Wpis z mikrobloga

Swego czasu zachęcałem na wykopie do zadania pytań NFOŚiGW odnośnie programu PROSUMENT. Dostałem szybko odpowiedź z ministerstwa którą przytaczam w całości, zachęcam wszystkich zainteresowanych samym programem i jego losami do lektury. Jednocześnie zachęcam do wysyłania pytań do ministerstw we wszystkich sprawach które Was nurtują - macie do tego prawo, są one zobowiązane do udzielania odpowiedzi. W tym wypadku miałem szczęście trafić na osobę wyjątkowo profesjonalną i kompetentną.

#pytanie #energetyka #prosument #oze #neuropa #4konserwy #polityka #ue #gospodarka

.....

Szanowny Panie,

w odpowiedzi na Pana wniosek z dnia 11.01.2017 r. dotyczący udzielenia informacji nt. programu dofinansowania domów energooszczędnych oraz statusu wykonania dyrektywy PE i Rady 2010/31/UE z dnia 19.05.2010 r. poniżej przekazuję odpowiedzi na pytania:

1. Dlaczego został zakończony program dofinansowania domów energooszczędnych?

W I półroczu 2016 r. Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przeprowadził weryfikację programów priorytetowych finansowanych ze środków własnych NFOŚIGW, biorąc pod uwagę dostępne środki europejskie, pokrywanie się obszarów wsparcia, efektywność wydatkowania środków oraz ciążące na NFOŚiGW zadania związane z wdrażaniem PO IiŚ 2014-2020, programu LIFE oraz obowiązkami Krajowego Operatora Systemu Zielonych Inwestycji przy określonych zasobach kadrowych i możliwościach finansowych. Analiza ta była podstawą do ukształtowania obecnie dostępnej oferty NFOŚIGW w zakresie dofinansowania ze środków NFOŚiGW.
Weryfikacji został poddany również wspomniany przez Pana program priorytetowy pn.: „Poprawa efektywności energetycznej. Dopłaty do kredytów na budowę domów energooszczędnych”. Wyniki analizy wskazały na bardzo niskie wykorzystanie środków przeznaczonych na jego realizację (od uchwalenia programu we wrześniu 2012 r. do końca jego wdrażania – tj. do lipca 2016 r. zawarto umowy na niecałe 13 mln zł przy budżecie 300 mln zł), co powodowało zbyt wysokie koszty obsługi tego programu. Ponadto, wiele trudności związanych było z przyjętą ścieżką wdrażania programu przez banki (jako główną barierę dostępu do programu wskazywano trudności w „przejściu procedury bankowej” – nadmierne zabezpieczenia, podwyższanie kosztów produktu w porównaniu z innymi kredytami banku, mała znajomość produktu wśród doradców bankowych, etc. – spotkania z bankami i szkolenia dla pracowników banku nie przynosiły oczekiwanych rezultatów).

2. Dlaczego nie przedłużono umów z bankami oferującymi wsparcie kredytowe dla tych programów?

NFOŚiGW podjął decyzję o wygaszaniu programu (zgodnie z przyczynami opisanymi powyżej), stąd też przedłużanie umów z bankami stałoby w sprzeczności z decyzją, poprzedzoną wnikliwą analizą (o której również mowa powyżej).
W związku z tym, Zarząd NFOŚiGW, zgodnie ze swoimi kompetencjami, postanowił wypowiedzieć umowy z bankami z zachowaniem trzymiesięcznego okresu wypowiedzenia. Takie uprawnienie NFOŚiGW wynikało bezpośrednio z zapisów umów cywilnoprawnych łączących NFOŚiGW z bankami. Jednocześnie, Zarząd NFOŚiGW postanowił na okres wypowiedzenia pozostawić bankom limity, które były do wykorzystania w latach 2013-2015, aby była możliwość zawierania umów z beneficjentami programu dopłat do domów energooszczędnych w okresie wypowiedzenia.

3. Dlaczego, mimo zaplanowanych 300 mln zł na ten cel, plan został wykonany poniżej 2%?

Niskie wykonanie planu w odniesieniu do kosztów obsługi programu w NFOŚiGW było jedną z istotnych przyczyn zaniechania realizacji programu. Na dotychczasowe efekty wdrażania programu miało wpływ wiele czynników, z których dwa najważniejsze to:
poziom wymagań i warunków technicznych w programie,
oferta kredytowa banków współpracujących.
NFOŚiGW podejmował próby usprawnienia wdrażania programu. Kilkakrotnie modyfikował warunki prowadzące do ułatwienia uzyskania standardów energetycznych. Prowadzone były również rozmowy z bankami, w celu przekazania niezbędnej wiedzy (poprzez szkolenia) oraz lepszego wypromowania programu przez banki. Działania związane z likwidacją najistotniejszej bariery tj. „przejścia procedury bankowej” nie przyniosły spodziewanych efektów.

4. Jakie podejmujecie Państwo kroki w celu wdrożenia Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r.?

NFOŚiGW nie jest instytucją odpowiedzialną za wdrażanie aktów prawa unijnego - nie pełni żadnej roli w procesie wdrażania do naszego systemu prawnego aktów prawnych UE. W tym konkretnym przypadku wdrożenie do krajowego porządku prawnego postanowień Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2010/31/UE z dnia 19 maja 2010 r. w sprawie charakterystyki energetycznej budynków nastąpiło m.in. poprzez przyjęcie takich aktów prawa powszechnie obowiązującego jak ustawa z dnia 29 sierpnia 2014 r. o charakterystyce energetycznej budynków, oraz przepisów wykonawczych wydanych na podstawie tej ustawy. Z kolei podwyższenie wymagań w zakresie warunków jakim powinny odpowiadać budynki odbywa się systematycznie na podstawie Prawa budowlanego i właściwych rozporządzeń wydawanych na jego podstawie. Zgodnie z zapisami przedmiotowej dyrektywy UE podejmuje działania służące ograniczeniu uzależnienia energetycznego i emisji gazów cieplarnianych, w tym m.in. poprzez promowanie wzrostu zużycia energii ze źródeł odnawialnych, co pozwoliłoby Unii na realizacje postanowień protokołu z Kioto do Ramowej Konwencji Narodów Zjednoczonych w sprawie zmian klimatu oraz na dotrzymanie jej długoterminowego zobowiązania do utrzymania poziomu wzrostu globalnej temperatury poniżej 2°C oraz zobowiązania do ograniczenia – do 2020 r. – łącznych emisji gazów cieplarnianych o co najmniej 20% poniżej poziomu z roku 1990 i o 30 % – w razie osiągnięcia międzynarodowego porozumienia. Mniejsze zużycie energii oraz zwiększone wykorzystanie energii ze źródeł odnawialnych mają również duże znaczenie dla zwiększenia bezpieczeństwa dostaw energii, wspierania rozwoju technicznego, a także dla tworzenia możliwości zatrudnienia i rozwoju regionalnego, zwłaszcza na obszarach wiejskich.
NFOŚiGW jest natomiast instytucją, której celem jest finansowanie przedsięwzięć inwestycyjnych służących szeroko rozumianej ochronie środowiska. W ramach obszaru gospodarczego, który związany jest z przedmiotową dyrektywą NFOŚiGW wdraża programy, których celem jest zmniejszenie zużycia energii, a tym samym ograniczenie emisji gazów i pyłów.
Programy te finansowane są ze środków krajowymi, jak i ze środków pochodzących z budżetu UE w ramach budżetu przyznanego Polsce w nowej perspektywie finansowej 2014 – 2020.
Należą do nich m.in. takie programy jak:
1. finansowane środkami z UE:
- POIiŚ – Działanie 1.3.1 Wspieranie efektywności energetycznej w budynkach użyteczności publicznej,
- POIiŚ – Działanie 1.3.2 Wspieranie efektywności energetycznej w sektorze mieszkaniowym.
2. finansowane środkami krajowymi:
- Poprawa jakości powietrza Część 2) Zmniejszenie zużycia energii w budownictwie,
- Poprawa jakości powietrza Część 4) LEMUR Energooszczędne budynki użyteczności publicznej,
- Dopłaty do kredytów na budowę domów energooszczędnych.
Oprócz powyższych programów, są również inne, które nie są bezpośrednio skierowane na działania poprawiające charakterystykę energetyczną budynków, jednak wspomagające ten proces. Chodzi np. o programy wspierające przedsięwzięcia związane z odnawialnymi źródłami energii, czy skierowane na obniżenie tzw. niskiej emisji.

Wszelkie szczegółowe informacje nt. oferty finansowania przedsięwzięć w ramach NFOŚiGW dostępne są na stronie internetowej NFOŚiGW, pod linkiem: http://nfosigw.gov.pl/oferta-finansowania/.

Z poważaniem,
Paula Martynow
Departament Wsparcia
Narodowy Fundusz
Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej
ul. Konstruktorska 3A
02-673 Warszawa, Polska