Wpis z mikrobloga

Czy tag #kerbalspaceprogram w trakcie gry korzysta z kalkulatora, planuje misje i oblicza parametry rakiet przed ich zbudowaniem?
Zacząłem kiedyś tworzyć arkusz Excela z najpotrzebniejszymi inżynierowi rakietowemu ( ͡° ͜ʖ ͡°) wzorami, bez którego dziś nie mogę się obejść :) Chcę podzielić się narzędziem, ale przedtem musiałbym je trochę uporządkować, no a jak już bym się do tego zabierał, to mógłbym dodać jakieś nowe funkcje. Na ten moment można policzyć:
- ile potrzebne będzie paliwa (na kilka sposobów),
- ile dany pojazd weźmie ładunku na daną misję,
- ile potrzebne będzie Δv (zmiany wysokości/inklinacji orbit).
Wrzucę jak tylko trochę to ogarnę, a jeśli mielibyście jakieś pomysły w międzyczasie, to proszę dawać znać i dodam :)
  • 7
@kj5: O tak ta zasada jest najlepsza. Próbując wystrzelić pierwszą większą rakietę, wystrzeliłem chyba 20 rakiet testowych zanim zorientowałem się, że zaczyna mi brakować pilotów a okolice punktu startowego zaczynają przypominać ośrodek wypoczynkowy. Kapsuła co 20 metrów (wyznawałem zasadę, że nawet przy wybuchu pierwszego członu należy ratować załogę ( ͡° ͜ʖ ͡°) ). Ale później dodałem bezzałogowy komputer i po dodaniu kilku silników i dopalaczy i dużych
@krasnoludkolo: Wszystkie obliczenia związane z ładunkiem/paliwem/Δv to po prostu różne przekształcenia równania Ciołkowskiego. W tym przypadku zakładam, że znana jest masa pojazdu podzieloną na masę suchą (m) i masę paliwa (f) oraz Isp jego silników. Funkcja opisująca masę ładunku (p) możliwego do zabrania w podróż wymagającą danego Δv:
p(Δv) = f / exp( Δv/(Isp*9.81) - 1) - m

Edit: we wtorek wieczorem/środę wrzucę arkusz. Póki co nie mogę się za niego