Drogie Wypoki, Mirki i Mirabelki! Mój pierwszy wykop. Wiem, że jesteście niezastąpieni w takich sprawach!
Poniżej opisuję pewien spór z firmą play. Padłem ofiarą oszustwa, czy może wszystko jest zgodne z literą prawa i etyki?
OPIS SYTUACJI
Wstęp
Od kilku lat korzystam z usług sieci Play. Ciągle ta sama oferta. Płacę około 18,49zł miesięcznie. Tym razem rachunek wyniesie ponad 200 zł, bo play naliczyło 196,68zł za połączenia internetowe poza abonamentem. W taryfie, którą mam, płacę 0,12 zł za każde rozpoczęte 100 kB. Stawki za internet mało mnie obchodzą, bo od internetu mam drugą kartę sim w tym samym telefonie (też z play, tylko na kartę). 15 grudnia był problem z zasięgiem i mój numer abonamentowy w slocie sim2 był niedostępny. Czekałem na ważny telefon, więc zamieniłem karty sim w slotach, a slot sim1 działał poprawnie. Teraz numer abonamentowy był w slocie sim1 z obsługą danych komórkowych i miał zasięg, a nr od internetu był w slocie sim2 (bez obsługi danych komórkowych). Od tego momentu zaczęła się dziać MAGIA, której w ogóle nie byłem świadom. Kilka screenów z rejestru połączeń powie więcej, niż 1000 słów.
//ifotos.pl/z/qxspwpq
Dwa dalsze wykazy z listy połączeń:
//ifotos.pl/z/qxspwhp
//ifotos.pl/z/qxspwhh
Co spostrzegawczy zauważą, że recordów w historii połączeń jest ponad 1500. Jest to wykaz jedynie połączeń internetowych. Wszystkie połączenia są nawiązywane i natychmiast zrywane - pobiera 1kB danych. Wszystkie te połączenia były bez mojej wiedzy. Co więcej w telefonie ustawiona opcja wyłączania sieci po północy.
Przed pójściem spać (około 23) stan baterii to 99%. Przez noc prawie całkowicie się rozładował Zostało 20%. Reszty wykazu nie udostępniam, bo wygląda dokładnie tak samo. Połączenia są nawiązywane między 17:17, a 10:32 co kilka sekund.
Co działo się dalej
Jeszcze tego samego dnia (12.16) idę do salonu play wyjaśnić sytuację. Pan powiedział, że w takim razie muszę złożyć reklamację. Pan wpisał jej treść, pokazał, ja się podpisałem. Reklamacja ruszyła. Konsultant poinformował mnie, że z uzyskaniem reklamacji nie powinno być problemu, a w takich przypadkach faktura jest zazwyczaj anulowana. Skan reklamacji poniżej:
//ifotos.pl/z/qxspwhx
22.12.2017
Zadzwoniła do mnie pani z biura obsługi klienta, że mają dla mnie przygotowaną ofertę i czy jestem zainteresowany przedłużeniem umowy.
Odparłem, że tak, licząc na kontynuację w stylu: "W związku z tym, że błędnie naliczyliśmy Panu opłaty na ostatniej fakturze, w ramach rekompensaty proponujemy ofertę..." NIESTETY. Rozmowa przebiegła inaczej, niż się spodziewałem. Mianowicie mniej więcej tak (niestety nie mogę jej dokładnie odtworzyć - nie mam fotograficznej pamięci, a nie pomyślałem o nagraniu :( )
J - Ja
P - Pani
P: Interesuje Pana oferta z telefonem, czy bez. Na jakich warunkach chciałby Pan przedłużyć umowę?
J: Od razu zaznaczam, że nie jestem zainteresowany przedłużaniem umowy, dopóki moja reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona.
P: No Pan obecnie płaci dużo za internet
J: No i to jest właśnie przedmiotem reklamacji.
P: Ale usługa została naliczona prawidłowo i żeby móc uznać reklamację, musi Pan zmienić warunki umowy.
J: Absolutnie się na to nie zgadzam! To jest szantaż! Nic nie podpiszę, dopóki moja reklamacja nie zostanie pozytywnie rozpatrzona. W tej chwili jej status to "rozpatrywana". Nie podpiszę nic, dopóki nie dostanę oficjalnej odpowiedzi w tej kwestii.
P: Dobrze, w takim razie poinformuję kogoś, aby skontaktował się z Panem w tej kwestii. Do widzenia.
J: Do widzenia.
Niespełna godzinę później dostaję SMS z informacją, że moja reklamacja została rozpatrzona, a jej treść mogę sprawdzić w Play24. Oto odpowiedź:
Szanowny Panie,
16 grudnia 2017 roku otrzymaliśmy Pana zgłoszenie z naszego salonu. Pana sprawa dotyczy opłat za transmisję danych. Oczekuje Pan, że skorygujemy opłaty.
Szczegóły sprawy
Sprawdziłam, że od 15 do 16 grudnia 2017 roku zużył Pan 5,712 MB danych. W bieżącym okresie naliczyliśmy łącznie 196,68 zł za transmisję danych.Kwota jest poprawna i wynika z cennika Pana oferty.
Sesje połączenia internetowego zrealizowaliśmy poprawnie. Na koncie nie odnotowałam żadnych nieprawidłowości.
Decyzja
Opłaty naliczyliśmy prawidłowo. Niestety nie mam podstaw do wystawienia korekty. Pana reklamację uznałam za niezasadną.
Zalecane czynności
Istnieje możliwość skorygowania opłat za transmisję danych powyżej 20 zł. Musi Pan jednak zawrzeć aneks z pakietem internetowym. Kiedy podpisze Pan taki aneks, proszę się z nami skontaktować i powołać na zgłoszenie 181005322.
Pomocne informacje
Tę odpowiedź wysłałam do Pana listem. Średni czas doręczenia listu to kilka dni roboczych. Możemy wysyłać Panu odpowiedzi na reklamacje elektronicznie – e-mailem albo na Play24. Dzięki temu otrzyma Pan naszą odpowiedź już w ciągu kilku minut. Żeby wyrazić zgodę na taki sposób odpowiedzi proszę się skontaktować z naszą obsługą klienta.
Podstawa prawna
Cennik Oferty LongPlay (Plan Cenowy II) Tabela numer 1, zgodnie z którą opłata za transmisję danych wynosi 0,12 zł za każde rozpoczęte 100kB.
Osobiście zajmowałam się Pana sprawą. Będę wdzięczna, jeśli oceni Pan moją odpowiedź na Pana zgłoszenie. Wystarczy, że odeśle Pan odpowiedź na wiadomość SMS albo wypełni Pan ankietę na Play24.
Z poważaniem (...)
Co robić dalej? Porady, sugestie? Pomocy! Gdzie jest prawda? Warto iść w zaparte?
Komentarze (58)
najlepsze
Bareja wróć - Wykop podsunie Ci milion pomysłów na filmy.
Pytanie pierwsze - jaki telefon i system?
Jeśli się pogrzebie w ustawieniach Androida, w opcjach "Permissions", można znaleźć taką zakładeczkę: "Special Access" a w niej niespodziankę "Unrestricted data access" i nagle okazuje się, że sporo apek ma tam prawo do korzystania z internetu, gdy mówimy NIE. Jeszcze ciekawiej jest, gdy się włączy opcję "Show system". Tam to już szaleństwo wolności.
Na moje oko to jakaś apka (bądź więcej, może nawet systemowa)
I po mojemu to dokładnie pasuje do Twojego problemu - na karcie internetowej pakiety rozliczane są inaczej, zdaje się, że sumowane. A na takiej, gdzie tego pakietu nie ma, idzie po "impulsach", czyli zestawionych nowych połączeniach, które po chwili wygasają. I tu dokładnie pasuje idea "push notifications".
Na 99% wina telefonu.
To nie jest wina sieci że ktoś ma do d... skonfigurowany telefon. A nawet jeśli był to tylko jednorazowy wybryk telefonu (co jest mozliwe) to też nie jest to wina sieci. Za wybryki telefonu odpowiada jego właściciel.
Co do samej istoty sprawy - włożyłeś kartę sim do telefonu, który mógł łączyć się z internetem i robił to. Jeśli nie było w nim całkowicie wyłączonej transmisji danych to niestety, ale Play nie jest tu niczemu winien.
W telefonie soft oryginalny.
Podejrzewam, że jeszcze jedno połączenie zdążyło się wykonać przed zamianą kart.
Niestety
Zawsze karta...
PLAY nk (5zł na 50dni) ale zmienię na rwk chyba:>
I tak używam a2mobile za 20 zł :> full nolimit
Przy jednym numerze jest tak, jak piszesz
Miałem taką sytuację z t-mobile. Nie działał mi internet mobilny. Zgłaszałem to ze sto razy. W końcu powiedziałem im, że albo ma działać, albo nie płacę.
Przestałem im płacić za internet to mi gnojki zablokowali tel. Zgłosiłem, że nie mogą, bo w abonamencie mam nieskończone minuty i oni nie świadczą usługi, więc im odlicze ten czas. Stwierdzili, że
@chuckster: To jest normalne. Tak działa każdy telefon i na poprzedniej karcie musiałeś mieć albo tak samo albo zablokowane połączenia z interwentem w tle. Może
@InnyKtosek: Większość aplikacji, które mam w telefonie nie ma uprawnień do nadpisywania ustawień systemowych. Bodajże jedynie 5 ma takie uprawnienia. A w ustawieniach systemu mam tak, że transmisja danych
@kaganiec_oswiaty: No bo nie było żadnego błędu. Koleś miał umowę na beznadziejnych warunkach (nie wiem jak on to zrobił, że dotrwał do 2017 roku ze stawką 0.12gr/1kB gdy konsultanci wręcz do porzygu wciskają nowe umowy na lepszych warunkach byleby zachować klienta) i któregoś dnia zaczął używać tej karty do korzystania z internetu a teraz ma pretensje, że
Przy okazji - wesołych Świąt wszystkim!
Operator jest tu sędzią we własnej sprawie. Wal reklamacje do skutku. Jak za czwartym razem nie pomoże to napisz maila do albo pismo do uokik albo rzecznika konsumenta i prześlij korespondencję do bok operatora.