Aktywne Wpisy
taka_sobie_ +74
Nie byłabym z tatusiem mającym już guwniaka choćby był 10/10 albo ostatnim facetem na ziemi. Dlaczego? Kilka z brzegu powodów:
- na dzień dobry jestem na drugim miejscu
- wiecznie musi mieć kontakt z byłą, jeżdżąc do dziecka widzi się z nią, pije kawkę i #!$%@? wie co jeszcze tam robią jak dzieciak pójdzie na drzemkę, ale ja oczywiście pewnie miałabym zakaz kontaktu z byłymi xD
- wieczne wtrącanie się byłej w
- na dzień dobry jestem na drugim miejscu
- wiecznie musi mieć kontakt z byłą, jeżdżąc do dziecka widzi się z nią, pije kawkę i #!$%@? wie co jeszcze tam robią jak dzieciak pójdzie na drzemkę, ale ja oczywiście pewnie miałabym zakaz kontaktu z byłymi xD
- wieczne wtrącanie się byłej w
atrax15 +162
Najważniejsze zastrzeżenia do ustawy o policji + opinie prawne dot. ustawy w jednym miejscu
7 lutego weszła w życie nowelizacja ustawy o Policji oraz niektórych innych ustaw. Poniżej zestawienie najbardziej kontrowersyjnych przepisów oraz opinie prawne zainteresowanych instytucji publicznych oraz organizacji pozarządowych. Jeśli miałbym polecić najbardziej pojemną i łatwą do przyswojenia opinię, to będzie to opinia HFPC (poniżej).
TLDR
WPROWADZENIE, HISTORIA USTAWY
Oprócz ustawy o policji, zmianie ulegają ustawy: o Straży Granicznej, o kontroli skarbowej, o ustroju sądów wojskowych, o ustroju sądów powszechnych, o Żandarmerii Wojskowej, o Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego oraz Agencji Wywiadu, o świadczeniu usług drogą elektroniczną, Prawo telekomunikacyjne, o Służbie Kontrwywiadu Wojskowego oraz Służbie Wywiadu Wojskowego, o Centralnym Biurze Antykorupcyjnym oraz o Służbie Celnej.
2014-07-30 – TK stwierdza niezgodność z Konstytucją wybranych przepisów ustaw regulujących działalność służb, pojawia się konieczność wprowadzenia nowych regulacji
2015-06-25 – pierwotny projekt ustawy przygotowany przez grupę senatorów PO, szeroko krytykowany przez PiS, środowiska prawnicze i organizacje broniące praw człowieka
2015-12-23 – wniesiony przez posłów PiS projekt w ogromnej mierze powielający rozwiązania zaprezentowane wcześniej przez PO. Forma przygotowania ustawy jako projektu poselskiego !umożliwia ominięcie długotrwałego etapu konsultacji międzyresortowych
2015.01.15 – ustawa przegłosowana w Sejmie
2015.01.29 – ustawa przegłosowana w Senacie
2016.02.03 – prezydent podpisuje ustawę
Tekst przyjęty przez Sejm (na tekst ujednolicony, tj. dotychczasowa ustawa z naniesionymi zmianami, trzeba będzie poczekać).
PRZEPISY NAJCZĘŚCIEJ WSKAZYWANE JAKO NIEKONSTYTUCYJNE LUB SPRZECZNE Z PRAWEM UE:
[rozwinięcie w nawiasach pod przepisem]
ZASTRZEŻENIA:
1. Dane billingowe i lokalizacyjne uzyskiwane bez uprzedniej zgody sądu.
2. Kontrowersje wzbudza zapis o „ZAKRESIE każdorazowego korzystania z usługi świadczonej drogą elektroniczną” – wg jednej z interpretacji mógłby to być zakres korzystania z danego portalu internetowego (wyszukiwarka, portal randkowy, facebook, wykop.pl), czyli dane, jakie w takim portalu podajemy. Dodajmy, że dane będą zasysane bez uprzedniej zgody sądu (o czym niżej).
3. Niezachowana zasada subsydiarności (pozyskiwanie takich danych powinno być środkiem ostatecznym, stosowanym, gdy inne rozwiązania są nieprzydatne lub nieskuteczne).
4. Zdaniem Trybunału Sprawiedliwości UE ze względu na wagę ingerencji w prawa podstawowe, wykorzystanie danych telekomunikacyjnych może mieć miejsce wyłącznie w celu zapobiegania, wykrywania i ścigania przestępstw i przestępstwa te powinny być "wystarczająco poważne". Kryteria ustawowe są natomiast niezwykle szerokie: analizowanie ruchu na serwisach umożliwiających wymianę lików może być bowiem uznane za „zapobieganie przestępstwom”, a weryfikacja tożsamości użytkowników portali hazardowych – za przejaw troski o ich zdrowie.
5. Ustawa nie spełnia wymogu informowania jednostek o niejawnym pozyskaniu informacji na ich temat, nawet po zakończeniu działań operacyjnych.
[uzyskanie danych na podst. poniższego artykułu nie podlega kontroli sądu]
[elektroniczny wykaz abonentów, użytkowników lub zakończeń sieci, uwzględniając w nim dane uzyskiwane przy zawarciu umowy]
[dane użytkowników, m.in. imię, nazwisko, adres zamieszkania i korespondencyjny; nr PESEL; nr dokumentów tożsamości, inne dane przekazane operatorowi za zgodą użytkownika, w szczególności nr konta bankowego lub karty płatniczej, adres poczty elektronicznej, nr telefonów kontaktowych]_
ZASTRZEŻENIA:
1. Kontrola sądu ma charakter następczy i jest de facto fasadowa – sąd może, ale nie musi wgłębiać się w przypadki pokazane w sprawozdaniu. Analogiczny przepis dotyczy innych służb, z których większość ma siedzibę w Warszawie, zatem co pół roku sąd okręgowy w Warszawie będzie dostawał informację o setkach tysięcy / milionach pobrań danych (ponad 2 mln zapytań służb o dane telekomunikacyjne /bez internetowych/ w 2014 r.). Sąd otrzyma kilka milionów informacji typu „billing pobrany na podst. przepisu xy”. Taka liczba czynności służb nie będzie możliwa do skontrolowania. Ponad to, sąd nie ma obowiązku wgłębiania się w takie sprawozdanie.
2. zbyt szeroki zakres danych wyjętych spod następczej kontroli sądu artykułem 20cb.
ZASTRZEŻENIA:
1. Wszelkie dane inne niż te mające znaczenie dla prowadzonego postępowania powinny zostać zniszczone.
ZASTRZEŻENIA:
1. Umożliwienie de facto nieskończonego, bezterminowego przedłużania trwania kontroli operacyjnej.
OPINIA BIURA ANALIZ SEJMOWYCH
Konkluzja:
1. Przepisy jest sprzeczne z prawem UE.
Szczegóły:
OPINIA BIURA LEGISLACYJNEGO SENTAU
Konkluzja:
1. Część przepisów narusza wprost wyrok TK / Konstytucję
2. Część przepisów może naruszać konstytucję
3. Niezgodność niektórych przepisów z prawem UE
Szczegóły:
!3. Ustawa daje możliwość de facto nieskończonego, bezterminowego przedłużania trwania kontroli operacyjnej.
OPINIA RZECZNIKA PRAW OBYWATELSKICH
Konkluzja:
1. Część przepisów niezgodna z wyrokiem TK / Konstytucją.
2. Część przepisów sprzeczna Konwencją o ochronie praw człowieka i podstawowych wolności.
Szczegóły:
OPINIA RADY DS. CYFRYZACJI PRZY MIN. ADMINISTRACJI ICYFRYZACJI
Konkluzja:
1. Projekt procedowany jest niezgodnie z dobrymi praktykami stanowienia prawa w demokratycznym państwie, które wymagają przeprowadzenia konsultacji społecznych oraz przygotowania oceny skutków regulacji.
2. Projekt budzi wiele wątpliwości co do jego zgodności z Konstytucją RP.
Szczegóły:
OPINIA GENERALNEGO INSPEKTORA OCHRONY DANYCH OSOBOWYCH
Konkluzja:
1. Część przepisów narusza wprost wyrok TK / Konstytucję.
2. Część przepisów sprzeczna z prawem UE.
Szczegóły:
OPINIA KRAJOWEJ RADY SĄDOWNICTWA
Konkluzja:
1. Nie można uznać, że przepisy ustawy realizują wyrok TK z 30 lipca 2014
2. Ustawa ogranicza standardy ochrony praw i wolności obywatelskich.
3. Ustawa sprzeczna z prawem UE
Szczegóły:
A na serio no jest to #!$%@?, bo takie rzeczy powinno się robić post factum przy szukaniu dowodów, sprawców, ewentualnie w sprawach zagrażających masowemu bezpieczeństwu - terroryści, mafie itp. a nie że prewencyjnie inwigilujemy wszystkich a co później- to się zobaczy.
@Crusier: Ale wiesz, że to zostało zlikwidowane? xD
@anath0r: tyle że jest mnóstwo różnic, jeśli chodzi o to, kiedy służby mogą inwigilować, w jakiej skali i jaka jest nad tym kontrola. Jak zwykle w życiu chodzi o niuanse i szczegóły, które w wypadku tej ustawy mają poważne konsekwencje.
Zdecyduj się, czy oglądać się na