•  

    pokaż komentarz

    Wiem, że jeden z koncernów amerykańskich działający na polskim rynku zakupuje komputer amerykańskie, samochody amerykańskie, telefony amerykańskie itd. takie mają wytyczne z centrali – wspierają swoich.

    Administracja publiczna każdego kraju robi tak samo wystarczy popatrzeć na samochody policyjne: w Niemczech niemieckie, w Włoszech włoskie a we Francji francuskimi… ok, my nie mamy swoich ale mamy dobre np. autobusy, tramwaje czy pociągi a mimo to, widać na drogach czy trach więcej zagranicznych niż naszych.

    Uważam, że w Polsce powinno promować się nasze produkty i nasz usługi a w szczególności tam gdzie są wydawana publiczne pieniądze dlatego w urzędach nie tylko ciasta czy woda powinna być polska ale i bank do którego wpłacam podatek.

    •  

      pokaż komentarz

      @marek-c: Z tymi autobusami i pociągami to akurat celna uwaga. Mamy swoje na wysokim poziomie a kupujemy zagraniczne jak pedolino.

    •  

      pokaż komentarz

      @alonso117: Nie mamy żadnego swojego pendolino wysokiej jakości

    •  

      pokaż komentarz

      @alonso117: a potem patrzymy na awaryjność Pendolino i awaryjność naszych super pociągów, co niby są na podobnym poziomie. I wtedy już tylko wykop fejs ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @kult_cwaniaka: Jasne że nie mamy jeszcze pociągów takich jak Pendolino, ale czy akurat ich zakup był potrzebny? Czy nie lepiej było pieniądze wydane na ich zakup przeznaczyć na własne pociągi? Czy szybkość i nowoczesny kształt to jedyne kryterium jakie powinno się brać pod uwagę przy wyborze pociągów?

    •  

      pokaż komentarz

      @stawo73: A szybkość i nowoczesny kształt był jedynym kryterium branym pod uwagę przy zakupie pendolino? No chyba nie.

    •  

      pokaż komentarz

      @kult_cwaniaka: Też myślę ze nie. Wiele poszlak wskazuje na to, ze głównym kryterium była łapówka.

    •  

      pokaż komentarz

      @marek-c: no...ale np Angole maja wozy policyjne FORD ( za cholere nie sa angielskie) ;) ba... widzialem wozy strazackie i sprzet specjalistyczny z kierownica po lewej- widac nie oplaca sie ( albo taniej) produkowac wersji angielskiej ? wiec nawet duze kraje nie maja swoich marek .

    •  

      pokaż komentarz

      @marek-c: Podobnie jest w zakładach Włoskich i oczywiście Niemieckich.

    •  

      pokaż komentarz

      @kult_cwaniaka: Tylko, że przy obecnym stanie torowisk pendolino nam potrzebne jak rolnikowi Ferrari to orki. Wydać 2 mld zł na pociągi, które maksymalną prędkość mogą jechać na odcinku 85 km? Przecież to absurd nie dający się obronić w żaden sposób.
      Mamy jeden odcinek 85 km gdzie Pendolino nadrobi trochę ale za to setki odcinków z torami w takim stanie, że pociągi muszą zwalniać do 60 a nawet 40 km na godzinę. Kraków-Katowice jedziesz dwie godziny. Wyremontowanie tej trasy tak aby odcinek można było pokonać z prędkością 160 km/godz dało by czas przejazdu na poziomie 35 minut. Z Gdańska do Rzeszowa przez Lublin nie pojedziesz bo "prądu nie ma" Musisz nadkładać drogi i bujasz się 8 godzin!
      Ale mamy Pendolino i odcinek 85 km się bujniemy 200km/godz.
      Najpierw powinni wyremontować torowiska a potem kupować drogie zabawki.

    •  

      pokaż komentarz

      @ZapomnialWieprzJakProsiakiemByl: A ja nie napisałem nigdzie, że pendolino nam potrzebne lub nie. Twierdze jedynie, że z tego co wiem to nie było i nadal nie ma w Polsce firmy, która dysponuje technologiami pozwalającymi na samodzielne wyprodukowanie czegoś takiego jak pendolino. Tak że to całe to p%?@!%@olo w stylu "zoba Mati jaki pociąg wypasiony jedzie z pesy, a te chuje, złodzieje, zdrajcy jakieś pendolina kupują od jakichś pedałów włoskich, a u nas takie produkują, u nas w Polsce, w Polsce k??!a, to nie, nie chcom kupić..." (autentyczna sytuacja, której kiedyś byłem świadkiem) jest śmieszne i tragiczne za razem. Tragiczne, bo właśnie tego typu powierzchowny sposób ludowego postrzegania rzeczywistości w wielu innych dziedzinach dominuje w Polsce wśród rzesz, a efekty tego są takie jakie są.

    •  
      t............n

      +11

      pokaż komentarz

      @marek-c: Uważasz, że byłoby dobrze gdyby w całym kraju Solaris miał monopol? Bo wg mnie nie. Zaczęliby oszczędzać na jakości i innowacji, bo wiedzieliby, że i tak samorządy kupią u nich. Przykład Niemiec czy Francji, gdzie jest wielu producentów aut nie jest do końca trafiony.

    •  

      pokaż komentarz

      @thismortalcoin: masz rację konkurencja jest zdrowa i nawet niemiecka policja nie ma tylko np samych Opli.
      Solaris nie jest jedynym polskim producentem, jest jeszcze Autosan. Generalnie to był przykład, że inne kraje wspierają swoich producentów kupując takie czy inne produkty i my też możemy.

    •  

      pokaż komentarz

      @kult_cwaniaka:
      Ale ten pociąg Pesy w zupełności by wystarczył. Pendolino z Gdańska do Krakowa jedzie 5:10 to daje prędkość około 110 km godzinę. Przecież do tego nie potrzeba pociągu, takiego jak Pendolino-wystarczą zupełnie te od Pesy. W tym czasie Pesa zrobiła pociąg, który jedzie 160 km na godzinę a to daje możliwość skrócenia czasu podróży nawet poniżej 4 godzin.
      Na jakiego wała kupować pociąg kilka razy droższy, żeby jeździć nim z prędkościami jakie może osiągnąć Pesa i setki innych pociągów?
      Tych co kupili te pociągi powinno wieszać się za jaj za tak głupie decyzje bo dopiero teraz można by zacząć myśleć o Pociągach tej klasy jak Pendolino.

    •  

      pokaż komentarz

      @marek-c: Czytałem gdzieś coś podobnego o szwedzkim oddziale pewnej firmy. Też dawali zalecenia, aby wybierać w pierwszej kolejności szwedzkie produkty.

    •  

      pokaż komentarz

      @marek-c: Do Solarisa i Autosana warto dodać że autobusy w Polsce produkuje również Ursus Bus.
      AMZ Kutno zdaje się, że też ma coś własnej produkcji.

    •  

      pokaż komentarz

      @ZapomnialWieprzJakProsiakiemByl: poczytaj trochę w internecie o awaryjności Pesy a Pendolino. Pesa ma mnóstwo awarii, a Pendolino praktyczne żadnych co czyni ten pociąg niezawodny do takich długich tras. Nie chcesz chyba, żeby na długich trasach przecinających całą Polskę co chwila psuł się pociąg?

    •  

      pokaż komentarz

      @Stachu_a_kto_przy_telefonie:
      Po pierwsze. W momencie przetargu na pendolino nie było nic wiadomo o awaryjności pociągów PESy. Awaryjność ta jest wynikiem zbyt agresywnej polityki Pesy-wygrywanie za wszelką cenę przetargów na granicy mocy produkcyjnych. Ja bym zą awaryjnością znowu tak nie przesadzał:)
      Po drugie. Nikt nie mówi tu, że koniecznie trzeba kupować pociągi Pesy(może jakiś Seba wspominany przez kolegę wyżej)-chociaż to najlepsze dla naszej gospodarki, mamy jeszcze Newag i dziesiątki innych producentów. Mogli kupić od samego Alstoma pociąg tak jak kupili Pendolino byle by był to pociąg, który nadaje się na nasze tory. Chociaż jeśli to możliwe i tak powinno wspiera się lokalnych producentów.

    •  

      pokaż komentarz

      @ZapomnialWieprzJakProsiakiemByl: Nie rozumiem dlaczego dostajesz minusy. Rozsądne argumenty pokazujące, że za mniej można było osiągnąć lepszy efekt niż brędzlując się ultradrogim Pendolino ;-)

      źródło: i.ytimg.com

    •  
      S......0

      +5

      pokaż komentarz

      @marek-c: Jako przykłady patriotyzmu gospodarczego podajesz bogate kraje. A czemu skrzętnie pomijasz biedne? Białoruś, Ukrainę? Albo bogate które z patriotyzmem gospodarczym nie mają nic wspólnego? Holandia, Irlandia. A czemu PESA zdobyła kontrakt od niemieckich kolei warty ponad 1mld euro (ʘ‿ʘ)?

    •  

      pokaż komentarz

      @ZapomnialWieprzJakProsiakiemByl: torowiska sa remontowane. To byl problem jajka i kury. Gdyby zakupiono pociagi "na teraz" A kilka lat bylby raban, ze nie myslano przyszlosciowo. Pozatym jazda pendolino to zupelnie inny komfort - widze wsrod znajomych jak wielu wrocilo do podrozy mieszymiastowych pociaggir@ zamiast autem aby cos zalatwic

    •  

      pokaż komentarz

      @Szymon90: Rodzice zawsze mi powtarzali, że trzeba brać przykład z tych lepszych- jakoś te kraje doszły do "bogactwa". Myślę, że od innych krajów europejskich (ale nie tylko) możemy się czegoś nauczyć, np Holandia ma u nas swój bank (ING) a nasz bank- Pocztowy ma znikomy udział w polskim rynku a co mówiąc europejskim.
      Ciężko mi sobie wyobrazić aby holender kupował tulipany zagranicą ale może się mylę.
      Wiem, że my w Polsce mamy na półkach zagraniczne jabłka (skoro są, to znaczy, że ktoś je kupuje) mimo że jesteśmy potentatem w ich produkcji ale tu wydaje mi się że poruszam inna kwestie mentalności.
      Taka PESA szybciej zrobi interes zagranicą niż w kraju bo mamy przeświadczenie, że nasze to złe, a zachodnie to super, dlatego zauważ, że polskie marki często ukrywają się pod obcymi nazwami (Gino rossi, Big star itd). I jestem pewien, że PESA nie miał łatwej drogi aby wygrać ten kontrakt, a tym bardziej jeszcze nie jedną ją czeka przy jego realizacji. Patrząc np na polskie usługi transportowe i podejście innych krajów (wprowadzanie minimalnych stawek itp) nie jest to ochrona swojego rynku? Każdy dba o siebie tylko się z tym nie afiszuje.

      Jeśli chodzi o Ukrainę to myślę, że ich czeka teraz to co nas po komunie, dziwne reformy na których traci szary człowiek (specjaliści już tam są), zalew produktów i usług z zachodu, ludzie teraz się cieszą, mówią będziemy bliżej europy, a jak będzie okaże się za kilka lat.

    •  

      pokaż komentarz

      @alonso117: W moim mieście królują Solarisy, może jest ich troszkę mniej niż Scanii, ale spokojnie mogą zasłużyć [solary] na miano następców ogromnej floty jelczy która tu kiedyś była.

  •  

    pokaż komentarz

    Niestety nie stać mnie być patryjotą konsumenckim, prosty przykład
    Węgiel na zimę 5ton
    Polski 5*930zl=4650zl
    Ruski 5x610zl=3100zl

  •  

    pokaż komentarz

    dobra będę kupować tylko od firm z mojego miasta. nie będę przecież likwidować pracy w moim mieście po to aby tworzyć ją w odległym województwie.

  •  

    pokaż komentarz

    A gówno - Niemcy miały kolonie, potem III rzesza doiła podbite i okupowane kraje, potem plan Marshalla. Francja - liczne kolonie. Nas zaorał PRL. Teraz ora pis.

    •  

      pokaż komentarz

      @cacum3: to jest pewne kłamstwo. PRL akurat Polskę wydobywał z biedy, dopiero dekada Gierka (dziwnym trafem ciepło wspominana przez wykopków i pół Polski) nas zgubiła.

    •  

      pokaż komentarz

      @cacum3: Niemcy dolaczyli do kolonizatorow o wiele za pozno. Niemcy ciezko zap##?#$?ali i zbudowali wielka gospodarke, do tego byli liderem cywilizowania rynku pracy. Niemcy w XIX w byly chyba najbardziej uprzemyslowionym panstwem swiata i na pewno jednym z najbogatszych, wypracowanym, a nie ukradzionym bogactwem. To co piszesz to slabe tlumaczenie wlasnej narodowej nieudolnosci. Przed IIws bylismy rolniczym pierdziszewem.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Tak. Ale zachód nam uciekał. Centralne planowanie w starciu z kapitalizmem i wolnym rynkiem przegrało.

      @Tzebullaque Ależ to co napisałem wcale nie przeczy temu co piszesz.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Tak. Ale zachód nam uciekał. Centralne planowanie w starciu z kapitalizmem i wolnym rynkiem przegrało.

      @cacum3: no właśnie co ciekawe, aż do końca lat 60-tych nie uciekał. Dopiero dekada Gierka wbrew powszechnemu przekonaniu trochę spowolniła rozwój, a potem bankructwo Polski sprawiło, że odleciały nam kraje takie jak Hiszpania, Grecja czy Portugalia.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Gierek nabrał kredytów i na kilka lat starczyło.Teraz jest tak samo z rządem PiS tzn. będzie dobrze wspominany ale to ze za kilka lat Polska zbankrutuje tak jak Grecja,Wenezuela i inne państwa oparte na rozdawaniu pieniędzy to już nikt nie będzie wspominać.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: kto Ci tak nakłamał? Polska po ii wojnie miała minimalnie wyższe pkb pc na głowę od Hiszpanii. Teraz ma 2 razy mniejsze. Komunizm nam zaszkodził bardziej, niż wojna.

      Że to niby wina końcówki PRLu? To czemu wszystkie kraje komunistyczne tak skończyły? Jedyne co można przyznać, że PRL wyróżniał się negatywnie nawet wtedy...

    •  

      pokaż komentarz

      @Glassius: jak prześledzisz rozwój Polski i Hiszpanii to zobaczysz, że właśnie w latach 70/80-tych nastąpił rozjazd, wcześniej oba kraje szły łeb w łeb. W 1986 roku Hiszpania dołączyła do UE, a Polska mniej więcej w tym samym czasie wychodziła z bankructwa.

    •  

      pokaż komentarz

      @cacum3: Na Zachodzie po IIWS ultraliberalnych ekonomistow takich jak Hayek nikt nie sluchal. Nawet republikanin Nixon mowil wtedy; 'wszyscy jestesmy keynesistami'. To byly czasy panstwa opiekunczego, a nie mitycznego 'wolnego rynku'.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Na dole na obrazku masz właśnie prześledzony rozwój. Jak sam widzisz, mijasz się z prawdą w kilku punktach.

      Dopiero dekada Gierka wbrew powszechnemu przekonaniu trochę spowolniła rozwój, a potem bankructwo Polski sprawiło, że odleciały nam kraje takie jak Hiszpania, Grecja czy Portugalia
      Dekada Gierka to nie jest spowolnienie rozwoju. To jest napompowanie przemysłowej bańki spekulacyjnej, która pękła ogromnym kryzysem jeszcze za Gierka. Ale to nie wtedy nam południe Europy uciekło.

      Polska, nawet odbudowywana po wojnie, była bogatsza od wszystkich krajów południa. Ale wszystkie 3 kraje nas wyprzedziły na początku lat 60. (Portugalia w 1962).

      jak prześledzisz rozwój Polski i Hiszpanii to zobaczysz, że właśnie w latach 70/80-tych nastąpił rozjazd, wcześniej oba kraje szły łeb w łeb
      Ostateczny rozjazd Polski z Hiszpanią nastąpił w 1961. I różnica ówczesna nie wynikała z jakichś precedensowych wydarzeń w Polsce, tylko w Hiszpanii właśnie, czyli końca izolacji międzynarodowej: w 1955 przyjęto Hiszpanię do ONZ, w 1958 do Banku Światowego.

      Jeszcze raz pytam: kto Ci tak nakłamał?

      źródło: PL_SP.png

  •  

    pokaż komentarz

    Patriotyzm gospodarczy to podstawa sukcesywnej gospodarki. Polska przez komunizm straciła kilkadziesiąt lat rozwoju i zacofanie jest w tym przypadku uzasadnione. Druga sprawa to wysprzedaż polskiej produkcji, inaczej mówiąc polscy producenci do patriotów nie należą. Jeśli polska gospodarka ma się wybić musi stawiać na nowe rozwiązania technologiczne, które dopiero są w początkowych fazach rozwoju, np. motoryzacja elektryczna. Inna kwestia to Polacy muszą w końcu działać razem i się wzajemnie wspierać a to raczej mało możliwe.

    •  
      K.....x

      +19

      pokaż komentarz

      @Wykoman: Zastanawiający jest fakt, że ci którzy najgłośniej krzyczą o potrzebie nadawania pierwszeństwa produktom krajowym jednocześnie tasują się do pomysłów masowego eksportu swoich towarów (bo chyba nie zakładasz, że te twoje podróbki tesli znalazłyby wystarczającą ilość nabywców w Polsce?)

      Komu chcecie to sprzedawać, skoro waszym zdaniem podstawą sukcesywnej gospodarki jest patriotyzm gospodarczy? Niemcy mają sobie wyprodukować wszystko i olać kooperację z polskimi dostawcami tylko po to by ich klienci musieli płacić więcej za towary? Czy Polacy mają przestać kupować szwedzkie ciężarówki i zainwestować teraz 10 mld euro w opracowanie jakiegoś podrzędnego auta, które będzie brylować jedynie w przetargach państwowych? Ogarnijcie się.

    •  
      r......7

      +11

      pokaż komentarz

      @Wykoman: przecież za komuny był ten wspaniały patriotyzm gospodarczy. :D

    •  

      pokaż komentarz

      podstawa sukcesywnej gospodarki.

      @Wykoman: Jakiej?

    •  

      pokaż komentarz

      @Kruchyx: Nie chodzi o żadne podróbki tylko o produkt alternatywny. No jeśli przyjąć zasadę nie róbmy bo nie dorównamy Tesli to lepiej nie zaczynać nic. Tesla jest do przebicia, czasami wystarczy ogarnąć jakiś patent a to jest jeszcze na tym etapie do zrobienia. Patriotyzm gospodarczy nie polega na zachowaniu swoich wyrobów tylko dla siebie, ale na tym by produkty krajowe były spopularyzowane w Polsce do maksimum i jak najbardziej szły na eksport. Jeśli my Polacy pierwsi zaczniemy szanować NASZE to jest pierwszy krok do tego, by inne kraje też nasze produkty importowali. Tak jak napisałem, chodzi dziedziny nowych technologii, twój przykład z ciężarówkami jest nie do przebicia ze względu na zbyt dużą konkurencję.

    •  

      pokaż komentarz

      @Wykoman:

      Nie chodzi o żadne podróbki tylko o produkt alternatywny.

      Żeby mieć produkt alternatywny to trzeba mieć R&D, a na to wydajemy prawie najmniej w Europie. Bez tego pozostaje kopiowanie rozwiązań.

      Tesla jest do przebicia, czasami wystarczy ogarnąć jakiś patent

      To weź i ogarnij. Ja jebe. Gdyby to było takie proste to ktoś by się tym zajął, a jeśli weźmie się za to państwo to gwarantuję ci koncertowe przepuszczanie środków.

      Patriotyzm gospodarczy nie polega na zachowaniu swoich wyrobów tylko dla siebie, ale na tym by produkty krajowe były spopularyzowane w Polsce do maksimum i jak najbardziej szły na eksport.

      Tylko skoro w każdym kraju ma być patriotyzm gospodarczy to ten eksport odbije się od ściany. Pominę milczeniem też fakt, że większość ludzi rozumie ten patriotyzm na opak i będzie kupowało szajs tylko dlatego, że jest krajowy (to tak co do argumentu, że ludzie ślepo kupują towary zagraniczne, kupno zarówno polskiego jak i zagranicznego szajsu jest szkodliwe)

      Jeśli my Polacy pierwsi zaczniemy szanować NASZE to jest pierwszy krok do tego, by inne kraje też nasze produkty importowali

      Po co mają importować skoro ich gospodarki również będą kultywować swoje tradycje i kupować SWOJE? Niemcy sobie poradzą z zastąpieniem polskich produktów, o to się nie musisz martwić.

      chodzi dziedziny nowych technologii

      I skąd weźmiesz pieniądze na badania w biedagospodarce? Bo chyba nie od państwa xD

Dodany przez:

avatar HaHard dołączył
305 wykopali 37 zakopali 6.5 tys. wyświetleń
Advertisement