Mnie zastanawia ciekawa rzecz - nawet poważne na pierwszy rzut oka instytucje podają błędne wyjaśnienie na pytanie "Dlaczego samolot lata ?" Np: http://dydaktyka.fizyka.umk.pl/PDF/Pokazy_2006/25.html, mówiący: "Strumień powietrza, który działa na skrzydło opływa je zarówno nad nim, jak i pod nim. Jednak droga jaką przebywa strumień powietrza w tym samym czasie nad skrzydłem jest większa niż pod skrzydłem. Powietrze porusza się szybciej nad skrzydłem i dzięki temu powstaje tu mniejsze ciśnienie niż pod skrzydłem.
Czy ktoś może wyjaśnić, dlaczego takiego manewru nie mógłby wykonać jakiś zwinny sportowy samolot z bardzo potężnym silnikiem? Czy chodzi o sam fakt odlutu? Bo chyba takie "kółko" zrobiłby każdy samolot, tylko potem musiałby lecieć w dół, żeby nabrać siły nośnej/prędkości?
@CanisLupusLupus: Prawda, a zastanawia mnie jeszce jedno - czy to "ułańska" fantazja Pugaczowa skłoniła go do sprawdzenia ile wytrzyma "airframe" Su-27 ? Bo jakoś cieżko uwierzyć że setki godzin trenowali na symulatorze :)
@lcjoker: Ale potrzeba do tego odpowiedniego układu aerodynamicznego. Nawet wśród zwinnych samolotów akrobacyjnych z potężnym silnikiem tłokowym ledwie kilka umie zrobić kobrę.
@Lk_hc: MS Flight można za darmo ale jest ograniczony do 2 maszyn i jednej wyspy hawajskiej. Co do FSX to się kupuje. Można tez kupić sporo dodatków. ja latam komercyjnym modelem B737 w malowaniu LOT :) W sklepie http://www.pilots.pl jest tego sporo (samoloty, lokacje, tekstury, sprzęt do gry - wszystko) a jak chcesz screeny to mogę Ci podesłać link na maila.
@abcdemail: Jakieś mogą być, w końcu to są inne silniki (Klimowy na MiG-u, Saturny na Suchoju), ale to będą różnice kosmetyczne. W ogólnym zarysie te systemy działają na tej samej zasadzie.
@e-stark: Bo tylko oni latają na rosyjskich samolotach?
Nie no, to oczywiście nie jest prawda. Prawdą jest za to, że prawdziwego kulbita umieją wykręcić tylko rosyjskie maszyny. Z drugiej strony prawdziwy kulbit jest zupełnie nieprzydatny w warunkach bojowych. Jego amerykańska podróbka, czyli mongo flip, również.
@e-stark: Bo wszyscy inni piloci wiedzą już , że I wojna światowa się skończyła i teraz liczy się zasięg radaru i rakiet, a nie spektakularne lecz w walce bezużyteczne manewry?
@PanBulka: Naruszyłeś jego wyłączność dotyczącą tematyki lotnictwa. Dodatkowo jak widać poczuwa się do pilnowania poprawności informacji. Myślę, że można mu to wybaczyć.
Komentarze (56)
najnowsze
Wydaje mi się że ruskie jako pierwsi zastosowali takie systemy. Nie wiem ale w SU 37 chyba niema tego rozwiązania. http://www.youtube.com/watch?v=CIdvSQB2dP4&feature=related
Ma. Bez tego nie da się, po prostu nie da się wykręcić kulbita.
http://en.klimov.ru/production/aircraft/tvn/
Nie no, to oczywiście nie jest prawda. Prawdą jest za to, że prawdziwego kulbita umieją wykręcić tylko rosyjskie maszyny. Z drugiej strony prawdziwy kulbit jest zupełnie nieprzydatny w warunkach bojowych. Jego amerykańska podróbka, czyli mongo flip, również.