Wpis z mikrobloga

Kiedy robiłam zdjęcia dla kuzynki, udało mi się przypadkiem uchwycić bardzo podobny kadr jak fotografowi w 1910 roku.

Dworzec w Nakle nad Notecią dawniej i dziś.

Budynek dworca powstał w 1851 roku, pierwszy pociąg przejechał przez Nakło 26 lipca tego samego roku. W budynku dworca pierwotnie kilka pomieszczeń należało do poczty, funkcjonowało tam 6 telegrafów. W 1879 roku powstał obok dworca odrębny budynek pocztowy. Perony oświetlone były przez lampy gazowe. Na każdym peronie znajdowały się murowane kioski ze zbiornikami z wodą do obmycia twarzy i rąk po trudach podróży. W 1887 roku z Nakła mogły już jeździć pociągi do Gniezna. Rok później powstał obok głównego budynku dworca dworzec towarowy. W 1894 roku ukończono budowę linii kolejowej do Chojnic a także odrębnej wieży ciśnień (pierwotnie ta znajdowała się w budynku dworca). Niedaleko dworca ulicę przecinało aż 10 torowisk, łącznie z bocznicami do pobliskiej cukrowni, w związku z tym pobudowano w tym miejscu wiadukt dla ruchu kołowego. Prócz tego w okolicy dworca istniały magazyny, lampownie, budynek na mieszkania służbowe kolei. W budynku dworca była nawet restauracja.

Trakcja elektryczna została zamontowana na odcinku Piła-Bydgoszcz, w tym także i na stacji w Nakle w latach 80-tych XX w.

Niestety w latach 90-tych uległy likwidacji liczne bocznice kolejowe, nieruchomości zostały wykupione przez prywatnych właścicieli, a ruch kolejowy na stacji w Nakle znacznie się zmniejszył. Na odcinku Gniezno-Chojnice nie kursują już pociągi. Na dworcu w Nakle działa tylko kasa biletowa, nie ma śladu ani po restauracji ani innych udogodnieniach dla pasażerów. Budynek dworca i perony wymagają remontu, szkoda że taki cenny zabytek niszczeje.

#fotografia #starafotografia #historia #pkp #fotohistoria #moje #dyktapoleca
HorribileDictu - Kiedy robiłam zdjęcia dla kuzynki, udało mi się przypadkiem uchwycić...

źródło: comment_ENI3h9pPH0k5I7GqO9OK0ysRofBg7PlU.jpg

Pobierz
  • 6
  • Odpowiedz