W artykule opublikowanym w czasopiśmie Computational Astrophysics and Cosmology Jordy Davelaar i jego współautorzy przedstawili obliczenia symulujące przepływu materii i promieniowania w pobliżu supermasywnej czarnej dziury.
    Algorytm uwzględnia wszystkie znane efekty OTO i Szczególnej Teorii Względności, w tym grawitacyjne przesunięcie ku czerwieni, geometryczne zniekształcenia czasoprzestrzeni i ruch obserwatora.
    Symulacja pozwala uzyskać serię zdjęć do kompilacji kompletnego i dynamicznego trójwymiarowego modelu i oglądania go na zwykłych, ogólnie dostępnych systemach rzeczywistości wirtualnej.

Więcej na:

https://phys.org/news/2018-11-virtual-reality-simulation-supermassive-black.html [ENG]

https://www.eurekalert.org/pub_releases/2018-11/bc-rhc111618.php [ENG]

Symulacja pokazuje, jak gaz porusza się w pobliżu supermasywnej czarnej dziury w centrum Drogi Mlecznej, biorąc pod uwagę wszystkie prawa fizyki. Publikacja w Computational Astrophysics and Cosmology EN

@RFpNeFeFiFcL: Chyba powinno być: "... biorąc pod uwagę wszystkie znane prawa fizyki ..."? Zresztą nawet co do tego mam duże wątpliwości. Ogólna Teoria Względności nie jest w pełni zgodna z mechaniką kwantową. Można wiec z góry założyć, że symulacja jest mocno niekompletna, tzn zgodnie z opisem, nadaje się jedynie do generowanie ciekawych i stosunkowo realistycznych zdjęć.

@Gandalf_bialy Z tego co wiem, to dzisiejsza nauka potrafi opisać zewnętrzną stronę czarnej dziury. Nie wiemy natomiast co się dzieje w jej wnętrzu, ze względu na to, że nie mamy kwantowej teorii grawitacji. Piszę to z pozycji laika - nie fachowca.

@Gandalf_bialy:
      Myślę że w pewnym sensie masz racje.
      Też wątpię aby znali wszystkie prawa rządzące takimi ekstremalnymi obiektami jakimi są CD.

@Gandalf_bialy: Nie no, coś Ty, wzięli pod uwagę wszystkie prawa fizyki, te których nie znają też.. (-‸ლ)

Powiedz mi, który aspekt mechaniki kwantowej sprawiłby, że symulacja jest "mocno niekompletna" i obraz czarnej dziury widzialny z takiej perspektywy mógłby wyglądać inaczej?

pokaż spoiler I powiedz mi jeszcze co w Ogólnej Teorii Względności jest niezgodne z mechaniką kwantową, to będę miał kumulacje i przyczepie się do każdego zdania, które napisałeś..?

@Morit: Nic nie jest niezgodne po prostu jeśli przyjąć, że siła oddziaływania elektromagnetycznego to 1, to "słabego" będzie wynosić 110^-7, a grawitacyjnego tylko 110^-37. Do tego, aby 'odczuć' tak słabe odzdziaływania w skali kwantowej trzeba stunelować w bardzo mały obszar tak dużo energii, że wiązałoby się to z powstaniem osobliwości, która wyparowałaby poprzez promieniowanie hawkinga.

@positive_mental_attitude: 1 razy 10 powinno być nie wiem czemu zjadło znaczek.

@positive_mental_attitude: bo na wykopie * jest używana do pogrubiania i jak użyjesz dwóch gwiazdek, to nie zobaczysz żadnej. Można używać znaku ucieczki \ żeby nic nie znikało.

@positive_mental_attitude: To było apropo czegoś, czy chciałeś się tylko pochwalić wiedzą?

pokaż spoiler 1*10^-36 grawitacyjnego

@RFpNeFeFiFcL: @Gandalf_bialy: w obliczeniach użyto "naszej" supermasywnej czarnej dziury z centrum Drogi Mlecznej. Z tym, że nasza pupilka jest od jakiegoś czasu dość spokojna, nie urządza sobie żadnych przekąsek bo nie obserwujemy jakości spektakularnych rozbłysków gamma z dysku akrecyjnego. Ponadto jest to symulacja zakładająca, że horyzont zdarzeń to "nic specjalnego", punkt widzenia przyjęty powszechnie przez naukę w latach 70-80 XX wieku, a o to toczy się ostatnio poważna dyskusja (hipoteza firewalla).

@Morit: @positive_mental_attitude: to było a propos Twojego pytania o niezgodność OTW z mechaniką kwantową. W OTW grawitacja nie jest żadną siłą a właściwością czasoprzestrzeni. Mechanika kwantowa nie potrafi skwantyzować pola grawitacyjnego nawet po renormalizacji, choć samo QFT okazało się teorią dającą fantastycznie dokładne rezultaty pokrywające się z wynikami eksperymentalnymi. O kwantyzacji drugiego stopnia i renormalizacji (Schwinger i Feynman) zapewne słyszałeś.
      No i tu jest pies pogrzebany bo dopóki wokół nas nie pojawiają się co chwila mikroskopijne i natychmiast parujące czarne dziury, to albo OTW albo MK albo obie teorie nie są kompletne a są tylko jakimś przybliżeniem rzeczywistości leżącej głębiej. Sytuacja nie jest jakaś niezwykła, wszak sam Newton był największym krytykiem swojej teorii grawitacji bo dostrzegł w niej paradoks natychmiastowego oddziaływania na odległość.

@zenon1002: To było pytanie do kolegi wyżej, który twierdził, że teorie są niezgodne i ogólnie gadał jakieś bzdury..

A Ty ni stąd, ni zowąd zacząłeś mówić o fundamentalnych siłach, a teraz opowiadasz o podstawach samej mechaniki kwantowej.. no ale tak, ogólnie zgadzam się z tym co mówisz.

pokaż spoiler Tylko ja nie mam takiej pewności jak Ty, że grawitacja jest właściwością czasoprzestrzeni, bo i dowodu na to nie ma.. No i nie wiedziałem, że Newton był krytykiem swojej teorii, zawsze słyszałem, że bronił jej do upadłego..

@zenon1002: A dobra, teraz widzę, że to nie Ty byłeś.. Nie było tematu ;)

@KuboX: Kwantowej teorii grawitacji raczej nie z tego powodu nie mamy. Po prostu nikt nie potrafi stworzyć takiej teorii na wzór Kwantowej Teorii Pola. Chodzi o to, że Kwantowa Teoria Pola daje wyliczenia zgodne np. z Elektrodynamiką Klasyczną (opartą na równaniach Maxwella). W przypadku Ogólnej Teorii Względności nikt dotychczas nie stworzył kwantowej wersji teorii która by dawała wyniki zgodne z OTW.
      W przypadku czarnej dziury nawet posiadanie spójnych teorii to może być zdecydowanie za mało do stworzenia w pełni realistycznej symulacji. My np. niewiele wiemy o własnej planecie (np. jak dokładnie jest zbudowane jądro naszej planety?). Jeszcze mniej wiemy o Słońcu i gwiazdach. Czarna dziura? W tym kontekście na dziś pewnie można mówić o dosyć nieporadnych symulacjach (które dają ładne, kolorowe obrazy).

@Gandalf_bialy: niby tak i niby to jedna z najbardziej udanych teorii ever ale na renormalizację większość kręci nosem. To jeden z tych przypadków, gdy nieskończoność równa jest -1/12 :)

@zenon1002: Masz na myśli OTW? Na pewno jest to rewolucyjna teoria. Osiągnięcie jest tym większe, że Einstein nie miał żadnych podstaw empirycznych aby wątpić w istniejący wcześniej opis świata. On to wszystko opracował teoretycznie i dopiero potem się okazało, że jego teoria jest zgodna z otaczającym nas światem. Natomiast im dalej w las tym więcej drzew. Im więcej wiemy tym okazuje się, że coraz dalej nam do realnego opisu świata.

Masz na myśli OTW? Na pewno jest to rewolucyjna teoria.

@zenon1002: nie, Kwantową Teorię Pola :) Jest z nią jak z tą stówą w dowcipie. Niby sprawdza się fantastycznie ale niesmak pozostaje. Pomijam już szacowanie energii próżni, machnięte tak o 10^120 :D https://en.wikipedia.org/wiki/Vacuum_energy

PS. @Morit: @RFpNeFeFiFcL:

@zenon1002: W zasadzie już wcześniej napisałeś coś, co jest wystarczające w temacie dyskusji (nie do końca związanym z samą symulacją):

obie teorie nie są kompletne

@zenon1002: @Morit @Gandalf_bialy

Ja ostatnio czytam że nawet stała grawitacyjna nie jest dokładnie wyliczona.
      Nie wiem na ile jest to wiarygodny artykuł, chociaż Forbes generalnie ma wysoki poziom.

@Morit: @RFpNeFeFiFcL: @Gandalf_bialy generalnie bycie obecnie fizykiem teoretycznym musi być dość ekscytujące, teoria na miarę OTW czy QFT wydaje się być tuż za rogiem a wraz z nią zrozumienie naszego Wszechświata na zupełnie nowym poziomie.

Nieco smutniejsze jest zaś to, że tak naprawdę to żaden z nas nie istnieje. Jesteśmy tylko zbiorem fal i przypadkowych fluktuacji pól czasowo opierających się wzrastającej entropii... ( ͡° ʖ̯ ͡°)

@RFpNeFeFiFcL: Stała Hubble'a jest jeszcze bardziej nieznana, nierobiłbym afery o błędy rzędu 0,15% i to dotyczące tak beznadziejnie słabej siły jaką jest grawitacja ;)

@zenon1002: Znowu zaczynasz filozofowac i powtarzac medialne papki :p
      Ja istnieję i nawet falą nie jestem.

Z tym "tuż za rogiem" też bym nie przesadzał - poziom wiedzy mamy ogromny, ale braki z samej teorii kwantowej są równie wielkie. Nie wspominając nawet o unifikacji, która może być niewiadomą i przez setki lat..

Ale ilość zjawisk i rzeczy jakie odkrywamy, a odkrywamy coraz więcej, coraz szybciej jest naprawdę niesamowita.
      Same detektory i eksperymenty na miarę LIGO, IceCube czy nawet LHC, są czymś o czym nawet pare dekad temu ciężko było marzyć.

@Morit: niestety jesteś falą:
      a czarne dziury nie mają masy ( ͡° ͜ʖ ͡°)

@zenon1002: Świetna analogia z tą czarną dziurą i naszą poprzednią rozmową - również mam wrażenie, że nie rozumiesz pewnych pojęć i istot sprawy lub po prostu mylisz określenia..
      Ale nie wciągniesz mnie znowu w dyskusje na tematy podstawowe :P

Za to podoba mi się Twoja pewność ;)

pokaż spoiler A sam wykład również polecam.

@Gandalf_bialy Wierzę, że się w końcu uda taką teorię odkryć :) Na dzień dzisiejszy mamy kilka różnych hipotez jak mogłoby to działać, ale żadnej nie potrafimy udowodnić. Myślę, że to tylko kwestia czasu, patrząc na to jak nauka idzie cały czas do przodu. Mechanika kwantowa nie zawsze zgadza się z mechaniką klasyczną i też może dlatego ciężko jest potwierdzać niektóre rzeczy. Przykładem może być superpozycja, która nie jest opisywalna za pomocą wzorów z klasycznej mechaniki, natomiast w świecie kwantów jest jak najbardziej "normalna". Chociaż podobno udało się stworzyć 50 mikrometrowy rezonator, który miał superpozycję, czyli odbyło się to w skali makro... Ciężkie tematy, a podobno sami fizycy nie za bardzo rozumieją wszystkie aspekty mechaniki kwantowej :) Ja tam trzymam kciuki za teorię wszystkiego, kwantową teorię grawitacji i rozwikłanie zagadki świadomości. Fajnie byłoby też wiedzieć czy wszechświat się kiedyś spowrotem skurczy, czy rozszerzy i zamarznie, albo czy żelazne gwiazdy kiedyś będą istnieć, ale jak na razie to teoria kwantowej grawitacji wystarczy mi za mojego życia ;)

@KuboX: nie specjalnie mamy silnych kandydatów na "teorię wszystkiego". I teoria strun i quantum loop gravity (o tych mówi się najczęściej) mają swoje, całkiem spore, słabości. I nie chodzi tu nawet o dowody eksperymentalne ale zwykłą matematykę czy też założenia, które nie wszystkim się podobają.
      Co do mechaniki kwantowej i jej rozumienia. Nie istnieje przekonująca interpretacja mechaniki kwantowej. Interpretacja kopenhaska i hipoteza multiwszechświatów wielu fizykom nie podoba się do tego stopnia, że forsują podejście "zamknij się i licz". I o to zasadniczo się rozbija niezrozumienie mechaniki kwantowej - brak powszechnie akceptowanej interpretacji sugeruje brak rozumienia fundamentów procesów zachodzących w skali mikro.

IceCube

@Morit: @KuboX: @RFpNeFeFiFcL: @Gandalf_bialy: ten gość to robi karierę... Muzyka, nauka... Wciąż pamiętam płytę "Straight Outta Lepton" którą nagrał w zespole Neutrinaaz Wit Attitudes

@zenon1002: Powinien się z Armstrongiem zgadać, tym co na trąbce grał i był na księżycu.. Szczególnie, że koleś pewnie ma więcej wolnego czasu jak już w tych wyścigach kolarskich nie startuje.. ( ͡° ͜ʖ ͡°)

myślałem ze wlecimy do środka pozwiedzać

A mi się podoba koncepcja, że po drugiej stronie czarnej dziury jest "wielki wybuch", narodziny nowej galaktyki, a sama czarna dziura jest "lejem" pomiędzy nimi. Jak usłyszałem to po raz pierwszy, to miałem odczucie takie samo, jak podczas ułożenia ostatniego kawałka puzzli. Strasznie fascynujący temat, ale spotkałem już ludzi którzy w ogóle się tym nie interesują, mają to w dupie. Nigdy tego nie zrozumiem. Też nie jestem jakimś zagorzałym fizykiem/astronomem, ale to taka zwyczajna ludzka ciekawość.

@Sojerr: podoba ci się, bo trafia w pewnego rodzaju podświadomą estetykę ludzkiej percepcji, ekstrapolującej mimowolnie znane wzorce na inne przestrzenie. Trzeba się tego trochę wystrzegać, bo łatwo o nieszczerość ocen - rzeczywisty stan danych charakterystyk lepiej trzymać z dala od "chciałbym żeby było tak/podobałoby mi się, gdyby było tak" itp.

@IamHater: nie no wiadomo, że trzeba do tego typu rzeczy podchodzić ze sporą rezerwą. Stąd też wspominam że mi się podoba, a nie że jestem przekonany, że tak jest. Nawet gotów jestem uwierzyć że właśnie na przekór - jest totalnie inaczej.

@Sojerr: ta teoria ma zasadnicza wadę, materia wpada do czarnej dziury, wiec Jezeli tak sie dzieje to w naszym wszechświecie powinnismy obserwować napływ materii/energii. A nic takiego nie widzimy

Tymczasem w "prawdziwym świecie" w którym dokonano symulacji naszego wszechświata:

"astrofizycy stworzyli model wszechświata w wirtualnej rzeczywistości, biorąc pod uwagę wszystkie prawa fizyki".

Patrząc na takie newsy i rozwój technologii, ma się tą dziwną myśl że serio możemy być już w ch?% zagnieżdżoną "rzeczywistością", symulacją w symulowanej symulacji.

Miało być w 2017 zrobione "zdjęcie" czarnej dziury - Sagittarius A. Coś wiadomo na ten temat?