:]

Ciastka!

Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.

  •  

    pokaż komentarz

    A właśnie, ja mam pytanko. W razie rozwalenia komuś płotu, czy tam innych drzwi od stodoły to kto ponosi koszty naprawy na takim, czy innym rajdzie? Organizator wyścigu, czy też kierowca, czy tam jego team?

    •  

      pokaż komentarz

      @choleryk: jeszcze kilka lat temu płacił organizator. I znowu przypominam: organizator rajdu, nie wyścigu. Obecnie jest tak, że jeśli właściciel wskaże, która załoga zniszczyła płot czy coś tam, ona płaci. Tylko w przypadku takim: "a bo byłem na mszy a jak wróciłem to płotu nie było, nie wiem kto to zrobił" powinien zapłacić organizator. Bo kogo obwinić? :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: "jak zaczynać, licencje, zgłoszenia, co robi pilot, czemu tak wygląda opis, jakie auto, gdzie szukać informacji"
    serio - mógłbyś odpowiedzieć z grubsza (choć im wylewniej tym lepiej) na te pytania ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @dyerjaymaker: jak zaczynać? Kupić auto, najlepiej CCS albo Astrę GSi - to drugie to bardzo rozwojowe auto jeśli chodzi o homologacje rajdowe i tanie - i zacząć jeździć w rajdach amatorskich. Potrzebne dwa kaski (dla siebie i pilota), samochód dopuszczony do ruchu, kilkadziesiąt zł na wpisowe (koło 50/250) i dużo chęci. :-)

      Licencje - mniej więcej opisane niżej.

      Co robi pilot? Dba o odpowiednie wjazdy na PKC (Punkt Kontroli Czasu), czyta notatki, ogarnia sytuację w wynikach. To taki WIELKI skrót. Sporo opowiedziane na ten temat niżej.

      Opis - powinien być możliwie najkrótszy i na tyle zrozumiany dla kierowcy, żeby po wymówieniu przez pilota kilku komend typu: "4 prawy zacisk uwaga syf podbija" on to zrozumiał w najkrótszym możliwym czasie. Same komendy są niżej objaśniane.

      Auto - tak jak wyżej, polecam Astrę, sporo ich się ściga w drugiej lidze - czyli tam, gdzie zaczyna się prawdziwe ściganie. A wiadomo, im konkurencja lepsza, tym rozwój lepszy. Poza tym jest stosunkowo tania, z możliwością rozbudowy (ma szeroką homologację - można zrobić z niej zwykłą N-kę, czyli z niewielkimi przeróbkami - można też zrobić prawdziwą A-grupę, czyli małego potwora), duży dostęp części. No i dobre właściwości trakcyjne, przyjemna do nauki :-)

      Gdzie szukać informacji? Trochę zrobię autoreklamę: www.akademiarajdowa.pl, następnie na oficjalnej stronie Rajdowego Pucharu Polski: www.rajdowypuchar.pl i kończąc na www.rsmp.pl - czyli oficjalnym serwisie mistrzostw Polski.

  •  

    pokaż komentarz

    Ile kosztuje cię wyścig (w sensie ile kosztuje poskładanie potem porozbijanego auta, pewnie tankujesz też specjalne paliwo itp.).

    •  

      pokaż komentarz

      @scyth: tak jak pisałem już, nie jestem zawodnikiem. Mam nadzieję, że jeszcze.

      I tutaj musimy rozróżnić NAJWAŻNIEJSZE: rajdy samochodowe to nie wyścigi. Rajdy są rozgrywane na kilku odcinkach, ze startem i metą w różnych miejscach, wytyczonych po normalnych ulicach; startuje w nich załoga - kierowca i pilot, jeździ się na czas, a czasy z wszystkich odcinków się sumuje.

      Wyścigi to zazwyczaj jazda po torze lub po jednym, równym odcinku (wyścigi górskie); jeździ jeden zawodnik, najczęściej okrążenia

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: A czy właściciele gospodarstw będących na trasie dostają jakąś rekompensatę pieniężną za niedogodności przez to spowodowane ? (brak dojazdu, hałas, itp ) Czy jakiś uparty gospodarz może się kategorycznie sprzeciwić organizacji rajdu przed jego domem, działką, firmą?

    •  

      pokaż komentarz

      @choleryk: nie, za hałas, brak dojazdu nie dostaje się rekompensaty pieniężnej. Jeśli ktoś kategorycznie chce się sprzeciwić to może działać w tym kierunku, ale w pojedynkę ciężko będzie zabronić przejazdu na publicznej (nie prywatnej) drodze. Co nie zmienia faktu, że jest dużo sporo osób, które nie widzą plusów idących z rajdu - widząc tylko minusy.

  •  

    pokaż komentarz

    Kilka pytań i odpowiedzi z wykopu "Rollercoaster w rajdówce":

    Hwep: Pytam jako laik, czy uważasz że miałby duże starcie w większych, międzynarodowych mistrzostwach, ze sławami typu loeba, Gronholma czy Sainza, opierając się na tak niesamowitym wyniku i przewadze? Pytam z ciekawości czy możemy się spodziewać że niedługo wszyscy celebryci nagle będą znać się na rajdach, a Polsat będzie puszczał transmisję?
    - talentów w polskich rajdach jest sporo, ale Tomaszczyk z pewnością jest osobą, która bardzo się wyróżnia. Konkuruje samochodem, który jest już pełnoletni - i przy nowocześniejszych konstrukcjach typu Citroen C2R2 czy młodsza generacja Civic'a Type-r - zdobył w tym roku trzecie miejsce w Rajdowym Pucharze Polski. Gdybym prywatnie miał firmę, która chciałaby wypromować się na prawdę dobrym, rajdowym marketingiem - postawiłbym właśnie na niego. Czy miałby szanse na starcie w mistrzostwach świata? Ciężko powiedzieć bo Jurek ma dopiero 23 lata i ciągle się uczy. Ale jak pokazał przykład Wojtka Chuchały (tegoroczny kierowca Lotos-Subaru Poland Rally Team, zwycięzca grupy N w Polsce i w Słowacji) - inwestycja w młodego kierowcę to dobre posunięcie. A zwłaszcza gdy ten pokazuje już na początku swojej kariery, że ma to COŚ :-)

    simperium: a co to znaczy, gdy mówi patelnia? :) I co to znaczy: 5 lewy w 4 prawy? :>
    Patelnia, czyli zakręt przypominający kształtem patelnię - inaczej nawrót, ale nie jest to ostry hak o 180 stopni (określany właśnie częściej mianem haka, czy nawrotu) a bardziej zaokrąglony zwrot o 180 stopni. Jak patelnia :-)

    W zależności od kierowcy stosuje się kilka sposobów opisu trasy - biegowy, stopniowy, prędkościowy, trudnościowy. W tym przypadku 4 lewy oznacza zakręt pokonywany na czwartym biegu w lewo, analogicznie 5 prawy. To najpopularniejszy sposób. Drugi najpopularniejszy to odwrócone nazewnictwo: 1 prawy to zakręt w prawo na 6 biegu, 6 lewy - zakręt w lewo na pierwszym biegu.

    Jak masz inne pytania związane z rajdami to pisz śmiało... Miałem kiedyś założyć AMA z racji funkcji jaką pełnię przy rajdach, ale już było jedno AMA od zawodnika więc moje trochę pytań by powtórzyło :-)

    simperium: a skąd wiadomo, że dany zakręt można pokonać na czwórce? :) Przejeżdżają wcześniej taką trasę wielokrotnie, czy od czego to zależy? Bo to mnie zawsze intrygowało :).

    - - zawodnicy mają regulaminowy czas, zazwyczaj dwa dni przed rajdem na pokonanie trasy jako zapoznanie. I w zależności od tempa załogi każdy odcinek przejeżdża się tylko dwa lub trzy razy - w mistrzostwach Polski zazwyczaj dwa, bo na więcej nie ma czasu. Podczas tego przejazdu (wszystko zgodnie z przepisami ruchu - to nie jest trening na trasie rajdu jak kilkanaście lat temu tylko zapoznanie, zgodnie z zasadami ruchu) zawodnicy muszą wyłapać wszystkie pułapki i odpowiednio opisać każdy zakręt. A czemu akurat pokonują go na czwórce? Bo tak stwierdza kierowca jak go zobaczy. Za pierwszym razem widzi szybszy zakręt, jadąc wolno ocenia go na możliwość pokonania maksymalnie na czwartym biegu; na kolejnym przejeździe zapoznawczym w trochę żwawszym tempie sprawdza to. Jeśli się zgadza, jedzie tak rajd.

    Warto dodać też to, że trudność w opisie polega przede wszystkim na tym, że nie można tego pokonać na 100% (z tymi prędkościami co na rajdzie) bo ograniczenia prędkości to wykluczają. A organizatorzy bardzo dbają o to, żeby wszystko odbywało się zgodnie z planem. Po drugie wszyscy zawodnicy jeżdżą prywatnymi samochodami, a te też sporo różnią się od rajdówek, chociażby dłuższymi przełożeniami skrzyń biegów. Tu trzeba dużo doświadczenia i wyobraźni, aby opis przystosować do prędkości i warunków rajdówki.

    simperium: z tego co wiem to tak, jest wcześniejszy przejazd.
    I to kierowca dyktuje co pilot ma gadać


    - z tym, że dyktuje co ma pilot gadać to jest różnie, w zależności od doświadczenia kierowcy. Ci bardziej doświadczeni faktycznie dyktują, jednak zaczynający dopiero swoją przygodę z rajdami niejednokrotnie biorą na prawy doświadczonego pilota, który pozwoli skrócić opis do minimum. Dlatego też zamiast "prawy nawrót okrągły na drugim biegu zacieśniający się" jest "dwójkowa prawa patelnia zacisk" :-)

    A, zacisk - 3/4 zakrętu jest w jednym stopniu, a później kąt zaczyna się zmniejszać i robi się coraz ciaśniej.

  •  

    pokaż komentarz

    1. Czy da się z tego żyć, czy traktujesz to jako pasję i masz inne źródło utrzymania?
    2. Klasyka: ulubione/wymarzone auto?
    3. Jeszcze jedno bo chyba nie rozumiem, te cyferki typu dwa, cztery to są stopnie trudności zakrętów czy biegi? Np "lewy nawrót dwa" co oznacza?

    •  

      pokaż komentarz

      @trekkers: 1. Jestem jeszcze uczniem, czy da się z tego żyć... Myślę, że dałoby się, ale jeszcze nie patrzę na to w takich kategoriach :-)
      2. Z pewnością Mitsubishi Lancer evo VI, którego przedni zderzak wisi mi w pokoju. Prócz tego Lada VFTS, Lancia Delta A-grupy, Audi Quattro B-grupy, Ford Fiesta S2000.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: jaki czas na Chirdonhead ?

  •  

    pokaż komentarz

    No to i ja się tu przeniosę.

    1. Czy trzeba mieć jakieś papiery poza prawem jazdy, żeby startować w jakichś, mm, nie wiem jak to nazwać, lokalnych rajdach? Czy do startów w w RPP lub RMP trzeba jakichś dodatkowych licencji? A może nawet prawko nie jest potrzebne, jeśli rajd jest na zamkniętym terenie?

    2. Jakie pieniądze trzeba mieć, żeby zacząć się bawić na jakimś amatorskim poziomie? Załóżmy np., że mam swój zwykły osobowy samochód, kolegę, co mi będzie gadał do ucha i trochę wolnego czasu. Czy przepisy wymagają nie wiem, jakichś inwestycji w fotele kubełkowe, kaski, wpisowe, składki członkowskie? Chodzi mi o jakąś mniej więcej konkretną kwotę, np. 1000 zł, 5000 zł?

    •  

      pokaż komentarz

      @jankotron: 1. Aby startować w rajdach amatorskich (nazywanych różnie: rallysprint, KJS - Konkursowa Jazda Samochodem, kręciołek) nie trzeba mieć licencji. Trzeba posiadać prawko i samochód dopuszczony do ruchu.

      Kolejnym krokiem jest uzyskanie licencji R2, umożliwiającej starty w RD-3L, czyli Rajdowym Debiucie - Trzeciej Lidze. Taką licencję zdaje się w jednym z automobilklubów zrzeszonych przy Polskim Związku Motorowym - http://www.pzm.pl/Kluby_zrzeszone_w_PZM. Jest to egzamin. Następnie, po wyjeżdżeniu odpowiedniej ilości punktów - średnio trzy lub cztery rajdy RD-3L, można także jechać w rajdzie RPP bez pomiaru czasu na końcu stawki - dostaje się licencję R1 upoważniającą do startów w drugiej lidze, czyli Rajdowym Pucharze Polski. Aby dostać licencję R, upoważniającą do startów w Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski trzeba zdobyć w RPP 21 pkt (minimalnie dwa rajdy, ale oba wygrane - raczej nie do osiągnięcia dla amatora) lub ukończyć 6 rajdów w ciągu 3 sezonów.

      2. W rajdach amatorskich potrzebne są prawo jazdy, samochód dopuszczony do ruchu i kask. Nawet pilota zazwyczaj nie trzeba mieć, bo trasa tego nie wymaga - ale polecam naukę od początku z pilotem. Oczywiście dla pilota również kask :-) to nie musi być kask wyczynowy. No i trzeba doliczyć wpisowe, które waha się od 50 do 250 złotych. Nie trzeba należeć do klubu. Tak więc tylko kwestia samochodu sprawnego, kasków i wpisowego. I można jechać :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: O proszę. Dzięki wielkie! Nawet nie wiedziałem, a okazało się, że mam ten kanał MotorsTV :). Jeszcze raz dzięki!

  •  

    pokaż komentarz

    @skud: Kubicy nie idzie? Jak na bolid, którym jeździł to i tak osiągał znakomite wyniki. Gdyby wsiadł do bolidu z ktregoś z trzech topowych zespołów spokojnie walczyłby o mistrzostwo.

    @gabrally: Gdzie jeździłes z Kubicą?
    Dawno temu startowałem w wirtualnym rajdzie RBR (chyba na rbr-live albo rbr online ) w którym jechał też Robert. Jechał N-ka i oczywiście wygrał ze wszystkimi, a startowali tam jedni z najlepszych. On ma po prostu chyba jakiś dar do siedzenia przed kierownicą i nie ważne czy to jest rajdówka, wyścigówka czy gra komputerowa.

  •  

    pokaż komentarz

    Interesujesz się F1? Gdyby najlepszy kiero z F1 i najlepszy rajdowiec siedli w cywilne wozy i zaczęli ścigać się po mieście to kto miałby większe szanse?

    •  

      pokaż komentarz

      @skud: najlepszym przykładem jest nasz polski, uniwersalny kierowca: Robert Kubica. Kierowca wyścigowy może mieć małe kłopoty z przystosowaniem się do zmiennych warunków, do tego, że po przejeździe poprzedzających rajdówek na trasie może pojawić się syf (kurz, piasek, błoto, żwir). A znowu sporo kierowców rajdowych ma problem z dobrym torem jazdy, co na torze jest najważniejsze. A nasz Robert radzi sobie z tym i z tym :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Jeszcze jedno pytanie. Choć ostatnio nie jestem na bierząco z rajdami i nie wiem dokładnie jak wygląda tabela ale jedno mnie ciekawi..

    Jak to jest że większość rajdów czy nawet mistrzostwa Polski wygrywa jakiś francuz Bouffier a nie nasz rodzimy kierowca?

    •  

      pokaż komentarz

      @anas_lex: ciężko to mówić, ale chyba jest po prostu lepszy. Lub był - tegoroczne zmagania wygrał Kajetan Kajetanowicz, ale na to złożyło się wiele czynników. Co nie zmienia faktu, że odkąd Bryan pojawił się pierwszy raz - i robił kilkunastosekundowe przewagi na jednym odcinku - nasza czołówka bardzo podniosła poziom, Bryan raczej się nie cofnął :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Gdzie według Ciebie byli lepsi kierowcy? Grupa B czy dzisiejsze WRC?

    •  

      pokaż komentarz

      @Astolus: strasznie trudne pytanie... Myślę, że zarówno tamci jak i obecni są najlepsi i chyba nie można tu porównywać. Jazda kierowców B-grupy wyglądała inaczej, bo inna była charakterystyka samochodów - bardzo agresywne, toporne wręcz potwory, które ciężko było utrzymać na szarym. A dzisiejsze WRC to majstersztyki, które pozwalają na ucinanie nie sekund, a dziesiętnych sekund. Trzeba patrzeć na talenty przez pryzmat zmian technologicznych i widzieć je zarówno w tamtych, jak i obecnych czasach. Bo to, że były i są jest niepodważalne.

      Amen. :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Grasz w TopRally, prawda? Bo chyba nick kojarze...

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Gratulacje. Drugi wykop na głównej dzisiaj. Nie zapomnij kto zaproponował AMA ;P

  •  

    pokaż komentarz

    Zapraszam do zadawania pytań... :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Widzę, że mocno się interesujesz tym tematem to może mógłbyś mi pomóc. Gdzie w tym roku (i nadchodzącym) można oglądać transmisje na żywo z rajdów? Głównie myślę tu o WRC, ale rodzime rajdy też bym chętnie obejrzał. Z tego co wiem, jakiś czas temu można było to oglądać na TV4, teraz już nie. Z kolei streaming w internecie wydaje mi się bardzo zawodny.

    •  

      pokaż komentarz

      @Kedzierzawy: relacje z WRC prowadzi MotorsTV, czyli telewizja, która generalnie w Polsce nie jest dostępna (chyba tylko UPC ją ma) Zostaje zatem streaming lub relacje na żywo przez stronę www.wrc.com, które mają wejść od przyszłego sezonu, a testowane były podczas tegorocznego Rajdu Francji. :-)

      Ale co do samych relacji to polecam IRC (tzw. mistrzostwa interkontynentalne). Eurosport co ciekawszą rundę transmituje na żywo, pokazując kilka odcinków z helikoptera i ze środka rajdówek. Prócz tego po każdym rajdzie koło 23:00 są podsumowania dzienne. Dzisiaj opublikowano kalendarz rajdów, więc pewnie przy niektórych z nich w przyszłym roku poprowadzone zostaną relacje: http://www.ircseries.com/html/readnews.asp?id=3315

      A jeśli chodzi o RSMP to polecam Kroniki TVP, wydawane po każdym dniu danej rundy RSMP, po wiadomościach na TVP 1. Również ciekawie zapowiada się relacja z tegorocznej Barbórki Warszawskiej - na żywo z odcinka Bemowo i Kryterium Karowa - więcej info tutaj: http://rsmp.pl/aktualnosci.php?readmore=278

  •  

    pokaż komentarz

    simperium pytał się także, ile średnio ma jeden odcinek. W rajdach amatorskich długość nie przekracza 1 lub 1,5km, w drugiej lidze - 15 kilometrów, w mistrzostwach Polski nie ma ograniczeń. Najdłuższe odcinki obecnie miewają do 25 kilometrów długości, ale to są wyjątki, zazwyczaj mają koło 10/15 km.

  •  

    pokaż komentarz

    Czy pilot również powinien posiadać jakąkolwiek licencję, by móc zasiąść obok kierowcy podczas rajdu?

  •  

    pokaż komentarz

    Ile mniej więcej kosztuje przystosowanie samochodu tej klasy co ma "Juruś" (lub podobnego grata sprawnego technicznie) do rajdów? Ile kosztuje jeden start? (zakładając, że nie ma sponsora poza tatusiem ;))

  •  

    pokaż komentarz

    Co lepsze w rajdach subaru impreza czy lancer evo? Jakim samochodem i dlaczego chciałbyś się ścigać? Jak oceniasz Małysza rajdach? :)

    •  

      pokaż komentarz

      @skud: jeśli chodzi o rajdy amatorskie, przez większą moc zazwyczaj wygrywa evo. A znowu ostatnia ewolucja - X - jest (według mnie) przygotowana gorzej niż np. impreza N15, która w Polskich rajdach króluje w porównaniu do Lancera.

      Jakim samochodem? Generalnie każdym, jednak gdybym mógł wsiadłbym w samochód klasy S2000 - bardzo agresywne, typowo rajdowe auta. Dlaczego...? Jak usiądziesz pierwszy raz w rajdówce to zrozumiesz. Bo skoro pytasz to znaczy, że jeszcze nie siedziałeś :-)

      Małysz w rajdach? Życzę mu dobrze, ale tu trzeba być skupionym przez kilka dni, to całkiem inny sport. Po drugie rozmawiamy raczej o rajdach płaskich, on jeździ w rajdach terenowych.

  •  

    pokaż komentarz

    Swoją drogą Paniom Wykopowiczkom polecam ten artykuł: http://rsmp.pl/aktualnosci.php?readmore=275
    później na głosowaniu myślę, że koledzy mogą zrobić wykop effect.. :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: ja niestety spod KRK , my już nawet swojego rajdu nie mamy o czym raczej wiesz :D Brakuje mi makowskich patelni czy hopie w mucharzu ;)

  •  

    pokaż komentarz

    Byłeś na 66 Rajdzie Polski w 2009?

  •  

    pokaż komentarz

    Takie AMA mi się podoba. Autor rzeczywiście odpowiada na pytania i to już od 7 godzin. Do tego wypowiedzi są ciekawe i wyczerpujące.

    •  

      pokaż komentarz

      @trekkers: to już tyle minęło..? :O

      A tak na prawdę to jeśli to AMA zachęci kogoś do pojechania na rajd to będę czuł się spełniony. Bo wiem, że jak zobaczy rajdówki na odcinku to zakocha się i przybędzie w naszej rajdowej rodzinie kolejnego członka ;-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: dzięki za ciekawą odpowiedź, jednak interesuje mnie dokładniej czy kierowcy ćwiczą/sprawdzają swoje zdolności w praktyce jedynie na rajdach? jakieś treningi praktyczne występują?

    •  

      pokaż komentarz

      @dyerjaymaker: tak, jak najbardziej. Kierowcy organizują testy przed rajdami, zamykają jakiś odcinek drogi (tylko nie ten, po którym będzie przebiegał rajd - za to grozi wykluczenie, bo jest to nielegalne zapoznanie z trasą) - i jeżdżą, ustawiając zawieszenie czy prostując kości po przerwie :-) w zależności od budżetu takie testy są kilka razy w roku, przed każdą rundą bądź częściej

  •  

    pokaż komentarz

    Jakie są wymagania odnośnie zdrowia, a dokładniej ostrości widzenia? Mam astygmatyzm na jednym oku, niestety z tej przyczyny nie mam widzenia obuocznego, w tym bodajże przestrzennego (choć filmy w 3d mogę oglądać). Nie mam doświadczenia w jeździe profesjonalnej, ale raz jeździłem na gokartach i w mocnym deszczu za pierwszym razem udało mi się zrobić rekord dnia, przy dość dużym obłożeniu toru, auto czuję dobrze, choć nie wyprzedzam na trzeciego, bo mam za słabe auto i bezsensownie nie ryzykuję, choć odległość potrafię raczej ocenić dobrze, nigdy nikomu w tyłek nie wjechałem ;) - jest sens bawić się w to? Nie uważam siebie za jakiegoś super kierowcę, ale raczej mam polot do jazdy i myślę, że jakbym jeździł to coś mógłbym osiągnąć...

    •  

      pokaż komentarz

      @tom1988: hm... powiem szczerze, że nie wiem jakie dokładnie badania się przeprowadza. Ale jest taki kierowca, który słabo widzi na jedno oko (swoją drogą, wymiata) - i jakoś jeździ. Zorientuję i postaram się odpisać :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: a na własną rękę jak taki kierowca ćwiczy? bo to nadal wydaje mi się w sumie mało, jednocześnie zdaję sobie sprawę, że to nie takie proste (przecież nie zamknie sobie kilku ulic ot tak sobie, a tak jeździć na dopuszczonej do ruchu mimo potencjalnie pustej (lub nawet prywatnej) - wiadomo). są jakieś zawsze otwarte i ogólnodostępne tory między rajdami?
    (zdaję sobie sprawę, że odpowiedź na to może być w filmiu który dałeś, ale obejrzę go później, bo nie mam głosu)

    •  

      pokaż komentarz

      @dyerjaymaker: można wystartować w innej imprezie, na poziomie amatorskim (zawodnicy licencjonowani mogą w takich startować w klasie Gość, co niejednokrotnie robią w ramach treningu), przykładowo na torze w Kielcach czy do niedawna na torze w Tychach. Ale jednak częściej organizują sobie treningi na własną rękę, zbiera się na przykład kilka ekip z danego regionu i zamykają drogę. Oczywiście wszystko zgodnie z prawem - nie popieram nielegalnych treningów, których zwyczaj na szczęście powoli mija. :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Od jakjej klasy/poziomu/etapu/licencji kierowca musi być poddawany badaniom medycznym? Czego takie badania dotyczą?

  •  

    pokaż komentarz

    1. sa jakies klasy rajdow wydzielone tylko dla aut tylkonapedowych ?
    2. czy KJS jest zaliczany do MP lub innych waznych imprez rajdowych ?
    3. rajdy sa w jakis sposob finansowane poza sponsorami ?

    •  

      pokaż komentarz

      @m21d24: 1. W Rajdowym Pucharze Polski tak - klasa RWD 1 (do 750 cm3 włącznie), klasa RWD 2 (powyżej 750 cm3 i do 1600 cm3 włącznie) klasa RWD 3 (powyżej 1600 cm3 i do 2000 cm3 włącznie) oraz markowa klasa E30 (BMW). W Rajdowych Samochodowych Mistrzostwach Polski auta te najczęściej startują w HR, czyli historycznej (i jest to najczęściej auto marki BMW w budzie E30:)

      2. KJS to Konkursowa Jazda Samochodem, impreza rozgrywana na całkowicie innym regulaminie niż mistrzostwa Polski - to wyklucza ich łączenie. W imprezie KJS mogą startować zarówno amatorzy jak i licencjonowani zawodnicy, w RSMP tylko licencjonowani.

      3. Rajd jest organizowany ze środków pozyskanych od sponsora oraz z wpisowego, które wpłacają zawodnicy. A wpisowe to w Mistrzostwach Polski 2200 złotych dla samochodów klas N3, N2, N1, A7, A6, A5, HR-P, Grupa R, 2900 złotych dla samochodów klas Super 2000, Super 1600, N4, R4, TD, „Open” oraz 1200 złotych dla zawodników grupy HR oraz dla zawodników sklasyfikowanych w RPP sezonie 2010 – (nie dotyczy zgłoszeń samochodami: N4, R4 , Super 2000, Super 1600). Czyli przyrównując do polskich realiów - 2200zł dla tzw. osiek, czyli napędzanych na jedną oś, 2900 dla czterołapów. Gdy zgłaszający rezygnuje z obowiązkowej reklamy organizatora (pod numerem startowym) wpisowe zwiększa się o niecałą połowę, ale to już są takie niuanse.

      W RPP wpisowe wynosi: dla zawodników klasy N4/30 - 2 000 PLN, dla pozostałych zawodników - 1 200 PLN, dla zawodników z licencją „R2” (jadących bez pomiaru czasu, czyli Rajdowy Debiut) - 700 PLN

  •  

    pokaż komentarz

    Gabrally , na niejednym rajdzie się widzieliśmy , w rajdach siedze od dziecka ale cały czas mnie nurtuje jedna rzecz :D Mianowicie - jak się wkręcić na jakieś testy czy coś? Wstyd się przyznać , ale tyle rajdów zwiedziłem a jeszcze nie siedziałem na prawym w rajdówce ( no chyba że rajdówką można nazwać 106 do KJS :D)

  •  

    pokaż komentarz

    Komentarz usunięty przez moderatora

  •  

    pokaż komentarz

    Grałeś w Live For Speed? (lfs.net)

  •  

    pokaż komentarz

    jak się ma sprawa z ćwiczeniem/rozwijaniem swojego doświadczenia?
    jest to możliwe jedynie poprzez udział w rajdach, czy są jakieś miejsca w których można sobie ot tak w każdej chwili poszaleć/sprawdzić się/poćwiczyć?

    •  

      pokaż komentarz

      @dyerjaymaker: przede wszystkim trzeba dbać o kondycję, co można robić poza rajdami. Trzeba mocno starać się o utrzymywanie koncentracji przez długi czas, bo to cholernie ważne w rajdach - dlatego wszelkie ćwiczenia koncentracyjne są wskazane. Dużo o przygotowaniach do rajdu opowiedział Michał Sołowow (obecny II wicemistrz, zeszłoroczny wicemistrz Polski) w wywiadzie dla nSport: http://www.youtube.com/watch?v=P0HHbOXGrG4 <- polecam

      Ja osobiście polecam także każdemu jazdę na symulatorze Richard Burns Rally, bo on mocno rozwija koncentrację i pozwala w części poczuć się jak na prawdziwym odcinku. Jak zacząć jazdę w Wirtualnych Mistrzostwach Polski? Wszystkie informacje tutaj, na oficjalnej stronie: www.e-rajdy.pl

  •  

    pokaż komentarz

    Pytanie o wymarzone auto odpuszczam, bo już wczytałem się w odpowiedziach :) Wziąłbyś udział w nielegalnym wyścigi gdyby oferowano Ci niezłe pieniądze?

    •  

      pokaż komentarz

      @skud: jak już wspominałem, nie jeżdżę jeszcze, więc ciężko mi się wypowiadać. Gdybym miał licencję kierowcy to musiałbym się mocno przed tym zastanowić i wziąć pod uwagę ryzyko jej utraty :-) Ale po co jeździć nielegalnie, skoro można jeździć legalnie, z tą samą adrenaliną?

  •  

    pokaż komentarz

    Szanowny kolego!

    Jakie predyspozycje powinien posiadać kierowca rajdowy, aby być dobry w tym co robi?

    Btw. Oglądając filmik to aż człowieka ciarki przechodzą... ten sport jest po prostu piekny!!!

    •  

      pokaż komentarz

      @5zw4rc: dla mnie wyznacznikiem prawdziwego kierowcy, który może coś osiągnąć jest jego podejście do rajdów. Jeśli traktuje je na 90% a nie na 100% - może się bawić ale niech potem nie mówi, że chciałby być mistrzem. Najważniejsze jest samozaparcie, zdolność do dążenia po trupach do celu. Zawodnik musi być zarówno kreatywny (zdobywanie sponsorów) jak i dobry technicznie, bo na początku nie zawsze może starczyć kasy na mechaników. Trzeba jednak wyznaczyć sobie jasny cel: rajdy samochodowe czy życie prywatne/praca. A każdemu już zawodnikowi życzę poczucia spokoju o wszystko i możliwości skupienia się tylko na jeździe - to szczęście mają tylko niektórzy. Wtedy jest szansa na zwiększanie swoich predyspozycji tylko i wyłącznie do jazdy. Najlepszym przykładem tego (według mnie) jest obecnie Leszek Kuzaj - wielki talent, genialny kierowca, który gubi się ostatnio - na moje oko nie radzi sobie z ogarnianiem zespołu, budżetu i jazdy naraz. Coś chyba bierze górę i nie zawsze wychodzi... A szkoda.

      A co do predyspozycji fizycznych, w zasadzie nie mają one większego znaczenia. Ważne, żeby mieć w miarę kondycję i siłę do ruszania "sterem" :-)

      Tak, ten sport jest magiczny. http://www.youtube.com/watch?v=siqQqI3Vdp4

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally:
    4. co mozna zgarnac jako wygrana oprocz pucharu? (jakikolwiek przyklad rajdu)
    5. moglbys podac jakie klasy rajdow trzeba po kolei przejsc zeby moc wystartowac w RMP (lub innej rownie znaczacej imprezie) ?
    6. na czym polega rozbudowa auta zeby moc wystartowac nim w 2 lidze?

    •  

      pokaż komentarz

      @m21d24: 4. czaaaasem, ale rzadko, otrzymuje się jakieś nagrody rzeczowe. Ale to przypadki, raczej są to tylko dzbanki.

      5. Żeby wystartować w Rajdzie Polski (chyba najbardziej znany polski rajd), czyli rundzie mistrzostw Polski i Europy, trzeba zdać egzamin na licencję RD-3L (Rajdowy Debiut, trzecia liga), wyjeździć w niej 23 punkty (około 3 lub 4 ukończonych rajdów rangi RD-3L [do 25km odcinkowych] lub 3 lub 4 rajdów na końcu stawki w RPP bez pomiaru czasu) by dostać się do Rajdowego Pucharu Polski, wyjeździć w nim 23 punkty (około 3 lub 4 ukończonych rajdów lub dwa wygrane, ale dla amatora to raczej niemożliwe) lub ukończyć 6 rund na przestrzeni 3 lat - dostać licencję R, upoważniającą do startów w mistrzostwach Polski i Europy. :-)

      6. Jeśli samochód jest już gotowy wg. regulaminów i załączników do startu (posiada homologowaną klatkę, fotele, pasy, zawodnicy posiadają ubrania, kaski) rozbudowa może polegać tylko na zwiększaniu jego możliwości - lepszy zawias, dłubanie silnika itp. Jednak to wszystko musi się trzymać homologacji rajdowej wydanej przez producenta samochodu.

  •  

    pokaż komentarz

    1. Kto zarabia na organizowaniu rajdu? domyślam się, że mnóstwo osób, na wielu obszarach, ale jak ma się do tego organizator? z czego czerpie zyski? i jak wygląda kwestia sposoringu takich rajdów?
    2. Czy z racji tego że ten sport nie jest w Polsce aż tak popularny, to firmy niechętnie chcą sponsorować tego typu akcje?
    3. Czy miasto w którym organizuje się rajd dokłada jakieś pieniądze w ramach WYDARZEŃ SPORTOWYCH W MIEŚCIE?

    •  

      pokaż komentarz

      @filipo_b: 1. Każdy rajd ma swoją grupę sponsorską, a cały cykl w obecnym sezonie miał tytularnego sponsora: Platinum Orlen Oil. Prócz zarabiających mieszkańców (hotele, sklepy, restauracje itd.) organizatorzy mogą zarabiać na wpisowym wpłacanym przez zawodników, jednak nie wiem jak to wygląda w rzeczywistości i raczej obstawiam tutaj działalność charytatywną. Zapłatę dostają działacze PZM - sędziowie, delegaci itd.

      2. Ten sport staje się coraz popularniejszy, ale ciężko się odrodzić po "złotych latach", jakimi były sezony sponsorowane przez wielkie koncerny tytoniowe. Obecnie reklama w sportach produktów tego typu jest zabroniona, dlatego też rajdy trochę podupadły. Oczywiście łatwiej jest powiedzieć: wykupię sobie reklamę w Wyborczej, taka sama ilość odbiorców, a może i większa. To jest proste ale zarazem może być mniej efektywne niż reklama w sporcie. Odpowiednio wypromowany produkt i możliwość wykorzystywania faktu sponsorowania rajdów samochodowych to - według mnie - dobry pomysł na reklamę. I sporo firm też tak twierdzi, co potwierdza chociażby fakt tytularnego sponsora czy drugiego konkurencyjnego koncernu - Lotos.

      3. To zależy od miasta i od jego włodarzy. Są takie miasta, które całkowicie kreślą temat rajdów - a są też takie (Trójmiasto, Rzeszów, Jelenia Góra), które wręcz pomagają tej pięknej dyscyplinie. Wszystko zależy od ludzi :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: cos pisales wczesniej o Astrze GSI. Przy kupnie takiej fury generalnie raczej patrzec na stan blacharki, anizeli silnika, nie? Bo w sumie silnika można kupic tanio.

    Jak ze swapami? Nie ma problemu z homologacja?

    A auto z LPG moze w rajdach jezdzic?

    •  

      pokaż komentarz

      @Gladzior: swapami można jeździć w Rajdowym Debiucie i w KJS'ach, ale nie na wyższym poziomie. Z instalacją LPG też można jeździć tylko w amatorskich rajdach.

      Tak, jeśli chodzi o rajdową Asię GSI to polecam raczej zwrócić uwagę na blacharkę - zgnita buda z klatką to nic dobrego. Podzespoły typu silnik, zawias zawsze można wymienić, z budą jest gorzej.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Mogłeś się pomylić bo te przepisy weszły, jeżeli dobrze pamiętam, rok lub dwa lata temu czyli stosunkowo niedawno. Poza tym niewiele jest samochodów które biorą udział w KJS i mają instalację LPG więc poza obsługą BK niewiele osób się tym interesuje.

    A tak z innej beczki.
    Może trochę ostudzę zapędy części osób które chciały by szybko zrobić licencję.
    Jeżeli kogoś nie stać na rajdówkę i starty a chce się tylko pobawić małym kosztem, to lepiej niech licencji nie robi.
    Jeżdząc w KJS można się nieźle wybawić, powalczyć o puchar, o mistrrzostwo w klasie, o misrzostwo w Pucharze Klubów i Automobilklóbów. w ostatnim pucharze jeżdzą już dosyć fajnie zrobione autka ale jeszcze nie tak drogie jak rajdówki z homologowanymi majtkami i systemem gaśniczym. A rundy odbywają się w całej Polsce i trasy są przeważnie bardziej zaawansowane.
    Wpisowe na jedną imprezę to około 50-100 zł. Czasami free. W porównaniu z wpisowym na rajdy to jak za darmo.
    Do czego zmierzałem. Jeżeli jeździcie w KJS możecie szkolić technikę, brać udział w rywalizacji i szukać sponsora podpierając się wynikami jakie uzyskujecie. Z tego etapu zawsze licencję możecie zrobić żeby jeździć w poważniejszych i droższych imprezach.
    Natomiast po zrobieniu licencji nie ma drogi powrotnej. To jak spalony most. Z licencją będziecie mogli startować tylko w kategorii gość. Nawet jeżeli jej nie przedłużycie. Licencja jest ale nieaktualna. W KJS kierowca z licencją jadący nawet maluchem, to klasa gość. I dobrze jeżeli w tej klasie organizator przewidzi chociaż jakis pucharek.

  •  

    pokaż komentarz

    Dzięki za odpowiedzi, mam jeszcze kilka pytań:
    1. Czy jest ktoś w RPP( albo był, bo teraz sie przeniósł do rsmp) kto jest takim dobrym duchem, ojcem dla inych i szczególnie pomaga kolegom tak jak Janusz Kulig braciom Bębenkom?
    2. PR.pl też ma swój namiot na serwisie tak jak wyniki Górskiego, na rajdzie jesteś na serwisie czy na OS? ile osób jest zaangażowanych w prowadzenie relacji live rpp ?
    3. Czy Michał Sołowow podał wam ( osobom związanym z mediami) przykład pytania na które chciałby odpowiedzieć i które świadczyłoby o waszym przygotowaniu?
    4. Jak to teraz jest Michał S całowicie olewa media i tylko Maciek rozmawia z wami, bo w wiekszości relacji widać tylko Maćka?
    5. Jest taki zawodnik z rsmp( oprócz BB) który startował w tym lub poprzednim sezonie głównie dzięki pieniądzom sponsorów ( dawali mu więcej niż powiedzmy 80% budżetu na sezon) czy do tych osób zalicza się Siemank i Kajtek? ,
    jaką częśc budżetu zawodnicy z pierwszej 20 zwykle dostają od sponsorów.
    A jak ta sytuacja wygląda w rpp?

    •  

      pokaż komentarz

      @4_mlotki_a_piec_5: 1. Kajto często pomaga młodym zawodnikom, ale szczerze powiedziawszy ciężko mi powiedzieć czy ktoś taki jest. Na pewno zawodnicy pomagają sobie między sobą, zespoły nieraz mają wspólne strefy na serwisie. Warto próbować dogadać się z miejscowymi zawodnikami i ich poprosić o pomoc.

      2. Jeszcze nie ma ale trwają prace nad tym, aby w przyszłym sezonie już miało. Relację RSMP i RPP prowadzę sam, do tej pory - gdy była tylko z RPP - pomagało mi kilka osób, gdyż ja pełniłem rolę kamerzysty, która wykluczała jednoczesne pisanie i kręcenie. Ale od minionego roku prowadzę relacje a najlepszymi pomocnikami są Kibice, którzy wysyłają informacje i zdjęcia na tzw. Telefon Live. W zamian za gadżety, rzecz jasna :-)
      Relację prowadzę z biura prasowego, na serwisie jestem podczas stref - robię wywiady po pętli czy po dniu.

      3. Nie, mi osobiście nie i nie wiem czy coś takiego robił.

      4. Nie można powiedzieć, że olewa, ale faktycznie - z Maćkiem częściej rozmawiam niż z nim. :-)

      5. Tak, myślę, że się zaliczają oboje. Dodałbym do tego jeszcze Kuchara, Bębenka, Chmielewskiego - jednak są to tylko moje prywatne typy, nie znam ich budżetów. Reszta z pierwszej dwudziestki myślę, że w części sponsoruje się sama, w części z pieniędzy sponsorów. Ale wiadomo - są wyjątki.

      Co do RPP... Raczej niestety tylko wybrani mogą cieszyć się większościowym wkładem sponsorów. Zawsze jednak zostanie coś, na co trzeba dołożyć z własnej kieszeni. Podejrzewam, że jest to jakieś 60/70% stawki.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Mylisz sie jezeli chodzi o instalację LPG
    Wg. regulaminu KJS na 2011 rok auto z instalacją gazową musi mieć wymontowany zbiornik
    Regulamin w PDF
    11. Ponadto każdy samochód musi odpowiadać następującym warunkom
    g) samochody zasilane gazem muszą mieć wymontowany zbiornik gazu.

    •  

      pokaż komentarz

      @HoRsHiN: tak, uświadomiłem to sobie później sprawdzając w regulaminie, miałem dopisać jutro ale widzę, że mnie wyprzedziłeś. Może mieć, z tym, że trzeba wymontować zbiornik. Dzięki za czujność :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Czy poza RBR wiesz jeszcze o jakiś innych realistycznych symulatorach rajdów ?

  •  

    pokaż komentarz

    Jakie polecasz cywilne autko ze sportowym zacięciem? Planuję zakup EVO IX bądź X - co myślisz? Czy takim autem jest sens startować w KJS, czy przy rozpoczęciu zabawy w sportową jazdę lepiej zacząć od kaszlaka, poldka? :)

    •  

      pokaż komentarz

      @trelek: samochód, który ma ok. 300 km nie będzie dobrym autem na początek. Oczywiście w zależności od tego co chcesz robić - bo jeśli chcesz bawić się w amatorkach to możesz, choć i tam nie zawsze moc będzie przewyższała zwinność mniejszych aut. Tak jak mówiłem, polecam Astrę, seja lub - na większy budżet - citroena C2 w usportowionej wersji. Owszem jest sporo startujących czterołapami w amatorskich rajdach, ale to bardziej zabawa niż prawdziwe początki kariery. Na 1 km trasy ciężko nawet to auto rozpędzić :-)

      Wszystko zależy od budżetu.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: 1.Ktory rajd polski jest wedlug Ciebie najciekawszy względem trasy? - ja osobiście jako kibic bardzo lubie rajd rzeszowski i water splash no i oczywiscie Walimską patelnie :)
    2. Co sadzisz o liderach takich jak Bryan Bouffier, Michał Sołowow ... Nie sadzisz moze, ze chlopaki maja umiejetnosci, ale gdyby dac takie auta chlopakom ze slabszych grup robili by taka sama robote co oni? pozdro

    •  

      pokaż komentarz

      @Disco71: 1. Rzeszowski i Karkonoski na równi. Później Polski za krajobrazy i Dolnośląski. A później reszta, ale są bardzo blisko siebie :-)
      2. Oj myślę, że chłopaki ze słabszych grup niejednokrotnie mają słabsze doświadczenie (ale owszem, są i tacy, którzy mają spore) w porównaniu z Bouffierem i Sołowowem.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally:
    1. Orientujesz się jaki jest średni koszt wynajęcia drogi od gminy( czy innego zarządcy drogi), są jakieś poźniej kontrole jak droga została zniszczona i na tej podstawie jest wycena czy jest ryczałt - płacisz i możesz jeździć tego dnia do woli ?
    2. Maciek często dyktuje " chudo" - chodzi o wąską drogę ? http://www.youtube.com/watch?v=JtZvldl4rJs#t=03m10s
    Sierżant = opór?
    3 Ile miesięcy przygotowywałeś rajdową orkiestrę?
    4. Czyje onboardy najbardziej lubisz tzn, kogo dyktowanie najbardziej Ci odpowiada?
    5. Na jakim stanowisku jesteś w Schnug ?

    •  

      pokaż komentarz

      @4_mlotki_a_piec_5: 1. Raczej jest to na podstawie zostawiasz taką jaką zastałeś, ale rajdówka przez jeden dzień jazdy (o ile nie jeździ na kolcach przy małym śniegu) nie powinna zrobić szkód w nawierzchni. Jedynie cięcia mogą zostać rozgrzebane, co zazwyczaj jest później sprzątane z miotły :-) dlatego też nie spotkałem się jeszcze z kosztami za wynajęcie drogi, częściej za zabezpieczenie przez straż/karetkę

      2. W chude czyli w wąską drogę, sierżant to raczej słupek przy drodze ale nie jestem pewien, musiałbym dokładnie przepatrzeć onboardy a jeśli bym chciał to nie zdążyłbym odpowiedzieć na resztę pytań :-) może podasz min?

      3. Pierwszą przygotowywałem koło dwóch miesięcy, na rozegranie przyszłorocznej przygotowujemy się już z miesiąc

      4. Jarka i Maćka Barana, Maćka Wisławskiego - ale to też chyba takie najczęstsze odpowiedzi

      5. Pozwolę sobie nie odpowiedzieć :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Wiem że to zależy najbardziej od umiejętności kierowcy ale jak myślisz?
    Kto ma łatwiej/ lepiej by sobie poradził?
    kierowca wyścigowy przesiadając się do samochodu rajdowego
    czy może kierowca rajdowy próbujący swoich sił w wyścigach?

    Czy wyścigami samochodowymi również się interesujesz? W jakim stopniu? Jezdzisz na jakies wyscigi czy tylko przed telewizorem? Czy wogóle Cię nie interesują?
    A jeśli interesują to dokładnie jakie? 24 godzinne? Samochody turystyczne? Klasyczne?

    •  

      pokaż komentarz

      @anas_lex: tak na moje oko to kierowca rajdowy próbujący sił w wyścigach. Raczej trudniej się odnaleźć między drzewami, niejednokrotnie z tymi samymi prędkościami a dodatkowo ze zmienną nawierzchnią.

      Wyścigami też się interesuję, ale w mniejszym stopniu. Jeśli wyścigi to wyścigi górskie, bo najbardziej przypominają rajdy. Na takie wyścigi jeżdżę :-) Oczywiście F1 też, ale to przed TV tylko. Bardzo lubię także oglądać WTCC :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Wszystko to co nielegalne zawsze jest bardziej atrakcyjne, nie namawiam oczywiście :) Ile masz lat? Kiedy będziesz miał licencję? Czy samochody rajdowe jeżdżą na tradycyjnym paliwie?

  •  

    pokaż komentarz

    @jarema87: albo ja mu gaz, a on zgasł ?:) często zdarzają się takie wpadki na rajdach ? czy to jest niemożliwe ?

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Dzięki za odpowiedź, a teraz z innej strony: Kto według Ciebie jest / był najlepszym rajdowcem?

    •  

      pokaż komentarz

      @Astolus: zawsze jak mnie ktoś o to pyta, zastanawiam się i ostatecznie... Nie wiem. Szczerze powiedziawszy mam chyba zbyt dużo kandydatów w głowie, żeby wybrać jakiegoś jednego. Na pewno wchodzi do listy Kajetanowicz, Kulig, Bublewicz, McRae, Loeb, Burns, Kuzaj.. Na pewno też Kubica, ale on jeszcze pokaże swoją prawdziwą stronę :-)

  •  

    pokaż komentarz

    Mieszkam niecałe 100km od gór sudetów, wiem że odbywają się tak rajdy, ale niewiem kiedy i gdzie dokładnie. Jest gdześ stronka gdzie mogę sprawdzić to? Zawsze chciałem się tam wybrać, a nie mam pojęcia jak je znaleźć :<

  •  

    pokaż komentarz

    Co sądzisz o Wojtku Chuchała? Jakoś wcześniej o nim nie słyszałem, a w tym roku zwyciężył w grupie N u nas i w Słowacji. Miał talent od początku czy jakieś plecy, że trafił do teamu Lotosa?

    Jakoś mnie ruszył ten wykop, że wyciągnąłem moją kierownicę momo i popołudniu popykam sobie w RBR :)

    btw. Super AMA :)

    •  

      pokaż komentarz

      @tereferee: czy miał plecy nie wiem, a to, czy ma talent potwierdza chyba najlepiej jego tegoroczna forma. Szczerze mówiąc, widząc to co wyprawiał podczas pierwszych rajdów w RPP peugeotem 206 mówiliśmy ze znajomymi, że jeśli tylko wszystko się uda (będzie $$) to zajdzie wysoko. Na szczęście jak do tej pory szczęście mu sprzyja i oby tak dalej.

  •  

    pokaż komentarz

    Jak rozumieć ten żargon?

    Pytanie jest tak naprawdę o kilka zabawnych wydarzeń, z jakimi miałeś do czynienia, opowiedz nam, pośmiejemy się razem :).

    •  

      pokaż komentarz

      @Falcon: ciężko tak sobie coś teraz przypomnieć; nieraz mam do czynienia z różnymi dziennikarzami relacjonującymi zmagania i ich komentarzami w stylu "a jedzie w tym rajdzie Kubica?" :-) rozumiem, że nie każdy musi wszystko wiedzieć.. ja też relacjonując piłkę nożną waliłbym pewnie niemałymi gafami, dlatego nigdy się za to nie wezmę :))

  •  

    pokaż komentarz

    @wyssoki: odcinki niespecjalne to dojazdówki które prowadzą zwykłymi drogami, po których w tym samym czasie jeżdżą normalni kierowcy. Na dojazdówkach nie ma pośpiechu bo czas na pokonanie 30 km to około 40 min (dane z dolnośląskiego '11) chyba że coś się zepsuło i albo jest kapeć którego nie wymieniliśmy na odcinku specjalnym .
    Plaga kapci -> http://www.youtube.com/watch?v=YblYMBH2Xa8
    W zależności od warunków i długości trasy do mety ( i oceny sytuacji przez załogę) zawodnicy decydują się na zmianę koła na OS , jeśli uznali , że mniej stracą zatrzymując się i wymieniając koło żeby poźniej jechać swoim maksymalnym tempem, albo uznają, że mniej czasu stracą jadąc na kapciu ale wolniej w porównaniu do zmiany koła.
    Czasami jadą bez koła tak jak Grzyb na rajdzie Presov w tym roku http://www.rajdy.v10.pl/Wideo,z,oesu,gdzie,Grzybowi,odpada,kolo,w,Fordzie,Focusie,WRC,60042.html
    Podniecamy się też strefą serwisową na której mechanicy w ciągu 30 minut potrfią wymienić np. skrzynię biegów.

  •  

    pokaż komentarz

    Czy mógłbyś polecić książkę biograficzną jakiegoś kierowcy rajdowego? Wszystko oprócz książek pana Zasady, które już przeczytałem.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Zderzak z evo dziadka Kuchara?

  •  

    pokaż komentarz

    nie, wspomaganie nie istnieje
    różnie, zależy od auta. Stosuje się krótsze skręty, a samochody profesjonalnie przygotowane do sportu mają już skręty 360 czy 180 stopni

  •  

    pokaż komentarz

    @Bajawor: Co prawda nie jest biografia ale polecam Ci książkę Wacława Koryckiego "Samochody mkną przez kontynenty". Szczególnie rozdział o wyjeździe Zasady na Rajd Argentyny. Jest tez trochę o początkach rajdów, startach Zasady w Safari i Londyn-Sydney.

    Można znaleźć na allegro:
    http://allegro.pl/samochody-mkna-przez-kontynenty-w-korycki-i1855522562.html

    •  

      pokaż komentarz

      @dzana: warto mieć w swojej biblioteczce także "Ostatni przejazd - opowieści o mistrzu Kuligu" Grzegorza Chmielewskiego. Trzeba czekać chyba aż ktoś na allegro wystawi bo przepatrzyłem sklepy internetowe i niestety niedostępna w nich już jest...

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Będąc szczegółowym : Bez obspawania budy przy twardym zawiasie karoseria może zacząc się giąć ( wiadomo, że zależy to od intensywności użytkowania )
    Jest taka zasada najpierw obspawanie (+ klatka) i dopiero twardy zawias. Tak pisali w wrc

    •  

      pokaż komentarz

      @gabrally: Będąc szczegółowym : Bez obspawania budy przy twardym zawiasie karoseria może zacząc się giąć ( wiadomo, że zależy to od intensywności użytkowania )

      @4_mlotki_a_piec_5: No tak, jednak o czymś zapomniałem. Obspawanie zalecane przy montowaniu klatki, dzięki :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @skud: Zainteresuj się wyścigami Race of Champions ;)

  •  

    pokaż komentarz

    Skoro nie jeździsz to w jaki sposób jesteś zaangażowany w organizację rajdów?
    Jeżeli sędziujesz to jaką masz licencję. W organizacji jakich rajdów brałeś udział i w jakim charakterze?
    Do jakiego automobil(klubu) należysz?

    •  

      pokaż komentarz

      @HoRsHiN: w organizację jestem zaangażowany od strony medialnej (patronat medialny, prowadzenie relacji na żywo itd.); od niedawna opiekuję się także projektem odnowy jednej z klas w RSMP (www.klasan3.pl). Prywatnie organizuję imprezę rajdową połączoną z amatorskim rajdem typu KJS na rzecz WOŚP, w przyszłym roku czwarty raz. Nie należę do żadnego klubu, jestem niezrzeszony :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Ile zajmuje zdobycie (srednio) 'najwyzszej' licencji, zakładajac, ze ktos z miejsca do niej dazy?

  •  

    pokaż komentarz

    Powiedzmy że chciałbym zacząć swoja przygodę z tym sportem. Od czego powinienem zacząć?

    •  

      pokaż komentarz

      @n1troo: mniej więcej odpowiedziałem już na to pytanie. Kupno samochodu, kasków i wyszukanie najbliższej amatorskiej imprezy w okolicy. Tu polecam magazyn WRC, w którym jest kalendarium imprez. Następnie pozyskanie kilku znajomych, którzy wciągną bardziej niż tutaj jest opisane :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Jest przepis ograniczający ilość startów w RD-3l w ciagu roku? , bo jeździ się te same trasy co rpp ale nie trzeba miec homologacji na graty, a doświadczenie się zdobywa. Wpisowe jest takie same dla RD3L co dla rpp bo w reg uzupelniajacym nie znalazlem nic?

  •  

    pokaż komentarz

    Czy mając 25 lat i średnie doświadczenie w jeździe samochodem (prawko od 6 lat, ale ilość przejechanych kilometrów taka sobie) opłaca się w ogóle w to bawić? Są jakieś przykłady kierowców którzy późno zaczynali i coś osiągnęli? Oczywiście nie chodzi mi o Mistrzostwa Świata, bo sądząc po tym kiedy zaczynali obecni mistrzowie np. w takiej F1 to na to już jakieś... 20 lat za późno ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @yektoh: tutaj najlepszym przykładem, który aż sam ciśnie się na usta jest Michał Sołowow - dwukrotny wicemistrz Polski oraz dwukrotny wicemistrz Europy w rajdach samochodowych, który rozpoczął karierę w wieku - uwaga - 39 lat. W ciągu kilku lat, od niezbyt szybkiej - na początku - jazdy wyrobił sobie wielki kunszt jeździecki i doszedł do takiego poziomu, że potrafi jechać na 100% cały rajd bez żadnych przygód. Wielka praca i dużo chęci spowodowały taki skok umiejętności. Także nie ma się co załamywać co do wieku i próbować jeździć. Pojechać kilka KJSów, zapoznać się z kierowcami z okolicy, poprosić o rady. Rajdy to bardzo rodzinny sport - większość pomoże :-)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: a co to ten zawias?
    Załóżmy, że kupuję tę staruszkę astrę i zaczynam od hamulców, opon, itp. żeby wystartować w amatorskim? Czytałem od góry i trochę się pogubiłem - na amatorski starczy kask;]?
    W sumie nie żebym chciał startować zaraz, bardziej kręci mnie składanie tego samochodu do kupy;p

    •  

      pokaż komentarz

      @pitterka: zawias = zawieszenie sportowe, do astry np. bilstein, hp czy proflex. Nie musisz kupować hamulców, opon czy zawiasu, by wystartować w rajdzie amatorskim, może to być typowy cywil - ale jeśli chciałbyś dalej bawić się w ten sport to warto o tym pomyśleć. Tak, do startu potrzebny jest kask, prawo jazdy i samochód dopuszczony do ruchu.

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: Czy jest sens ścigać się na takich rajdach samochodem przednionapędowym? Rozumiem że najlepiej jest 4x4, ale jak mniej więcej procentowo wypada rozkład typów napędu w samochodach rajdowych?

    •  

      pokaż komentarz

      @maciek_gi: no pewnie, że jest sens :-) po to jest taka rozmaitość klas i grup, żeby każdy walczył o jakiś tytuł. Wiadomo, że żeby walczyć w klasyfikacji generalnej potrzebny jest samochód 4x4, bo obecnie te auta są najszybsze z dopuszczonych w rajdach. Ale jeździ też masa osiek, są organizowane markowe puchary z nagrodami pieniężnymi (a na koniec sezonu nowe auto) typu Citroën Racing Trophy Polska (gdzie pod koniec sezonu uczestnicy zostali zaproszeni na francuski Rajd du Var do startu w gronie pucharowiczów z całej Europy) czy Petronas Fiesta Sport Trophy więcej tutaj: http://rsmp.pl/viewpage.php?page_id=5 ), ale prócz tego ściga się masa innych, przednionapędowych aut. Przykładowo Rajdowy Puchar Polski to 99% samochodów napędzanych na jedną oś. 4x4 nie liczą się tam w klasyfikacji generalnej.

  •  

    pokaż komentarz

    Co się bardziej oplaca? Kupic gotowe auto do KJS, czy kupic zwykle i wlasnym kosztem przygotowac?

    •  

      pokaż komentarz

      @Gladzior: kupno gotowego auta (rajdowego) wiąże się z tym, że nie będziesz wiedział do końca co masz w środku. A różnie bywa, możesz trafić na zły albo i dobry egzemplarz. Wcześniej lepiej jest się dobrze zorientować lub zapytać kogoś kto kojarzy auta z rajdów, czy było klepane itp.

      Jak przygotowujesz auto własnym kosztem to wiesz co masz pod sobą. Ale jeśli chodzi o KJS to nie ma się co napalać na budowę nie wiadomo jakiego auta - najpierw dobrze jest zamontować płytę pod silnikiem, kupić sportowe klocki i jeździć, jeździć, jeździć. Później do Rajdowego Debiutu starać się o klatkę itd.

  •  

    pokaż komentarz

    Wszyscy o Robercie mówią w samych superlatywach tylko, że jemu jakoś nie idzie :)Na jakich oponach jeździcie po śniegu? Czy a jeżeli to o ile maja one lepszą przyczepność?

    •  

      pokaż komentarz

      @skud: ja mówię po tym co obserwuję sam, miałem okazję jeździć z nim i wtedy zmieniłem zdanie o kilku zawodnikach, których do tego momentu określałem mianem supertalentu :-)

      Opony na śnieg to kolce, dopiero od niedawna ponownie dozwolone. Z regulaminu ostatniej, zimowej rundy mistrzostw Polski (7 Rajd Lotos Baltic Cup):

      6.4 Kolce (zasady dla opon okolcowanych)
      Dozwolone są wyłącznie cylindryczne kolce z jednym wierzchołkiem, montowane od zewnętrznej
      strony opony. Zabronione są kolce przechodzące przez oponę.
      Wszystkie kolce muszą spełniać następujące warunki:
      - maksymalna średnica podstawy: 6,5 mm wraz z osadzeniem. Masa: 2 g.
      - wystawanie kolca ponad powierzchnię nowej opony: maksimum 2 mm.
      - całkowita wysokość kolca wraz z wierzchołkiem: 15 mm z tolerancją MAX. 0,5 mm.
      6.5. Gęstość okolcowania
      Wszystkie opony kolcowane muszą odpowiadać następującym warunkom:
      - środkowy pas bieżnika o szerokości 47 mm musi pozostać wolny od kolców.
      - ilość kolców nie może przekraczać 12 na każde 10 cm obwodu koła

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: i za te same pieniądze? ;)
    Zastanów się... scenariusz rodem z "szybkich i wściekłych". Puść wodze fantazji :)

  •  

    pokaż komentarz

    @gabrally: uciekałeś kiedyś przed policją, jak z udziałem w rajdach gdy zabiorą Ci prawo jazdy? Czy są w Polsce szkoły gzie można się uczyć i za sensowne pieniądze rajdowych sztuczek typu dreeft itp?