•  

    pokaż komentarz

    Są tam i bardzo przydatne, wartościowe źródła, ale ja uważam tego typu listy za mało wartościowe. Być może jestem w mniejszości (sądząc po popularności SM, to tak) i nie mówię, że mój pogląd jest jedyny słuszny, ale... Większość z tych "artykułów" nie reprezentuje tak naprawdę żadnej zawartości. Top 100 tego, top 50 tamtego. I 50 linków. Jakby ktoś miał przejrzeć wszystkie linki we wszystkich "artykułach" z tego zbioru, to ich liczba szła by w setki. Ot, zbiory linków do prac projektantów (w większości oczywiście bardzo dobrych).

    Tymczasem ja od 50 linków wolałbym jeden artykuł, w którym projektant opisałby, jak myśli, jak wygląda jego proces tworzenia projektu (na konkretnym przykładzie lub nie). Wolałbym poczytać o zasadach dobrej typografii, czy sposobów na wizualne segregowanie elementów witryny pod względem ważności. Ale nie tylko, jak coś zrobić, tylko również dlaczego tak, a nie inaczej. Wolałbym jakąś konkretną, solidną, głęboką wiedzę, a nie tylko płytkie połykanie setek (!) dobrych designów.

    Nie mam zamiaru odstraszać kogoś od SM, bo nawet gdybym chciał, to i tak by mi się to nie udało. Jeśli ktoś jest w stanie przejrzeć kilkadziesiąt menu nawigacyjnych i pomaga mu to w zaprojektowaniu własnego, oryginalnego i idealnie pasującego do wymagań projektu, to gratuluję (ja tak nie potrafię). Dla tych, co tak jak ja lubią solidną wiedzę i sporo tekstu napisanego przez profesjonalnego projektanta, daję link do witryny jednego z nich, Andy'ego Rutledge'a: http://www.andyrutledge.com/ . Na początek każdy pewnie powinien przejrzeć serię Gestalt Principles of Perception.

    Oczywiście to nie jest kwestia "albo to, albo tamto". Można i czytać, i oglądać. Można nie potrzebować inspiracji (Rutledge twierdzi, że profesjonaliści nie powinni polegać na czymś tak ulotnym), ale korzystać z niej, gdy jest dostępna.

    •  
      b......s

      +1

      pokaż komentarz

      Krótki artykuł o siedmiu zasadach kontrastu w typografii http://www.creativepro.com/article/dot-font-seven-principles-of-typographic-contrast w oparciu o Design with type
      Carla Dair. Tutaj podgląd książki http://books.google.pl/books?id=h6OC9oFkE18C&printsec=frontcover&source=gbs_navlinks_s#v=onepage&q=&f=false

      Odnosząc się do twojej wypowiedzi muszę przyznać, że nie mogę się z nią nie zgodzić. Oczywiście takie plastyczne zestawienia są inspirujące, ale na dłuższą metę niezbyt przydatne. Design jest jak granie na instrumencie. Są pewne zasady, które trzeba poznać i już. Nie można za każdym razem zastanawiać się czemu te dwa nagłówki tak fajnie wyglądają i dlaczego użyto takich czcionek i takich kolorów. Tutoriale są dobre, ale nie do uczenia się sztuki projektowania a do opanowania fotoszopy czy ilustratora.

      Żeby być twórcą oryginalnym i sprawnym trzeba poznać podstawy, zasady i inne reguły by móc je łamać w sposób świadomy lub też z głową wykorzystywać. Od teorii nie da sie uciec mimo, że należy sie obrazków w tekście tak czy inaczej spodziewać.

    •  

      pokaż komentarz

      @Sh1eldeR:
      A co byś powiedział na SimpleQuiz?:
      http://simplebits.com/categories/simplequiz/
      Dan Cederholm, autor książek "Bulletproof Web Design" i "Web Standards Solutions", urządził kiedyś na swoim blogu serię quizów, w których podawał kilka sposobów rozwiązania jakiegoś problemu w HTML i pytał ludzi o to, która z odpowiedzi jest najbardziej semantyczna, praktyczna, zwięzła itp., oraz jak uzasadniają swoją odpowiedź. Wolno też było podawać własne rozwiązania, jeśli ktoś uważał, że zna lepsze. Czytając dyskusje do każdego pytania można przyjrzeć się argumentom przemawiającym za różnymi rozwiązaniami i wybrać najlepsze.

    •  

      pokaż komentarz

      @SasQ:
      Jasne, znam to. Czytałem nawet na bieżąco, gdy jeszcze SimpleQuiz wychodził. Bardzo dobre źródło dla koderów, ale słabo związane z designem (tyle, że designerowi nie zaszkodzi znać się na kodzie). Dana cenię, a "Kuloodporne strony internetowe" stoi sobie u mnie na półce :).

      Oni robili nawet kiedyś taki konkurs na pocięcie layoutu w 24h. Dawali projekt graficzny i ludzie mieli 24 godziny na zaimplementowanie go w HTML-u i CSS. Brałem w tym udział, choć IIRC miałem pecha i rozwiązanie wysłałem bodaj raz (innym razem nie byłem przy kompie w trakcie trwania konkursu i zrobiłem go sobie parę dni później na tych samych zasadach, dla siebie).

  •  

    pokaż komentarz

    Ja natomiast polecam http://www.screenalicious.com/
    Co prawda, zbiór nie jest posegregowany tak jak lista z wykopanej strony, ale przeskakując z strony na stronę można załapać naprawdę pełno ciekawych pomysłów.

  •  
    g......z

    0

    pokaż komentarz

    Bardzo przydatne, wiele naprawdę ciekawych i przede wszystkim pomocnych rzeczy. Wykop!

  •  

    pokaż komentarz

    Zakop za użycie słowa "mega". "Mega-" stosuje się w megabajtach, megapaskalach i innych takich. Nie ma czegoś takiego jak "megaimpreza" ani tym bardziej "mega impreza".
    Grammar nazi strikes again, dziękuję za uwagę.