Wpis z mikrobloga

Mireczki, w #maszprawo na tapecie rękojmia, czyli temat ważny dla wszystkich kupujących. Wiedzieliście, że przy wadzie rzeczy możemy odstąpić od umowy ale jeśli sprzedawca chce rzecz szybko naprawić lub wymienić to musimy się zgodzić?

Inne ciekawostki:
- wysłane żądanie co do zasady nie może zostać zmienione (np. z odstąpienia na żądanie obniżenia ceny). Ma tzw. prawnokształtujący charakter;
- kupujący nie ma żadnego 1- lub 2-miesięcznego terminu na zawiadomienie o wadzie (tak było przed nowelizacją). Spieszyć musi się jedynie przedsiębiorca kupujący od innego przedsiębiorcy. Wtedy o wadzie zawiadamia się niezwłocznie;
- jeśli mamy status konsumenta to po 14-dniach bez odpowiedzi na zawiadomienie o wadzie mamy uznane roszczenie tylko wtedy, gdy dokładnie opisaliśmy, że żądamy naprawy, wymiany lub obniżenia ceny towaru (ze wskazaniem kwoty). Bez sprecyzowanego żądania 14-dniowy termin nie leci.

Te i inne kwestie opisałem w artykule: Rękojmia, zasady odpowiedzialności sprzedawcy. Przygotowałem też wzory dokumentów. Jeśli chcecie, żeby go o coś uzupełnić, poszerzyć, dajcie znać bo temat jest bardzo ważny.

-------------
#maszprawo - z języka przepisów na język polski o często spotykanych problemach prawnych.
-------------
Ogłoszenia parafialne
Tag #maszprawo stał się na tyle popularny, że wiele osób używa go błędnie zamiast #prawo i woła niepotrzebnie masę mireczków, którzy subskrybowali #maszprawo jako mój autorski tag. Jeśli masz do mnie pytanie wołaj mnie @LaudatorLibertatis lub użyj tagu #prawo. Jeśli widzisz nieprawidłowe użycie tagu #maszprawo zgłoś to do administracji. Moje próby kontaktu mające na celu opisanie tagu lub jego uprzątnięcie, niestety na nic się zdały.
-------------

Poprzednie wpisy:
1. Wzór umowy kupna sprzedaży samochodu zabezpieczający interesy kupującego.
2. Zmiany w prawie konsumenckim po 25.12.2014 r.
3. Konieczność spisywania umowy pożyczki przy pożyczaniu kwoty powyżej 500 zł.
4. Możliwość reklamowania wadliwego towaru nawet jeśli nie mamy paragonu.
5. Jak rozwiązać umowę powołując się na błędne przekonanie co do właściwości przedmiotu sprzedaży lub innych co do innych elementów stosunku prawnego.
6. Poradnik kupującego przez Internet. Część I: Jak zweryfikować kontrahenta?
7. Zakłócanie ciszy nocnej i uprawnienia interweniujących policjantów.
8. Poradnik kupującego przez Internet. Część II: Omówienie różnych podstaw prawnych umożliwiających podnoszenie roszczeń.
9. Alimenty na dziecko pełnoletnie.
10. Kampania Edukacyjna Tydzień Samochodu Używanego (poradniki dla kupujących).
11. Korzyści z oddawania krwi (tańsze leki i świadczenia zdrowotne poza kolejką).
12. Zatrzymanie prawa jazdy. Stare i nowe przepisy.
13. Zakładanie nielegalnych blokad na koła przez prywatne podmioty.
14. Jak walczyć ze znęcaniem się nad zwierzętami.
15. Uprawnienie kupującego do zwrotu towaru w terminie 14 dni od odbioru przesyłki.
16. Trybunał Konstytucyjny- kto i dlaczego ma rację.
17. Trzy artykuły motoryzacyjne: zaliczka przy kupnie pojazdu, kupno samochodu zabytkowego oraz próba zrobienia z przedsiębiorcy konsumenta przy kupnie samochodu.
18. Wyrok przeciwko nieuczciwemu handlarzowi samochodów.
19. Różnice między rękojmią, a gwarancją
  • 21
@antara: Dla umów zawartych przed 25.12.2014 r. w relacji przedsiębiorca-konsument, obowiązywały roszczenia z tytułu niezgodności towaru z umową opisane nie w Kodeksie cywilnym, a w Ustawie o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej. Wraz z wejściem w życie Ustawy o prawach konsumenta uchylono Ustawę o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, a uprawnienia konsumenta inkorporowano do Kodeksu cywilnego ujednolicając je z rękojmią, przy równoczesnym dodaniu kilku "profitów" dla konsumenta.
W praktyce te dwa tryby dochodzenia
Jeśli chcecie, żeby go o coś uzupełnić, poszerzyć, dajcie znać bo temat jest bardzo ważny.

@LaudatorLibertatis: przede wszystkim dzięki za kontynuację tematu. Myślę, że wielu się to bardzo przyda.
Mam kilka pytań:

przy wadzie rzeczy możemy odstąpić od umowy ale jeśli sprzedawca chce rzecz szybko naprawić lub wymienić to musimy się zgodzić

Czy ta sytuacja dotyczy relacji konsument - przedsiębiorca? Są tu jakieś warunki dodatkowe? Co oznacza szybko?

W przypadku konsumenta
@crowbar: Dzięki za miłe słowa :-)
Możliwość usunięcia wady dotyczy również relacji przedsiębiorca-konsument. Szybko oznacza niezwłocznie i bez bez nadmiernych niedogodności (art. 560 par. 1 k.c.). W praktyce jest to niedefiniowalne bo zależy od specyfiki danego przypadku. Ma to być tak szybko jak tylko możliwe. Jak ktoś po odebraniu odstąpienia od umowy przez tydzień się w ogóle nie odzywa to dla mnie nie ma już możliwości usunięcia wady lub wymienienia rzeczy
@LaudatorLibertatis: Z nieba mi spadłeś z tym wpisem. Zepsuł mi się telefon, mam straszny problem w dogadaniu się z serwisem, więc skończy się na wizycie w sklepie gdzie telefon kupiłem.

Telefon został kupiony o firmy, na fakturę VAT, czy dobrze rozumiem to co napisałeś:

"Kupujący niebędący konsumentem może jedynie żądać obniżenia ceny towaru lub odstąpić od umowy. "

Jako przedsiębiorca składam w sklepie odstąpienie od umowy i tyle? Czekam na niezwłoczną
@Tankian: Fajnie, że się przyda. Powinieneś udowodnić wadę. Nawet konsument musi ją udowodnić (nie musi jedynie wykazywać, że wada lub przyczyna istniały w momencie sprzedaży). Oczywiście mówimy o etapie sądowym. Najlepiej skorzystać z pomocy rzeczoznawcy albo wziąć pisemną opinię jakiegoś serwisu.

Możesz złożyć osobiście lub wysłać odstąpienie i zaoferować zwrot towaru. Ewentualnie rozważ skorzystanie z gwarancji. Różnice opisałem tutaj http://www.biznesprawo.com/rekojmia-a-gwarancja/
@LaudatorLibertatis: Dzięki za odpowiedź ale będę jeszcze przez chwilę drążył. Na studiach uczono mnie, że obrót między przedsiębiorcami traktowany jest inaczej niż między konsumentem a przedsiębiorcą. Znalazłem taką interpretację:

"Dokonując zakupu na firmową fakturę, potwierdził Pan, że zakup ma bezpośredni związek z Pana działalnością gospodarczą i telewizor jest Panu potrzebny nie jako konsumentowi, ale firmie. Jeżeli chciałby Pan zakupić telewizor do celów prywatnych, to powinien Pan zakupić go jako osoba prywatna.
@Tankian: W artykule podałem wyraźne podstawy prawne. To co cytujesz dotyczy najpewniej odstąpienia od umowy bez podania przyczyny (brak wady). Masz to opisane tutaj http://www.biznesprawo.com/prawo-konsumenta-do-zwrotu-towaru-w-ciagu-14-dni/ To zupełnie inna podstawa prawna mająca przy zawarciu umowy na odległość niwelować konsumentowi brak możliwości zapoznania się z towarem bezpośrednio. Stąd uprawnienie do odstąpienia bez podania przyczyny.
@LaudatorLibertatis: A nie! Jeszcze nie koniec ( ͡° ͜ʖ ͡°) Mógłbyś się odpowiedzieć co się dzieje z przynależnościami (myślę, że warto dopisać to do artykułu) np. chcę odstąpić od umowy kupna telefonu ale zgubiłem ładowarkę/słuchawki. Co wtedy?
@Opas: Zależy co mamy na celu. Jeśli odstąpienie od umowy to wysyłamy mu odstąpienie i wzywamy do kontaktu w celu ustalenia terminu i okoliczności zwrotu towaru. Nawet jak nie odbierze listu z odstąpieniem to zgodnie z art. 61 k.c. traktuje się to tak jakby się z nim zapoznał. Następnie pozostaje już tylko sąd, ewentualnie rzecznik praw konsumenta.
@LaudatorLibertatis: Warto jest wspomnieć, że sprzedawca ma obowiązek przysłania decyzji o ustosunkowaniu się do roszczenia listem poleconym. Jeśli sprzedawca wysyła smsy, emaile to wtedy możemy przyjść do sklepu np. 15 dnia po złożeniu reklamacji i według prawa wygrywamy sprawę z góry, a sprzedawca powinien nam oddać pieniądze. Jeśli nie odda, to sprawa w sądzie jest jedynie formalnością, a my jeszcze dostajemy % od zakupionego towaru.
@LaudatorLibertatis: Troszeczkę źle napisałem. Musiałem się dopytać znajomego, bo on jest bardziej obeznany w tych tematach.
Mianowicie konsument, może nie podać numeru telefonu, ani adresu email w czasie składania reklamacji. Wtedy można poprosić o to, by ustosunkowanie się do reklamacji przyszło w formie listu poleconego poprzez Pocztę Polską. Zawsze jest wtedy szansa, że sprzedawca nie zdąży ustosunkować się w terminie 14 dni, a wtedy to oznacza że


W tym przypadku dni,