Wpis z mikrobloga

KRRiT opublikowała raporty dot. obiektywności serwisów informacyjnych i audycji publicystycznych (###) pod koniec kampanii parlamentarnej 2015. Zostały sporządzone przez Laboratorium Badań Medioznawczych Uniwersytetu Warszawskiego.

Poniżej wyciąłem kilka wykresów i fragmentów raportów, które uznałem za ciekawe.

BADANIA SERWISÓW INFORMACYJNYCH
Okres objęty badaniem: 17-23 października

Wykresy:
Frekwencja wystąpień według grup gości (str. 21)
Czas ekspozycji według grup gości (str. 22)
Struktura ekspozycji według grup gości (str. 23)
Średnie nacechowanie werbalne w stosunku do gościa (str. 44)
Średnie nacechowanie wizualne w stosunku do gościa (str. 45)

Ocena jakościowa (str. 144). Wybrałem TV Republika, TV Trwam i TVN bo są popularne/kontrowersyjne na wypoku:
- TV Republika - Dzisiaj

Materiały serwisu Dzisiaj TV Republika należy uznać w większości za jednostronne, nieobiektywne, krytyczne tylko wobec jednego komitetu wyborczego (PO) i aprobujące dla jednego z nich (PiS). Taki określony stosunek redakcji do poszczególnych komitetów przejawiał się zarówno w warstwie słownej (wypowiedzi prowadzących i reporterów), wizualnej (dobór zdjęć i kadrów), jak i samej strukturze materiałów oraz doborze omawianych tematów. W badanych materiałach pojawiło się wiele przykładów stronniczości (by nie powiedzieć manipulacji) językowej. Ponadto o politykach często mówiono z nazwiska, bez imienia – co należy uznać za niegrzeczne. Sporo uwagi redakcja Dzisiaj poświęciła relacjonowaniu i ocenie debat wyborczych, trudno jednak oprzeć się wrażeniu, że materiały dotyczące debat zostały silnie sfunkcjonalizowane – miały przede wszystkim służyć pozytywnej ocenie Beaty Szydło (pozostałe komitety były albo pomijane, albo krytykowane, albo wykorzystywane do podkreślenia krytyki PO). Należy również zaznaczyć, że w relacjach z debat szczątkowo tylko poruszano kwestie programowe.


- TV Trwam - Informacje dnia

Informacje dnia TV Trwam poświęciły relatywnie dużo uwagi wyborom parlamentarnym. W swoich relacjach i ocenach promowano jednak przede wszystkim Prawo i Sprawiedliwość, a krytycznie odnoszono się do Platformy Obywatelskiej, Nowoczesnej oraz Polskiego Stronnictwa Ludowego. W materiałach poświęconych kampanii wyborczej dziennikarze Informacji dnia podejmowali zarówno wątki związane ze strategiami wyborczymi i komunikacyjnymi komitetów, jak i zagadnienia merytoryczne (choć selektywnie i dość fragmentarycznie). Narzucanie określonego oglądu wzmiankowanych partii wyborczych dokonywane było w serwisach TV Trwam zarówno na poziomie języka, jak i obrazu. Stronniczości w sferze wizualnej polegały na eksponowaniu określonych wartości w kontekście omawianych tematów oraz na narzucaniu negatywnych i pozytywnych konotacji wobec portretowanych osób i zjawisk. Serwis informacyjny Telewizji Trwam poświęcił sporo uwagi zagadnieniom debat przedwyborczych, ale relacjonował je aspektowo i fragmentarycznie.


- TVN - Fakty

Fakty TVN relacjonowały kampanię wyborczą w wymiarze przede wszystkim politycznym, marketingowym (autoreferencyjnym), a w znacząco mniejszym zakresie (by nie powiedzieć: incydentalnym) w ujęciu merytorycznym, programowym. Większość typowych, kampanijnych materiałów Faktów konstruuje spójną narrację o głównych graczach kampanii parlamentarnej. W opisie Prawa i Sprawiedliwości powtarzalne było ramowanie Beaty Szydło jako kandydatki niesamodzielnej, nad którą sprawuje kontrolę Jarosław Kaczyński. Obok tego oceniano kampanię PiS jako efektywną i efektowną. Platforma Obywatelska prezentowana była jako partia rozbita, pozostająca w kryzysie, który przezwyciężyć próbuje już tylko osamotniona Ewa Kopacz. Pozostałym komitetom wyborczym poświęcono znacznie mniej uwagi (relatywnie najwięcej PSL) i ramowano je jako swego rodzaj uzupełnienie sceny politycznej zdominowanej przez dwie główne partie. Ponadto prezentowana w Faktach tematyka wyborcza była bardzo silnie personalizowana – przejawiało się to zarówno w personalizowaniu konfliktów i napięć między partiami, jak i prezentowaniu liderów partyjnych jako uosobień reprezentowanych stronnictw. Tak zakrojona personalizacja sprzyjała spłycaniu analiz podejmowanych w reportażach dziennikarskich i ograniczaniu ich do jednego tylko, stricte politycznego, kontekstu. Ponadto w wielu materiałach i analizach dziennikarzy Faktów TVN jako bardzo istotną, kluczową wręcz wartość kampanii wyborczej eksponowano marketingową skuteczność i widowiskowość działań. Od tych aspektów analizy rozpoczynano materiały, je uwypuklano w narracjach, nimi warunkowano skuteczność kampanii.


Całość: ###

BADANIA AUDYCJI PUBLICYSTYCZNYCH
Okres objęty badaniem: 10-23 października

Wykresy:
Frekwencja ekspozycji według grup gości (str. 22)
Czas ekspozycji według grup gości (str. 24)
Struktura ekspozycji grup gości według stacji (str. 29)
Modele pluralizmu w programach publicystycznych (str. 31)
Podsumowanie według nowej metodyki (str. 144)

W raporcie są opracowania dotyczące każdego programu z osobna i wiele innych.
Całość: ###

Wołam @FaktyTVN bo to też o was.

#neuropa #4konserwy #polityka