Jak stworzyć i pokazać 4-wymiarowy świat? Zasada działania silnika gry Miegakure

Tworząc grafiki dwuwymiarowe używa się pikseli. Modulejąc obiekty 3d, najczęściej wykorzystuje się siatkę trójkątów. Jak zaprojektować i wyświetlić, abstrakcyjny dla ludzkich zmysłów świat czterowymiarowy? Film przedstawiający zasadę działania silnika gry Miegakure. Wymagany angielski na poziomie.

  •  

    pokaż komentarz

    Czyli, ze widzimy tylko "krawędź" czwartego wymiaru, którą jest przestrzeń trójwymiarowa? Czyli nadal nie widzimy 4-wymiarowego świata, a jedynie/aż jago rzut.

    •  

      pokaż komentarz

      @stop_tvp:
      Dokładnie, sam kiedyś próbowałem rozkminić ten temat po jednym wykopie parę lat temu. Szukałem rozwiązania jak nanieść 4 wymiar na obraz 3 wymiarowy aby pokazać co się znajduje przed tobą i za tobą w czwartym wymiarze.

      Prostym przykładem może być tu ta gra platformowa pokazana na filmiku, 3 wymiar można by pokazać jako lekko pomniejszone w oddali "tło" ścieżki na którą możesz się przesunąć "w głąb" oraz rozmyty i mocno przezroczysty obraz przed "tym co widzisz" jako platforma po której skaczesz - taka próba dodania 3 wymiaru do 2 wymiarowej gry.

      Niestety rozwiązanie mało estetyczne, i nie możliwe do uzyskania w normalny sposób w wizualizacji 3D.

      Jedynym jeszcze jakoś użytecznym rozwiązaniem było by użycie cieniowania konturów nakładających się obrazów - czerwonym odcieniem jako współrzędna W wieksza niż twoja pozycja i niebeiski jako współrzędna W poniżej.

      Niemniej dalej dla naszego oka taki obraz jest mało zrozumiały. Zakładając iż jest to gra w stylu Quake - w jaki sposób wycelujesz rakietą we mnie gdy zakradam się tym samym korytarzem biegnąc do ciebie po osi X wprost na ciebie, ruszając się na boki po osi Y, skacząc po osi Z i zarazem co jakiś przesuwając się po osi W coraz bliżej ciebie? - nie jesteśmy wstanie sterować płynnie postacią w 4 wymiarze.
      Dokładnie ten sam problem uzyskałem podczas próby rozszerzenia gry platformowej gdzie przemieszczasz sie płynnie pixel po pixlu np skacząc. Nie da się płynnie i precyzyjnie skoczy w głąb gry platformowej tak jak to robisz np w supermario aby skoczyć do góry i do przodu.

      Ale widzę iż wiele osób się nie poddaje i szuka różnych rozwiązań aby chociaż wykorzystać aspekt 4 wymiaru - efektem mogą być dość ciekawe ale i trudne gry :)
      Hmm Starcraft dziejący się na pod ziemią, na ziemi i w powietrzu/na orbicie?.. ciężko to będzie ogarnąć..

    •  
      m..........m via Android

      0

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @stop_tvp: Gorzej, widzimy rzut rzutu, bo monitor masz płaski i widzisz jedynie dwuwymiarowy rzut tej trójwymiarowej "krawędzi czwartego wymiaru". Niestety, nigdy w pełni zobaczymy 4 przestrzennego wymiaru, bo po prostu takiego nie ma, a figury w nim rozważane mogą matematycznie istnieć, ale fizycznie pozostają abstrakcją. Ciekawi mnie za to o ile lepiej dałoby się zrozumieć 4 wymiar rzucając go na przestrzeń trójwymiarową z pominięciem kolejnego rzutu 3D na 2D. Czyli np z wykorzystaniem okularów 3D itp.. albo jakiś hologramów itp.. Może wtedy by to dało się łatwiej ogarnąć ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @morcinka17: Jak to nie ma czwartego wymiaru? Kiedy żyjesz, z każdą chwilą Twój mózg tworzy trójwymiarowe przekroje czterowymiarowej przestrzeni. Dla Ciebie to iluzja upływu czasu, a w rzeczywistości to tylko dekoherencje funkcji falowych w 10 wymiarowym multiwszechświecie. ;)

    •  

      pokaż komentarz

      Ciekawi mnie za to o ile lepiej dałoby się zrozumieć 4 wymiar rzucając go na przestrzeń trójwymiarową z pominięciem kolejnego rzutu 3D na 2D

      @morcinka17: Myślę że to niewiele zmieni. Twój mózg operuje na 3D i bez problemu radzi sobie z wizualizacją 3D którą oglądasz na 2D monitorze - gdyby tak nie było to nie dało by się grać w żadną tradycyjna grę 3D bo byś się gubił ;) Więc to czy obserwujesz rzut 4D na wirtualne 3D na monitorze, czy też miałbyś przed sobą realny obiekt niewiele by zmieniło w mojej ocenie bo w obu sytuacjach mózg i tak doskonale "czuje" z jakim obiektem ma do czynienia - jedyne co to to że realny obiekt możesz dotknąć :)

    •  
      C............c

      +7

      pokaż komentarz

      @cL4w5: z filmu nie zrozumiałem tego, co właściwie jest na 4 wymiarze tej planszy ?

      Był przykład ludzika ala mario który nie mógł przeskoczyć muru, ale już w 3 wymiarze mógł przejść o 1 w lewo, przejść za mur i wrócić o jeden w prawo.

      Wiesz może co jest w tej grze o 1 krok w którym kolewiek kierunku przesuwając się w czwartym wymiarze ?
      Nie bardzo rozumiem czym jest ten 4 wymiar wypełniony jakimi elementami, 3 wymiar w przypadku mario był wypełniony ścieżką bez murka, a w przypadku takiej gry będzie tam identyczna sceneria czy może być np. zupełnie inna, nie ogarniam tego, jakimi zasadami twórcy chcą się kierować uzupełniając elementami 4 wymiar :/

    •  

      pokaż komentarz

      @morcinka17: Tak. W zasadzie to dokładnie to samo powiedzieli w tym filmie w którymś momencie.

    •  

      pokaż komentarz

      z filmu nie zrozumiałem tego, co właściwie jest na 4 wymiarze tej planszy ?

      @CoSieMaNieUdac: Jak dla mnie, to można to rozumieć jako zmianę przedmiotu w czasie. Jeśli spojrzysz np. na drzewo jako obiekt czterowymiarowy, to będziesz miał całą jego ścieżkę od ziarenka do "normalnego" drzewa i jego rozłożenia. Tak samo ludzie w czterech wymiarach to my na przestrzeni całego naszego życia.

    •  

      pokaż komentarz

      @Syntax: wg. niektórych 11 wymiarowym, był nie dawno filmik na głównej (ogólnie ciekawa sprawa):

      źródło: youtube.com

    •  
      C............c

      0

      pokaż komentarz

      @michalo94: hmm no ok, też sobie wyobrażałem to mniej więcej w ten sposób, strasznie ciekaw jestem tej gry

    •  

      pokaż komentarz

      Po przeczytaniu wypowiedzi ludzi w tym temacie czuję, że nic nie rozumiem ᄽὁȍ ̪ őὀᄿ

    •  

      pokaż komentarz

      Jedynym jeszcze jakoś użytecznym rozwiązaniem było by użycie cieniowania konturów nakładających się obrazów - czerwonym odcieniem jako współrzędna W wieksza niż twoja pozycja i niebeiski jako współrzędna W poniżej.

      @cL4w5: Dokładnie tak to robi Adanaxis: http://www.mushware.com/

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: zależy od podejścia twórców do tematu, ale prawdopodobnie nie - wspominali, że licząc czas, gra będzie 5-wymiarowa.

    •  

      pokaż komentarz

      @cL4w5: Myślę, że fajną grą, która wprowadziłaby graczy w czwarty wymiar mógłby być labirynt 3x3x3x3. Nawet przy tak małym rozmiarze byłoby cholernie trudno wyjść :)

    •  

      pokaż komentarz

      @CoSieMaNieUdac: tak jak napisał @michalo94 można to wyobrazić sobie na podstawie wyglądu drzewa i 4 wymiaru jako czas. Innym przykładem z wykorzystaniem czasu może być sytuacja: jesteś uwieziony w celi, ale jezeli cofniesz się w czasie nim ja wybudowali gdzie były tu tylko pola. Przesunąć się o pare metrów (tak jak byś miał wyjść poza cele) i powrócić do swojego czasu. Jest tylko jeden problem. Jak płynnie przedstawić ten czwarty wymiar, jak namalować drzewo aby było widać kiedy jest nasionkiem a kiedy już tylko resztką zeschłego pniaka.

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: tylko tak rozumiany czwarty wymiar nie jest wymiarem geometrycznym, tj jest ograniczony do bardzo wąskiego zbioru rozwiązanych w ten sposób figur - w twoim przypadku drzewa przemieszczonego w czasie.
      To trochę tak jakbyś uważał że jedyną formą przemieszczenia okręgu(figury 2D) w przestrzeni trójwymiarowej jest obrót dookoła jego osi (kula) z zaniedbaniem wszystkich elipsoidów, walców, sprężyn, tuneli i innych przemieszczeń.

    •  

      pokaż komentarz

      @stop_tvp: nawet tego nie zobaczymy, nawet w niewielkim ułamku, tak samo nigdy nie zobaczymy rzeczy rzeczywiście jedno- i dwuwymiarowej, bo żyjemy w trójwymiarze. Może to trochę dziwne, ale nigdy nie będzie nam dane ujżeć większej/mniejszej ilości wymiarów

    •  

      pokaż komentarz

      @Piter71: To zależy czy liczą oddzielnie czas gry, bo ich podział, przynajmniej dla mnie, wygląda następująca. 3 wymiary, czas gry plus czas "skokowy" (zmiana wyglądu otoczenia).

    •  

      pokaż komentarz

      @currori: Nie zgodzę się. Jest ograniczony tak samo jak każdy inny wymiar i można go porównać do prostej. Jest przód i tył, tyle.

      To trochę tak jakbyś uważał że jedyną formą przemieszczenia okręgu(figury 2D) w przestrzeni trójwymiarowej jest obrót dookoła jego osi (kula) z zaniedbaniem wszystkich elipsoidów, walców, sprężyn, tuneli i innych przemieszczeń.
      Czas to prosta. Jedyne ciągłe przekształcenia w nim to przesunięcie, zwężenie i rozciągnięcie, czyli tak samo jak w jednym wymiarze.

    •  

      pokaż komentarz

      @cL4w5: Ale jaki 4 wymiar? Ludzkie oko wyłapuje tylko 3 wymiary x,y,z. Czyli szerokość, wysokość i głębokość (choć już z tym bywa różnie) xD Każda próba manipulacji nad 4 wymiarem i do tego na monitorze to tylko efekty...Ja czwarty wymiar rozumiem jako czas lub prędkość w określonej przestrzeni. Generalnie to bardziej filozoficzne zagadnienie...

    •  

      pokaż komentarz

      Jak dla mnie, to można to rozumieć jako zmianę przedmiotu w czasie. Jeśli spojrzysz np. na drzewo jako obiekt czterowymiarowy, to będziesz miał całą jego ścieżkę od ziarenka do "normalnego" drzewa i jego rozłożenia. Tak samo ludzie w czterech wymiarach to my na przestrzeni całego naszego życia.
      @michalo94: Tyle że nawet w tym filmie wprost mówią, że nie mają na myśli wymiaru czasowego, tylko kolejny przestrzenny (spatial).

    •  

      pokaż komentarz

      @kolnay1: Czas to też przestrzeń. Mamy tu do czynienia ze zmianą wyglądu środowiska, a to oznacza przemieszczanie się po pewnej prostej prostopadłej do trzech wymiarów. Jak się ją nazwie to już kwestia gustu.

    •  

      pokaż komentarz

      @m_i_n: Ja to sobie wytłumaczyłem w ten sposób, że tak samo jak można wyrenderować 3D w 2 wymiarach (na płaskim ekranie), tak samo dałoby się wyrenderować 4D w 3D (np. na drukarce 3D) problem jest jednak taki, że podobnie jak niektóre zwierzęta mają problem z przekształceniem (zrozumieniem) obrazu z monitora/tv na postać 3D, tak samo my patrząc na taki przestrzenny rendering 4 wymiarów, nie pojmowalibyśmy tego co widzimy. Czyli zrobić da się ale ze zrozumieniem już gorzej. Nie wiem, może to jest kwestia ewolucji naszego mózgu.

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: Nie, to kompletnie różne rzeczy. Nie bez powodu powstały dwa pojęcia - "temporal dimension" (wymiar czasowy) i "spatial dimension" (wymiar przestrzenny). Pierwsze ma związek z czasoprzestrzenią, a drugie zazwyczaj z wymiarem rozważanej przestrzeni euklidesowej. Nie można zakładać, że gdy ktoś mówi o czwartym wymiarze (a tym bardziej gdy wprost zaznaczy się, że ma się na myśli wymiar przestrzenny tak jak w tym wypadku), że chodzi o czas.

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: jako płaszczak widzisz wirujący okrąg w drugim wymiarze, widzisz go w typowy dla ciebie sposób i jesteś w stanie określić że wiruje wzdłuż jednej ze znanych ci osi i nie przemieszcza się.
      Figura jaką utworzy w 3 wymiarach będzie zależeć od szybkości przemieszczania w osi której nie dostrzegasz i tym samym możesz mieć tą samą obserwację na dwóch różnych figur przestrzennych. Popraw mnie jeśli się mylę

    •  

      pokaż komentarz

      @currori: Będąc płaszczakiem widziałbyś przekroje trójwymiarowego obiektu i jeśli wszystkie byłyby takie same, to w trzech wymiarach te figury też byłyby takie same. Chociaż przyznaję, że nie jestem pewien jak mam rozumieć szybkość o której mówisz.

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: płaszczak może obserwować ruch w 3 wymiarach jeśli przecina on jego 2.

      Jeśli obrócimy w trzecim wymiarze obręcz wobec osi Y płaszczak będzie obserwował coś co może zinterpretować jako obręcz poruszającą się w trzecim wymiarze.
      Jeśli parametr Z pozostanie stały to mądry płaszczak z aparatem matematycznym poprawnie zinterpretuje go jako obracający się okrąg rysujący sferę.
      Nie będzie jednak w stanie odróżnić sfery od obrotu z jednoczesnym przemieszczeniem w osi Z - figura którą zarysuje taka obracająca się obręcz nie będzie w trójwymiarowej rzeczywistości sferą.
      Pomimo identycznych wyników eksperymentu płaszczak będzie miał do opisania dwie figury pomiędzy którymi nie jest w stanie rozróżnić.

    •  

      pokaż komentarz

      @cL4w5: > Kiedy żyjesz, z każdą chwilą Twój mózg tworzy trójwymiarowe przekroje czterowymiarowej przestrzeni. Dla Ciebie to iluzja upływu czasu
      Fizyka kwantowa rozniosła to w pył. Jeżeli rzeczywistość byłaby 4wymairowa a czas byłby skakaniem po przekrojach 3D to rzeczywistość byłaby ustalona, deterministyczna. A tymczasem w swych posadach polega na prawdopodobieństwie i superpozycji.

    •  

      pokaż komentarz

      @cL4w5: W sumie to świetnie brzmi "zbliża się do nas w innym wymiarze", przypomina mi się TTGL i pociski wylatujące z różnych wymiarów, czy fragmenty z Doktora jak "coś nadchodziło" w sensie z innego czasu, ściągało przez czas i miejsca.
      Ale pokazać tego nie widzę szans. Czerwony prosty korytarz, niebieski zawalony powiedzmy. Ok, ale jak pokazać naraz wszystkie odcienie pomiędzy? Można zrobić "wallhack" jakby, że widać wszystkich graczy każdego w kolorze przesunięcia w 4 wymiarze, ale level nie wiem jak możnaby pokazać. Chyba, że jako przecięcia 3D, ale to już jest uproszczenie.

      Ale siedzieć tak na skale, snajpić czekając aż wróg "wbiegnie" w zasięg tej samej "fazy" w której jesteśmy _

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: załóżmy, że każdy wymiar ma 10 punktów. W jednowymiarowym świecie w takim razie masz 10 pozycji. W dwuwymiarowym masz już 10x10 czyli 100. W trójwymiarowym 10x10x10=1000, a w cztero - 10000. A Ty przedstawiasz sytuację gdzie poruszasz się tylko po osiach (uważając, że w jedynym wymiaze jest 10 pozycji, w dwóch 20, w trzech 30, a w czterech 40). kompletnie pomijająć wszystkie pozostałe punkty w stworzonym przez osie układzie.

    •  

      pokaż komentarz

      @Piter71: Przedstawiam to na poruszaniu się po osiach, bo to wystarczy do umożliwienia dowolnego poruszania się. Ruch w dowolne miejsce jest kombinacją liniową ruchów wzdłuż osi. Więc nie, nie przedstawiam tego o czym mówisz.

    •  

      pokaż komentarz

      @michalo94: I tu jest właśnie błąd w rozumowaniu. Podczas rzutowania figur na układ o jeden wymiar mniejszy, poruszając się tylko po osiach widzimy tylko jeden kształt (w momencie w którym figura styka się z układem na który jest rzutowany), ew. dwa jeśli figurę obrócimy (a nie przesuniemy) w dodatkowym wymiarze, ale popatrzymy tylko na wynik obrotu o 90. A w każdym punkcie pomiędzy osiami nasz rzut będzie miał inny kształt. Więc w połączeniu z dodatkowymi wymiarami daje to nam sumę 10^ilość_wymiarów możliwości, a nie tylko dodatkowe przód i tył (czyli +10), jak to przedstawileś wcześniej. Próbujesz za bardzo uprościć sprawę.

    •  

      pokaż komentarz

      Fizyka kwantowa rozniosła to w pył. Jeżeli rzeczywistość byłaby 4wymairowa a czas byłby skakaniem po przekrojach 3D to rzeczywistość byłaby ustalona, deterministyczna. A tymczasem w swych posadach polega na prawdopodobieństwie i superpozycji.

      @Naxster: Jesteś pewien? Wiem, że w fizyce kwantowej korzysta się z prawdopodobieństwa i superpozycji, ale czy oznacza to, że świat nie jest deterministyczny? Z tego co pamiętam, to jeszcze niedawno wielkie umysły się sprzeczały na temat istnienia ukrytej, deterministycznej teorii u podstaw mechaniki kwantowej, ale nie wiem czy ktoś już temu nie zaprzeczył. Dodam, że np. przy wyznaczaniu liczby pi też można skorzystać z prawdopodobieństwa, ale nie znaczy to, że liczba pi nie jest ustalona, oraz że istnieją deterministyczne układy (nawet czasem całkiem proste), które wydają się zachowywać chaotycznie.

    •  

      pokaż komentarz

      wielkie umysły się sprzeczały na temat istnienia ukrytej, deterministycznej teorii u podstaw mechaniki kwantowej, ale nie wiem czy ktoś już temu nie zaprzeczył.

      @kolnay1: Tak, to był einstein i tak zaprzeczono. Do końca życia nie mógł uwierzyć w fizykę kwantową w "upiorne oddziaływanie" ale się mylił. Fizyka kwantowa podlega prawdopodobieństwu i nie jest ustalona z góry. Nie da się naraz ustalić prędkości i pozycji cząstki. Czyli nie ma tych dwóch informacji istniejących naraz. Czyli nie ma determinizmu. Po prostu, nie możesz wyliczyć całości oddziaływań, jeżeli tylko jedna z dwóch danych możesz mieć na raz.

    •  

      pokaż komentarz

      @Naxster: Kliknij w ten artykuł z wikipedii, który podrzuciłem.

    •  

      pokaż komentarz

      @kolnay1: Kijowy, pozdrawiam.
      .
      .
      .
      .
      A tak serio, to jest tam fragment "sprawdzenie eksperymentalne" który kończy się na "Doświadczenie przeprowadzone przez Kima i Shiha[2].".
      No przeprowadzili i DOWIEDLI, że Einstein się mylił.

    •  

      pokaż komentarz

      @Naxster: Widzę, że bardzo wybiórczo czytasz.

    •  

      pokaż komentarz

      @kolnay1: Bo już czytałem ten artykuł. I widziałem sporo materiałów z tej dziedziny. Na laikowską wiedzę jaką mam szansę zdobyć, to jest dowiedzione. Jak nie jesteś fizykiem zajmującym się tą tematyką to po prostu to zaakceptuj.

      http://www.iflscience.com/physics/scientists-prove-spooky-action-distance-absolutely-real

    •  

      pokaż komentarz

      @Naxster: Ok, to już dużo solidniejszy argument.

    •  

      pokaż komentarz

      @stop_tvp: nie krawiędź, ale 'płaszczyznę' przecięcia 4D przez 3D, To jest zbliżone do przecięcia sześciościanu (3D) przez kartkę (2D). Masz wtedy 2 wymiarową figurę, np. rąb, kwadrat, trójkąt.
      To jest trudne do ogarnięcia, dla przykładu sześcian 4D po rozłożeniu będzie wyglądał jak taki krzyż, złożony z sześcianów 3D. To tak jak rozwiniesz zwykły sześcian i otrzymasz krzyż składający się z kwadratów 2D.
      Matematycznie jest to proste do opisania, jednak dla wyobraźni .... praktycznie niemożliwe do wyobrażenia.
      Ale podobno niektórzy matematycy wykształcili w sobie ponoć zdolność wyobrażania takich 4D figur.

      źródło: szescian4d.jpg

  •  

    pokaż komentarz

    Mózg rozj!$%ny

    źródło: i.ytimg.com

  •  
    D........8

    +96

    pokaż komentarz

    napisz kod
    kod gliczuje
    nazwij to sztuką
    wydaj grę indię
    sprzedawaj w bundlach kody do steama


    ( ͡° ͜ʖ ͡°)

  •  

    pokaż komentarz

    Istota widząca w czterech wymiarach widziałaby wszystkie te obrazy nałożone na siebie jednocześnie. Przykładowo taka istota patrząc na człowieka, widziałaby zarówno jego ubranie, jak i skórę pod nią oraz wszystkie organy wewnętrzne na raz. Tak samo jak my narysowalibyśmy człowieka na dwuwymiarowej kartce z organami wewnątrz, to byśmy je widzieli, chociaż jednocześnie taki dwuwymiarowy człowiek widziałby jedynie skórę i ubranie człowieka obok. I oczywiście nie potrafiłby odwrócić głowy z lewa na prawo, mógłby jedynie spoglądać w górę i dół oraz przemieszczać się w lewo i w prawo.

    Dodatkowo czterowymiarowa istota mogła by wziąć naszego buta i obrócić go wzdłuż osi z czwartego wymiaru tak, że zabrałaby buta lewego, a oddała prawego. Tak samo jak my możemy wyciąć buta narysowanego na kartce i również przekształcić go z lewego na prawy.

  •  

    pokaż komentarz

    Przypomniala mi sie ksiazka ktora czytalem bardzo dawno temu, niestety nie pamietam tytulu. Wydaje mi sie, ze wydana byla przez SuperNOWE.
    Akcja dziala sie w geccie zydowskim, gdzie w czasie okupacji jakis mistyk zydowski odkryl sposob na stanie sie istota czterowymiarowa. Uratowal w ten sposob gromadke dzieci zydowskich przed smiercia od wybuchu granatu, a potem te dzieci z prawie ze boskimi mocami wynikajacymi z bycia istotami czterowymiarowymi, zaczely psocic :)
    Jest w stanie ktos przypomniec mi tytul?