Wpis z mikrobloga

Prawnicze mirki,
jak wygląda kwestia ubezpieczenia paczki przy przesyłaniu kurierem? Rozumiem,że dostanę pieniądze jeśli np. kurier paczkę zgubi czy zniszczy. Ale czy jeśli wykupuję usługę standardową , przesyłkę krajową, bez dodatkowych bajerów to nie mogę wystąpić z roszczenieniem wobec firmy (kuriera) który tą usługę zrealizował nieprawidłowo i wyniku tego poniosłem stratę (zgubił moją paczkę)? Wydaje się to być dość logiczne, bo nie wierzę żeby jakikolwiek kurier zastrzegał w regulaminie swoich usług że nie ponosi odpowiedzialności za zgubienie paczki , byłoby to dość absurdalne.

Refleksja naszła mnie po tym gdy kurier Pocztex za ubezpieczenie paczki chciał drugie tyle co za samą paczkę.

Jak to jest? To ja kupuję usługę czy los na loterii "dojdzie lub nie dojdzie"?

#prawo #kurier
  • 8
@krupek: wszystkie paczki są ubezpieczone u kurierów. Pośrednicy (brokerzy) podają ostateczną cenę z wliczonym ubezpieczeniem, a strony właściwe kurierów (dhl, ups) listują ubezpieczenia, opłaty paliwowe, nie opłaca się to i wychodzi pare razy drożej i skomplikowanie niż pośrednik. tak tylko piszę, bo nie wiem gdzie zlecałes.
@krupek:
Nie musisz kupować żadnego ubezpieczania. Operator pocztowy odpowiada na wszystkie uszkodzenia w przesyłce. Nie może ograniczyć tej odpowiedzialności w żaden sposób. Szczegółowo wysokości dszkodowań są opisane w art 88 ust 4 prawa pocztowego.
@cronovii: zgodnie z w/w art jeśli paczka ma zadeklarowaną wartość zwraca się tą wartość, jeśli jej nie ma to zwraca się cenę tego co było w środku. To po co w takim razie deklarować wartość?
Przykład: Paczka standardowa 17zł, paczka w której jest laptop z zadeklarowaną wartością 5000zł = 164zł

Gdzie zadeklarowanie mi nic nie da , bo i tak zwrócą mi wartość laptopa gdyby się zgubił. Gdzie tu logika?
@AlleKurier: A co się dzieje gdy wyślę u was paczkę za 10 000zł , nie wykupię ubezpieczenia i kurier ją zgubi? Przepada i "moja strata"? Tylko proszę o konkretną odpowiedź. Tracę te pieniądze czy ich nie tracę.
@krupek: W takiej sytuacji należy zgłosić reklamację do firmy kurierskiej która realizowała przesyłkę. Przewoźnik najpewniej poprosi o przedstawienie np. faktury potwierdzającej wartość przesyłanego towaru. Ciężko jednak przewidzieć jaka będzie odpowiedź, gdyż każdy przypadek traktują indywidualnie.
@AlleKurier: Jak ma się "traktowanie każdego przypadku indywidualnie" do zacytowanej wyżej art 88 ust 4 prawa pocztowego które jasno mówi, że przewoźnik MUSI zwrócić wartość zawartości paczki? Dlaczego to "MUSI" nie obowiązuje gdy korzystam z AlleKurier.pl i przeradza się w "MOŻE"?
Niezależnie czy zamówisz kuriera przez nasz serwis, innego brokera czy bezpośrednio w firmie kurierskiej, to reklamację powinieneś złożyć u przewoźnika (firmy kurierskiej) który przesyłkę dostarczał. Użyłem słowa "prawdopodobnie" i trybu przypuszczającego by nie wchodzić w kompetencje firm kurierskich. Staram się coś podpowiedzieć, jednak proszę nie brać moich słów za wyrocznię w tej sprawie ( ͡° ͜ʖ ͡°)