•  

    pokaż komentarz

    November Rain, tytułem nawiązuje do piosenki Gunner’s Dream Pink Floydów - tak na marginesie, chyba jeszcze lepszy utwór, z jeszcze lepszym intrem.

    Wstyd przyznać, ale kiedyś na dachu płaskiego budynku gospodarczego, ja i dwóch kolegów jako gówniaki, odegraliśmy kilka piosenek GnR na airgitarach (min. Tę) do magnetofonu na baterie. Matko, gdyby to ktoś widział... pamiętam że kłóciliśmy się kto będzie Slashem z kumplem, który teraz jest lekarzem ( ͡º ͜ʖ͡º)

  •  

    pokaż komentarz

    Czesc1

    Piosenka „November Rain” zaczyna się od długiej, bo trwającej 1 minutę i 13 sekund, introdukcji, którą grają wspólnie pianino i sekcja smyczkowa, czasem na pierwszy plan wychodzi flet, wygrywając delikatne frazy, a całość przywodzić może na myśl sunące po niebie chmury i podmuchy jesiennego wiatru. Perkusja, podkreślając początki poszczególnych sekwencji, zwiastuje niewyczuwalne niemal wejście gitar. A kiedy tylko Axl Rose lirycznie wyśpiewa pierwszą zwrotkę, słyszymy następujące słowa:

    When I look into your eyes
    I can see a love restrained
    But darlin’ when I hold you
    Don’t you know I feel the same

    Gdy rozpoczyna się pierwszy refren, rozbudowuje się sekcja rytmiczna - wzmacnia się gitara basowa, perkusja wybija rytm aktywniej. Gitary zaczynają od tej chwili odgrywać coraz większą rolę, są lepiej słyszalne, a utwór nabiera bardziej rockowego charakteru.

    ‘Cause nothin’ lasts forever
    And we both know hearts can change
    And it’s hard to hold a candle
    In the cold November rain

    Po refrenie faktura piosenki nieco się przerzedza, wokalista najpierw spokojnie, potem coraz szybciej i dynamiczniej, niby wyliczając, śpiewa swym skrzekliwym, charakterystycznym dla Gunsów głosem. Odpowiadają mu chórki i flety, dogrywające istotne w tej piosence motywy, które dodają dużo balladowego klimatu.

    We’ve been through this auch a long long time
    Just tryin’ to kill the pain

    But lovers always come and lovers always go
    And no one’s really sure who’s lettin’ go today
    Walking away

    If we could take the time
    to lay it on the line
    I could rest my head
    Just knowin’ that you were mine
    All mine

    So if you want to love me
    then darlin’ don’t refrain
    Or I’ll just end up walkin’
    In the cold November rain

    Perkusja, która na dłuższą chwilę znów straciła na sile, w drugim refrenie odzyskuje pozycję tylko po to, aby zaraz oddać prym lirycznej gitarze i wokaliście, kiedy ten wkroczy z pytaniami:

  •  

    pokaż komentarz

    Solówka Slasha uznana za 6 najlepsza na świecie. Moim zdaniem powinna być w pierwszej 3.

  •  

    pokaż komentarz

    Czesc 3.
    W tym miejscu całość dotychczasowego składu instrumentalnego kilkoma akordami prowadzi melodię w dół, gitary walczą o dominację z pianinem i smyczkami, aż wreszcie skrzypce, wyróżniając się, wysoko dogrywają parę tonów i zamykają przeciągniętym glissando dogrywkę. Wydaje się, że to już koniec…

    Ale to nie koniec. Pianino oraz instrumenty smyczkowe w szybszym tempie zaczynają grać staccato systemy akordów, dołączają do nich zaraz gitary, niskimi tonami uzupełniając akompaniament, nabierający z każdą chwilą mocy. Po chwili powietrze, niby świetlista błyskawica, rozcina ostry, wysoki i grany metodą bend dźwięk gitary Slasha - zaraz rozpęta się prawdziwa nawałnica, kiedy z ogromną szybkością gitarzysta przeprowadzi nas przez wszystkie dźwięki gamy, ukazując swój ogromny kunszt. Pośród tego potężnego brzmienia potępieńczy jęk Axla rozpoczyna sekwencję, w której, skandując, da on wyraz ostatecznemu przesłaniu piosenki:

    Don’t ya think that you need somebody?
    Don’t ya think that you need someone?
    Everybody needs somebody
    You’re not the only one!
    You’re not the only one!

    Powtórzona kilkukrotnie końcówka, za każdym razem z inną wariacją motywu zamykającego, w ostatnim systemie zwalnia i po słowach wokalisty „Everybody needs somebody” gitara wydaje ostatnie tchnienie. Kiedy słyszymy odgłosy padającego deszczu, gdzieś daleko ksylofon i skrzypce wyciszają się coraz bardziej. Po tak spektakularnym finale zostaje tylko pustka…

    Aby wnikliwiej odczytać tekst utworu, tradycyjnie publikuję poniżej tłumaczenie piosenki na język polski. Kompozycja „November Rain” została zobrazowana bardzo interesującym teledyskiem, więc analizę tekstu mogę ubarwić opisem najciekawszych scen klipu. Na początku filmu widzimy poprzedzające ujęcie: późnym wieczorem wokalista Guns n’Roses po dopaleniu papierosa bierze środki nasenne, po czym kładzie się spać. Na wstępie na teledysku widzimy zebraną w operze widownię i zespół, który z towarzyszeniem orkiestry gra początek piosenki. Na chwilę przenosimy się na kalifornijską pustynię i widzimy osamotniony wiejski kościół, w którym Axl gra na pianinie, przez moment nad jego głową zbierają się metaforyczne czarne chmury.