•  

    pokaż komentarz

    Wspaniale wygląda Norwegia i Islandia, gdzie nawet jedna gmina nie jest zaznaczona innym kolorem niż najbogatszym :)

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: Norwegia nie jest w UE. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      Islandia wsadziła bankierów drenujących tamtejszy rynek do pierdla. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Już znasz powody.

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: A czy ta mapka jest aktualizowana, czy też to ta sama wklejana od wielu lat?

    •  

      pokaż komentarz

      @stawo73: tak, to jest najnowsza wersja. Ostatnia którą pamiętam, miała w PL tylko plamę przy Wawie.

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy: Islandia tez nie jest w UE, podobnie jak dwa pierwsze państwa tego zestawienia; Liechtenstein i Szwajcaria.

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: To do Portugalii juz Nam nie wiele brakuje( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Szaku69: Portugalię przeskoczymy przyszłym roku/dwóch, Greków pod względem parytetu siły nabywczej już wyprzedziliśmy. Polska bardzo dobrze się rozwija przez ostatnie 30 lat (oczywiście są różne patologie, ale ogóleni wychodzimy na +), na dogonienie Zachodu musimy poczekać, ale trudno sobie wyobrazić sytuację gdzie w jedno pokolenie nadrobimy ostatnie 250 lat naszej historii.

    •  

      pokaż komentarz

      Norwegia nie jest w UE.

      @patriota-gospodarczy: Myślę, że ich brak członkostwa w UE raczej nie ma tu nic do rzeczy.

      pokaż spoiler Tylko to, że mają pełno ropy naftowej i gazu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: Pod warunkiem, że skutecznie będzie się wyłapywać wszystkich Biereckich i Chrzanowskich. Oligarchia i korupcja zniszczyły niejedno państwo

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: nie dziwota z takimi zasobami ropy i gazu.

    •  
      boryss

      +18

      pokaż komentarz

      do Portugalii

      @Szaku69: Wielu Portugalczyków już chętnie zamieniłoby Portugalię na Polskę. ( ͡° ͜ʖ ͡°) Jeszcze więcej wyjeżdża do Francji czy Wielkiej Brytanii za praca. Jeśli zestawimy Polskę bez Warszawy z Portugalią bez Lizbony to kraj korka wychodzi na tym znacznie gorzej. Tylko problem w tym, że jeszcze przed dyktaturą Salazara w skali Europy to był raczej powolny wół, nie torpeda z rosnącym PKB.

    •  

      pokaż komentarz

      Norwegia nie jest w UE. ( ͡° ͜ʖ ͡°)
      Islandia wsadziła bankierów drenujących tamtejszy rynek do pierdla. ( ͡° ͜ʖ ͡°)


      Już znasz powody.

      @patriota-gospodarczy: ukraina, bialorus, moldawia, macedonia czy turcja tez nie sa w ue. Cos te Twoje "powody" slabo pasują.

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: Norwegia nie jest w UE. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @patriota-gospodarczy: niby nie jest- a jest.
      % praw w Norwegii ktorym zrobiono ctrl + c, ctrl + v z praw napisanych w Brukseli (gdzie Norwegia nie ma prawa glosu) jest wiekszy niz w takiej Wielkiej Brytanii, ktora- jeszcze- jest w EU

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo:
      Mozna by dlugie wywody prawic, ale powiem tak:
      j#$!c EU!!!

    •  

      pokaż komentarz

      @mitatuyo: Zanim przeczytałem ten artykuł wiedziałem że będą dane nominalne czyli zakop. #januszeekonomii

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: Dobrze piszesz, lecz część Wykopków i tak będzie marudzić. Od siebie dodam, że Czechy historycznie są bogatsze od Polski. Jeszcze przed drugą Wojną Światową ich gospodarka była jedną z silniejszych w Europie (między innymi jest to powód dlaczego Hitler chciał ich tak szybko anektować).

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: startowaliśmy z tak niskiego pułapu, że naprawdę trudno, aby było inaczej

    •  

      pokaż komentarz

      @maniac777: Ukraina to nie państwo. Białoruś i Mołdawia pod butem Putina. W pozostałych była wojna. O Turcji nic nie wiem. Wiem, że to kraj silny militarnie.

    •  

      pokaż komentarz

      @reflex1: @patriota-gospodarczy: wszystkie cztery należą do EU single market, co oznacza, ni mniej, nie więcej, że muszą się stosować do unijnych przepisów.

      Luksemburg jest w Unii i jakoś też jest na szczycie listy.

    •  

      pokaż komentarz

      Cytując słowa (kogoś tam) gospodarka się rozwija jak ludzie zap$?%$@%ają za miskę ryżu.

    •  

      pokaż komentarz

      na dogonienie Zachodu musimy poczekać, ale trudno sobie wyobrazić sytuację gdzie w jedno pokolenie nadrobimy ostatnie 250 lat naszej historii.

      @willard: Zgadza się. Zabory, obie wojny, a potem okupacja rosyjska skutecznie wydrenowały Polskę zarówno materialnie jak i mentalnie.

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy: Ukraina jest państwem, najechanym przez rosyjskich mongołów, biednym ale dalej państwem. Chyba że coś przegapiłem?

    •  

      pokaż komentarz

      @ukruszony__kubek: W Norwegii wiedza jak zarządzać tymi zasobami. Jak widać w Rosji nie ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaczypawlak: No popatrz. A mimo to z Ukrainą czy Rumunią jest inaczej xD

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: a inaczej z Białorusią, Estonią czy Czechami.

    •  

      pokaż komentarz

      @stawo73: tutaj masz najnowszą mapę - 2018r (w powiązanych stara mapa za 2017)

    •  

      pokaż komentarz

      @Im_from_alaska: Jeżeli przez single market rozumiesz EOG, to Szwajcaria tam akurat nie należy. Co do przepisów, to owszem sporo maja europejskich, ale nie wszystkie, np. o kabotażu czy pracownikach delegowanych czy działaniu firm zewnętrznych na jej terytorium.
      Dodatkowo mogą działać samodzielnie przy podpisywaniu umów ekonomicznych z innymi państwami jak naprzyklad wolny handel z Chinami, czy Kanadą.
      Z tym ze to ze te państwa mogą sobie pozwolić na bycie poza UE, nie znaczy ze Polska tez by dała radę, bo by nie dała. Nie ta liga.

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy
      Norwegia ma pola naftowe i naftowe oszczędności a Islandia ma tanią energię geotermiczną z wulkanów. To też może mieć jakiś związek ;p

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy: Może tak popatrzyłbyś na ilość mieszkańców?

    •  

      pokaż komentarz

      @kanapka_ze_smalczykiem: Czyli upadek Szwecji jest faktem ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @ediz4: po prostu średnia EU przesunęła się do góry, więc jeśli dany kraj pozostał na takim samym poziomie jak rok wcześniej to w nowszej odsłonie będzie już miał gorszy wynik

    •  

      pokaż komentarz

      @kanapka_ze_smalczykiem: Tego nie wiemy. Gdzieś masz jakiś opis do tej legendy?

    •  

      pokaż komentarz

      @ediz4: wiemy, punk odniesienia w tych badania to średnia EU = 100%, wszystko opisane ładnie tutaj na stronie GfK

    •  

      pokaż komentarz

      Portugalię przeskoczymy przyszłym roku/dwóch, Greków pod względem parytetu siły nabywczej już wyprzedziliśmy

      @willard: wg całkowitej konsumpcji eurostatu chyba jeszcze nie. Pewnie masz na myśli PKB PPP na osobę?

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: wg mnie portugalia już za nami. Jestem w porto i ilość pustostanów w samym centrum jest porażająca, stare samochody jak Ford escort czego nie ma już w Polsce, ceny w marketach jak u nas a mieszkania droższe pomimo pustostanow... jesteśmy przed nimi :)

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: wg mnie portugalia już za nami. Jestem w porto i ilość pustostanów w samym centrum jest porażająca, stare samochody jak Ford escort czego nie ma już w Polsce, ceny w marketach jak u nas a mieszkania droższe pomimo pustostanow... jesteśmy przed nimi :)

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: co do rozwoju to zgoda. Ale piszesz, ze przeskoczymy kraje, ktore sie cofaja... patrzac, ze opodatkowanie (pit+vat) daje 70% to drobna obnizka podatkow wywalila by nas w kosmos w tym rankingu. W Szwajcarii z tego co sie orientuje podatek dochodowy placi obywatel i wychodzi cos okolo 25%... nie mamy podejscia do krajow top z tym rzadem...

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaczypawlak: nooo? I uważasz ze te państwa rozwinęły się bardziej? xD

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ Estonia tak, a od Czechów dalej jesteśmy biedniejsi.......

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaczypawlak: nooo, od Czech jesteśmy o kilka procent, nie 2 razy jak w 1990. A Estonią to mikropanstwo o populacji 1 miliona ludzi. Naprawdę uważasz ze to dobre porównanie do 38 milionowego państwa? Chcesz przegonić Czechy ktore od 200 lat były od nas znacznie bogatsze w kilkanaście lat? Jesteś naiwny

      . . . kliknij, aby rozwinąć obrazek . . .

      źródło: x3.wykop.pl

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: Singapur jakoś się wybił Korea Południowa czy Chiny a u nas jak w lesie. Niby jest rozwój, ale dalej w wielu miejscach jest do dupy. Najlepszy przykład jak przyjeżdżają do Warszawy ludzie prawie z całej Polski, bo nie ma u nich pracy/perspektyw.

    •  

      pokaż komentarz

      @Kaczypawlak: Singapur, Korea Południowa czy Chiny to faktycznie podobne do nas państwa xDD Może jeszcze do Luksemburgu nas porównaj albo Somalii xD Powinienes porównywać nas do państw o podobnym położeniu, rozmiarze, historii. Ale wtedy wychodzi ze nie jest u nas już tak c%!%@wo i nie pasuje do tezy. Migracja do dużych miast to normalny proces. Swoją droga w przytoczonej przez Ciebie Korei musi być c%!%@wo skoro aż 20% populacji zamieszkało w Seulu xD Czaisz jak tam musi brakować pracy i perspektyw xDD

    •  

      pokaż komentarz

      @kanapka_ze_smalczykiem: Ok czyli Szwecja albo stoi w miejscu albo się zwija bo nie ma opisu do poszczególnych kolorów.

    •  

      pokaż komentarz

      Islandia wsadziła bankierów drenujących tamtejszy rynek do pierdla. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      Już znasz powody.

      @patriota-gospodarczy: U nas to byłby Uuuu....

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: u nas tez tak bedzie, wiec się nie podniecaj

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: nie podniecam się. Operuje na faktach. Można wiedzieć z jakich danych wnioskujesz ze będzie u nas podobnie?

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: Można. Demografia, obciążenie pensji, wyrzucanie kasy na sługusów systemu (patrz ostatni strajk Policji). Słowem ludzie dostaną niskie emerytury, młodzi sp!%#!!!ą, bo ich pensja nie była obciążona jeszcze większą daniną niż teraz.

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: super. Młodzi sp!$$$?%a. Są jakieś badania ilu ich „spierdoli”? No i zdajesz sobie sprawę ze koreański „ZUS” działa zupełnie inaczej niż nasz? Dlaczego efekt miałby być identyczny? Różnica zarobków a poprzez to składek emerytalnych pomiędzy dzisiejszymi 30 latkami a 30 latkami w roku powiedzmy 2050 nie będzie tak duża jak w przypadku Korei. No chyba ze uważasz ze zwiększymy nasza zamożność w tym czasie 22krotnie jak Koreańczycy xD

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: Kiedyś miałeś jednego emeryta na czterech pracujących, zaraz będzie jeden emeryt na jednego pracującego (jak nie gorzej, bo długość życia się wydłuża, a dzietność jest w czarnej dupie, 500+ już nie ma efektu).
      Jak myślisz, skąd rząd weźmie pieniądze na emerytów w przyszłości, jak kolejny wyż z lat 70 tych przejdzie na emeryturę? Przypominam, ze mamy jeszcze młodych emerytów policjantów, strażaków, sędziów w stanie spoczynku, zaś pracujących będzie coraz mniej. Będzie duże obciążenie podatkami i młodzi wyjadą tam, gdzie ich nie będą okradać. Niemcy też mają ten problem, średnia emerytura kobiety to 550EUR, faceta 920EUR, to są małe pieniądze, gdzie wynajem kawalerki w tanim Berlinie to 700EUR.
      Jak szedłeś do pracy to nie podpisywałeś umowy z ZUS, że za składkę strzelam 20% pensji dostaniesz 70% emerytury, więc na bank będą niskie emerytury.

    •  

      pokaż komentarz

      @kanapka_ze_smalczykiem: Czyli właśnie upada. Ukraińcy są bogatsi niż Amerykanie z 1900, takie rzeczy się mierzy w sposób relatywny porównując do innych krajów.

    •  

      pokaż komentarz

      Islandia ma tanią energię geotermiczną z wulkanów.

      @Endrius: ale z tego nie zbudujesz bogactwa o jakim ty mówisz :). Tak samo jak polska nie zbuduje bogactwa na tym, że ma tanie jedzenie w porównaniu do reszty świata.
      Islandia == rybołówstwo i pewnie coś jeszcze o czym nie wiem co przy eksporcie nakręca im kasę.

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy:

      No tak bo jakby Polska nie była w unii to by była cała na czerwono jak Norwegia xDDD

      k$@!a, to ciekawe czemu Ukraina nie jest czerwona...
      ( ͡° ʖ̯ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: tak, masz racje. Kiedyś był jeden emeryt na czterech pracujących. Tylko ze produktywność permanentnie rośnie. Do polski przyjeżdzają Ukraińcy którzy latają dziurę demograficzna.I zgadzam się ze emerytury będą niskie. Tylko czym innym są niskie emerytury a czym innym jest wariant koreański gdzie są głodowe emerytury i gdzie kilkadziesiąt% emerytów żyje poniżej granicy ubóstwa. Szanujmy się, pomiędzy tym co piszesz a wariantem koreańskim jest ogromna różnica

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: kwestia nazewnictwa, życie jest drogie, leki drogie, zaraz nie będzie dostępu do lekarzy, więc trzeba będzie prywatnie, a prognozowane emerytury będą niskie więc też będą musieli dorabiać. Jeszcze do tego wprowadzą katastralny, co uderzy emerytów po kieszeni, bo trzeba będzie co roku wyskoczyć z paru tysiaków (czy choćby jednej emerytury) za dziuplę w bloku. Mieszkań też nie sprzedadzą, bo będzie wielu takich jak oni.
      Ukraińcy w przyszłym roku wyjadą do Niemiec (ci młodsi), poza tym Ukraińcom też trzeba będzie wypłacić emerytury, poczytaj, jaki układ z ukraińskim ZUS podpisały nasze cymbały, gdzie praktycznie bez składek będą wyplacać emerytury wysokie jak na realia ukraińskie (spróbuj dostać emeryturę np. w Irlandii to się zdziwisz, ile trzeba tam na to pracować). Niemcy mają bardzo wysoką produktywność, nasprowadzali pracowników z Jugosławii, Turcji, mieli przesiedleńców z innych krajów (np. Niemców opolskich, Polaków, Niemców z Rumunii, Rosji), teraz "inżynierów" i jakoś to emerytom nie pomogło, dzietności też.
      Nasza rola to bycie montownią, myślisz, że Niemcy i inni będą tu eksportowali wysokopłatne miejsca pracy? Zwłaszcza jak nie będzie komu pracować. Skoro Niemcy mają problem to my będziemy w czarnej dupie i jeszcze głębiej. Dalej - miejsca pracy popłyną na Ukrainę czy Białoruś (Putin i Łukaszenko wiecznie żywy nie będzie).

      To, że Polska trochę się zmieniła od 1989 nie oznacza, że za kolejne 30 lat nie zmieni się na gorsze, a ja wierzę, że tak będzie, bo logika i matematyka jest jedna i z pustego się nie naleje.
      Chociaż wolałbym się mylić.

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: Długa, solidna wypowiedz. Lubię to. jak do czegoś się nie odniosę to mi przypomnij.
      No dla mnie różnica pomiędzy głodowaniem a skromnym życiem to nie nazewnictwo, tylko różnica kolosalna.
      1) wszelkie statystyki pokazują ze życie w Polsce jest tanie. Wyjątek stanowi tu oczywiscie elektronika, ale to nie jest towar pierwszej potrzeby.
      2) UMED’y od kilku lat ostro zwiększają ilość przyjęć na medycynę, kierunek jest uruchamiany na nowych uczelniach. Wiec to nie tak ze dostępu nie będzie.
      3) podatku katastralnego nie ma, nie znamy stawki, nir wiemy niczego. Znamy tylko pogłoski ze może kiedyś będzie. Wiec twierdzenie ze zarżnie emerytów jest nie na miejscu bo nie masz na podstawie czego tak twierdzić.
      4) Wyjedzie ich dość znaczny odsetek. Nie wszyscy. A Mam wrażenie ze uważasz ze nagle 1 stycznia wszyscy wyparują i zmaterializuje się po zachodniej stronie granicy. Poza tym niemieccy emeryci maja się dobrze. To ze kawalerka w Berlinie jest drogo nie znaczy ze niemieccy emeryci maja przechlapane. Do takiej oceny uzywa się całego koszyka usług i towarów a nie tylko ceny kawalerki i to z jednego miasta.
      5) Niemcy będą tu zakładać takie firmy jakie będzie im się opłacać. Tyle mogę Ci z 100% napisac. Jeśli będzie im się opłacać zakładać wysokopłatnej miejsca pracy to tak zrobią, jeżeli montownie to postawią montownie.
      Weź pod uwagę ze będzie tez pojawiać się coraz więcej rozwiniętych polskich firm. My tez kumulujemy kapitał, my tez zakładany i rozwijamy firmy. Chyba nie zakładasz ze wszyscy wokół będą się rozwijać a my stać w miejscu?
      6) Masz racje, nie ma gwarancji ze nie zmieni się na gorsze. Tak samo nie ma gwarancji ze nie zmieni się na lepsze. Ale patrząc na ostatnie 30 lat widać postępy i nie widać podstawy żeby nagle miała nas spotkać katastrofa. Chyba ze wiesz coś czego nie wie Bank Światowy czy Światowa Organizacja Handlu. Ja jednak wole zaufać tym instytucjom niż Tobie.
      Cheers

    •  

      pokaż komentarz

      Tylko to, że mają pełno ropy naftowej i gazu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

      @ponton: Wenezuela też ma ropę

    •  

      pokaż komentarz

      @konrado12: Ukraina byłaby państwem, gdyby Ukraińcy nie dali się dymać oligarchom. Z tego co wiem państwo tam nie działa.

    •  

      pokaż komentarz

      Ukraina to nie państw

      @patriota-gospodarczy: zielone ruskie multikonto sieje chamską propagandę: a wy to plusujecie.
      Tutaj macie nawet combo: narzekanie na Unię Europejską (rozbicie jej to priorytet dla Rosji, bo łatwiej im atakować mniejsze państwa niż cały blok) + ataki na Ukrainę, która nie może być w NATO, bo jakby czołgi stały 100 km od Moskwy to by się okazało, że władzę można wymienić szybciej.

    •  

      pokaż komentarz

      @fledgeling: Ty od razu miałeś pomarańczowe co? Niemiecki trolu. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: 1) życie tanie - może w stosunku do Zachodu. Moi rodzice za 52m2 placą prawie 800 złotych.O wynajmie nie wspomnę. W sierpniu mimo opłacania składek musiałem iść prywatnie na operację i w aptekach zostawiłem ponad 500zł, badania krwi do operacji to kolejne 200zł. Opodatkowanej kasy. Paliwo drogie w stosunku do zarobków, zaraz podrożeje MPK, bo brakuje kierowców. Szkolnictwo podstawowe płatne (do niedawno) w sensie książek. OC podrożało strasznie. Mieszkania drogie jak diabli? Gdzie masz te tanie życie? Bo życie to nie tylko jedzenie i internet.

      2) oby, znajomy lekarz ze szpitala powiedział, że brakuje lekarzy i będzie jeszcze bardziej brakować. Ja już to widzę, 4 lata temu na termin do dermatologa czekałem miesiąc, teraz kilka miesięcy. Okulista - szkoda gadać. W prywatnych podawali mi termin pół roku albo ... brak terminów (bo mają stałych bywalców i nowych pacjentów nie potrzebują). Nawet na prywatną operację czekałem 1,5 miesiąca, a prosty zabieg znacznego ograniczenia chrapania (też prywatnie) to 3 miesiące. Poza lekarzami jest problem z pielęgniarkami. Liczba przyjęć na medycynę to jedna, jeszcze jest kwestia miejsc na specjalizacji, a z tym jest bardzo słabo.

      3) już się przymierzają, pierwszy krok jest od stycznia 2019 (likwidacja użytkowania wieczystego, co jest chamskie, bo znowu premiuje bogatych - duże rabaty przy płatności z góry), dalej - rząd bedzie musiał wziąc kasę na swoje pomysły, to tu też zajrzy. Co lepsze - katastralny ma sens, ale nie jako niespodzianka na starość i przy odpowiedniej kwocie wolnej od podatku, której nie ma i nie będzie)

      4) Nie, nie uważam, że 1 stycznia wyparują, po prostu pojadą, gdzie dostaną więcej - zwłaszcza młodzi. Ci starsi mniej, ale z kolei oni będą obciążeniem z tytułu ZUS. Ukraińców jeszcze mniej tu trzyma niż Polaków - nie mają tu mieszkań - wynajmują, więc mogą wynajmować w Niemczech i więcej zarabiać. Sam napisałeś, że wyjedzie znaczy odsetek, a to oznacza kłopoty, spadek wydajności fabryk, wzrost cen w sklepach, spadek konkurencyjności no i spadek dochodu ZUS i podatków. W sklepie obok mnie 80% to Ukraińcy i tam taka babka robi po 250h w miesiącu (jeszcze sprząta biura). Ona nie jest głupia - w Niemczech w takim trybie zarobi dużo więcej, wiec bedzie wesolo pod koniec 2019.

      "oza tym niemieccy emeryci maja się dobrze." https://www.arte.tv/pl/videos/077980-000-A/niemcy-biedni-w-bogatym-kraju/ https://www.dw.com/pl/co-piąty-niemiecki-emeryt-będzie-żył-w-ubóstwie/a-39428540

      " kawalerka w Berlinie jest drogo" nie, akurat Berlin jest tanim miastem, drogo to jest w Poznaniu - porównując wynajem do zarobków. To teraz weź cenę we Frankfurcie czy Monachium. Jakie znaczenie ma branie koszyka skoro przecież Ci napisałem, ze średnia emerytura faceta to 920EUR, przecież poza mieszkaniem trzeba zjeść, iść do fryzjera, kupić leki, zapłacić za transport etc. To wszystko jest drogie. Ogromna większośc Niemców wynajmuje, w 1946 brakowało 5,5 milionów mieszkań, potrzeby mieszkaniowe Niemców zaspokojono do 1956.
      U nas mimo 30 lat od 1989, kupy siana z Unii, wzrostu gospodarczego dalej brakuje mieszkań, a część z tych istniejących to ordynarne, uwłaczające ludzkości klitki w bloku. Co więcej - polikwidowano ulgi mieszkaniowe.

      cdn...

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: c.d.
      5) Niemcy to taki naród, co najpierw patrzy na swój interes. W centrali potrafią wydać kupę kasy na niedziałający system informatyczny, a w polskim oddziale, który świetnie sobie radzi - patrzą na koszta. Akurat pracuję w takiej firmie. Jaki jest sens tworzyć wysokopłatne miejsca pracy w Polsce skoro można w Niemczech, gdzie jest mniejsze obciążenie pensji? "Weź pod uwagę ze będzie tez pojawiać się coraz więcej rozwiniętych polskich firm." które duszone są przepisami prawa, podejściem urzędów, sorry, nie przy obecnej mentalności rządu. https://bezprawnik.pl/branza-it-podatki/
      https://natemat.pl/131699,zalozyl-fabryke-w-wirginii-i-przekonal-sie-ile-brakuje-by-polska-byla-druga-ameryka
      Co więcej, taka polska firma moze się wynieść tam, gdzie jej lepiej i tutaj tylko zostawić brudną produkcję - czyli zyski popłyną za granicę. "

      6) "Tak samo nie ma gwarancji ze nie zmieni się na lepsze. " są przesłanki - choćby nadchodzący kryzys demograficzny, który wydaje się być nie do pokonania z prostej przyczyny - ludzie mają ciekawsze rzeczy do roboty niż niańczenie dzieci. To nie lata powojenne, teraz są ciekawsze rozrywki, a pomocy państwa nie ma - co z tego, ze 500 + jak trzeba zapłacić 1000 za przedszkole?
      Oto co serwuje państwo: https://www.kobieta.pl/artykul/zmiany-w-500-plus-wielu-rodzicow-straci-prawo-do-zasilku-dlaczego-181114111147 przekroczy 17zł zabiorą 500 - debile, po prostu debile.

      "Ale patrząc na ostatnie 30 lat widać postępy " czyli? szkolnictwo wyższe leży, podstawówki rozp?$!%iel (nawet tornistry tak samo ciężkie jak w latach 80-tych jak chodziłem do podstawówki), słuzba zdrowia leci w dół, mieszkalnictwo - dalej nie rozwiązane + brak realnego rynku wynajmu, dzietność - k-a-t-a-s-t-r-o-f-a-l-n-a, sądownictwo zapchane,energetyka - zaraz zdechnie, autostrady - najdroższe na świecie. Ładne ryneczki, mimy, kolorowe sklepy z tv i interneci za 30zł - to głupoty.

      "Chyba ze wiesz coś czego nie wie Bank Światowy czy Światowa Organizacja Handlu." wystarczy logicznie pomyśleć "Ja jednak wole zaufać tym instytucjom niż Tobie." tak jak inni wierzyli Lehmann Brothers? W krajach objętych konfliktami też wierzyli ONZ, a później błękitne hełmy pochowały się po kątach jak jedni mordowali drugich.

      Może uprawiam czarnowidztwo, popatrz na podstawowe rzeczy istotne dla narodu i wygląda to słabo

      Czy w takim państwie naprawdę warto się męczyć?

    •  

      pokaż komentarz

      @willard: ale wiesz że demografia jest naszym przeciwnikiem?

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: 1) Tak, życie w stosunku do zachodu. Nigdy nie będzie tak że większość społeczeństwa będzie zadowolona z tego co może kupić za średnią krajową. Dlatego wole statystyki od spostrzeżeń własnych czy cudzych, stanowią za małą próbę i są nieobiektywne.
      2) true, dlatego byłoby miło jakby zaczęli pompować kasę w służbę zdrowia zamiast w patolę.
      3)ok, ale dalej nie znamy stawek, może nawet PIS jebnie zanim zacznie to wprowadzić
      Naprodukowałeś się :D
      Pozwól że będę odpowiadał po podpunkcie co kilka godzin :D

    •  

      pokaż komentarz

      @mativ: może lepiej nie rozkminiaj, bo dostaniesz depresji:-) Właśnie dzisiaj się dowiedziałem, że Ukraińcy pracujący w sklepie mają wyższą stawkę niż Polacy. Mówię do kasjerki - spoko, muszą wynająć mieszkania - a ona - ale oni mają mieszkania za darmo z agencji :-D ech...

    •  

      pokaż komentarz

      @tomaszk-poz: Nazwa sklepu? Ludzie ogarnijcie sie bo to co wyprawiaja januszexy i obcy kapital to jest gnojenie Polakow we wlasnym kraju....Tu trzeba protestow jak we Francji by tym cwaniakom wybic z glowy pewne nawyki.

    •  

      pokaż komentarz

      @madafakazburaka2: Ogólnopolska sieć z Łowiczanką - C....P...
      "bo to co wyprawiaja januszexy " To jest biznes, inaczej poszliby gdzie indziej. Miej pretensje do polskich pracowników - w handlu brakuje ludzi i mogliby poszukać innej pracy (parę osób tam odeszło).

    •  

      pokaż komentarz

      @patriota-gospodarczy: tylko że jak znasz się trochę na prawie i umowach międzynarodowych to bardzo szybko stwierdzisz że te kraje mają prawie całe ustawodawstwo UE przejęte. Ale to lokalami nie wiedzą. Często mieszkańcy krajów członkowskich nie wiedzą że sporo ułatwień w swoim życiu zawdzięczają UE.

      Ale łatwiej kompleksowe sprawy upraszczać ad absurdum w tym wypadku Coś źle działa tovUE coś dobrze to nie UE.

    •  

      pokaż komentarz

      @zigibombes: a Polska nigdy nie była tak bogata jak Czechy co najwyżej za Kazimierza Wielkiego. A od rewolucji przemysłowej pułap się drastycznie powiekszyl. Trzeba sobie w końcu uświadomić że tu zawsze był słabszy rozwój niż na zachodzie.

    •  

      pokaż komentarz

      @technojezus: Bo Ukraińcy to tacy sami miłośnicy "niemieckiej jakości" jak Polacy.

    •  

      pokaż komentarz

      @reflex1: Sporo mówisz? Co z referendum o górnej granicy przyjęć imigrantów z krajów EU jakoś termin minął w marcu do wprowadzenia ustaw. Była zagrywka że coś zrobili i tyle. Kraj który jest otoczony EU i handluje 80% z EU ma mało do gadania przyjmuje prawie wsZystkie ustawy oprócz kilku które wytargował w rozmowach bilateralnych.

      Prawda jest taka że CH jest prawie członkiem a jedyne powodu które powstrzymują Szwajcarów od członkostwa które jest korzystniejsze dla nich wg wielu badań i ekspertów to ich wieczny strach przed wynarodowieniu. Gospodarczego powodu nie ma jest tylko polityczny. Kiedyś ludność w końcu zrozumie że.siedzac po za klubem nie mają szans go zmienić a będą musieli przyjąć ustalenia .

      Ten sam problem polityczny ma sama UE z integracja bo ludzie nie rozumieją globalizacji i że będą rozgrywani przez USA i Chiny.

    •  

      pokaż komentarz

      @omnibus_semper: Przecież przyjęli prawo o migracji z UE. Pokaz mi inne państwo (które podpisało wolny przepływ ludzi), które w momencie przekroczenia danego progu bezrobocia (czy to w branży, czy regionie) ma możliwość wprowadzenia preferencji rodzimych pracowników.
      I tak jak pisałem wcześniej, przyjmuje sporo, ale nie wszystkie. Nawet europejska ustawa o broni jest w wersji light dla Szwajcarii (plus to co pisałem wcześniej, kabotaż, pracownicy delegowani).
      Już nie wspominając ze jako jedno z dwóch państw europejskich (Islandia jeszcze) ma podpisany wolny handel z Chinami.
      Wiec zdecydowanie są gospodarcze powody, bo argument ze boją się wynarodowienia, to jakaś bzdura. Przecież 25% (W miastach typu Genewa, Zurych, Bazylea nawet ponad 40%) populacji nie ma paszportu szwajcarskiego, a 30% posiadaczy tego paszportu ma korzenie migranckiej.
      Mieszkam tu już naprawdę długo i znam od groma osób i tylko garstka ( jakieś 10) ma wszystkich dziadków Szwajcarów.

    •  

      pokaż komentarz

      Trzeba sobie w końcu uświadomić że tu zawsze był słabszy rozwój niż na zachodzie.

      @omnibus_semper: To jest grubszy temat na temat... mentalności nas samych. Z grubsza chodzi o naszą mentalność jako polaków. Na zachodzie od XVI wieku dominował protestantyzm, który głosił za Biblią: "Kto nie pracuje ten nie je". Protestantyzm promował solidność, pracowitość, oszczędność, zaradność. Sprzyjało temu silne mieszczaństwo. W Polsce było inaczej. Dominowała szlachta, mieszczaństwo raczkowało. Szlachta tylko debatowała (sejmiki z których nic nie wynikało). Nie interesowała ich praca, od tego był ciemny chłop. Jak sami mówili: oni są od jednej jeno pracy: by Turka od szyj po kulbakę rozciąć. Chłopi pracowali na pańszczyźnie dla szlachty i duchowieństwa i nie bardzo w tych warunkach chciało im się pracować, jak mogli nic robili. A Kościół katolicki promował feudalizm i ubóstwo. Do dziś znamy powiedzenia "musi to na Rusi, a w Polsce jak kto chce", "jakoś to będzie". W/g szlachty kupiectwo było dla Żydów, a przemysł (śladowy) dla Niemców. W takich warunkach Polska stała w miejscu, kiedy zachód mocno pędził do przodu, bo tam dominował etos pracy, u nas lenistwa i wiary, że Matka Boska obroni ojczyznę i złotą wolność szlachecką zachowa. W takich warunkach zabory były nieuniknione. Skorzystali na nich tylko chłopi, bo cesarz zniósł pańszczyznę. Generalnie chłopi bali się Polski, stąd brak zaangażowania w powstaniu listopadowym czy styczniowym. Bali się powrotu władzy szlachty i duchowieństwa.

    • więcej komentarzy(68)

  •  

    pokaż komentarz

    Zważywszy na fakt, że bogactwo rozwala największe potęgi (patrz upadek cesarstwa rzymskiego) jesteśmy blisko ideału: już nie biedni a jeszcze nie bogaci.

  •  

    pokaż komentarz

    Prawda jest taka że od 30 lat, dzięki ciężkiej pracy Polaków, każdego roku jesteśmy odrobinę bogatsi niż w poprzednim.
    To jest wyjątkowe osiągnięcie i prawdę mówiąc nikt się tego nie spodziewał

  •  

    pokaż komentarz

    @MoneyPL: Ale jaka jest siła nabywcza Cechów? Bo na bazie tej mapki (i artykułu) nie da się tego wywnioskować.

  •  

    pokaż komentarz

    To jest trudniejsza wersja zadania o pociągach: po jakim czasie pociąg poruszający się z prędkością a i przyspieszający o 5% na godzinę dogoni drugi o tej samej prędlości przyspieszający o 2,5% jeśli dzieli je dystans równy dobowej podróży?

    •  

      pokaż komentarz

      @sfutrzony: Za trudne rzeczy próbujesz ludziom tłumaczyć. Większość uważa że wystarczyłoby nadrukować pieniędzy, albo odsunąć PiS od władzy i za 10 lat będziemy drugimi Niemcami. Nie będziemy, bo nie umożliwia nam tego obecna sytuacja geopolityczna. Siedzimy w niskich technologiach. Chińczycy dorobili się łamiąc wszelkie prawa patentowe. Dzisiaj kupujemy telefony Huawei, Xiaomi które w swych pierwotnych wersjach były po prostu zerżniętymi kopiami urządzeń czołowych amerykańskich i koreańskich producentów. My takiej akcji nie odwalimy bo chyba by nam zrobili nowy rozbiór Polski. W każdym razie blokada handlowa sankcje itp. Piszę chaotycznie ale wczoraj była sobota, więc wybacz.

    •  

      pokaż komentarz

      @sfutrzony: Pomyliłeś największą kwestię różnic w rozwoju państw.

      Jak przełożyłeś to na pociągi, to Polska jest pociągiem jadącym 50 km/h a Niemcy 125 km/h. Polska zyskuje 5% pkb o wartości 10000, gdy Niemcy 2,5% pkb o wartości 30000, czyli znowu się od nas oddala. Mając przy okazji cały okres żelaznej kurtyny rozwoju do przodu, co skrzętnie wykorzystuje.

    •  

      pokaż komentarz

      Komentarz usunięty przez autora

    •  

      pokaż komentarz

      @telpan: Coś dodam. W dniu akcesji do UE zostaliśmy zasypani regulacjami, normami i dyrektywami, które skutecznie uniemożliwiły nam wykorzystania możliwości jako rynku wschodzącego.
      Mówi o tym Zeihan od ~8:30 (polish problem) ponad 150 000 stron regulacji unijnych na przywitanie...

      źródło: youtube.com

    •  

      pokaż komentarz

      @kupkesobieciagne: Źle liczysz. Oblicz sobie tak: 1.05^20 = 2.653, a 1.025^20 = 1.639. Czyli Polska wyprzedzi Niemcy przy założeniu ciągłej przewagi procentowego wzrostu PKB na głowę. Pytanie tylko, czy uda się taką przewagę utrzymać przez wiele lat i pytanie, ile tych lat będzie trzeba do zrównania się.

    •  

      pokaż komentarz

      Coś dodam. W dniu akcesji do UE zostaliśmy zasypani regulacjami, normami i dyrektywami, które skutecznie uniemożliwiły nam wykorzystania możliwości jako rynku wschodzącego.
      Mówi o tym Zeihan od ~8:30 (polish problem) ponad 150 000 stron regulacji unijnych na przywitanie...


      @MrPerfetc: wkurza mnie zawsze takie pitu pitu z perspektywy dzisiejszej. Regulacje unijne Polsce wówczas pomogły niesamowicie. Przykładowo przed 2004 rokiem nie było chyba kwartału bez mniejszej lub większej afery korupcyjnej, a korupcja ogółem była powszechna. Po 2004 roku UE wymogło swoje standardy, przez co korupcja w Polsce spadła. W latach 90-tych kupując nowe auto z salonu (typu Polonez, Tico) jechałeś prosto do mechanika, żeby podokręcał śruby, wymienił niektóre elementy na takie, które pociągną dłużej niż dwa dni, kupowało się pokrowce na siedzenia, bo materiał był tak słaby, że po pół roku się zdzierał. Straszne unijne regulacje wymogły pewien standard, do którego dzisiaj jesteśmy przyzwyczajeni.

      Takie pitu pitu jak tego gościa zakłada, że Polska zreplikowałaby to, co dobre dla niej w prawodawstwie UE, a pozostałe rzeczy napisała "pod siebie". Jak to wygląda w rzeczywistości to nawet nie trzeba gdybać. Te kraje postkomunistyczne, które nie dołączyły do UE są dzisiaj w ciemnej dupie. Nawet te, które dołączyły później, jak Chorwacja, są w ciemnej dupie, bo straciły kolejne całe pokolenie.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Ok, Ty wiesz swoje, koleś wie swoje. Ciekawe czy jego wkurza Twoje pitu pitu.

    •  

      pokaż komentarz

      @MrPerfetc: dokładnie. Regulacje były zrobione pod państwa już rozwinięte, które mogły sobie na nie pozwolić np. kwestie środowiskowe a dla raczkującej polskiej gospodarki były kłodami pod nogi.

    •  

      pokaż komentarz

      Czyli Polska wyprzedzi Niemcy przy założeniu ciągłej przewagi procentowego wzrostu PKB na głowę.

      @Ahquiel5: Po co tracić czas na tak idiotyczne założenia? Przecież to abstrakcja. Wzrost PKB znamy z przeszłości i z dnia dzisiejszego i nic więcej. Przez cały czas jak na razie, procent składany jest na naszą niekorzyść i to BARDZO. Wolę 2% z 100000, niż 10% z 10000. I nie zakładam, bo to szaleństwo, że zawsze będzie 2% jednego i 10% drugiego.

      Pytanie tylko, czy uda się taką przewagę utrzymać przez wiele lat i pytanie, ile tych lat będzie trzeba do zrównania się.

      Zrównanie się to mrzonka pożytecznych idiotów. Porównaj sobie praktycznie nietykalne części gospodarki Niemców(Bosch, VAG, Daimler, BMW, Bayer, Adidas, Siemens i sporo więcej marek, które UKSZTAŁTOWAŁY świat), z naszymi. Żaden Janusz-Pol nigdy nie stanie obok Boscha, jako dostawca miliardów części do miliardów różnych urządzeń. My na dzień dzisiejszy mamy nic nie znaczące firemki, a Bosch klepie kolejne miliardy detali, uzyskując hajs dla Niemców. Oczywiście połowę tych detali klepią Polacy w swoich bieda fiermkach zabitych dechami, mając pijanych tokarzy i innych "posunięć obniżających cenę", dzięki którym w ogóle mogli dostać zlecenie od Boscha lub jego poddostawcy. Jesteśmy jak murzyni z Damaszku rzucajacy się na chleb, wysypywany z ciężarówki przez członka milicji.

      Czeka nas jeszcze coś gorszego, bo jak ostro wejdzie robotyzacja, to wszystkie kraje "montownie" znikną, bo po co Niemiec ma zlecać Polakowi z robotem robotę, gdy może mieć swojego, też darmowego robota u siebie? Jazda się dopiero zacznie.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: a teraz nie kupisz "poloneza", bo fso nie żyje. Nie oszukujmy się, poprawa jakości nie wynikała z wdrożeń regulacji, tylko z zalewu produktów z zachodu, gdzie zachodnie firmy miały etap rozwoju i "zdzierającego materiału" już dawno za sobą. Dlaczego nowe marki powstają w zasadzie tylko w Azji? Ano dlatego, że nie ma tam wyśrubowanych wymogów, mogą tłuc samochody z kartonu zbierając środki na rozwój, a gdy firma ma już odpowiednie technologie i możliwości finansowe to dopiero wtedy dostosowują swoje produkty do rynków europejskich, aby i na nich sprzedawać swoje wyroby.

    •  

      pokaż komentarz

      a teraz nie kupisz "poloneza", bo fso nie żyje.

      @urbantoja: cóż za strata, nie mogę kupić samochodu z lat 70-tych, który w 1999 roku sprzedawano jako nówkę

      Nie oszukujmy się, poprawa jakości nie wynikała z wdrożeń regulacji, tylko z zalewu produktów z zachodu, gdzie zachodnie firmy miały etap rozwoju i "zdzierającego materiału" już dawno za sobą.

      @urbantoja: Daewoo było koreańskie, sprzedawało też w zachodniej Europie, ale chłam wciskali tylko nam

      Dlaczego nowe marki powstają w zasadzie tylko w Azji? Ano dlatego, że nie ma tam wyśrubowanych wymogów, mogą tłuc samochody z kartonu zbierając środki na rozwój, a gdy firma ma już odpowiednie technologie i możliwości finansowe to dopiero wtedy dostosowują swoje produkty do rynków europejskich, aby i na nich sprzedawać swoje wyroby.

      @urbantoja: nie, nowe marki powstają tylko w Azji, bo tam jest niezaspokojony popyt na chłam. Tata Motors, jeden z największych koncernów samochodowych świata sprzedawała swoje auta w PL (i Europie Zachodniej), ale się wycofała, bo europejscy konsumenci oczekują jednak czegoś więcej niż auta z kartonu. Chińskie marki już od dziesięciu lat mają "tym razem wprowadzić zamieszanie na europejskim rynku", po czym albo na niego nie wchodzą, albo wchodzą co najwyżej na Białoruś i Ukrainę, albo wchodzą i szybko się wycofują z braku popytu.

    •  

      pokaż komentarz

      @sfutrzony: to nie tak 5% to jest prędkość wzrostu, która maleje z szybkością ~20% na 10 latach. W tej dekadzie średni wzrost pewnie z 3,5% rocznie średnio wyniesie, w następnej pewnie 3%. Nie można patrzeć na ostatnie 2 lata w oderwaniu. W 2009 i 2011 było raptem 1% wzrostu.

    •  

      pokaż komentarz

      @telpan: a według mnie się trochę mylisz. Taka Anglia jest zbudowana na dobrym systemie podatkowym i tanich, pracowitych imigrantach głównie z bloku wschodniego. Moim zdaniem gdyby ktoś mądry pozmieniał system podatkowy na bardziej przyjazny przedsiębiorcom, to prędzej czy później, biorąc pod uwagę że nie jesteśmy leniwym narodem, byśmy dogonili resztę.

    •  

      pokaż komentarz

      Po 2004 roku UE wymogło swoje standardy, przez co korupcja w Polsce spadła.

      @szyy: Aha ha ha... Kolejny wierzący, że świat się zmienia bo urzednik zadekretował to swoim pismem.
      14 lat to kupa czasu, świat się zmienia, nawet za PRL była ogromna róznica pomiedzy 1946 a 1960 rokiem.

    •  

      pokaż komentarz

      @yam-jest: europejskie przepisy wyeliminowały "szare" sytuacje. Polskie przepisy nie zdołały tego zrobić od 1989 roku.

    •  

      pokaż komentarz

      @szyy: Zabawny jesteś. I głupiutki.
      Cała afera VAT polega na 0 stawce na produkty w ramach tzw. eksportu wewnątrzunijnego. To jest odgórna regulacja unijna. Straciliśmy na tym w okresie 8 lat 240 mld zł, odpowiada to mniej więcej jednorocznemu budżetowi rządu RP.
      To jest zasługa w powiększaniu szarej strefy przez UE.
      Jest też kolejna, wykorzystywana przez koncerny, ale to już dla zaawansowanych temat.

    •  

      pokaż komentarz

      Chińczycy dorobili się łamiąc wszelkie prawa patentowe.

      @telpan: Gówno się dorobili. Łykasz te bzdurne artykuły jak pelikan. Owszem rozwijają się ale ich rozwój jest niebezpieczny. Już w Chinach mają nadmiar pustych mieszkań i między innymi i dalej jeżdżą podróbami. Chińska elektronika droga dla samych chińczyków, do tego wszechogromna cenzura więc i pewne dane można przekłamać. Jak wejdziesz na gov.pl migracje to zauważysz, że w Polsce już 10 tys. chińczyków się zarejestrowało.

    • więcej komentarzy(7)

1 2 3 4 5 6 7 ... 15 16 następna