@moon_bluebird: Nie znam sie na tym, ale chyba przezwaja sie tez spalone wirniki. Wiem bo moj tesciu cos takiego ludziom robi do roznych kosiarek, wiertarek itp.
W nieistniejących już zakładach ZUT Zgoda w Świętochłowicach produkowano jeszcze większe silniki (głównie okrętowe), zarówno elektryczne jak i wysokoprężne.
Jak ktoś słusznie zauważył na filmiku widać silnik pierścieniowy. Jest to zwykły trójfazowy silnik indukcyjny który odróżnia się tym od popularnych silników klatkowych, że wirnik jest uzwojony podobnie jak stojan, oraz końce jego uzwojeń są elektrycznie wyprowadzone na zewnątrz silnika przez system pierścieni i szczotek.
Taka konstrukcja umożliwia tzw. miękki rozruch przez dołączanie w fazie rozruchu rezystancji w szeregu z uzwojeniami wirnika które w trakcie normalnej pracy są zwarte. Zwiększona rezystancja uzwojeń
@dzban_owocowy: Ale kolego - popatrz na pierścienie ślizgowe na wirniku, brak komutatora, kształt uzwojeń - jaki tam silnik prądu stałego - pierścieniowy silnik prądu zmiennego jak nic.
@Wassimir: Podczas pracy silnika, uzwojenia mogą być w różny sposób uszkodzone: np. przerwane cewki, uszkodzona lub stopiona(np. w podczas zwarcia, gdy płynie ogromny prąd) izolacja. Poza tym silniki dużej mocy mogą pracować i po 50 lat więc w tym czasie materiały ulegają zużyciu. W filmie pokazane jest również wyważanie(pokazane nawet jest jak zachowuje się niewyważony wirnik).
Komentarze (69)
najlepsze
Zdjęcie zrobione podczas montażu silników polskiej produkcji w zeszłym tygodniu.
Taka konstrukcja umożliwia tzw. miękki rozruch przez dołączanie w fazie rozruchu rezystancji w szeregu z uzwojeniami wirnika które w trakcie normalnej pracy są zwarte. Zwiększona rezystancja uzwojeń
@#!$%@?: pewnie nikomu, takie rzeczy można znaleźć w dokumentacji - to jest silnik dla amerykańskiego wojska