Najbardziej jak jechałem pociągiem, koło wieczora w letnie dni jak te małe semafory świeciły na fioletowo lub zielono (przy torach) robiły taki fajny klimat przy tych większych stacjach gdzie było pełno tych rozjazdów, nie mówiąc o zapachu smarów itp. z podkładów na kolei w lato :D
@WuDwaKa: "Najlepsze" jest to, że stan PKP wiele się nie zmienił i można sobie zrobić podróż do takiego dzieciństwa. Istnieje bardzo duża szansa, że zamiast nowego wagonu podjedzie jakiś staroć i cofamy się w czasie gdzie wszystkie elementy będą jak dawniej. :)
@l-_-l: No cóż, takie życie. Nie słyszałem, żeby ten sygnał był utajniony.
W każdym razie, kręcenie ręką, albo latarką po ciemku (duże koła, na długość całego ramienia) to sygnał stopu awaryjnego i nie widzę powodu, żeby za to stawiać komuś minusy.
Same semafory wbrew pozorom nie są ciężkie do zapamiętania. Trzeba je podzielić na dwie części: światło górne i dolne (jak jest tylko jedno to traktujemy je jako górne). Wyjątkiem jest tu oczywiście sygnał stój (czerwone).
Kiedy już to sobie podzielimy, to dół wskazuje to co obowiązuje przy obecnym semaforze
Kto mi odpowie w prostych słowach, bez cytatów z przepisów kolejowych: co to jest ta cała "jazda manewrowa"? To jest np. przepychanie wagonów z bocznicy czy się mylę? No i z jakiego powodu może być zabraniana na jakichś odcinkach.
@UHUstic: jazda manewrowa to mniejwiecej to co opisales - przetaczanie wagonow, oblot skladu przez lokomotywe, itp. Sygnal jazda manewrowa zabroniona oznacza tyle co stop. A zakaz manewrow na danych stacjach, odcinkach stosuje sie bardzo rzadko - np na stacjach w remontach, gdzie w trakcie remontu jest ograniczona przepustowosc i nie byloby dodatkowego miejsca na formowanie skladow.
@UHUstic: Tak na bardzo chłopski rozum są to wszystkie zamierzone ruchy taboru kolejowego nie będące wjazdem, wyjazdem i przejazdem przez stacje ;-) Jeśli lokomotywa stojąca na stacji podjeżdża parę metrów do przodu, bo maszynista ma daleko do kibelka to wtedy też mamy do czynienia z jazdą manewrową ;-)
@l-_-l: sygnał składający się z dwóch świateł pomarańczowych stałych, informujący o ograniczeniu prędkości do 40 km/h przy tym semaforze, następny semafor wskazuje sygnał "Stój".
Przez znalezisko z symulatorem 'MaSzyna' znam kilka sygnałów. Do paczki jest dołączona książeczka z sygnałami i znakami ( @way dodał ją do powiązanych). Jak pociąg stanie w polu to wtedy wystarczy zerknąć na semafor :-)
Jest taka książeczka, która nazywa się "E1 - instrukcja sygnalizacji na PKP" (wersja starsza, obecnie instrukcja ma numer Ie-1 i można ją znaleźć w dzienniku ustaw). Tam są wszystkie odpowiedzi na nurtujące pytania. Często gęsto do dostania na alledrogo.
Komentarze (69)
najlepsze
W każdym razie, kręcenie ręką, albo latarką po ciemku (duże koła, na długość całego ramienia) to sygnał stopu awaryjnego i nie widzę powodu, żeby za to stawiać komuś minusy.
Kiedy już to sobie podzielimy, to dół wskazuje to co obowiązuje przy obecnym semaforze
- brak światła - największa dozwolona
- pomarańczowe - 40km/h
- pomarańczowe + pomarańczowy pasek - 60km/h
- pomarańczowe + zielony pasek -