•  

    pokaż komentarz

    CPU i GPU to te same procesory z tą różnicą gdzie GPU ma zdecydowanie więcej core'ów i może zrównoleglić w tym samym czasie więcej zadań niż CPU pracując z mniejszą czestotliwością. CPU steruje GPU i odpowiada za szereg innych zadań niż GPU którego zadaniem jest generowanie obrazu.

    Tak naprawdę uznano w pewnym czasie że nie ma sensu dokładać nowych core'ów do istniejących CPU a stworzyć drugi CPU w jednostce którego później przemianowano na GPU rozszerzając w nim ilość równolegle pracujących tranzystorów.

  •  
    A.......4

    -8

    pokaż komentarz

    Komentarz usunięty przez moderatora

    •  
      A.......4

      -8

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez moderatora

    •  

      pokaż komentarz

      @Adam34564: No nie.
      Tak najprościej, łopatologicznie i na chłopski rozum to GPU korzysta z niezłożonych (tak jak CPU) rdzeni, które są wyspecjalizowane w określonym typie kalkulacji i dzięki czemu zajmują znacząco mniej miejsca niż te CPU.

      W CPU każdy rdzeń jest taki wszechstronny a przez co również mocno skomplikowany i zajmuje dużo więcej miejsca.
      Na podobnej wielkości krzemu co jeden rdzeń CPU zmieścisz kilkaset rdzeni GPU.

      I nawet jeżeli CPU operację dla jednego piksela wykona szybciej na tych skomplikowanych rdzeniach to do wyświetlania grafiki się nie nada, bo jednak musi policzyć wartości dla każdego piksela na ekranie 1080p, których jest 1920x1080 = 2 073 600 i to 60 razy na sekundę by wyświetlić obraz w 60Hz.

      Tutaj GPU będzie niezastąpione bo kalkulacje dla 2 milionów pikseli rozłoży sobie na 1000 rdzeni. I nawet jeżeli CPU udało się policzyć coś dwukrotnie szybciej na jednym rdzeniu to 1000 rdzeni GPU wyświetli całą klatkę 500x szybciej.

    •  
      A.......4

      -2

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez moderatora

    •  

      pokaż komentarz

      @Adam34564: Nawet postanowiłem się upewnić po tym jak stwierdziłeś, że GPU może wykonywać tylko jedno zadanie - ale na wszystkich rdzeniach - w tym samym czasie.
      Tutaj nvidia opisuje np. konkurencyjność wątków w ich GPU wraz z nowym (2015) CUDA 7.
      https://devblogs.nvidia.com/parallelforall/gpu-pro-tip-cuda-7-streams-simplify-concurrency/

    •  

      pokaż komentarz

      @Adam34564: mi się wydaje że zawsze tak było.
      No i poza wszechstronnością rdzenia liczy się pamięć cache - procek ma jej sporo więcej na rdzeń niż jakiś rdzeń GPU. A RAM/VRAM dla proca jest trochę jak dysk twardy - trzeba długo czekać. Więc może się okazać że CPU który sobie załaduje praktycznie cały podprogram i dane do cache przeliczy coś szybciej niż 100 rdzeni które muszą co kawałek pytać o dane.
      Jest to też istotne ograniczenie które powoduje że nie każdy problem da się tak fajnie zrównoleglić.