdy odcinek przejeżdża się tylko dwa lub trzy razy - w mistrzostwach Polski zazwyczaj dwa, bo na więcej nie ma czasu. Podczas tego przejazdu (wszystko zgodnie z przepisami ruchu - to nie jest trening na trasie rajdu jak kilkanaście lat temu tylko zapoznanie, zgodnie z zasadami ruchu) zawodnicy muszą wyłapać wszystkie pułapki i odpowiednio opisać każdy zakręt. A czemu akurat pokonują go na czwórce? Bo tak stwierdza kierowca jak go zobaczy. Za pierwszym razem widzi szybszy zakręt, jadąc wolno ocenia go na możliwość pokonania maksymalnie na czwartym biegu; na kolejnym przejeździe zapoznawczym w trochę żwawszym tempie sprawdza to. Jeśli się zgadza, jedzie tak rajd.

    Warto dodać też to, że trudność w opisie polega przede wszystkim na tym, że nie można tego pokonać na 100% (z tymi prędkościami co na rajdzie) bo ograniczenia prędkości to wykluczają. A organizatorzy bardzo dbają o to, żeby wszystko odbywało się zgodnie z planem. Po drugie wszyscy zawodnicy jeżdżą prywatnymi samochodami, a te też sporo różnią się od rajdówek, chociażby dłuższymi przełożeniami skrzyń biegów. Tu trzeba dużo doświadczenia i wyobraźni, aby opis przystosować do prędkości i warunków rajdówki.

    simperium: z tego co wiem to tak, jest wcześniejszy przejazd.
    I to kierowca dyktuje co pilot ma gadać


    - z tym, że dyktuje co ma pilot gadać to jest różnie, w zależności od doświadczenia kierowcy. Ci bardziej doświadczeni faktycznie dyktują, jednak zaczynający dopiero swoją przygodę z rajdami niejednokrotnie biorą na prawy doświadczonego pilota, który pozwoli skrócić opis do minimum. Dlatego też zamiast "prawy nawrót okrągły na drugim biegu zacieśniający się" jest "dwójkowa prawa patelnia zacisk" :-)

    A, zacisk - 3/4 zakrętu jest w jednym stopniu, a później kąt zaczyna się zmniejszać i robi się coraz ciaśniej.

1 2 3 4 5 6 7 ... 13 14 następna