•  
    K......s

    +34

    pokaż komentarz

    Albo ktoś dostał gigantyczną łapówkę albo ktoś w końcu zaczął dostrzegać zagrożenia w kierunku Polski w wyniku zmieniającej się sytuacji geopolitycznej. Tak czy owak (sierżant Nowak:) to dobrze. Obyśmy się nie spóźnili z tą modernizacją armii jak z planem 15 letnim i 39'

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaenthas: obawiam się jednak, że na Zachodzie sojuszników już nie będzie.... jedynie muslimy... Muslimy, panie poruczniku.

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaenthas: W wojsku od lat robi się tak gigantyczne przekręty na kontraktach, że byś nie uwierzył.

      Nie ma co się łudzić - u władzy jest partia, której na drugie imię Przekręt, a na pierwsze - Afera.
      Przewałki takie, że nawet post-komuchy wyglądają przy nich jak śmieszni amatorzy.
      Wystarczy wpisać w google "afera w wojsku".

      Robią przewałki na wszystkim, na śmieciach, na wodzie, nawet na trumnach ofiar smoleńskich.
      Dlaczego teraz miało by być inaczej?

      Ani jedno śledztwo nie kończy się procesem, są umarzane, a te które zaczęły się przed Tuskiem, są ukręcane, jak z Sawicką.
      Chronią się nawzajem w najbardziej ordynarny i bezczelny sposób, a krytyków otwarcie zastraszają.
      Jak w najgorszej mafii.

      I wy się łudzicie, że teraz będzie inaczej? Że Wojsko Polskie coś na tym zyska?
      Nawet certyfikaty dostępu do informacji tajnych, NATO ludziom w Polsce po odbierało, bo po farsie ze Smoleńskiem nikt nas nie traktuje poważnie,
      ani tym bardziej nie ufa. W NATO jesteśmy tylko na papierze - faktycznie, jesteśmy z powrotem w strefie wpływów Moskwy.
      Wszędzie dookoła co chwila łapią ruskich szpiegów, tylko u nas, od lat nie złapano żadnego. Czary mary?

      Nie łudźcie się, panowie.

    •  
      M...c

      -3

      pokaż komentarz

      @Kaenthas: wystarczy że policja nie będzie utrudniała dostępu do broni
      Wtedy obywatele by sami się zorganizowali ,i sprawowali by się znacznie lepiej aniżeli wojsko które nie zna danego obszaru

      Jeśli polskie społeczeństwo byłoby uzbrojone tak jak Amerykańskie (np 1000 prywatnych czołgów)
      To żadna armia by nie weszła głębiej jak na 100 km wgłąb naszego terytorium ponieważ doskonale wyposażone oddziały partyzanckie by ich z błotem mieszały

      I nie doszło by do kuriozum gdzie codziennie jakiś cywili rozstrzeliwują albo posyłają na obozy...

    •  
      K......s

      0

      pokaż komentarz

      @Opornik: Oj afer to wiem że jest aż nadto ;)
      Sam "Masa" mówił o zbrojeniówce i mafii z byłego WSI

  •  
    m.d

    +10

    pokaż komentarz

    I bardzo dobrze. Co jak co, ale akurat modernizacja armii to jedna z tych rzeczy, która idzie nam względnie sprawnie.

  •  
    p........7

    -44

    pokaż komentarz

    $$@!, że do lekarza specjalisty czeka się po kilka miesięcy. Będziemy mieć nowe czołgi!

  •  
    M............2

    +2

    pokaż komentarz

    Do 2022 roku już 65 proc sprzętu ma odpowiadać współczesnym wymaganiom NATO.

    To dużo czy mało?

  •  
    W....................r

    +46

    pokaż komentarz

    W końcu coś pozytywnego./

    •  

      pokaż komentarz

      @Wywolwerowany_Rewolwer: Bardzo się cieszę. Mam nadzieje, że to nie przepadnie za chwilę z powodu dziury budżetowej i afery przy przetargach. Ostatnio była fajna informacja, że sektor zbrojeniowy w Polsce się rozwija. Może coś pozytywnego w trafie szumi, albo jestem naiwnym polaczkiem ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @Wywolwerowany_Rewolwer: A w jaki sposób jest to pozytywne, wyjaśnij proszę?

    •  

      pokaż komentarz

      @Wywolwerowany_Rewolwer: Spokojnie, to że będą przetargi nie oznacza, że będą one opłacalne. Ale o tym pewnie się dowiemy w przeciągu dwóch lat.

    •  
      M............2

      +57

      pokaż komentarz

      @nikifor: On ci wyjaśni

      źródło: encrypted-tbn3.gstatic.com

    •  

      pokaż komentarz

      @Masakrator1942: haha, you're so funny :)) Wydamy trochę kasy na zabawki dla żołnierzyków i od razu będziemy bezpieczni. Proponuję zacząć zbiórkę na wojsko jak przed drugą wojną światową. Wtedy nas uratowało, to i teraz ocali. Oh, wait...

    •  

      pokaż komentarz

      @Wywolwerowany_Rewolwer: Co niby w tym pozytywnego skoro 1/4 tego hajsu zostanie rozkradziona, a 3/4 pójdzie na buble i przestarzały sprzęt. Będzie powtórka z offsetu za f16, czyli gównem polaka w twarz a on się i tak szczerzy.

    •  
      M............2

      +56

      pokaż komentarz

      @nikifor:

      Wydamy trochę kasy na zabawki dla żołnierzyków

      Może trochę szacunku.

      Proponuję zacząć zbiórkę na wojsko jak przed drugą wojną światową. Wtedy nas uratowało, to i teraz ocali. Oh, wait...

      Nie ma to jak porównywać naszą dzisiejszą sytuację do tej przed wojną, bardzo trafne. Oczywiście według ciebie powinniśmy zlikwidować armię i pozostać na łasce Rosji, i pewnie nawet Białorusi.. Przykro mi ale ja nie zgadzam się na takie samobójstwo.

    •  

      pokaż komentarz

      @nikifor: Jeżeli zaprzestaniemy modernizacji wojska to nie mamy szans na obronę naszego państwa. Tylko modernizacja i powiększanie naszego potencjału może nam to zapewnić. W tej chwili jedynym zagrożeniem dla naszego państwa jest Rosja, a jak pokazuje przykład wojny w Gruzji, ciągle jest to kraj o dużych problemach związanych z wydajnością wojska. Tyle tylko, że Rosja zwiększa swoje wydatki na obronę, to powoduje, że my tez musimy to robić.

      Niemcy są naszymi sojusznikami, tak jak m.in. Czech. Białoruś i Ukraina samodzielnie nie stanowią zagrożenia dla naszej armii. Zostaje tylko Rosja.

    •  

      pokaż komentarz

      @Masakrator1942:

      Może trochę szacunku.

      To może najperw trochę szacunku dla moich cieżko zarabianych pieniędzy i płaconych podatków?

      Nie ma to jak porównywać naszą dzisiejszą sytuację do tej przed wojną, bardzo trafne.

      Właśnie bardzo trafne. Wtedy zostaliśmy sami i jeśli to się powtórzy, to skończy się tak samo.

      Oczywiście według ciebie powinniśmy zlikwidować armię i pozostać na łasce Rosji, i pewnie nawet Białorusi.. Przykro mi ale ja nie zgadzam się na takie samobójstwo.

      Oczywiście ciekawe wnioski wysnułeś z mojej wypowiedzi.

    •  

      pokaż komentarz

      Będzie powtórka z offsetu za f16, czyli gównem polaka w twarz a on się i tak szczerzy.

      @madmat: Oczywiście jako ignorant i nie wiesz, że offset na F-16 został w pełni zrealizowany.

      Lockheed Martin uzgodnił w Polsce ostatnie zobowiązanie offsetowe i chce przed czasem rozliczyć największy w historii koncernu program kompensacyjny związany z dostawami samolotów F16

      Amerykański offset, wart 6028 mln dolarów pozostaje do dziś rekordowy, także w polskiej gospodarce, a doświadczenia z jego wprowadzaniem miały wpływ na realizację kolejnych umów z zagranicznymi dostawcami uzbrojenia. Resort gospodarki oblicza, że dzięki 18 projektom offsetowym uruchomionym do tej pory do krajowej gospodarki trafią zamówienia i inwestycje szacowane na 9 mld dolarów, czyli ok. 30 mld złotych.
      http://ekonomia.rp.pl/artykul/969489.html?print=tak&p=0

    •  
      M............2

      +27

      pokaż komentarz

      @nikifor:

      To może najperw trochę szacunku dla moich cieżko zarabianych pieniędzy i płaconych podatków?
      W którym momencie te wydatki na armię nie szanują twoich pieniędzy? Ona są po to, żebyście ty i twoja rodzina mogli czuć się bezpiecznie, oddasz swoje bezpieczeństwo?

      Właśnie bardzo trafne. Wtedy zostaliśmy sami i jeśli to się powtórzy, to skończy się tak samo.
      Sam sobie przeczysz, skoro nam nie pomogą to chyba powinniśmy sami sobie to bezpieczeństwo zapewnić?

      Oczywiście ciekawe wnioski wysnułeś z mojej wypowiedzi.
      To teraz wytłumacz mi jakie powinienem wyciągnąć.

    •  

      pokaż komentarz

      @Baron_Al_von_PuciPusia: Faktycznie, mój błąd, wykreśl sobie zdanie o offsecie, a resztę podtrzymuje bo tak właśnie będzie w naszym pięknym kraiku.

    •  

      pokaż komentarz

      @Masakrator1942:

      W którym momencie te wydatki na armię nie szanują twoich pieniędzy? Ona są po to, żebyście ty i twoja rodzina mogli czuć się bezpiecznie, oddasz swoje bezpieczeństwo?

      Wcale się nie poczuję bezpieczniej. Bezpieczniej bym się poczuł, gdybym miał broń w domu.

      Sam sobie przeczysz, skoro nam nie pomogą to chyba powinniśmy sami sobie to bezpieczeństwo zapewnić?

      Tłumaczę i objaśniam - nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie sami bezpieczeństwa na tym etapie rozwoju gospodarczego Polski. Potrzebujemy być w sojuszu gwarantującym nam bezpieczeństwo - nie takich sojuszach jak przed wojną.

    •  

      pokaż komentarz

      nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie sami bezpieczeństwa na tym etapie rozwoju gospodarczego Polsk

      @nikifor: Jesteśmy. Zależy jak zdefiniujesz zagrożenie.

    •  
      M............2

      +19

      pokaż komentarz

      Wcale się nie poczuję bezpieczniej. Bezpieczniej bym się poczuł, gdybym miał broń w domu.

      @nikifor: Nie byłbyś w stanie obronić się przed regularną armią, to byłoby raczej twoje samobójstwo.

      nie jesteśmy w stanie zapewnić sobie sami bezpieczeństwa na tym etapie rozwoju gospodarczego Polski.

      Dlaczego? Jakieś dane czy coś.

      Potrzebujemy być w sojuszu gwarantującym nam bezpieczeństwo - nie takich sojuszach jak przed wojną.

      Jesteśmy w NATO, to nie jest "taki sojusz jak przed wojną", co nie oznacza, że powinniśmy przestać modernizować swoją armię i liczyć na sojuszników.

    •  
      G.........n

      -6

      pokaż komentarz

      @nikifor: Idź w ##$#u, najlepiej do baby z penisem ruchającej kota.

    •  

      pokaż komentarz

      @GoldenReign: Dzięki takim właśnie leszczom jak ty, podniecających się długimi błyszczącymi lufami nasz kraj cały czas będzie w czarnej dupie ale pare tysięcy osób będzie miało nowe zabawki.

      W sumie, gdyby nie to, że straszno, to by było śmieszno.

    •  
      A....t

      +4

      pokaż komentarz

      @nikifor: ok. Co Twoim zdaniem należałoby zrobić, na co wydać te pieniądze tak, aby podnieść bezpieczeństwo państwa?

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez moderatora

    •  

      pokaż komentarz

      @nikifor: Powiedz mi, że tylko trolujesz bo nie wierzę, że można być takim ignorantem. Wdrożmy twój plan. Nie modernizujemy armii ale mamy pozwolenie na broń. Załóżmy nawet że w każdym domu znajduje się przynajmniej jedna strzelba a nawet karabin. A teraz wyobraź sobie jaką polewę mają z ciebie siedzący w nowoczesnym czołgu ruscy którym możesz tą pukawką zetrzeć trochę kurzu z pancerza a nawet jak byś sobie zaminował całą okolicę to z powietrza mogą zmieść twoją miejscowość z powierzchni.

    •  

      pokaż komentarz

      @Wywolwerowany_Rewolwer: czy tylko ja pamietam o niedawnej zmianie prawa dot. Wprowadzenia stanu wyjątkowego ( czyt. "Wojennego" )? Wyglada jak przygotowania.

    •  

      pokaż komentarz

      @Masakrator1942:
      @Baron_Al_von_PuciPusia:
      @GoldenReign:
      @xqwzyts: Jedziecie po kolesiu, jak po burej suce, tymczasem on ma rację. Wydatek takiego rzędu nie zmieni strategicznej pozycji Polski, za to będzie stanowił bardzo duże obciążenie dla budżetu. W twierdzeniu, że chodzi o zabawki dla żołnierzyków, jest trochę prawdy, ale bardziej chyba chodzi o to, żeby ukraść z tego ile się da.

    •  

      pokaż komentarz

      Białoruś i Ukraina samodzielnie nie stanowią zagrożenia dla naszej armii.

      @Baron_Al_von_PuciPusia: Polska vs Ukraina

      Polska ma 20.000 rezerwy, Ukraina 1.000.000. Polska niecały tysiąc czołgów Ukraina ponad cztery tysiące. Nie wiem jak sytuacja się przedstawia dokładnie z Białorusią, ale założenie z góry, że Ukraina nie stanowi zagrożenia jest na wyrost, nie bez powodu są wyżej klasyfikowani od Polski (do tej stronki mam zaufanie).

    •  
      5.h via Android

      -4

      pokaż komentarz

      @ouna-: Też o tym samym pomyślałem. Może Ruskie mają jakieś plany inwazji.

    •  

      pokaż komentarz

      @5th: Wtedy wywołaliby wojnę z całym NATO. Prędzej już by atakowali wschód.

    •  

      pokaż komentarz

      @surlin: Nie wiem z jakiej strony korzystasz, ale przedstawię Ci krótką analizę ukraińskiego potencjału. Ukraina stara się aktualnie modernizować armię, ale z powodu jej zapaści i ciągle skromnego budżetu obronnego jest to bardzo trudne przedsięwzięcie.

      Zacznę od porównania budżetu.
      Według dostępnych danych (źródła: 1, 2) budżet obronny Ukrainy miał wynieść w 2012 roku około 2 miliardów dolarów. Budżet Polski za rok 2012 miał wynieść 29,5 mld zł (źródło) czyli według obecnego kursu około 9 miliardów dolarów. Już to wskazuje na stan ukraińskiej armii - przy większych liczebnie siłach zbrojnych wydatki są prawie 5 razy mniejsze! Należy też pamiętać, że ukraiński budżet za rok 2012 w stosunku do lat poprzednich miał być zwiększony o 20-30%.

      Co do sił pancernych - według białej księgi za rok 2011 jest to 735 pojazdów(+41 w marynarce) - http://www.mil.gov.ua/files/white_book/WB_Eng_final_2011.pdf Strona 76 tego dokumentu.

      Reszta sił pancernych stanowi zmagazynowaną rezerwę. Nie da się określić dokładnej liczby pojazdów, które byłyby w stanie uczestniczyć w potencjalnym konflikcie.

      Polska posiada obecnie 128 czołgów Leopard 2, około 230 PT-91 i od 300 do 500 T-72 (część też jest zmagazynowana). Daje to liczbę w przedziale 700-900 czołgów.

      Co do liczebności armii Ukrainy to aktualnie wynosi około 190 tysięcy żołnierzy i pracowników cywilnych (At the end of 2011 the strength of the Armed Forces was 192,000 personnel, including 144,000 military personnel. - strona 25 białej księgi), a będzie podlegać redukcji do planowanych 100 tysięcy (mówiło się również o tylko 70 tysiącach):
      http://www.polska-zbrojna.pl/home/articleshow/4991

      Przypominam, że powierzchnia Ukrainy jest blisko 2 razy większa od powierzchni Polski, a liczebnie ich siły zbrojne mają być podobne do naszych i podobnie jak nasze, będzie to wojsko zawodowe.

      Co do lotnictwa to trzeba powiedzieć, że średni nalot pilotów ukraińskich w pierwszej połowie 2012 roku wynosił 20 godzin. Nie wiem ile było to za cały rok 2012.
      Polscy piloci mają średni nalot na poziomie 150 godzin, a ten cały czas rośnie(http://spoleczenstwo.newsweek.pl/co-dalej-z-polskim-lotnictwem-gen--majewski--najwazniejsze-szkolenie-i-bezpieczenstwo,95414,1,1.html).

      Jak chcesz mogę kontynuować, ale już po spojrzeniu na te dane widać, że Ukraina znajduje się w o wiele gorszej sytuacji niż Polska i nie jest dla nas żadnym realnym zagrożeniem.

    •  

      pokaż komentarz

      @surlin: Zwracam też uwagę na to jak rósł całkowity roczny nalot polskich pilotów.

      2010 - ponad 39 tysięcy godzin (planowany, nie wiem jak z realizacją)
      2011 - ponad 40 tysięcy godzin
      2012 - 44 tysiące godzin
      2013 - plan to nawet 46 tysięcy godzin

      Informacje dotyczące planu na rok 2010:
      http://www.sgwp.wp.mil.pl/pl/1_405.html

    •  
      M............2 via Android

      0

      pokaż komentarz

      @zweipack: Nikt po nim nie jedzie jak po burej suce. Udowodnij, że te pieniądze zostaną rozkradzione.

    •  

      pokaż komentarz

      @xqwzyts: problem z Wami polega na tym, iż uważacie że powinnismy mieć siły zbrojne, którymi można prowadzić wojnę (co jest śmieszne dlatego, że nigdy - w przewidywalnej przyszłości - nie uda nam się stworzyć takich, które pokonają Rosję). Ja uważam, że powinniśmy mieć siły samoobrony, które będą odstraszać potencjalnych wrogów od zajęcia naszego kraju (tego też nie rozumiecie, uważając chyba, że celem prowadzenia wojny jest zniszczenie drugiego kraju w pył - w czym też jest sprzeczność, bo arsenałem strategicznym Rosja nas może zmieść i nowoczesna armia ekspedycyjna nam się nie przyda).

      Ja uważam po prostu, że za te pieniądze należałoby przeprowadzić reformę sił zbrojnych od podstaw a nie kupować nowe zabawki. To są dwa sprzeczne ze sobą poglądy na obronność kraju i chyba nie dojedziemy do konsensusu, więc pozwólcie, że zakończę udział w tej jakże długiej dyskusji (dla mnie dość ciekawej, bo nie znalazł się nikt, kto myślał by "out of the box").

      Pozdrawiam, życząc miłych wrażeń na paradach wojskowych i pokazach lotniczych.

    •  

      pokaż komentarz

      @Baron_Al_von_PuciPusia:
      Dziękuję za wyczerpującą i obszerną odpowiedź.
      Korzystałem z tej strony (dałem zresztą linka wcześniej):
      http://www.globalfirepower.com
      Wg nich Ukraina została sklasyfikowana na 22 miejscu na 68 krajów, Polska na 24.

      To są także poważni ludzie, opierający się na poważnych źródłach, jak dane kongresu US czy wywiadów itp. a sam ranking robiony jest na podstawie przemyślanych przez specjalistów algorytmów, gdzie biorą pod uwagę masę czynników w tym nie tylko wspomniana przez Ciebie powierzchnia ale i wielkość trakcji kolejowej itp. etc.

      Z drugiej strony wiem, że znasz się na tym co piszesz...
      W każdym razie chodzi mi tylko o to, że nie można tak nonszalancko powiedzieć, że nie stanowią zagrożenia (w sensie czysto hipotetycznych rozważań co by było gdyby:P ). I tyle, nie można nikogo nie doceniać, od przecenienia przeciwnika, poza kosztami, nigdy chyba nikomu nic się nie stało, niedocenienie było przyczyną ogromnej ilości klęsk od czasów antycznych do dziś.
      Pozdrawiam

      [edit: Dane które podałeś są oczywiście mniej więcej zbieżne z danymi podawanymi przez nich(poza nalotem bo tego tam nie ma) ]

    •  

      pokaż komentarz

      @surlin: Takie rankingi też potrafią być mylne bo często biorą pod uwagę tylko suche dane, a nie analizują ich. Bo np. w broni pancernej jeżeli weźmie się pod uwagę tylko samą liczbę pojazdów to Ukraina by nas "zmiażdżyła". W rzeczywistości jednak sprawnych pojazdów jest nie więcej niż w Polsce albo niewiele więcej, reszta jest zmagazynowana i trudno brać ją pod uwagę, a czołgi będące w linii technologicznie nie przedstawiają dużej jakości w porównaniu do posiadanych przez naszą armię czołgów Leopard 2(o rezerwie nie wspominając).

      Poza tym Ukraina będzie zmniejszała swoją armię i bardzo powolnie unowocześniała i profesjonalizowała. Z każdym jednak rokiem nasza przewaga będzie rosła.

      Trzeba też wziąć pod uwagę czynnik gospodarczy, a ten wypada w porównaniu naszych państw, równie źle dla Ukrainy. Same czołgi to nie wszystko - trzeba też mieć czym je zatankować, wlać olej, mieć smary, amunicję itd., itp. Na wojnę trzeba mieć pieniądze i odpowiednio rozwiniętą gospodarkę, a tego Ukraina nie ma. Dochodzi jeszcze jedna kwestia - zabezpieczenie granic. Nawet przy dzisiejszej armii jednoczesny atak na Polskę i zabezpieczeni wschodnich granic przed możliwą agresją Rosji jest niewykonalne.

      Owszem, Ukraina mogłaby nas zaatakować, ale jeżeli zrobiłaby to samodzielnie to byłaby to misja samobójcza. ;)

    •  

      pokaż komentarz

      @surlin: Jako ciekawostkę podam przykład Białorusi - przez ostatnie lata, przy braku aktualizacji danych, liczba ich wojsk pancernych (i nie tylko) była zawyżana 3-krotnie. Po aktualizacji danych spadła do 515 czołgów z ponad 1500.
      http://www.globalsecurity.org/military/world/belarus/army-equipment.htm
      Źródłem jest IISS The Military Balance for 2012.

    •  

      pokaż komentarz

      [edit: Dane które podałeś są oczywiście mniej więcej zbieżne z danymi podawanymi przez nich(poza nalotem bo tego tam nie ma) ]

      @surlin: Nie za bardzo. Drastycznie różni się liczba czołgów, budżetu. Nieznacznie różni się liczba wojska. Poza tym liczba środków lotniczych również jest zawyżona i nie przedstawia realnego stan ich lotnictwa. Zresztą tu widać ten problem - w liczbie samolotów jest wliczone wszystko co lata. Równie dobrze Ukraina mogłaby posiadać 1000 kukuruźników i wyszłoby, że jest światowym liderem.

      To jest problem tego zestawienia - bierze pod uwagę liczby, a nie analizuje ich.